Тиша в ефірі. Які українські теле- і радіокомпанії припинили мовлення через війну

Тиша в ефірі. Які українські теле- і радіокомпанії припинили мовлення через війну

15 Червня 2022
4983
15 Червня 2022
14:00

Тиша в ефірі. Які українські теле- і радіокомпанії припинили мовлення через війну

4983
Частина зруйновані або знеструмлені, частина — загарбані окупантами, чимало просто не мають грошей, аби працювати далі.
Тиша в ефірі. Які українські теле- і радіокомпанії припинили мовлення через війну
Тиша в ефірі. Які українські теле- і радіокомпанії припинили мовлення через війну

До 2014 року припинення мовлення будь-якого телеканалу було вкрай нетиповою для мирної України подією. Телеканали переформатовувались, змінювали власників, об’єднувались, однак майже ніколи не замовкали. 2014 року місцеві телеканали та осередки всеукраїнських мереж почали припиняти мовлення там, куди ступала нога російського загарбника — у Криму, Донецькій та Луганській областях. А з початком великого російського наступу у лютому 2022 році — й в інших регіонах. За три місяці повномасштабної війни Україна повністю чи частково (на певних територіях) втратила кількадесят телеканалів. Замовкло також кілька місцевих і багато осередків мережевих радіостанцій. Деякі з мовників припинили трансляцію через бойові дії, небезпеку для працівників, відсутність електрики та зв’язку, знищення телетрансляційних веж, які Росія атакувала з перших днів наступу. Деякі були захоплені окупантами, розграбовані або перетворені на ретрансляторів кремлівської пропаганди. Деякі відмовились від ліцензій, аби не ставати колаборантами. Є й чимало таких, що просто не змогли далі працювати без рекламних доходів. 

Замовкли через бойові дії

За інформацією Національної ради з питань телебачення і радіомовлення, 29 загальнонаціональних телеканалів у цифровому ефірі не мовлять зараз у Маріуполі, на окупованій частині Запорізької, Харківської, Херсонської та Луганської областей, а також у Тростянці на Сумщині. У Чонгарі на адмінкордоні з Кримом на цифровому каналі компанії «Телемережі України» не мовлять ICTV та Прямий. У регіональному мультиплексі не транслюються філії Суспільного на Херсонщині, Луганщині, Донеччині, у частині Харківщини та Запорізької області, а також у Тростянці на Сумщині. Відновити мовлення на окупованих територіях оператор цифрового ефірного телебачення — «Зеонбуд» — зможе після їхнього звільнення.

ICTV, Новий канал, «Україна», СТБ, Суспільне, «Інтер», «1+1» та Прямий припинили аналогове телевізійне мовлення на 52 частотах у 22 містах і селах Донеччини, Луганщини, Харківщини, Херсонщини та Чернігівщини. Це канали, яким у грудні 2020 року дозволили мовити в аналоговому форматі у прикордонній та прифронтовій зоні, аби аналогові частоти на цій території не зайняла Росія. Також припинили аналогове мовлення в цій зоні місцеві канали TVM (Мелітополь), «Юг» (Бердянськ), «Капрі» (Покровськ на Донеччині)  та ІРТА (Сєвєродонецьк).

Канал «Донбас», який належить «Медіа Групі Україна», припинив мовлення у перші дні великої війни. У пресслужбі холдингу розповіли, що всю техніку каналу в Маріуполі знищили російські обстріли. «Канал був вимушений припинити власне мовлення і за допомогою технічних можливостей каналу “Україна” приєднався до трансляції на територію Донецької та Луганської областей спільного телемарафону», — повідомили в компанії. Частина працівників каналу «Донбас», які виїхали з Маріуполя в березні, тепер працює у Кам’янці-Подільському на Хмельниччині. На початку квітня «Донбас» частково відновив прямоефірне мовлення у вечірньому праймі з новинами про події на Донбасі. Згодом налагодив співпрацю з телеканалами Хмельниччини. «Відновлена й робота сайту donbas24.news, сторінок у соцмережах, телеграм-каналу та ютуб-каналу», — повідомили в компанії.

Через бойові дії в Запорізькій області вимкнули канали «Твоя стихія TV5», Alex.ua, «Капрі» з міста Покровська Донецької області, «Сігма» з Маріуполя, які транслювались у цифровому мультиплексі МХ-5. Була змушена припинити трансляцію в цифровому телеефірі ІРТА з Сєвєродонеьцка. Канал уже мусив колись виїжджати з окупованого Луганська. Як розповів «Детектору медіа» представник телекомпанії Сергій Фоменко, 26 лютого більшість працівників редакції виїхала до Черкас. В ефірі кілька днів показували повтори, поки у Сєвєродонецьку не зникла електрика й інтернет. Частину техніки вдалося вивезти. Зараз редакція співпрацює з організаціями, які надають засобам масової інформації ґранти — Media Development Foundation, Львівським медіафорумом тощо, і сподівається відновити трансляцію онлайн на сайті та ОТТ-платформах. «Намагаємось знайти допомогу, щоб відновити роботу. Бо зараз підприємство не має грошей. Наші співробітники не звільнені, однак ми маємо борги із зарплатні. Ми працюємо у соцмережах. Робимо донорський проєкт для ютуба. А так ситуація критична», — сказав Сергій Фоменко. Колектив каналу ІРТА сподівається повернутись додому — до Луганська, коли його звільнить українська армія. Надії на збереження каналу має й власниця каналу «Донбас-онлайн» Ольга Тихонюк-Шаповалова. Цей канал із Сєвєродонецька припинив мовити 24 лютого, його працівники працюють на волонтерських засадах у соцмережах. Доходів у каналу немає, тож і зарплати платити нема чим.

У Херсоні припинили мовлення місцеві канали Kratu, ЯТБ та «Херсон плюс», а також кабельний «Твій плюс». Із локальних цифрових мультиплексів вийшли канали «Юг» із Бердянська та  канал Мелітопольської міської ради TVM. На Харківщині, де тривають бойові дії, в частині міст і селищ не можуть мовити ТРК «Регіон» і «Сімон».

Сумщина повністю звільнена, однак росіяни зруйнували інфраструктуру, зокрема серверну станцію, без якої у Тростянці не може транслюватися цифрове ефірне телебачення. Припинився ефір місцевого телеканалу TVT.

В окупованій Бучі у березні була знищена студія та все обладнання каналу «Погляд», який виходив у кабелі. В окупованій частині Запорізької області припинили два кабельні канали з Енергодара («Енергоатом» та «ЕнТС»), БМТК ТБ з Бердянська. У Сєвєродонецьку перестав мовити в кабелі канал СТВ, у Покровську на Донеччині — «Орбіта» та комунальний канал «Інфо-центр» з Селідова, TV 8 та «Сігма» з Маріуполя. На Харківщині не працює кабельний канал КІТ у Куп’янську, «Медіа Зміїв» та «Профіт», а також кабельні канали мережі «Тріолан». На Сумщині через руйнування не працює «Пульсар ТВ» з Охтирки та СТС із Сум. Загалом через війну та окупацію, за підрахунками Нацради, припинили працювати сорок чотири провайдери. 

Заговорили по-російськи

Низку каналів захопили окупанти. Голова Національної ради з питань телебачення і радіомовлення Ольга Герасим’юк казала, що в Херсоні росіяни «віджали» (sic) чотири телеканали, а мелітопольський канал «МТВ плюс» почав ретранслювати російський телеканал. Національна рада хоче отримати додаткові повноваження, аби позбавляти телеканали ліцензій за колабораціонізм.

Менш однозначна ситуація з каналом «ВТВ плюс». Національна асоціація медіа, до якої входить цей херсонський телеканал, повідомила, що він припинив мовлення другого травня після того, як окупанти намагались нав’язати йому свою редакційну політику, а до того висвітлював події нейтрально. Керівниця асоціації Катерина М’ясникова сказала «Детектору медіа», що телекомпанію захопили окупанти, керівництво «ВТВ плюс» повідомило Нацраду про захоплення студії та приміщення, а також попросило тимчасово призупинити ліцензію. Втім «Детектор медіа», переглянувши свіжий контент «ВТВ плюс», побачив не лише відверті прояви колабораціонізму, а й участь у роботі каналу його власниці Тетяни Каменської. За інформацією джерел «Детектора медіа» у Херсоні, на «ВТВ плюс» також працює її син та ще низка відомих у місті медійників із проросійською позицією. 

Замовкли через скруту

УНІАН і «2+2» — канали з групи 1+1 media — припинили цифрове мовлення в Одеській, а «2+2» — у Кіровоградській області. У пресслужбі холдингу «Детектору медіа» сказали, що за повної відсутності доходів від реклами «продовження місцевого та регіонального телевізійного мовлення стало об’єктивно неможливим». Тому канали попросили Нацраду дозволити їм призупинити мовлення з 1 квітня й до завершення воєнного стану. «Мовлення регіональних телерадіокомпаній буде відновлене, як тільки це стане можливим», — кажуть у пресслужбі.

Так само були змушені відключити сигнал у травні одеські канали місцевого медіаменеджера Олександра Козиря. Йому належать канали GNews, ТВ-1, А1, GTv і «Сіті ТВ», які мовили в Одесі та області. Також Олександр Козир є беніфіціаром ТОВ «Коледж преси та телебачення».  У коментарі ДМ він повідомив, що мовлення припинене через війну. «Ми тримались до останнього. Сил більше немає. Частина співробітників поїхала, ми втратили ключових рекламодавців. Сподіваюсь на найскоріше повернення в ефір. Зараз уся робота законсервована», — сказав він.

Також в Одесі та Одеській області  більше не мовлять канали «Академія» та «ТРК Здоров’я», які за реєстром належать Марії Солодар. «Здоров’я» тому отримало попередження через ретрансляцію каналів Медведчука. Компанії аргументували припинення мовлення технічними та організаційними причинами. Через фінансові труднощі вийшов із місцевого мультиплексу канал «Южная волна», який належить депутату Одеської міської ради Володимиру Іванову. На цю посаду він балотувався від Партії Шарія.  З фінансових причин не працює і одеський канал «Інший» (бенефіціар Михайло Іванов), а також ПП ТРК «ТІС ТВ» та ТОВ ТРК «РІО», які належать та близькі до депутата  Южненської міської ради Віталія Кутателадзе. Саме ці дві компанії отримали частоти на одному з останніх конкурсів минулого року.

Фінансові труднощі змусили припинити цифрове мовлення канал «Твій всесвіт» із Первомайська на Миколаївщині. Нацрада також повідомляє, що в МХ-5 припинив цифрове ефірне мовлення канал «Центральний» із Полтави, який належить власникові радіо «П’ятниця». Втім представник власника компанії Антон Озадовський сказав, що цифрове мовлення не припинялося, натомість поки що припинилось супутникове. «Супутник — дуже дорога річ. Мовлення на супутнику буде, щойно буде змога сплачувати за послуги. Шукаємо всі можливі варіанти: рекламодавці, ґранти та інші. Від ліцензії не відмовлялись і не збираємось», — сказав Антон Озадовський. За інформацією «Детектора медіа», за супутникову трансляцію телеканали платять у середньому 6250 доларів США на місяць. Мовлення на супутнику також згорнули ТВ-1 з Одеси, , канал телемагазинів Sonata TV, «Так TV», Перший діловий та Music box із Києва — загалом, за даними Нацради, припинили мовлення десять супутникових каналів.   Також  регулятор повідомляє  про те, що  супутникове мовлення припинив канал «Ісландія» Володимира Петрова. Однак представник каналу Андрій Соломаха уточнив «Детектор медіа», що канал не припиняв вихід на супутнику, а лише перейшов на Amos в пакет державного підприємства «Укркосмос». Тому що для оплати послуг на супутнику «Азерспейс-1» не було можливості придбати валюти контракту.

Іноземні канали, адаптовані для України, мовлення не припиняли. 

Радіостанції

«Українське радіо» залишається єдиним мовником доступним на всій території України, навіть у окупованих чи охоплених бойовими діями районах. Якщо у деяких населених пунктах окупанти пошкоджують чи вимикають FM-передавачі, то «Українське радіо» залишається доступним на середхніх хвилях (кнопка АМ або СХ на приймачах) на частотах 1278 кГц, 873 кГц, 1404 кГц та 657 кГц. А середні хвилі радіо «Балтійська хвиля» покривають мовлення у країнах Західної Європи до Португалії, а також країни Північної Європи і європейську частину Росії.

«Громадське радіо»  і «Наше радіо» більше не мовить у Луганській області,  «Країна ФМ» — у Миколаївській області, «Перець ФМ» у Донецькій, Запорізькій, Луганській, Херсонській, Чернігівській, Вінницькій та Миколаївській  областях, «Хіт ФМ» і «Мелодія ФМ» — у Херсонській, Донецькій та Запорізькій областях, «Радіо Рокс» та Kiss FM — у Донецькій та Херсонській областях, «Шансон» у Миколаївській і Запорізькій, «Люкс ФМ», «Релакс», «Радіо Байрактар» і DJ FM у Херсонській області, «Мелодія ФМ» у Запорізькій,  «Армія ФМ» у Запорізькій, Луганській і Херсонській, Радіо «Марія» у Харківській, а «Просто радіо» в Одеській області. Припинило мовлення й радіо «Крим Реалії».

З місцевих радіостанцій припинили мовлення ІРТА в Сєвєродонецьку, «Радіо клас!» в Ізюмі на Харківщині, Z в Житомирі, «Веселе ФМ» у Запорізькій області, «Говорить Рикове», «Іванівка ФМ» і «Лепетиха ФМ» на Херсонщині, «Ромен» у місті Ромни Сумської області, «Говорить Вовчанськ» із Харківської області, «Говорить Попасна», «Говорить Станиця Луганська», «Говорить Кремінна» з Луганської області, «Лада» з Вінницької області, «Маямі» та «Народне радіо» з Одеси,  Оnefm з Чернігова, «Формат» із Запоріжжя, «Азовська хвиля» з Бердянська, «Радіо Хіт» з Охтирки і «Добре радіо» з Тростянця.

 Дані Нацради щодо припинення мовлення каналів станом на 27 травня 2022 року

 

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
4983
Читайте також
20.05.2022 14:00
Наталія Данькова
«Детектор медіа»
1 299
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду