13:57
Субота, 12 Червня 2021

Пам’ятник Зеленському, земельні протести і друг Медведчука. Моніторинг теленовин 31 травня – 5 червня 2021 року

3 194
У новинах побільшало виявів прихильності до Зеленського, але згадали і його попередників. Моніторинг новин «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», Першого незалежного та 5 каналу. Інфографіка.
Пам’ятник Зеленському, земельні протести і друг Медведчука. Моніторинг теленовин 31 травня – 5 червня 2021 року
Пам’ятник Зеленському, земельні протести і друг Медведчука. Моніторинг теленовин 31 травня – 5 червня 2021 року

Хто стане офіційно визнаним олігархом, коли в Україні позбудуться поліетиленових пакетів, як працюватимуть нові правила відеофіксації на дорогах — головні питання тижня. Як і кожен парламентський тиждень, у новинах переважала політична тематика. Суттєво побільшало паркету через заяви Зеленського про створення президентського університету. Також не оминули увагою ініціативи першої леді до Дня захисту дітей. На дітях спекулювали й політики-популісти, які цього тижня також знов нагнітали емоції довкола ринку землі.  

Президентський університет

Все частіше моніторинги фіксують паркетні новини про Володимира Зеленського. Хоч він і починав свою каденцію в образі «просто Вови», але дедалі дужче «бронзовіє». Приводом для паркету цього тижня стали заяви про створення Президентського університету. І джерелом цих повідомлень був не лише сам Зеленський, а і його оточення: керівник Офісу президента, перший заступник голови парламенту Руслан Стефанчук та міністр освіти Сергій Шкарлет. 31 травня цю новину подали паркетно, без аналізу та критичного осмислення, більшість каналів, крім 5-го, Суспільного та Першого незалежного. На 5 каналі про ініціативу з університетом розповіли у сюжеті, який доповнили критичним коментарем викладача Києво-Могилянської академії Михайла Винницького.

Згадували у новинах і про попередників. На ICTV вийшов сюжет про прощання з миротворцем Миколою Верхоглядом. Особливу увагу у матеріалі приділили словам співчуття Леоніда Кучми… і його прессекретарки Дарки Оліфер (колишньої журналістки ICTV). Цей момент привернув увагу, оскільки на ICTV вже не раз виходили сюжети, що розповідали про важливу роль Кучми у проведенні миротворчої місії на Балканах.

На 5 каналі зненацька вирішили розповісти про колекцію рушників у родині експрезидента Ющенка: «Сам же Віктор Ющенко запросив на оглядини своєї колекції рушників. Він рідко пускає до себе журналістів, але нашій Марії Писаренко вдалося побувати в маєтку і розпитати про рушники і переживання за Україну, і погляд на чинний стан справ». А про стан справ Віктор Ющенко сказав небагато:  «Мені прикро, що ми на порядок дня ставим питання, які мені здавалося, ми вже обговорили. Що ми вже їх пройшли». Тим часом на «Інтері» розповідали, як колишня заступниця Адміністрації Віктора Януковича Ірина Акімова стала мисткинею.

Скористалися дітьми

1 червня до Дня захисту дітей перша леді Олена Зеленська взяла участь в інспекції аеропорту «Бориспіль» на предмет інклюзивності для дітей з інвалідністю. Попри те, що головним героями події були хлопець із ДЦП та його мама, на «1+1» та ICTV вийшли короткі повідомлення з синхронами лише від першої леді. Вона оголосила, що Бориспіль стане пілотним проєктом створення безпечного інклюзивного простору в аеропортах. Сюжети, що наголошували на долученні пані Зеленської до цієї ініціативи, також вийшли на «Україні» та СТБ.

Привід Дня захисту дітей також використали у новинах прокурорка Ірина Венедиктова, мер Києва Віталій Кличко та народна депутатка від «Опозиційної платформи — За життя» Наталія Королевська. На «1+1» вийшла паркетна новина про нараду силовиків та профільних міністрів щодо змін у ювенальній політиці, що досить не характерно для новин ТСН. Йшлося про засідання під головуванням Ірини Венедиктової, а опис його змісту зводився до загальних фраз без конкретики. «Новеньке авто у День захисту дітей, отримали два столичні будинки сімейного типу. Машини родинам передавав Віталій Кличко», – розповідали на «Інтері».  Там же Наталія Королевська вимагала провести у парламенті «дитячий день» та ухвалити законопроєкти про збільшення соціальної допомоги родинам із дітьми.



День захисту дітей відзначився і трагедією. На Львівщині під час екскурсії загинув школяр. Цей інцидент підвищив увагу новинарів до регіону. Поза тим регіональні особливості новини лишилися без суттєвих змін. Найбільше уваги приділяють містам-мільйонникам. За черговими новинами з надвірнянського 87 округу, де борються за мандат силач Вірастюк і соратник Коломойського Шевченко, вже стежить лише половина каналів із вибірки «Детектора медіа». А новин із Криму практично немає. Тільки «1+1» розповіли про заочний «вирок» окупаційного суду в Криму для Рефата Чубарова.

Земельні протести

Головним драйвером теми ринку землі у новинах цього тижня була «Опозиційна платформа – За життя». Тому найбільше повідомлень із критикою закону про ринок землі вийшло на «Інтері» та Першому незалежному. До них також долучилися «Україна», де Юлія Тимошенко обіцяла зібрати підписи за референдум щодо земельного питання (таке ж повідомлення вийшло і на «Інтері»), а Олег Ляшко розбурхував страхи фермерів щодо ще не запроваджених податків із продажу землі: «Той, хто чесно все життя працював і отримав пенсію, від якої плакать хочеться, ще повинен 20% заплатить податок».

Апогеєм спекуляцій на земельній темі на «Інтері» та Першому незалежному стало висвітлення акції протесту під Верховною Радою 2 червня, організованої ОПЗЖ. У випусках цих телеканалів мітинг подавався як масштабна акція боротьби за соціальну та економічну справедливість, на яку приїхали активісти з різних регіонів, об’єднані спільними проблемами. А політики з ОПЗЖ у цих матеріалах виглядали не організаторами, а «підтримкою», яка відгукнулася на заклики народу. Втім жоден інший канал цю акцію не висвітлив, аби дати аудиторії можливість розібратися, хто за цим стоїть та в чому, власне, суть питання.

Лише на «UA: Першому» 4 червня вийшов роз’яснювальний сюжет про перспективи ринку землі. Йшлося про можливості громади на Чернігівщині збільшити свій бюджет на два мільйони гривень за рахунок продажу землі.

Свобода маніпуляцій

Як і в токшоу, у новинах Першого незалежного намагалися створити враження, що західні медіа стають на захист Віктора Медведчука та обурюються щодо блокування його медіа в Україні. «Україна падає у прірву авторитаризму за президентства Володимира Зеленського», – процитували в новинах ютуб-канала Медведчука американське видання The National Interest. Далі у новині такий набір маніпуляцій, що варто зацитувати її майже повністю: «У статті йдеться, що все почалося ще після Майдану, коли до владних структур прийшли представники націоналістів. Ще за Порошенка почалося переслідування політичних дисидентів та цензура у ЗМІ. Втім за Зеленського ситуація лише погіршилася, наголошують американські журналісти. Як приклад видання нагадало про закриття опозиційних каналів ZIK, NewsOne та “112 Україна”, а також політичне переслідування лідера “Опозиційної платформи – за життя” Віктора Медведчука. Сполучені Штати помилково називають Україну важливим партнером, пише National Interest і додає, що у Білому домі мають уважніше придивитися до авторитарного стилю Зеленського та зробити відповідні висновки». Така стаття справді вийшла у американському виданні The National Interest, і деякі з озвучених тез справді лунають. Але, наприклад, у публікації немає жодної назви конкретного телеканалу, лише йдеться про «незалежні проросійські медіа», що вже саме по собі є оксюмороном. Решту неточностей перекладу чи інтерпретацій немає сенсу детально розглядати, адже центр, який заснував це медіа, називають прихильним Кремля, його видавець Дімітрій Cаймс має тісні зв’язки з російськими посадовцями та є ведучим російського федерального «Первого канала». Інакше кажучи, видання радше російське, ніж американське :)

Також на каналі Медведчука поширили заяву голови Адміністрації президента Росії Дмитра Козака: «Українські олігархи, такі як Рінат Ахметов, Віктор Пінчук, Ігор Коломойський, Арсеній Яценюк та інші, і далі торгують із Росією. І за логікою української влади, яка безпідставно переслідує Голову політради партії Опозиційна платформа – За життя Віктора Медведчука, також мають відповісти перед законом». Особливого шарму цій новині додає знання контексту, про який Перший незалежний, звісно ж, мовчить. Із оприлюднених СБУ записів виглядає, що Медчедчук і Дмитро Козак мають досить теплі стосунки, що впливали на швидкість прийняття рішень по бізнесу Медведчука у Криму.

На «Інтері», який традиційно залучає голову Національної спілки журналістів України Сергія Томіленка до коментування медійних питань у ключі, вигідному «Опозиційній платформі — За життя», процитували його реакцію на дискусію щодо скасування звання почесного журналіста. «Це абсолютно ганебна і не припустима ініціатива напередодні нашого професійного свята», – висловився голова НСЖУ. Але у новині замовчали специфічну практику НСЖУ надавати статус журналіста не журналістам. Новина, що спілка вручила посвідчення журналіста митрополиту Луцькому і Волинському, спровокувала новий виток дискусій на цю тему. Погляди голови НСЖУ вже ставали приводом для внутрішньоцехової дискусії (він не приховує своїх товариських стосунків із представниками пропагандистських проросійських медіа), а в самій спілці чимало осередків висловились проти його рішення підтримати від імені НСЖУ канали Медведчука. Пізніше Сергій Томіленко пояснив, що це була його приватна думка, хоча заява, про яку йдеться, була опублікована від імені спілки.

Як на «Інтері» та Першому незалежному підбір тем та наративів корелює з політикою конкретної партії, так і на 5 каналі можна спостерігати певні тематичні акценти, співзвучні до гасла Петра Порошенка «армія, мова, віра». 1 червня у новинах 5 каналу повідомили про ініціативу двох нардепів від «Слуги народу» відтермінувати запровадження норми про обов’язкове озвучування серіалів українською, назвавши це зазіханням на мовний закон. Також 5 канал майже єдиний (крім «UA: Першого») звернув увагу на звільнення Сергія Кривоноса, натякаючи, що причиною звільнення стала позиція військового, критична до влади.  

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
3194
Переглядів
Коментарі
Код:
Ім'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2021 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду