Керівник Центру моніторингу та аналітики ГО «Детектор медіа»
15:00
Четвер, 22 Серпня 2019

Джинсовий дует Ахметова й Пінчука. Про що говорили й кого піарили теленовини в липні 2019 року

«Україна», ICTV й СТБ синхронно піарили тих самих кандидатів. Новини двох каналів на 50 % були присвячені політиці, а ось про Крим майже зовсім забули.
Джинсовий дует Ахметова й Пінчука. Про що говорили й кого піарили теленовини в липні 2019 року
Джинсовий дует Ахметова й Пінчука. Про що говорили й кого піарили теленовини в липні 2019 року

У 2019 році «Детектор медіа» розширив якісно-кількісний моніторинг телевізійних новин: за новою методологією, чимало інформації про новини аналізованих каналів буде вноситися до бази даних, що дозволить створювати нові аналітичні продукти й дослідження інформаційного телеконтенту. У моніторингу аналізуються головні випуски новин (прайм-тайм) «України», «1+1», «Інтера», ICTV, СТБ, 5 каналу, «UA: Першого» та «112». Раніше ми підбили підсумки аналізу президентської кампанії — лютого й березня та квітня 2019 року, а також початку парламентської у травні й червні.

Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин. Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5 каналі та «112» новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів, у яких згадуються кандидати, вочевидь набагато більша. Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли політикам.

Результати моніторингу свідчать, що новини в липні більш ніж на третину складалися з повідомлень і сюжетів про політику, а на окремих каналах політична тематика займала половину випуску.

Популярність партій у теленовинах

Аналізуючи кількість згадок, слід мати на увазі, що йдеться не лише про назви політичних партій (деякі з них у травні ще не були оформлені), а про команди, лідерів та найпомітніших спікерів цих партій. Тож, наприклад, до згадок про «Слугу народу» зараховано матеріали про парламентські плани команди Зеленського, навіть якщо партійний бренд у них не озвучений.

У липні в рейтингу кількості згадок про політичні сили перше місце посіла «Опозиційна платформа — За життя». Із 203 згадок 103 — позитивні. 95 із них — на каналі «Інтер», який належить кандидату в депутати від «ОПЗЖ» Сергію Льовочкіну та спонсору партії Дмитрові Фірташу; решта — на каналі «112», що належить Віктору Медведчуку. З-поміж інших каналів, які згадували про «ОПЗЖ» нейтрально, вирізняється 5 канал — 21 згадка. Єдина негативна згадка про «ОПЗЖ» зафіксована на каналі «Україна». Також «Україна» та ICTV згадували про партію найрідше (всього вісім разів за місяць). Практично всі ці згадки — озвучення результатів екзит-полів та підрахунку голосів.

Партія «Слуга народу» опустилась у рейтингу на друге місце, а кількість згадок зменшилась у порівнянні з червнем. Із 166 згадок 39 — позитивні. Найбільше позитивних згадок про «Слугу народу» — на «1+1» та каналах Віктора Пінчука. Зовсім немає позитивних згадок про партію Зеленського на 5 каналі та «UA: Першому». Одна негативна згадка — на «Інтері».

Кількість згадок про «Європейську солідарність» зросла, хоча сама партія в рейтингу стала третьою. Зафіксовані три негативні згадки (дві на «1+1», одна на «Інтері»). Позитив про партію Петра Порошенка розподілений між «Україною» Ріната Ахметова, ICTV та СТБ Віктора Пінчука та його власним 5 каналом. «Інтер», який у попередні місяці ще піарив команду Порошенка, в липні припинив це робити.

Із 131 згадки про партію «Батьківщина» 38 — позитивні, одна (на «Інтері») — негативна. Більшість позитиву про партію Юлії Тимошенко рівномірно розподілена між каналами Пінчука та «Україною».

Вище у рейтингу згадок у порівнянні з червнем піднявся «Голос». Із 105 матеріалів зі згадками 17 — позитивні. Піар «Голосу» (як стверджують у штабі партії, самовільний і не узгоджуваний із партією) дозволяли собі СТБ, ICTV та «Україна».

Не набагато відстала за кількістю згадок від «Голосу» «Українська стратегія». Натомість за кількістю позитивних матеріалів проєкт Володимира Гройсмана поступається лише «ОПЗЖ». Понад дві третини згадок про «Українську стратегію» — позитивні. Найактивніше піарила Гройсмана «Україна», далі — ICTV та «Інтер». Зовсім не робили цього 5 канал, «112» та «UA: Перший».

Ще дві «аномалії» в цій частині списку — «Опоблок» та Радикальна партія Ляшка. В обох позитивні згадки переважають нейтральні: в «Опоблоку» — більш ніж удвічі, в Ляшка — в чотири (!) рази. Обох піарили приблизно в однаковому обсязі ті самі три канали: «Україна», ICTV та СТБ.

Переважно «Україна» згадувала позитивно «Силу і честь» (11 позитивних матеріалів із 23, зокрема шість позитивних на «Україні», три на ICTV). А ось піар «Свободи» розподілився між каналами-антагоністами — «Інтером» і «Україною».

Матеріали з ознаками політичної замовності

Загальна кількість матеріалів із ознаками замовності в липні зросла в порівнянні з червнем, незважаючи на те, що «жнива» закінчилися 19-го числа — перед «днем тиші». Першість у рейтингу зберегла «ОПЗЖ» — за місяць у новинах вийшло 99 матеріали, які виглядають як замовні. 91 із них показав «Інтер», 8 — канал «112». Інші телеканали від піару «ОПЗЖ» утрималися.

На другому місці, як і в червні, «Опоблок», а на третьому — Радикальна партія Олега Ляшка. Обидві політичні сили піарили синхронно «Україна», ICTV та СТБ — співвідношення матеріалів із ознаками замовності на трьох каналах приблизно однакове.

Володимир Гройсман і його «Українська стратегія» у липні випередили «Європейську солідарність»: із 46 підозрілих матеріалів більше половини на «Україні», по 9 — на «Інтері» та ICTV.

Юлія Тимошенко приблизно однаково піарилася на «Україні», ICTV та СТБ. Також невелика кількість піару «Батьківщини» вийшла на «Інтері» та «1+1».

Петро Порошенко та «Європейська солідарність» розміщували свій піар на СТБ (11), «Україні» (10), ICTV (4) та 5 каналі (3). Загальна кількість піар-матеріалів «ЄС» відчутно впала в порівнянні з червнем, тим часом як у конкурентів (крім «Голосу») вона зросла.

На користь партії «Слуга народу» зафіксовано 20 матеріалів (у червні 9), із них вісім на «1+1», решта на «Україні», ICTV та СТБ. Ще сім піар-матеріалів на цих самих каналах стосувалися Володимира Зеленського, але без згадок про партію. Ці ж чотири канали піарили «Голос»: найбільше (5 матеріалів) на ICTV, по три на «Україні» та СТБ, один на «1+1». А також «Силу і честь»: 5 матеріалів на «Україні», три на ICTV, по одному на СТБ та «Україні».

Серед менш активних суб’єктів піару в новинах варто згадати Сергія Капліна (сім матеріалів на «Інтері»), Аграрну партію (п’ять на «Інтері») і «Свободу» (три на «Україні», два на «Інтері» плюс два матеріали про Андрія Білецького на «Інтері» ж). «Інтер» присвятив окремі матеріали кандидатам-мажоритарникам — партнеру Дмитра Фірташа Івану Фурсіну (3), Сергію Рудику (2), Ярославу Москаленку й Антону Яценку (1). «Україна» й ICTV піарили опоблоківця Дмитра Шпенова.

Найвиразніша тенденція, що простежувалась у липні — синхронна робота «України», ICTV та СТБ, які «пакетно» піарили «Опозиційний блок», партію Ляшка та інші політсили.

Зовсім не було матеріалів із ознаками замовності на «UA: Першому».

Дотримання стандартів

13 % (402 з 3077) проаналізованих матеріалів мають ознаки замовності. 24 % мають порушення стандарту балансу (це кращий показник, ніж у червні), 32 % — відокремлення фактів від коментарів (гірший, ніж у червні).

Як і в червні, найгірша ситуація з дотриманням стандартів — на «Інтері». 43 % проаналізованих матеріалів каналу містять порушення балансу думок, у 44 % думки не відокремлені від фактів. А ось за часткою матеріалів із ознаками замовності «Інтер» «змагається» з «Україною»: в обох каналів вона становить 30 %. В «України» так само 44 % матеріалів містять порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів, але з балансом трохи краще, ніж в «Інтера» — лише 36 % матеріалів із порушенням.

У новинах ICTV 21 % матеріалів мали ознаки замовності, 39 % — порушення стандарту балансу думок, 29 % — відокремлення фактів від коментарів. Цікаво, що у «братнього» каналу СТБ зовсім інша картина: лише 8 % матеріалів із ознаками замовності, 18 % — із проблемами з балансом, зате аж 41 % — із порушенням стандарту відокремлення фактів від коментарів.

У «1+1» відсоток замовних матеріалів порівняно низький (3,3 %), але це пов’язано передусім із великою кількістю новин (майже 600), що вийшли протягом тижня. В абсолютних показниках «1+1» на п’ятому місці після СТБ. Тут загалом менші проблеми з балансом (12 % матеріалів зі порушеннями), але негаразд із відокремленням фактів від коментарів (44 % — показник такий самий, як в «України» та «Інтера»).

Набагато кращі результати у «112» (5 % підозрілих матеріалів, 16 % із порушенням балансу та 25 % — із порушенням відокремлення фактів від коментарів) та 5 каналу (менше одного відсотка підозрілих матеріалів, 13 % порушення балансу й 10 % — відокремлення фактів від коментарів). Уже традиційно найкращий показник у суспільного мовника: лише у 8 % проаналізованих новин виявлені проблеми з балансом (кращий показник, ніж у червні), у 4 % — з відокремленням фактів від коментарів.

Географія

Традиційно більше третини (1067 із 3077) проаналізованих теленовин присвячені подіям у столиці України. На другому місці — 200 новин — Донецька область, до якої була прикута увага не лише через події на фронті, а й через численні зустрічі з виборцями, які проводили головні герої піар-новин — «Опозиційний блок» та «Опозиційна платформа — За життя». На третьому місці — з цієї самої причини, а також через низку надзвичайних подій, — Дніпропетровська область (130 матеріалів), за нею Одеська (126). Луганська область також має чимало згадок (100) завдяки розведенню військ. Львівська й Харківська — через зустрічі з виборцями. Про Миколаївську область побільшало згадок (55 — удвічі більше, ніж минулого місяця) через отруєння дітей у таборі та резонансну дорожньо-транспортну пригоду.

Аутсайдери традиційні: Крим (лише п’ять матеріалів — про репресії проти кримських татар), Тернопільська (9), Чернівецька (12), Хмельницька (13), Сумська та Полтавська (по 17). Хоча про деякі області почали робити більше матеріалів, диспропорція залишається величезною.

Тематика

Через вибори відсоток матеріалів на політичну тему зріс до небувалого рівня — 37 % (у червні — 29 %). При цьому на «Інтері» 51 %, а на ICTV 48 % усіх матеріалів у новинах були присвячені політиці. «1+1», хоч частка новин про політику тут і зросла до 24 %, залишався найменш політизованим. Натомість на «Плюсах» найвища частка соціальної тематики — 30 %, тоді як у середньому показник становив 22 %, а на ICTV впав до 15 %. Про надзвичайні події найбільше говорили на «1+1» (19 %) та «112» (16 %). Найменше — «Інтер», ICTV та 5 канал (по 6 %). А загалом відсоток цієї тематики впав до 12 %. Про міжнародну політику найбільше новин було на 5 каналі (17 %) та «Інтері» «13 %), найменше на «1+1» та «Україні». Натомість про міжнародну економіку — лише поодинокі матеріали на ICTV та 5 каналі. Мізерна кількість матеріалів, як ми вже знаємо, про Крим — поодинокі згадки на СТБ, «1+1» та Суспільному. Дещо знизилась і кількість матеріалів про війну на Донбасі.

Щотижневі моніторинги теленовин читайте в рубриці на сайті «Детектор медіа». Оперативну аналітику — в огляді «Детектор виборів».

Фото: BBC

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1153
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду