12:00
Середа, 12 Лютого 2020

Україна без Криму. Про що говорили й кого піарили теленовини в січні 2020 року

1 977
Події окупованого півострова не цікавлять теленовинарів, а Медведчук частіше з’являється на «Інтері». Підсумки моніторингу новин центральних каналів. Інфографіка.
Україна без Криму. Про що говорили й кого піарили теленовини в січні 2020 року
Україна без Криму. Про що говорили й кого піарили теленовини в січні 2020 року

Із січня 2020 року «Детектор медіа» публікує щотижневі підсумки моніторингу новин центральних телеканалів з інфографікою. Підсумки грудня 2019 року тут.

Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин. Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5 каналі та «112» новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів, у яких згадуються кандидати, вочевидь, набагато більша. Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли політикам.

Популярність політиків у новинах

Загальна кількість згадок усіх політичних сил зменшилась у порівнянні з груднем. Причиною, вочевидь, є низька політична активність у святкові дні. Найменш помітним було зменшення кількості згадок про «Опозиційну платформу — За життя», адже її телеканали («Інтер» та «112») не припиняли піарити політичних патронів навіть на свята.

Найбільше згадок (91) про «Слугу народу», з них 11 позитивні (більшість на каналі «Україна») та дві негативні (по одній на «Інтері» та 5 каналі). Цікаво, що на каналі «1+1», який традиційно асоціюють із підтримкою «Слуги народу», згадок про цю партію було найменше.

Із 75 згадок про «ОПЗЖ» майже дві третини — позитивні. Більшість позитивних матеріалів вийшла на «Інтері». Зовсім не згадував про «ОПЗЖ» канал СТБ, лише раз згадав ICTV. Натомість із 44 згадок про «Європейську солідарність» лише 5 позитивні: три на 5 каналі і дві на «Україні». У грудні про цю партію було набагато більше позитиву в новинах.

Кількість згадок про «Батьківщину» зменшилась у порівнянні з груднем більш ніж удвічі. Із 26 згадок дев’ять позитивні, найбільше на «Україні». Партію «Голос» згадували на всіх каналах, крім СТБ.

Матеріали з ознаками замовності

Частка матеріалів із ознаками замовності від загальної кількості аналізованих новин у січні зменшилась у порівнянні з грудневою: 4,5 % і 6,7 % відповідно. «Інтер» у січні перегнав «Україну» за кількістю матеріалів із ознаками замовності: 55 проти 50. Не виявлено матеріалів з ознаками замовності в новинах суспільного «UA: Першого».

Як і у грудні, на першому місці в рейтингу гаданих замовників прихованої реклами та піару партія «Опозиційна платформа — За життя». В її інтересах у новинах вийшло 42 матеріали. 35 із них на каналі «Інтер», співвласником якого є народний депутат від «ОПЗЖ» Сергій Льовочкін, 7 — на каналі «112», що входить до «групи Медведчука». Віктор Медведчук став помітно частіше з’являтись у новинах «Інтера», хоча поки що не випередив Юрія Бойка.

У січні 31 день, тож у якийсь один день на каналі «Україна» не вийшов піар-матеріал Ріната Ахметова: протягом місяця таких матеріалів зафіксовано 30.

На третьому місці — Сергій Каплін, в інтересах якого вийшло 12 матеріалів (у грудні було 11), усі на каналі «Інтер».

На користь Олега Ляшка й Володимира Зеленського вийшло по сім піар-матеріалів. Якщо лідера Радикальної партії піарить лише «Україна», то прихована реклама Зеленського розподілена по кількох каналах, а найбільше її було на СТБ. Віктора Пінчука піарили не лише його телеканали, а й «Інтер» та «Україна» — це пов’язано з участю бізнесмена в Давоському економічному форумі.

Серед героїв матеріалів із ознаками замовності також колишня керівниця Харківської обласної державної адміністрації Юлія Світлична (її піарить «Інтер» та хвалить голова «ОПЗЖ»), Петро Порошенко (піар на «Україні» та 5 каналі) та Арсеній Яценюк (про те, як його штучно актуалізує «Україна», «Детектор медіа» писав докладно). Профспілковий лідер Михайло Волинець тричі фігурував у матеріалах, які виходили в інтересах енергетичного бізнесу Ріната Ахметова на «Україні».

По одному разу в новинах з ознаками замовності фігурували лідер «Голосу» Святослав Вакарчук (5 канал), опоблоківець Борис Колесніков, експрезидент Грузії Михеїл Саакашвілі («Україна»), лідер «Нацкорпусу» Андрій Білецький («Інтер») і навіть забутий після виборі лідер «Сили і честі» Ігор Смешко, якого пропіарила «Україна».

Дотримання стандартів

Менше прихованої реклами та піару — менше грубих порушень стандартів. Усереднений показник порушення стандарту балансу думок знизився з 16 % у грудні до 11 %, а стандарту відокремлення фактів від коментарів — із 40 % до 38 %. Найбільші проблеми з відокремленням фактів від коментарів у каналів «Україна», «1+1» та СТБ; найкраще цього стандарту дотримуються «UA: Перший» (рекордні 3 % порушення) та 5 канал. Стандарт балансу думок найбільше порушують «Інтер» і «Україна», а найменше з ним проблем — в «UA: Першого» та 5 каналу.

 

Географія новин

Епідемія нового коронавірусу, збитий в Ірані український літак та інші міжнародні події відтягнули частину уваги новинарів від українських подій.

Майже третина новин стосувалася подій та інформаційних приводів у столиці. Натомість кількість матеріалів про події в Криму в січні була рекордно малою: лише два повідомлення — одне на «1+1» та одне на СТБ. Обидва стосувалися випробування в Криму російських ракет. Інші події в окупованому Росією українському регіоні теленовинарі вважали не вартими висвітлення.

З областей найбільше уваги приділили Донецькій, Київській, Одеській та Львівській. Водночас Луганська область, де, як і на Донеччині, тривають бойові дії, цікавить журналістів значно менше. Підвищена увага до Херсонської області пояснюється вбивством поліцейського в Каховці. Водночас області, які зазвичай є «білими плямами» на інформаційній мапі України, цього разу мають порівняно вищі показники. Найменший — у Полтавської (10 згадок) і Хмельницької й Чернігівської областей (по 13).

Тематична структура

Святкові дні та зниження політичної активності витіснили політику на третє місце в загальній тематичній структурі теленовин. Найбільше політичних матеріалів було на «Інтері» та 5 каналі, найменше — на СТБ та «1+1». Зросла частка новин про надзвичайні події та кримінал, а також про міжнародну політику. Відсутність політичних новин телеканали компенсували більшою кількістю матеріалів про надзвичайні події в регіонах, деякі з них — із описами, що виходять за межі адекватності. Наприклад, у матеріалі від 4 січня на «1+1» розповіли: «Діти, як живі смолоскипи, бігли з криками, а одяг і волосся на них палали». Або на цьому ж каналі 7 січня: «Пекельне Різдво на Одещині — там живцем згоріли троє робітників».

Матеріалів, пов’язаних із Кримом, було загалом сім протягом тижня, але п’ять із них стосувалися подій поза півостровом — судових справ у Росії та рішень російської влади.

Щотижневі підсумки моніторингу читайте тут.

Читайте також

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1977
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2020 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду