Нові телеканали в час війни: хто готується до старту

Нові телеканали в час війни: хто готується до старту

8 Вересня 2022
7500
8 Вересня 2022
16:00

Нові телеканали в час війни: хто готується до старту

7500
Державний (?) 4 канал, «Так-ТВ» Віталія Кропачова і новий проєкт колишніх працівників медіагрупи «Україна».
Нові телеканали в час війни: хто готується до старту
Нові телеканали в час війни: хто готується до старту

Учасники нещодавньої «Редколегії офлайн» зійшлися на думці, що «телебачення — важкий випадок», і телеринку світить скорочення щонайменше вдвічі, закриття багатьох телеканалів і фінансова скрута ще протягом кількох років.  Вихід із ринку однієї з чотирьох найбільших телегруп — «України» Ріната Ахметова — засвідчив серйозність кризи, в якій опинився український телебізнес. Проте навіть у такий непевний і важкий час в Україні готують до запуску нові телевізійні проєкти.

Один із них — державний. Минулого тижня голова Державного агентства України з питань кіно Марина Кудерчук в інтерв’ю LB.ua зненацька сказала, що на базі Держкіно може з’явитися новий державний канал. Раніше Держкіно отримало майно 4 каналу зрадника Олексія Ковальова (вже покійного), заарештоване за рішенням суду. В Агентстві з розшуку та менеджменту активів натякнули, що Держкіно зможе «використовувати це майно в інформаційній війні проти ворога», проте про націоналізацію каналу ніби не йшлося. Тепер Марина Кудерчук — керівниця органу, який дотепер не мав нічого спільного з телевізійним виробництвом та мовленням — каже прямо: «Буде ще один державний канал». І стверджує, що за місяць-два цей канал має долучитись до виробництва спільного телемарафону «Єдині новини».

Ця новина шокує. По-перше, серед виробників марафону вже є державний телеканал «Рада», і потреба у ще одному абсолютно не зрозуміла. Коли 5 канал, Прямий і «Еспресо» просились виробляти марафон, їм відмовляли, зокрема з мотивацією, що виробництво марафону вже налагоджене. Й на заміну групі «Україна», яка вийшла зі складу виробників, також не прийняли.

По-друге, ідея заснування нового державного телеканалу (на додачу до ресурсу, який держава вже має — «Ради», «Дома», іномовлення, армійського телебачення і радіо) суперечить нашим інтеграційним зобов’язанням (про це нагадує юрист Інституту масової інформації Роман Головенко). Втім поки що підтверджень намірів націоналізувати 4 канал або створити на базі заарештованого каналу новий від інших високопосадовців немає.  Заступник міністра культури та інформаційної політики з питань європейської інтеграції Тарас Шевченко на запитання «Детектора медіа», чи справді влада має такі плани, відповів пропозицією звертатися в пресслужбу. Запит у пресслужбу «Детектор медіа» надіслав, однак поки що відповіді не отримав. Поки що може йтися не про власне націоналізацію, а про обрання управителем 4 каналу державного органу (наприклад, Держкіно). Проте управителеві потрібно буде виплатити команді каналу (а це понад дві сотні людей) зарплатню з лютого 2022 року. До того ж, частина колишніх працівників уже знайшли нову роботу або виїхали за межі України, тож команду потрібно було б формувати наново.

А головне: цінність медійного активу — насамперед у ліцензіях на мовлення. І найцінніша ліцензія — на цифрове ефірне мовлення, що означає всеукраїнське покриття. Отримати таку ліцензію можна лише на конкурсі, коли в мультиплексі з’являється місце. Саме цієї, найціннішої, ліцензії 4 канал більше не має — вона продана. Ще до арешту майна Ковальова бізнесмен Віталій Кропачов купив компанію «Корона Санрайс», якій належить цифрова ліцензія 4 каналу.

Купив він її явно не просто так. На минулому тижні колишній генеральний продюсер ТВі Дмитро Носіков анонсував запуск нового медійного проєкту: «Як би кому не хотілося, але новини не єдині, їх багато, і у вас завжди буде право вибору. Для всіх, хто скучив за професійними новинами та альтернативними думками, ми зібрали редакцію та працюємо для вас. Так, наразі це телеграм та фейсбук, і ще декілька майданчиків з’являться незабаром». Повідомлення проілюстроване логотипом «ТАК. Independent international media».

Віталій Кропачов ще у 2019 році купив канал «Так TV» у співвласника «Коледжу преси та телебачення» Гліба Головченка. Цей канал має супутникову ліцензію, чинну з 2019 року, оформлену на компанію ТОВ «Так ТВ центр плюс». У цьому ж році Кропачов разом із Носиковим намагався (безуспішно) реанімувати канал ТВі разом із польськими партнерами Millstone and Co на чолі з топменеджером Варшавської фондової біржі Робертом Квятковським.

Можна припустити, що це не збіг, і цифрова ліцензія буде використана саме для телеканалу. Втім якщо «Так-ТВ» справді готують як «альтернативу спільному телемарафону», то це навряд чи вийде. Адже ще березневе рішення Ради національної безпеки і оборони зобов’язує всі загальнонаціональні інформаційні канали транслювати «Єдині новини». А загальнонаціональними, за словами членів Нацради, вважаються саме ті мовники, які виходять в цифровому ефірі.

Зараз, за словами джерел «Детектора медіа», заява про переоформлення компанії «Корона Санрайз» лежить у Національній раді з питань телебачення і радіомовлення, але на порядок денний це питання ще не виносили. «Детектор медіа» намагається отримати коментарі у Віталія Кропачова.

До речі, смерть Олексія Ковальова може добряче зіпсувати плани тим, хто хоче розпорядитися його медіаактивами. Членкиня правління Центру протидії корупції Олена Щербан у коментарі «Детектору медіа» сказала, що у разі підтвердження смерті  Олексія Ковальова це стане підставою закриття  кримінальних проваджень, адже держава не зможе застосувати до нього санкції та відібрати його активи. Доказом цього може бути або свідоцтво про смерть (яке зараз нелегко роздобути в окупованій Голій Пристані на Херсонщині), або рішення суду про визнання людини померлою. «Це питання потребує часу для вирішення. І до цього часу актив перебуватиме у арешті. Але якщо факт смерті підтвердиться, тоді актив забрати  буде неможливо», — сказала вона. Можна припустити, що в цьому випадку активи Ковальова перейдуть у власність його спадкоємців (імовірно, його батьків, адже небіжчик не був офіційно одружений і не мав дітей). Тоді державі доведеться повертати їм майно і корпоративні права, а продаж цифрової ліцензії за рішенням директора каналу (і без згоди власника), можливо, оскаржать у суді. 

Є й інші претенденти на вакантні місця в телепросторі. Колишні працівники медіагрупи «Україна» вже реєструють компанію та облаштовують студію на вулиці Корольова в Києві. До проєкту можуть залучити близько двох сотень колишніх працівників «України». Проєкт координує колишній керівник інформаційної служби «України» Юрій Сугак. «Детектор медіа» звернувся до нього по коментарі, але поки що не отримав відповіді.

Що це буде? За інформацією одного з джерел, команда готує до запуску власний телеканал. Інші стверджують, що вона долучиться до виробництва телемарафону «Єдині новини» як продакшн. Канал «Рада» вже замовляє контент продакшну «Кінокіт»; виробляють контент для марафону й інші компанії, наприклад, «Квартал 95». «Детектор медіа» намагається отримати коментарі у Міністерства культури та інформаційної політики, яке координує марафон.

У пресслужбі інвестиційної компанії Ріната Ахметова System Capital Management «Детектору медіа» сказали, що вся редакція «Новинної Групи Україна», яка займалась інформаційним мовленням медіагрупи, — кореспонденти, редактори, оператори, режисери — станом на 20 серпня 2022 року завершила свою роботу і вийшла на ринок праці.

«Медіагрупа “Україна” цілком вийшла з медіабізнесу в Україні, не запускає і не обговорює жодних нових медіапроєктів, відповідно, на цьому етапі не обговорює та не веде із своїми колишніми співробітниками жодних перемовин щодо цього», — сказали в СКМ. Також у пресслужбі додали, що не мають жодної інформації щодо того, які саме пропозиції розглядають колишні співробітники, від кого можуть бути такі пропозиції та які їхні умови.

Владислав Матяш, медіаексперт телеканалу «Рада» (цей канал є головним майданчиком для координації виробництва марафону), на запитання про формування нової команди з колишніх працівників холдингу Ахметова відповів:  «Я знаю, що щось таке відбувається. До мене такі чутки доходили. Але я там не працюю і жодних пропозицій щодо участі у цьому проєкті до мене не надходило».  На уточнювальне  запитання, чи є він радником чи консультантом у цьому проєкті, він додав: «Я багато з ким спілкуюсь і багато людей щось в мене періодично запитують. Але щоб була  якась конкретика, то нічого такого немає». За словами пана Матяша, пропозицій  до учасників марафону щодо стороннього виробництва контенту новим продакшном ще не надходило; він також не чув, щоб команда «України» була готова співпрацювати з «Радою» та виробляти контент для цього каналу.

Тим часом ютуб-канал «Україна 24» змінив назву на «Фабрика новин». Колись так називався інформаційний продакшн, який виробляв новини для каналу ICTV, але вже досить давно не використовувався. Ютуб-канал «України 24» був найпопулярнішим серед ютуб-каналів українських телемовників до закриття медіагрупи «Україна» за місячною кількістю переглядів, і мав дуже багато підписників — 2,4 мільйона. На каналі залишився контент «України 24». В описі каналу «Фабрика новин» ідеться, що це «частина проекту “Платформа”, створеного Ростиславом Буняком та його командою. А також завдячуючи бібліотеці контенту, яку "Платформа" отримує за ліцензійною угодою від власника активів, що залишились після здачі ліцензій на мовлення  ТОВ "Новинна група Україна"». Тобто “Фабрика новин” має права саме на архівний контент каналу “Україна 24”. Ростислав Буняк був керівником департаменту діджитал-напрямку «Новинної Групи Україна» (а колись, до речі, працював на ICTV).

«Я запропонував медіагрупі “Україна рішення не заморожувати сторінку. Забрати свій бренд, не виробляти новий контент, але залишити архів. А далі я створю новий бренд, монетизуватиму архівне відео та віддаватиму частину доходу від нього як ренту. Й шукатиму нові продакшни і авторів для створення нового контенту вже як незалежний агрегатор і платформа (до речі, звідси й назва)», — розповів Ростислав Буняк. За його словами, проєкт «Платформа» отримав права на монетизацію всього архіву відео каналу «Україна 24». «Усе це відео лишилося на нашому каналі. Щомісяця воно генерує мільйони переглядів. Авжеж, із часом ця частка падатиме, але цей процес все одно інерційний», — сказав він. За словами Ростислава Буняка, «Новинна група Україна» отримує більшу частину грошей, зароблених на монетизації свого контенту.

У компанії SCM нам повідомили, що медіагрупа «Україна» «як правовласник на ринкових умовах надає третім особам невиключні права на використання своєї архівної медійної бібліотеки (контенту, створеного до 11 липня 2022 року). Сама медіагрупа не бере участі в розміщенні архівного контенту й не виробляє новий».

Серед ведучих ефірів каналу «Фабрика новин» — Василь Пехньо і Василь Голованов (його інтерв’ю з Дмитром Гордоном набрало понад 100 тисяч переглядів), однак поки що здебільшого тут публікують контент марафону «FreeДом», у виробництві якого раніше брала участь «Україна». 

«”Фабрика новин” співпрацює з різними каналами, медіагрупами та авторами, ми надаємо послуги з монетизації та промо контенту у діджіталі. Ми не виробники контенту, — пояснив Ростислав Буняк. — І контент для “FreeДома” не виробляємо, а тестово з ними співпрацюємо. Багато колег також “ріжуть” ефір “FreeДома”. Але якщо нам удасться вийти на взаємовигідну співпрацю, буде чудово». За словами Ростислава Буняка, канал також публікує контент національного марафону  «Єдині новини».  «Пріоритет для нас — співпраця з авторами, які генеруватимуть контент. Наприклад, співпрацюємо з Анастасією Федор та Василем Пехньом. Також у нас була тестова співпраця з Василем Головановим», — сказав керівник проєкту. За його словами, жодного зв’язку між  «Фабрикою новин» і проєктом, який організував Юрій Сугак, немає. 

Це не єдиний випадок, коли ютуб-канали закритих телеканалів починають нове життя. Раніше частина працівників 4 каналу почала онлайн-мовлення на ютуб-каналі, перейменованому на ProUA. Зараз там майже щодня виходять свіжі відео, які, втім, набирають порівняно небагато переглядів, як для каналу зі 130 тисячами підписників. А колишній ведучий каналу «Наш» Макс Назаров забрав ютуб-канал уже неіснуючого мовника для свого проєкту «Да, это так». Зараз проєкт має окремий ютуб-канал із 60 тисячами підписників і колишній канал «Наш» із 1,17 мільйона підписників. Відео тут виходять нерегулярно й набирають від кількох до двох-трьох десятків тисяч переглядів.

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
7500
Читайте також
26.07.2022 16:00
Наталія Данькова
«Детектор медіа»
3 821
Коментарі
1
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Дива дивні
85 дн. тому
А пишете, що телебачення ...вже ЙОК!
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду