Телевізійна взаємодопомога Порошенка та Ахметова. Моніторинг теленовин 1–6 листопада 2021 року

Телевізійна взаємодопомога Порошенка та Ахметова. Моніторинг теленовин 1–6 листопада 2021 року

19 Листопада 2021
2449

Телевізійна взаємодопомога Порошенка та Ахметова. Моніторинг теленовин 1–6 листопада 2021 року

2449
Неохочі до висвітлення виборів канали охоче розповідають про лідерство своїх фаворитів у політичних рейтингах. Моніторинг новин «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», Першого незалежного та 5 каналу. Інфографіка.
Телевізійна взаємодопомога Порошенка та Ахметова. Моніторинг теленовин 1–6 листопада 2021 року
Телевізійна взаємодопомога Порошенка та Ахметова. Моніторинг теленовин 1–6 листопада 2021 року

На формально незалежному від Порошенка 5 каналі догодили Ахметову, а на каналі Ахметова «Україна» активніше піарили Порошенка та його партію. Таку відмінність від звичних тенденцій у матеріалах з ознаками замовності зафіксував моніторинг першого тижня листопада. Загалом у новинах переважала політика. Тільки на «1+1» та СТБ вона поступалася місцем соціальним темам. Практично кожен п’ятий сюжет стосувався зростання захворюваності на коронавірусну хворобу, посилення карантинів, навантаження на лікарні в соціальному та політичному аспектах цих тем.

Міністропад, палець Лероса та (анти)антиолігархічний союз

Найпоширенішим інформаційним приводом у політичному блоці стали зміни в уряді.

Короткими повідомленнями про очікувані зміни в уряді тиждень розпочався, а в середині тижня в новинах виходили більш розгорнуті та емоційні матеріали, бо нові призначення обговорювалися в парламенті. На «Інтері» 3 листопада ці події назвали «великим міністропадом». На 5 каналі відреагували емоційними оцінками: «Уряд вкотре перетрясуть. Ну, це така популярна гра. Коли перестановки, остання надія врятувати провали всієї системи», «Кабмінівська рулетка в парламентському виконанні».

Середній палець від Гео Лероса в бік президента у парламенті хітом новин не став. Новинарі згадували про це побіжно в репортажах із Верховної Ради, фокусуючись на справді важливіших питаннях. Але скористалися гайпом на «1+1» і зробили цей жест центральною темою сюжету, оцінюючи Лероса: «Скористався виступом з трибуни, щоби покритикувати президента». Його поведінку в сюжеті порівняли з перформенсами Олега Ляшка та Надії Савченко та зазначили, що за свою поведінку нардеп тепер може понести відповідальність. На 5 каналі Лероса назвали «парламентським хуліганом», принагідно нагадавши, що він «колишній соратник» президента, що тепер викриває непрозорі політичні домовленості у найвищих кабінетах.

Очікувано найпопулярнішою політичною силою тижня була партія влади «Слуга народу». Посунули з другої позиції представників «ОПЗЖ» партійці «Європейської солідарності». Партія Порошенка і «Голос» згадувалися в матеріалах усіх каналів, переважно в контексті критики влади. Тож плюралізму в політичних новинах не бракувало.

Позитивні згадки про «Голос» стали частіше з’являтися на каналі «Україна». Цього тижня на «Україні», «Інтері» та 5 каналі поширили новину, що висвітлювала дії «Європейської солідарності» та «Голосу» в позитивному ключі. На «Україні» коментарі «Голосу» використовували як підсилення критики антиолігархічного закону. На «Інтері» та 5 каналі розповіли, що саме за ініціативи «Голосу» та «Європейської солідарності» в парламенті проголосували за виділення додаткових грошей на кисневі станції для лікарень. При цьому не уточнювали, як на цю ініціативу відреагували інші фракції та чи були такі, хто не підтримав її. На «Україні» тричі за тиждень піарили «Європейську солідарність». Двічі поширили заяви Петра Порошенка з вимогами якнайшвидше забезпечити лікарні киснем (аналогічні заяви тижнем раніше наприклад, поширювали від Юлії Тимошенко). Також «Європейська солідарність» на «Україні», як і «Голос», долучалася до когорти критиків антиолігархічного закону. В одній із заяв на «Україні» Петро Порошенко серед вимог забезпечити лікарні згадав, що «влада дилетантів забула підготувати енергетику до зими».

Ця теза відгукнулася в повідомленні на формально вже не підконтрольному Порошенкові, але досі прихильному до нього 5 каналі. Чи не вперше від початку року, та й загалом віддавна, просування інтересів бізнесу Ріната Ахметова вийшло за межі його каналу «Україна». На 5 каналі вийшло повідомлення, що поки державні ТЕС стоять, компанія Ахметова рятує країну від енергетичної кризи: «А ситуацію, виходить, що рятує компанія "ДТЕК" Ріната Ахметова, яка терміново почала нарощувати видобуток вугілля на своїх шахтах. Від початку року, в експлуатацію введено 23 нові лави, які добувають майже 14 мільйонів тонн вугілля марки "Г". А до кінця року ще 6 лав стануть до виробництва. І тоді вже буде видобуток 17 мільйонів тонн. Нагадаю, сьогодні без перебоїв працює тільки ТЕС, які входять у "ДТЕК", оскільки вони мають запаси вугілля. А от всі державні ТЕС стоять», — озвучив ведучий Віталій Ковач.

Також «Україна», «1+1» та «Інтер» знову поширили заяви адвоката Ігоря Суркіса про те, що родина Суркісів не пов’язана зі справою «Приватбанку». При цьому важливих нагадувань щодо обставин цієї справи, фігурантів та бізнесових зв’язків Суркісів у цих повідомленнях не давали.

Не до виборів, але до рейтингів

Попереднього тижня моніторинг зафіксував, що про підготовку до виборів, які відбулися 31 жовтня в різних регіонах, центральні телеканали відреагували мляво. Очікувано, що після дня голосування про результати розповідали дещо активніше. Третина повідомлень із Харкова, які вийшли в праймових випусках каналів із вибірки «Детектора медіа», стосувалися саме виборів.

Більшість таких матеріалів припала на 1 листопада, коли репортери розповідали про підсумки дня голосування. Подальшу долю численних заяв про можливі фальсифікації більшість каналів не відстежувала. Єдиним із вибірки «Детектора медіа», що повністю проігнорував харківські вибори у вечірніх новинах, став Перший незалежний ютуб-канал Шуфрича-Медведчука. Найбільш системно висвітлювали ситуацію з виборами на «UA: Першому».

У перший день після голосування на «Інтері», «Україні», «1+1» та ICTV обмежилися короткими повідомленнями, на СТБ темі присвятили включення. При цьому ICTV та «1+1» не згадували про жодні порушення чи скарги на можливі фальсифікації.

«Вибори-вибори, а кандидати винахідливі. На перемогу має працювати все і всі. А коли все і всі в одних руках, то це як перемога з усіма козирями в рукаві. Формально вона є, але присмак, що нечесно виграв, все одно лишається», — так ведучий новин на 5 каналі Віталій Ковач підвів до інформації про результати виборів і в Харкові, і на двох парламентських округах — на Черкащині та Херсонщині. Основна ідея сюжету, що всюди перемогли провладні кандидати і застосовувався адмінресурс: «У двох мажоритарних округах, Херсоні та Черкасах, перемогли "слуги". А тут було все: адмінресурс у всій красі, видача бюлетенів під чесне слово, що Іван — це Іван, а Меланка — це Меланка, і традиційні перешкоди роботі спостерігачів». Більше уваги присвятили виборам у Черкасах, де балотувався представник від «Європейської солідарності» Роман Сущенко. Після цього емоційного сюжету результати виборів у студії обговорили з координаторкою громадянської мережі «Опора» Ольгою Айвазовською. І протягом тижня до теми не поверталися.

Повідомленням про можливі фальсифікації на виборах у Харкові почали на Суспільному 1 листопада і відстежували цю тему ще в кількох випусках протягом тижня. 2 листопада повідомили, що троє кандидатів вимагають перерахунку голосів, 3 листопада — що в «Опорі» розповіли про виявлені сотні «зайвих голосів» на користь Ігоря Терехова, а 6 листопада передали, що перерахунку на 10 дільницях «Опора» добивається через суд.

Цікаво, що Перший незалежний, який зовсім проігнорував ці вибори в новинах, залюбки розповідав про політичні рейтинги, від невідомої організації «Соціологічний центр демократичних перетворень», у яких партія «Опозиційна платформа — За життя» майже впритул наближається до лідера електоральних симпатій — партії влади «Слуга народу». Про «майже однаковий кредит довіри у “слуг” та "Опозиційної платформи — За життя"» розповідали й на «Інтері». Там посилалися на результати опитування КМІС, але трактувала ці результати ведуча на свій розсуд, ігноруючи експертні коментарі до дослідження від соціолога Антона Грушецького: «У цьому опитуванні різниця для всіх топ-4 партій у межах похибки. Фактично, є чотири політичні гравці з досить близькою підтримкою, чий порядок за результатами опитування може варіюватися залежно від методичних факторів». За схожим принципом на «Україні» та 5 каналі поширювали результати опитувань, акцентуючи на високому антирейтингу президента та нібито зростанні довіри до «Європейської солідарності». У таких матеріалах без експертних коментарів посилалися на ті ж дані КМІС, Українського інститут майбутнього та Центру Разумкова. Про всяк випадок нагадуємо, що маніпулювання соціологічними рейтингами в інтересах власників і політичних патронів — це журналістський гріх, якому немає виправдання.

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2449
Читайте також
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду