18:57
Понеділок, 10 Грудня 2018

Незалежна медійна рада знайшла мову ворожнечі і виправдання агресора на NewsOne

Незалежна медійна рада дійшла висновку, що низка передач в ефірі телеканалу NewsOne протягом серпня — жовтня 2018 року транслювала мову ворожнечі та вислови, що виправдовували державу-агресора, а також порушувала журналістські стандарти.
Незалежна медійна рада знайшла мову ворожнечі і виправдання агресора на NewsOne
Незалежна медійна рада знайшла мову ворожнечі і виправдання агресора на NewsOne

Свій висновок Незалежна медійна рада (НМР) оприлюднила 10 грудня.

Національна рада з питань телебачення і радіомовлення звернулася до Незалежної медійної ради з двома зверненнями щодо аналізу контенту передач телеканалу NewsOne, що виходили в ефірі протягом 31 серпня — 17 жовтня 2018 року. Звернення стосувалося 11 різних передач суспільно-політичної тематики, в яких активно критикувалася нинішня українська влада.

У своєму висновку НМР наголосила на тому, що розглядатиме кожен епізод окремо на предмет дотримання законодавства та професійних стандартів журналістики, а не аналізуватиме загалом весь контент. Такий підхід відповідає, зокрема, підходу Європейського суду з прав людини у справі Stomakhin v Russia, у якій суд із понад 20 різноманітних висловлювань автора чітко провів розмежування між тими, що розпалюють ворожнечу, та захищеними політичними висловлюваннями.

У чотирьох передачах — а саме в передачі «Інтерв’ю з Оленою Лукаш» 31 серпня 2018 року, двох передачах Live 5 вересня 2018 року, а також передачі «Український формат» 5 вересня 2018 року — на думку НМР, містилися заклики до розпалювання ворожнечі.

Так, у першій із них ведучий В’ячеслав Піховшек сказав, що «любой человек, который называет себя ветераном АТО, считает, что у него есть индульгенция на убийство или он может убивать», чим, на думку НМР, стигматизував всю соціальну групу через діяльність її окремих учасників.

Вислови Андрія Лесика в передачі Live, що транслювалася 5 вересня 2018 року об 11:54, закріплюють назву війни на Донбасі як братовбивчої. Це висловлювання не є ізольованим, зауважує НМР, а звучить у контексті розлогого монологу про відсутність будь-якого поступу з української сторони щодо врегулювання війни мирним шляхом.

Окремо НМР наголосила на висловах, що пролунали в рамках передачі Live, що транслювалася 5 вересня 2018 року о 19:51, та передачі «Український формат», що транслювалася 5 вересня 2018 року. Так, Євген Червоненко та Михайло Добкін у цих передачах називають спікера парламенту Андрія Парубія ідеологом вбивств в Одеському будинку профспілок, а також порівнюють його з нацистами, що розстрілювали євреїв у Бабиному Яру. «Хоча такі вислови можна розглядати крізь призму більшої межі критики для представників владної верхівки, в цих висловах є пряме звинувачення у вчиненні особою найсерйозніших злочинів. Ототожнення когось із нацистами та фашистами є таким, що розпалює ворожнечу — про що наголошувалося Європейським судом з прав людини у справі Surek v Turkey (No 1)», — йдеться у висновку НМР.

У своїх висловлюваннях у рамках передачі «Великий вечір» від 2 вересня 2018 року та передачі «Суб’єктивні підсумки» від 6 вересня 2018 року Євген Червоненко стверджує, що світ не визнає Російську Федерацію як агресора, стверджує про недоведеність присутності російських військових сил на Донбасі — а далі говорить про те, що Росія захищає свої інтереси. Такі висловлювання мають ознаки виправдання дій Росії на території України — а тому Незалежна медійна рада вбачає у трансляції цих двох передач ознаки порушення телеканалом NewsOne заборони на трансляції телепередач, виготовлених після 1 серпня 1991 року, що містять популяризацію або пропаганду органів держави-агресора та їхніх окремих дій, що виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України. НМР зауважує, що зважаючи на природу цих висловлювань та пасивну роль ведучих, телеканал не має імунітету щодо слів озвучених гостями передачі та передбаченого Законом України «Про телебачення і радіомовлення».

У передачі «Український формат» від 17 жовтня 2018 року НМР вбачає порушення стандартів достовірності та збалансованості подання інформації. Так, у передачі з уст Михайла Добкіна лунає теза про те, що Уляна Супрун не має медичної освіти, а Олександр Вілкул стверджує, що лише 3 % людей в Україні матимуть змогу лікуватися після проведення медичної реформи. Також ідеться про епідемії, яких немовбито не було в Україні протягом тривалого часу. В той же час, ведучий передачі не доклав жодних зусиль для спростування чи перевірки такої інформації. Крім того, з переглянутого матеріалу не вбачається, що при запрошенні гостей до ефіру було би запрошено когось, хто схвалював би позицію чинного МОЗ щодо медичної реформи.

Із повним текстом висновку можна ознайомитися тут.

Нагадаємо, 20 вересня Нацрада призначила позапланову перевірку телеканалу NewsOne через висловлювання низки ведучих і гостей ефіру про війну на Донбасі, Андрія Парубія та автокефальну церкву. 18 жовтня Нацрада перенесла розгляд питання щодо результатів цієї перевірки NewsOne. Проект рішення передбачав призначити каналу штраф 92 тис. 510,25 грн.

Незалежна медійна рада є органом саморегулювання у сфері медіа, до якого входять 15 членів – авторитетних журналістів та громадських активістів, які мають ґрунтовний досвід у медійній сфері. Склад медійної ради сформували наприкінці 2015 року п’ять медійних організацій – Центр демократії та верховенства права, Інститут масової інформації, «Інтерньюз-Україна», «Детектор медіа» та фундація «Суспільність».

Окрім надання експертних висновків щодо вирішення суперечливих ситуацій, Незалежна медійна рада надає рекомендації органам влади та іншим зацікавленим особам задля вдосконалення регулювання у медійній сфері.

Головою Незалежної медійної ради є голова ГО «Детектор медіа» Наталія Лигачова, секретарем – медіаюрист Ігор Розкладай (Центр демократії та верховенства права).

За перший рік своєї роботи Незалежна медіайна рада ухвалила 11 рішень, які стосувалися порушення телеканалом НТН декомунізаційних норм законодавства, запису передачі за участі Вікторії Шилової в ефірі телеканалу «Репортер» (Одеса), порушень при висвітленні інформації про пункт для біженців у Яготині, резонансного «Подвійного життя Президента», серіалу «Не зарікайся», критики епізоду «Слідства.Інфо» на сайті texty.org.ua, трансляції телеканалом «Гамма» передач за участю Петра Симоненка, рекламних роликів «Рідна Роса», «Шустов» і «Первак», випуску передачі «Відкритий мікрофон» на радіо «АКС», випусків передачі «Трафік з Кивою» на телеканалі NewsOne і публікації в газеті «Дзеркало тижня» матеріалу Вадима Трояна «Війна на кримінальному фронті». Крім того Незалежна медійна рада підготувала одну рекомендацію Нацраді щодо регулювання контенту.

У 2017 році Незалежна медійна рада ухвалила 10 рішень: щодо змісту розважальних передач та їх анонсів на телеканалі СТБ («Один за всіх», «Битва екстрасенсів», «Хата на тата», «МастерШеф»), щодо правомірності обмеження ретрансляції телеканалу «Дождь» в Україні, щодо трансляції передачі «Территория заблуждений» виробництва телеканалу РЕН ТВ у Маріуполі, щодо трансляції документального фільму «Олесь Бузина: жизнь вне времени», щодо трансляції програми «Слідами грантоїдів: спеціальний репортаж» телеканалом «Україна», щодо сюжету «Отбор судей в Верховный Суд: кто виноват в срыве процесса» у «Подробностях» на «Інтері», щодо змісту розважальних передач та анонсів на телеканалі СТБ, щодо випусків передачі «Стосується кожного» на телеканалі «Інтер» від 9 та 13 жовтня 2017 року, щодо трансляції телеканалом NewsOne сюжету про розгляд комітетом із фінансових питань Конгресу США наявності корупції в НБУ та щодо трансляції телеканалом «112» документального фільму «Операція “Паспорт”».

У 2018 році Незалежна медійна рада ухвалила рішення щодо трансляції телеканалом «UA:Суми» випуску «Видавці коммайна» передачі «Під прицілом», щодо сюжетів про Аднана Ківана на одеських телеканалах, щодо колонки редактора «Жиди чи євреї?» в газеті «Чортківський вісник» від 2 лютого 2018 року, щодо матеріалів стосовно діяльності ГО «Життя» на 5-му каналі та у виданні «Деньги.ua», щодо трансляції телеканалом ICTV розгрому табору ромів у програмі «Надзвичайні новини» від 9 червня 2018 року, щодо коментаря Євгена Мураєва про Олега Сенцова на телеканалі «112 Україна», щодо випуску ток-шоу «Один за всіх» каналу СТБ, щодо статті інтернет-видання «Страна.ua» про Томос, щодо окремих скетчів у рамках передачі «Ліга Сміху» на телеканалі «1+1», а також склала рекомендації щодо пошуку та титрування експертів у ЗМІ.

Читайте також

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1761
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop