Новорічні віщуни. Моніторинг теленовин 20–25 грудня 2021 року

Новорічні віщуни. Моніторинг теленовин 20–25 грудня 2021 року

2 Січня 2022
4259

Новорічні віщуни. Моніторинг теленовин 20–25 грудня 2021 року

4259
Підозра Порошенку в новинах змагалася з лелеками й мольфарами. Моніторинг новин «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», Першого незалежного та 5 каналу. Інфографіка.
Новорічні віщуни. Моніторинг теленовин 20–25 грудня 2021 року
Новорічні віщуни. Моніторинг теленовин 20–25 грудня 2021 року

Навіть новий штам коронавірусу «омікрон», про який гуде весь світ, не зміг завоювати стільки уваги, як святкування Різдва та підозра Петрові Порошенку. Більшість маніпуляцій у політичному блоці новин стосувалася підозри Петру Порошенку в держзраді. 

Справа Порошенка та інцидент Галушка

Якщо ви читаєте цей моніторинг регулярно, то напевно знаєте, який із телеканалів з вибірки «Детектора медіа» найактивніше висвітлював підозру Порошенку в державній зраді. Це формально колишній медіаактив Порошенка — 5 канал. Тут було помітно більше матеріалів із цього приводу, ніж на інших каналах, і майже половина з них мала ознаки замовності через незбалансоване висвітлення на користь Порошенка. 

Це не значить, що події висвітлювали суто однобоко: давали також і коментарі слідчих, і заяви Зеленського, нібито справа не вплине на політичну ситуацію в країні. Але крім того додатково обговорювали тему у студії з гостями, яких точно не назвеш неупередженими. Наприклад, 20 грудня у студії говорили з адвокатом Порошенка Ігорем Голованем; ключові тези розмови стосувалися політизації процесу. Але ще до розмови з адвокатом на сторінках 5-го каналу в соцмережах справу вже назвали політизованою. Наступного дня на 5-му каналі поширили заяву Порошенка з порадою «думати про державу, а не свої рейтинги». Інші фрагменти цієї заяви поширили і на «Інтері» без балансу і належного бекґраунду. 24 грудня на 5-му каналі за Порошенка заступилися Віталій Кличко та Арсеній Яценюк. А на каналі «Україна» поширили реакцію колишнього посла США Джона Гербста, який провів аналогію з часами Януковича. З однотипними заголовками такі матеріали поширили на ресурсах, наближених до Порошенка, та в низці інших онлайн-видань. Першоджерела дайджесту заяв на підтримку п’ятого президента не вказували, а однотипність публікацій є однією з ознак імовірної замовності.

І поки Порошенко перебував подалі від Держбюро розслідувань, на 5-му та «Україні» доводили, що за межами України він займається справді важливими справами. 23 грудня ці медіа розповіли, що Порошенко зустрічався з іноземними політиками, аби переконати їх, що шлях України має йти в напрямку НАТО. Титрували його лідером «Європейської солідарності» та президентом України 2014–2019 років. При цьому створювали враження, ніби він перебуває з офіційною місією, хоча представницьких повноважень лідер опозиційної партії, вочевидь, не має. 

Більшість каналів, і навіть згадані в окремих матеріалах, усе ж намагалися балансувати між заявами Порошенка, коментарями ДБР та СБУ, реакцією світової спільноти, розповідали про матеріали журналістських розслідувань із цієї  теми та збирали відомі подробиці. На «1+1» 21 грудня після різнобічного матеріалу на цю тему дали майже такого ж хронометражу фрагмент реакції Володимира Зеленського на закиди щодо політизації справи. Завдяки справі згадки про політичну силу Порошенка вийшли на перший план у новинах — «ЄС» обігнала «Слугу народу». 

На «Інтері» й Порошенка підтримували, поширюючи його заяви без належного балансу, і владу хвалили за успіхи «Великого будівництва». Лише позитивно про програму також говорили ICTV та «1+1». «Плюси» вийшли на новий рівень лестощів: «"Укравтодор" перестав бути лайливим словом, а слова про хороші дороги більше не викликають насмішок у водіїв. Президент і урядовці підбили підсумки програми "Велике будівництво"», — сказала Наталія Мосейчук в ефірі «ТСН». 

«Слугу народу» згадували через черговий скандал за участі нардепа з монобільшості. Цього разу оскандалився з копами нардеп Микола Галушко: «Ще один грубіян при владі» («1+1»), «Депутатські вибрики продовження» («Інтер»), «Лаявся та погрожував патрульним. У гучний скандал втрапив депутат від "Слуги народу" Микола Галушко» («Україна»), «Черговий скандал навколо народного депутата» (СТБ), «новий герой відосиків» (5 канал). Попри емоційну подачу, в усіх цих матеріалах надавали слово самому Галушку чи бодай представникам його фракції. 

Новини з російських полів

Практично зникла протягом тижня українська політика з новин Першого незалежного. Ба більше, на цьому каналі, що належить «Опозиційній платформі — За життя» й систематично піарить цю політсилу та її лідера Віктора Медведчука, взагалі не згадували про «ОПЗЖ». Натомість моніторинг зафіксував кілька матеріалів, які незбалансовано подавали російську позицію щодо військ на кордоні з Україною. «Росії потрібні не усні, а письмові гарантії безпеки від НАТО» зі слів Путіна; «Росія може розмістити ядерну зброю в Білорусі за однієї умови: якщо НАТО відмовиться обговорювати так звані гарантії безпеки для Москви» зі слів заступника міністра закордонних справ Росії Руденка; «Росія не хоче війни з Україною, проте має думати про власну безпеку» знову зі слів Путіна — такі заяви поширювали на каналі Шуфрича-Медведчука без балансу. Тоді як на «1+1», ICTV та «Україні» наводили спростування заяв Путіна від представників НАТО й дипломатів США, запрошували українських та міжнародних експертів прокоментувати виступи президента Росії, аби максимально прояснити, як це впливає на безпекову ситуацію та як трактувати цю позицію. До слова, посилена увага до питання російської агресії та пресконференція Путіна збільшили кількість новин із Росії за поточний тиждень. 

Обговорювали перспективи протидії Росії, зокрема, і в карпатській резиденції Зеленського президенти країн Люблінської трійки. Завдяки увазі до цієї дипломатичної події в національних новинах помітно побільшало матеріалів із Франківщини. Проігнорували цю подію тільки у праймових випусках Першого незалежного. А от про військові навчання Росії в окупованому Криму згадували менше: двічі на цьому наголошували в новинах Суспільного, в контексті заяв про відведення сил від українського кордону про це згадали на ICTV, «Україні» та «Інтері». А на «Україні» про це йшлося в коментарі Арсенія Яценюка, який роздає поради владі, як діяти в безпековому секторі. При цьому його шанобливо представляють «двічі прем’єром». 

Ще одна опосередковано пов’язана з російською агресією новина обійшла всі телеканали: розширення переліку професій для військового обліку жінок. Наказ став несподіванкою, схоже, навіть для Міноборони, яке не встигло адекватно прокомунікувати суспільству, що це і для чого. Про те, що облік не означає необхідність бігти до військкоматів і що це не те саме, що призов в армію, в підводках до новин пояснювали на «Інтері», Першому незалежному та «Україні». А от на «1+1» про це між іншим сказали в кінці сюжету, а весь матеріал виглядав так, ніби жінкам треба вже готуватися до військової служби. На недоліках комунікації Міноборони наголосили в матеріалах СТБ, ICTV та 5-го каналу, пояснивши, що порядок обліку жінок ще не остаточний. 

Летять лелеки

Кілька каналів зреагували на резонансну новину із Закарпаття. Раніше було відомо про вагітність одинадцятирічної дівчинки з ромської родини. Тоді дитина казала, що завагітніла від підлітка. Аж з’ясувалося, не без допомоги шукачів сенсацій, що батьком новонародженої є 46-річний співмешканець її матері. Принаймні, це жінка вже розповіла в ефірі токшоу «Стосується кожного» на «Інтері» (цій програмі вже прилітало за порушення етики в аналогічній темі). 

Новинарі наводили слова жінки з цієї програми, нібито дівчинка приховувала батьківство, аби вберегти винуватця від тюрми. За Кримінальним кодексом України, зґвалтуванням є секс із дитиною до 14 років незалежно від її згоди. Але цій деталі новинарі приділяли аж надто мало уваги. На «Інтері» зосередилися на нових подробицях та стані здоров’я немовляти й породіллі. На «1+1» у короткому повідомленні сказали: «Дитину вона назвала Олександром на честь батька, який поки що під домашнім арештом через статеві стосунки з неповнолітньою». А сама дівчинка-породілля казала, що страждає від розлуки зі своєю дитиною, яка лишається в лікарні.

На «Україні» цю ситуацію романтизували, називаючи її «неймовірною історією юної закарпатки». Поспілкувалися і з підозрюваним чоловіком. У сюжеті журналістка каже: «запевняє – дівчинки не ґвалтував», хоча перед тим ця ж журналістка стверджувала, що народила дівчинка саме від нього. Це проблеми з логікою чи знанням закону та прав людини? До того ж, у сюжеті чоловік розповів, як він насправді піклувався про свою падчерку, нібито на відміну від її матері. Та й розголосу історії не зрозумів, мовляв, багато ромських дівчат рано народжують. А на завершення додав драми: «Я бы был готов, если бы мне сказали: вот возьмёшь на руки и поцелуешь своего сына и подпишешь свой смертный приговор — я бы подписал». 

Замість розмови про сексуальну освіту, безпеку підлітків та вразливих груп загалом, цю історію перетворили на драматичний серіал. І в такому світлі наче знущання над здоровим глуздом звучить евфемізм уже в іншій історії у випуску «1+1» того ж дня: «Закарпатські молодята мріяли про дитинку і лелека напередодні Різдва приніс їм чотирьох». Лелека? Серйозно?

Підсумки року

Попри драми як політичні, так і кримінальні, лейтмотивом новин тижня стала підготовка до свят. Розповідали в новинах, як міста України та світ загалом готуються до Різдва й Нового року, як на це вплинули карантинні обмеження, куди поїхати відпочити на свята, скільки витрачають на святкування, зокрема, популярна рубрика — вартість святкового столу. Наприклад, як обрати червону ікру, яка «дорога і небезпечна» (принаймні, так її охарактеризували на каналі «Україна»). 

Під кінець року актуалізувалися звернення віщунів та астрологів. На «1+1» із ними радилися, як продуктивно та з користю для майбутнього провести «енергетично сильний» день зимового сонцестояння. Поради дивували оригінальністю: купити ялинку, позбутися негативних думок, мріяти про майбутнє. На каналі «Україна» зосередилися на «магічній» даті 21 грудня. І хоча дітям, народженим цього дня, пообіцяли щастя та здоров’я, але нумерологиня застерегла берегтися від «ретроградної Венери»: «Окрім дзеркальної дати, свій вплив цього року має Венера, яка перебуває в ретрограді. Нумерологи не радять цього дня братися до великих покупок, починати бізнес та навіть робити пластичні операції». На «Інтері» розпитували мольфарів, чого чекати від наступного року. Одна навіщувала Україні мир і процвітання, інша — складний рік, а третій помирив обох: спершу буде тяжко, а потім трохи легше. І заінтригував: «Якби влада трохи злодіїв прикрутила, то воно щось би було б. А так я собі передбачую, що до влади повинна прийти жінка, чоловік буде їй допомагати. Її в політиці ще немає». 

У «ТСН» спецпроєкт «Різдвяні дива» зібрав зворушливі історії: народження четверні, розшук іграшкового ведмедика для дитини всім містом, всиновлення в багатодітній родині, порятунок важкопораненого бійця та як громада Калуша допомогла родині незрячих батьків, які виховують зрячого шестирічного сина, та придбала їм квартиру, про яку вони так мріяли. 

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Скриншот відео: Vikna.tv

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
4259
Читайте також
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду