Як Разумкова до відставки готували. Моніторинг теленовин 29 вересня — 2 жовтня 2021 року

Як Разумкова до відставки готували. Моніторинг теленовин 29 вересня — 2 жовтня 2021 року

9 Жовтня 2021
1744
9 Жовтня 2021
14:00

Як Разумкова до відставки готували. Моніторинг теленовин 29 вересня — 2 жовтня 2021 року

1744
Виїзне засідання «Слуги народу», затримання Саакашвілі та погіршення коронавірусної статистики. Моніторинг новин «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», Першого незалежного та 5 каналу. Інфографіка.
Як Разумкова до відставки готували. Моніторинг теленовин 29 вересня — 2 жовтня 2021 року
Як Разумкова до відставки готували. Моніторинг теленовин 29 вересня — 2 жовтня 2021 року

Скільки їли, де жили і як добиралися нардепи від «Слуги народу» до Трускавця, де в них відбувся неформальний з’їзд, досить детально розповіли в теленовинах наприкінці тижня. Менш детально репортери розбиралися в ситуації всередині партії: лише три канали звернулися по коментарі до експертів, а очікування президента від його політсили передавали в доволі абстрактних формулюваннях. Топтемою для новин лишається коронавірус — про перебіг захворювання, перспективи посилення карантину та перші практики його посилення розповідали з різних регіонів України, подекуди надміру емоційно. Все актуальнішою для політичного піару стає тема тарифів та рахунків за комуналку. Це ключовий привід для піару «Опозиційної платформи — За життя», але в новинах обіцянки щодо тарифів поширювали і від Віталія Кличка та Володимира Зеленського.

Самовідставка Разумкова та політичний піар

30 вересня у фракції «Слуга народу» почали збирати підписи за відставку з посади голови парламенту. У більшості матеріалів наголошували, що каменем спотикання між президентською партією та Дмитром Разумковим став закон про олігархів. На диво, головним спікером цих новин став сам Разумков, оскільки саме він повідомив про видачу бланків та іронічно побажав «Слузі народу» плідної роботи на Львівщині, куди фракція збиралася на неформальний з’їзд. Коментарів представників «Слуги народу» у цих матеріалах практично не було.

Експертні коментарі з цього приводу брали репортери «1+1» та «UA: Першому». На «1+1» політкоментатор Володимир Фесенко висловив таку думку: «Дмитро Олександрович почав себе позиціонувати як самостійна політична фігура, як такий собі нейтральний спікер Верховної Ради. І це дуже влаштовувало, наприклад, опозицію. Але це не зовсім влаштовувало президентську команду». На Суспільному оцінки давав Євген Магда: «Це прагнення самого Зеленського: звільнити Разумкова, який перестав бути повністю керованим. Коли голосувався закон про деолігархізацію побачили, що Руслан Стефанчук спроможний протягнути це рішення, спроможний, якщо не закривати всім рот, то йти незважаючи на протести опозиції. Тому поміняють більш розумного на спроможного бути більш бездумним виконавцем».

На 5 каналі замість експертів конфлікт оцінював ведучий Віталій Ковач: «На посаді спікера парламенту від Разумкова очікували васальної відданості, але він неочікувано намагався стати головою всього парламенту. І чути всіх депутатів та всі фракції. Звісно, Офіс президента така самостійність Разумкова, м’яко кажучи, дратувала, але доводилося миритися. Аж до ухвалення закону про деолігархізацію. Отут і почалася відкрита війна». Уже з подальшого сюжету зрозуміло, що ці висновки в підводці побудовані на компіляції оцінок нардепів від «Голосу», «Європейської солідарності», координаторки «Опори» Ольги Айвазовської, редакторки видання «Слово і діло» Катерини Пітєніної, а також речника президента Сергія Никифорова.

На Першому незалежному збирали плітки по телеграм-каналах: «На тлі цього у телеграм-каналах ширилися чутки, за зміну спікера “cлугам” начебто пропонують від 50 до 100 тисяч доларів». Це твердження в сюжеті заперечив Микола Тищенко. А лідер «Опозиційної платформи — За життя» Юрій Бойко критикував владу: «Сложно предполагать, что там в этих “слугах” творится. Они старательно уходят от решения вопросов, которые обещали решить, когда шли на выборы».

Лідерами за кількістю матеріалів з ознаками замовності на цьому тижні, як і в попередні, були представники «ОПЗЖ». В окремий блок можна виділити матеріали, що відстоювали інтереси підсанкційних медіа Медведчука-Козака. У попередні періоди в їхній захист активно включалися самі представники «ОПЗЖ», але вже котрий тиждень поспіль на Першому незалежному розігрують карту міжнародної підтримки медіа, маніпулюючи заявами іноземним політиків.

В топі за кількістю піар-згадок опинився очільник столиці Віталій Кличко. Його виокремлювали в повідомленнях про вшанування пам’яті жертв Бабиного Яру, він дарував пояс WBC боксеру Усику, преміював учителів, вимагав від своїх підлеглих нарешті розробити Генплан Києва та запевняв киян, що за комунальні послуги цього сезону вони не будуть переплачувати. Головними осередками для просування заяв київського мера стали СТБ та ICTV, а також «Інтер». Побільшало і згадок у піар-сюжетах Олени Зеленської. Вона була героїнею матеріалів про впровадження стратегії безбар’єрних просторів на тих же каналах, а також на «1+1».

Темою для піару стало вшанування жертв розстрілів у Бабиному Яру 29 вересня. На ICTV та СТБ виступали лідери фонду «Бабин Яр», серед членів наглядової ради якого є і власник цих каналів Віктор Пінчук, і музикант та екснардеп Святослав Вакарчук. На «Інтері» виокремили Віталія Кличка. На «1+1» неочікувано серед інших міст України показали уроки пам’яті в Харкові, які коментували не історики, а кандидат у мери Ігор Терехов. Його «1+1» піарить уже не вперше.

«Слуги» у Трускавці

У матеріалах про виїзний з’їзд фракції «Слуга народу» у Трускавці знов торкалися питання відставки Разумкова. У перший день, коли нардепи тільки приїхали до курортного міста, більшість новинарів розповідала, як вони добиралися. Наприклад, Перший незалежний: «На елітних автівках, на таксі і навіть потягом». На «UA: Першому» та 5 каналі відзначили, що для того, аби нардепи їхали в одному вагоні, начальник пересадив пасажирок, якими виявилися журналістки видання «LB.ua». «Україна», «Інтер», «1+1» і 5 канал оглянули вартість номерів у готелях, у яких поселили нардепів. На «Інтері» при цьому додали, що журналістів туди не пропускали, навіть якщо ті хотіли поселитися. На 5-му назвали готелі «фешенебельними», хоча тут же вказали і вартість номерів — від двох тисяч гривень. За такі гроші не в кожному посередньому готелі Києва можна зняти навіть економ. У цих матеріалах підкреслили, що нардепи селилися власним коштом. На «1+1» детально пройшлися по меню: «Сьогодні до 20:00 журналістам дозволили знімати неформальне спілкування і прем’єр-міністра Дениса Шмигаля, майже всіх депутатів "Слуги народу" за наїдками, напоями. Годують добре, оселедець є, солоні помідори є, гарячий, холодний лосось і свинина також є. Але найважливіший день буде завтра, коли тут буде президент».

У студії 5 каналу 1 жовтня гостем був нардеп Гео Лерос, який вийшов із фракції та періодично постачає медіа компромат на президента, його оточення та політсилу. На завершення розмови Лерос, коментуючи підпал своєї автівки, висловив таку думку: «Если ты предан Зеленскому, то тебе прощается все. Воруй, грабь — и тебе никакой ответственности не будет». На що ведучий Віталій Ковач відповів: «Прикро. Прикро, що люди служать не закону, а служать особистостям, які цей закон мають би насправді захищати». Подібних суб’єктивних коментарів ведучого стандарти інформаційної журналістики точно не передбачають.

Також в ефірі 5 каналу вийшов сюжет, до якого ведучий підвів: «Чи стала ця сила, яку привів Зеленський до влади, справжньою партією? Що змінилося за рік від минулого зібрання у Трускавці? Чи навчилися депутати чогось, що допомогло їм справді стати фахівцями із законотворення?». Відповіді на це питання в сюжеті давали виключені із фракції Анна Скороход, Антон Поляков і той же Гео Лерос. Як можна здогадатися, їхні висновки про партію та її політику були несхвальні.

Наступного дня підписи за відставку Разумкова таки зібрали. А головним героєм дня став Володимир Зеленський, який оцінював роботу парламенту та давав настанови. А більшість питань нардепам і посадовцям стосувалася подальших кроків щодо відставки спікера. Завдяки «десанту нардепів» найпопулярнішим із регіонів цього тижня стала Львівщина.

Затримання Саакашвілі

Про затримання Михеїла Саакашвілі в Грузії 1 жовтня коротко повідомляли на більшості каналів. Детальніші матеріали вийшли на «UA: Першому» та 5 каналі. На Суспільному зібрали коментарі прихильників та опонентів Саакашвілі, зокрема, президентки Грузії Саломе Зурабішвілі. На 5 каналі також додали коментар політичного експерта Нодара Харшіладзе, що навіть за ґратами Саакашвілі може виводити людей на протести проти чинної грузинської влади. Потім у включенні грузинська журналістка Марта Арделія розповіла, як грузинські медіа намагається розібратися у хронології подій та суперечливих заявах грузинських політиків.

Наступного дня в кількох новинах з’явилася і згадка про нардепку від «Слуги народу» Єлизавету Ясько. «Історії із затриманням Саакашвілі пікантності додала ще й українська депутатка Єлизавета Ясько. У соцмережах вона оприлюднила відео, де вона та Саакашвілі говорять про почуття один до одного. Те, що більше не можуть приховувати своїх стосунків і що тепер вони пара. Цим здивувала навіть колег по парламенту», — розповіли на «Інтері». Більш стримано про цю деталь згадували в повідомленнях 5 каналу, «1+1», просто назвавши Ясько обраницею Саакашвілі. На «Україні» синхрон Ясько про любов Саакашвілі до Грузії та його роботу на користь грузинського народу дали, але не уточнили, чому саме ця нардепка говорить за колишнього президента Грузії. Перший незалежний, ICTV та Суспільне не брали до уваги цю деталь.

Що ж до суті самого затримання, то Перший незалежний показав коментар міністра закордонних справ України Дмитра Кулеби, що оскільки Саакашвілі є громадянином України, йому будуть допомагати. «Володимир Зеленський занепокоєний новинами про затримання Саакашвілі і тоном заяв в Грузії щодо розвитку ситуації», — повідомили на «Інтері». На «1+1» показали реакцію грузинської сторони: «Неприпустимо, щоби одна людина брала в заручники стратегічне партнерство між Грузією та Україною. Так глава МЗС Грузії Давид Залталіані відреагував на позицію президента України щодо арешту Михаїла Саакашвілі».

Міжнародні політичні події та події української політики висвітлювали приблизно в однаковому обсязі. До важливих подій за кордоном також додалися українсько-угорські дискусії щодо російського газу. Але соціальні теми на більшості каналів із вибірки «Детектора медіа» все ж були популярнішими за політику. Найпопулярнішою темою новин було поширення коронавірусної хвороби в Україні. Найбільш тривожну подачу інформації на цю тему практикували на СТБ: «Під лікарнями знову черги швидких із ковідними хворими», «Нова хвиля ковіду накриває Україну швидше, ніж очікували і піку вона сягне вже в листопаді». Найбільше показники відокремлення оцінок від коментарів впали на 5 каналі, де найчастіше емоційно коментували політичні події.


Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1744
Читайте також
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду