13:00
Неділя, 18 Жовтня 2020

Виборів наче й нема. Про що говорили й кого піарили теленовини у вересні 2020 року

1 906
«За майбутнє», «Європейська солідарність», Кличко і Зеленський активізувались, а на 5 каналі різко зросла кількість підозрілих матеріалів. Та загалом новини чистіші, ніж можна було сподіватися.
Виборів наче й нема. Про що говорили й кого піарили теленовини у вересні 2020 року
Виборів наче й нема. Про що говорили й кого піарили теленовини у вересні 2020 року

Попередні випуски: серпень, липень, червень, травень, квітень, березень, лютий, січень 2020 року.

Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин. Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5 каналі та «112» новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів із порушенням стандартів, вочевидь, набагато більша. Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли різним політикам та різним темам.

Тематична структура

У вересні стартувала місцева виборча кампанія, й цілком логічно, що політична тематика вийшла на перше місце — загалом політиці України присвячено 27% новин. Водночас досить високу позицію тримає міжнародна політика (14%), а також надзвичайні події (20%). Дещо побільшало в новинах культури (5%, тоді як у серпні було 2%), дещо поменшало війни (з 5 до 4 відсотків).

Прикметно, що після традиційно найполітизованішого телеканалу — 5-го, в чиїх новинах політичні сюжети та повідомлення становлять 40% — на другому місці опинився суспільний «UA: Перший» із 31% політичних новин. Не слід поспішати засуджувати суспільний канал за надмірну політизованість — радше навпаки, він дозволяє собі говорити про ті події, заяви та конфлікти, яких уникають комерційні канали, аби не «піарити» учасників виборчого процесу. Втім трійка центральних каналів із найбільшою кількістю матеріалів з ознаками замовності — «Україна», «Інтер» та ICTV — не надто відстали від суспільного мовника за часткою політичних матеріалів у новинах. На їхньому тлі СТБ з показником 18% і «1+1» (20%) виглядають аполітичними.

Порівняно найбільший відсоток культурних новин — на Суспільному, порівняно найвища частка новин про війну на Донбасі — на ICTV. Традиційно в новинах на каналі «112» війна практично не висвітлюється, натомість трапляються сюжети про міжнародну економіку, яку решта каналів ігнорують. Так само традиційно мало говорять про Крим.

Популярність політичних сил у новинах

З початком виборчої кампанії та відновленням роботи Верховної Ради кількість згадок про парламентські партії природно зросла — в середньому в півтора-два рази. На перше місце вирвалася партія «Слуга народу», що в серпні поступалася «Опозиційній платформі — За життя». «Слуга народу», як і в серпні, зібрала найбільше негативних згадок — сім: п’ять на 5 каналі, що природно, адже цей канал належить лідерові проєвропейської опозиції, але ще два — на «1+1», який раніше вважався прихильним до монобільшості. Втім стільки ж на «1+1» було й позитивних згадок — такий собі баланс. Позитив про партію Зеленського розподілений між «Україною» і ICTV, по одному матеріалу було також на «Інтері» та СТБ. А в нейтральному тоні про монобільшість найчастіше згадували найбільш політизовані новини 5-го та суспільного каналів.

«Європейська солідарність» піднялась із третього місця на друге завдяки збільшенню кількості згадок утричі в порівнянні із серпнем. Більш ніж удвічі побільшало позитивних згадок про цю партію, й цим зростанням вона зобов’язана 5 каналу, який належить Петрові Порошенку — із 22 позитивних матеріалів 18 вийшло саме тут. Обидва негативні матеріали про «ЄС» зафіксовані в новинах «1+1», хоч був тут і один позитивний. Канал «112» за цілий місяць примудрився згадати про «Європейську солідарність» у праймових новинах лише один раз (для порівняння, «UA: Перший» — 15 разів).

«Опозиційна платформа — За життя» посилила інтенсивність використання свого медіаресурсу, але все одно опинилася на третьому місці за загальною кількістю згадок. Традиційно дві третини згадок — позитивні, адже являють собою приховану рекламу / піар у новинах каналів, які належать членам «ОПЗЖ»: 41 на «Інтері» і 26 на «112». Інші канали нашої вибірки не робили позитивних матеріалів про «ОПЗЖ», а 5 канал один раз згадав партію в негативному контексті. Телеканал «Україна» не згадав про існування головної проросійської опозиційної партії протягом вересня жодного разу.

Завдяки парламентській активності втричі зросла кількість згадок про партію «Голос». Десять із них позитивні — майже всі на каналах Пінчука, які й раніше виявляли небайдужість до цієї політичної сили. Одна негативна й одна позитивна згадка припадає на «1+1». Нейтральні згадки про «Голос» розподілилися вкрай нерівномірно — на 5 каналі партія згадувалася за місяць 20 разів, на «Інтері» 12, а ось співбрат по пулу «ОПЗЖ» — канал «112» — не згадав «Голос» у вересні жодного разу.

Кількість згадок про «Батьківщину» в серпні була незвично малою. У вересні показник зріс, однак партія залишалася на передостанньому місці. Позитив про «Батьківщину» був зосереджений переважно на прихильному до цієї партії каналі «Україна», який також найчастіше згадував про партію в нейтральному тоні. Пасивність «Батьківщини» можна пояснити хворобою Юлії Тимошенко, яка значну частину вересня боролася з коронавірусом.

Наймолодша парламентська партія — «За майбутнє» — збільшила кількість згадок удвічі. Більшість згадок про неї в новинах позитивні, й усі ці позитивні згадки у вересні зосередилися на «1+1». «Інтер», який раніше проявляв цікавість до піар-заяв «За майбутнє», у вересні майже збайдужів до партії. Три канали — «Україна», ICTV та СТБ — не згадували близьку до Ігоря Коломойського партію жодного разу.

Матеріали з ознаками замовності

Місцеві вибори — не президентські й не парламентські: бюджети тут формуються на іншому рівні та витрачаються переважно на місцях, тож такої вибухової піар-активності, як минулої весні чи літа, в новинах не спостерігається. Загальна кількість матеріалів з ознаками замовності зросла, але несуттєво, а частка сягнула 8,5% (у серпні була 6,3%). На «Україні», яка зберігає перше місце за кількістю підозрілих матеріалів у новинах, показник навіть зменшився. Помітне зростання відбулося на каналі ICTV, де відкрився традиційний передвиборний «ярмарок» — піар-дайджест, а також на 5 каналі. «UA: Перший» залишається чистим від прихованої реклами в новинах.

З-поміж політичних сил найбільше матеріалів із ознаками прихованої агітації замовляє «Опозиційна платформа — За життя». Вона мала перше місце в рейтингу гаданих замовників і в попередні місяці, але цього разу збільшила відрив від другого місця, на якому залишається Рінат Ахметов. Усі підозрілі матеріали «ОПЗЖ» виходять на «Інтері» та «112», Ахметова, природно, — на «Україні».

Майже такий самий показник, як в Ахметова, має Володимир Зеленський: матеріали, які виглядають як замовні на його користь, виходили найчастіше на «Україні» та ICTV. Зовсім не було їх на «112», 5 каналі та Суспільному. Показово, що «1+1», який торік найагресивніше підтримував Зеленського в обох виборчих кампаніях, має скромний показник — два матеріали з ознаками замовності на користь нинішнього президента. Такий самий, як у «Інтера». У вересні також посилився індивідуальний піар Олени Зеленської, дружини президента — в її інтересах вийшло шість піар-матеріалів.

Олег Ляшко залишається кандидатом, якого найактивніше піарять у теленовинах, і весь тягар його просування взяла на себе «Україна». Показник Ляшка у вересні майже не зріс. Наздоганяє Ляшка «За майбутнє», піар якої майже весь зосереджений на «1+1». Матеріалів на користь цієї партії у вересні побільшало вдвічі.

Із двох підозрілих матеріалів до одинадцяти підскочив показник «Європейської солідарності». Зростання відбулося за рахунок більш інтенсивного використання власного медіаресурсу — 5 каналу (Прямий канал не входить до вибірки «Детектора медіа»). Ще 9 матеріалів можна сміливо додавати до показника «ЄС» — вони вийшли в інтересах Петра Порошенка.

Якщо в серпні Віталій Кличко не піарився в новинах центральних телеканалів, то у вересні його приховану рекламу можна було часто побачити на ICTV та СТБ, рідше — на «Україні» та «Інтері». Кличко — єдиний кандидат у мери, що піариться на загальнонаціональному рівні. «Інтер» також присвятив три замовні матеріали Юлії Світличній, яку раніше просунув у народні депутати — її іменний блок балотується до місцевих рад у Харкові.

Показово, що попри підвищений попит на передвиборчий піар, у новинах знаходиться місце для іміджевих матеріалів людей, які нікуди не балотуються: Арсенія Яценюка («Україна»), Міхеїла Саакашвілі (теж «Україна»), Дмитра Фірташа («Інтер») та родини Пінчуків-Кучми (ICTV та СТБ).

 

Дотримання стандартів

Ситуація з дотриманням стандартів не надто змінилась у вересні в порівнянні із серпнем. За рахунок збільшення кількості матеріалів з ознаками замовності, які практично завжди незбалансовані, зріс показник порушення стандарту балансу думок — із 12 до 14%. Відсоток незбалансованих матеріалів практично корелює з кількістю гаданої джинси — 23% на «Україні», 20% на «Інтері», 21% на ICTV. Хоча на каналі «112», який також посилив піар-підтримку партії свого власника, балансу немає лише у 12% матеріалів, а у 5 каналу показник досить пристойний попри посилення піару «Європейської солідарності» — 9%. Найкраща ситуація з балансом у Суспільного (2% матеріалів із порушенням) і СТБ (6%).

Порівняно менш емоційними та оцінковими, ніж у серпні, стали новини каналу «112». Натомість побільшало оцінок у новинах «України» — тепер порушення є в 54% матеріалів. Хоча в цьому плані на першому місці з незмінним показником залишається СТБ.

 

Географія

Після нетривалого перефокусування на зарубіжні новини, яке відбулось передусім за рахунок протестів у Білорусі, статус кво повернувся: 78% матеріалів у теленовинах присвячені подіям в Україні. Можна було б прогнозувати зростання відсотка новин із регіонів у порівнянні з київськими, але цього не сталось — Київ далі переважає, й матеріалів про столичні (вони ж переважно загальноукраїнські) події навіть побільшало.

А ось у мапі уваги до регіонів зміни. Авіакатастрофа під Чугуєвом принесла Харківській області несподівану першість — 220 матеріалів. Це більше, ніж у Донецької області, яка традиційно посідає перше місце. Третя — Одещина. З-поміж західних областей, окрім Львівської, показник якої порівняно високий, помітною була Івано-Франківська через складну ситуацію з епідемією коронавірусу. Боротьба влади проти хасидів принесла популярність двом областям — Черкаській, де розташована Умань, та Чернігівській, де хасиди проривалися через кордон. Окрім Криму і Хмельницької області, «білими плямами» у вересні були Волинська та Сумська області.

Щотижневі підсумки моніторингу читайте тут.

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), що була надана через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Читайте також

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1906
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2020 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду