12:20
Понеділок, 8 Жовтня 2018

Що не так із NewsOne?

Найгучніші маніпуляції, найскандальніші цитати, найдивніші гості й ведучі телеканалу.
Що не так із NewsOne?
Що не так із NewsOne?

На телеканалі NewsOne, санкції щодо якого (та «112 України») Верховна Рада винесла на розгляд РНБО, дуже люблять розповідати про свою опозиційність, чесність і незалежність. У місцевому ефірі виходять цілі ток-шоу, де політики й ведучий переконують, що NewsOne «переслідують» за його професійність та критику влади. В інших випусках ці ж особи шукають теорії змови в петиціях громадян та порівнюють актуальні пригоди NewsOne із ситуацією на 5-му каналі у 2004 році. В інтерв’ю з Мустафою Найємом генпродюсер і ведучий каналу Василь Голованов заявляє, що претензії Нацради до каналу стосуються дрібних формальностей і що жодних системних порушень в ефірі компанії немає.

У зв’язку з наростанням подібної риторики й актуалізацією суспільної дискусії щодо (не)виправданості санкцій проти NewsOne ми вирішили коротко нагадати основні закиди на адресу телеканалу.

Попередження від Національної ради з питань телебачення і радіомовлення

Як ми вже згадували, Василь Голованов в інтерв’ю з Мустафою Найємом переконував, що регулятор оголошує каналу попередження лише за дрібні порушення, на кшталт невчасно вивішеної свічки до Дня пам’яті.

У NewsOne справді є таке попередження, навіть не одне. Хоча оголошують їх не тільки цьому телеканалу: «ПравдаТУТ» і львівська радіостанції «Незалежність», приміром, отримували аналогічні покарання. У Нацраді переконують, що для регулятора вшанування пам’яті — це одне з двох найпринциповіших питань на рівні з мовними квотами. Отримував канал і попередження за порушення умов ліцензії на мовлення у Хмельницькій області. Що ж до ще двох санкцій, про які на NewsOne не згадують, то вони значно цікавіші.

Так, у серпні канал отримав попередження за популяризацію органів держави-агресора. На фоні кадрів російської авіації в Сирії тут розповідали: «Это есть мощь. Это нельзя... это невозможно отрицать». У грудні 2017-го NewsOne отримав санкцію за фейк. Тут провели два включення й подали новину про те, що «комітет з фінансових питань США розглядатиме проблему корупції в НБУ». Хоча насправді йшлося про постановку, проведену в підвалі.

Також Нацрада проводила перевірки NewsOne, наприклад, через системне порушення у програмах каналу теми «державного перевороту». Контент цього ЗМІ обіцяли відстежувати і в СБУ.

Сумнівний контент

Відстежувати в ефірі NewsOne є що. Цей телеканал регулярно фігурує в моніторингах поширення російської пропаганди в українському ефірі, бере участь в інформаційних кампаніях, а також публікує вельми сумнівні новини.

У вересні канал повідомив, що «Соловьев таки подписал с украинцами на неподконтрольных территориях народную декларацию о мире». У новині розповідали про поїздку лідера партії «Розумна сила» Олександра Соловйова на територію «ЛНР» та просували меседжі про громадянську війну в Україні й те, що, мовляв, держава напала на своїх громадян.

У березні NewsOne брав участь у розпалюванні міжнаціональної ворожнечі через фейки про Закарпаття. Тут виставили спричинену проблемами з опаленням пожежу в торговому центрі «погромами у венгров». Цікаво, що сам заклад належав етнічному українцю.

Також це ЗМІ активно розкручувало тему із «протоколами Афанасьєва» — буцімто текстом допитів одного із засуджених у Росії «терористів групи Сенцова», в якому містяться свідчення проти режисера. Хоча сам Геннадій Афанасьєв відмовився від свідчень ще в 2015 році, сказавши, що давав їх під тиском. Імовірно, в рамках цієї кампанії канал намагався виставити справу політичного в’язня Росії Олега Сенцова неоднозначною.

У березні, після перемоги «Нафтогазу» над «Газпромом» у Стокгольмському арбітражі, канал поширював суголосні Кремлю меседжі про відсутність в України енергетичної безпеки та втрату транзиту.

У квітні NewsOne першим серед телеканалів почав розповідати про загрозу «розколу» та «протистоянь» через можливе здобуття Україною автокефалії. У цьому ж місяці тут активно закликали продовжити договір про дружбу з Росією.

У травні телеканал виставляв втрати серед мирного населення на Донбасі відповідальністю виключно української держави.

У липні NewsOne цитував меседжі про необхідність проведення референдуму на Донбасі та прямих перемовин із самопроголошеними республіками.

Сумнівні гості

Телеканал NewsOne регулярно підкреслює, що виступає вільною та незалежною платформою для своїх гостей і, на відміну від інших ЗМІ, які буцімто мають політичну цензуру, пропускає в ефір усіх. Точніше було би сказати «всіх підряд», адже що б не говорили в ефірі гості, їх запрошують знову й знову. Та майже не роблять зауважень. Найкращий спосіб перевірити це — навмання відкрити моніторинги будь-яких двох випусків ток-шоу «Український формат» і побачити, що там говорять представники «Опозиційного блоку» та «За життя».

Вадим Рабінович 25 липня називав війну з Росією «сваркою», жалкував про втрачений через це ринок збуту та обіцяв, що «мы проведём референдум о следующих вопросах: тип страны, территориальное устройство...».

«Не для всей Украины Россия агрессор!» — обурювався Євген Балицький 5 вересня. 4 квітня він же виправдовував у цій програмі Януковича й розповідав про таємне фінансування Майдану: «Теперь мы работаем на Европу [...] Они заплатили, они нам дали кредиты, они дали деньги на Майдан, ну, Олланды эти все. Поэтому они и хотят вернуть свои деньги [...] Америка потратила до 7 миллиардов [...] Мы были у власти три года. Янукович натворил, как вы говорите, но он построил заводы, он построил мосты в Киеве».

«Люди, которые сейчас убили цыган, захватывали админздания, жгли милиционеров, выполняющих свой долг, на Майдане, потом пошли учить любить Украину на Донбасс», — ставив нові особисті рекорди Євгеній Мураєв 4 липня. Він тоді був власником каналу, тож не дивно, що його запрошували знову і знову. Навіть після отаких слів 7 лютого: «Наверное, уже невозможно что-то простить друг другу и принять, но мы за свое суверенное, независимое, единое государство. Давайте разойдемся по углам, давайте проведем децентрализацию, но не ту, о которой нам рассказывают, а культурную, религиозную. [...] Пускай на местных референдумах каждый выбирает своих героев».

«Мы получили государственно-территориальное границы такие, когда государство больше, чем украинское ядро нации. И тут два вопроса возникает — либо мы украинизируем всех остальных силой», — ділив українців Вадим Карасьов 27 червня. Інший «штатний» експерт програми Руслан Бортник 2 травня теж розповідав цікаві речі про українських громадян, приписував їм вину за війну на сході: «После одесской Хатыни начались полномасштабные боевые действия на Донбассе. Возможно, если бы не было Одессы, не было бы Донбасса».

«... Плевать мы хотели на то, что вы считаете нас нацменьшинствами, русскоговорящими гражданами, людьми второго сорта. Мы даже в таком состоянии способны будем давать вам отпор во всём. Политически, идеологически, а надо будет — и физически», — погрожував Михайло Добкін 7 лютого.

«Я не верю, что атошники с таким порогом боли и с такой агрессией, ну, не сорвутся», — оцінював Євгеній Червоненко 7 лютого. Тема програми 14 березня так і називалася: «Чи виправдовує участь у бойових діях будь-який злочин?»

Окремо зазначимо, що серед постійних експертів NewsOne чимало афілійованих із Віктором Медведчуком. А також таких, що їздять на російські ток-шоу, дають інтерв’ю місцевим ЗМІ і просто відстоюють вигідні Кремлю позиції.

Усі ці та багато інших людей зі схожими поглядами (наприклад, Анатолій Шарій) в ефірах каналу регулярно й регулярно там ці погляди висловлюють. А ведучі відповідних програм не роблять їм зауважень і не просять навести докази. Звісно, відповідальність за свої слова в таких випадках несуть гості, але ж топ-менеджери, редактори й журналісти NewsOne точно знають, кого раз за разом запрошують в ефір.

Сумнівні ведучі

Журналісти не лише спокійно пропускають в ефір сумнівні заяви гостей, а й самі продукують не менш провокативні цитати. Платформа співпрацює з людьми, чиї погляди принаймні межують із порушенням ст. 28 «Закону про інформацію» і які щонеділі, а дехто і щоденно, системно висловлюють їх в ефірі. Однозначним лідером у цьому є В’ячеслав Піховшек та його розповіді, наприклад, про те, що після автокефалії потрібно готуватися «к новому расколу и захвату храмов» і що «брат пойдет на брата, возникнут новые конфликты». Жодної релігійної ворожнечі. Він же заявляв, буцімто «Маккейн — это человек, который использовал нашу страну для войны с Россией», «С моей точки зрения, вся Украина — это одна сплошная чрезвычайная ситуация», «Наши солдаты на фронте "защищают" геополитические интересы других государств», «Любой человек, который сейчас называет себя ветераном АТО, считает, что у него есть индульгенция на убийство и он может убивать», «наша страна действительно практически превратилась в faіled state». Також цей чоловік регулярно будує в ефірі теорії змови щодо впливу США на Україну, називає УПЦ Московського патріархату «нашою» церквою, а от Євромайдан у нього «ваш».

«Я искренне не понимаю тех, кто его [украинский язык] навязывает [...] Как можно пытаться навязать украинский язык в Украине, которую они же и уничтожают вместе с украинцами?» — Олена Лукаш, ведуча NewsOne. Вона ж приєдналася до маніпулятивної й початою Росією кампанії з чорного піару української влади через заяву Андрія Парубія про Гітлера.

Також на каналі працюють, наприклад, Руслан Коцаба, який вважає, що кримчани зробили «правильний вибір», та Ганна Герман, яка розповідає, що Янукович міг би повернути Донбас і стати там губернатором.

Сумнівне керівництво

Так склалося, що телеканал NewsOne за чотири роки змінив уже чотирьох керівників, і кожен із них був по-своєму скандальним.

У 2014 році Вадим Рабінович продав ЗМІ Євгенію Мураєву. Цьому екс-члену фракції «Опозиційний блок» належать безсмертні цитати про «Майдан — державний переворот», «війну — громадянський конфлікт» та «Сенцова-терориста». Після останньої канал пропонували бойкотувати. А ГПУ відкрило провадження.

У серпні 2018 року Мураєв передав канал в управління Андрію Портнову, колишньому першому заступнику глави Адміністрації Президента Віктора Януковича. Він володів акціями ЗМІ недовго, але за цей час встиг відзначатися закликами згадувати слова Андрій Парубія про Гітлера в контексті «парламентской коалиции, партий Майдана и Революции достоинства. Здесь один ассоциативный ряд и мы должны максимально за ними его закрепить». А також пригрозив журналістам «Деловой столицы» «жестким сексом» і заявив, що «вам нужно очень быстро поджать свой задроченный хвост и надеяться, что у меня будет хорошее настроение. Вас спасёт только, если я буду сильно занят или случайно о вас забуду». Після його призначення бойкот таки оголосили.

Поки що останнім у ряду власників NewsOne 5 жовтня став Тарас Козак, народний депутат від «Опозиційного блоку» та член Координаційної ради Всеукраїнського громадського руху «Український вибір» Віктора Медведчука. Зазначимо, що опосередкований вплив на канал Медведчук мав і раніше, адже в липні увійшов до партії «За життя» тоді ще Євгенія Мураєва / Вадима Рабіновича (попередніх власників каналу). В ефірі NewsOne вистачало піару кума Путіна та пов’язаних із ним експертів.

Здається, саме офіційний перехід ЗМІ на орбіту впливу Віктора Медведчука і став для громадського обурення останньою краплею. Раніше пов’язаний із кумом Путіна генпродюсер уже очолив телеканал «112» і ми могли на власні очі побачити, як той змінився: за два місяці тут вийшло більше новин про Медведчука, ніж за весь минулий рік. Що ж до флешмобу «бенефіціарів» NewsOne із сумнівними заявами, то політик легко обійшов усіх попередників 6 жовтня — виступив на державному російському телебаченні із розповідями про розкол України та подяками Росії за те, що вона взяла на себе стосунки з так званою ДНР.

***

20 вересня на сайті Верховної Ради України з’явилася петиція з вимогою «Припинити антиукраїнську діяльність телеканалів «112 Україна» та NewsOne». За десять днів вона набрала 25 тисяч необхідних підписів. Автори звернення стверджують, що «в ефірах згаданих телеканалів все частіше знаходять притулок політичні діячі, які, майже не ховаючись, при повному потуранні ведучих, поширюють брехню про ЗСУ, використовують прийоми воєнної пропаганди проти України та українців. Пересмикування і маніпуляції фактами, напівправда, що згодом перетворюється у відверту брехню, заклики щодо примирення з Росією». В ефірі NewsOne цю петицію майже годину намагалися виставити фейковою та закликали розслідувати її за сприяння кіберполіції. Прочитавши викладене вище, можете самі відчути себе кіберполісменом та оцінити (не)виправданість усього того, що нині відбувається навколо NewsOne.

Читайте також

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
9390
Переглядів
Коментарі
Володимир
15:08 / 08 Жовтня 2018
Пам№ятаєте, як після Помаранчевої революції говорили про одиницю продажності журналістів - 1 (один) Піховшек.
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2018 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop