09:00
Середа, 16 Червня 2021

Новий гравець в інформаційній ніші. Навіщо 4 канал хочуть вивести у цифровий ефір

3 248
Співвласники 4-го Максим Варламов і Дмитро Добродомов стверджують, що канал заробляє собі на життя, а завдяки присутності в мультиплексі стане ще прибутковішим.
Новий гравець в інформаційній ніші. Навіщо 4 канал хочуть вивести у цифровий ефір
Новий гравець в інформаційній ніші. Навіщо 4 канал хочуть вивести у цифровий ефір

Дотепер 4 канал був одним із понад десятка малопомітних інформаційних мовників, яких можна побачити в інтернеті, кабельних мережах, локальному ефірі та на супутнику. Однак незабаром усе може змінитися. Співвласники каналу, який на ринку традиційно пов’язують із колишнім нардепом і медійником зі Львова Дмитром Добродомовим, впевнені, що йому скоро дістанеться місце у всеукраїнському цифровому телеефірі.

Навесні компанія «ТРК Інтеррадіо», яка володіє 4 каналом, придбала компанію «Корона Санрайс», яка має ліцензію на телеканал «Вінтаж-ТБ». 1 червня 2021 року цей канал після трирічної перерви відновив мовлення в мультиплексі МХ-5 цифрового ефірного телебачення Т2.

Змінився і склад власників 4 каналу. Відтепер рівні частки мають Добродомов, його соратник по політичному проєкту «Народний контроль» Андрій Мисик та відомий медіаменеджер Максим Варламов. Їм залишається переоформити ліцензію каналу «Вінтаж» і вийти в ефір під логотипом 4 каналу. Заявку до Національної ради з питань телебачення і радіомовлення компанія вже готує. Дмитро Добродомов сказав «Детектору медіа», що не бачить підстав для відмови: «Сподіваюсь, ніхто не завадить нам це зробити». Заступник голови Нацради Олег Черниш каже, що регулятор, безперечно, розгляне цю заявку: «Потрібно подивитись конкурсні умови і чи немає обмежень. А вже потім ми прийматимемо рішення».

Це не перший подібний випадок. Ціла низка каналів були створені спеціально під цифровий конкурс: на ринку їх пов’язували із «сім’єю» тогочасного президента Віктора Януковича. Однак перетворити ці канали  на повноцінний медійний ресурс їхні власники не схотіли чи не змогли, а потім, коли почалася Революція гідності, було вже не до того. Канал Goldberry 2014 року придбали власники «Еспресо». «Ескулап ТВ» у 2015 році купила «Медіа Група Україна» під запуск свого новинного каналу, який з’явився наприкінці 2019 року — мовник переоформив ліцензію і вийшов в ефір як «Україна 24».

Водночас, переоформлення ліцензії — не настільки автоматична процедура, як може здаватися, і новітня історія українського медіаринку знає випадки, коли в заявників виникали труднощі: зокрема, через конфлікти з Нацрадою проходили телеканали Kyiv.Live та «Наш».

Що до «Вінтаж ТВ», то в 2014 році його купив харківський бізнесмен Андрій Карпій, якому належить холдинг «Перша українська радіогрупа» (радіостанції MFM, Best FM та супутниковий телеканал «ProВсе»). Та за рік «Зеонбуд» вимкнув канал за борги. Компанія мала сплатити збір понад сто тисяч гривень. Місце «Вінтаж ТВ» в мультиплексі посів канал «Рада».

2021 року «Вінтаж-ТВ» отримав нових власників — Дениса Козлітіна, власника «Радіо П’ятниця», та Олександра Литвинова. Під керівництвом нового директора Максима Варламова «Вінтаж ТВ» відновив свою цифрову ліцензію та домовився із «Зеонбудом» про повернення в цифру. Максим Варламов під час засідання Нацради анонсував співпрацю з «Радіо П’ятниця»: «Ми хотіли зберегти розважально-культурологічну концепцію. Власник компанії також є  власником мережі “Радіо П’ятниця”. Тому тут можлива  інтеграція радійної та телевізійної творчості».

Член Національної ради з питань телебачення і радіомовлення Олександр Ільяшенко розповів, що «Зеонбуд» завдяки інвестиціям компанії «Корона Санрайс» зміг перелаштувати мережу МХ-5, збільшити ємність мультиплексу та звільнити місце під ще один канал. Максим Варламов уточнив, що йшлося не про інвестиції, а про відданий борг: «Нові власники “Корони Санрайс” відновили діалог із керівництвом провайдера та взяли на себе зобов’язання погасити цей борг після його реструктуризації. В результаті перемовин сторони уклали взаємовигідну угоду, за якою провайдер згідно із узгодженим графіком платежів отримає вже майже списаний ним борг, а “Корона Санрайс” — місце у МХ-5 за умови продовження своєї ліцензії».



Вклавши гроші в повернення каналу до МХ-5, власники «Вінтаж ТВ» продали канал, щойно він відновив мовлення в цифрі — знов-таки, «на взаємовигідних умовах».

«Придбавши “Корону Санрайс”, компанія “Інтеррадіо” планує зробити свій оригінальний контент доступним для української аудиторії тепер і у цифровій якості у мережі “Зеонбуд” під логотипом 4 каналу», — коментує Максим Варламов.

Плани у бізнесу Максима Варламова глобальні. У березні 2021 року ТОВ «Нові телекомунікаційні мережі», 70 % якого належить політику, ексдипломату та засновнику «Апострофа» Василеві Філіпчуку, а 30 % Максиму Варламову, подавало заявку до Нацради на отримання ліцензії провайдера програмної послуги і планувало будувати мультиплекс Концерну РРТ. Однак регулятор так і не дійшов до розгляду цього питання, адже керівництво держави заявило про запуск мультиплексу державним коштом. Тепер у планах Максима Варламова — побудувати мультибрендову групу медіа зі своїм сейлз-хаусом.

«Наша стратегічна мета — залучення до бізнес-партнерства успішних незалежних українських ЗМІ задля створення потужної мультибрендової медіагрупи, до складу якої увійдуть теле- та радіокомпанії всіх рівнів (місцеві, регіональні, національні), а також інтернет- та ОТТ-платформи. Таке партнерство за наявності власного сейлз-хауса дозволить у найближчому майбутньому істотно збільшити рекламний дохід його учасників порівняно із поточною ситуацією, коли їхні рекламні ресурси продавці реклами великих олігархічних медіагруп продають на ринку за залишковим принципом», — каже Максим Варламов. Про які йдеться медіа? «Це секрет», — відповідає Максим Варламов і додає: «Ключове — незалежні та успішні».

За словами Варламова, він не входитиме до менеджменту 4 каналу й не впливатиме на редакційну політику. «Свої зусилля я зосереджу на реалізації плану розвитку цифрового мовлення та досягненні поставленої стратегічної мети», — каже співвласник каналу. А на запитання про інвесторів відповідає: «Головним інвестором є креатив, цілеспрямованість та наполегливість партнерів, а операційні витрати покривають рекламні та супутні ним доходи від ринку».

На відміну від Максима Варламова, Дмитро Добродомов бере найбезпосереднішу участь у редакційній роботі каналу, зокрема веде авторську програму, яку сам визначає як проєкт журналістських розслідувань. Саме з політичних розслідувань і розвінчань колись почалася політична кар’єра Добродомова.

Львів’янин Дмитро Добродомов очолював львівську газету «Інформатор», а з 2010 року — телеканал ZIK (тоді ще регіональний), який належав бізнесмену Петрові Димінському. 2012 року балотувався до Верховної Ради за мажоритарним округом, але не пройшов. 2013 року заснував і очолив партію «Народний контроль» і водночас вів розслідувальний телепроєкт із такою самою назвою на каналі ZIK. Згодом канал звинуватив Добродомова у привласненні бренду, хоча той запевняв, що назва руху з’явилася раніше. 

2014 року Добродомов знов балотувався на мажоритарному окрузі у Львові як самовисуванець, цього разу успішно. У 2014–2015 роках був членом фракції Блок Петра Порошенка, з якої вийшов перед тим, як балотуватися на посаду мера Львова.

У 2019 році балотувався на посаду президента України від партії «Громадський рух "Народний Контроль"», але зняв свою кандидатуру на користь Анатолія Гриценка. У тому ж році балотувався до парламенту від «Громадянської позиції» (№2 у списку), але партія не подала 5 % бар’єр.

4 канал з’явився в українському медійному просторі у 2018 році після переформатування каналу RTI (ТОВ «ТРК “Інтеррадіо”»). Канал мовив на супутнику, в київському цифровому ефірі та в мережах провайдерів. Спершу власниками каналу були соратники Дмитра Добродомова — члени політради партії «Народний контроль» Андрій Кісера (раніше працював разом із Дмитром Добродомовим у топменеджменті телеканалу ZIK) та Андрій Мисик. Кістяк команди від початку становили вихідці зі StarLightMedia. Зокрема, генеральний продюсер 4 каналу Владислав Бичок свого часу працював над проєктами Нового каналу «Спортрепортер», «Репортер» та «Абзац». В ефірі каналу зараз з’являються Яніна Соколова, Остап Дроздов, Тетяна Даниленко, Денис Бігус.

На офіційному сайті 4 каналу можна знайти дуже детальну інформацію про структуру власності мовника — й більше нічого. Хоча проєкт від початку сприймався у медіасередовищі як «канал Добродомова», свої стосунки з каналом колишній нардеп «узаконив» тільки у лютому 2021 року — купив частку 50 % у Андрія Кісери і тоді ж став директором телеканалу. Тепер Добродомов каже, що канал намагатиметься запускати щонайменше один новий проєкт на місяць — у силу своїх фінансових можливостей.

Звідки гроші? Якщо у 2019 році генеральний продюсер 4 каналу Владислав Бичок казав, що «на теренах України не знаю каналу, який би міг сам себе забезпечувати, це нереально», то тепер Максим Варламов стверджує, що 4 канал прибутковий. Дмитро Добродомов говорить, що 4 канал уже рік самоокупний: «Не знаю, звідки думка про збитковість каналів. Ми ведемо прозору фінансову-господарську діяльність, із якою всі можуть ознайомитись. У нас усе гаразд. Звісно, як робити “космічні кораблі”, тобто багатомільйонні доларові проєкти, як канал “Наш” чи ще хтось, то вони не будуть самоокупними. А ми інший проєкт. Цифра нам дозволить ще більше розвиватись і, можливо, у майбутньому побудувати нову студію».

Вийшовши в цифровий ефір, 4 канал не змінюватиме формат і концепцію та, ймовірно, увійде в панель телевимірювань і більше уваги приділятиме продажу прямої реклами. Не всі інформаційні канали прагнуть заробляти на рекламі, й заповнюваність у них різна: наприклад, у травні на каналі «Наш» було заповнено 1–3 % рекламного часу, а на каналі «24» і УНІАН — 76–100 %. Водночас джерела «Детектора медіа» на ринку неодноразово вказували на так званий медійний супровід політичних штабів — простіше кажучи, політичну джинсу — як на вагоме джерело доходів інформаційного мовлення в Україні.

Дмитро Добродомов каже, що керівництво каналу має уявлення про його аудиторію: «У нас дуже хороші позиції у Києві. А по Україні у нас не таке вже й добре розповсюдження». Конкурентами 4 каналу Добродомов називає «проукраїнські канали», а саме 5-й, «Еспресо», Прямий і «Україну 24». Перевагою в цій боротьбі, за словами екснардепа та лідера «Народного контролю», є «рівновіддаленість від усіх політичних сил».

Перевірити слова Дмитра Добродомова про популярність каналу поки що проблематично, адже його аудиторія не вимірюється. А ось говорити про себе канал нещодавно таки змусив. Остап Дроздов — ведучий, який працював із Добродомовим ще на каналі ZIK, а після продажу цього каналу Козаку/Медведчуку перейшов на 4 канал, — наговорив про уявну «аудиторію каналів Медведчука» неприємних речей, за які мовника оштрафувала Нацрада. До речі, про канали Медведчука: якщо 4-й розширюватиметься, йому потрібні будуть фахові кадри, які знають, що таке інформаційне мовлення. На запитання, чи запрошуватиме він до команди людей із колишніх NewsOne, «112» і ZIKа, Добродомов відповідає: «Я не виключаю можливість приходу класного техніка чи звукорежисера, які не мають прямого стосунку до інформаційного простору. Але у нас діаметрально протилежний канал. Ви вважаєте, що людина з українофоба раптом може стати патріотом? Я собі це не дуже уявляю. У нас працюють ідейні люди. До нас приходять люди з інших каналів навіть на трішки меншу зарплату тільки тому, що тут вони зможуть займатись журналістикою».

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
3248
Переглядів
Коментарі
Код:
Ім'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2021 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду