13:00
Четвер, 14 Січня 2021

Перша леді і Єрмак. Про що говорили й кого піарили теленовини у грудні 2020 року

3 696
Найближчі люди Зеленського наздоганяють його в рейтингу гаданих замовників піару в новинах. Також у топі улюблена партія та улюблений тесть Пінчука.
Перша леді і Єрмак. Про що говорили й кого піарили теленовини у грудні 2020 року
Перша леді і Єрмак. Про що говорили й кого піарили теленовини у грудні 2020 року

Попередні випуски: листопад, жовтень, вересень, серпень, липень, червень, травень, квітень, березень, лютий, січень 2020 року.

Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин. Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5 каналі та «112» новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів із порушенням стандартів, вочевидь, набагато більша. Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли різним політикам та різним темам.

Тематична структура

Співвідношення головних тем у грудні мало змінилось у порівнянні з листопадом: зменшилась із 16 до 12 відсотків частка міжнародної політики («затишшя» між виборами в Америці та кризою, яка розпочалася на початку січня у Вашингтоні). Перед святами дещо поменшало новин про кримінальні злочини та дещо побільшало — про культуру. Частка новин про війну на Донбасі загалом залишилася незмінною — 4 %, хоча на Суспільному і 5 каналах таких новин побільшало в порівнянні з листопадом. Дещо більше стало новин про економіку на ICTV та «Україні». Про події в Криму, як і в попередні місяці, теленовинарі майже не повідомляють.

 

Популярність політичних сил у новинах

Загальна кількість згадувань усіх парламентських політсил, окрім «Батьківщини», у грудні знизилась у порівнянні з листопадом. «Батьківщина» натомість рвонула вгору — про неї згадували в новинах 86 разів, тоді як у листопаді — 55. Зростання відбулося за рахунок нейтральних згадок, здебільшого в парламентських матеріалах. Позитивних матеріалів про «Батьківщину» навіть поменшало — у листопаді їх зафіксували вісім, а у грудні п’ять.

Найбільш згадувана в новинах партія — і далі «Слуга народу», хоча загальна кількість згадок дещо знизилася — зі 148 у листопаді до 129. Сильно (із 16 до 3 матеріалів) поменшало позитивних згадок, що можна пояснити відсутністю передвиборчої потреби — вибори, які в листопаді ще тривали в низці великих міст, завершилися. По одному позитивному матеріалу про партію монобільшості зробили «Інтер», «Україна» та ICTV. Єдиний зафіксований у грудні негативний матеріал про «слуг» вийшов на «Інтері». Найменше про партію влади згадував канал СТБ: лише тричі за місяць (для порівняння, Суспільне — 19 разів).

Звична (хоча й по-своєму аномальна) картина зі згадками про «Опозиційну платформу — За життя». Їхня кількість майже не змінилася (111, тоді як у листопаді було 113), і дві третини з них — позитивні. Весь цей позитив зосереджений на «Інтері» та «112». А ось єдиний негативний матеріал про «ОПЗЖ» вийшов на каналі СТБ. Жодної згадки про «ОПЗЖ» протягом місяця не було в новинах «України».

Із 97 в листопаді до 73 у грудні поменшало згадок про «Європейську солідарність». Стало менше й позитивних матеріалів (цього разу два із семи вийшли на «Інтері», який останні кілька місяців утримувався від піару Петра Порошенка та його партії). На «Інтері» ж була і єдина негативна згадка.

Цікаву динаміку продемонструвала партія «Голос». Загальна кількість згадок у новинах навіть дещо знизилася (із 61 до 53), а ось позитивних матеріалів різко побільшало — із шести до п’ятнадцяти. Усі вони вийшли в ефірі двох каналів, які вже другий рік демонструють прихильність до «Голосу»: ICTV та СТБ. А ось канал «112» не згадав про «Голос» у новинах жодного разу за місяць.

Загальна кількість згадок про партію «За майбутнє» знизилася. Два із семи зафіксованих моніторингом позитивних матеріалів вийшли на каналі «Інтер», п’ять — на «1+1». «Інтер» починав піарити «За майбутнє» в кінці минулого літа, але з наближенням виборів припинив. Жодних згадок про «За майбутнє» не було в новинах ICTV.

 

Матеріали з ознаками замовності

Матеріалів з ознаками замовності у грудні вийшло дещо більше, ніж у листопаді, — 209 проти 174, або 6,7 % від загальної кількості (3087 проаналізованих матеріалів). Втім це все одно значно менше, ніж в останній місяць виборчої кампанії.

На перше місце серед каналів, що видають в ефір підозрілі матеріали, повернувся «Інтер». У грудні в новинах цього каналу було зафіксовано 59 матеріалів з ознаками замовності (у листопаді — 41). Втім «Україна» відстала від «Інтера» лише на один матеріал. ICTV зберіг третє місце із трохи вищим, ніж у листопаді, показником — 31 матеріал. Дещо побільшало підозрілих матеріалів і на «112», а ось СТБ і «1+1» помінялися місцями. Знизився показник 5 каналу, а Суспільне обійшлося без джинси.

Грудневе зростання відбулося значною мірою через посилення піару «Опозиційної платформи — За життя». У грудні вийшло 62 матеріали, що просували інтереси чи обличчя цієї партії, тоді як у листопаді їх було лише 43. Співвідношення залишається незмінним: дві третини піару «ОПЗЖ» виходить на «Інтері», третина — на «112». Значна частина цих матеріалів просуває головну «диво-зброю» «ОПЗЖ» — російську вакцину, яку Україні начебто забезпечив Віктор Медведчук. Інші канали партію Медведчука-Бойка не піарять.

На другому місці вже не перший місяць — Рінат Ахметов, кількість піару якого, зосередженого на його ж каналі «Україна», дещо зросла у грудні в порівнянні з листопадом. На третьому другий місяць залишається Володимир Зеленський, піар якого особливий тим, що розподілений між усіма аналізованими телеканалами, крім 5-го та Суспільного. Втім найбільше президента цього разу хвалили на ICTV, тоді як минулого місяця першість мала «Україна». Показово, що чоловіка поступово наздоганяє перша леді Олена Зеленська, якій у грудні присвятили вісім хвалебних матеріалів (у листопаді було чотири). Піарили дружину президента «Україна», ICTV, СТБ і «1+1».

Несподівано на четверте місце в переліку гаданих замовників потрапила партія «Голос», піару якої в теленовинах побільшало у два з половиною рази в порівнянні з листопадом. Генерували матеріали з ознаками замовності на користь «Голосу» канали, які традиційно проявляють симпатію до цієї політичної сили — ICTV і СТБ. Є в топдесятці гаданих замовників джинси і власник цих каналів Віктор Пінчук та його тесть Леонід Кучма.

Несподіваний новий персонаж цього переліку — Андрій Єрмак, керівник Офісу президента: матеріалів, які можна вважати його піаром, у грудні вийшло вісім, і вони рівномірно розподілені між п’ятьма каналами — «Україною», «Інтером», ICTV, СТБ та «112».

А загалом перелік гаданих замовників джинси скоротився. На останньому місці з лише двома підозрілими матеріалами опинився Олег Ляшко, який місяцями був у п’ятірці лідерів. На користь Петра Порошенка вийшло лише чотири матеріали, на користь підшефних проєктів Ігоря Коломойського «За майбутнє» та «Буковель» — по три.

Дотримання стандартів

Починаючи з листопада ми почали підбивати підсумки дотримання шести стандартів інформаційної журналістики каналами, які входять до моніторингової вибірки «Детектора медіа». Раніше ми робили такі підсумки щопівроку. Нагадаємо, що ці підрахунки — результат експертної оцінки, яка є суб’єктивною, хоча методологія моніторингу «Детектора медіа» дає нам змогу робити це максимально неупереджено.

Новини у грудні стали в середньому трохи менш емоційними та оцінковими (порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів у 41 % матеріалів, у листопаді було 43 %). Середній рівень дотримання інших стандартів у середньому майже не змінився: 29 % матеріалів мають проблеми з повнотою, 12 % — із балансом думок, 13 % — із посиланнями на джерела. Випадки грубого порушення стандартів точності та оперативності поодинокі — загалом близько 1 % матеріалів.

На окремих каналах наближення свят відчутно позначилося на посиленні емоційності новин — зокрема відчутно побільшало порушень стандарту відокремлення фактів від коментарів на «1+1» (у 49 % матеріалів). Також «Плюси» порівняно частіше за інші канали забувають послатися на джерело інформації (у 17 % матеріалів), хоча деякі конкуренти мають близькі значення — ICTV (16 %), «112» (15 %) і СТБ (14 %). Проблеми з балансом думок приблизно однакові на «Україні», «Інтері» та ICTV, натомість «1+1» показав набагато кращий рівень дотримання балансу, ніж раніше, — лише в 6 % матеріалів порушено цей стандарт.

Повнота подання інформації є найпроблемнішим стандартом для ICTV (44 % матеріалів із порушенням) та «112» (34 %). А також для «UA: Першого», хоча тут показник набагато нижчий — 7 % неповних матеріалів (у листопаді було 10 %). Загалом Суспільне найкраще з-поміж аналізованих каналів дає собі раду з дотриманням стандартів: лише по 3 % матеріалів із порушеннями стандартів відокремлення фактів від коментарів та достовірності, рекордний 1 % порушень балансу й відсутні грубі порушення стандартів точності й оперативності.

Серед приватних каналів із дотриманням балансу у грудні найкраще впорались «1+1» і 5 канал (порушення в 6 % матеріалів), а за ними СТБ і «112» (10 %). Із посиланням на джерела й повнотою — 5 канал (6% і 16% відповідно). Порівняно найменш оцінковими та емоційними були новини «112» та 5 каналу — порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів у 31 % матеріалів.

 

Географія

Коли цікавість до виборів у США дещо вщухла, частка міжнародних новин також знизилась: подіям в Україні присвячені 79 % матеріалів. Відчутно більше, ніж у листопаді, стало новин зі столиці. А ось на перше місце за згадуваністю серед регіонів мало не вирвалася Харківщина — її показник майже такий самий, як у Донецької області, яка зазвичай на першому місці через новини про ситуацію на фронті. Головна причина підвищеної уваги до Харкова — смерть і похорон Геннадія Кернеса, про якого багато говорили в новинах, досліджуючи, зокрема, його «таємне життя». Підвищена популярність Львівщини пов’язана із сюжетами про святкування Різдва та підготовку до новорічних свят. Інші зазвичай часто згадувані області — Одеська та Дніпропетровська — у грудні дещо втратили популярність. Втім передсвяткові огляди дали «побічний ефект»: білі плями на новинній мапі України не такі білі, як зазвичай. Найменше матеріалів присвятили Чернівецькій, Волинській, Полтавській і Хмельницькій областям, однак навіть із цих регіонів загалом на восьми каналах виходило по кільканадцять матеріалів. А ось Крим залишається найбілішою з білих плям. Навіть попри важливі новини — кризу через брак води на півострові — в новинах протягом грудня з’явилося тільки десять повідомлень про події в Криму.

 

Щотижневі підсумки моніторингу читайте тут.

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
3696
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2021 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду