Битва за Вірастюка. Моніторинг теленовин 29 березня — 3 квітня 2021 року

Битва за Вірастюка. Моніторинг теленовин 29 березня — 3 квітня 2021 року

9 Квітня 2021
5333

Битва за Вірастюка. Моніторинг теленовин 29 березня — 3 квітня 2021 року

5333
«Інтер» на довиборах до парламенту симпатизував проросійському кандидату, а «1+1» — протеже Коломойського. Моніторинг новин «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», Першого незалежного та 5 каналу. Інфографіка.
Битва за Вірастюка. Моніторинг теленовин 29 березня — 3 квітня 2021 року
Битва за Вірастюка. Моніторинг теленовин 29 березня — 3 квітня 2021 року

На фоні стабільно високої уваги до теми вакцинації та зростання захворюваності на коронавірусну інфекцію в Україні важливими темами стали проміжні вибори до Верховної Ради на двох округах та загострення бойових дій. Найбільш упередженим у висвітленні виборчих перегонів був «1+1», який відстоював інтереси «свого кандидата» Олександра Шевченка. Найбільш сліпими й німими в питаннях російської агресії були «Інтер» та Перший незалежний.

Вибори на Донеччині та Прикарпатті

Попереднього тижня про довибори по двох парламентських округах, що відбулися 28 березня, майже не йшлося в новинах. А цього тижня новинарі практично щодня повідомляли про підрахунок голосів. Найбільш скандальним був 87-й округ, тому йому дісталося найбільше уваги. За даними ЦВК, розрив між лідерами був 749 голосів, а Громадянська мережа «Опора» поставила під сумнів чесність та законність встановлення результатів. Найактивнішими у темі були «1+1» та Суспільне, тут щодня давали оновлення. А жодного повідомлення про перебіг чи результати виборів за цей тиждень моніторинг не зафіксував у праймових новинах СТБ та Першого незалежного.

 

Оскільки на 87-му окрузі найзапекліше протистояння точилося між кандидатами від «Слуги народу» Василем Вірастюком та «За майбутнє» Олександром Шевченком, то саме ці політсили отримали найбільшу кількість згадок у новинах протягом тижня.

 

На 5 каналі та «Інтері» щодо виборів на 87-му окрузі інформували досить скупо — лише по одному повідомленню за весь тиждень. Це були свого роду зведення про обстановку, на 5-му також додали коментар представника «Опори». Так само стисло і без коментарів, але кілька разів за тиждень про ситуацію на прикарпатському окрузі повідомляли на ICTV та «Україні». Ключові меседжі цих повідомлень: ситуація неоднозначна, а спостерігачі фіксують грубі порушення.

Щоденна увага до процесу підрахунку голосів на Суспільному була виваженою і збалансованою. Наприклад, 31 березня в короткому повідомленні йшлося, що «Слуги народу» заявили про приїзд на округ Миколи Тищенка з метою контролю за ситуацією, а в партії «За майбутнє» провладну партію закликали не втручатися в підрахунок.

На «1+1» на початку тижня ще більш-менш трималися збалансованого підходу до кандидатів, хоча наголошували на одіозності самого процесу: «екстремальний підрахунок», «скандальні вибори». А от наприкінці тижня емоційні акценти сильно переважали на користь кандидата від «За майбутнє». Наприклад, у сюжеті за 1 квітня кореспондентка Алла Пасс описує дії Миколи Тищенка виразно негативно: він «десантувався», «хазяйнує у приміщенні, де засідає комісія», «доводить до істерики членів комісії», «вимагав посвідчення у людей, вилучав їх, намагався обшуковувати», вимагав від Шевченка стати на коліна, називаючи його сепаратистом, та ще й назвав Прикарпаття Закарпаттям. Натомість захисники Шевченка виглядають у сюжеті рятівниками: «Шокований діями Тищенка до Надвірної приїжджає нардеп від партії "За майбутнє" Тарас Батенко. Він переконаний: окружком свідомо затягує підрахунок голосів на користь провладного кандидата».

 

На 50-му окрузі події проходили не так драматично, тож і новин про нього було менше. Єдиний матеріал на «Інтері», що одночасно повідомляв про попередні результати на Івано-Франківщині та Донеччині, наголошував на безальтернативності Андрія Аксьонова: «Кандидат, якого багато хто називає одіозним, оскільки на його рахунку кілька кримінальних справ. Зокрема Аксьонова підозрювали у розтраті майна та підробці документів. Та хай там як, на виборах він отримав 65 відсотків голосів і цей результат не оскаржує ніхто». При цьому на «Інтері» замовчали про його участь в організації проросійського псевдореферендуму на Донеччині. Хоча згадували про це в сюжетах усіх інших каналів, які повідомляли про його перемогу: на ICTV, «Україні», Суспільному, 5 каналі та «1+1».

Детальніше про це розповіли в сюжетах 5 каналу та «UA: Першого». В обох сюжетах повідомили, що, за інформацією нардепа Дмитра Лубінця, Аксьонов має російське громадянство. Також наводили факти про його сприяння сепаратистському псевдореферендуму в 2014 році. Після сюжету на «UA: Першому» додали коментар ексзаступника голови ЦВК Андрія Магери, який повідомив, що за таких обставин можна було не допустити реєстрації Аксьонова в кандидати.

 

А от про те, що Верховна Рада призначила вибори мера Харкова на 31 жовтня, згадали тільки на «UA: Першому» окремим повідомленням і на «Інтері» наприкінці сюжету про парламентський день.

Російська загроза

Наприкінці березня ще більше посилилося загострення на фронті. А до кінця місяця обговорення цієї теми досягли пікової точки. 1 квітня Володимир Зеленський зробив заяву щодо ескалації російської агресії. Того ж дня посли НАТО обговорили ці події, а наступного дня з президентом України провів телефонну розмову президент США Джо Байден.

Лише в одному короткому повідомленні, згадуючи про розмову Зеленського з Байденом, на «Інтері» згадали, що «посилилися атаки бойовиків». Попри посилену уваги до загострення, на «Інтері», навпаки, зменшилася кількість репортажів із фронту. Цього тижня їх було лише три, а попереднього — п’ять. Найменш активним у висвітленні воєнної хроніки лишається близький до «Інтера» за ідеологічним наповненням Перший незалежний. Там за весь тиждень у вечірньому праймі дали лише два зведення з фронту, повідомляючи про дії «незаконних збройних формувань». І жодного слова про посилення російської агресії, стягування російських військ, заяви українських посадовців чи міжнародних партнерів. У повідомленні про розмову Байдена із Зеленським також замовчали про ускладнення на фронті, обмежившись максимально загальним: «Говорили передусім про ситуацію на Донбасі, реформи та епідемію коронавірусу». 30 березня на Першому незалежному аж занадто коротко сказали про позицію української сторони в посиленні агресії Росії, але навели повноцінну цитату речника Путіна Пєскова, який перекладав провину на українського президента: «Закликають засудити агресивну політику Росії щодо України, продовжити і посилити міжнародний та економічний тиск на Кремль, таку постанову ухвалила Верховна Рада. Тим часом прессекретар російського очільника Дмитро Пєсков в інтерв’ю Аргументам і фактам заявив, цитую: При Президентові Володимирі Зеленському не вдалося просунутися в реалізації комплексу заходів із виконання Мінських угод, а справи із Нормандським форматом, запевняє, йдуть погано».

 

Порівняно з попереднім тижнем матеріалів про війну побільшало на 5 каналі та «UA: Першому», що свідчить про посилену увагу до теми. На 5-му розмову Байдена та Зеленського прокоментував Петро Порошенко: «Зі свого досвіду тривалих розмов із Джо Байденом — від складних до приємних — не мав жодних сумнівів, що як Президент США він був, є і завжди залишатиметься твердим та принциповим у своїй підтримці України». На високому рівні трималася увага до теми російської агресії на ICTV, де наприкінці тижня зібрали коментарі експертів, щоби розібратися у ситуації.

 

А от канали, які найменше уваги приділяли російській агресії, всіляко уникаючи згадок про неї навіть у повідомленнях про події на фронті, також звинувачували Раду національної безпеки і оборони в політичних переслідуваннях Віктора Медведчука та його бізнес-партнерів, піарили Медведчука та його дружину Оксану Марченко. Зокрема, Медведчук скаржився на категоричну позицію української влади щодо російської вакцини Sputnik-V. Голова політради «Опозиційної платформи — За життя» маніпулював на тому, що коли він хотів домовитися про виробництво цієї вакцини в Україні, смертність була близько 100 людей на добу, а зараз сягнула вище 400. Хоча зв’язок між цими фактами, щонайменше, надуманий.

Вже не до жартів

Цього року до Дня гумору спеціальні матеріали майже не виходили. Вже другий рік поспіль до «Дня дурнів» тематичний сюжет про шоубізнес у політиці робить 5 канал. Минулого року сюжет був присвячений комедійній кар’єрі президента Зеленського, а цього року огляду шоуменів у політиці: «Сьогодні ти гуморист або шоумен, а завтра можеш стати політиком. Відсутність досвіду або відповідної освіти цьому не завадить. За таким процесом українці спостерігають уже два роки».

На «1+1» ведучий Святослав Гринчук «пожартував» у повідомленні про погоду: «Але уже завтра, погода зіпсується. На всій території України йтиме сніг, намете метрові кучугури. А у столиці, пориви вітру сягатимуть 200 метрів на секунду. Сподіваюся ви мені не повірили, тому що, насправді, це був лише, першоквітневий жарт». Замість сюжетів про День гумору на «1+1» вийшов сюжет про бьордвочінг, тобто тематичні прогулянки, що супроводжуються роздивлянням пташок. Цей сюжет присвятили Міжнародному дню пташок, що також відзначається 1 квітня.

Загалом найбільше порушували відокремлення фактів від коментарів протягом цього тижня на «1+1». Значною мірою цьому сприяло надміру емоційне висвітлення виборів на 87-му окрузі. Також найбільший відсоток матеріалів із порушеннями стандарту відокремлення фактів від коментарів на «Україні» та «Інтері», що є постійними лідерами за кількістю матеріалів з ознаками замовності. Найбільше проблем із балансом уже традиційно — на Першому незалежному.  

 

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
5333
Читайте також
19.05.2021 18:51
«Детектор медіа»
«Детектор медіа»
1 239
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Підтримай нас! Стань частиною проєкту!
Щодня наша команда готує для вас найсвіжі та незалежні матеріали. Ми будемо надзвичайно вдячні за будь-яку вашу підтримку. Ваша підтримка – це можливість зробити ще більше!
Підтримати нас
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду