Надія білоруської демократії чи прихована рука Лукашенка. Що відбувається в білоруських телеграм-каналах

Надія білоруської демократії чи прихована рука Лукашенка. Що відбувається в білоруських телеграм-каналах

27 Червня 2021
3800

Надія білоруської демократії чи прихована рука Лукашенка. Що відбувається в білоруських телеграм-каналах

3800
«Детектор медіа» проаналізував білоруські телеграм-канали на предмет дезінформації та маніпуляції у період з 14 по 21 червня.
Надія білоруської демократії чи прихована рука Лукашенка. Що відбувається в білоруських телеграм-каналах
Надія білоруської демократії чи прихована рука Лукашенка. Що відбувається в білоруських телеграм-каналах

«Детектор медіа» вже аналізував, як російські політичні токшоу та російський телеграм висвітлювали затримання колишнього головного редактора телеграм-каналу Nexta Романа Протасевича і його дівчини, громадянки Росії Софії Сапєги, в перші дні після цієї події (з 23 до 31 травня). А також, які наративи щодо Романа Протасевича поширювались в інформаційному просторі Росії та України з 1 по 13 червня . «Детектор медіа» також відстежував, як кремлівські наративи щодо Протасевича перетікали на українське телебачення та в українські прокремлівські телеграм-канали

Сьогодні ми аналізуємо білоруській телеграм-простір. Телеграм у Білорусі неоднозначний та доволі контрастний. Хтось назве його координаційним центром білоруських протестів, інші — анонімною помийкою, керованою ззовні. Хто правий і що відбувається у білоруському телеграмі зараз?

Хто в топі білоруського телеграму

Найпопулярнішим телеграм-каналом Білорусі є NEXTA Live (@nexta_live) — понад 1,2 мільйона підписників. Хоч кількість підписників постійно падає, канал тримає впевнене лідерство.

Для порівняння: найпопулярніший український телеграм-канал — Коронавірус_інфо (@COVID19_Ukraine) — зібрав понад 557 тисяч, тобто вдвічі менше. NEXTA Live (@nexta_live) та NEXTA (@nexta_tv — 568 тисяч підписників), що посідає третє місце у рейтингу найпопулярніших телеграм-каналів Білорусі, асоціюються з висвітленням протестних акцій, які почалися після президентських виборів у Білорусі, коли, за даними ЦВК, перемогу з великим відривом здобув Олександр Лукашенко. Проте протестувальники вважають результати сфальсифікованими та вимагають визнати опозиціонерку Світлану Тихановську легітимною президенткою.

NEXTA з білоруської «хтось», проте канал не є анонімним. Його заснував у 2018-му році Степан Путила, як продовження свого однойменного ютуб-каналу. Також у ролі головного редактора над каналом працював затриманий режимом Лукашенка медіаактивіст Роман Протасевич. У NEXTA нема сайту, проте вони відкрито показують свою команду та дають інтерв’ю. Канал переважно використовує матеріали, які надсилають користувачі. Саме Протасевич відповідав за обробку такої інформації та фактчекінг. Під час активної фази протестів NEXTA публікував анонімні фото і відео користувачів з усієї Білорусі та поширював новини білоруських ЗМІ, сайти яких були заблоковані. У якийсь момент канал почав координувати протести. У відповідь білоруський суд визнав телеграм-канал NEXTA live «екстремістським».

Другим найпопулярнішим телеграм-каналом Білорусі є «TUT.BY новости» (@tutby_official) — канал однойменного сайту, що також переслідується чинною владою країни. Відомо про 15 затриманих у справі Tut.by, серед них головред Марина Золотова, журналісти, редактори та інші працівники видання.

На 4-му місці «Беларусь головного мозга» (@belamova). Канал із понад 258 тисячами підписників заснував фрилансер-консультант «Радіо Свобода», блогер Ігор Лосік, який з 25 червня 2020 року знаходиться під арештом за «організацію масових заворушень». Він голодував і намагався порізати собі вени.

У п’ятірці лідерів білоруського телеграму також є канал «Чай з малинавым варэннем» (@belteanews) — 150 тисяч підписників. Канал також висвітлював протести. Дивна, на перший погляд, назва каналу є насправді іронією. Засновник каналу Ігор Кот обрав таку назву через заяву Лукашенка, що чай із малиновим варенням — його улюблений.

Важливо зауважити, що 4 канали з п’ятірки лідерів втратили підписників у порівнянні з активним періодом протестів. На цих каналах сальдо підписників від’ємне протягом останніх декілька місяців. 

Хто поширює дезінформацію та маніпуляції в білоруському телеграмі

Хоч лідери білоруського телеграму є опозиційними, далі у списку є різні ресурси: від відверто провладних каналів до інформаційних помийок. Зараз саме опозиційні канали, а також опозиційні та іноземні медіа стають об’єктами атак провладних телеграм-каналів. На них намагаються навішувати ярлики «продажних» та «фейкометів».

Найбільше маніпуляцій за моніторинговий період зафіксували у провладному телеграм-каналі «Жёлтые СЛИВЫ» (@zheltyesliv). Канал має понад 78 400 підписників і займає 22 позицію у сотні найпопулярніших каналів Білорусі. З виявлених оригінальних маніпулятивних дописів, 21% поширив канал «Жёлтые СЛИВЫ». Більшість таких дописів стосується теми так званого «зовнішнього управління»: нібито Захід чи Україна втручаються у справи Білорусі та відповідальні за організацію протестів. Також канал дискредитував активістів та протестувальників, зокрема маніпулював темою затримання медіаактивіста Романа Протасевича. 

Друге місце за кількістю маніпуляцій займає канал BEREZINA (@berezina_bel, 2800 підписників). Третім є ANT_NEWS (@ATN_BTRC, 9300 підписників). Ці канали поширили за 8 днів по 10% від усіх зафіксованих маніпуляцій. Теми несуттєво відрізняються від контенту каналу «Жёлтые СЛИВЫ», а більшість наративів повторюються. Четверте місце розділяють «Земля наша» (@Nashazemla, 17600 підписників) та «Живёт же Беларусь!» (@ZhivetZheBelarus, 5400 підписників).

Як маніпулюють телеграм-канали Білорусі

Більшості провладних телеграм-каналів навіть не доводилося маніпулювати щодо санкцій, протистояння з Заходом та Протасевича: за них це роблять білоруські політики та чиновники. А телеграм-канали транслюють їх позиції, часто без коментарів та доповнень. Час від часу до цієї «компанії» приєднуються й проросійські діячі з України, такі як блогер Анатолій Шарій чи депутат Харківської міськради й голова Харківської міської організації «Опозиційної платформи — За життя» Андрій Лесик, а також російські пропагандисти Олександр Коц та Юлія Витязєва. Їх часто цитують провладні телеграм-канали.

Схожа історія й з Романом Протасевичом, чиї «сповіді» поширюють без контексту та пояснень, інколи лише з іронічним коментарями чи емоджі. До цього прийому вдавалися як канали державних медіа, таких як ОНТ, так і анонімні канали — наприклад, «Живёт же Беларусь!». Останній комбінував ці републікації з власними випадами в бік опозиції, Заходу, ЗМІ та спробами легітимізувати дії білоруських силовиків та влади.

Найпоширенішим прийомом у білоруському телеграмі є дискредитація, зокрема опозиційних та іноземних ЗМІ. Тут весь час намагаються принизити як класичні медіа, так й опозиційні телеграм-канали. Це часто перегукується з наративом про «зовнішнє управління», мовляв, не можна вірити цим ЗМІ, адже «музику замовляє Захід». Канал «Дзермант» (6000 підписників) пояснює: «Позиция этих СМИ понятна — они защищают своих хозяев даже тогда, когда те в открытую работают против твоей страны». Аудиторію свідомо налаштовують проти опозиційних та іноземних ЗМІ. Дискредитація триває постійно, інколи у дуже грубій формі та з переходом на особистості. До прикладу, про нового редактора каналу NEXTA пишуть: «Болезнь Головного Мозга заразительна и ведет к необратимым последствиям. Следующая жертва — Ян Рудик???? Согласиться быть редактором такого невезучего го@но-канала можно разве что под пытками???? Ну, или как вариант, Анджей Дуда собственноручно нос сломал???????? с таким резюме, как у Рудика, выбор небольшой????????‍♂Унитазы, клубника или БГМ????????».

Білоруські телеграм-канали, за російською моделлю, використовують для означення опозиції стабільний набір слів: «змагари», «БЧБ-хунта», «невероятные» тощо. Ба більше, як і в українському телеграмі, білоруські канали поширюють так звані «білі списки» каналів та ЗМІ. У період моніторингу такий список зафіксували на каналі «Невольфович», який на честь подолання позначки 4 тисячі підписників склав такий список. «Благодаря нашим общим усилиям», — так починається допис, який дає назви та посилання на 81 телеграм-канал. Зважаючи на те, що більша частина цих каналів у період моніторингу поширила принаймні одну маніпуляцію, можемо припустити, що ці канали формують єдину інформаційну мережу. 

Частина маніпуляцій у тиждень з 14 по 21 червня пов’язана з тим, що журналісти іноземних медіа вийшли з брифінгу Міністерства закордонних справ Білорусі, куди привели затриманого Романа Протасевича. Брифінг присвячено примусовій посадці літака Ryanair в Мінську. «Мясорубка» (3200 підписників) іронічно розповідає: «Продолжение сериала “Страсти по Протасевичу”. Брифинг. Позиция дипломатов и “независимых” журналистов. Сломанный нос Протасевича». Канал «Жёлтые СЛИВЫ» описує цю ситуацію так: «Раз уж “невероятные” оппо-помойки верещали, что Протасевичу “крывавы рэжым” сломал нос, так почему лично не подошли и не проверили, хотя Протосевич сам предлагал его осмотреть. Почему как шавки поджав хвосты сбежали из зала?! Ответ очевиден: прежадным шакалам правда не нужна!».

Загалом тема Романа Протасевича також актуальна. Основні меседжі перегукуються з тими, що «Детектор медіа» аналізував у російських та проросійських телеграм-каналах Росії та України. Постійно повторюється теза про «Протасевича — неонациста та медіаекстреміста». Відмінність хіба що в тому, що білоруські провладні канали легітимізують діяльність білоруського КГБ. Мовляв, вони дуже добре ставляться до Протасевича і взагалі чудово виконують свою роботу. До прикладу, канал «Шпаковский. По существу», автором якого є білоруський політичний оглядач, член організованої Олександром Лукашенко комісії з вироблення поправок до Конституції Республіки Білорусь Олександр Шпаковський. Цей провладний політкоментатор маніпулює тим, що на Протасевичеві не видно слідів та катувань, про які вперто говорить «Захід»: «Избитый лично Лукашенко Протасевич со сломаным носом увлекательно рассказывает о пытках в застенках КГБ. Видео действительно не для слабонервных».

Провладні білоруські телеграм-канали запевняють, що «Заходу не вигідні санкції проти Білорусі». Мовляв, це фарс і справжні санкції накладати ніхто не буде, максимум висловлять «глибоку стурбованісь». Канал «Земля наша» іронізує «Выяснилось, что ссориться с Беларусью — это дорого». Частина каналів зазначає, що першою постраждає Литва, а потім ЄС: «Брюссель готовит очередной санкционный выстрел в ногу. В частности, по Литве, которая может пострадать из-за запрета “Беларуськалию” поставлять свои удобрения в страны Евросоюза». Інша — намагається демонізувати ЄС в очах білорусів. 

Наратив про «зовнішнє управління» має декілька ключових меседжів: «Захід втручається в життя Білорусі», «Захід організував протести в Білорусі», «Захід використав Україну для організації протестів» та «Україна за вказівкою Заходу намагається контролювати Білорусь». Всі ці наративи тісно переплетені між собою. Ба більше, пишуть, що Захід тримає у рабстві цілу низку країн, людей та інституцій: «Иногда кажется, что заокеанские родители тоже подарили мертворожденному государственному образованию в границах Литвы некий условный арбалет, но пользоваться им не научили. Да и не собирались учить, ведь задача таких бутафорских стран — прислуживать и верно исполнять команды сюзерена».

Аргументація одного дезінформаційного наративу іншим — також частий прийом: дописів, що поєднують декілька наративів в одному, за моніторинговий період понад 26%. «Очередное подтверждение, что в Беларуси сценарий по госперевороту готовился силами спецслужб иностранных государств. Семенченко заявил, что активисты из “группы Автуховича” прошли подготовку в Украине, где участники АТО “делились с ними опытом”. Всё это происходило по поручению Главного управления разведки при Министерстве обороны Украины», — ілюструє ці наративи допис каналу «Живёт же Беларусь!». Україну ці канали називають «маріонеткою» Заходу, жартують на тему проросійських сепаратистів: «МИД Беларуси отправил официальный запрос в ДНР с просьбой пояснить, кто такой Дмитрий Кулеба, что такое «Міністерство закордонних справ України»;  «Ждем визги украинской стороны. Сейчас начнется истерика: “Беларусь признала ЛНР”».

Відпрацьовують вони й прийоми прямого залякування. Один з прикладів із каналу «Мясорубка»: «У многих жителей западной (бывшей польской) части Беларуси демократы во власти отнимут жильё. Прямо сейчас Евросоюз требует от Украины, чтобы западные украинцы освобождали недвижимость по требованию польских бывших хозяев. Сейчас украинские националисты кричат во Львове — мы не допустим! А нас за што!?... И стоило скакать на майдане???». (Звісно ж,  історія про вимоги ЄС не має нічого спільного з дійсністю).

Хоч у топі білоруського телеграму опозиційні канали, решта популярних каналів переважно пов’язані між собою дезінформацією та маніпуляціями, які вони скоординовано поширюють. Наративи про Білорусь більшою мірою перегукуються з тими, які«Детектор медіа» регулярно знаходить на російських та проросійських каналах України та Росії. Домінує конспірологія про «Захід, який тримає у рабстві цілі країни». Антизахідна риторика стала пейзажем, на тлі якого регулярно позують нові інформаційні приводи, щоб сформувати не просто думку щодо тих чи інших подій, а світогляд, який впливатиме на рішення щоденно.

Фото: Nexta LIVE

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
3800
Читайте також
24.05.2021 17:20
Дмитро Золотухін
для «Детектора медіа»
7 802
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду