10:30
Понеділок, 4 Травня 2020

Паразити. Як канал Ахметова «підчепив» людей Медведчука

25 636
Нові ведучі переїхали на «Україну 24» разом зі своїми старими гостями. Де компанію їм складають Ляшко, Яценюк, «Опозиційний блок» та керівники компаній Ахметова.
Паразити. Як канал Ахметова «підчепив» людей Медведчука
Паразити. Як канал Ахметова «підчепив» людей Медведчука

Останнім часом Рінату Ахметову не щастить. Як би вміло найбільший український олігарх не використовував ситуацію, факт залишається фактом: усі його політичні проекти з тріском програли вибори, а статки бізнесмена зменшилися на 80 % за останні сім років. До цього ж переліку можна сміливо додати й інформаційний телеканал «Україна 24», який 16 травня відсвяткує півроку в ефірі. Під час запуску ЗМІ нам обіцяли, що «вже в лютому глядачів чекатимуть великі шоу, зірки в ефірі, несподівані формати», та насправді аудиторію чекали тільки сум, печаль та Олег Ляшко. А далі грянув карантин і ведучим «України 24» знову лишилося тільки обіцяти, як колись їхні програми переїдуть у великі красиві павільйони.

Проте проблеми інформаційного каналу Ахметова полягають не лише у відсутності масштабних проектів. В «України 24» просто немає власного обличчя. І деякі кадрові рішення тільки поглибили цю проблему.

Збоку події на каналі олігарха дуже нагадують фільм «Паразити». Спочатку туди потрапив на роботу Тигран Мартиросян (раніше працював на «Наш», до того — на 112 та NewsOne). Потім до Ріната Ахметова перейшов старий колега Мартиросяна Василь Голованов (ексгенпродюсер NewsOne). А вже сам Голованов почав кликати в ефіри в ролі гостей своїх друзів — Пальчевського, Співака, Портнова. І вуаля! Тепер на фоні дюжини стагнуючих українських інформаційних каналів у нас працює ще один. Який поєднує інформаційну політику новин «Сьогодні», найгірших гостей каналів Медведчука та рейтинги каналу «Наш».

«Три судьбы, к несчастью, были связаны»

Ви можете скільки завгодно сміятися з новин про «Гуманітарний штаб», але не можете заперечити, що Рінат Ахметов — справжній благодійник. Як іще пояснити підтримку ним Арсенія Яценюка, Олега Ляшка та «Опозиційного блоку», які наразі (за даними «Рейтингу» на 14 квітня) навіть у сумі не долають 5 %-й прохідний бар’єр на парламентських виборах? Причому якщо на «Україні» піар цих політиків зосереджується головним чином у випусках новин, то на «Україні 24» його можна побачити в найбільш неочікуваних місцях.

Наприклад, у програмі суб’єктивних оцінок «Зворотній зв’язок» частенько з’являється Олег Ляшко. Колишній народний депутат коментує ринок землі, карантин, прокуратуру. Хоча навіть без «радикала» в цьому шоу обговорюють зупинку шахт та «событие, которое нельзя пропустить и оставить без реакции» — благодійність Ахметова.

В ефірі «України сьогодні» розповідають про «гуманітарну допомогу» Арсенія Яценюка, яку експолітик «відправляв тричі». Відверто піарять Володимира Зеленського на річницю його обрання. Та, звісно, хвалять благодійність Ахметова. Також «Україна сьогодні» добре ілюструє рівень халтури каналу. Адже начитка ведучої (і, зрозуміло, самі сюжети) дослівно повторюють тексти на іншій «Україні» Ахметова. Що про річницю Зеленського, що про благодійність олігарха.

У гостьових студіях каналу концентрація наближених до олігарха політиків помітно менша. Хоча й тут можна знайти включення Бориса Колеснікова. Ексчиновників олігарха у цих форматах замінюють різноманітні експерти чи самі ведучі. Із глядачами можуть поговорити про проблеми шахт, борги перед енергокомпаніями, зависокі тарифи «Укрзалізниці» (давня історія Ахметова), використання шлаків для будівництва доріг (ще одна стара ідея бізнесмена). Звісно, «Україна 24» говорить про це не весь час. Але помітно більше, ніж будь-які колеги. Випуск про занадто дешеву електроенергію можна знайти навіть у програмі «Міфоломи».

На ютуб каналі «України 24» є список відтворень «Компетентна думка» з уривками різноманітних програм мовника. Станом на 1 травня там було 61 відео. Серед них сім із цитатами Арсенія Яценюка, п’ять із Михеїлом Саакашвілі, чотири з Олегом Ляшком. А також ролики за участі Бориса Колеснікова, Вадима Новинського і Світлани Тарабарової. Звісно, далеко не всі з них були компетентними в темах, які коментують. Вадим Новинський та Борис Колесніков, наприклад, чомусь оцінювали карантин. У кожному відео за участі Ляшка звучала тема енергетики. Арсеній Яценюк говорив про МВФ, банківський закон, зовнішню політику та свої прем’єрські успіхи. Світлана Тарабарова «разом із сином розповіла, чим займається на карантині». Наявність тут останньої лише підкреслює «компетентність» інших спікерів. Хоча у плейлисті є й актуальні профільні чиновники. А також керівниці компаній Ахметова.

У розділі «Головне» теж можна знайти відео за участі Ляшка, Яценюка й Новинського. Коли бачиш ролик із назвою «Новинський: Центральні та місцеві органи влади мають працювати спільно», одразу розумієш, чому цю непересічну думку додали саме до «Головного». Тим паче, що в цій підбірці є також «Співачка Настя Каменських ексклюзивно поділилась своїми планами» і «Лілія Ребрик порадила, як з користю провести карантин». Разом із тим більшість інших записів — це різноманітні заяви профільних чиновників про коронавірус або надзвичайні ситуації.

Варто уточнити, що на «Україні 24» можна побачити представників практично всіх політичних сил, крім, мабуть, «Опозиційної платформи — За життя». Але їм, щоби потрапити в ефір, потрібно щось зробити. Чи хоча б займати державну посаду. А от Олег Ляшко може просто посадити 100 дубів. Або, краще, просувати інтереси Ахметова.

Бійся Голованова, з гостями прибулого

Коли Василь Голованов звільнився з NewsOne, за нього можна було лише порадіти. Адже раніше, як і всі інші ведучі Медведчука, він більшість часу в ефірі просто мовчав. Мовчав, поки Портнов та Лукаш дискредитували Революцію гідності. Мовчав, поки всілякі Добкіни мріяли повернутися в СРСР. Мовчав, поки Співак та Пальчевський змагалися в затяжному болючому пустослів’ї. У Медведчука обмежене коло друзів, тож більшість із цих людей Голованов бачив щотижня, якщо не щодня. А глядачам лишалося тільки уявляти, як це — постійно слухати одній й ті ж три з половиною одеських афоризми Співака чи терпіти самозакоханість Пальчевського. Терпіти й не могти поставити справжні запитання, адже на NewsOne немає свободи слова. Звісно, на словах Голованов був «генеральним продюсером» каналу. Але про те, наскільки важлива ця роль, можна судити з планів на пошуки його заміни: «Немає нагальної необхідності».

Коротше кажучи, в лютому Голованов вирвався із групи найбільш тоталітарних «українських» каналів. А у квітні вийшов перший випуск «Часу Голованова» на «Україні 24». Де першим гостем став… Андрій Пальчевський. У наступні дні сюди приходили підряд: Гордон, Співак, Портнов, Добкін і знову Пальчевський. І знову Гордон. І знову Співак. Станом на 1 травня на ютубі можна знайти 16 випусків цієї програми, з яких на Співака, Пальчевського та Гордона приходиться по чотири ефіри. Або це стокгольмський синдром, або Голованов просто розучився спілкуватися з іншими людьми.

Тим паче, що зміст цих монологів не змінився. Михайло Добкін розповідає про «рагульський страх» дивитися в бік Росії, «абсолютного нациста» В’ятровича, перевагу російськомовної культури над україномовною. Андрій Портнов прямо заявляє про свою кампанію з дегероїзації «Небесної сотні», а також просуває тези про «вбивцю Стерненка», «скандальну партію “Голос”» та «соросят». І все це під старі добрі звуки апатії Голованова. Цікаво, він і радником директора медіагрупи так працює ?

Крім цих людей, ведучий устиг запросити у студію Олега Ляшка (зрозуміло), Михеїла Саакашвілі, Ірину Верещук та Кирила Тимошенка. Також у програму включалися Вадим Новинський, Софія Федина, Іван Крулько, Віталій Кличко, Владислав Криклій, Світлана Крюкова та інші.

У програмі колеги Голованова — Тиграна Мартиросяна — попурі ще обширніше. Там є і Юрій Луценко, і Леонід Кравчук, і Євген Комаровський, і Давид Сакварелідзе, і Володимир Гройсман, й Ігор Смешко. І, звісно, Пальчевський, Добкін та Червоненко.

Складно спрогнозувати, що трапиться з каналом далі (особливо враховуючи місцеві вибори), але наразі на «Україні 24» вимальовується серйозна проблема. Мало того, що айдентика «Опозиційного блоку» губиться на фоні «Опозиційної платформи — За життя», так тепер ще й канал Ахметова захоплюють обличчя каналів Медведчука. І справа навіть не в позиціях умовного Дмитра Співака (після п’ятої партії про таке вже не говорять), справа в унікальності. Навіщо глядачам іще один проросійський канал, де Голованов  розмовляє зі Співаком та Пальчевським? Тим паче, що після втрати улюбленого ведучого вони нікуди не зникли з тріади Медведчука. 

Хоча до політичних позицій, а, точніше, іміджу каналу також є запитання. Адже, крім усього вище згаданого, на «Україні 24» виходить «Реальна політика з Євгенієм Кисельовим». Де обговорюють вибори в США, згадують про скандали навколо Зеленського й начебто не кличуть у студію Ляшка (хоча якось тут включали Михайла Чаплигу). Але в чому план? Навіщо витрачати гроші і приваблювати аудиторію Кисельовим, щоб потім все-одно відлякувати її Портновим та Добкіним?

Доповнено: І, звісно, запитання викликає історія з програмою Яніни Соколової «Як вам не соромно», яку канал «призупинив» після випуску про «плівки Єрмака». Начебто через карантинні обмеження, зокрема, «неможливість запросити аудиторію». Джерело «Детектора медіа» з «Медіа Групи Україна» тоді також повідомило, що рішення про призупинення шоу прийняли через те, що «проєкт дорогий у виробництві, але має низькі показники телеперегляду». При цьому, наприклад, вищезгаданий Кисельов продовжує запрошувати гостей у студію, а його ефіри мають приблизно таку ж кількість переглядів на YouTube «України 24». І, цікаво, на каналі планують щось робити з Олегом Ляшком? Адже ефір «Часу Голованова» з ним має удвічі менше переглядів, ніж будь-який інший випуск. Коротше кажучи, це дуже підозріла ситуація, яка змушує ще більше сумніватися в незалежності редакційної політики каналу.

***

В анонсі програми «Зворотній зв’язок» від «України 24» є така фраза: «У нещодавній публікації у Financial Times було слушно підмічено, що телеканал "Україна 24" розпочав мовлення у стилі CNN, але, впевнений, що глядачі оцінять і формат у дусі BBC». Що ж, якщо під «форматом» мається на увазі формат «відео», тоді «Україна 24» справді нагадує BBC та CNN. Але, якщо говорити про зміст її трансляцій, то вона радше викликає асоціації з качками, яких вирощують на фуа-гру. Щоб отримати побільше делікатесу, у птахів штучно викликають значне збільшення печінки. Всі інші органи залишаються в порядку, але, по-перше, печінка на них тисне. По-друге, її дисфункція в результаті впливає на весь організм. Тваринки страждають. Проте саме велика печінка — це головна мета, з якою власники їх узагалі вирощують.

Тут така ж ситуація. Можливо, десь на «Україні 24» і є хороші інтерв’ю та новини. І тут точно є компетентні спікери (наприклад, лікарі) та якісні програми (наприлад, «Реальна політика»). Але це все практично не має значення, поки лобіювання інтересів Ахметова та його кишенькові політики отруюють весь організм. При чому всі знаємо, яку частину каналу власники будуть штучно збільшувати до місцевих виборів. 

Читайте також

Думки, висловлені в рубриці Column, передають виключно погляди самих авторів і можуть не збігатися з позицією редакції «Детектора медіа». Тексти авторських колонок суб'єктивні та не претендують на всебічне висвітлення теми.
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
25636
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2020 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду