Керівник Центру моніторингу та аналітики ГО «Детектор медіа»
13:30
П'ятниця, 20 Вересня 2019

Стали на шлях виправлення. Про що говорили й кого піарили теленовини в серпні 2019 року

Таких чистих новин ми не бачили з початку року. Можливо, тому що виборчі бюджети закінчились, а потреба в піарі політиків відпала?
Стали на шлях виправлення. Про що говорили й кого піарили теленовини в серпні 2019 року
Стали на шлях виправлення. Про що говорили й кого піарили теленовини в серпні 2019 року

У 2019 році «Детектор медіа» розширив якісно-кількісний моніторинг телевізійних новин: за новою методологією, чимало інформації про новини аналізованих каналів буде вноситися до бази даних, що дозволить створювати нові аналітичні продукти й дослідження інформаційного телеконтенту. У моніторингу аналізуються головні випуски новин (прайм-тайм) «України», «1+1», «Інтера», ICTV, СТБ, 5 каналу, «UA: Першого» та «112». Раніше ми підбили підсумки аналізу президентської кампанії — лютого й березня та квітня 2019 року, а також парламентської у травні, червні й липні.

Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин. Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5 каналі та «112» новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів, у яких згадуються кандидати, вочевидь набагато більша. Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли політикам.

Популярність партій у теленовинах

У серпні згадок про політичні сили загалом поменшало, а на перше місце знову вийшла партія «Слуга народу». Зі 136 згадок про неї 18 позитивні (найбільше таких на «1+1»), дві негативні — на «Інтері». «Опозиційна платформа — За життя» опустилася на друге місце — 102 згадки, з них 48 позитивних (майже всі на каналі «Інтер», підконтрольному одному з лідерів партії Сергію Льовочкіну та його бізнес-партнерам) і одна негативна (на 5 каналі).

Третє місце за кількістю згадок посідає «Європейська солідарність». Із 79 згадок чотири позитивні, всі на 5 каналі, який належить голові партії Петрові Порошенку; одна негативна — на «Інтері».

Помітно змінилися показники партії «Батьківщина»: всі 42 згадки в новинах протягом місяця — нейтральні, загалом рівномірно розподілені між каналами. У липні, коли ще тривала кампанія, майже третина згадок про «Батьківщину» були позитивними.

Лише трохи відстав від «Батьківщини» «Голос» — 39 згадок, із них дві позитивні (на ICTV та СТБ, каналах, які найактивніше піарили партію під час виборчої кампанії).

Партія «Опозиційний блок», яка до Верховної Ради не пройшла, заробила 20 згадок, із них три позитивні (на каналі «Україна», що належить інвестору партії Рінату Ахметову) та одна негативна — на «Інтері», який підтримує конкурентів «Опоблоку». Зовсім не було згадок про «Опоблок» лише на каналі «112», також підконтрольному «ОПЗЖ». Ще одна партія, яку підтримував Ахметов — Радикальна — здобула три згадки, з них дві позитивні на «Україні». Поодинокі нейтральні згадки були також про «Свободу», Партію Шарія та «Силу і честь».

Матеріали з ознаками замовності

Загалом кількість таких матеріалів у порівнянні з липнем знизилась утричі. Лише 5 % проаналізованих сюжетів і повідомлень містили ознаки замовності (в липні — 13 %). Змінились і лідери — виборчі бюджети закінчились, і на перші місця повернулися герої «мирного часу».

Головним замовником матеріалів, що виглядають як джинса, в серпні став Рінат Ахметов. Із 144 матеріалів з ознаками замовності 44 вийшло в його інтересах: 23 піарять його бізнес, 21 — його доброчинні організації.

Із політичних партій найбільше матеріалів замовила «Опозиційна платформа — За життя». Моніторинг зафіксував 43 такі матеріали, що вийшли на підконтрольних партії телеканалах — «Інтері» та «112». Окремо сім матеріалів вийшло в інтересах каналу «112 Україна», який заявляє про тиск і переслідування.

Несподівано одним із лідерів за кількістю матеріалів із ознаками замовності став Сергій Каплін — колишній народний депутат і кандидат у президенти. В його інтересах вийшло 14 піар-матеріалів, усі на каналі «Інтер». Іще один колишній політик — Володимир Гройсман — фігурував у семи піар-матеріалах протягом серпня.

Чотири піар-матеріали вийшли в інтересах Петра Порошенка (два на 5 каналі, два на «Україні»), три — лідера партії «Голос» Святослава Вакарчука (по одному на ICTV, СТБ та «1+1»). «Україна» присвятила три матеріали з ознаками замовності своєму улюбленцю експрем’єру Арсенію Яценюку. Поодинокі матеріали виходили в інтересах Сергія Рудика (завсідника «Інтера»), «Опозиційного блоку», «Солідарності», проти кандидата від «Слуги народу» Максима Зуєва, чию перемогу в суді оскаржував бізнесмен Ігор Рибаков.

Дотримання стандартів

Зникнення з новин передвиборного піару сильно вплинуло на показники дотримання стандартів: новини стали чистішими і збалансованішими. Якщо в липні майже чверть матеріалів у теленовинах були створені з порушенням стандарту балансу думок, то в серпні — лише 12 %. Показник частки матеріалів із порушенням стандарту відокремлення фактів від коментарів також дещо знизився: із 32 до 27 %. Це стандарти, порушення яких найчастіше пов’язані із замовним характером матеріалів.

Найбільшою залишилася частка матеріалів із ознаками замовності на «Інтері»: майже 15 %. 25 % новин каналу зроблені без балансу думок, 30 % — із порушенням стандарту відокремлення фактів від коментарів. Канал «Україна», який під час виборчої кампанії конкурував з «Інтером» за звання найбільшого порушника стандартів, дещо виправився: лише 11 % матеріалів із ознаками замовності, 14 % матеріалів без балансу. Зате з порушенням стандарту відокремлення фактів від коментарів — аж 42 %.

Покращилися показники «1+1»: тут лише три матеріали з ознаками замовності за місяць, 10 % матеріалів без балансу і 37 % — із порушенням стандарту відокремлення фактів від коментарів. Після зникнення піар-дайджестів істотно поменшало матеріалів із порушенням стандартів на ICTV та СТБ.

Як і під час виборчої кампанії, не було матеріалів із ознаками замовності на «UA: Першому», а відсоток матеріалів із порушенням стандартів знизився до історичного мінімуму — 4 % матеріалів без балансу і 2 % із оцінками, не відокремленими від фактів.

Географія

У географічному розподілі новин зміни незначні. Традиційно третина матеріалів присвячена подіям у Києві. Найпопулярніша область — Донецька (переважно через новини про бойові дії); Луганська область, частина якої також окупована і де відбувається «розведення військ», заслужила втричі менше згадок.

Серед порівняно популярних областей — Донецька і Львівська, далі Дніпровська й Харківська. «Білі плями» на інформаційній мапі України залишилися ті самі. Лише шість згадок за місяць про Хмельницьку область, сім — про Сумську, 14 — про Тернопільську. Новин про Крим побільшало втричі (втім це лише 17 матеріалів за місяць) через інформаційні приводи, пов’язані з тамтешніми політв’язнями окупаційного режиму.

Відносно побільшало (із 2 % до 5 %) новин із Росії. Причиною цьому стали пожежі, акції протесту та інші надзвичайні події.

Тематична структура

Із завершенням виборчої кампанії політика різко відійшла на другий план. Соціальним темам загалом присвячено 28 % матеріалів, політичним — лише 22 %. Найбільша частка політики на 5 каналі (31 %), «Інтері» та «UA: Першому» (28 %), а ось «Україна» вдарилась у соціалку (42 %). Порівняно більше уваги, ніж у липні, приділяли надзвичайним подіям і міжнародній політиці. А ось увага до української та міжнародної економіки залишилася мізерною. Крим, про який у липні деякі канали навіть не згадували, присутній усюди, крім «Інтера»; втім кримським подіям присвячений лише один відсоток новин.

Щотижневі моніторинги теленовин читайте в рубриці на сайті «Детектор медіа».

Фото: iStock

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
782
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду