Парад мольфарів і воскресіння з Ахметовим. Огляд телетижневиків 26—28 грудня 2021 року

Парад мольфарів і воскресіння з Ахметовим. Огляд телетижневиків 26—28 грудня 2021 року

9 Січня 2022
2031

Парад мольфарів і воскресіння з Ахметовим. Огляд телетижневиків 26—28 грудня 2021 року

2031
Напередодні Нового року у підсумкових програмах активно обговорювали справу проти Порошенка, піарили астрологів і магів, а також сміялись із мемів про жіночий призов.
Парад мольфарів і воскресіння з Ахметовим. Огляд телетижневиків 26—28 грудня 2021 року
Парад мольфарів і воскресіння з Ахметовим. Огляд телетижневиків 26—28 грудня 2021 року

«Детектор медіа» щотижня оглядав підсумкові тижневики до 2020 року, однак вимушено припинив цей моніторинг (сподіваємось, не назавжди). В останній тиждень 2021 ми вирішили оглянути не лише щоденні новини, а й тижневики, в яких переважно підбивали підсумки 2021-го і робили передбачення на 2022-й. Ми переглянули «ТСН. Тиждень» на «1+1», «Сьогодні. Підсумки з Олегом Панютою» на «Україні», «Факти тижня» на ICTV, «Підсумки тижня» 5 каналу та «Тиждень на Суспільному» на «UA: Першому». 

Справа Порошенка

Звинувачення експрезидента у державній зраді стало однією із найбільш обговорюваних тем у тижневиках. Очікувано, тональність викладу цієї новини суттєво відрізнялася на різних телеканалах. Так, 5 канал навіть не приховував, що підтримує Порошенка у цьому конфлікті. Сюжет про вручення підозри анонсували словами «на радість Кремлю, на горе власним рейтингам». У підводці ведуча Анна Мірошниченко оцінила справу так: «усе скидається на гучний політичний промах, який може призвести до розколу суспільства, проблем на міжнародному рівні та дискредитації усієї судової системи». Не менш однозначним був і титр, який супроводжував сюжет: «сценарій для “держзради”». Декілька разів протягом сюжету ведуча використовував слово «шиють» (радянський тюремний жаргонізм, який означає «фабрикують») щодо звинувачення прокуратури. Журналісти виправдовували схему постачання вугілля з окупованих територій тим, що опалювальний сезон узимку 2014—2015 міг узагалі не відбутися; стверджували, що вугілля з Південноафриканської республіки не підходило українським ТЕЦ (хоча деякі експерти спростовують цю тезу); порівнювали справу із ув’язненням опозиціонерів часів Януковича; надали помітну перевагу у часі стороні захисту та коментаторам, які її підтримують; використовували емоційно забарвлену лексику проти сторони обвинувачення («у монобільшості вже руки потирають», «сумнозвісний Печерський суд… хутко намалював заставу»).

«Україна» зняла коротший і більш стриманий сюжет щодо цієї справи, але також більш критичний до сторони обвинувачення. Зокрема, процитували видання The Washington Post, яке критикувало Зеленського у «концентрації на внутрішніх противниках» напередодні можливого нападу Росії. А також американського дипломата Джона Гербста, який порівнював політичну боротьбу Зеленського із методами Януковича.

«Факти тижня» у своєму матеріалі рівномірно представили позиції влади та звинувачення, протее дали критичну оцінку наслідкам справи. А саме спрогнозували акції протесту у 2022 році («опозиція, досвідчена у майданних справах, навряд чи сидітиме, склавши руки») та закликали слідство «надати ґрунтовні докази, які ні в кого ні в Україні, ні на Заході не викличуть запитань». Завершили сюжет висновком, що «стабільності Україні ця справа не надасть».

«1+1» натомість, услід за Зеленським намагався продемонструвати незначущість справи проти Порошенка. Про звинувачення розповіли лише у короткій рубриці «Календар тижня», ще й «об’єднали» зі скандалом за участю нардепа «Слуги» Миколи Галушка. Це дало змогу журналістам почати огляд справи зі слів «куди більш серйозну підозру висунули Петру Порошенку». «ТСН.Тиждень» іронізували, що лідер «ЄС» «замість себе відсилає на допит адвокатів». А критику звинувачення звели лише до позиції адвоката Іллі Новікова, яку відразу ж поставили під сумнів відсилкою до російського паспорту: «не розумію, як російський адвокат може так тонко петрати в тонкощах українського законодавства».

Найбільш нейтрально розглянути цю тему вдалося тижневику «UA: Першого», який стримано і без оцінок представив позиції різних сторін.

Жінки на військовому обліку

Обговорення цієї теми стало можливістю позмагатися у яскравих заголовках і дотепних коментарях. «Сьогодні. Підсумки» розпочали випуск із вигуку: «Бухгалтерки, бібліотекарки, юристки, шикуйсь!», а пізніше лякали глядачок формулою «зі зручних офісів в окопи» — хоча про призов жінок на фронт насправді не йшлося. «Факти. Тижня» охрестили наказ Міноборони «новацією, яка під фінал року просто збила з ніг», а ведуча Алла Мазур («1+1») розповіла, що вже почала шукати свій військовий квиток сержанта медичної служби. 

На кількох телеканалах («1+1», ICTV) показали інтернет-меми щодо жіночого призову, а «Україна» — коментарі у соцмережах. Деякі програми для драматизму використали коментарі явно непоінформованих людей: бухгалтерка («Україна») та перекладачка (ICTV), які ще не були ознайомлені зі специфікою нововведення, розповідали про своє небажання «йти на фронт». Втім зрештою в усіх тижневиках пояснили різницю між обліком і призовом, закликали чекати подальших пояснень і «не штурмувати військкомати». Окрім того, ЗМІ критикували владу за «відсутність жодних роз’яснень» (ICTV) та «утаємниченість наказу» («Україна»). 

Всі телеканали, які висвітлювали цю тему, розповіли про штрафи для жінок, які не стануть на облік вчасно, та перераховували професії, які потрапили у перший перелік. А от про інші зобов’язання, пов’язані з військовим обліком (інформувати про зміну місця проживання та сімейного стану, проходити медкомісію раз на п’ять років) розповіли лише в програмі ICTV.

«Україна» тим часом вирішила зіграти на класовій нерівності. У програмі перерахували дружин топчиновників та нардепок, чия освіта потрапляє у перелік професій, придатних до обліку. Після цього журналісти каналу висловили сумнів, що названі жінки з’являться у військкоматах, хоча самих їх не спитали.

На 5 каналі та Суспільному лише коротко повідомили про причини запровадження та основні принципи військового обліку жінок.

Енергетика

У всіх тижневиках говорили про проблеми, які можуть чекати Україну цього опалювального сезону. На двох каналах використали метафору подарунків від уряду на Новий Рік. Втім якщо 5 канал називав подарунками нові платіжки із вищими цінами за комірне, то «1+1» використав метафору в неіронічному ключі: подарунками уряду було збільшення мінімальної зарплати, прожиткового мінімуму, стипендії та мінімального обсягу аліментів. «ТСН. Тиждень» також згадали про податкові реформи: пояснили, як буде рахуватись податок на землю та продаж нерухомості. Запевнили, що «до кінця опалювального сезону навряд чи можна очікувати на якісь зміни у платіжках», але додали, що «далі все трохи туманно».

На інших телеканалах про тарифи та опалювальний сезон говорили у більш похмурих тонах. На «Україні» розповіли, як недоброчесні постачальники електроенергії призводять до відключення опалення в домі або до платіжок до семи тисяч гривень за місяць. А також критикували «нову стару» методику нарахувань платіжок: «для споживачів без загальнобудинкових лічильників застосування цієї методики може стати катастрофою». На Суспільному показували сюжет, як у регіонах люди переходять на опалення дровами. А також закликали «підготуватись до можливих віялових відключень світла». На 5 каналі лякали, що «без опалення на новорічні свята ризикують залишитись мільйони українців» через заборгованості перед постачальниками і журились, що наступного року від «подорожчання комуналки нашу країну нічого вже не врятує».

Російська загроза

Тема можливої ескалації військового конфлікту обговорювалась майже на всіх телеканалах. На 5 каналі не виключали загрозу нападу: «Ніхто не знає, що у Путіна в голові». «1+1» оцінював рівень міжнародної підтримки України: «ситуація краща за сміхотворне занепокоєння 2014 року, але й казати про повну готовність до нападу не варто». Журналісти скептично оцінювали підтримку України західними державами. Проте стверджували, що «Путін чує лише американські звернення», а стримують його від нападу лише економічні витрати. У «Фактах тижня» порівнювали чинну ситуацію на фронті із обстановкою весни 2021 року та закликали світову спільноту не допустити «капітуляції всього цивілізованого світу перед брутальною загрозою застосування сили».

Також тижневики іронізували із резонансних заяв президента Росії про Україну. ICTV оглядав інформацію про хімічну зброю в Україні із титром «нахімічили у Москві» і пригадав, як хімічну зброю використовував підтримуваний Путіним сирійський президент Башар Асад. У «Сьогодні. Підсумках» коментар Путіна про заснування України титрували «історична істерія», каламбурили («у Мавзолеї оживились») та пропонували спитати у київського князя Юрія Долгорукого, для чого він на болотах заснував Москву.

На 5 каналі висловлювання Путіна про Україну подали без коментарів, а на Суспільному лише навели результати соцопитування Київського міжнародного інституту соціології щодо ставлення людей до можливості нападу Росії.

Підсумки 2021 року

Тема підсумків року, звична для останніх випусків тижневиків у році, відійшла на другий план на фоні обговорення гучних новин кінця грудня. На Суспільному та 5 каналі взагалі не було підсумкових матеріалів. І лише тижневик ICTV зробив підсумки наскрізною темою випуску.

«1+1» традиційно обрали тактику «напівповного стакану». Тому перерахували «найкращі події року» — ніби у відповідь людям, які звинувачують ТСН у засиллі гнітючих новин. Серед найкращих новин року, за версією телеканалу, запровадження електронного паспорту та мовного закону, запуск ринку землі, закриття телеканалів Медведчука, «байрактари» та «джавеліни» на озброєнні української армії, затримання ката «Ізоляції» Дениса Куликовського, успіхи на Чемпіонаті Європи з футболу та на Євробаченні, а також «Велике будівництво» («їздити Україною нарешті стає задоволенням»).

ICTV та «Україна» натомість складали топи головних скандалів («зашкварів») року. У них потрапляли переважно чинні та колишні нардепи «Слуги народу» (Галина Третьякова, Микола Тищенко, Гео Лерос, Василь Вірастюк, Давид Арахамія), інші представники влади (Андрій Єрмак, Олександр Гогілашвілі, Олександр Мамай) та Ілля Кива. Саме представник ОПЗЖ став головним генераторів «зашкварів» на думку телеканалу ICTV. Натомість«Сьогодні. Підсумки» віддали гран-прі премії найгучніших скандалів «Золота сосна-2021» парламенту, який пішов на довгі канікули у період загрози російського нападу.

Окрім того, «Факти тижня» називали 2021 рік «роком санкцій і гучних відставок, скандалів і недопереворотів», іронізували з «каруселі санкцій» від РНБО і скаржились, що «початок вакцинації Україна профукала». А також прогнозували, які події призведуть до найбільших «битв» у наступному році: відкриття реєстру олігархів, запровадження нового закону про столицю, справа Петра Порошенка.

Святкування Нового Року

Всі оглянуті телеканали давали поради щодо святкування Нового року: де провести відпустку (ICTV), як зекономити гроші («Україна») або час («1+1») на підготовці святкового столу та декоруванні дому, як організувати новорічний корпоратив (Суспільне) та застерігали від небезпек під час святкування (5 канал).

Але родзинкою більшості новорічних сюжетів тижневиків (як і щоденних новин) стали поради та передбачення від екстрасенсів, магів, мольфарів, нумерологів та інших містиків, яких продовжують рекламувати центральні українські телеканали. «Маг зі стажем» на ICTV вчив, як правильно загадати новорічне бажання. А «найвідоміша мольфарка України», запаливши листок горіха, запевнила, що повномасштабної військової агресії у 2022 році не буде («Україна»). Шкода, що Дмитро Гордон не підказав дружньому каналу телефон контактера з космосу Петра та його кота Дана. Для комплекту всіх зірок вітчизняної екстрасенсорики його не вистачало. Лише у тижневиках від «1+1» та Суспільного не знайшлося місця для екстрасенсорики.

«Маг зі стажем» проводить майстер-клас журналістці «Фактів»

Інше

Лише ICTV та Суспільне присвятили окремі сюжети боротьбі проти епідемії коронавірусної хвороби. На «UA:Першому» привертали увагу до проблеми постковідного синдрому, а у «Фактах тижня» обговорювали специфіку нового штаму коронавірусу. Зокрема, стверджували, що профілактика нового штаму «омікрон» буде менш жорсткою, а «людство навчилося краще долати недуг». Побіжно про проблему нової хвилі захворювання також говорили на 5 каналі у сюжеті про те, як Європа відзначає Новий рік.

«Тиждень на Суспільному» також став єдиною програмою, де детально розглянули проблему провалу конкурсу на обрання нового голови Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Журналісти пояснили, чим це загрожує Україні та спрогнозували нові спроби затримки результатів, зокрема самовідводи членів комісії.

Журналісти «ТСН Тиждень» нескромно називали себе «генераторами змін». Вони перераховували проблеми, на які звертали увагу у випусках своєї програми у 2021 році. Та стверджували, що нібито саме після матеріалів «1+1» влада починала розв’язувати ці проблеми. Серед змін на краще, які телеканал записав на свій рахунок: ламання «схем» на тендерах харчування у школах, прийняття закону про фальсифікат харчового продукту, розформування рибдержагенції, вирішення проблеми браконьєрства у природних заповідниках, прийняття закону про відповідальність за кіднеппінг, тощо. 

А «Україна» традиційно прославляла Фонд Ріната Ахметова: мовляв, аналогів фонду власника каналу в Україні немає, а «допомога Фонду Ріната Ахметова воскрешає».  Що ж, добре, що актуальну для тих днів подію — народження Христа — Ахметову не приписали. 

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2031
Читайте також
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду