10:00
П'ятниця, 13 Листопада 2020

Слуги, але не народу. Про що говорили й кого піарили теленовини в жовтні 2020 року

638
В останні тижні перед виборами «Інтер», «Україна», СТБ й ICTV взялися посилено просувати партії і кандидатів — протеже своїх власників.
Слуги, але не народу. Про що говорили й кого піарили теленовини в жовтні 2020 року
Слуги, але не народу. Про що говорили й кого піарили теленовини в жовтні 2020 року

Попередні випуски: вересень, серпень, липень, червень, травень, квітень, березень, лютий, січень 2020 року.

Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин. Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5 каналі та «112» новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів із порушенням стандартів, вочевидь, набагато більша. Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли різним політикам та різним темам.

Тематична структура

З огляду на вибори та передвиборчі скандали, політики в теленовинах у жовтні стало ще більше, ніж було у вересні — у середньому 29 % матеріалів. Найбільш «політизованими» були традиційно новини 5 каналу, де 42 % матеріалів присвячували політиці; на другому місці — «Інтер», у якого цей показник високий за рахунок великої кількості матеріалів про «Опозиційну платформу — За життя». А найменше політики було в новинах «1+1» — 20 %. Відсоток матеріалів про культуру після нетривалого підвищення знову впав до 5 %; «1+1» — «найкультурніший» канал, що присвячує цій тематиці 7 % матеріалів. Дещо поменшало й матеріалі про війну на Донбасі. Вже традиційно найбільше уваги (9 % матеріалів) цій тематиці приділяють ICTV та Суспільне, а канал «112» не розповідає про ситуацію на фронті взагалі. Про події в окупованому Криму в жовтні практично не говорили в теленовинах.

Популярність політичних сил у новинах

Парламент у жовтні майже весь час був на карантині, тому парламентські партії не отримали «гарантованих» нейтральних згадок у збалансованих парламентських репортажах. Натомість певна кількість згадок, здебільшого нейтральних, була гарантована в матеріалах про результати місцевих виборів. Зростання кількості згадок про партію в жовтні означає, як правило, зростання агітаційної та піар-активності в новинах або ж аномальні чи разючі результати на виборах.

«Слуга народу» не надто активізувалась — як ми вже не раз відзначали в аналітичному циклі «Детектор виборів», головним передвиборчим «тараном» партії став Володимир Зеленський, а інші її обличчя фігурували в загальнонаціональних новинах нечасто. Та все ж кількість згадок про «Слугу народу» зросла в порівнянні з вереснем. Точніше, більш ніж удвічі — з 13 до 31 — збільшилася кількість позитивних згадок (читай — передвиборчого піару), тоді як нейтральних залишилося, скільки й було. Негатив про «Слугу народу» розподілений між «Україною», 5 каналом, «Інтером», «112» і ICTV, позитиву найбільше на «Україні», але був він також на каналах «Пінчука», «Інтері» та «1+1». Втім навіть на Суспільному, яке згадувало про партію монобільшості лише нейтрально, згадок про «Слугу народу» побільшало суттєво.

Значне зростання показника частоти згадок у новинах — зі 102 до 143 — показала «Опозиційна платформа — За життя», яка повернулась із третього місця на друге. Переважна більшість матеріалів про цю партію — позитивні, й вийшли всі ці позитивні матеріали на «Інтері» та «112». Кількість негативу про «ОПЗЖ» також зросла — з одного матеріалу у вересні до шести в жовтні. Чотири негативні матеріали про «ОПЗЖ» вийшли на 5 каналі, два — на «Україні». Вкрай рідко згадували про «ОПЗЖ» канали Пінчука. Нейтральних згадок «ОПЗЖ» перепало завдяки її результатам на виборах у східних та південних областях, а також гаданому виходу Олександра Попова у другий тур виборів мера Києва.

Кількість згадок у новинах про «Європейську солідарність» у жовтні зменшилась у порівнянні з вереснем, однак позитивних матеріалів у той же час побільшало з 22 до 35. Половина цього позитиву вийшла на 5 каналі, який належить лідеру партії Петру Порошенку. Хвалили «Європейську солідарність» також «Інтер», «Україна» та канали Пінчука. Негативних матеріалів про «ЄС» не було.

Поменшало згадок і про «Голос», який традиційно «виїжджає» в новинах на парламентських сюжетах. І, як і в ситуації з «ЄС», у той самий час кількість позитивних матеріалів зросла вдвічі. Як і перед минулорічними парламентськими виборами, піарять «Голос» здебільшого СТБ та ICTV — на канали Пінчука припадають майже всі позитивні згадки про партію. Поодинокі згадки в позитивному ключі траплялись також на «Інтері» та 5 каналі.

«Батьківщина» активізувалась і майже наздогнала «Голос», а за кількістю позитивних матеріалів навіть обігнала його. Із 23 позитивних матеріалів (які перед виборами можна сміливо прирівняти до прихованої агітації та передвиборчого піару) десять вийшли на «Інтері», сім на «Україні», шість на каналах Пінчука. Цікаво, що коли «Інтер» згадав «Батьківщину» в 14 матеріалах протягом місяця, «112», який належить іншому політику з тієї самої «Опозиційної платформи — За життя», не згадував партію жодного разу.

Незбалансованою залишається картина висвітлення партії «За майбутнє». Загальна кількість згадок про неї зросла в порівнянні з вереснем, кількість позитивних матеріалів (вони практично всі зосереджені на «1+1») також. Одна позитивна згадка зафіксована на каналі «112». Натомість канал «Україна» не згадав про «За майбутнє» жодного разу.

 Матеріали з ознаками замовності

У порівнянні з вереснем кількість матеріалів з ознаками замовності в жовтні зросла майже на третину — до 319. Це майже стільки ж, скільки було в липні 2019 року перед парламентськими виборами. Підозрілі матеріали становили 10,5 % від загальної кількості матеріалів в аналізованих праймових випусках новин, тоді як у вересні цей показник був 8,5 %. І оскільки вересневі підсумки вийшли під заголовком «Виборів наче й нема», маємо сказати, що забираємо свої слова назад: піар-активність політиків перед виборами була значною.

Попри те, що на «Інтері» значно активізувався піар партії власників — «ОПЗЖ», «Україна» залишається каналом із найбільшою кількістю підозрілих матеріалів у новинах. На третє місце вийшов канал ICTV, який хоч і відстає від «Інтера», однак видав у новинах жовтня майже вдвічі більше матеріалів з ознаками замовності, ніж у вересні. Суттєво (з 18 до 30) зріс і показник «1+1». Натомість канал «112» підвищив показник несуттєво. Найбільше — майже втричі, з 10 до 28 — підвищилася кількість матеріалів із ознаками замовності на каналі СТБ, який разом з ICTV включився у просування кількох політичних сил та кандидатів перед виборами. 5 канал у жовтні показав менше сумнівних матеріалів, ніж у вересні, а Суспільне залишилося чистим від джинси.

Найбільша кількість підозрілих матеріалів у новинах вийшла в інтересах «Опозиційної платформи — За життя». Трохи більш ніж дві третини цих матеріалів видав в ефір «Інтер» (це означає суттєве зростання кількості піару саме на цьому каналі), третину — «112». Інші канали «ОПЗЖ» не піарили.

Рінат Ахметов зберіг своє друге місце в рейтингу гаданих замовників із показником, який не змінився в порівнянні з вереснем. А ось «Європейська солідарність» «вибила» Зеленського з третього місця, посиливши свою піар-активність у новинах. Якщо у вересні ми зафіксували в аналізованих випусках лише 11 матеріалів в інтересах партії Петра Порошенка, то в жовтні їх було 27. Половина — на 5 каналі, який належить Порошенкові.

Посилився й піар Олега Ляшка, якого канал «Україна» несамовито просував у депутати за 208-м мажоритарним округом. Якщо у вересні вийшло 17 матеріалів в інтересах Ляшка, то у жовтні — 23. Ще одному протеже Ріната Ахметова — Дмитрові Шевчику, менеджеру ахметовського підприємства, що балотувався в мери Кривого Рогу від «Слуги народу» — присвятили сім підозрілих матеріалів на каналі «Україна». Чотирма матеріалами «Україна» догодила підзабутій партії «Опозиційний блок», що змагається за місця в міськрадах Донеччини.

Володимир Зеленський поступився Ляшкові: його показник — 21 матеріал. Президентський піар порівняно рівномірно розподілений між аналізованими каналами, окрім 5-го та Суспільного. Майже наздогнала Зеленського «Батьківщина», яка в жовтні, здається, всерйоз узялася за піар у теленовинах: 20 матеріалів, із них найбільше на «Інтері». Лише на один матеріал від партії Юлії Тимошенко відстала партія Ігоря Палиці, але практично ввесь піар «За майбутнє» був зосереджений на «1+1».

Цікава ситуація склалась із передвиборчим піаром Віталія Кличка. Його показник досить високий — 17 матеріалів (у вересні було 10), себто він не сильно поступився Володимиру Зеленському й навіть Олегові Ляшку. Більшість цих матеріалів вийшли на каналі «Інтер», ще кілька — на ICTV.

Інші улюбленці каналів Пінчука — «Голос» (і окремо кандидат від цієї партії в мери Черкас Віктор Євпак) та «Пропозиція», точніше, мер Дніпра Борис Філатов, якого в позитивному ключі показували тільки на ICTV. Також у новинах каналів Пінчука перед виборами відбувся аномальний викид любові до мера Львова Андрія Садового.

«Інтер» у п’яти матеріалах хвалив блок Юлії Світличної, своєї давньої протеже, яка зібрала команду для участі в місцевих виборах на Харківщині.

 Дотримання стандартів

Ситуація з дотриманням ключових стандартів, порушення яких зазвичай корелюють із замовністю, не надто змінилася: відсоток матеріалів без балансу в середньому зріс із вересневих 14 до 16, відсоток матеріалів із порушенням стандарту відокремлення фактів від коментарів — із 38 до 41. Помітно (з 20 до 25 % і з 40 до 46 %) частка матеріалів із порушенням цих стандартів зросла на «Інтері», де значно побільшало піару «ОПЗЖ». Також погіршились показники ICTV та СТБ, де перед виборами побільшало матеріалів з ознаками замовності. Показники «UA: Першого» навіть покращились у порівнянні з вереснем — лише в 1 % матеріалів порушений баланс і в 4 % є оцінки, не відокремлені від фактів.

Географія

Співвідношення українських і зарубіжних новин змінилося несуттєво — міжнародна політика стала дещо популярнішою в новинах насамперед через наближення виборів у Сполучених Штатах Америки. «Київських» новин побільшало, в тому числі за рахунок піару кандидатів у мери столиці — Віталія Кличка, Олексія Кучеренка, Олександра Попова та інших.

Харківська область уперше за час моніторингу дала найбільшу кількість регіональних сюжетів і повідомлень, змістивши з першого місця Донеччину. Насамперед це пов’язано з авіакатастрофою під Чугуєвом. Побільшало й новин із Луганщини через пожежі. А ось Одещина стала однією з найпопулярніших областей через те, що новинарі робили чимало матеріалів про передвиборчу ситуацію в цьому регіоні — як збалансованих, так і піарних. Із цієї ж причини доволі популярною стала Дніпропетровська область. Що ж до білих плям, то вони цього разу не настільки білі — через коронавірусну епідемію та вибори, зокрема порушення виборчого законодавства, кожна область мала принаймні кільканадцять згадок у новинах. Найменше матеріалів показали із Хмельницької, Полтавської та Сумської областей, попри те, що Сумщина — один із найскладніших регіонів у плані боротьби з коронавірусною епідемією (більше про це читайте в нашому коронавірусному моніторингу). Про події в окупованому Криму в жовтні вийшло лише шість матеріалів, переважно на Суспільному — це один із найнижчих показників за час моніторингу.

 

Щотижневі підсумки моніторингу читайте тут.

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), що була надана через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
638
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2020 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду