Покричали про санкції й заспокоїлися. Про що говорили й кого піарили теленовини в березні 2021 року

Покричали про санкції й заспокоїлися. Про що говорили й кого піарили теленовини в березні 2021 року

8 Квітня 2021
3190

Покричали про санкції й заспокоїлися. Про що говорили й кого піарили теленовини в березні 2021 року

3190
Після аномальної уваги до «Опозиційної платформи — За життя» та її телеканалів ситуація в новинах повернулась у звичне русло.
Покричали про санкції й заспокоїлися. Про що говорили й кого піарили теленовини в березні 2021 року
Покричали про санкції й заспокоїлися. Про що говорили й кого піарили теленовини в березні 2021 року

Випуск за лютий 2021 року тут, за січень тут.

Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин. Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5 каналі та Першому незалежному новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів із порушенням стандартів, вочевидь, набагато більша. Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли різним політикам та різним темам.

У лютому у вибірці моніторингу сталася зміна: телеканал «112», який потрапив під санкції, спершу припинив самостійне мовлення і протягом трьох тижнів транслював спільний ефір із NewsOne і ZIKом, а в кінці місяця всі три канали Медведчука почали транслювати Перший незалежний. Формат новин каналу дещо змінився (побільшало коротких повідомлень, поменшало ексклюзивів). Хоча Перший незалежний транслюється лише в інтернеті, «Детектор медіа» вирішив зберегти його у вибірці.

Тематична структура

Загалом картина не надто змінилась у порівнянні з лютим. Політична тематика домінує в загальному масиві аналізованих новин, а соціальних матеріалів у березні побільшало — у країні невпинно зростала захворюваність на COVID-19. Дещо зріс відсоток міжнародно-політичних новин, дещо поменшала частка новин про війну на Донбасі та про культуру. Новий канал Віктора Медведчука — Перший незалежний — приділяв найбільше уваги надзвичайним подіям, «1+1» — соціальним темам, 5 канал — політиці. Найбільша частка новин про війну — на 5 каналі та ICTV. Тема Криму залишається майже не висвітленою в українських теленовинах.

 

Популярність політичних сил у новинах

Коли галас через санкції вщух, «Слуга народу» відвоювала перше місце в рейтингу кількості згадок, витіснивши «Опозиційну платформу — За життя» на друге. Побільшало й новин про «Європейську солідарність». Абсолютна більшість новин про «Слугу народу» — нейтральні. По дві позитивні новини про партію влади вийшли на «Інтері» та «Україні», дві негативні — на 5 каналі.

У масиві новин зі згадками про «Опозиційну платформу — За життя» відновилася звична пропорція, дещо порушена надмірною увагою до партії через санкції. Дві третини новин зі згадками про «ОПЗЖ» — позитивні. Більшість із них вийшла на Першому незалежному, який практично не згадує «ОПЗЖ» інакше, ніж у позитивному контексті. Крім Першого незалежного, партію свого власника Сергія Льовочкіна піарив «Інтер» (тут уже третина згадок — нейтральні, а дві третини позитивні). Інші канали згадували про «ОПЗЖ» набагато рідше. Канали Пінчука вкотре вже показали майстер-клас із ігнорування проросійської опозиції: лише одна згадка на СТБ та дві згадки на ICTV протягом місяця.

Більшість позитивних згадок про «Європейську солідарність» традиційно зосереджена на 5 каналі, який належить лідерові партії Петру Порошенку. Два позитивні матеріали про «ЄС» вийшли на «Україні», один — на «Інтері».

Кількість згадок про «Голос» зросла несуттєво. Усі позитивні згадки про цю партію вже традиційно — на каналах Віктора Пінчука.

Кількість згадок про «Батьківщину» майже не змінилась, а ось позитивних згадок побільшало. Більшість із них — на «Україні», але є одна навіть на Першому незалежному.

І різко зросла кількість згадок про партію «За майбутнє». Це можна пов’язати, окрім пожвавлення парламентського життя, із просуванням кандидата в депутати Олександра Шевченка, який змагався за округ у Надвірній. Усі п’ять позитивних згадок про партію — на каналі «1+1», пов’язаному з партією та Шевченком через політично-бізнесові зв’язки свого власника Ігоря Коломойського.

 

Матеріали з ознаками замовності

Ознаки замовності зафіксовані у 197 із 3184 проаналізованих матеріалів — це 6,1%. Практично той самий відсотковий показник, що в лютому, однак відчутне зростання кількісного показника.

У лютому ми виділяли в окремого «замовника» у рейтингу «канали Медведчука». Якщо скласти докупи лютневі показники «каналів Медведчука» та «ОПЗЖ», вийде 74 матеріали з ознаками замовності — цей самий показник зафіксував моніторинг і в цьому місяці. Як і в лютому, на першому місці за кількістю матеріалів з ознаками замовності — канал Медведчука Перший незалежний.

На другому місці — канал «Україна», далі йде «Інтер», який активно піарив «ОПЗЖ». Решта каналів далеко відстали від «лідерів» за кількістю підозрілих матеріалів. На «1+1» їх зафіксовано 16, на 5 каналі — 13, на ICTV — 11, на СТБ — 5, а Суспільне обійшлося без замовних матеріалів.

Друге місце у рейтингу гаданих замовників тримає Рінат Ахметов із майже незмінним результатом. Свою норму — приблизно один матеріал на день — сумлінно виконав канал «Україна».

Володимир Зеленський повернувся на третє місце: на його користь у новинах вийшло 14 матеріалів. Піарили Зеленського «Україна», «Інтер» та канали Пінчука.

«Європейська солідарність» показала той самий результат, що в лютому (якщо додати цифри ЄС та Петра Порошенка) — 13 матеріалів, і всі вони вийшли на 5 каналі.

В окрему категорію у березні ми виділили матеріали, що просували російську вакцину від коронавірусу Sputnik-V. Шість таких матеріалів вийшли в новинах Першого незалежного.

Серед менш активних замовників піару в новинах — Арсеній Яценюк, «За майбутнє», «Голос», Сергій Каплін та інші.

Дотримання стандартів

«Середня температура по палаті» дещо змінилася: частка матеріалів із порушенням стандарту відокремлення фактів від коментарів зросла із 34% до 42%, що можна пов’язати із численними матеріалами про посилення коронавірусної епідемії. Показник порушень стандартів достовірності, балансу і повноти зріс несуттєво. Вже традиційно грубих порушень стандартів точності і оперативності моніторинг майже не фіксує.

Зростання кількості порушень стандарту відокремлення фактів від коментарів помітне в новинах «України», «Інтера», «1+1» і СТБ. Ситуація з балансом погіршилась на «Інтері» та «Україні». Гіршою стає картина дотримання стандартів на Першому незалежному. Тут зросли показники кількості порушень усіх стандартів, крім точності. Балансу серед комерційних каналів найкраще дотримуються «1+1» та СТБ, на джерела посилається найсумлінніше 5 канал. Дещо погіршилась ситуація з дотриманням стандартів відокремлення фактів від коментарів та повноти у Суспільного, втім воно залишається зразковим на тлі комерційних телеканалів.

 

Географія

Співвідношення українських і неукраїнських новин не змінилось у порівнянні з лютим. Російських новин поменшало, адже після ув’язнення Олексія Навального поменшало інформаційних приводів із Росії. Серед українських регіонів, окрім Донецької — традиційно «найпопулярнішої» — багато говорили про події у Харківській області, де в березні була вкрай тяжка епідемічна ситуація. З цієї ж причини в новинах було багато новин з Івано-Франківщини (натомість про вибори тут говорили менше, ніж можна було би сподіватися). Популярними були також Львівщина і Дніпропетровщина. Про Херсонщину говорили переважно в контексті вбивства маленької дівчинки. «Білі плями» на телемапі України — Полтавщина, Хмельниччина, Тернопільщина й Чернігівщина. А також Крим — про події на півострові за місяць зробили лише вісімнадцять новин.

 

Щотижневі підсумки моніторингу читайте тут.

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
3190
Читайте також
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду