49 замість 185. Які іноземні канали можна буде транслювати в Україні

49 замість 185. Які іноземні канали можна буде транслювати в Україні

16 Вересня 2022
4874
16 Вересня 2022
14:00

49 замість 185. Які іноземні канали можна буде транслювати в Україні

4874
У списку немає ані Бі-бі-сі, ані Discovery, ані Viasat. Але список відкритий, і дистрибутори мають два місяці, аби все-таки подати документи.
49 замість 185. Які іноземні канали можна буде транслювати в Україні
49 замість 185. Які іноземні канали можна буде транслювати в Україні

15 вересня Національна рада з питань телебачення і радіомовлення затвердила оновлений перелік іноземних телеканалів, які можна ретранслювати в Україні. У ньому замість 185 каналів — лише 49. До оновленого переліку не потрапили, наприклад, Discovery, Viasat, Fox, Бі-бі-сі, натомість там є Penthouse Passion і «Настоящее время». Поки що список відкритий — регулятор дав дистрибуторам і правовласникам, які мали подати документи на включення до переліку, але не зробили це, ще два місяці. Протягом цього часу транслювати канали, які були у старому переліку, не заборонено.

Іноземним каналам, аби провайдери платного телебачення могли легально транслювати їх у своїх мережах, треба потрапити до списку адаптованих каналів, які відповідають Європейській конвенції про транскордонне мовлення й українському законодавству. Кожен іноземний канал потрапляв до цього списку окремо — Нацрада проводила моніторинг, з’ясовувала, чи відповідає він усім вимогам, і приймала рішення про включення до переліку. Ревізію списку не проводили багато років.

У листопаді 2021 року Нацрада ухвалила оновлений порядок формування переліку. Згідно з ним, упродовж шести місяців іноземні канали мали подати в Нацраду оновлену інформацію та документи, на підставі яких їх мали включити до списку. «Одна з цілей ухвалення порядку — оновити інформацію для Національної ради щодо адаптованих програм, оскільки досі не існувало законодавчих зобов’язань щодо надання оновленої інформації», — розказував «Детектору медіа» член Нацради Максим Онопрієнко.

Шість місяців спливли 1 березня, але тоді якраз почалась велика війна й мовникам було не до переліків. У травні, коли стало зрозуміло, що ніхто не подав документи, Нацрада продовжила дедлайн до 1 серпня. Але до цього часу документи подали лише 49 мовників.

«Це проблема не іноземних каналів і не Нацради, а українських дистрибуторів», — сказав під час засідання Максим Онопрієнко. За його словами, діалог із дистрибуторами триває, й Нацрада вирішила дати їм ще два місяці, протягом яких ретрансляція каналів, які раніше були в переліку, дозволена. «Додатковими рішеннями ми доповнюватимемо перелік», — додав Максим Онопрієнко. За рішенням Нацради, за два місяці всі попередні рішення щодо каналів, які були у старому переліку, але не подали документів, утратять чинність.

За словами Онопрієнка, зараз Нацрада розглядає документи ще десь пів сотні телеканалів: «Загалом подали документи на оновлення близько ста компаній. Деякі з них надіслали документи лише в серпні, хоча ми багато разів наголошували, що граничний термін — 1 серпня. Тож Нацрада в першу чергу опрацьовувала документи тих, хто подався вчасно». Деякі канали подавали неповний пакет документів або не надавали доступ для моніторингу. Також виникали ситуації з непрозорою власністю. Так, наприклад, сталось із каналами Viasat, яких було у попередньому списку одинадцять (TV1000, TV1000 Action, TV1000 World Kino, ViP Premiere, ViP Comedy та ViP Megahit, Viasat Explore, Viasat History та Viasat Nature тощо). «Із відкритих джерел та реєстрів ми отримали інформацію про стосунок цих каналів до російської компанії», — каже Максим Онопрієнко.

У базі даних аудіовізуальних послуг MAVISE кінцевим власником цих каналів є компанія Baring Vostok, зареєстрована в Росії. «Українське законодавство обмежує трансляцію телеканалів, правовласники (виробники) яких підпадають під юрисдикцію Росії. Тому ми звернулись до британського регулятора Ofcom щодо Viasat World Limited, щоб вони надали нам усю інформацію (фінансування, статус, офіційний представник тощо). Щойно отримаємо відповідь, приймемо рішення», — пояснив Максим Онопрієнко. «Детектор медіа» звернувся по коментар до керівниці відділу продажів Viasat Тетяни Кремень і чекає на відповідь.

Це, за словами Онопрієнка, був єдиний випадок, коли компанія, можливо, пов’язана з російським бізнесом, намагалась легалізуватись в Україні.

Немає в переліку також каналів A Classic, A First International та A Premier, які колись дистрибутувала медіагрупа «Україна». Ці канали мають латвійські ліцензії. На них виходить контент НВО, FOX, Showtime, Starz, Бі-бі-сі, ABC Studios, Sony Pictures — ексклюзивні права на його показ на території України має російська компанія Amediateka. Вони працювали й після повномасштабного вторгнення, а влітку медіагрупа «Україна» пропонувала їх для трансляції провайдерам замість «Футбол 1,2,3», які, як і решта мовників Ріната Ахметова, відмовились від ліцензій на мовлення. За словами Максима Онопрієнка, вони не подали документів.

До каналів Fox та Fox life у Нацради було кілька зауважень, тому зараз триває діалог із дистриб’ютором. «Детектор медіа» звернувся до компанії Volia, яка дистрибутує ці канали, й чекає на відповідь.

«Канали Discovery ми якраз моніторимо. Сподіваюсь, там усе буде гаразд», — розповів Максим Онопрієнко.

Деякі компанії, подаючи документи, посилались на воєнний стан та ускладнену логістику, що не дали подати документи вчасно; ці пояснення Нацрада сприйняла як маніпуляції. Зокрема через це до списку не потрапили Бі-бі-сі та France 24. «Вони в пакеті в одного українського дистрибутора, — пояснив Максим Онопрієнко. — Ця компанія розповіла, що їхній директор воює, тому вони не мають змоги подати документи. За всієї поваги до того, що робить директор, подати документи можуть інші працівники компанії. Я особисто та мої колеги спілкувались із директором, він пообіцяв дати відповідні вказівки, але досі документів ми не отримали».

Відтепер іноземні канали, що були у списку раніше, додаватимуться в новий лише за рішенням Нацради, яке прийматиметься щодо кожного за процедурою, встановленою для включення нових каналів. За два місяці провайдерам доведеться припинити трансляцію тих каналів, які не включили у список; ліцензію після цього переоформлювати не потрібно.

«Таке рішення Нацради обмежує права глядачів на доступ до інформації, — коментує голова правління Асоціації правовласників та постачальників контенту Наталія Клітна. — Крім того, катастрофічно посилює нерівність умов роботи між класичними операторами платного телебачення, які отримали ліцензії в Нацраді, і ОТТ-платформами, які не ліцензуються». Йдеться про те, що глядачі, шукаючи улюблені канали, які зникнуть із пакетів кабельних провайдерів, знайдуть їх на ОТТ-платформах, які за чинним законодавством не мусять виконувати заборонні рішення Нацради. Наприклад, у пропозиції ОТТ-платформи Megogo 65 % українських телеканалів і 35 % іноземних; у Sweet.tv — 230 телеканалів, із них 160 українські й 70 (30 %) — іноземні адаптовані. «Детектор медіа» звернувся до ОТТ-провайдерів по коментарі щодо того, як вони реагуватимуть на зміни в переліку адаптованих каналів.

Скріншот відео: National Archives

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
4874
Читайте також
08.09.2022 16:00
Наталія Данькова
«Детектор медіа»
5 948
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду