17:18
Понеділок, 18 Травня 2020

Що шукали і знайшли депутати в справі про купівлю Козаком NewsOne, «112 Україна» і ZIK. Медіапідсумки 12–17 травня 2020 року

2 861
17 квітня завершила роботу і представила звіт тимчасова слідча комісія Верховної Ради про обставини створення холдингу «Новини» Тараса Козака, який є соратником Віктора Медведчука. Оскільки цю справу вже розслідує Служба безпеки, то особлива користь від роботи парламентарів полягає в підвищенні публічності цього процесу.
Що шукали і знайшли депутати в справі про купівлю Козаком NewsOne, «112 Україна» і ZIK. Медіапідсумки 12–17 травня 2020 року
Що шукали і знайшли депутати в справі про купівлю Козаком NewsOne, «112 Україна» і ZIK. Медіапідсумки 12–17 травня 2020 року

«Партія Медведчука, там є ще великі питання, чи це його партія, чи там тимчасове об’єднання і хто вони такі. Є великі питання, звідки у них гроші на фінансування партії, звідки гроші на фінансування каналів. У нас є відповіді – обсяги кеша, звідки і з якої країни вони все це отримують. І це буде дуже гучна історія, яка дуже погано закінчиться», сказав президент Володимир Зеленський в інтерв’ю актору Станіславу Боклану, яке вони записали з нагоди 100 днів його президентства.

Рік президентства видається нам непоганим моментом для аналізу, що зроблено в цьому напрямку.

17 квітня завершила роботу і представила звіт тимчасова слідча комісія (ТСК) Верховної Ради України для проведення розслідування відомостей щодо дотримання вимог законодавства під час зміни власників інформаційних телеканалів та забезпечення протидії інформаційному впливу Російської Федерації (тобто холдингу «Новини» Тараса Козака, який є соратником Віктора Медведчука). Цей день був граничним днем роботи ТСК, термін існування якої був визначений як шість місяців.

Наразі проєкт постанови про звіт ТСК розглядають відповідні парламентські комітети, а максимальним юридичним результатом її роботи може стати взяття звіту парламентом до відома та його спрямування до Офісу Генерального прокурора, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державного бюро розслідувань, Державної фіскальної служби України, Національного антикорупційного бюро України з метою перевірки викладеної у ньому інформації. Оскільки Служба безпеки України вже розслідує обставини придбання Тарасом Козаком телеканалів «112 Україна», NewsOne та ZIK, то особлива користь від роботи парламентарів полягає в підвищенні публічності цього процесу

Судячи з дати початку досудового розслідування – 08.07.2019, – вдатися до нього Службу безпеки міг спонукати телеміст із російським державним телеканалом «Россия 24», який у той час планував провести NewsOne. Досудове розслідування у кримінальному провадженні №42019000000001445 відкрито за ознаками вчинення правопорушень, передбачених такими статтями Кримінального кодексу України:

  • ч.2 ст.15 (замах на злочин),
  • ч.1 ст.111 (державна зрада),
  • ч.3 ст.206-2 (протиправне заволодіння майном підприємства, установи, організації, вчинене службовою особою з використанням службового становища або якщо воно заподіяло велику шкоду чи спричинило інші тяжкі наслідки),
  • ч.3 ст.209 (легалізація (відмивання) майна, одержаного злочинним шляхом, вчинена організованою групою або в особливо великому розмірі),
  • ч.2 ст.258-5 (фінансування тероризму, вчинене повторно або з корисливих мотивів, або за попередньою змовою групою осіб, або у великому розмірі, або якщо воно призвело до заподіяння значної майнової шкоди).

Отже, що цікавого можна дізнатися зі звіту ТСК:

1. «Європейська солідарність» делегувала до ТСК Володимира Ар’єва лише через два місяці від дня створення комісії і він не відвідав жодного засідання. У чому могла бути причина такого ставлення «Європейської солідарності» до роботи ТСК та чому про це написали автори звіту, ви дізнаєтеся кількома абзацами нижче.

2. Тарас Козак купив NewsOne у Володимира Мураєва за 1 млн 295 тис. 896 євро. Останній цю суму в своїх доходах не відобразив, а у всій послідовності передачі власності на NewsOne від Євгена Мураєва батькові, а від того – кіпріотам, а від них – швейцарцям, а від них – Козаку ТСК вбачає дії, які зазвичай практикуються для заниження податкової ставки, що підлягає сплаті в країні походження вищезазначених іноземних компаній, та можуть бути одним із методів оптимізації податків.

3. Родина Петра Димінського ще не декларувала доходи від продажу ZIK. За припущеннями ТСК, Тарас Козак міг узяти на себе фінансові зобов’язання і на момент звіту строки за ними не настали. Як і у випадку з купівлею NewsOne, ТСК вбачає в операціях із кіпрськими компаніями, які фігурують у процесі продажу ZIK, можливу оптимізацію оподаткування.

4. За даними декларації Тараса Козака, у нього наявні фінансові зобов’язання у загальній сумі 2 млн 629 тис. 485 доларів США перед компанією-нерезидентом «Плірофорієс АГ» (Швейцарія) за придбання телеканалу «112 Україна». За інформацією ТСК, рух грошових коштів, якими розпоряджається Тарас Козак на купівлю та фінансування телеканалів та інші фінансові потреби, може здійснюватися через офшорні компанії на рахунки в російських та білоруських банках. Гроші прямують в якості дивідендів. За наявною інформацією, Тарас Козак у 2017–2018 роках отримав 5,1 млн євро від підконтрольної йому компанії-нерезидента Turul Investments Limited (Кіпр), яка фігурує від його імені в угоді щодо ZIK. Але як дивіденди акумулюються на рахунках офшорних компаній, з’ясувати не вдалось.

Офіс Генерального прокурора підготував та погодив запити до компетентних органів Російської Федерації щодо розкриття банківської таємниці по рахунках компанії Revelon Investments LTD; Білорусі щодо розкриття банківської таємниці по рахунках компанії Turul Investments Ltd та Тараса Козака; Британських Віргінських островів щодо реєстраційної справи Revelon Investments LTD та Республіки Кіпр щодо реєстраційної справи Turul Investments Ltd.

5. Колишній власник «112 Україна» Андрій Подщипков звинувачує Тараса Козака в рейдерському захопленні телеканалу та звернувся з відповідною заявою до Служби безпеки України, а також надав свідчення ТСК. Його слова – єдине місце в оприлюднених матеріалах, де з’являється прізвище п’ятого президента Петра Порошенка (думаємо, тут вам нарешті стане зрозумілою реакція «Європейської солідарності»).

«…з метою утримання влади та впливу на громадську думку, Порошенко організував переслідування мене шляхом погроз та сфабрикованих” кримінальних проваджень з метою отримання згоди на продаж телеканалу “112 Україна”, що не відповідало моєму волевиявленню. Приводом для початку розправи наді мною послугувала моя відмова дискредитовувати через належний мені телеканал опозицію колишньої влади. До складу співорганізаторів злочинних дій щодо захоплення телеканалу увійшли перші особи держави періоду початку 2015 – початку 2019 року, народні депутати, керівники та працівники правоохоронних органів і Державної фіскальної служби, керівництво Національної ради з телебачення та радіомовлення, нотаріуси та державні реєстратори, при безпосередній участі керівників юридичної компанії – Нарановича Олександра Борисовича, Сметани Василя Васильовича, та їх підлеглих – Ковальчука Андрія Олеговича, Єгоричева Павла Геннадійовича, Іванової Євгенії Сергіївни, Мазурака Віталія Олександровича, а також довірених осіб колишнього Президента України Порошенка П.О. – Бенкендорфа Єгора Андрійовича, Онищенка Олександра Романовича, Пасенюка Макара Юрійовича, а також осіб, що приймали участь у подальшій незаконній перереєстрації юридичних осіб – громадянина Німеччини – Кац Едуарда та народного депутата Козака Тараса Романовича, який наразі став кінцевим бенефіціаром та незаконним власником належних мені компаній…», – цитує слова Подщипкова звіт ТСК.

6. 26 серпня 2016 року Єгор Бенкендорф, Юрій Будяк та Василь Сметана начебто створили юрособу-клон ТОВ «Інформаційне агентство «112-Україна» з різницею в назві з уже існуючою юрсобою ТОВ «ІА «112 Україна» в наявності дефіса. 9 листопада 2017 року Єгор Бенкендорф начебто представив цю юрособу-клон на засіданні Нацради з питань телебачення і радіомовлення для участі в конкурсі на цифрову ліцензію «Зеонбуду», але Нацрада відмовила через непрозорість власності телеканалу.

Цієї історії про клон немає в тексті звіту ТСК, вона міститься в наданій Андрієм Подщипковим інфографіці, долученій до звіту на сайті Верховної Ради.

7. Антимонопольний комітет України (АМКУ) ще з 2018 року досліджує питання концентрації медіавласності при купівлі Тарасом Козаком NewsOne, «112 Україна» і ZIK. Пороговим показником АМКУ вважає вартість сукупних активів учасників концентрації 4 млн євро, а якщо це міжнародна транзакція, то понад 30 млн євро. Сукупна вартість цих трьох телеканалів перевищує 4 млн євро. Але оскільки інші учасники транзакцій із їхньої купівлі є закордонними резидентами, для встановлення повної картини вартості їхніх активів АМКУ направив міжнародні запити та долучив Службу зовнішньої розвідки та Службу безпеки України. Всі іноземні компанії, до яких АМКУ надіслав запити, від відповіді ухилилися, і всі запити повернулися назад.

8. Згідно ст. 8 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», жодна фізична чи юридична особа одноособово та/або спільно з групою пов’язаних осіб не має права контролювати у будь-який спосіб, у тому числі через вплив на формування управлінських та/або наглядових органів телерадіоорганізіції або шляхом здійснення контролю власника телерадіоорганізації, більше 35% загального обсягу відповідного територіального телерадіоінформаційного ринку – загальнонаціонального, регіонального або місцевого. Супутникові телеканали NewsOne, «112 Україна» та ZIK складають 3,2 % від загальної кількості супутникових телеканалів, або 11 % від усіх інформаційних супутникових мовників. Якщо ж обчислювати середню кількість глядачів, то за даними панелі ІТК, сумарна кількість глядачів холдингу «Новини» значно перевищує 35% аудиторії наявних у панелі інформаційних телеканалів, але не всі телеканали цієї категорії наявні в панелі.

Тарас Козак був допитаний Службою безпеки та відмовився від дачі свідчень на підставі ст. 63 Конституції України (особа не несе відповідальності за відмову давати показання або пояснення щодо себе, членів сім'ї чи близьких родичів, коло яких визначається законом). Засідання ТСК Тарас Козак, менеджмент та юристи телеканалів NewsOne, «112 Україна» та ZIK проігнорували. Через карантин ТСК не встигла направити запрошення на свої засідання особам, яких згадує у свідченнях Андрій Подщипков. Сам він виступав перед ТСК 7 лютого 2020 року. Складно сказати, чи не вніс карантин ще якихось коректив у роботу комісії: наприклад, чи не згладила необхідність просити «Європейську солідарність» про підтримку законопроєктів, спрямованих на подолання економічних наслідків карантину та запобігання дефолту країни, завзяття «Слуги народу» в бажанні долучити до обставин створення холдингу «Новини» соратниками Медведчука Петра Порошенка.

За час президентства Володимира Зеленського свою практичну лепту в зниження впливу телехолдингу «Новини» зробила і Національна рада з питань телебачення і радіомовлення: звернулася до суду щодо анулювання ліцензії NewsOne через систематичну мову ворожнечі в ефірі та відмовила в продовженні цифрової ліцензії «112 Україна» через систематичне порушення умов ліцензій і законів, що підтверджено санкціями Нацради.

Правда і в тому, що навіть якщо питання з деструктивним впливом холдингу «Новини» на український інформаційний простір зрештою вдасться вирішити, це автоматично не означатиме обмеження можливостей для впливу на наш ринок російських грошей. В Україні вже зараз є кілька дрібних інформаційних телеканалів (наприклад, «Перший незалежний», 4 канал), яких хтось колись зможе купити і тоді, цілком можливо, все закрутиться заново.

Думки, висловлені в рубриці Column, передають виключно погляди самих авторів і можуть не збігатися з позицією редакції «Детектора медіа». Тексти авторських колонок суб'єктивні та не претендують на всебічне висвітлення теми.
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2861
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2020 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду