15:00
П'ятниця, 10 Травня 2019

Політичний детокс. Моніторинг теленовин 29 квітня — 4 травня 2019 року

Вібрації самотності та мінімум політичного піару в теленовинах. Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», ICTV, «України», «UA: Першого», «112 Україна» та 5-го каналу.
Політичний детокс. Моніторинг теленовин 29 квітня — 4 травня 2019 року
Політичний детокс. Моніторинг теленовин 29 квітня — 4 травня 2019 року

Поради нумерологів, «вібрації самотності» травня та ганебно неточна інформація з’являлися у випусках протягом тижня. Найбільшу політичну активність викликала видача російських паспортів жителям окупованих територій та обговорення можливих дат інавгурації президента. У питаннях державної політики канали рівнозначно давали реакції як ще чинного президента Порошенка, так і обраного Зеленського. А за участі останнього стали з’являтися типові паркетні новини: зустрівся з митрополитом Православної церкви, лідерами мусульманських громад, відправив команду на зустріч із євродепутатами. Деякі з цих подій ігнорували на «1+1», де раніше найактивніше говорили про Зеленського, але їх показували «Україна», ICTV та «Інтер». «Вікна-новини» на СТБ взагалі взяли собі відпустку, тому в цей період їх немає в моніторингу.

29 квітня, понеділок

Президент Росії Володимир Путін прокоментував заяву Володимира Зеленського щодо видачі російських паспортів на окупованих територіях Донецької, Луганської областей і Криму. Путін з іронією схвалив заяву майбутнього президента України й додав, що варто піти ще далі й запровадити спільне громадянство для українців та росіян. Ця тема оминула випуск новин на «Україні». Ведучий новин 5-го каналу Віталій Гайдукевич дав словам Путіна свою оцінку: «Поки реакції, ані Зеленського, ані тих, хто пише чи говорить від його імені, на нову позицію Путіна немає. Натомість є чітка позиція чинного глави держави. Петро Порошенко у Львові відреагував на паспортні фантазії».

 

«UA: Перший» та «112» розповіли про початок видачі російських паспортів, але не говорили про свіжу заяву Путіна. На «112» дали лише позицію Порошенка без нагадування про реакцію Зеленського.

Порошенко ж відреагував на заяви Путіна під час візиту до Львова. Улесливі матеріали про те, як він ушанував героїв України на Личаківському цвинтарі й дякував за підтримку своїм прихильникам, вийшли на каналі «Україна» та «Інтері». «Я готовий, все що маю, всього себе віддати за щастя України, так само, як і кожен з вас», «Не втрачайте віри в перемогу, не втрачайте віри в Україну, не втрачайте віру в нашу армію, не втрачайте віри в нашу віру і не втрачайте віри в нашу мову, бо це є той державний фундамент, який дозволить нам подолати бідність, увійти в Європу, захистити членство в НАТО і зробити Україну, вивести її на таке місце, на яке вона по-справжньому заслуговує», — казав Порошенко.

 

Тим часом канал «Україна» повідомив, що Володимир Зеленський повернувся з відпочинку в турецькому Бодрумі, де з ним намагалися поговорити російські медіа.

На ICTV вийшов матеріал із ознаками комерційної замовності про переваги служби доставки Glovo.

На каналі «Україна» звітували про благодійність фонду Ахметова на Донбасі.

30 квітня, вівторок

ЦВК офіційно оголосила результати виборів. Порошенко привітав Зеленського телефоном, а Зеленський записав відеозвернення, в якому назвав дату символічною — 30 квітня відбулася інавгурація першого президента США. Також Зеленський оголосив конкурс на посаду речника президента. Усі сім каналів показали обидві заяви.

Крім того «UA: Перший» проаналізував попередні заяви Зеленського і штабу та кристалізував із них потенційні плани нового президента. А «1+1» додав у новину розважально-пізнавального змісту, нагадавши, як проходили інавгурації попередніх президентів та які прикмети стали для них фатальними під час церемонії.

 

Володимир Зеленський зустрівся із предстоятелем Православної церкви України митрополитом Епіфанієм. Про це з посиланням на сторінку церкви у Фейсбуку повідомили «Україна» та «Інтер». «Про що говорили — наразі невідомо», — зазначили на «Інтері». Так само сказала ведуча каналу «Україна»: «Про що говорили, не повідомляють». Про спроби самостійно з’ясувати зміст розмови редакції також нічого не сказали, тож, вочевидь, і не намагалися. Тож хоча привід цікавий, але суті ці повідомлення не передають, що є типово паркетним підходом. Тим часом на каналі «Україна» задовольнилися коментарями користувачів соцмережі із логічно хибними припущеннями: «У коментарях читачі підмітили: митрополит і президент майже одного віку, мають багато спільного, тож порозуміються».

 

«Своїх» піарили на «Інтері». У випуску лідер «Опозиційної платформи — За життя» Юрій Бойко вимагав звільнити міністра соцполітики Андрія Реву. Він звинуватив міністра в образливих висловлюваннях на адресу мешканців окупованих територій в інтерв’ю BBC. Про що саме йдеться, не уточнили. Потім голова політради цієї партії Віктор Медведчук закликав «зшивати країну» та розповідав про «мирний план» своєї політсили. Про це він говорив в ефірі наближеного йому каналу NewsOne. Далі на «Інтері» — сюжет про підготовку Одеси до відзначення річниці трагедії 2 травня й заява ОПЗЖ про те, що треба встановити меморіал жертвам трагедії і провадити діяльність Будинку профспілок із урахуванням історії та чутливості до теми.

Про нові обшуки у кримських татар на анексованому півострові розповіли лише в половині випусків: «112», «1+1», «UA: Перший» та «Інтер».

Про досить резонансну новину — пожежу на Рівненській АЕС, — розповіли тільки «Україна», «1+1» та «Інтер». Усі три канали ще в підводці повідомили: хоча місцевих мешканців це налякало, але атомники запевнили, що загрози немає.

На каналі «Україна» розповідали чергову щемливу історію про те, як Рінат Ахметов допомагає мешканцям Донбасу.

1 травня, середа

Наскрізним приводом для всіх випусків були акції до Дня праці.

Найбільший фейл цього дня спіткав канал ICTV. Про 1 травня тут вийшов матеріал, що порушує майже всі стандарти інформаційної журналістики. «У Києві ж першотравень пройшов без демонстрацій і протестів», — повідомила ведуча Інна Шевченко. Відеоряд складається з архівних кадрів із масовими акціями у столиці з використанням іще радянської символіки. Ці кадри змінюються видами дощового безлюдного Хрещатика, вже цьогорічного. Це ведуча прокоментувала так: «Втім, сьогодні, можливо через дощову погоду, Хрещатик і Майдан Незалежності були незвично безлюдні». Насправді акція таки відбувалася. Її навіть анонсували. Хоча погода явно змінила плани організаторів.

На «1+1» розповіли коротко про цю акцію біля Будинку профспілок. У ній взяли участь представники профспілок і робітничих організацій. На «Інтері» головним героєм цієї події зробили народного депутата Сергія Капліна. «Нардеп заявив: за його ініціативи днями створено політичний рух профспілкових діячів. За взірець у його діяльності взято досвід польських колег», — розповіла авторка сюжету. Політик ніби намагався заплутати своїх прихильників, виступаючи у футболці «Партія простих людей». Річ у тім, що це стара назва організації, яку він очолює і яка тепер називається «Соціал-демократична партія».

Із регіональних акцій до Дня праці найактивніше розповідали про Харків. Там активісти вийшли на акцію проти прихильників комуністичної ідеології. Одного з лідерів прихильників «Першотравня» облили зеленкою.

На ICTV компенсували свій непрофесійний матеріал про нібито відсутність акцій у столиці сюжетом про трудові права, а саме нерівність у розмірах зарплат чоловіків та жінок. Про те, як удалося подолати цю проблему в Ісландії, у «Фактах» пояснили сюжетом, виготовленим журналістами «Радіо Свобода».

 

Із 1 травня в Україні знижена ціна на газ. Про це короткими повідомленнями нагадали «Інтер», «UA: Перший» та ICTV. Cюжет із коментарем експерта, директора центру «Інститут міста» Олександром Сергієнком, вийшов на «Україні». Сергієнко пояснив, що таке рішення ще не привід радіти: «По суті, ніхто не гарантує, що з початком опалювального сезону ціна не виросте знову». Додали коментар «Нафтогазу» про те, що знижуватися ціна може, а максимальна відмітка є фіксованою на рівні 8,25 грн за кубометр.

Канал «Україна» радився з нумерологинею про найбільш удалий день для інавгурації нового президента. З озвучених дат вона назвала найбільш вдалою 19 травня, але радить перенести церемонію на червень, бо «травень несе вібрації самотності».

 

Ознака стабільності на каналі «Україна» — щоденний сюжет про благодійність фонду Ріната Ахметова.

2 травня, четвер

Роковини трагедії в Одесі. На ICTV та «Україні» на цій темі пропіарився Вадим Новинський. На ICTV вийшов БЗ із синхроном, присвячений саме цьому опоблоківцю. На «Україні» з ним говорили у студії. Новинський розповідав, як він та його політсила підтримують родини загиблих, та критикував владу: «Ещё виновные в этой страшной трагедии, те, кто заказывал, те, кто убивал, не понесли заслуженного наказания. Почему? Потому, что в этом не заинтересована украинская власть». На «Інтері» в центрі траурних заходів очікувано опинилися представники «Опозиційної платформи — За життя» Юрій Бойко та Микола Скорик.

5 канал та «UA: Перший» сказали про акції Нацкорпусу та інших націоналістичних організацій. «Організували місцеві осередки “Національного корпусу”, об'єднання “Свобода”, “Правого сектору” та організації “Вуличний фронт”», — максимально повно повідомили на «UA: Першому». Тут, а також на 5-му каналі та «1+1», нагадали імена активістів Євромайдану Андрія Бірюкова та Ігоря Іванова, які стали першими жертвами подій 2 травня і вбивство яких каталізувало сутички.

Володимир Зеленський відреагував на заяву Путіна про спільне громадянство: «Нічого спільного, крім державного кордону». Про це сказали ICTV, «Україна», «Інтер» і 5 канал. На 5-му, втім, не обійшлося без підколів, уже вкотре: «Нічого спільного, крім кордону. Новообраний президент Володимир Зеленський на сторінці у Фейсбуці відреагував на останні заяви президента Російської Федерації та укази щодо спрощення видачі паспортів Росії громадянам України. Довго думав стосовно “много общего” між Україною та Росією». Ці повідомлення не містять позицій посадовців щодо заяв Путіна. Напередодні офіційну заяву зробило МЗС.

Також про зустріч Зеленського з мусульманськими лідерами сказали на «Інтері» та «Україні». Зміст повідомлень обмежується загальними фразами й не розкриває значення цієї події, тому їх можна назвати паркетними.

«Інтер» поширив заяву народного депутата Сергія Капліна, де він закликав Зеленського звільнити міністра соцполітики Андрія Реву. Крім того, що цього ж вимагав в ефірі «Інтера» Юрій Бойко, тут криється ще один нюанс. Звільняє міністра Верховна Рада, на яку обраний президент не має впливу і представником якої є сам Каплін.

На каналі «Україна» крім щоденного звіту про благодійність Ахметова також розповіли про нове обладнання на шахтах його компанії ДТЕК.

3 травня, п’ятниця

Офіційні видання «Голос України» та «Урядовий кур’єр» опублікували результати виборів. А команда новообраного президента зустрілася з європейськими політиками у Брюсселі. Компліментарні незбалансовані матеріали про це вийшли на ICTV та «Інтері». Ці повідомлення спираються лише на коментарі Руслана Рябошапки та Олександра Данилюка, містять лише обіцянки щодо позитивних змін. Інформація важлива, але однобока та у вигідному для команди Зеленського ключі.

 

На 5-му каналі розповіли про інтерв’ю Ігоря Коломойського програмі Bihus.Info, що вийшло напередодні. Зачепилися за його найбільш резонансну фразу з цього інтерв’ю: «За словами Ігоря Коломойського на Сході України, цитата: “Воюють українці з українцями”, — кінець цитати». Також зацитували фрагменти про його симпатію до міністра внутрішніх справ Арсена Авакова та вболівання за команду Зеленського. Щодо висловлювання про війну на Донбасі після сюжету дали реакцію міністра оборони Степана Полторака: «Російська Федерація в 14-му році здійснила агресію проти України, і сьогодні ми захищаємось від агресора. Чесно кажучи, теж був здивований. Тому що я думав, що в Україні немає жодної людини, яка б яка так думає. Я розраховував на те, що українці всі розуміють хто воює на Донбасі, якою зброєю і хто здійснив агресію і в Криму, і в Донецьку, і Луганську».

На «Інтер» народні депутати Сергій Каплін і Наталія Королевська обіцяли сприяти, щоб держава дбала про підтримку ветеранів. Сергія Рудика на «Інтері» хвалили за особисту участь у висадці алеї сакур на Черкащині, де розташований його виборчий округ.

На каналі «Україна» питання газових контрактів обговорювали у студії з Олегом Ляшком, який не є експертом у цій сфері. Також у випуску два матеріали просували інтереси Ріната Ахметова: про благодійність та оновлення мереж на підприємстві ДТЕК.

4 травня, субота

Володимир Зеленський зустрівся із представниками парламентських фракцій. Обговорювали дату інавгурації та перспективи нових виборів до парламенту. Канали різною мірою давали слово представникам різних фракцій. На «Україні» синхронами дали коментарі представників «Народного фронту», «Опоблоку» та «Відродження», на «1+1» та «UA: Першому» — «Самопоміч» і «Відродження». На 5-му перерахували всі присутні фракції, коментарі дали від «Народного фронту» і «Відродження». На «Інтері» в синхроні є тільки представник «Відродження». Гострої критики від нардепів не було, оскільки ця зустріч була радше знайомством.

Про відставку голови Національної ради з питань телебачення і радіомовлення сказали на ICTV, «1+1» та «Інтері». Повідомлення дуже схожі: стислі, без коментарів, із посиланням на указ, розміщений на сайті президента.

У Черкасах скоїли замах на журналіста Вадима Комарова. Про це повідомили на ICTV, щоправда не навівши джерел інформації, «1+1», «Інтер» та «1+1» посилалися на інформацію від медиків та поліції. «UA: Перший» серед усіх дав найдетальніший бекґраунд щодо професійної діяльності Вадима Комарова, що могла стати приводом для замаху.

«Олег Ляшко закликав 9 травня вийти на неполітичну альтернативну акцію “Український безсмертний полк”». Про це повідомив канал «Україна», не давши цій історії належного бекґраунду чи коментарів істориків щодо такої ініціативи. Марші «Безсмертного полку», що є наслідуванням російської пропагандистської акції, в Україні проводили під проводом «Опозиційного блоку».

Підсумки

Кількість матеріалів із ознаками замовності вийшла на мінімальний рівень. Цьому сприяє політичне міжсезоння та святковий період. Крім поодиноких матеріалів стабільною присутністю в новинах вирізняються лише Ахметов на його каналі «Україна» та представники «Опозиційної платформи — За життя» на «Інтері».

 

Це перший тиждень, коли Володимир Зеленський за кількістю згадок обігнав Петра Порошенка, що є очевидним та закономірним після зміни влади. Представники інших політичних сил у поле зору новинарів майже не потрапляли, оскільки не відбувалося активних політичних подій та засідань парламенту.

 

Аналізувалися програми «Подробиці» о 20:00 («Інтер»), «ТСН» о 19:30 («1+1»), «Новини Прайм» о 19:00 («112 Україна»), «Час новин» о 19:00 (5 канал), «Новини» о 21:00 («UA: Перший»), «Факти» о 18:45 (ICTV), «Сьогодні» о 19:00 («Україна»), «Вікна» о 22:00 (СТБ).

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews. Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
593
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop