Керівник Центру моніторингу та аналітики ГО «Детектор медіа»
12:05
П'ятниця, 17 Травня 2019

Президент теленовин: про що говорили й кого піарили теленовини у квітні 2019 року

У квітні Порошенка піарили в теленовинах за інерцією, а інші політики почали готуватися до парламентських виборів. Аналіз новин восьми всеукраїнських телеканалів.
Президент теленовин: про що говорили й кого піарили теленовини у квітні 2019 року
Президент теленовин: про що говорили й кого піарили теленовини у квітні 2019 року

У 2019 році «Детектор медіа» розширив якісно-кількісний моніторинг телевізійних новин: за новою методологією, чимало інформації про новини аналізованих каналів буде вноситися до бази даних, що дозволить створювати нові аналітичні продукти й дослідження інформаційного телеконтенту. У моніторингу аналізуються головні випуски новин (прайм-тайм) «України», «1+1», «Інтера», ICTV, СТБ, 5-го каналу, «UA: Першого» та «112». Раніше ми підбили підсумки аналізу двох місяців перед президентськими виборами — лютого й березня 2019 року.

Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин. Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5-му каналі та «112» новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів, у яких згадуються кандидати, вочевидь набагато більша. Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли політикам.

Як і в попередні місяці, лідером за кількістю згадок у новинах у квітні був чинний президент і кандидат у президенти Петро Порошенко. Проте на друге місце із порівняно невеликим відставанням вирвався лідер першого туру — Володимир Зеленський. Загалом про Порошенка протягом квітня було 378 згадок, із них 68 позитивних і 13 негативних. Про Зеленського — 329 згадок, із них 42 позитивні та 4 негативні. Телеканали, які раніше уникали згадок про Зеленського, почали говорити про нього спершу як про одного з учасників другого туру, а потім як про переможця виборів. Чимало уваги в новинах приділяли «дебатному батлу», підготовці до дебатів та власне зустрічі кандидатів на «Олімпійському». Після другого туру Зеленський став з’являтися в новинах типово паркетного формату: прокоментував, заявив тощо.

Негативно про Порошенка говорили «1+1» (9 матеріалів) та «Інтер» (4). Позитивні матеріали рівномірно розподілились між «Україною» (17), «Інтером» (16) і — сюрприз! — 5 каналом, який раніше хоч і хвалив свого власника, але робив це значно менш активно в порівнянні з олігархічними каналами. Менше позитиву про Порошенка було на СТБ (8) і ICTV (7), три матеріали на каналі «112», два на «UA: Першому». Зауважмо, що в останні тижні перед виборами Петро Порошенко нарешті почав фігурувати в новинах у статусі кандидата в президенти, який веде агітацію, тоді як раніше його позиціювали як главу держави, висвітлюючи в «паркетному» форматі протокольні події та заяви, які фактично були передвиборною агітацією.

Ще один сюрприз від 5 каналу: саме в його новинах продемонстрували чотири негативні матеріали про Володимира Зеленського. Позитивні ж виходили на «1+1» (12), ICTV (10), а також — по кілька матеріалів протягом місяця — на всіх інших аналізованих каналах, окрім власне 5-го. Володимир Зеленський між першим і другим туром мало спілкувався з медіа, уникав інтерв’ю та не проводив прес-конференцій, а заяви від імені його команди робили радники, які відвідували ефіри ток-шоу, але нечасто з’являлись у новинах (і не в форматі піару).

Юлія Тимошенко, яка до першого туру голосування була на другому місці й ненабагато відставала від Порошенка, у квітні згадувалась у новинах набагато рідше: 62 згадки, з них 7 позитивних (на «Україні», ICTV, «Інтері» та «1+1»). Сплеск уваги до Тимошенко відбувся в перший тиждень виборів, коли всі чекали, чи оскаржуватиме вона результати підрахунку голосів, адже в день виборів її штаб оголосив про її вихід у другий тур. Далі лідер «Опозиційної платформи — За життя» Юрій Бойко, що має 52 згадки, з них 14 позитивних — на «Інтері» та ще одна на каналі «112». Бойко та інші представники «Опозиційної платформи — За життя» практично не змінили риторики в телепіарі після виборів, вочевидь працюючи на прийдешні парламентські вибори.

Лідер Радикальної партії Олег Ляшко відстав від Бойка, з яким у лютому — березні був на рівних: 31 згадка, з них 11 позитивних. Хвалили Ляшка, як і раніше, «Україна» (8) та «Інтер» (3). Про Анатолія Гриценка протягом квітня було 14 згадок, із них дві позитивні. А найбільше падіння з-поміж лідерів політичного піару продемонстрував Олександр Вілкул. Політик, який перед першим туром був на третьому місці з 151 згадкою, за квітень згадувався в новинах лише 11 разів.

 

Ситуація з піаром та прихованою рекламою в теленовинах у квітні відрізнялася від березневої та лютневої. Кількісно піару сильно поменшало: це можна пов’язати з невизначеністю першого тижня після виборів (до оголошення результатів закон забороняє кандидатам вести агітацію) та відсутністю потреби у прихованій агітації після другого туру. Новини стали майже чистими. «UA: Перший» не показав жодного матеріалу з ознаками замовності, «112» — лише два (один на користь Петра Порошенка, один — Віктора Медведчука), СТБ — чотири (всі на користь Петра Порошенка). Помітним «гравцем» на ринку політичного піару в новинах знову став прем’єр-міністр Володимир Гройсман. В останній тиждень квітня на перше місце за кількістю матеріалів з ознаками замовності в його інтересах знов вийшов Рінат Ахметов, якого на час кампанії відтіснили кандидати у президенти. На «Україні» помітним був піар екс-прем’єра та лідера «Народного фронту» Арсенія Яценюка.

Найбільше піару в теленовинах у квітні вийшло в інтересах Петра Порошенка — 35 матеріалів. Піарили чинного президента «Україна» (12), 5 канал (8), «Інтер» (6), ICTV та СТБ (по 4) та «112» (1). На «1+1» вийшло три матеріали, які мають ознаки замовності та діють на шкоду Порошенкові.

Володимир Зеленський, який набрав найбільше голосів у першому, а потім і в другому турі президентських виборів, порівняно з Порошенком піарився в новинах мало. Протягом квітня моніторинг зафіксував сім матеріалів із ознаками замовності на користь Зеленського, з них три на «1+1», два на «Інтері», по одному на «Україні» та ICTV. Чорний піар проти Зеленського виходив на 5 каналі. Переважно це стосується невідокремлених оцінок, коли Зеленському закидали відсутність дій чи заяв, що личили би обраному президенту.

На користь Володимира Гройсмана в новинах вийшло 15 матеріалів, здебільшого це паркетні матеріали. Їх показували три канали — ICTV, «Інтер» та «Україна». А ось усі 13 матеріалів, які піарили Юрія Бойка, вийшли на «Інтері», який уже кілька років послідовно просуває цього політика. Ще чотири піар-матеріали на «Інтері» були присвячені іншим політикам з «Опозиційної платформи — За життя», п'ять — Віктору Медведчуку, який очолює політраду партії. На цьому ж каналі вийшли всі 11 піар-матеріалів Сергія Капліна, якого, попри провал на президентських виборах, «Інтер» не розлюбив. Допомагає «Інтер» і його ситуативній напарниці Наталії Королевській (8 матеріалів). Головним осередком піару Олега Ляшка залишається «Україна» (9 матеріалів), ще два вийшли на «Інтері».

Цікаво також, що «Україна» майже перестала просувати Олександра Вілкула, який невдало виступив на президентських виборах, натомість присвятила кілька матеріалів його однопартійцям Вадиму Новинському та Борису Колеснікову.

Із 3003 матеріалів, які вийшли в ефір протягом квітня, ознаки замовності мали 198, або кожна п’ятнадцята. Для порівняння, у лютому — березні — кожна шоста. Кожна четверта новина мала порушення стандарту балансу думок, кожна третя — відокремлення фактів від коментарів. Це також кращі показники, ніж у лютому — березні.

Найбільшою була частка матеріалів із ознаками замовності на «Україні»: 81 із 441 проаналізованих матеріалів, або 18 %. Тут майже половина новин містили порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів. На «Інтері» 15 % матеріалів мали ознаки замовності, а 37 % новин були незбалансовані. Проблеми з відокремленням фактів від коментарів є й у новин «1+1» та СТБ — попри невелику частку матеріалів з ознаками замовності (2 %), відповідно 50 % і 44 % матеріалів двох каналів містять порушення цього стандарту. Це свідчить про те, що на цих каналах новини є найбільш емоційними.

Найбільш якісними з погляду дотримання стандарту балансу думок були новини «UA: Першого» та СТБ (лише 15 % матеріалів із порушенням), відокремлення фактів від коментарів — «UA: Першого» (5 %) і 5 каналу (15 %).

Загалом можна зробити простий і очевидний висновок: порушень та матеріалів із ознаками замовності поменшало тому, що боротьба більшості кандидатів на пост президента завершилась, а змагання майбутніх учасників парламентських виборів — ще тільки починається. Менше піару й прихованої агітації — менше порушень стандартів журналістики.

 

Загальний тематичний розподіл у квітні не змінився: три чверті новин присвячені українським подіям, решта — світовим, зокрема 2 % подіям у Росії. Географічний розподіл також залишився незмінним. Понад третина із 3003 аналізованих матеріалів присвячені подіям у столиці. На другому місці — Донецька область (216 матеріалів, або 7 %). Це можна пояснити постійним висвітленням війни та інтенсивністю обстрілів саме в Донецькій області. Далі Одеська (110), Дніпропетровська (92), Закарпатська (90), Харківська (79), Луганська (76) і Львівська (75). Найменше уваги в новинах у квітні приділяли подіям у Криму (7 матеріалів), Хмельницькій (9) і Полтавській області (10). Традиційно непопулярні Сумська, Житомирська й Чернівецька.

 

Як і в лютому— березні, найбільше новин було присвячено українській політиці, проте відсоток дещо менший (29 %), натомість соціальних новин дещо побільшало (26 %). Частка політичних матеріалів найбільша на «Інтері», 5 каналі та СТБ, натомість значно менш політизований «1+1» — тут політиці було присвячено лише 19 % матеріалів. «1+1» та «Україна» приділяли порівняно найбільше уваги соціальним темам.

Відсоток матеріалів, присвячених надзвичайним подіям (12 %), міжнародній політиці (11 %) та війні на Донбасі (8 %), не змінився. Про міжнародну політику найбільше говорили «112», 5 канал та «Інтер», найменше — «1+1», «Україна» та СТБ. ICTV і «1+1» приділили культурі порівняно більше уваги, «112» та СТБ — менше. Найбільше про війну на Донбасі говорив 5 канал (17 % матеріалів), найменше — «Україна» та «1+1».

Кількість матеріалів про Крим зовсім мала — вони виходили лише на «112» та «UA: Першому». Українській економіці не приділяли уваги «UA: Перший», «112», «1+1» та 5 канал.

 

Детальніші підсумки виборчої кампанії на телебаченні читайте тут. Щотижневі моніторинги теленовин — у рубриці на сайті «Детектор медіа».

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
439
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop