14:00
Понеділок, 15 Березня 2021

Санкційні метаморфози. Про що говорили й кого піарили теленовини у лютому 2021 року

3 593
Про «ОПЗЖ» заговорили не в піар-форматі, канал Медведчука демонструє карколомне падіння рівня дотримання стандартів, Зеленський став менше піаритись, а Каплін на «Інтері» воскрес.
Санкційні метаморфози. Про що говорили й кого піарили теленовини у лютому 2021 року
Санкційні метаморфози. Про що говорили й кого піарили теленовини у лютому 2021 року

Випуск за січень 2021 року дивіться тут.

Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин. Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5 каналі та Першому незалежному новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів із порушенням стандартів, вочевидь, набагато більша. Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли різним політикам та різним темам.

У лютому у вибірці моніторингу сталася зміна: телеканал «112», який потрапив під санкції, спершу припинив самостійне мовлення  і протягом трьох тижнів транслював спільний ефір із NewsOne і ZIKом, а в кінці місяця всі три канали Медведчука почали транслювати Перший незалежний. Формат новин каналу дещо змінився (побільшало коротких повідомлень, поменшало ексклюзивів). Хоча Перший незалежний транслюється лише в інтернеті, «Детектор медіа» вирішив зберегти його у вибірці.

Тематична структура

Зростання частки політичних новин із 23 % у січні до 28 % у лютому — також почасти наслідок запровадження санкцій, адже несподівано рішуча поведінка влади, яка протягом місяця щоп’ятниці оголошувала новий санкційний список, спричинила зростання кількості інфоприводів, заяв і дискусій. Окрім санкцій, було й чимало інших політичних новин; також до цієї категорії ми вносимо «політичний» вимір теми вакцинації від коронавірусу, яка вже у лютому була однією з ключових. Найбільш політизованими були новини 5 каналу — практично половина матеріалів стосувалася політики. Вслід за ним іде канал Медведчука, на якому таких новин було 38 % (значна їхня частина стосувалася самого каналу та його власників). Найменш політизованими виявились СТБ і «1+1» — 18 і 19 % політичних матеріалів відповідно.

Надзвичайні події навіть дещо випередили «соціалку» через «аномальні» (тобто нормальні для зими, але незвичні останнім часом) снігопади, що тривали значну частину місяця. А ось міжнародна політика, яка в січні була у тренді через штурм Капітолія та інші важливі події США, стала менш популярною — лише 11 % матеріалів. І це попри те, що в цю категорію також входять важливі новини щодо вакцинації у світі. Найбільше про міжнародні справи говорили в новинах ICTV та «Інтера» (17 і 16 % відповідно), найменше — СТБ та «1+1» (по 6 %). Натомість у новинах цих каналів порівняно найвища (9 і 11 % відповідно) частка кримінальних сюжетів і повідомлень.

Новин із лінії фронту в лютому було чимало, зокрема про обстріли й загиблих; загалом цій тематиці присвятили 5 % матеріалів. Найбільшу частку новин про війну мали інформаційні програми 5 каналу і ICTV (10 і 9 % відповідно), а ось показник суспільного каналу, який зазвичай був у лідерах, знизився до 6 %. Матеріалів про події в Криму в лютому було трохи більше, ніж у січні, але все одно дуже мало — вони з’являлися на «Україні», каналі Медведчука, ICTV та «UA: Першому».

Популярність політичних сил у новинах

Завдяки санкціям, внутрішній боротьбі у «Слузі народу» й порівняно активному парламентському життю лютий дав політичним силам змогу показати себе в новинах. Санкції проти Медведчука, його соратників і каналів спричинили таку потужну хвилю піару та публічності «Опозиційної платформи — За життя», що партія не лише повернула собі перше місце в рейтингу згадуваності, а далеко випередила січневу лідерку — «Слугу народу». Зі 164 згадок «ОПЗЖ» в новинах, здається, вперше за останній рік переважають нейтральні, а не позитивні; це означає, що партія справді була серед ньюзмейкерів, яких неможливо проігнорувати. Навіть канал «Україна», який традиційно ігнорує «ОПЗЖ», 15 разів згадував її в новинах (у січні — один раз). Хоча канали іншого холдингу, що послідовно бойкотує цю партію — ICTV та СТБ — обмежилися 4-5 нейтральними згадками протягом місяця. Найбільше нейтральних згадок було на 5 каналі: ще трохи, і канал наздогнав би за частотою згадок про «ОПЗЖ» головний рупор цієї партії. «Інтер» і канал Медведчука, який тепер перевершує «Інтер» за кількістю піару «ОПЗЖ», відрізняються від усіх інших тим, що згадки про партію тут переважно позитивні. В ефірі каналу Медведчука протягом місяця вийшло 36 позитивних і одна нейтральна згадка про «ОПЗЖ», на «Інтері» — 27 позитивних і 17 нейтральних. Єдиний негативний матеріал про «ОПЗЖ» вийшов на 5 каналі. Зауважмо, що новинарі недружніх каналів не стали «добивати лежачого» негативними згадками про Медведчука та інших партійців «ОПЗЖ», а висвітлювали ситуацію досить нейтрально.

Кількість новин із згадками «Слуги народу» також зросла в порівнянні з січнем, але не так сильно: 113 згадок проти 91 січневої, більшість — нейтральні. Із шести позитивних матеріалів, зафіксованих моніторингом, п’ять вийшли на ICTV, один — на «Україні». Єдиний негативний — на каналі Медведчука (новини цього каналу протягом лютого являли собою суцільну критику влади, однак моніторинг враховує саме цілеспрямовані згадки про «Слугу народу»).

Загальна кількість згадок про «Європейську солідарність» у лютому зросла, а частка позитивних — зменшилась. А ось локація цих згадок не змінилась: із 14 позитивних матеріалів про партію Петра Порошенка 13 вийшли на його каналі — 5-му, одна — на «Україні». Найбільше нейтральних згадок про «Європейську солідарність» також було на 5 каналі, а також на «Інтері».

«Голос» далі випереджає «Батьківщину», наростивши в лютому — здебільшого завдяки представництву в парламентських сюжетах — кількість згадок до 56. Позитивних згадок стільки ж, скільки у січні — п’ять, і всі вони на каналах Пінчука,  що також уже давно не дивує. «Батьківщина», згадок про яку також побільшало, зосередила свій піар на каналі «Україна». А ось партію «За майбутнє» цього разу кілька разів позитивно згадували на каналі «1+1».

Матеріали з ознаками замовності

176 із 2917 проаналізованих матеріалів, або рівно шість відсотків,  мали ознаки замовності. Це незначне зростання в порівнянні з січневим показником (166, 5,4 %). А ось у «рейтингу» зміни помітні, адже на перше місце вирвався канал Медведчука. До санкцій «112» посідав третє місце після «України» та «Інтера» за кількістю матеріалів з ознаками замовності. Аж ось — 54 матеріали, присвячені захисту власних інтересів та просуванню риторики «ОПЗЖ». «Україна» і «Інтер» помітно відстали: 42 і 37 матеріалів. Услід за ними з великим відривом іде «1+1» (13 матеріалів) і 5 канал (12), а потім обидва канали Пінчука (по 9). На Суспільному матеріалів з ознаками замовності не було.

Серед гаданих замовників «канали Медведчука» також на першому місці. Ця категорія умовна, адже ми розуміємо, що суб’єкт у цьому випадку той самий — «ОПЗЖ», однак ми все ж виділяємо ці матеріали в окрему категорію для наочності. Таких матеріалів було зафіксовано 40, із них 35 на каналі Медведчука і 5 — на «Інтері».

Натомість у піарі «ОПЗЖ», який не стосувався каналів, «Інтер» усе ж випередив канал Медведчука — 20 матеріалів проти 12. Але це менше, ніж навіть у січні. Враховуючи, що 26 днів лютого канал Медведчука транслювався лише в інтернеті, слід констатувати, що в українському медіапросторі різко поменшало доступних масовій аудиторії матеріалів з ознаками замовності в інтересах «ОПЗЖ».

На третьому місці Рінат Ахметов із незмінним із січня показником — 27 матеріалів (усі на «Україні»). Петро Порошенко (особливо якщо додати до його показника 5 матеріалів «Європейської солідарності») на четвертому місці. А ось Володимир Зеленський опустився в рейтингу: матеріалів із його піаром, що можуть трактуватись як замовні, моніторинг зафіксував удвічі менше, ніж у січні — сім.

Із менш активних, але цікавих персонажів матеріалів з ознаками замовності варто виділити Сергія Капліна, який після тривалого мовчання повернувся на «Інтер» (4 матеріали), та Віталія Кличка, піар якого з’являвся на ICTV та «Інтері». А ось про Олега Ляшка згадок зовсім нема — ніби й не був він одним із головних героїв новин «України» якихось кілька місяців тому.

Дотримання стандартів

«Температура по палаті» — середні показники дотримання стандартів — практично не змінилася. Це, з одного боку, тішить, бо свідчить про стабільність клімату на медіаринку і точність дослідження, з іншого — логічно було б чекати зростання частоти порушення окремих стандартів через хайп довкола санкцій та закриття каналів. Утім єдина помітна зміна — зростання відсотка порушень стандарту відокремлення фактів від коментарів на кілька пунктів. Втім,  як ми побачимо нижче, більшість каналів насправді роблять успіхи, але це компенсує трагічна ситуація в новинах каналу-вигнанця.

Чемнішим став «1+1» — його показники дотримання стандартів відокремлення фактів від коментарів, повноти та посилання на джерела покращились. Також позитивна динаміка на «Інтері». Натомість «Україна» покращила ситуацію з відокремленням фактів від коментарів суттєво, але стала дещо частіше давати новини без посилання. Незначно погіршилося дотримання окремих стандартів у новинах ICTV і СТБ і 5 каналу, хоча це коливання в межах кількох відсоткових пунктів. Традиційно найкраща ситуація в Суспільного. Нарешті канал Медведчука продемонстрував найкарколомніші зміни на гірше: 60 % матеріалів тут бракує повноти (у січні було 37 %), 34 % — відокремлення фактів від коментарів (у січні було 29 %), а показник порушення стандарту балансу думок стрибнув із 12 % до 32 %. Ба навіть стандарт точності, порушення якого зараховуються в рідкісних випадках, був порушений у 9 % матеріалів новин каналу, які фактично являли собою політичну пропаганду.

 

Географія

Після певного зміщення фокусу за межі України в січні традиційна ситуація відновилася: 78 % повідомлень і сюжетів стосуються українських подій. Понад третина матеріалів традиційно присвячена подіям у столиці. Після Донеччини, яка традиційно найбільш згадувана через новини з війни, на друге місце за кількістю матеріалів вийшла Львівщина — передусім завдяки негоді. Івано-Франківська область продемонструвала найшвидше зростання кількості хворих на коронавірусну хворобу; також багатьох новинарів цікавив феномен курорту «Буковель», який не припиняє працювати попри епідемію. «Білі плями» — Хмельницька і Сумська області. Криму присвятили 13 матеріалів, значна частина яких була пов’язана з річницею загарбання півострова.

Щотижневі підсумки моніторингу читайте тут.

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

~insertother~



Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
3593
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2021 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду