Коли новинам не до влади. Про що говорили і кого піарили теленовини у грудні 2021 року

Коли новинам не до влади. Про що говорили і кого піарили теленовини у грудні 2021 року

26 Січня 2022
2628

Коли новинам не до влади. Про що говорили і кого піарили теленовини у грудні 2021 року

2628
Президент і його партія опустились у рейтингах згадуваності та матеріалів з ознаками замовності, а увага до Петра Порошенка та його партії дедалі зростає.
Коли новинам не до влади. Про що говорили і кого піарили теленовини у грудні 2021 року
Коли новинам не до влади. Про що говорили і кого піарили теленовини у грудні 2021 року

Випуски за листопад, жовтень, вересень, серпень, липень, червень, травень, квітень, березень, лютий, січень 2021 року.

Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин. Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5 каналі та Першому незалежному новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів із порушенням стандартів, вочевидь, набагато більша. Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли різним політикам та різним темам.

Популярність політичних сил у новинах

Підозра Петрові Порошенку, його виїзд з України та інші події, пов’язані з кримінальним переслідуванням лідера опозиційної партії, забезпечили «Європейській солідарності» першість за кількістю згадок у теленовинах. Водночас кількість згадок про «Слугу народу» суттєво знизилась у порівнянні з листопадом, і партія монобільшості опустилась на друге місце. На зростання присутності партії Петра Порошенка в новинах вплинуло й різке (практично вдвічі) збільшення кількості позитивних згадок: у листопаді їх зафіксували 23, у грудні — вже 40. Позитивні матеріали про «ЄС» траплялись на всіх каналах вибірки, окрім «1+1» та Суспільного; здебільшого йдеться про заяви на підтримку Петра Порошенка. 26 із 40 позитивних матеріалів вийшли на 5 каналі, який формально вже не належить Петру Порошенку, але не припиняє його підтримувати. Помітно вирізнявся кількістю позитиву про «ЄС» і канал «Україна»; на решті каналів — поодинокі згадки. Цікавою є порівняно невелика кількість згадок про опозиційну партію на каналах Перший незалежний, ICTV та СТБ. Це не бойкот, але 5–7 згадок про партію, лідер якої був головним ньюзмейкером місяця, свідчать про бажання дистанціюватися від дражливого політичного конфлікту. Зазвичай у таких випадках ми зіставляємо кількість згадок на каналі з умовно «виправданою» кількістю, беручи за останню показник Суспільного — в цьому випадку 16 нейтральних згадок.

Кількість позитивних згадок про «Слугу народу» також дещо зросла (з 8 до 10). Позитив про партію влади розподілений між каналами Пінчука, «Інтером», «1+1», один випадок зафіксований навіть на «Україні». Зовсім не було позитивних згадок про «слуг» на Першому незалежному, 5 каналі та Суспільному. Впадає в око різниця між кількістю згадок на каналі Медведчука (8 разів за місяць) і 5-му (35) — вочевидь Перший незалежний уникає без крайньої потреби говорити про «слуг».

«Опозиційній платформі — За життя», яка не раз очолювала рейтинг кількості згадок, другий місяць поспіль доводиться миритися з третім місцем. Кількість позитиву про партію (який традиційно поширюють лише її власні канали — «Інтер» та Перший незалежний; перший — значно інтенсивніше за другий) в порівнянні з листопадом злегка зросла, і в грудні про «ОПЗЖ» було більше позитивних згадок, ніж нейтральних. Канали Пінчука у грудні повністю проігнорували «ОПЗЖ», не згадавши партію ані словом. Хоча протягом місяця з «ОПЗЖ» траплялися події, варті згадки в новинах — наприклад, у справі Медведчука, або чого варті санкції проти каналів Шуфрича.

«Голос», хоч і з дещо меншою кількістю згадок, ніж у листопаді, піднявся з п’ятого місця на четверте. За місяць партію згадали в праймових новинах 51 раз, і половина цих згадок припадає на 5 канал. Це не дивно, адже представники «Голосу» виступали на захист Петра Порошенка або озвучували меседжі, співзвучні з позицією «Європейської солідарності», тому їх часто цитували. Натомість канали, які в перші два роки існування партії «Голос» піарили її найбільше, — СТБ і ICTV, — протягом грудня згадали партію в новинах, відповідно, один і три рази. Складається враження, що симпатія Віктора Пінчука та його телеканалів до «Голосу» минулася.

Відчутно втратила в кількості згадок у грудні «Батьківщина», опустившись на передостаннє місце із 43 згадками, з них шість позитивних. І перший, і другий показник нижчі, ніж у листопаді. За позитив про «Батьківщину» в грудні відповідала «Україна», але поодинокі матеріали були на «Інтері» та СТБ. Натомість «1+1» і ICTV взагалі не згадували про таку партію. 

Показник партії «За майбутнє» майже не змінився, проте змінилася його структура: якщо в листопаді всі згадки були нейтральні, то тепер чотири — позитивні, і всі вони на каналі «1+1». «Україна», Перший незалежний і канали Пінчука про «За майбутнє» не згадували взагалі.

Матеріали з ознаками замовності

Після різкого зменшення кількості матеріалів з ознаками замовності в листопаді ми знову спостерігаємо посилення піар-активності в новинах. У грудні моніторинг зафіксував 196 матеріалів (6%) з ознаками замовності — це на чверть більше, ніж у листопаді. 182 з них пов’язані з політикою, і «Україна» з «Інтером» знову змагаються за першість у рейтингу найактивніших поширювачів політичного піару з майже однаковим показником. Що здивувало, то це третє місце, яке зненацька посів канал «1+1» — переважно за рахунок корпоративної джинси, якої в грудні сильно побільшало. Крім того, на «Плюсах» піарили Володимира й Олену Зеленських, партію «За майбутнє» і курорт «Буковель» (і те, й інше — сфера інтересів власника каналу Ігоря Коломойського). Втім Перший незалежний і 5 канал не сильно відстали від «Плюсів», і матеріали, які поширювали вони, — вже не корпоративні анонси, а справжнісінька політична джинса: піар «Опозиційної платформи — За життя» в першого і «Європейської солідарності» (Петра Порошенка) в другого. Замикають рейтинг канали Пінчука, а Суспільне традиційно без підозрілих матеріалів.

На чолі рейтингу гаданих замовників уже не вперше «ОПЗЖ» з Рінатом Ахметовим помінялись місцями: на першому місці партія, яка стала дещо активніше експлуатувати свій медіаресурс, а ось Ахметов після тимчасового зростання кількості піару повернувся до свого фірмового звичного рівня — 33 матеріали на місяць. Майданчики для піару теж традиційні: «Інтер» і Перший незалежний в «ОПЗЖ», «Україна» в Ахметова. Тут, як і у випадку каналів, найцікавішим було третє місце: його вже другий місяць утримує Петро Порошенко (окремо 4 матеріали було присвячено партії «Європейська солідарність» — цю цифру можна умовно додати до піару Порошенка). Це більше, ніж попереднього місяця (16), і вже традиційно за більшу частину піару Порошенка і «ЄС» відповідає 5 канал. 5 матеріалів вийшло на «Україні», поодинокі — на Першому незалежному, «Інтері» та СТБ. Володимир Зеленський із незмінною кількістю матеріалів з ознаками замовності (6) опустився нижче, адже у «другому ешелоні» гаданих замовників опинилися медіагрупи — перед Новим роком посилився корпоративний піар. Конкуренцію Зеленському з таким самим показником матеріалів з ознаками замовності склала його дружина Олена Зеленська. Збільшилася майже вдвічі кількість піару Віталія Кличка (найбільше — на «Інтері», також на каналах Пінчука). Арсеній Яценюк, який зазвичай фігурує в піар-сюжетах «України», у грудні також засвітився на каналах Пінчука. Сергій Каплін, про якого вже давно забули всі інші телеканали, протягом грудня п’ять разів піарився на «Інтері». 

Дотримання стандартів

Збільшення кількості матеріалів з ознаками замовності, загалом посилення політичного протистояння (і, як наслідок, велика кількість заяв окремих політсил або політиків), а також зимова тенденція збільшення кількості надзвичайних подій і наближення свят вплинули на «середню температуру по палаті»: з 39 до 45% зріс показник порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів, із 18 до 26% — повноти, з 9 до 10% — балансу думок, із 7 до 14% — достовірності (посилання на джерела). Інакше кажучи, усереднений рівень дотримання стандартів став нижчим.

Особливо впадає в око надзвичайно високий рівень порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів (зазвичай такі порушення проявляються в авторських оцінках, емоціях у новинних матеріалах тощо): у 64% матеріалів на «Україні», 59% на «1+1» і СТБ, 54% на «Інтері» та 47% на ICTV. Когорту порушників стандарту відокремлення фактів від коментарів останнім часом (після запуск нового формату «авторських підсумкових новин» із Віталієм Ковачем) поповнив 5 канал — тут порушення стандарту в 45% матеріалів. Випадають із цієї картини показники новин Першого незалежного (21%) і Суспільного (7%), та загалом зрозуміло, чому зріс загальний показник.

Найбільші проблеми з балансом думок — в «Інтера» та «України», які також є головними поширювачами матеріалів з ознаками замовності. Водночас краща ситуація на СТБ і навіть на Першому незалежному, який у грудні менше використовував новини для політичних маніпуляцій. Натомість новинарі каналу Шуфрича-Медведчука демонстративно занедбали посилання на джерела, тому відсоток матеріалів із порушенням стандарту достовірності сягнув 30%.

Приємно бачити, що на показники Суспільного тенденції в новинах, які спонукають інші канали робити свої матеріали менш достовірними, повними, збалансованими та нейтральними, не впливають — тут традиційно мало або немає порушень стандартів.

Тематика

У загальній тематичній структурі мало що змінилось у порівнянні з листопадом: на першому місці соціальні теми, їм дещо поступаються політичні. Культурна тематика та війна на Донбасі стали з’являтися в новинах трохи частіше. 5 канал став навіть трохи більш політизованим (38% матеріалів присвячено політиці — рекорд останніх місяців), а СТБ навіть трохи більш аполітичним (13%). Про Крим у новинах майже не говорили.

Географія новин

Через посилення військової присутності Росії на українському кордоні, російсько-білоруські відносини тощо частка новин про Росію зросла з 1% у листопаді до 3% у грудні. Відповідно, відсоток українських новин зменшився до 73%. Водночас військова напруга, здається, не дуже-то вплинула на позиції прикордонних областей у випусках новин: Сумщина й Чернігівщина не у фаворі. Найпопулярніша область традиційно Донецька, але їй на п’яти наступає Львівщина, де знімали багато сюжетів про підготовку до святкування Різдва. Сюжетів із Закарпаття побільшало через пошуки загубленого в горах туриста. А абсолютний рекорд неуваги до регіону у грудні встановила Хмельницька область: за цілий місяць про події на Хмельниччині в загальнонаціональних новинах вийшло лише чотири матеріали. Навіть у Криму ситуація трохи краща — 12 матеріалів протягом місяця.

Ви можете самотужки аналізувати якість новин восьми українських телеканалів за допомогою нашого аналітичного інструмента NewsBoard. Щотижневі підсумки моніторингу читайте тут.

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2628
Читайте також
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Підтримай нас! Стань частиною проєкту!
Щодня наша команда готує для вас найсвіжі та незалежні матеріали. Ми будемо надзвичайно вдячні за будь-яку вашу підтримку. Ваша підтримка – це можливість зробити ще більше!
Підтримати нас
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду