Відпочиває навіть Ахметов. Про що говорили й кого піарили теленовини в січні 2022 року

Відпочиває навіть Ахметов. Про що говорили й кого піарили теленовини в січні 2022 року

11 Лютого 2022
3342

Відпочиває навіть Ахметов. Про що говорили й кого піарили теленовини в січні 2022 року

3342
Кількість матеріалів з ознаками замовності зменшилась удвічі, «Європейська солідарність» панує в новинах, поки інші партії не мають як про себе нагадувати без засідань Верховної Ради.
Відпочиває навіть Ахметов. Про що говорили й кого піарили теленовини в січні 2022 року
Відпочиває навіть Ахметов. Про що говорили й кого піарили теленовини в січні 2022 року

Випуски за грудень, листопад, жовтень, вересень, серпень, липень, червень, травень, квітень, березень, лютий, січень 2021 року.

Ви можете самотужки аналізувати якість новин восьми українських телеканалів за допомогою нашого аналітичного інструмента NewsBoard. Щотижневі підсумки моніторингу читайте тут.

Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин. Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5 каналі та Першому незалежному новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів із порушенням стандартів, вочевидь, набагато більша. Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли різним політикам та різним темам.

Популярність політичних сил у новинах

«Європейська солідарність» другий місяць тримає безперечне лідерство за кількістю згадок у новинах, випереджаючи «Опозиційну платформу — За життя» — другу в рейтингу — майже вдвічі. А ось «Слуга народу» опустилася на третє місце, хоча в грудні не набагато відставала від «ЄС». Причини такої конфігурації — по-перше, зосередженість новинарів на справі Петра Порошенка, по-друге, парламентські канікули (згадки про «Слугу народу» найчастіше трапляються в сюжетах про роботу Верховної Ради). До того ж слід пам’ятати, що січень — пора свят, і в деякі дні інформаційні програми взагалі обійшлися без політичних новин. Для більшості партій, окрім «Європейської солідарності» та «ОПЗЖ», це означало зменшення кількості згадок удвічі або більше.

Кількість згадок про «Європейську солідарність» у січні дещо зменшилась у порівнянні з груднем, зокрема за рахунок позитивних згадок — у грудні їх було 40, а в січні 26. Цікавим є розподіл цих позитивних згадок: більшість (19) закономірно на 5 каналі — формально він уже не належить Петрові Порошенку, але не припиняє його піарити, — а решта (7) на каналі «Україна». Картина разюче змінилась у порівнянні з груднем, коли позитивні згадки про «ЄС» були розподілені між більшістю телеканалів, крім «1+1» і Суспільного. Бойкотувати «Європейську солідарність» у січні було неможливо, адже найгарячіші інформаційні приводи вимагали коментарів цієї партії; однак канали Пінчука і Перший незалежний продемонстрували відчутно меншу кількість згадок у порівнянні з іншими (традиційно для цього порівняння ми використовуємо показник Суспільного — 19 нейтральних згадок). Хоча це може свідчити не так про упередженість до партії, як про намагання уникати політичних тем у «святкову пору».

Кількість згадок про «Опозиційну платформу — За життя» в січні також знизилась у порівнянні з груднем — це можна пояснити загальною аполітичністю інформаційного тла та парламентськими канікулами. Хоча була певна кількість інформаційних приводів, які новинарі не мали б оминати — зокрема новини у справі Медведчука. Як і у грудні, кількість позитивних згадок (читай — піару і матеріалів з ознаками замовності) дещо перевищує кількість нейтральних; весь позитив зосереджений на «Інтері» та Першому незалежному, при цьому «Інтер» піарить партію свого власника Сергія Льовочкіна завзятіше, ніж канал Шуфрича-Медведчука. На Першому незалежному за місяць було дев’ять згадок про «ОПЗЖ», і всі вони — позитивні. Тим часом ICTV жодного разу не згадав про партію протягом січня, а СТБ зробив це лише двічі.

Кількість згадок про партію монобільшості «Слуга народу» зменшилась у порівнянні з грудневим показником удвічі. Зокрема, майже зовсім зникли позитивні згадки (лише одна на «1+1»; також одна негативна згадка була на «Україні»). Нейтрально про «слуг» найчастіше згадували 5 канал та «Інтер», а найменше — Перший незалежний (лише одна згадка за місяць). Можна зробити висновок, що поза парламентським процесом «Слуга народу» генерує порівняно небагато інформаційних приводів.

Вдвічі зменшилась і кількість згадок про партію «Голос». Моніторинг за місяць зафіксував дві позитивні згадки (на СТБ і «Україні»); Перший незалежний взагалі не згадував про існування такої партії в січні. Частково «Голосу» вдалося забезпечити свою присутність у новинах за рахунок підтримки Петра Порошенка та участі лідерки партії Кіри Рудик в акціях, пов’язаних із поверненням лідера «Європейської солідарності».

Більш ніж удвічі поменшало згадок про «Батьківщину». Всі вони були нейтральними, й найбільше — 8 — припало на «Інтер». Перший незалежний і СТБ не згадували про цю партію взагалі. Нарешті, без засідань парламенту найважче живеться партії «За майбутнє»: про неї протягом січня було лише дві згадки (у грудні — 14), одна з них позитивна (на «1+1»), інша нейтральна — на «Інтері».

 

Матеріали з ознаками замовності

Кількість матеріалів з ознаками замовності в січні різко впала до рекордних 103 (3,5% від загальної кількості проаналізованих матеріалів), тоді як у грудні було 196 і 6%. Найбільше підозрілих матеріалів, як і в попередні місяці, на «Інтері» та «Україні», але показник обох каналів значно зменшився — з понад 50 матеріалів за місяць до 33. На третьому місці опинився 5 канал (у грудні був «1+1») із 14 матеріалами, далі — Перший незалежний, на якому підозрілих матеріалів поменшало вдвічі. «1+1» повернувся на своє звичне місце у другій половині списку; на каналах Пінчука матеріалів з ознаками замовності — одиниці, а на Суспільному традиційно чисті новини.

«Опозиційна платформа — За життя» залишається на першому місці в рейтингу гаданих замовників; її піар розподілений між «Інтером» і Першим незалежним, але загальна кількість зафіксованих підозрілих матеріалів знизилась із 44 до 34. Особливо поменшало таких матеріалів на Першому незалежному.

Вперше за дуже тривалий час кількість матеріалів з ознаками замовності на користь Ріната Ахметова істотно зменшилась. Дотепер вона зазвичай трималась на рівні 30–33 матеріалів на місяць і часом зростала до 40; у січні — лише 23. Усі вони, як завжди, на каналі «Україна».

На третьому місці, як і в грудні, «Європейська солідарність» / Петро Порошенко: 17 матеріалів, тоді як у грудні було 23. Цього разу ці матеріали зосереджені на двох каналах — 5 каналі та «Україні».

Як і у грудні, Віталій Кличко випереджає Володимира Зеленського: зафіксовані шість матеріалів з ознаками замовності на користь київського мера, чотири з них на «Інтері», два — на ICTV. Така сама картина була у грудні, тільки матеріалів було 9.

Кількість матеріалів на користь Володимира Зеленського зменшилась несуттєво (5, у грудні було 6) — виходили вони на «Інтері», «1+1» і каналах Пінчука. Піар Олени Зеленської в січні з новин зник. Один матеріал з ознаками замовності на користь «Слуги народу» зафіксований на «1+1». Про решту гаданих замовників виходило по 1-2 матеріали; серед них Сергій Каплін на «Інтері», Арсеній Яценюк на «Україні» і російська церква на «Інтері». З цікавого — матеріали з ознаками замовності про Дмитра Разумкова вийшли на «Україні», яка віддавна лояльна до цього політика, та на 5 каналі, який раніше не демонстрував до нього прихильності.

Дотримання стандартів

Різке зниження кількості матеріалів з ознаками замовності найбільше вплинуло на середній показник дотримання стандарту балансу думок. Якщо у грудні 10% матеріалів були незбалансовані, то у січні — 7%. Натомість дещо зросла кількість порушень стандарту посилання на джерела. Та загалом середні показники новин «святкового» січня не надто відрізняються від грудневих. Зокрема помітно зменшились показники порушення стандарту балансу думок на «Україні», «Інтері» і «1+1».

Новини Першого незалежного стали ще менш повними, хоча трохи менш оцінковими та емоційними; погіршилась ситуація з посиланням на джерела — у 42% матеріалів джерела інформації не названі. Натомість 5% суттєво покращив свій показник дотримання стандарту достовірності: він порушений лише у 3% матеріалів. Новини СТБ стали відчутно менш оцінковими й емоційними, хоча порушують стандарт відокремлення фактів від коментарів у більшості матеріалів. Новини Суспільного традиційно найбільш якісні — порушення стандартів поодинокі.

Тематика

Вперше в історії моніторингу на перше місце в тематичній структурі вийшла міжнародна політика. Це пов’язано, з одного боку, з більшою увагою до міжнародних подій в інформаційно розріджені святкові дні, з іншого — з реакцією світу на загрозу російського вторгнення в Україну. Найбільше міжнародних новин було у випусках інформаційних програм 5 каналу та Суспільного, найменше — на «Україні», «1+1» і СТБ. Соціальні теми не набагато відстають від міжнародки — найбільше їх на «1+1» і «Україні», найменше на Першому незалежному і 5 каналі. Політика і надзвичайні події ділять третє й четверте місце. Найбільш політизовані 5 канал і «Інтер», найменш — «1+1» і СТБ. Попри загальну увагу до оборони та безпеки, кількість матеріалів про ситуацію в зоні бойових дій не зросла.

Географія

Увага до міжнародних подій та реакції світу на події в Україні позначилась на співвідношенні українських та іноземних тем: частка світових новин зросла до 27%. Цікаво, що російських новин не побільшало, попри те що Україні загрожує саме Росія.

Знову ж таки, попри увагу до безпеки й оборони кількість новин із прифронтової Донеччини зменшилася — показник Донецької області вперше майже зрівнявся з показниками Дніпропетровської, Харківської і Львівської. Зросла увага до Луганської області, бо бойові дії в січні посилилися саме там. Харківщина частіше фігурувала в новинах через наслідки резонансних дорожно-транспортних пригод та слова президента про можливу окупацію Харкова, які змусили теленовинарів присвятити сюжети готовності міста до вторгнення. «Білі плями» на інформаційній мапі — Крим / Севастополь (лише чотири матеріали за січень), Тернопільська, Житомирська і Хмельницька області.

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Скріншот відео: Сегодня/YouTube

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
3342
Читайте також
Коментарі
1
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Saint Jerry
89 дн. тому
Привіт друзі, я з україни. Я дуже вдячний, що отримав позику від Mr's Russell. Я отримую позику в розмірі 600 000 євро, щоб розширити свій особистий бізнес, і я мав термін 25 років з 2% відсотками. це дуже приємно для мене, тому що я подаю заявку на позику і ніколи не отримую відгук. Але містер Аллекс Рассел, який позичив мені хорошу суму в борг...... ще раз дякую якщо вам потрібна фінансова допомога, зверніться до містера Рассела на електронну пошту: allexrussell08@gmail.com або номер Whatsapp: +1(747)251125
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду