14:00
Субота, 5 Червня 2021

Яка демократія, коли бензин по 50! Моніторинг теленовин за 24—30 травня 2021 року

2 844
Через обмеження зв’язків із Білоруссю найбільше засмутилися у Медведчука. Моніторинг новин «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», Першого незалежного та 5 каналу. Інфографіка.
Яка демократія, коли бензин по 50! Моніторинг теленовин за 24—30 травня 2021 року
Яка демократія, коли бензин по 50! Моніторинг теленовин за 24—30 травня 2021 року

На тлі обговорюваного законопроєкту про деолігархізацію в новинах суттєво активізувалися ключові олігархи-медіавласники. Промо благодійності Ріната Ахметова на каналі «Україна» з’являлося по два сюжети на випуск. На «Інтері» в рази побільшало матеріалів в інтересах бізнесу Дмитра Фірташа. А в медіа Медведчука нарікали, що держава забрала в нього вплив на нафтопровід та ще й псує торгові стосунки з Білоруссю, які в голови політради «Опозиційної платформи — За життя», схоже, тільки почали налагоджуватися.

Активізація Фірташа

Моніторинг теленовин фіксує постійну присутність на «Інтері» піару компаній власника каналу Дмитра Фірташа. Але зазвичай це один-два матеріали на тиждень. Цього разу їх вийшло чотири, що вивело Дмитра Фірташа на третю сходинку за популярністю в матеріалах з ознаками замовності. Всі вони вийшли на каналі «Інтер». В одному сюжеті звітували, як порт Фірташа «Ніка-Тера» допоміг миколаївським лікарням придбати кисневі лінії. Представник компанії сказав: «Позиция акционера нашего предприятия Дмитрия Фирташа остается неизменной: бизнес должен помогать регионам своего присутствия, помогать общинам и помогать людям».

У іншому сюжеті йшлося про інтереси хімічного бізнесу: «Виробництво азотних добрив зросло рекордно: за два роки — на третину. Лідерами є заводи Ostchem, які належать українському підприємцю Дмитру Фірташу, та Одеський припортовий завод … Але є одна проблема: ціна на газ знову зростає. Тож уряду потрібно подумати, як краще захистити хімічну галузь та власних виробників».

Наступного дня на «Інтері» розповіли, як підприємство Фірташа «Черкаси Азот» настільки дбає про своїх працівників, що відкрило на території капличку, щоби вони думали, що в житті важливе «не тільки земне». А 29 травня в сюжеті знову розповідали про хімічну галузь як запоруку економічного дива, «Черкаси Азот» як важливе містотворче підприємство, і руйнування цієї ідилії дозволом на імпорт добрив. Не згадують у сюжеті, що підприємства Фірташа вже не перший рік відстоюють обмеження імпорту в своїх інтересах.

 

Серед старих і давно відомих політиків у сюжетах з ознаками замовності також з’являлися Ольга Богомолець на «Інтері», яка кликала у свою приватну клініку, і Арсеній Яценюк на «Україні», який продовжує звітувати про свій «проєкт Стіна» на кордоні з Росією як надзвичайно успішний. На 5 каналі адвокати Петра Порошенка захищали його честь. Вони всіляко натякали, що розслідування «Бігус Інфо» про нібито постійне спілкування Порошенка з Медведчуком може бути наклепом, але прямо цього не стверджували. Також повідомляли, що редакція не зверталася до Порошенка по коментарі. «Бігус Інфо» це спростував, але 5 канал не врахував позиції розслідувачів. Крім того, на 5 каналі  піарили Лану Зеркаль. Повідомивши про її звільнення з «Нафтогазу», в новині додали її коментар, дуже схожий на типові політичні гасла: «... На думку Зеркаль, саме зараз потрібно об'єднати зусилля політиків, включно із президентом: "Я щиро вірю, що ще не все втрачено"».

 

Труба Медведчука

«Опозиційна платформа — За життя» стабільно очолює топ антирейтингу за кількістю матеріалів з ознаками замовності. А в тижні парламентського затишшя саме «ОПЗЖ» стає найпопулярнішою партією в новинах: її згадують у позитивному контексті на «Інтері» та Першому незалежному, але практично не згадують на інших каналах, бо приводів нема.

 

На Першому незалежному голова парламентського комітету з питань свободи слова Нестор Шуфрич, який попереднього тижня взявся коментувати вже й земельні питання, вжився в роль адвоката для Віктора Медведчука. «Українська влада уникає діалогу з представниками ОРДЛО, щодо вирішення конфлікту на Донбасі, попри обіцянки Володимира Зеленського. Ба більше, тих хто пропонує конкретний план дій, виступає за діалог між сторонами, влада просто переслідує», — про кого йдеться, не кажуть, але очевидно, що це є натяком на Медведчука та його команду, на якими висять одразу кілька обвинувачень. «Політологи кажуть, що Зеленський взяв за основу політику попередньої влади», — але в повідомленні немає синхронів жодного з політологів чи принаймні посилання на конкретну людину. Натомість тезу «Зеленський наслідує Порошенка» активно використовує (про)російська пропаганда, і це фіксують моніторинги дезінформації. Далі Шуфрич заперечив слова Олександра Турчинова, що  Медведчука керівництво держави в 2014 році не уповноважувало вести переговори із сепаратистами: «Така заява викликала у нардепа від Опозиційної платформи – за життя Нестора Шуфрича, який був на зустрічі Турчинова з Медведчуком, подив. Шуфрич нагадав, що завдяки Медведчуку вдалося зменшити кількість загиблих, а також повернути близько 8 сотень наших громадян».



Також на Першому незалежному 26 травня відстоювали бізнес-інтереси Віктора Медведчука, а саме націоналізований нафтопродуктопровід «Прикарпатзахідтранс». Перед цим сюжетом нардеп від «ОПЗЖ» Ренат Кузьмін критикував Зеленського за нагороди працівникам СБУ, нібито за «незаконне складання і видачу завідомо неправдивих експертних висновків у справі Медведчука». А після сюжету йдеться про рішення суду, за яким радник міністра внутрішніх справ Зорян Шкіряк має спростувати й видалити всі образи на адресу Медведчука. У сюжеті ж про нафтопровід прізвище Медведчука не згадується. Хоча розслідувачі показали його роль у приватизації підприємства.

Звинувачуваний раніше у держзраді політкоментатор Юрій Дудкін та ще один політкоментатор медведчуківських медіа Олексій Якубін запевнили, що з приватним власником стратегічний об’єкт працював ефективніше (цікаво, звідки вони можуть це знати?), а весь п’ятихвилинний сюжет супроводжує титр «Вбивча націоналізація». «Спроба Зеленського відібрати актив може завершитися тим, що трубопровід просто перестане працювати. При цьому влада навіть не заперечує, що не проти такого розвитку подій», — каже неназвана авторка сюжету за кадром. Вся суть сюжету зводиться до того, що приватні власники (яких також не називають) були б ефективнішими, а в державній власності трубопровід простоює. Та й, мовляв, пускати по ньому немає чого: з Росією стосунки погані, а Білорусі, яка теж постачала Україні дизельне пальне, оголосили «демарш». Причини ж — російська агресія, диктатура Лукашенка, кричущі порушення міжнародних норм та прав людини — замовчуються. 

Хліба чи свободи?

У цьому ж сюжеті Дудкін нарікає на «демарш» України із закриттям  авіасполучення з Білоруссю: «Демарш, который Украина совершила, в отношении авиаперелетов белорусских авиакомпаний, ну, это называется – бежать впереди паровоза. Еще многие европейские государства не определились с тем, как вести себя с белорусскими авиалиниями, а мы побежали впереди планеты всей. Дабы понравиться Западу, большому Западу». Сюжет вийшов 26 травня, а ще 23-24 травня, тобто одразу після затримання Романа Протасевича, почали з’являтися реакції ЄС та найбільших європейських авіакомпаній.

Загалом наратив, що погіршення стосунків із Білоруссю погано вплине на і так нестабільну українську економіку, не раз простежувався в новинах Першого незалежного та «Інтера». 25 травня  топменеджер каналу Медведчука та керівник молодіжки «ОПЗЖ» Артем Марчевський у сюжеті Першого незалежного нарікав: «Після припинення авіасполучення між Україною і Білоруссю, українці більше не зможуть літати у Москву через Мінськ. На вибір – трансфер у Туреччині, Вірменії або Європі. Але ціна за квиток стартує від 7 тисяч гривень в одну сторону». 26 травня на «Інтері» після пояснень прикордонників, що нічого критичного із закриттям сполучення не відбудеться, кореспондент каже: «Однак критичною ця ситуація може стати для понад 300 українців, які чекають на трансплантацію органів. За ці операції Україна вже заплатила гроші Білорусі. І за медичним протоколом пацієнт має за першим дзвінком прибути в лікарню протягом 10 годин».

Непропорційну увагу приділили поясненням Міністерства охорони здоров’я та Міністерства закордонних справ. Якщо метою сюжету є допомогти українцям, котрі застрягли в Білорусі, то логічніше було би надати інструкції, як діяти цим пацієнтам, а не обмежуватися абстрактним: «МЗС та МОЗ опублікували спільну заяву, суть якої — нікого в біді не залишимо». 28 травня на «Інтері» пояснили, що припинення постачання бензину з Білорусі є тимчасовим, а страшилки про 50 гривень за літр бензину є перебільшеними. Але в той же час у випуску новин анонсували токшоу «Мир чи війна» на НТН: «Чи буде в Україні бензин по 50 гривень, якщо Білорусь зупинить постачання пального? Наскільки боляче вдарять можливі торговельно-економічні обмеження між Україною та Білоруссю? Що буде з українцями, які лікуються у сусідній країні?». Відповіді на ці питання в анонсі не дають.

Подібна реакція на рішення України про ізоляцію Білорусі спостерігалася і в політичних токшоу на «каналах Медведчука». Депутати з «ОПЗЖ» і до того висловлювали підтримку Лукашенку. А 20 травня «Схеми» опублікували розслідування про бізнесові зв’язки Медведчука із білоруським олігархом Миколою Вороб’єм, що, ймовірно, теж могло вплинути на їхню позицію.

 

Завдяки білоруській темі у випусках побільшало новин світу. В регіональному розподілі всередині України особливих змін нема: найбільше матеріалів із міст-мільйонників, у лідерах Донеччина, з якої щодня надходять зведення та переважна більшість репортажів із фронту.

Слоупок Ляшко

У теленовинах знову соціальні теми переважають над політичними. Хоча події міжнародної політики на деяких каналах виходили на перший план. Найпопулярніші соціальні теми були пов’язані з вакцинацією та стартом літнього сезону відпочинку. «Україна» та «Інтер протягом тижня також приділяли увагу новому механізму нарахування субсидій. На «Інтері» нарікали на часті зміни в процедурі: «Хоча посадовці змінили її не суттєво, а окремі правки навіть спрощують процедуру отримання державної допомоги, люди геть заплуталися».

 

На «Україні» вже підзабутий політик Олег Ляшко хайпонув на вже підзабутому мемі. «Пам'ятаєте історію, коли пенсіонерка з Кіровоградщини поскаржилися на проблему із оформленням субсидії, а у відповідь, від депутата, почула пораду продати собаку та сплатити комірне», — нагадав ведучий Максим Сікора. Далі в матеріалі йдеться, що пенсіонерка рік намагалася переоформити субсидію, і все невдало, поки не втрутився Ляшко. У синхроні Ляшко вимагає захистити людей, що «все життя горбатилися», та перевести процедуру отримання субсидії в автоматизований режим. Тим часом у кадрі з’являється песик, промовисто натякаючи, що від політики уряду він не постраждав.

Києве мій

День Києва не створив великого ажіотажу в новинах. Увагу програмі відзначення Дня столиці приділяли лише у новинах ICTV — в суто позитивному ключі. Протягом тижня у випусках теленовин також небагато уваги приділяли й скандалам із обшуками у посадовців Київської міської адміністрації та спалаху конфлікту між Зеленським і Кличком, який фактично розпочав передвиборчу мобілізацію. Про обшуки згадували лише на ICTV, «Інтері» та «1+1». Якщо на «1+1» перевагу віддавали коментарям податківців, які проводили обшуки, то на ICTV та «Інтер» продовжили незбалансовано захищати адміністрацію Кличка. На ICTV без бекграунду про суть закидів повідомили: «Столична влада відстоюватиме репутацію в суді. Про це заявили в КМДА, коментуючи останні обшуки у Києві. Кажуть, що за два тижні травня їх "трусили" більше, ніж за весь минулий рік». На ICTV та «Інтері» 28 травня поширили повідомлення, зміст яких зводився до того, що Державна фіскальна служба не має претензій до Кличка.

На «Інтері» повідомленню ДФС передував безневинний на перший погляд матеріал. «Київ — одне із найкращих міст світу. За міжнародним рейтингом компанії "Резонанс", українська столиця посіла 87-ме місце. Лише за рік, Київ піднявся, аж на 52 сходинки»,  — йшлося у матеріалі. Справді йдеться про рейтинг Best Cities, поява Києва в якому, вочевидь, є позитивним сигналом. Втім подача має значення. Наприклад, в онлайн-новинах акцентували на тому, що Київ потрапив до сотні найкращих міст уперше. До того ж у самому рейтингу на 90-й сходинці — Мінськ, який із другої половини 2020 року штормить від протестів та політичних переслідувань. Тож у таких повідомленнях важливо розуміти, що саме оцінювали екпсерти і за якою методологією. Це повідомлення на «Інтері» спершу апелює до гордості за столицю, формує правильний контекст, одразу за яким йдеться про політичні розбірки з Кличком і подає останнього у вигідному світлі.

 

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2844
Переглядів
Коментарі
Код:
Ім'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2021 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду