Правдиво про «правду»

27 Червня 2009
20029
27 Червня 2009
09:53

Правдиво про «правду»

20029
Чому «нашенській, українській» програмі «Моя правда» (СТБ) не підходять кандидатури вітчизняних героїв?
Правдиво про «правду»

Український глядач уже звик до того, що вітчизняні телеканали аж надто несміливо звертаються до власне українських тем. Цього разу йдеться не про українську політику - з нею, навпаки, перебір. А от що стосується публіцистики, то вже якось само собою розуміється, що левову частку ефірного часу становлять проекти іноземного, переважно російського виробництва, в яких і відображується російська дійсність або ж розкриваються таємниці ще не такого далекого радянського минулого.

 

Очевидно, що інтерес до останнього в Україні достатньо високий, отже й поява «пострадянської» документалістики в ефірі абсолютно виправдана. Разом із тим відсоток програм власного виробництва українських каналів, що поволі зростає, мав би заряджати оптимізмом стосовно того, що ситуація поступово вирівняється й телебачення нарешті стане українським не лише за назвою, але й за суттю. Але тут і маємо парадокс.

 

Можливо, найяскравіше цю ситуацію помітно на прикладі каналу СТБ. В його ефірі є ціла низка якісних документальних проектів на будь-який смак. Серед них власні - «Документальний детектив», «Мосфільм. Невідома версія», «У пошуках істини», «Моя правда», «Правила життя» тощо.

 

Цикл «Моя правда» - це розповіді про долю зірок кіно та шоу-бізнесу, або, як зазначається на сайті каналу, «програма "Моя правда" руйнує стереотипи й показу життя героя таким, яким воно є насправді. У кожному випуску глядач по-новому відкриє для себе чергову зірку - не лише ідола, а й людину; дізнається унікальні подробиці життя та творчості».

 

Скажімо, навесні цього року глядачі побачили історії про Марата Насирова, Барі Алібасова, батька й сина Бондарчуків, Анастасію Заворотнюк. Та й загалом, серед героїв проекту домінують, назвімо це так, іноземні персонажі, нехай частина з них і українського походження.

 

Дехто з цих людей став відомим ще з часів СРСР. Але в СРСР були й українські радянські актори, співаки, яких чомусь обділено увагою (виключення становлять, наприклад, Леонід Биков, Сергій Іванов, Микола Гринько). Що ж стосується наших сучасників, то тут повна перевага російських облич, що може призвести часом до кумедної ситуації - глядачеві іноді важко ідентифікувати «Мою правду» як проект СТБ, адже за контентом він мало чим відрізняється від продукту, що міг би бути закуплений у Росії. Що і змушувало керівника проекту Ксенію Бугрімову виправдовуватися: «Сначала, когда запускался проект, это было весело, когда газеты писали, что еще один русский проект, бла-бла-бла... Но сейчас это уже обидно!!! Проект свой!! НАШЕНСКИЙ!!!!! УКРАИНСКИЙ!!!!! СТБ-шный!!!!» (стилістику збережено. - Авт).

 

Хоча в цьому випадку не зрозуміло: на що ображатися? Так, канал виробляє продукт, виходячи з ринкових реалій і, напевне, з метою продати його в інші країни. Але тоді треба розуміти, що за таку стратегію доведеться платити й частиною реноме в себе вдома. Автор може здатися повним невігласом, але йому дійсно ні про що не говорить, при всій повазі, ім'я Маші Малиновської, програма про яку вийшла на початку квітня. Чому її історія цікавіша українському глядачеві, ніж історії тих же Скрипки або Вакарчука? Потрібно більше інтриги? Ну то можна розповісти про українську «зірку» 90-х Юрка Юрченка, який свого часу раптово зник з української сцени і не так давно знову на неї повернувся. Не вичерпується ж сучасна вітчизняна естрада Поплавським (хоч, судячи зі слів Ксенії Бугримової, програма про співочого ректора вже є).

 

Склалася ситуація, коли фільми каналу СТБ про кримінал, а також ті, в яких ідеться про «правила життя», занурені в українській контекст. Там же де йдеться про культуру, нехай і в її популярному вимірі, - переважає тематика сусідньої країни. Нічого подібного в тій самій Росії навіть уявити неможливо. Справді, ну невже українці тільки й уміють, що красти, хворіти та їсти?

 

Залишається ще програма «У пошуках істини», яка, безперечно, є цікавим продуктом, але її авторам слід подумати над зміною назви. Принаймні, російський варіант назви подібного проекту - «Искатели», без претензій на «істинність», що виходив на СТБ раніше, більше відповідає концепції, за якої творчий колектив не тільки реконструює, але й значною мірою конструює, інтерпретує історичні події.

 

Що ж до «Моєї правди», то досвід інтерівської програми «Позаочі» демонструє, що українські гості ведучої Юлії Литвиненко виглядають абсолютно достойно і цікаво. Було б лише бажання розкривати ці образи.

 

Втім, в окремих випадках бажання виникає, і велике. Адже не пошкодував СТБ ані часу, ані сил для підготовки випуску «Моєї правди» з Леонідом Кучмою.

 

Крім того, нещодавно керівник департаменту власного виробництва СТБ Галина Пілютікова щиро жалілася з приводу закриття іншого циклу програм, а саме «Невідомої версії»: «Этот проект закроется, так как заканчивается список старых мосфильмовских шедевров. Мне лично очень и очень жаль». Не варто так побиватися, адже від офісу СТБ до кіностудії Довженка - рукою подати. А ще ж є «Одеська кіностудія». І там, і там, було зроблено багато шедеврів!

 

Можливо, й не треба було б загострювати увагу саме на таких аспектах документалістики, яку «видає на-гора» СТБ, тим більше що каналу останнім часом вдалося завоювати власну аудиторію. Якби не одна деталь. Програми про російських героїв шоу-бізнесу, кіно- і телеекрану з успіхом можуть зняти і в Москві. А українські герої повинні бути потрібні в першу чергу тут, в Україні.

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
, для «Детектор медіа»
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
20029
Читайте також
14.08.2009 09:12
Денис Жарких
для «Детектор медіа»
27 270
11.08.2009 15:52
Євген Булавка
для «Детектор медіа»
47 811
28.07.2009 11:01
Ірина Дружук, «День»
14 690
27.07.2009 16:31
Тарас Шульга, «Русский вопрос»
25 624
06.07.2009 08:36
Сергій Грабовський
, для «Детектор медіа»
11 818
03.07.2009 16:11
Інна Завгородня, «Український тиждень»
31 448
03.07.2009 10:35
Маша Томак, «День», Анна Слєсарєва, Анастасія Сошина, «День»
21 881
30.06.2009 15:48
Олег Вергеліс, «Дзеркало тижня»
18 724
30.06.2009 09:30
Олександр Михельсон
, для «Детектор медіа»
11 304
30.06.2009 08:41
Андрій Кокотюха
, для «Детектор медіа»
18 017
25.06.2009 15:46
Олександр Михельсон
, для «Детектор медіа»
23 034
22.06.2009 10:08
Олександр Дубина
, для «Детектор медіа»
20 276
25.05.2009 10:24
Галя Койнаш, Zaxid.net
13 958
15.05.2009 12:04
Ігор Лосєв, «День»
36 678
13.05.2009 15:58
Борис Соколов, «Грани.Ру»
11 138
Коментарі
16
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Євген Булавка
5618 дн. тому
Для sofo: моя стаття була про інше. ви не сказали нічого нового
SOF0
5621 дн. тому
Булавка: СТБ - коммерческий канал. Он делает коммерческие проекты. Которые как Вам уже здесь написали должны собрать коммерческую аудиторию, а кроме того еще и иметь возможность быть проданными - в Россию, в Прибалтику, в Казахстан, в Белорусь. Как вы думаете, что охотнее посмотрят там? А на них тоже нужно ориентироваться. А если хотите Тризубого Стаса - ну наскребите тыс 10-20 долларов, возьмите кредит и проспонсируйте. Вложите свое, и поверьте тогда вы совсем другое писать будете.
Злой
5621 дн. тому
Кажется разобрались. "из-за угла",я имел ввиду взгляд на эту передачу простого или как модно сейчас говорить пересичного гражданина Украины. Я согласен с Вами, может передача про Стаса будет интересна, но кто ее будет смотреть? Нынешняя ТВ индустрия нашей страны дает народу то, на чем она может заработать деньги. Народ приучили это смотреть и Вы журналисты этому не слабо помогаете. Экшен, убийства, сенсации, пиар, поймали, застукали, залезли в постель, криминал, катастрофы, желтая пресса. И вдруг передача о человеке которого знают единицы, о его жизни и творчестве. Да еще с рекламой про зубную пасту. Ну, и? И дочитайте мой комент первый до конца. Мазепа это у нас нарицательное как УТ-1. Удачи
Євген Булавка
5621 дн. тому
одна з останніх "Моїх правд" була про Михаїла Круга могли б зробити і про Тризубого Стаса, для різноманітності. Цікава ж історія - росіянин, який став українським бардом. І так скрізь Так шо мені не зовсім зрозумілі пропозиції подивитися із-за угла Це СТБ чомусь робить із-зі угла, рна мою думку
Злой
5621 дн. тому
Женя Вам не угодишь. "Давайте назвемо наших сучасників, живих, і тих кого вже нема - ". Давайте Мазепы нема, Бандеры тоже. Причем тут "Владимирский централ". Мы кажется в разных лодках. Если Вы настроены на диалог ( а судя по быстрому отзыву, так и есть) помимо Бандеры, я и о другом писал.
Євген Булавка
5621 дн. тому
Злой, дуже прикро, що крім Мазепи ви нікого не знаєте. Давайте назвемо наших сучасників, живих, і тих кого вже нема - Голубович, Сердюк, Ужвій, Миколайчук. Можливо ви думаєте, що Міхаїл Круг і "Владімірский централ" це цікавіше, я ж іншої думки. Взагалі, після слова "Бандера" читати було вже не цікаво.
Злой
5621 дн. тому
нет Женя не юлите. У Вас разнопланновость только связана с Украиной. Только наши и только свои. Сразу подчеркиваю красной чертой - ЭТО ХОРОШО, но давайте посмотрим чуть из-за угла. СТБ делает ряд передач, где главными героями выступают польские или прибалтийские, можно и грузинские товарищи. Вы прекрасно знаете, что большой аудитории, тем более молодежной это не собирет. Интересно смотреть то, что для меня интересно, а не то, что хотят втюрить, типа патриоты. Поэтому и наши, и российские герои передач будут собирать людей возле экрана. Ну сделали сегодня чуть больше соседей, ничего завтра своих добавим, но только действительно настоящих как Лобановский и Быков. А начни они крутить про Мазепу, Бандеру, Шухевича, Петлюру, Ющенко - рейтинг - ноль. Ну может только Луканов да Грабовский слезу пустят. Для них, чем больше грязи на Россию, как бальзам на сердце. Цитата Ваша - "Справді, ну невже українці тільки й уміють, що красти, хворіти та їсти?" НЕ, могут еще устраивать кировоградское сафари на людей, сбивать машинами людей безнаказанно, бить памятники, сбивать гражданские самолеты, врать нагло целому народу, да этот список можно писать и писать. Мы ж целую жизнь людей до 1991 года в грязь засунули. Не так жили, не за тех воевали, не тому Богу поклонялись, не в той партии были, не так детей растили. Вообщем я думаю СТБ быстрей разберется, что будет смотреть наш зритель.
Євген Булавка
5622 дн. тому
to sofo: напевне ви неуважно читаєте. Я як раз за різноманітність, а не ту одноманітність, яку пропонує Моя правда зараз.
SOF0
5622 дн. тому
Булавка: о чем вы спотрите? показатели программы посмотрите - как смотрит программы население нашей любимой всеми страны. Отлично смотрит! И Лобановского, и Быкова и Заворотнюк и Собчак! Они любят и то и другое, то есть Разнообразие. А почему вы хотите чтобы все вокруг вас смотрели только то, что нравится Вам? Купите себе ДВД и смотрите дома.
Євген Булавка
5622 дн. тому
Шановний Аndrii_UA, переліченим вами списком, безперечно і вичерпується увесь куций загін українських "зірок". Намагаючись "коряво" боднути мене, ви наводите 10 прізвищ проти скілька російських - 100?, 1000? Що цим спростовано, не зрозумів?
Andrii_UA
5622 дн. тому
Евгений, позор! Вы коряво раскрываете тему, которую изучили поверхностно, и более того, даете ссылку на материалы, которые опровергают весь вышеизложенный материал! :))) Цитата: Почему в вашей интереснейшей программе одни москали???? Не одни... Лобановский, Сергей Иванов (Кузнечик), Быков, Гринько, Повалий, Поплавский. Готовятся: Руслана Писанка, актер Яковченко, Маргарита Криницина, Ахметов, Кучма. А вы о ком хотите посмотреть кино? Присылайте предложения. (http://stb.ua/klubv.php?item.14569) Г-н Булавка, желая блеснуть интеллектом - блистайте им в темах, которые изучили, а не выдавайте поверхностные ИМХО своего бурно противостоящего всему сознания! :)))) Удачи в развитии!
кокотюха
5623 дн. тому
Луканов правий стосовно сплеску інтересу до української історії. На власні вуха чув. як представники українського пролетаріату скаржилися на те, що, цитата, "кацапи вже задовбали своїм Петром Першим", і що нема де чогось подивитися-почитати про себе. Я готовий працувати в цбому напрямку. Але - УВАГА! - аби така інформація була позбавлена занудної наукової академічності. Хто хоче наукового підходу - будь ласка, є купа товстих підручників і вчених-зануд, готових по чотири години говорити про батуринську цеглину та її роль у становленні української духовности. Інфотеймент, українці, це не злочин і не хвороба - нормальна манера подачі необхідної для отримання загальних знань інформації. Тоді б, до речі, великі Українці не провалилися б, аби люди цю популярну інформацію мали.
Луканов
5624 дн. тому
Я фактично випадково заскочив на "Країну мрій" - де грали етнічний рок і там 90 відсотків молодих людей до 30 років. Можна припустити, що і про українську культуру дивитимуться охоче. А про історію я вже не кажу, бо інтерес до неї значно виріс - про це свідчать опитування.
Л.Чичканьова
5624 дн. тому
Повністю підтримую автора http://blogs.telekritika.ua/?id=680&
Євген Булавка
5626 дн. тому
Дякую за підтримку і доповнення
андрій кокотюха
5626 дн. тому
Підтримую автора. Збирався писати подібний текст, а загалом говорю на цю тему давно. Хоча пан Булавка забув ще один парадокс: чомусь склався стереотип, що люди, котрих цікавить український контекст і контент - старі, десь віком за 60 років, у старих костюмах і з портретами Шевченка поруч з іконами. Або - законсервовані самі в собі. Це неправда, постійно доводжу це власним прикладом. Просто своїм цікавляться всюди і це дає рейтинги...
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду