detector.media
Зоя Красовська
Отар Довженко
для «Детектора медіа»
15.03.2021 14:00
Санкційні метаморфози. Про що говорили й кого піарили теленовини у лютому 2021 року
Санкційні метаморфози. Про що говорили й кого піарили теленовини у лютому 2021 року
Про «ОПЗЖ» заговорили не в піар-форматі, канал Медведчука демонструє карколомне падіння рівня дотримання стандартів, Зеленський став менше піаритись, а Каплін на «Інтері» воскрес.

Випуск за січень 2021 року дивіться тут.

Оцінюючи кількість згадок у новинах, слід мати на увазі, що до вибірки моніторингу потрапляють лише головні випуски новин. Оскільки на центральних телеканалах загального інтересу щодня виходить іще 2-3 випуски, а на 5 каналі та Першому незалежному новини щогодини, абсолютна кількість матеріалів із порушенням стандартів, вочевидь, набагато більша. Натомість наші показники дозволяють побачити співвідношення уваги, яку канали приділяли різним політикам та різним темам.

У лютому у вибірці моніторингу сталася зміна: телеканал «112», який потрапив під санкції, спершу припинив самостійне мовлення  і протягом трьох тижнів транслював спільний ефір із NewsOne і ZIKом, а в кінці місяця всі три канали Медведчука почали транслювати Перший незалежний. Формат новин каналу дещо змінився (побільшало коротких повідомлень, поменшало ексклюзивів). Хоча Перший незалежний транслюється лише в інтернеті, «Детектор медіа» вирішив зберегти його у вибірці.

Тематична структура

Зростання частки політичних новин із 23 % у січні до 28 % у лютому — також почасти наслідок запровадження санкцій, адже несподівано рішуча поведінка влади, яка протягом місяця щоп’ятниці оголошувала новий санкційний список, спричинила зростання кількості інфоприводів, заяв і дискусій. Окрім санкцій, було й чимало інших політичних новин; також до цієї категорії ми вносимо «політичний» вимір теми вакцинації від коронавірусу, яка вже у лютому була однією з ключових. Найбільш політизованими були новини 5 каналу — практично половина матеріалів стосувалася політики. Вслід за ним іде канал Медведчука, на якому таких новин було 38 % (значна їхня частина стосувалася самого каналу та його власників). Найменш політизованими виявились СТБ і «1+1» — 18 і 19 % політичних матеріалів відповідно.

Надзвичайні події навіть дещо випередили «соціалку» через «аномальні» (тобто нормальні для зими, але незвичні останнім часом) снігопади, що тривали значну частину місяця. А ось міжнародна політика, яка в січні була у тренді через штурм Капітолія та інші важливі події США, стала менш популярною — лише 11 % матеріалів. І це попри те, що в цю категорію також входять важливі новини щодо вакцинації у світі. Найбільше про міжнародні справи говорили в новинах ICTV та «Інтера» (17 і 16 % відповідно), найменше — СТБ та «1+1» (по 6 %). Натомість у новинах цих каналів порівняно найвища (9 і 11 % відповідно) частка кримінальних сюжетів і повідомлень.

Новин із лінії фронту в лютому було чимало, зокрема про обстріли й загиблих; загалом цій тематиці присвятили 5 % матеріалів. Найбільшу частку новин про війну мали інформаційні програми 5 каналу і ICTV (10 і 9 % відповідно), а ось показник суспільного каналу, який зазвичай був у лідерах, знизився до 6 %. Матеріалів про події в Криму в лютому було трохи більше, ніж у січні, але все одно дуже мало — вони з’являлися на «Україні», каналі Медведчука, ICTV та «UA: Першому».

Популярність політичних сил у новинах

Завдяки санкціям, внутрішній боротьбі у «Слузі народу» й порівняно активному парламентському життю лютий дав політичним силам змогу показати себе в новинах. Санкції проти Медведчука, його соратників і каналів спричинили таку потужну хвилю піару та публічності «Опозиційної платформи — За життя», що партія не лише повернула собі перше місце в рейтингу згадуваності, а далеко випередила січневу лідерку — «Слугу народу». Зі 164 згадок «ОПЗЖ» в новинах, здається, вперше за останній рік переважають нейтральні, а не позитивні; це означає, що партія справді була серед ньюзмейкерів, яких неможливо проігнорувати. Навіть канал «Україна», який традиційно ігнорує «ОПЗЖ», 15 разів згадував її в новинах (у січні — один раз). Хоча канали іншого холдингу, що послідовно бойкотує цю партію — ICTV та СТБ — обмежилися 4-5 нейтральними згадками протягом місяця. Найбільше нейтральних згадок було на 5 каналі: ще трохи, і канал наздогнав би за частотою згадок про «ОПЗЖ» головний рупор цієї партії. «Інтер» і канал Медведчука, який тепер перевершує «Інтер» за кількістю піару «ОПЗЖ», відрізняються від усіх інших тим, що згадки про партію тут переважно позитивні. В ефірі каналу Медведчука протягом місяця вийшло 36 позитивних і одна нейтральна згадка про «ОПЗЖ», на «Інтері» — 27 позитивних і 17 нейтральних. Єдиний негативний матеріал про «ОПЗЖ» вийшов на 5 каналі. Зауважмо, що новинарі недружніх каналів не стали «добивати лежачого» негативними згадками про Медведчука та інших партійців «ОПЗЖ», а висвітлювали ситуацію досить нейтрально.

Кількість новин із згадками «Слуги народу» також зросла в порівнянні з січнем, але не так сильно: 113 згадок проти 91 січневої, більшість — нейтральні. Із шести позитивних матеріалів, зафіксованих моніторингом, п’ять вийшли на ICTV, один — на «Україні». Єдиний негативний — на каналі Медведчука (новини цього каналу протягом лютого являли собою суцільну критику влади, однак моніторинг враховує саме цілеспрямовані згадки про «Слугу народу»).

Загальна кількість згадок про «Європейську солідарність» у лютому зросла, а частка позитивних — зменшилась. А ось локація цих згадок не змінилась: із 14 позитивних матеріалів про партію Петра Порошенка 13 вийшли на його каналі — 5-му, одна — на «Україні». Найбільше нейтральних згадок про «Європейську солідарність» також було на 5 каналі, а також на «Інтері».

«Голос» далі випереджає «Батьківщину», наростивши в лютому — здебільшого завдяки представництву в парламентських сюжетах — кількість згадок до 56. Позитивних згадок стільки ж, скільки у січні — п’ять, і всі вони на каналах Пінчука,  що також уже давно не дивує. «Батьківщина», згадок про яку також побільшало, зосередила свій піар на каналі «Україна». А ось партію «За майбутнє» цього разу кілька разів позитивно згадували на каналі «1+1».

Матеріали з ознаками замовності

176 із 2917 проаналізованих матеріалів, або рівно шість відсотків,  мали ознаки замовності. Це незначне зростання в порівнянні з січневим показником (166, 5,4 %). А ось у «рейтингу» зміни помітні, адже на перше місце вирвався канал Медведчука. До санкцій «112» посідав третє місце після «України» та «Інтера» за кількістю матеріалів з ознаками замовності. Аж ось — 54 матеріали, присвячені захисту власних інтересів та просуванню риторики «ОПЗЖ». «Україна» і «Інтер» помітно відстали: 42 і 37 матеріалів. Услід за ними з великим відривом іде «1+1» (13 матеріалів) і 5 канал (12), а потім обидва канали Пінчука (по 9). На Суспільному матеріалів з ознаками замовності не було.

Серед гаданих замовників «канали Медведчука» також на першому місці. Ця категорія умовна, адже ми розуміємо, що суб’єкт у цьому випадку той самий — «ОПЗЖ», однак ми все ж виділяємо ці матеріали в окрему категорію для наочності. Таких матеріалів було зафіксовано 40, із них 35 на каналі Медведчука і 5 — на «Інтері».

Натомість у піарі «ОПЗЖ», який не стосувався каналів, «Інтер» усе ж випередив канал Медведчука — 20 матеріалів проти 12. Але це менше, ніж навіть у січні. Враховуючи, що 26 днів лютого канал Медведчука транслювався лише в інтернеті, слід констатувати, що в українському медіапросторі різко поменшало доступних масовій аудиторії матеріалів з ознаками замовності в інтересах «ОПЗЖ».

На третьому місці Рінат Ахметов із незмінним із січня показником — 27 матеріалів (усі на «Україні»). Петро Порошенко (особливо якщо додати до його показника 5 матеріалів «Європейської солідарності») на четвертому місці. А ось Володимир Зеленський опустився в рейтингу: матеріалів із його піаром, що можуть трактуватись як замовні, моніторинг зафіксував удвічі менше, ніж у січні — сім.

Із менш активних, але цікавих персонажів матеріалів з ознаками замовності варто виділити Сергія Капліна, який після тривалого мовчання повернувся на «Інтер» (4 матеріали), та Віталія Кличка, піар якого з’являвся на ICTV та «Інтері». А ось про Олега Ляшка згадок зовсім нема — ніби й не був він одним із головних героїв новин «України» якихось кілька місяців тому.

Дотримання стандартів

«Температура по палаті» — середні показники дотримання стандартів — практично не змінилася. Це, з одного боку, тішить, бо свідчить про стабільність клімату на медіаринку і точність дослідження, з іншого — логічно було б чекати зростання частоти порушення окремих стандартів через хайп довкола санкцій та закриття каналів. Утім єдина помітна зміна — зростання відсотка порушень стандарту відокремлення фактів від коментарів на кілька пунктів. Втім,  як ми побачимо нижче, більшість каналів насправді роблять успіхи, але це компенсує трагічна ситуація в новинах каналу-вигнанця.

Чемнішим став «1+1» — його показники дотримання стандартів відокремлення фактів від коментарів, повноти та посилання на джерела покращились. Також позитивна динаміка на «Інтері». Натомість «Україна» покращила ситуацію з відокремленням фактів від коментарів суттєво, але стала дещо частіше давати новини без посилання. Незначно погіршилося дотримання окремих стандартів у новинах ICTV і СТБ і 5 каналу, хоча це коливання в межах кількох відсоткових пунктів. Традиційно найкраща ситуація в Суспільного. Нарешті канал Медведчука продемонстрував найкарколомніші зміни на гірше: 60 % матеріалів тут бракує повноти (у січні було 37 %), 34 % — відокремлення фактів від коментарів (у січні було 29 %), а показник порушення стандарту балансу думок стрибнув із 12 % до 32 %. Ба навіть стандарт точності, порушення якого зараховуються в рідкісних випадках, був порушений у 9 % матеріалів новин каналу, які фактично являли собою політичну пропаганду.

 

Географія

Після певного зміщення фокусу за межі України в січні традиційна ситуація відновилася: 78 % повідомлень і сюжетів стосуються українських подій. Понад третина матеріалів традиційно присвячена подіям у столиці. Після Донеччини, яка традиційно найбільш згадувана через новини з війни, на друге місце за кількістю матеріалів вийшла Львівщина — передусім завдяки негоді. Івано-Франківська область продемонструвала найшвидше зростання кількості хворих на коронавірусну хворобу; також багатьох новинарів цікавив феномен курорту «Буковель», який не припиняє працювати попри епідемію. «Білі плями» — Хмельницька і Сумська області. Криму присвятили 13 матеріалів, значна частина яких була пов’язана з річницею загарбання півострова.

Щотижневі підсумки моніторингу читайте тут.

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

detector.media
страхування
DMCA.com Protection Status
Design 2021 ver 1.00
By ZGRYAY