Велике будівництво іміджу Зеленського Про що говорили й кого піарили теленовини в червні 2021 року

Велике будівництво іміджу Зеленського Про що говорили й кого піарили теленовини в червні 2021 року

15 Липня 2021
4232

Велике будівництво іміджу Зеленського Про що говорили й кого піарили теленовини в червні 2021 року

4232
Піару президента та його дружини в новинах побільшало втричі, друзі «Голосу» замовчували в новинах розкол у партії, а британський есмінець нарешті змусив теленовинарів заговорити про Крим.
Велике будівництво іміджу Зеленського Про що говорили й кого піарили теленовини в червні 2021 року
Велике будівництво іміджу Зеленського Про що говорили й кого піарили теленовини в червні 2021 року

Випуски за травень, квітень, березень, лютий, січень 2021 року.

Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин. Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5 каналі та Першому незалежному новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів із порушенням стандартів, вочевидь, набагато більша. Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли різним політикам та різним темам.

У лютому у вибірці моніторингу сталася зміна: телеканал «112», який потрапив під санкції, спершу припинив самостійне мовлення і протягом трьох тижнів транслював спільний ефір із NewsOne і ZIKом, а в кінці місяця всі три канали Медведчука почали транслювати Перший незалежний. Формат новин каналу дещо змінився (побільшало коротких повідомлень, поменшало ексклюзивів). Хоча Перший незалежний транслюється лише в інтернеті, «Детектор медіа» вирішив зберегти його у вибірці.

Тематична структура

Парламентське життя по-літньому мляве, тож на перший план у теленовинах вийшла соціальна тематика, а надзвичайні події зрівнялись із політикою. Особливо велика частка новин, присвячених надзвичайним подіям, у новинах Першого незалежного — третина. Найбільше уваги політиці приділяє 5 канал, порівняно багато політичних матеріалів у новинах «Інтера» та ICTV, а ось на СТБ частка політичних новин рекордно низька — 10 %. Частка матеріалів про війну знизилась на один відсотковий пункт; найменше про події на фронті говорять на «1+1» та «Україні», найбільше — на 5 каналі та ICTV. Та загалом аномальних змін у тематичному розподілі новин не відбулося.

Популярність політичних сил у новинах

Хвиля згадок про «Опозиційну платформу — За життя», пов’язана з переслідуванням Віктора Медведчука, у червні вщухла, нейтральних матеріалів про цю партію поменшало, тому на перше місце за кількістю згадок знов, як у квітні, вийшла партія «Слуга народу». В абсолютних показниках кількість згадок про «Слугу народу» зросла, хоч і несуттєво, натомість про «ОПЗЖ» згадували в 94 матеріалах, тоді як у травні — у 146. Трохи побільшало позитивних згадок про «Слугу народу»: у травні їх зафіксували 11, у червні 16. Позитив про «слуг» розподілений між «Україною», «1+1» та каналами Пінчука; одна позитивна згадка була навіть на Першому незалежному. Негативних згадок, як і у травні, мало — по одній на Першому незалежному і «1+1».

Кількість позитивних згадок про «ОПЗЖ» знизилась у порівнянні з травнем на обох каналах партії, що входять у моніторингову вибірку «Детектора медіа». «Інтер» і Перший незалежний зрівнялися — по 29 позитивних матеріалів на кожному. При цьому (це своєрідний рекорд) на Першому незалежному всі матеріали зі згадками про «ОПЗЖ» були в позитивній тональності щодо цієї партії — жодного нейтрального. А ось канал СТБ не згадав про «ОПЗЖ» жодного разу.

Помітно змінився показник «Європейської солідарності»; це можна пов’язати із «плівками Бігуса», публікація яких змусила Петра Порошенка та його партію запекло захищатися в інформаційному просторі. Кількість позитивних згадок про «ЄС» зросла із 11 до 23, 15 із них на 5 каналі, який належить Петрові Порошенку, решта на «Україні», «Інтері» та одна на ICTV. СТБ натомість не згадував «Європейську солідарність» жодного разу, хоча скандал довкола «плівок Бігуса» був доволі гучним і оминати його з боку теленовинарів було дивним рішенням.

Стрибнув угору й показник згадок про партію «Голос» — це пов’язано з дезінтеграційними процесами у партії. І тут можна спостерігати цікавий феномен: канали Віктора Пінчука СТБ та ICTV, які вже два роки особливо часто згадують «Голос» і найчастіше роблять це в позитивному ключі, у важкі для партії дні про неї забули. Порівняйте: 12 нейтральних згадок на 5 каналі та на «Інтері», й лише три на ICTV і жодної — на СТБ. Втім свою порцію позитиву (по два матеріали на кожному з двох каналів) «Голос» від пінчуківського холдингу таки отримав — ці повідомлення стосувалися законодавчих ініціатив партії, а не розколу. Ігнорував важливі новини про «Голос» також канал «1+1», а Перший незалежний не згадав про цю партію в новинах у червні жодного разу.

Показники кількості згадок про «Батьківщину» майже не змінились у порівнянні з травнем. Позитиву про партію «За майбутнє» в новинах дещо побільшало; весь він традиційно зосереджений на «1+1».

 

Матеріали з ознаками замовності

Кількість матеріалів з ознаками замовності в новинах у червні зросла в порівнянні з травневими із 217 до 241, а відсотковий показник — із 7,2 % до 7,8 %. Серед телеканалів відчутне зростання кількості підозрілих матералів бачимо в «1+1», ICTV і СТБ, тоді як умовний «перший ешелон» залишився практично на травневому рівні.

«Опозиційна платформа — За життя» залишається на першому місці в рейтингу гаданих замовників, однак кількість матеріалів на її користь зменшилась у порівнянні з травнем з 74 до 58. Зміна не така вже й велика, однак вона вплинула на показники дотримання стандартів позитивно.

Найпомітніший стрибок у рейтингу гаданих замовників політичного піару зробив президент Володимир Зеленський: із 14 матеріалів у травні до 38 у червні. Це дозволило Зеленському витіснити з його стабільного другого місця навіть Ріната Ахметова (його піару в порівнянні з травнем дещо поменшало). Піарили президента всі канали з вибірки, крім Першого незалежного і Суспільного (один матеріал був зафіксований навіть на 5 каналі, який належить опонентові Зеленського Петру Порошенку). Але найбільша концентрація піару президента — на «Україні». Поза тим, зростання кількості підозрілих матеріалів на «1+1», ICTV та СТБ також пояснюється насамперед посиленням піар-підтримки президента.

Звідки взялася така кількість піару Зеленського в новинах? Значною мірою це «паркет», себто некритично-позитивна ретрансляція заяв та повідомлення про формальні заходи. Певною мірою причиною стали резонансні заяви президента, зокрема про «вагнерівців» та боротьбу проти олігархів. Потужним джерелом президентського піару став форум «Україна 30», на якому регулярно виступав президент. Однак пояснити таке різке зростання лише збільшенням кількості інформаційних приводів неможливо: ймовірно, йдеться про активізацію роботи піар-команди президента з інформаційними службами телеканалів. Додамо сюди зростання кількості підозрілих матеріалів на користь Олени Зеленської: про дружину президента за місяць показали дев’ять матеріалів, розподілених між «Україною», «1+1», СТБ та ICTV.

Дещо посилила піар-активність у теленовинах «Європейська солідарність»; позитив про цю партію, окрім партійного 5 каналу, був зосереджений на «Україні» та «Інтері» (плюс один матеріал на ICTV). Мер Києва Віталій Кличко, який піднявся у верхню частину рейтингу у травні на хвилі конфлікту з командою Зеленського, залишається постійним героєм підозрілих матеріалів. Його піар розподілився між «Інтером», ICTV і 5 каналом.

Нагадавши про себе та свою незамінність для України у травні, коли точилися дискусії про деолігархізацію, власники телеканалів у червні вгамувалися: матеріалів на підтримку іміджу Ріната Ахметова, Дмитра Фірташа та Віктора Пінчука поменшало.

Дотримання стандартів

«Середня температура по палаті» змінилася незначною мірою: дещо поменшало порушень стандарту відокремлення фактів від коментарів, дещо гірше стала ситуація з повнотою, дещо краща ситуація з балансом думок і така сама, як у травні, — з посиланнями на джерела. Нагадаємо, що ці цифри напряму ні про що не свідчать, але можуть вказувати на якісь тектонічні зсуви в інформаційному просторі (до прикладу, зниження достовірності в часи пандемії — це небезпечно). Зі зменшенням кількості матеріалів з ознаками замовності на користь «ОПЗЖ» природно покращилася ситуація з дотриманням стандартів на Першому незалежному (хоч і залишається розпачливою, зокрема, кількість порушення стандарту достовірності — кожне третє повідомлення взяте невідомо звідки). У решти каналів показники відрізняються від травневих хіба що на кілька відсоткових пунктів. Найретельніше (з величезним відривом) дотримується стандартів Суспільне, а з комерційних каналів — 5 канал.

Географія

Співвідношення новин України і світу повернулося на квітневий рівень, коли в українських теленовинах перестали говорити про захоплення Романа Протасевича. З послабленням парламентської активності новин із Києва стало трохи менше, з регіонів — трохи більше. Відносне затишшя на фронті спричинило зниження кількості новин із Донеччини (хоча вона залишається найпопулярнішою в новинах областю), а ось Харківщина й Київщина були у фокусі через надзвичайні події — отруєння, вбивства тощо. Завдяки інцидентові з британським есмінцем біля Криму про півострів заговорили в теленовинах — за червень вийшло 38 матеріалів, тоді як у травні було лише сім. Привернуло увагу новинарів і стихійне лихо в Керчі. Білими плямами на мапі України для теленовин залишаються Полтавська, Сумська і Хмельницька області. Після переходу всієї країни в «зелену» зону коронавірусні новини з регіонів уже не впливають на розподіл уваги між областями — вакцинацію висвітлюють більш-менш рівномірно.

Щотижневі підсумки моніторингу читайте тут.

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Фото: Максим Поліщук

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
4232
Читайте також
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду