Моніторинг спільного телемарафону «Єдині новини» за 5-6 грудня 2023 року

Моніторинг спільного телемарафону «Єдині новини» за 5-6 грудня 2023 року

14 Грудня 2023
1371

Моніторинг спільного телемарафону «Єдині новини» за 5-6 грудня 2023 року

Ігор Куляс
для «Детектора медіа»
1371
Порушення стандартів в ефірних блоках каналів «Інтер», «Ми — Україна», Суспільне, «1+1», ICTV та СТБ, «Рада».
Моніторинг спільного телемарафону «Єдині новини» за 5-6 грудня 2023 року
Моніторинг спільного телемарафону «Єдині новини» за 5-6 грудня 2023 року

Цей моніторинг — докладний аналіз ефіру спільного марафону (новин, прямих ввімкнень, гостьових студій) на дотримання стандартів і вагомі професійні помилки ведучих і журналістів. Автор моніторингу — Ігор Куляс, медіатренер та автор основної методології моніторингових досліджень «Детектора медіа». Докладний розбір роботи ведучих і журналістів під час моніторингу потрібен і глядачам, і самим медійникам, які зможуть врахувати свої помилки та робити якісніший продукт. В аналізі ми враховуємо специфіку воєнного часу та фіксуємо лише порушення стандартів, яких журналісти й ведучі могли б уникнути.

Детальніше — в методології моніторингу. Резюме моніторингових звітів читайте тут. У рубриці «Щоденні теленовини» щодня виходить короткий огляд марафону. А підсумки моніторингу телемарафону «Єдині новини» за липень — вересень 2023 року читайте тут (перша частина) і тут (друга).

Нагадуємо, що у зв’язку зі зміною сітки марафону в кожному моніторингу аналізуються всі шість каналів, але по чотири години ефіру. Та за два суміжних дні: понеділок і вівторок, вівторок і середа тощо. Ці дві доби на тиждень і години з ефірних блоків кожного каналу ми обираємо довільно. У розділі подій / тем, які не висвітлювалися телемарафоном, зазначаємо лише ті, які оприлюднювалися більшістю стрічок новин інших медіаресурсів протягом того часу доби, який аналізується.

Телеканал «Інтер» (8:00–12:00 5 грудня)

Зміст ефіру

Структура ефіру каналу була звичайною для ранкового слота. До 10-ї ефірні години мали по два 10-хвилинних випуски новин (на початках годин і посередині на 30-х хвилинах), далі години починалися 13-хвилинними випусками новин, продовжувалися гостьовими студіями. Новини вела Анастасія Даугуле, гостьові студії по черзі вели Олександр Васильченко й Олексій Фадєєв.

В ефірі були такі сюжети:

про бої під Авдіївкою;

про будівництво підземних шкіл-укриттів на Харківщині;

про збільшення кількості інфарктів;

про гранти від Українського ветеранського фонду;

про настрої в Конгресі США щодо ухвалення фінансування допомоги Україні;

про поїздку Лукашенка до Китаю;

про конфіскацію для відновлення України заарештованих російських активів на Заході;

про підготовку до свят на Одещині;

про нікопольський притулок для покинутих тварин із зони бойових дій;

про волонтерів «Добробату», які відбудовують зруйновані домівки.

Були прямі ввімкнення:

про ворожі обстріли в Миколаївській та Херсонській областях;

про наслідки ворожих обстрілів Запорізької області;

про обстріли Сумщини;

про ситуацію на українсько-польському кордоні;

про ситуацію з перевезенням пільговиків комунальним транспортом у Дніпрі;

про монтаж новорічної ялинки на Софійському майдані в Києві;

про форум «Реставрація та відновлення культурної спадщини України»;

про волонтерський рух «Ветеранка».

Гостями ефіру були:

Данило Гетманцев, голова Комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики, про збитки України від блокування польськими перевізниками кордону, про збитки ЄС від цих дій.

Дмитро Лубінець, уповноважений ВР з прав людини, про повернення викрадених українських дітей з Росії, про «удочеріння» дворічної української дівчинки російським депутатом Мироновим, про розстріл окупантами українських військових, які здавалися, про тиск окупантів на родичів військовополонених.

Петро Котін, президент «Енергоатому», про стан атомної генерації в енергосистемі, про останній блекаут на Запорізькій АЕС і про ситуацію там, про те, що таке «гарячий стан» атомного реактора, про ситуацію з ПСО.

Андрій Ковальов, речник Генерального штабу, про бойові дії на різних ділянках фронту, про добові втрати ворога, про авіаційні, ракетні та дронові атаки ворога по цивільній інфраструктурі, про фільтраційні заходи росіян на тимчасово окупованих територіях.

Юрій Ігнат, речник командування Повітряних сил, про нічну ворожу атаку дронами й ракетами С-300, про роботу мобільних вогневих груп зі знешкодження «шахедів», про модернізацію старих радянських комплексів.

Павло Клімкін, міністр закордонних справ у 2014‒2019 роках, про ситуацію з фінансовою допомогою США, про перспективи рішення ЄС щодо початку переговорів України про вступ, про політику Орбана, про допомогу ЄС у розмірі 50 млрд євро, про поїздку Лукашенка до Китаю і заплановану поїздку Путіна в Саудівську Аравію та Емірати, про «мирний план» Китаю, про заморожені на Заході російські активи.

Олексій Гетьман, майор запасу, ветеран російсько-української війни, про проблеми системи мобілізації, про питання демобілізації військових, про призовний вік.

Андрій Слабко, волонтер-лікар медичної бригади «Госпітальєри», про свою історію, про поранення, про надання медичної допомоги на окупованих територіях, про евакуацію поранених.

Крім того, в ефірі був документальний фільм Лілії Налягаки з рубрики «Як це — бути волонтером» про волонтерів, які камуфлюють автівки, зброю та військову техніку для фронту.

Порушення стандартів

Стандарт достовірності інформації

Стандарт порушували 79 разів (майже по 20 порушень на годину в середньому). З інтернету брали інформацію та відео 7 разів. Використовували відео з телеграм-каналу Херсонської ОВА. І були ось такі, з дозволу сказати, «посилання»: «місцеві жителі писали», «водночас у ворожих пабліках пишуть», «епічне відео потрапило в соцмережі», «очевидці повідомляють у соцмережах».

Найбільше порушень було у вигляді узагальнених розмитих псевдопосилань — загалом у 35 випадках. Зокрема, так «посилалися» на Генштаб, Повітряні сили, ДСНС, СБУ, Кабмін, Мінцифри, Мінкульт, Міненерго, «Укренерго», Дніпропетровську та Херсонську ОВА й Одеську міськраду. «Посилалися» так на НАТО, Білий дім, Збройні сили США, міноборони Росії та на нігерійську хунту. І були геть розмиті: «лікарі називають», «місцева влада заявляє», «синоптики попереджають», «наголосили енергетики», «місцеві жителі нарахували», «поліцейські повідомили», «в Чорноморську вирішили».

Було 9 абстрактних псевдопосилань: «повідомляють», «за статистикою» (невідомо чиєю), «за останніми даними», «дехто вбачає», «попередньо», «є така думка», «було прийнято, цитую, “компромісне рішення”» (невідомо ким і кого саме «цитує» кореспондентка), «за попередньою інформацією». 13 разів давали фактичну інформацію без посилань на джерела інформації.

Ще 15 разів робили узагальнені псевдопосилання на авторство суб’єктивних думок: «у Збройних силах її вже назвали», «у мерії поспішили заспокоїти», «говорять доглядальниці», «лікарі кажуть», «військові закликають», «політологи сумніваються», «водії говорять», «кажуть активісти», «волонтери кажуть» тощо.

Стандарт точності інформації

Було 24 порушення стандарту (по 6 в середньому на годину). У 17 випадках картинка не відповідала тексту в сюжетах і БЗ. Зокрема, традиційно некоректно «перекривали» повідомлення про обстріли різних населених пунктів, наприклад, невідповідно «перекривали» повідомлення про обстріли на Донеччині, а інформацію про обстріли на Харківщині «перекривали» якимось одним відео невідомо звідки, чи з Донеччини, чи з Харківщини. Або ж таке: в повідомленні про зняття блокади на кордоні зі Словаччиною дуже «логічно» слова ведучої «нині вантажівки вільно прямують через пункт пропуску» були «перекриті» відео багатокілометрової черги вантажівок на дорозі.

Двічі невідповідно «ілюстрували» прямі ввімкнення. Чотири рази невідповідно «ілюстрували» розмови з гостями.

Стандарт відокремлення фактів від думок

Стандарт порушували найчастіше — загалом 193 рази, майже все це були суб’єктивні оцінки журналістів у новинах і в новинних елементах гостьових студій.

Були емоційні оцінки: «ідуть запеклі бої», «вибухова ніч», «найгучніше було», «попри шалені втрати», «криваву кремлівську війну», «знищені росіянами вщент», «але, на жаль, уже без ознак життя», «на щастя, постраждалих не було», «будинок висадило в повітря», «гатили з мінометів», «епічне відео», «на буремних виборах», «руйнівна повінь накрила», «здивували світ», «захмарну суму донатів», «щасливі улюбленці» тощо.

Чимало було різних оцінок із різних приводів: «стався потужний вибух», «зазнали незначних ушкоджень», «небезпечні знахідки», «є незначні руйнування», «швидко загасили», «головна проблема», «давня проблема», «величезний український десант», «цієї нелегкої праці», «активно користуються», «активно прикрашають», «уважно слідкує», «гостинно зустрів», «успішно впоралися», «у скрутному становищі», «дуже міцна», «цікаві аргументи», «не скупився на компліменти» і багато подібних.

Були недоречні маркери суб’єктивної думки та привернення уваги: «зі стриманим оптимізмом можу сказати», «скажу», «як я вже сказала», «до речі», «і не дай боже», «і найголовніша новина», «це цікаво», «ми звернули увагу на те», «якщо чесно».

І навпаки, ведучі гостьових студій у 5 випадках не авторизували власних міркувань.

Стандарт повноти інформації

Було 5 порушень стандарту. У сюжеті не досить було представляти Андрія Миселюка лише як «політолога». Бекґраундове відео ракетних атак ХАМАСу по Ізраїлю 7 жовтня не було титроване ні датою, як це належить робити, ні навіть просто як архівне. У двох БЗ на відео не було інтершуму, а в сюжеті про притулок для покинутих тварин замість інтершуму була недоречна музичка.

Стандарт доступності подачі інформації

Ведучий запитував у президента «Енергоатому» про ситуацію з «так званим ПСО». З пояснення самого ведучого було взагалі незрозуміло, що ця абревіатура означає і хто й кому винен ці гроші. Тож малозрозумілою для глядача була і відповідь гостя. Ще двічі в ефірі звучали «топчиновники».

Інші зауваження

От чого я взагалі не зрозумів, то це навіщо було повідомляти в новинах, наприклад, про перестрілку поліції з якимось чоловіком із вибухом у США (причому двічі), про якесь ДТП в Таїланді або ж про «руйнівну повінь» у Танзанії? Невже в Україні нині так мало подій відбувається, щоб у телемарафоні розповідати про якісь події в інших півкулях Землі, які не мають до України жодного стосунку?! Це ж типова «міжнародка» мирного часу, якою новини надолужували хронометраж випусків у бідні на події дні.

Якось геть нелогічно було у прямому ввімкненні із Софійського майдану в Києві розповідати про те, що «на околицях Бахмута з’явилася така імпровізована новорічна ялинка». Призначення прямого ввімкнення саме в тому й полягає, щоб розповідати, що відбувається на місці самого ввімкнення, а не в сотнях кілометрів від цього місця.

На прощання ведучий не анонсував ні своїх наступних колег із каналу «Ми — Україна», ні навіть того, що «марафон триває».

І не було фемінітивів: «відео РФ, країни-агресора» (титр на всьому ворожому відео в ефірі каналу), «Ярина Марків, кореспондент» (титр у прямому ввімкненні).

Наративи роспропаганди й токсичні медіаперсонажі

У проаналізованому ефірі каналу цього дня не було російських наративів, новини вела токсична ведуча каналу Анастасія Даугуле, яка раніше вела на каналі традиційні концерти до 9 травня.

Резюме

Новинна складова чотирьох годин ефіру каналу була такою: один репортажний сюжет і 7 прямих ввімкнень (ще одне було нерепортажним). У гостях побувало 3 ньюзмейкери. Із сюжетів найкращим був репортаж Станіслава Кухарчука про бої під Авдіївкою (оператори В’ячеслав Ромодан, Віталій Більський). І був дуже якісний документальний фільм Лілії Налягаки з рубрики «Як це — бути волонтером» про волонтерів, які камуфлюють автівки, зброю і військову техніку для фронту.

Стандарти журналісти каналу порушували 322 рази (по 80,5 раза на годину ефіру в середньому). Найчастіше порушували стандарт відокремлення фактів від думок — 193 порушення, майже всі вони були суб’єктивними оцінками журналістів у новинах і новинних елементах гостьових студій. Стандарт достовірності було порушено 79 разів, майже половину з цих порушень становили узагальнені розмиті псевдопосилання на джерела фактичної інформації. Стандарт точності було порушено 24 рази, переважну більшість із цих порушень становили невідповідності між картинкою і текстом у БЗ та сюжетах. Крім того було 5 порушень стандарту повноти інформації та 3 порушення стандарту доступності подачі інформації.

У проаналізованому ефірі каналу цього дня не було проявів політичного піару і російських пропагандистських наративів, новини вела токсична ведуча каналу Анастасія Даугуле.

Телеканал «Ми — Україна» (14:00–18:00 5 грудня)

Зміст ефіру

Структура ефіру каналу була такою: ефірні години починалися 16-хвилинними випусками новин, продовжувалися гостьовими студіями. Новини вели Ігор Пупков і Марина Кухар, гостьові студії спочатку вели Марія Скиба і Максим Сікора, згодом — Юлія Галушка та Олег Білецький.

В ефірі були такі сюжети:

про наслідки ворожих обстрілів Херсона;

про прем’єру вистави в театрі «Особистості»;

про наслідки польської блокади українських перевізників;

про святкові ялинки в різних містах і на фронті;

про мікрогранти на власний бізнес «єРобота», отримані жителями Харківщини;

про «примхи погоди» у світі;

про заселення окупованих територій російськими мігрантами;

про успішні українські операції в тилу ворога;

про сховище для дитсадка у Жмеринці, облаштоване у вигляді будинку гобіта;

про волонтерку і матір двох бійців ЗСУ, один із яких у полоні.

Було пряме ввімкнення про відкриття ялинки у Львові.

Гостями ефіру були:

Арсеній Пушкаренко, заступник голови Комітету ВР з питань зовнішньої політики, про участь в зустрічі ОБСЄ російської делегації з Лавровим на чолі.

Олег Коріков, в.о. голови Держатомрегулювання, про блекаут на Запорізькій АЕС 2 грудня, про загрози для радіаційної безпеки, про обстріли окупантів з РСЗВ, які вони здійснюють біля АЕС.

Дмитро Кліменков, заступник міністра оборони, про тилове забезпечення ЗСУ через «Прозоро», про реорганізацію закупівель Міністерством оборони, про дотримання стандартів НАТО у закупівлях харчів для ЗСУ.

Олександр Штупун, речник Сил оборони Таврійського напрямку, про ситуацію на фронті під Авдіївкою, про бої на Мелітопольському напрямку.

Олена Матвєєва, речниця Бюро економічної безпеки, про викрите виробництво фальсифікатів у Межигір’ї.

Олег Устенко, радник президента з економічних питань, про проблеми з фінансуванням ЄС і США українського дефіциту бюджету, про можливі сценарії в разі неотримання західної фіндопомоги.

Наталія Бутирська, експертка з питань Східної Азії, магістерка зовнішньої політики, про сенс і значення поїздки Лукашенка до Пекіна, про політику Китаю щодо російсько-української війни та залученості до неї Білорусі, про відносини між Китаєм і ЄС у контексті війни.

Петро Черник, воєнний експерт, про ймовірну тактику зимових ракетних атак ворога по Україні, про сенс нинішніх масованих ударів «шахедами», про налагодження українського серійного виробництва САУ «Богдана», про ситуацію на фронті під Авдіївкою і під Мар’їнкою, про логіку ворога.

Дмитро Попов, психолог, кандидат психологічних наук, про рекомендації МОЗ щодо збереження ментального здоров’я під час блекаутів, про вплив відімкнень електрики на людей різного віку.

Андрій Риженко, капітан першого рангу запасу, про перемоги України в Чорному морі, про прогноз подальших дій ЗСУ зі знекровлення угруповання ворога в Криму.

Євген Добряк, експерт-міжнародник, народний депутат 6-го скликання, про перспективи ухвалення Конгресом допомоги Україні, про внутрішньопартійну боротьбу серед республіканців, про нинішні загрози глобальній безпеці, зокрема європейським країнам, про проблематику військової допомоги Європи Україні, про загрози від приходу до влади в різних європейських країнах проросійських сил.

Володимир Балін, віцепрезидент Асоціації міжнародних перевізників, про наслідки блокування польськими протестувальниками українських перевізників, про перебіг переговорів із протестувальниками, про роботу пункту пропуску Угринів, про втрати економіки Польщі від цього протесту.

Кирило Міненко, керівник центрального управління Міністерства юстиції, про компенсації за втрачене житло співвласниками за програмою «єВідновлення», про порядок дій при втраті документів на зруйноване житло.

Порушення стандартів

Стандарт достовірності інформації

Стандарт порушували 80 разів (по 20 порушень на годину в середньому). Із соцмереж і телеграм-каналів брали інформацію й картинку 16 разів. Зокрема, користувалися телеграм-каналами Повітряних сил, Херсонської ОВА, радника міського голови Маріуполя Петра Андрющенка, «Спільнота Стерненка», цитували голову Херсонської ОВА Олександра Прокудіна з якоїсь його «офіційної сторінки», чи то в телеграмі, чи то в соцмережах. Крім того, використовували відео з анонімного телеграм-каналу «Ху@вый Херсон» і з ворожих анонімних телеграм-каналів «МММ», «Astra» тощо. Показували «відео ворожих каналів» (так воно було титроване). І були ось такі «посилання»: «у російських телеграм-каналах пишуть», «місцеві телеграм-канали пишуть» (теж російські), «на відео, що з’явилося в мережі, можна побачити».

Найбільше ж було узагальнених розмитих псевдопосилань — 35. Так «посилалися» на Міноборони, Генштаб, Повітряні сили, Держприкордонслужбу, Мінцифри, Мінекономіки, «Енергоатом», міськраду Дніпра, Федерацію роботодавців, Центр національного спротиву, на Білий дім і британське міноборони. Було чимало таких «посилань» на ворожі джерела — міноборони Росії, «росіяни заявили», «повідомили вже самі ворожі російські ЗМІ», «пропагандисти пишуть». І геть розмиті: «очевидці заявляють», «очевидці повідомляють», «за словами фахівців».

11 разів робили цілковито абстрактні псевдопосилання: «за офіційними даними», «за даними наших джерел», «зазначається» (невідомо ким), «відомо», «знаємо», «я бачила парадоксальні цифри», «звучить багато думок з Європи», «в медіа з’являлася інформація». Ще в 11 випадках наводили факти без посилань взагалі.

Узагальнених псевдопосилань на авторство суб’єктивних думок було 7: «на думку адміністрації Байдена», «поляки говорять», «польські перевізники заявляють», «театрали кажуть», «у центрі зайнятості пояснюють», «вчені розповідають», «містяни кажуть».

Стандарт точності інформації

Було 20 порушень стандарту (по 5 на годину). 17 із них були невідповідностями картинки й тексту в сюжетах і БЗ. Наприклад, у повідомленні про обстріл Херсона за кадром ішлося «там поранені двоє медиків», а показували тіла загиблих перехожих. Більшість БЗ й «експертних» сюжетів традиційно «перекривали» абиякою архівною картинкою. Невідповідно «ілюстрували» розмову з віцепрезидентом Асоціації міжнародних перевізників. І традиційно плутали числа з цифрами.

Стандарт відокремлення фактів від думок

Найбільше було порушень саме цього стандарту — 160 (по 40 на годину в середньому). У 152 випадках це були суб’єктивні думки журналістів у новинах і в новинних елементах гостьових студій. Переважно це були різноманітні оцінки: «вступили у запеклий бій», «швидко загасили», «незначні руйнування», «не полишав Херсонщину в спокої», «згорьована мати», «традиційно мовчать», «у казковому підземеллі», «активно застосовують техніку», «активно заселяють мігрантами», «дату обрали невипадково», «потужний вибух пролунав», «неспокійно було», «добре сплановані та бездоганно виконані», «важливих проєктів», «буде скромна», «примхи погоди», «тішаться теплою погодою», «ранкова «бавовна», «це вже стало доброю традицією», «справді хороша традиція», «один із найяскравіших», «дуже скромне», «зелену красуню», «у фоє ніде яблуку впасти» тощо.

Були також міркування: «Цей день — про шану та вдячність до тих, хто самовіддано та безкорисливо працює на благо суспільства. Особливим це свято стало для України, адже в часи війни волонтери — це справжні янголи наших військових» (ведучі новин Ігор Пупков і Марина Кухар). «Вплинути блокада може і на ціну палива, а це потягне за собою зростання цін і на решту товарів». «Додатковими збитками може стати і зрив контрактів, оскільки ті формуються на наступний рік саме у листопаді та грудні» (сюжет Влади Цимбаленко).

І були зайві для новин маркери: «варто зазначити», «додам», «от і я ні», «до речі», «ще одна така цікавинка».

Ведучі гостьових студій у 5 випадках не авторизували власних думок. Було одне безпідставне узагальнення: «новорічне дерево настільки бійцям сподобалося, що його вже охрестили “головною ялинкою країни”». Велику цитату експерта Олексія Гетьмана в сюжеті було неправильно марковано, тож її частина сприймалася як думка автора сюжету.

Стандарт повноти інформації

Було 28 порушень (по 7 на годину в середньому).

Експертка з питань Східної Азії Наталія Бутирська в розмові постійно згадувала такі організації як ШОС і БРІКС. Ведучі не подбали про бекґраунд для глядачів. Це і порушення стандарту доступності.

Не досить було представляти Олексія Гетьмана в сюжеті й Петра Черника в гостьовій лише як «військових (в сенсі воєнних) експертів».

У бекґраундовому сюжеті про успішні українські операції в тилу ворога йшлося про цілком конкретні події, але їх відео не титрували, як належить, датами.

Але найбільше порушень було пов’язано з повною відсутністю інтершуму на відео або ж підміною його музичкою — у 24 матеріалах. Це, схоже, «візитівка» каналу, в ефірі якого все відбувається «беззвучно», навіть вибухи чи постріли з гармат.

Стандарт балансу думок

У прямому ввімкненні про відкриття ялинки у Львові кореспондентка стверджувала: «Містяни кажуть, що ялинка попри війну, але потрібна». І «на підтвердження» цього свого узагальнення навіть наводила аж цілих два (!) синхрони людей, які казали, що ялинка потрібна. Можна з цілковитою впевненістю сказати, що багато інших львів’ян мають інакші думки з цього приводу, навіть прямо протилежні. Чому ж не було наведено цих інакших думок?

Стандарт доступності подачі інформації

Було 3 порушення. Не кращою є ідея показувати неадаптовану до телевізора мапу бойових дій від DeepState, бо ж назви населених пунктів прочитати з екрана майже напевно можуть не всі глядачі, занадто вже ці написи дрібні. Уже згадані ШОС і БРІКС у розмові експертки з питань Східної Азії без бекґраунду. Ще ведуча казала: «ті меседжі».

Інші зауваження

Двічі забули про фемінітиви: «Ольга Чиканова, спікер ДБР» (титр на синхроні), «країна-агресор» (сюжет Ростислава Сисоєва).

Елементи політичного піару

Двічі показували класичний «паркетний» матеріал про нагородження волонтерів президентом Володимиром Зеленським. Зрозуміло, із синхроном лише Зеленського. А до чого тут волонтери? Головний же герой свята — пан президент.

Резюме

Новинна складова чотирьох годин ефіру каналу була слабкою: 2 репортажних сюжети, одне пряме ввімкнення і 3 гості-ньюзмейкери. Із сюжетів був якісним репортаж Євгенії Кравець і Тетяни Савулі про наслідки ворожих обстрілів Херсона.

Стандарти журналісти каналу порушували 292 рази (це по 73 рази на годину ефіру в середньому, більш як по порушенню на хвилину). Найчастіше порушували стандарт відокремлення фактів від думок — 160 разів. Переважно це були суб’єктивні оцінки журналістів у новинах і в новинних елементах гостьових студій. Стандарт достовірності було порушено 80 разів, майже половину з цих порушень становили узагальнені розмиті псевдопосилання на джерела фактичної інформації. 28 разів було порушено стандарт повноти інформації, більшістю з цих порушень була відсутність інтершуму на відео в сюжетах і БЗ. 20 разів було порушено стандарт точності, майже все це були невідповідності картинки й тексту в новинних матеріалах. Крім того, 3 рази було порушено стандарт доступності подачі інформації й одного разу порушили стандарт балансу думок.

Двічі показували «паркетне» БЗ+СХ про нагородження президентом Зеленським волонтерів. Російських пропагандистських наративів і токсичних медіаперсонажів у проаналізованому ефірі каналу не було.

Суспільне (18:00–22:00 5 грудня)

Зміст ефіру

Структура ефіру каналу була звичною для вечірнього слота: 30-хвилинні новини й гостьова в першу годину ефіру, 15-хвилинні новини й гостьова в другу годину, годинний підсумковий випуск новин о 20-й і наступна гостьова година. Короткі новини вела Майя Підгородецька, підсумковий випуск — В’ячеслав Афутін, гостьові студії вели пари ведучих, спочатку Ганна Чередниченко й Андрій Діхтяренко, згодом — Олеся Ніцевич і Євген Агарков.

В ефірі були такі сюжети:

про бойову роботу підрозділу ударних дронів під Кліщіївкою;

про наслідки ворожого обстрілу Херсона;

про започаткування щоденних ранкових дзвонів у Києво-Печерській лаврі на згадування про полонених і пропалих безвісти воїнів;

про загибель двох газовиків внаслідок зсуву ґрунту в Харкові;

про ситуацію на українсько-польському кордоні;

про програму «Медична евакуація» для онкохворих;

про розслідування вибухів на газогонах «Північного потоку»;

про події в Секторі Газа;

про розвиток волонтерського руху в Україні за останні 10 років;

про програму «єВідновлення» в Тростянці на Сумщині;

про стан ринку нерухомості;

про 71-річну жительку прифронтового Гуляйполя;

про американського волонтера, який допомагає переселенцям на вокзалі у Львові;

про сумських волонтерів осередку «Ми тут», які плетуть для фронту маскувальні сітки;

про волонтерку з Тернополя, яка переїхала в зону бойових дій.

Були прямі ввімкнення:

про настрої в Конгресі перед голосуванням пакета допомоги Україні;

про встановлення ялинки в Києві на Софійському майдані;

про роботу програми «єВідновлення» на Сумщині.

Гостями ефіру були:

Тарас Висоцький, перший заступник міністра агрополітики та продовольства, про вплив польської блокади кордону на ціни й асортимент харчів в Україні.

Ірина Верещук, віцепрем’єр-міністерка, про прогнози щодо продовження фінансової та збройної допомоги США Україні, про урядові плани на випадок, якщо Конгрес найближчим часом не ухвалить допомогу Україні, про виплати ВПО в наступному році.

Віктор Дудукалов, заступник голови Бердянської райради, про ситуацію на окупованій частині Запорізької області, про колаборантів і про завезених російських чиновників.

Вадим Гутцайт, президент Національного олімпійського комітету, про ймовірність рішення МОК щодо допуску російських і білоруських спортсменів до Олімпіади.

Дмитро Хоркін, член правління Суспільного мовлення, про підсумки національного радіодиктанту.

Андрій Юсов, речник Головного управління розвідки, про атаку по військових цілях у Криму, про спробу отруєння дружини Буданова, про ймовірність ракетних атак ворога на День Святого Миколая і День ЗСУ, про останні ІПСО ворога.

Олександр Штупун, речник Сил оборони Таврійського напрямку, про ситуацію на Авдіївському напрямку, про ворожу тактику штурмів малими групами.

Михайло Подоляк, радник керівника Офісу президента, про відсутність конфлікту між Зеленським і Залужним, про реакції західних партнерів на подібні публікації в пресі, про неоприлюднення втрат ЗСУ, про недоліки інформаційної політики, про початок консультацій із ЄС щодо безпекових гарантій Україні.

Олег Лісний, віцепрезидент аналітичного центру «Політика», про ймовірний конфлікт між Зеленським і Залужним, про використання цього інфоприводу російською пропагандою.

Олександр Коваленко, воєнно-політичний оглядач групи «Інформаційний спротив», про ситуацію на фронті під Авдіївкою, про статтю Washington Post щодо причин уповільнення українського контрнаступу, про наслідки можливого припинення постачання зброї зі США.

Михайло Непран, перший віцепрезидент Торгово-промислової палати України, про вплив польської блокади кордону на ціни харчів і промислових товарів.

Валерій Романенко, провідний науковий співробітник Державного музею авіації, про ворожі керовані авіабомби, про нарощування використання КАБів противником, про варіанти протидії цій зброї, про ймовірність використання ворогом термобаричних зарядів на «шахедах», про модернізацію росіянами «шахедів».

Ярослав Божко, голова Центру політичних студій «Доктрина», політолог-міжнародник, про прогнози щодо голосування в Конгресі подальшої допомоги Україні, про скасування виступу президента Зеленського перед американськими сенаторами, про перспективи отримання 50 млрд євро від ЄС.

Сергій Цехоцький, офіцер 59-ї окремої мотопіхотної бригади, про ситуацію на фронті під Авдіївкою, про посилення російських штурмів та роботи ударними дронами.

Сергій Притула, волонтер, засновник благодійного фонду, про те, що стає дедалі складніше збирати гроші на потреби фронту, про демотивованість суспільства історіями про конфлікти у військово-політичному керівництві.

Іван Тимочко, голова Ради резервістів Сухопутних військ, про зміни підходів до мобілізації, про нові потреби війська, про рекрутинг, про мотиваційну сторону процесу мобілізації.

Сергій Ванат, волонтер «Ukrainian Freedom Force Foundation», про ситуацію на українсько-польському кордоні.

Крім того, в ефірі був черговий випуск програми «Бункер» «Кварталу 95».

Порушення стандартів

Стандарт достовірності інформації

Стандарт журналісти порушували 41 раз (більш як по 10 порушень на годину ефіру в середньому). Із соцмереж і телеграм-каналів брали інформацію і відео в 19 випадках. Користувалися телеграм-каналами Повітряних сил, Сухопутних військ, 3-ї окремої штурмової бригади, Донецької облпрокуратури, голови Луганської ОВА Артема Лисогора, а також телеграм-каналом якогось експерта в галузі зв’язку Сергія з нерозбірливо сказаним прізвищем, анонімним телеграм-каналом «Крымский ветер» і телеграм-каналом російського міноборони. Скористалися також фейсбук-сторінкою Генштабу, екствітером британської розвідки та сторінкою в соцмережі Фонду Сергія Притули.

15 разів робили узагальнені розмиті псевдопосилання. Так «посилалися» на Сумську й Херсонську ОВА, Конфедерацію будівельників, відділ архітектури Тростянецької міськради та на Білий дім. Були й більш розмиті: «за попередньою інформацією правоохоронців», «про це Суспільному підтвердили джерела в правоохоронних органах», «колеги зазначили».

5 разів робили абстрактні псевдопосилання: «як зазначили джерела Суспільного», «відповідну інформацію підтвердили наші джерела» (це що за такі чарівні «джерела», хотілося б знати?), «ми знаємо». Двічі робили узагальнені псевдопосилання на авторство суб’єктивної думки: «розповідають учасники благодійного фонду “Ми тут”», «оператори впевнені».

Стандарт точності інформації

Було 18 порушень (4,5 на годину). 13 із них були невідповідностями картинки й тексту в сюжетах і БЗ. Такий приклад: у БЗ про нагородження президентом волонтерів за кадром ведуча казала «харків’янина Дмитра Ковальова відзначили посмертно», а на цих словах показували як президент вручає нагороду якомусь чоловіку. По-моєму, очевидно, що ось так бездумно «перекривати» текст аж ніяк не можна. Не до ладу «перекривали» повідомлення про припинення блокування словацького кордону. Бо казали, що фури вільно перетинають кордон, а показували велику чергу фур на дорозі. Не до ладу «перекривали» цитату Кулеби під час зустрічі з міністеркою закордонних справ Нідерландів. Бо говорили про нього, а показували її.

Не до ладу «перекривали» якимись планами Брюсселя повідомлення про переговори українських і польських урядовців у Варшаві (!). До слова, це архівне відео навіщось ще й було протитроване датою «29.09.2023». Датою слід титрувати відео конкретних подій із минулого, а коли якимось неподієвим архівом просто «перекривають» якийсь текст у якості «ілюстрації», то досить титру «архів». Щоправда, це не рятує від повної безглуздості подібного використання архіву.

Невідповідно «ілюстрували» пряме ввімкнення про ялинку в Києві. Кореспондентка розповідала про різні деталі, а показували щоразу щось зовсім інше.

Двічі невідповідно «ілюстрували» розмови з гостями. Наприклад, говорили з експертом про ціни на харчі, а «ілюстрували» це фурами на кордоні. Потім говорили, наприклад, про польську молочку, а показували овочі та фрукти.

Фактичної помилки двічі припускався ведучий, коментуючи результати соцдослідження за кого б українці голосували в разі виборів президента, якби до другого туру вийшли Зеленський і Залужний. За позицією «важко відповісти» в дослідженні та на інфографіці на екрані було 8 % опитаних, а ведучий за кадром казав про 6 %.

Стандарт відокремлення фактів від думок

Стандарт було порушено 36 разів (по 9 порушень на годину в середньому). Майже все це були суб’єктивні оцінки журналістів у новинах: «гатили по середмістю», «вщент знищене», «завдяки невеликим і відносно недорогим дронам», «надихнувшись такою традицією», «вийшов розлогий матеріал», «нескореної Сумщини», «ялинка вийшла дуже патріотична», «високий попит», «події надзвичайно важливі» тощо.

І були маркери зайвої в новинах авторизації та привернення уваги: «що побачила я», «що цікаво», «що цікаво», «хотіла би ще додати», «слід зазначити».

Ведучий гостьової студії одного разу не авторизував власне міркування.

Стандарт повноти інформації

Було 5 порушень. Гостя Сергія Ваната представляли як волонтера «Ukrainian Freedom Force Foundation». А в сюжеті йшлося про фонд «Inspiration Family». Для глядачів, які не знають англійської, слід перекладати назви англійською, бо ж їм ці назви ні про що не говорять. Ще в 3 матеріалах на відео не було інтершуму.

Стандарт доступності подачі інформації

3 порушення — це вже згадані не перекладені англійські назви.

Інші зауваження

Кількість далеко не завжди означає якість. Як мінімум, у першій ефірній годині свого блоку запросили чимало гостей із доволі складних тем. У підсумку ведучі — очевидно, щоб дотримуватися плану — на півслові переривали й оглядача «Інформаційного спротиву» Коваленка, і речника ГУР Юсова, й експерта Лісного, не даючи своїм гостям висловити до кінця думки. Виглядало, на мій погляд, вкрай погано й нечемно. І що ще гірше, хай це на моє суб’єктивне враження, всіх трьох згаданих гостей переривали, що називається, на самому цікавому місці.

Редакція вирішила зробити ведення гостьових студій парами ведучих. Поки що виходило, як на мій погляд, не дуже-то вдало, хаотично. Ведучі часто один одного перебивали або говорили одночасно. Можливо, це тимчасове явище, «з незвички»?

Незрозуміло, навіщо було в підсумковому випуску розповідати в прямому ввімкненні про програму «єВідновлення» на Сумщині. Невже не логічніше було зробити про це ґрунтовний сюжет, тим більше, що на це був цілий день?

Двічі таки забули про фемінітиви: «Олена Шаповал, адвокат» (титр на синхроні), «Ганке Брюїнс Слот, міністр закордонних справ Нідерландів» (титр на синхроні).

Елементи політичного піару

Двічі показували класичний «паркетний» матеріал про нагородження волонтерів президентом Володимиром Зеленським. Із президентом «у головній ролі» і в синхроні. І без волонтерів. Бо ж «головний герой» події — звісно ж, пан президент, до чого тут ті, кого він нагороджує? (Я вирішив не відносити до піару ще одне БЗ — про нагородження президентом військових, бо там принаймні була важлива новина — обіцянка президентом квартир героям. Хоча, за великим рахунком, цей матеріал також виглядав як класичний «паркет».)

Резюме

Новинна складова чотирьох годин ефіру каналу була такою: 5 репортажних сюжетів, 2 прямих ввімкнення (ще одне було неподієвим). У гостях побувало 5 ньюзмейкерів. Із сюжетів найкращим був репортаж Тараса Ібрагімова про бойову роботу підрозділу ударних дронів під Кліщіївкою (операторка Вікторія Хорошун).

Стандарти протягом чотирьох годин ефіру порушували 102 рази (по 25,5 порушення на годину ефіру в середньому). Найчастіше порушували стандарт достовірності — 41 раз, найбільше було інформації та картинок, взятих у телеграм-каналах і соцмережах. Стандарт відокремлення фактів від думок порушували 36 разів, майже все це були суб’єктивні оцінки журналістів у новинах і новинних елементах гостьових студій. 18 разів порушували стандарт точності, найбільше було невідповідностей між картинкою і текстом у новинних матеріалах. Крім того було 5 порушень стандарту повноти інформації та 3 порушення стандарту доступності її подачі. Інші стандарти не порушували.

Було 2 прояви політичного піару — двічі показали класичний «паркет» про нагородження президентом Зеленським волонтерів. Російських наративів і токсичних медіаперсонажів у проаналізованому ефірі каналу цього дня не було.

Телеканал «1+1» (8:00–12:00 6 грудня)

Зміст ефіру

Структура ефіру каналу була такою: до 10-ї ранку щогодини було по два випуски новин (на початках годин і на 30-х хвилинах), з 10-ї блоки починалися з коротких новин, а продовжувалися гостьовими студіями. Випуски новин були різними за хронометражем, без певної системи — то по 10 хвилин, то по 5, то по 15. Новини вів Святослав Гринчук, гостьові студії — Марічка Падалко і Руслан Шаріпов, гостьову рубрику «Спецкор» вів Олександр Моторний.

В ефірі були такі сюжети:

про бойову роботу артилеристів САУ «Паладин» на Донеччині;

про бої в Серебрянському лісництві на Луганщині;

про підготовку антидиверсійних груп;

про бої під Авдіївкою;

про зведення фортифікаційних укріплень;

про волонтерський рух в Україні;

про дебати в американському Конгресі з приводу допомоги Україні;

про резиденції Святого Миколая у різних містах;

про історію українського війська;

про Святого Миколая для України.

Були прямі ввімкнення:

про бої під Мар’їнкою;

про ситуацію на пункті пропуску Корчова-Краківець;

про підготовку до саміту ЄС;

про ялинку на Софійському майдані в Києві;

про ялинку в харківському метро;

про святкову ялинку в Запоріжжі.

Гостями ефіру були:

Роман Костенко, секретар Комітету ВР з питань нацбезпеки, оборони та розвідки, про можливі підходи до демобілізації військових, про питання посилення мобілізації, про питання бронювання від мобілізації, про питання позбавлення колаборантів державних нагород.

Андрій Ковальов, речник Генштабу, про ситуацію на різних ділянках фронту, про добові втрати ворога.

Іван Секач, речник 110-ї окремої механізованої бригади, колишній журналіст «1+1», про свою історію війни.

Олександр Коваленко, воєнний оглядач групи «Інформаційний спротив», про диверсійну роботу в глибоких тилах ворога, про ситуацію на Куп’янсько-Лиманському напрямку, про перекидання російських резервів під Авдіївку, про ситуацію під Авдіївкою, про бої під Мар’їнкою.

Любов Стромилюк, кандидатка історичних наук, провідна наукова співробітниця Національного заповідника «Софія Київська», про зображення Святого Миколая в Софії Київській і про графіті.

Юлія Кирієнко, кореспондентка каналу, волонтерка, про волонтерство і про потреби військових на фронті.

Михайло Крижанівський, командир батальйону бригади «Рубіж», про бойові дії північніше від Кліщіївки, про проблему з нашестям мишей у бліндажах.

«Кулібін», командир батальйону 67-ї механізованої бригади, про ситуацію на Куп’янсько-Лиманському напрямку, зокрема в Серебрянському лісництві.

«Кельт», командир 407-го ОСБ, про бої під Авдіївкою за «Коксохім».

Дмитро Терещенко «Чемпіон», боєць 167-ї бригади, ветеран війни, про підготовку до «Ігор нескорених», про своє поранення і про реабілітацію, про очікування військових від наступного року.

Артем Мороз, боєць 206-го батальйону ЗСУ, ветеран війни, про підготовку до «Ігор нескорених», про очікування військових від наступного року.

Антон Коцуконь, боєць 110-ї окремої механізованої бригади, колишній журналіст «1+1», про свою історію війни.

Отець Георгій Коваленко, священник ПЦУ, про витоки свята Миколая, про історію перенесення свята.

Катерина Нікітіна, амбасадорка громадської організації «Ліга життя», про ініціативу організації «Стань помічником Святого Миколая».

Олена Антонова, директорка громадської організації «Ліга життя», про ініціативу організації «Стань помічником Святого Миколая».

Зоряна Тертична, дівчинка-волонтерка, про збір грошей на пікап для морської піхоти виконанням пісень на бандурі.

Крім того, в ефірі були:

відеозвернення президента Володимира Зеленського з приводу Дня Збройних сил України;

відеопривітання військових з Днем ЗСУ головнокомандувачем Валерієм Залужним;

відеопривітання військових із Днем ЗСУ міністром оборони Рустемом Умєровим;

рубрика «Оперативний черговий» Олександра Моторного.

Порушення стандартів

Стандарт достовірності інформації

Стандарт журналісти каналу порушували 55 разів (майже по 14 на годину в середньому). В 11 випадках використовували інформацію чи картинку з телеграм-каналів і соцмереж. Зокрема, користувалися телеграм-каналами Повітряних сил і різних підрозділів ЗСУ, Нацполіції. Використовували відео з анонімних ворожих телеграм-каналів «Baza», «МММ», «Mash» та інших. Було ще посилання на сторінку в мережі Х американського журналіста й одне «посилання» «у мережі були повідомлення».

13 разів робили узагальнені розмиті псевдопосилання. Таким чином «посилалися» на Генштаб, Повітряні сили, Харківську міськраду, Білий дім і міноборони Росії. Були й геть розмиті псевдопосилання: «жителі кількох регіонів повідомляли», «наші співрозмовники, знайомі з перебігом обговорення між послами, повідомили», «дипломати вже кажуть».

Абстрактних псевдопосилань було 10: «стало відомо», «за даними джерел», «ми знаємо», «точно знаю», «називають», «було чимало повідомлень», «згідно з опитуванням», «як знаємо знову ж таки завдяки власним джерелам». Ще 10 разів наводили факти без посилань узагалі.

11 разів робили узагальнені псевдопосилання на авторство суб’єктивних думок: «кажуть хлопці», «кажуть артилеристи», «говорять військові», «організатори кажуть», «фахівці згадують», «харків’яни кажуть».

Стандарт точності інформації

Було 38 порушень стандарту (по 9,5 порушення на годину). З них 28 були невідповідностями картинки й тексту в сюжетах і БЗ. Наприклад, повідомлення про те, що міністр закордонних справ Великої Британії Кемерон їде до США, і про те, що він перед цим казав у британському парламенті, «перекривали» архівним відео Кемерона в… Брюсселі.

Пряме ввімкнення із Брюсселя «перекривали» абиякими адмінбудівлями й абиякими Орбанами в Брюсселі. Архівними й без позначень, що це архів.

Двічі не до ладу «ілюстрували» розмови з гостями.

Були й фактичні неточності. Ведуча гостьової студії стверджувала, що у Верховній Раді «є кілька законопроєктів» щодо демобілізації. Надалі гість нардеп Роман Костенко спростував це твердження, сказавши, що законопроєктів таких немає, поки що над їх створенням лише працюють робочі групи.

Ведучий новин називав харківський метрополітен «епіцентром святкового настрою». Як не крути, а епіцентр будь-чого ніколи й ніяк не може бути глибоко під землею, він завжди на поверхні землі, бо дослівно це проєкція центру (якого завгодно) на земну поверхню.

І багато грубих невідповідностей між картинкою і титрами на ній. Розповідали про обстріли на Запоріжжі, показували якісь фото невідомо чого, але з геотитром «Дніпропетровщина». Потім набагато пізніше спохопилися і змінили титр на «Запоріжжя», але продовжували показувати ті ж картинки. І, як уже давно заведено на каналі, у 5 випадках титром «наживо» позначали будь-яке відео, що ним «перекривали» чи то «ілюстрували» прямі ввімкнення або ж розмови з гостями. Наприклад, архівне відео бойових дій, яким «ілюстрували» розмову з речником Генштабу. Або ж на нічному відео, яким «перекривали» пряме ввімкнення з Польщі з кордону, або ж архівне відео Орбана в Брюсселі.

Стандарт відокремлення фактів від думок

Стандарт традиційно порушували найбільше, цього разу протягом чотирьох годин ефіру було 222 таких порушення (по 55,5 на годину в середньому). І теж традиційно більшістю з цих порушень були суб’єктивні думки журналістів у новинах — 216.

Як і завжди, чимало було суто емоційних оцінок: «найжорстокіша та найкривавіша бійня», «у найгарячішій точці планети», «одним із найгарячіших напрямків», «залишається гарячою лінією фронту», «і бої за нього запеклі», «гатили з артилерії», «ворог на цій ділянці наче оскаженів», «це фактично груда руїн», «попри смертельну небезпеку», «били на сполох», «чи не найдраматичнішим», «героїчно тримає оборону», «у нелюдських умовах», «увійшла в історію як найганебніша», «відроджену з попелу», «зробив сенсаційну заяву», «яскравий приклад», «дива тут не сталось», «велику красуню» тощо.

Багато було й просто різноманітних оцінок із різноманітних приводів: «активно знищують», «активно працюють», «посилено зводять», «поки що не поліпшило ситуації», «отримує гідну відповідь», «завдання “з зірочкою”», «одна з кращих у світі», «раптово скасував», «погано пропускають», «неквапливо виїжджає», «вкрай обережно», «вкрай необхідне», «найвідомішими прикладами», «у світових скандалах», «культові об’єкти», «за лічені секунди», «відчайдухи пірнають», «тут у такий час ще тихо», «дуже символічно», «відомий футбольний тренер», «різдвяної метушні», «це день, коли з’являється святковий настрій», «прикрашена незвичайними іграшками», «миттєво розходяться чутки» і багато подібних.

Траплялися різного штибу міркування: «Та і саме сприйняття нами, українцями, свят нині трохи видозмінилось, але ми встигнемо обов’язково все надолужити, коли прийде час» (пряме ввімкнення Вікторії Ковцун). «Один із головних факторів успіху — злагодженість дій, щоб не потрапити під frendly fire». (сюжет Ігоря Бондаренка). «Це найскладніший сезон для ведення бойових дій в усі часи та для всіх армій світу». «Мотивація війська, значні військові ресурси, кмітливість та вигадливість командирів — перед цими чинниками не встоїть жоден ворожий мур» (сюжет Маргарити Потапової). «Настрій, принаймні на таких святкових локаціях, принаймні у дітей, які чекають на подарунки, звичайно святковий» (пряме ввімкнення Кіри Овес). «Те, що республіканці називають “укріпленням свого кордону” по суті є посиленням антиміграційної політики» (сюжет Ольги Кошеленко).

І маркери суб’єктивної думки й привернення уваги: «і особисто для мене, знаєте», «до речі».

Натомість ведучі гостьових студій переважно дотримувалися стандарту й авторизували власні міркування, було лише одне порушення. І було кілька безпідставних узагальнень: «та і саме сприйняття нами, українцями, свят нині трохи видозмінилось», «армійці задоволені», «і це українські бійці добре знають, тому ретельно планують свої операції», «українці до свят по-новому ще насправді звикають», «але харків’яни не особливо переймаються».

Стандарт повноти інформації

Було 6 порушень стандарту.

У підводці та в питаннях ведучих до розмови з командиром батальйону бригади «Рубіж» Михайлом Крижанівським жодним словом не було сказано, де саме веде бої бригада — не те що населені пункти, а навіть хоча би в якій області. Про це побіжно згадали вже десь у середині розмови. Тобто гість кілька хвилин розповідає про події на фронті, а глядач не знає, про яку саме ділянку тисячокілометрового фронту йдеться.

У прямому ввімкненні з Польщі з прикордоння і згодом у БЗ не було титровано синхрони.

Бекґраундове відео зустрічі Байдена із Зеленським не титрували, як належить, «датою». Та навіть отим своїм «досьє».У бекґраундовому сюжеті про українську армію крім суто «ілюстративного» «перекривання» тексту згадувалися й показували на відео цілком конкретні події минулого. В цих випадках належало титрувати відео датами цих подій, але цього не зробили.

Стандарт доступності подачі інформації

Теж було 6 порушень.

Нема сенсу показувати на екрані неадаптовану до телевізора мапу бойових дій від DeepState. Занадто вже на мапі дрібний шрифт, прочитати назви населених пунктів, а отже зрозуміти мапу глядачу неможливо.

І знову інфографіка ворожих втрат не відповідала тексту ведучого за кадром. Занадто вже швидко змінювалися дані на екрані, ведучий, хоч як поспішав, не мав жодних шансів встигати за цими змінами.

У рубриці «Оперативний черговий» продовжує ускладнювати глядачам сприйняття інформації невдале режисерське рішення, коли те, що показують і малюють на мапах ведучий і гість, показують згори, а отже сторони протистояння міняються місцями.

На синхроні був титр: «командир 407-го ОСБ». Не той випадок, коли можна «економити на літерах», бо ж далеко не вся аудиторія знає військові абревіатури.

У сюжеті про навчання антидиверсійних груп було таке: «Щоб не потрапити під friendly fire». Вишуканою англійською, що добре. Але що робити глядачам, які англійської не знають? Так само ведучий гостьової студії казав: «Артем уже off records пропонував». По-перше, англійською, якою не всі глядачі володіють, по-друге, це суто професійний термін, а не всі глядачі є журналістами.

Інші зауваження

Чесно кажучи, мені не зовсім зрозуміло, навіщо було робити «виїзну студію» на Софійському майдані. Це ж явно робилося не задля змісту, а задля форми. А в підсумку і форма вийшла тільки гіршою: заморозили ведучих у кадрі (ще й, певно ж, «для краси» заборонили їм надіти шапки та рукавички), та ще й періодично виникали серйозні проблеми зі звуком, які заважали нормальному сприйняттю інформації.

На прощання ведучі не анонсували своїх колег з ICTV та СТБ, обмежилися тим, що передали слово просто «колегам». Якимось.

Одного разу ведучий таки забув про фемінітив, звертаючись до історикині Любові Стромлюк: «Ви як співробітник Національного заповідника».

Елементи політичного піару

У новинах показували ролик (певно від Офісу президента) про покладання президентом Зеленським квітів у пам’ять про загиблих військових, ще й під драматичну музику.

Був «паркетний» матеріал про відвідини першою леді Оленою Зеленською дітей у «школі супергероїв».

Резюме

Новинна складова чотирьох годин ефіру каналу була такою: 3 репортажних сюжети, 6 прямих ввімкнень, у студії побував лише один ньюзмейкер. Із сюжетів якісними були обидва репортажі Юлії Кирієнко про бойову роботу артилеристів САУ «Паладин» на Донеччині та про бої в Серебрянському лісництві на Луганщині (оператори Данило Лисенко, Олег Мостовий). Ще б я відзначив хороші прямі ввімкнення Івана Петричака про бої під Мар’їнкою і Марічки Кужик про ситуацію на пункті пропуску Корчова-Краківець. І як зазвичай, дуже ґрунтовною і цікавою була рубрика «Оперативний черговий» у виконанні Олександра Моторного.

Стандарти журналісти каналу порушували цього дня 327 разів протягом чотирьох годин ефіру (це майже по 82 порушення на годину ефіру в середньому, майже по 1,5 порушення на хвилину). Найчастіше порушували стандарт відокремлення фактів від думок — 222 рази, більшістю з цих порушень були суб’єктивні думки журналістів у новинах. Стандарт достовірності було порушено 55 разів у різні способи. 38 разів порушували стандарт точності, найбільше порушень було пов’язано з некоректним поданням картинки й тексту в новинах. Крім того, по 6 разів було порушено стандарти повноти інформації та доступності її подачі. Інші стандарти не порушували.

Було два прояви політичного піару — «паркетні» матеріали про покладання квітів президентом Володимиром Зеленським і про відвідини дітей у лікарні першою леді Оленою Зеленською. Російських наративів і токсичних медіаперсонажів у проаналізованому ефірі каналу цього дня не було.

Телеканали ICTV та СТБ (14:00–18:00 6 грудня)

Зміст ефіру

Структура ефіру медіагрупи була звичною: 15-хвилинні випуски новин чергувалися з 15-хвилинними гостьовими студіями. Новини вели спочатку Олена Фроляк, згодом — Оксана Гутцайт, гостьові студії вела Яна Брензей.

В ефірі були такі сюжети:

про наслідки ворожих обстрілів Козачої Лопані на Харківщині;

про презентацію перекладів українських книг у Нью-Йорку;

про святкову ялинку в харківській підземці;

про святкування Дня ЗСУ і свята Миколая у гімназії в Києві;

про академію операторів дронів у Дніпрі;

про працевлаштування вимушених переселенців на Волині;

про небезпеки для бійців на фронті через диких і покинутих тварин;

про перспективи спрямування Конгресом допомоги Україні;

про дебати у Сенаті США щодо підтримки України;

про досвід відновлення Гданська після Другої світової для відновлення Миколаєва;

про стан колишнього дна Каховського водосховища;

про розповіді військовополонених росіян щодо непальців і єгиптян у ворожому війську;

про лікування військових і цивільних з опіками за проєктом «Неопалимі»;

про підготовку саміту ЄС;

про кредитування бізнесів за програмою від ЄБРР;

про захід Фонду Кучми;

про евакуйованих українців з Сектору Газа до Одеси;

про багатодітну родину переселенців із Рубіжного на Прикарпатті.

Були прямі ввімкнення:

про відкриття котеджного містечка для переселенців під Києвом;

про повернення з російського полону 8 українських дітей.

Гостями ефіру були:

Віталій Барабаш, голова Авдіївської МВА, про ситуацію в Авдіївці, про наслідки ворожих обстрілів міста, про ситуацію на фронті, про можливості евакуації людей із міста, про ситуацію з їжею, ліками та водою у місті.

Єгор Чернєв, заступник голови Комітету ВР з нацбезпеки, оборони й розвідки, про продовження збройової та фінансової допомоги від США, про мотиви різних конгресменів і сенаторів, про українську парламентську дипломатію в США, про альтернативи, щоб не залежати від передвиборчої ситуації у США, про можливості України з нарощення власного виробництва зброї.

Володимир Кудрицький, голова правління «Укренерго», про наслідки ворожої атаки дронами для енергетичної системи, про залучення аварійної допомоги електроенергією з ЄС, про заощадження електроенергії населенням, про засоби пасивного захисту енергооб’єктів.

Ігор Смелянський, гендиректор «Укрпошти», про запущені «Укрпоштою» до свят новорічні резиденції для дітей, про доставлення листів від дітей військовим на фронті, про святкову марку «Укрпошти» до свята Миколая, про збори «Укрпошти» на дрони для військових і на допомогу дітям загиблих.

Андрій Юсов, речник Головного управління розвідки, про знищення Іллі Киви в Росії, про підготовку Кремлем нової хвилі дезінформації для послаблення західної підтримки України, про налагодження Росією виробництва дронів.

Олег Катков, головний редактор видання «Defense Express», про можливості Росії з нарощування виробництва дронів, про питання виробництва дронів в Україні, про ситуацію з виробництвом і використанням морських дронів.

Сергій Дмитрієв «Падре», військовий капелан, про свято Миколая і День ЗСУ в тилу і на фронті.

Кирило Верес, командир батальйону 54-ї окремої механізованої бригади, Герой України, про ставлення до війни, до нагород, про зміну поведінки ворога за час повномасштабної війни, про переваги українського війська над ворогом, про мотивацію військових, про необхідність зміни мотивації для мобілізації, про ставлення тилу до війни.

Олександр Кирилюк, керівник відділу міжнародних перевезень групи логістичних компаній Zammler, про можливі компромісні рішення з розблокування українсько-польського кордону, про поточну ситуацію на різних пунктах пропуску на кордоні, про значення імовірного скасування транспортного безвізу для українських перевізників.

Валерія Кушнарчук, керівниця з корпоративних інновацій Українського фонду стартапів, про конференцію в Кремнієвій долині в США.

Коля Серга, військовий, музикант, очільник «Культурного десанту», про святковий захід для дітей загиблих військових, влаштований «Культурним десантом», про роботу «Культурного десанту».

Крім того, в ефірі були:

відеозвернення президента Володимира Зеленського;

фільм проєкту «Антизомбі» про безглузді заяви колаборантів;

фільм проєкту «Громадянська оборона» про російську пропаганду з приводу атак на українську енергосистему.

Порушення стандартів

Стандарт достовірності інформації

Стандарт порушували 45 разів (більш як по 11 порушень на годину ефіру в середньому). Із соцмереж і телеграм-каналів брали інформацію і відео в 5 випадках. Використовували відео з телеграм-каналу Херсонської ОВА і з анонімних ворожих телеграм-каналів «Инцидент Луганск», «МЛНР» тощо, «посилалися» на допис у соцмережі Південного оперативного територіального об’єднання Нацгвардії. І було «посилання» «у соцмережах з’явилося відео».

Узагальнених розмитих псевдопосилань було найбільше — 20. У такий спосіб «посилалися» на Генштаб, ОСУВ «Таврія», МВС, СБУ, Офіс генпрокурора, МЗС, донецьку поліцію, Київську, Сумську і Херсонську ОВА, Центр протидії дезінформації, також — на Єврокомісію і на абстрактний ЄС в цілому. Були й такі псевдопосилання: «зазначають у командуванні» (не було названо якому), «про це розповідають путінські найманці, які потрапили в полон на Запоріжжі», «повідомляють пропагандистські російські ЗМІ», «за даними так званих правоохоронців».

5 разів робили абстрактні псевдопосилання: «відомо», «з’ясувалося», «надходять сигнали, інформація», «підтвердження вже є від наших джерел», «за даними наших джерел» (два останніх псевдопосилання прикметні — просто «джерел» не буває, слід бодай якось їх визначати, якщо вже вони є з якихось причин анонімними). 4 рази наводили фактичну інформацію без будь-яких посилань.

Ще 11 разів робили узагальнені псевдопосилання на авторство суб’єктивних думок: «запевняють викладачі», «лікарі кажуть», «кажуть інструктори», «кажуть у міській раді», «радять українцям поляки», «науковці радять», «благодійники кажуть», «певні експерти» тощо.

Стандарт точності інформації

Стандарт порушували 30 разів (по 7,5 на годину). Майже все це (27 порушень) були невідповідності картинки й тексту в сюжетах і БЗ. Зокрема, традиційно «перекривали» «гібридні» повідомлення про обстріли багатьох населених пунктів картинкою невідомо яких зі згаданих ведучими скоромовкою. Про події на різних ділянках фронту теж традиційно «перекривали» хаотичним набором архівного відео бойових дій, навіть ще з теплої пори року. Абияк «перекривали» повідомлення про нічну атаку «шахедами», прикметно, ведуча говорила, що це було вночі, а відео частково було зі світлої пори доби. Багато було БЗ і сюжетів, «перекритих» абиякими архівами (аби чимось «перекрити» навіщось). Зокрема, вже можна напам’ять вивчити відео адмінбудівель ЄС у Брюсселі, американського Конгресу чи московського Кремля. З «новенького» були красиві краєвиди Гімалаїв — це було «ілюстрацією» до повідомлення про те, що Непал вимагає від Росії не вербувати непальців на війну з Україною.

Повідомлення про те, що президент Зеленський приєднається до відеосаміту «Великої сімки» «перекривали» якимось архівним відео Зеленського на саміті «Великої двадцятки». По-моєму, якась повна нісенітниця. Абияк «перекривали» повідомлення про обговорення в Сенаті США, ведуча згадувала конкретних політиків, але показували щоразу інших, у підсумку лідер республіканців у Сенаті Мітч Макконнел «виглядав» як глава Пентагону Ллойд Остін тощо. Навіщось повідомлення про активізацію диверсійно-розвідувальних груп ворога на Сумщині та Чернігівщині «перекривали» архівним відео якихось пошкоджених і зруйнованих обстрілами будинків. Невідомо, чи ці будинки були на Сумщині, чи на Чернігівщині, але вже точно не мали якогось стосунку до описаних ведучою дій ворожих ДРГ.

І ще одне. Говорити про нагородження президентом героїв посмертно і показувати в цей момент, як президент вручає нагороду живому військовому, — по-моєму, геть недобре.

Ведучі новин Олена Фроляк і Оксана Гутцайт вперто продовжують «забувати» про те, що війна триває з 2014 року. Ба більше, озвучують це дедалі більш «кучеряво», цього разу обидві окремі випуски починали так: «В нашому об’єктиві — все найголовніше з передової і тилу на 651-й день війни».

Стандарт відокремлення фактів від думок

За традицією цей стандарт порушували найчастіше — загалом 184 рази (по 46 порушень на годину). Майже все це були суб’єктивні думки журналістів у новинах.

Тут було без сюрпризів. Багато суто емоційних оцінок: «нещадно знищувати», «під нещадні ворожі атаки», «найзапекліші бої», «з понівеченого російськими обстрілами будинку», «після страшного обстрілу», «катастрофічно не вистачає», «філігранну роботу зенітників», «перетворили на брухт», «хто пережив пекло», «запекло дискутують», «вона дивом врятувалася», «на щастя», «напружена ситуація», «зараз тут вирує життя», «цим дива не закінчились», «сьогодні справді радісний день», «дітлахів», «малечу», «новорічна красуня», «ці щасливі обличчя», «з нетерпінням вже чекає» тощо.

Не менше було й просто оцінок із будь-яких приводів: «невтомно відбивають», «які збіглися недарма», «унікальним дизайном», «презентували символічно», «Байден категоричний», «напружена підготовка до визначального саміту», «головна проблема», «масштабний виклик», «активна тема», «активно розпочав діяльність», «особливо активно допомагає», «тепло привітав», «сьогодні особливий день», «особливе святкування», «особливу увагу приділяють», «дуже потребують», «поки цього замало», «вартують недешево», «дуже постраждав», «небайдужі українці», «неочікувані, але обнадійливі результати», «один з найпотужніших заходів» і подібні.

Ще було 3 безпідставних узагальнення: «люди не почуваються в безпеці», «ці хлопці та дівчата не з чуток знають», «діти дякують військовим, адже переконані».

Ведуча Оксана Гутцайт категорично неправильно позначала межі цитати — три розгорнутих думки поспіль і лише в кінці було посилання «цитує Єрмака видання “Голос Америки”». Тобто як цитата могла бути сприйнята лише остання, третя думка. Дві попередніх сприймалися як «експертні» думки самої ведучої. І так само неправильно позначала межі дуже розлогої цитати президента Зеленського.

Стандарт повноти інформації

Порушень цього стандарту було лише 4.

Ведуча говорила про якусь «відому в технологічному світі» конференцію «Plug and Play». Для розуміння, про що йдеться, самих епітетів на кшталт «це один з найпотужніших заходів в сфері інновацій та високих технологій» явно недосить. Тут точно потрібен був бекграунд, що воно взагалі таке.

У представленні Олега Каткова як головного редактора видання «Defense Express» слід було пояснювати глядачам спеціалізацію видання, бо багатьом ця назва ні про що не каже.

Ще у двох випадках не було позначене датами бекґраундове архівне відео.

Стандарт доступності подачі інформації

Було 7 порушень стандарту.

Вкрай неохайне виконання, коли глядач не може прочитати певний титр, бо він прихований під іншим елементом картинки, в цьому випадку кюар-кодом збору пожертв на дрони.

 

У сюжеті про кредитування бізнесів за програмою від ЄБРР було сказано ось так: «20 відсотків від усієї суми якого чоловіку вже перерахували у вигляді грантових коштів, простіше кажучи, отримав кешбек». «Простіше» й не скажеш!

Ведуча новин казала: «Шукають структурне рішення, яке не дестабілізує міжнародну фінансову систему». Це все набір доволі абстрактних для пересічного глядача слів. Занадто «бюрократична» мова.

Уже згадана конференція «Plug and Play» без бекґраунду та подальша розмова з учасницею конференції на рівні понять «інноваційні проєкти», «технологічні стартапи», «штучний інтелект», «про круті можливості для корпорацій бути в тренді» тощо, гадаю, геть не додали глядачам розуміння, про що власне йдеться і навіщо їм узагалі про все це розповідають у телемарафоні.

Ще ведучі новин казали: «бажаю нашим стартаперам» і «завершують свій інформаційний слот».

Інші зауваження

Браво! По-перше, редакція зробила дуже якісну й наочну мапу бойових дій. А по-друге, зуміла ідеально узгодити динаміку переміщення цією мапою з локаціями, про які за кадром говорила ведуча. Іншим редакціям варто було би перейняти цей якісний досвід.

На прощання ведуча не анонсувала ні наступних в марафоні колег із «Ради», ні взагалі того навіть абстрактного, що «марафон триває».

Тричі таки забували про фемінітиви: «Оксана Маркарова, посол України у США» (титр у сюжеті Оксани Лотоцької), «посол України в США Оксана Маркарова наголосила» (ведуча Оксана Гутцайт), «Юля… вона перший помічник святого Миколая» (сюжет Ірини Тимчишин)

Елементи політичного піару

Повідомлення про нагородження президентом військових було зроблено за класичними лекалами «паркетного» піару. І формулювання основної новини: «президент нагородив». І по відео — скрізь президент. І синхрон президента. І «тепло привітав наших захисників і захисниць і президент». І ні слова справжнім героям події — тобто самим військовим і родичам загиблих.

Було «зворушливе» повідомлення про те, як президент Володимир Зеленський відвідав дітей в «Охматдиті». Це, наскільки я розумію, «відоси», які дає на марафон Офіс президента, зняті й змонтовані кліпово, з музичним супроводом. Але ж це не привід обов’язково показувати їх у новинах, тим більше двічі.

Було окреме повідомлення про те, що «Володимир Зеленський відреагував на філігранну роботу зенітників Повітряних сил». От, власне кажучи, як вам така «новина» — «президент відреагував»?

Був «паркетний» матеріал про відвідини хворих дітей у «Школі супергероїв» першою леді Оленою Зеленською.

Цілий сюжет зробили про захід Фонду Леоніда Кучми.

Резюме

Новинна складова чотирьох годин ефіру медіагрупи була такою: 4 репортажних сюжети, 2 прямих ввімкнення, в гостях побувало 4 ньюзмейкери. Із сюжетів найкращим був репортаж Марії Малевської про наслідки ворожих обстрілів Козачої Лопані на Харківщині (оператори Олександр Бринза, Ігор Серебріян).

Стандарти журналісти медіагрупи порушували 270 разів протягом чотирьох годин ефіру (в середньому — по 67,5 раза на годину або ж більш як по одному порушенню на хвилину ефіру). Найчастіше порушували стандарт відокремлення фактів від думок — 184 рази, більшістю з цих порушень були суб’єктивні оцінки журналістів у новинах. Стандарт достовірності було порушено 45 разів, найчастіше це були узагальнені розмиті псевдопосилання на джерела фактичної інформації. 30 разів було порушено стандарт точності, майже все це були невідповідності між картинкою й текстом за кадром у новинах. Крім того, 7 разів порушували стандарт доступності подачі інформації і 4 рази стандарт повноти інформації. Інші стандарти не порушували.

Протягом чотирьох годин ефіру було 6 проявів політичного піару. З них чотири були «паркетними» повідомленнями про президента Володимира Зеленського, одне — про першу леді Олену Зеленську і ще був піарівський сюжет про захід Фонду Леоніда Кучми.

Російських пропагандистських наративів і токсичних медіаперсонажів у проаналізованому ефірі медіагрупи не було.

Телеканал «Рада» (18:00–24:00 6 грудня)

Зміст ефіру

Структура ефіру каналу була звичною для вечірнього слота: ефірні години починалися з 15‒20-хвилинних випусків новин і продовжувалися гостьовими студіями. О 20-й був годинний підсумковий випуск, наступна година була гостьовою. Короткі новини вела Світлана Усенко, підсумковий випуск — Ольга Бутко, гостьові студії вели Катерина Федотенко і Назар Довгий.

В ефірі були такі сюжети:

про бойову роботу мінометників під Бахмутом;

про чергу фур у пункті Красноїльськ на українсько-румунському кордоні;

про тренування бійців антидиверсійних підрозділів;

про лікування в Дніпрі бійців, покусаних дикими та покинутими тваринами;

про міжнародні поїздки Путіна та його союзників і симпатиків;

про затримки у відбудові зруйнованих ракетним ударом будинків у Львові через блокаду кордону;

про кібершахрайства з викраденням чужих сторінок;

про зруйновані росіянами об’єкти культурної спадщини;

про роботу пілотів бойових гелікоптерів;

про бійців 24-ї окремої мотострілецької бригади імені короля Данила Галицького;

про загиблого під Бахмутом Героя України Вадима Лисенкова;

про українців, евакуйованих з Сектору Газа до Одеси;

про волонтерів із Київщини, які роблять для фронту окопні свічки, буржуйки та грілки;

про родину військового.

Були прямі ввімкнення:

про оборонну конференцію в США;

про відкриття святкової ялинки на Софійському майдані в Києві.

Гостями ефіру були:

Марія Мезенцева, членкиня Комітету ВР з питань інтеграції України з ЄС, про парламентську дипломатію щодо постачання зброї союзниками, про закон щодо нацменшин.

Олександра Устінова, керівниця тимчасової спеціальної комісії ВР із питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги, про перспективи продовження збройової та фінансової допомоги від США, про контроль за використанням американської допомоги, про зустріч української делегації зі спікером Палати представників.

Ярослав Демченков, заступник міністра енергетики, про стан енергосистеми з огляду на погодні умови, про підключення всіх раніше знеструмлених через негоду населених пунктів, про використання імпортованої електрики, про можливості блекаутів і відключень електрики.

Дмитро Соломчук, член Комітету ВР з питань аграрної та земельної політики, про економічні наслідки блокування українсько-польського кордону для України, Польщі та для країн ЄС.

Валерій Шершень, речник командування Сил логістики ЗСУ, про реформування ЗСУ, про переведення логістики ЗСУ на стандарти НАТО, про створення мобільних ремонтних бригад, про рекрутинг.

Олександр Толоконніков, речник Херсонської ОВА, про наслідки ворожих обстрілів області, про гуманітарну ситуацію в області, про «пункти незламності», про діяльність окупантів і колаборантів на загарбаній території області.

Михайло Подоляк, радник керівника Офісу президента, про здобутки української армії за час повномасштабної війни, про критичну статтю у виданні «Washington Post», про ситуацію в Конгресі США щодо продовження допомоги Україні, про знищення Киви, про відсутність міжнародної ізоляції Росії.

Роман Трохимець, снайпер 3-ї окремої штурмової бригади, про зміну ставлення суспільства до військових і війни.

Ярослава Кашка-«Бджілка», начальниця групи комплектування 12-ї бригади «Азов» НГУ, про рекрутингову кампанію бригади і її перші результати.

Крім того, в ефірі були:

привітання президента Володимира Зеленського з Днем ЗСУ;

привітання головнокомандувача Валерія Залужного з Днем ЗСУ;

черговий «Байрактар-ньюз» від «Кварталу 95».

Порушення стандартів

Стандарт достовірності інформації

Загалом було 55 порушень стандарту (це майже по 14 на годину ефіру в середньому). Із соцмереж і телеграм-каналів брали інформацію чи картинку 5 разів. Використовували телеграм-канали Херсонської ОВА і Держприкордонслужби. Скористалися відео, розміщеним президентом Зеленським у соцмережах і цитували привітання зі сторінки ВМС у фейсбуку та допис у соцмережі очільника Дніпропетровської ОВА Сергія Лисака.

Узагальнених розмитих псевдопосилань було 16. В такий спосіб «посилалися» на Генштаб, Офіс президента, МЗС, Одеську ОВА, міськраду Львова і Центр національного спротиву. Інші псевдопосилання були більш розмитими: «підрахували у профільному парламентському комітеті» (причому незрозуміло було, в якому саме), «повідомляла міська влада», «повідомляють джерела в силових структурах», «в Китаї говорять», «західні ЗМІ припускають», «кажуть у кіберполіції», «лікарі кажуть»

Було 5 абстрактних псевдопосилань: «стало відомо», «повідомляють», «наскільки я чув». Ще двічі посилалися так: «за інформацією джерел телеканалу “Рада”». Це, звісно ж, абстракція, бо взагалі незрозуміло, про які такі «джерела» йдеться. Двічі подавали факти без посилань на джерела взагалі.

А найбільше порушень стандарту достовірності було узагальненими псевдопосиланнями на авторство суб’єктивних думок: «говорять і в Повітряних силах», «кажуть самі військові», «бійці кажуть», «хлопці кажуть», «кажуть піхотинці», «прикордонники переконують», «згадують рідні», «є інформація від наших економістів», «кажуть організатори», «кияни кажуть», «говорять перевізники», «водії кажуть» тощо.

Стандарт точності інформації

Було 18 порушень (по 4,5 на годину). З них 11 були невідповідностями картинки й тексту в сюжетах і БЗ. Наприклад, якийсь великий перелік знищених ворожих кораблів «перекривали» відео одного якогось епізоду. Далі — більше. Ведучий говорив про збиті ракети «Кинджал» і про атаки українських дронів по Москві та інших містах Росії, а продовжували показувати якісь кораблі ворожого флоту.

Не до ладу «ілюстрували» 6 розмов із гостями.

Була фактична неточність. Ведуча новин починала випуск зі слів: «триває 651 день російсько-української війни». Яка насправді триває вже майже 10 років.

Стандарт відокремлення фактів від думок

Стандарт порушували найчастіше — 174 рази (по 43,5 порушення на годину ефіру в середньому). Найбільше традиційно було суб’єктивних думок, переважно оцінок, журналістів у новинах і новинних елементах гостьових студій.

Було чимало суто емоційних оцінок: «зараз там гаряче», «один з найзапекліших напрямків», «у гарячій точці», «святково насипають на голови окупантів», «загнати агресивного звіра назад до лігва», «коаліція зла», «вже б’ють на сполох», «сліз не стримує», «зворушливі історії», «зворушливе відео», «цьогорічну красуню», «новорічну красуню», «на головній красуні», «українська красуня», «атмосфера тут у повітрі дуже така новорічна», «така тут вирує атмосфера, дуже святкова», «маленькі дітки», «на цій святковій ноті» тощо.

Багато було й різноманітних оцінок із різноманітних приводів: «активні бойові дії», «важливу операцію», «знищено чимало техніки», «буквально кишать», «до них сьогодні прикута вся увага», «утворилася довга черга», «найскладніші завдання», «виникла проблема», «проблем додає», «незадовільну ситуацію», «одні з найпоширеніших», «є багато ризиків», «“пташки” завдають великих втрат», «історія повторюється», «знакових результатів», «небажаний гість», «інакше і бути не може», «всесвітньовідомої української художниці», «буде все дуже скромно», «дуже стримана і така скромна», «символ незламності», «посилюють співпрацю», «популярні у соцмережах» і подібні. Дуже багато було урочистих і оцінних дієслів у значенні «сказав».

Було кілька різного виду міркувань: «Скільки б не було танків і артилерії, без піхоти жоден наступ чи жодні дії в обороні не будуть мати успіху» (ведуча Світлана Усенко). «Ця дата стала символом великої поваги, вдячності та великої надії на наших захисників» (ведуча Катерина Федотенко в інформаційному повідомленні). «Якщо вас таки ошукали — звертайтесь до поліції, що швидше це зробите, то вищий шанс, що кіберзлочинців вдасться відшукати і покарати» (сюжет Соні Григорчук).

Пару разів траплялися маркери авторизації та посилення уваги: «хочу зазначити», «я скажу», «до слова».

І навпаки, ведучі гостьових студій 12 разів не авторизували, як це належить, власних міркувань. Таких, наприклад: «Ну проблема — не проблема, республіканці й демократи роками сперечаються з того чи іншого питання. Будемо сподіватися, що їх протистояння все ж таки не віддзеркалиться на нашій підтримці» (Назар Довгий). «Якщо підсумувати і навіть абстрагуватися від знищеного торік ворожого крейсера “Москва”, можна побачити чимало здобутків» (Катерина Федотенко).

Тричі журналісти робили безпідставні узагальнення: «відвідувачі розуміють, кому завдячують за безпеку у столиці», «пілоти вірять, що їх гвинтокрили мають душу», «вірять пілоти і в свої прикмети».

Стандарт повноти інформації

Стандарт порушували 18 разів (по 4,5 на годину).

У сюжеті були титри: «командир мінометної батареї 22-ї ОМБР», «військовослужбовець 22-ї ОМБР». Далеко не всі глядачі орієнтуються в суто армійських абревіатурах, тут слід було подавати повну назву бригади.

Олександру Устінову ведучий представляв як «керівниця тимчасової спеціальної комісії ВР з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги», геть забувши згадати, що це парламентська комісія.

А найбільше порушень було пов’язано з відсутністю інтершуму на відео в БЗ і в сюжетах — таких матеріалів було 16.

Стандарт доступності подачі інформації

Було 6 порушень стандарту. Гостя народна депутатка Олександра Устінова неодноразово говорила про поповнення США «своїх стоків». Це визначення потребувало пояснення для глядачів, але ведучі про таке пояснення не подбали.

Крім того, ведучі вживали терміни й жаргонізми, які не вся аудиторія розуміє: «ти згадувала в попередньому слоті», «перші такі успішні кейси», «втрапила в топ-5», «українські топ-посадовці».

Стандарт оперативності

Було 5 порушень стандарту. Чотири рази подавали як новину вручення президентом Зеленським Героям України сертифікатів на житло. А ця подія була вже більш як добу тому. Так само про атаку українськими дронами по військових об’єктах у Криму повідомляли як новину, а цій «новині» було вже більше доби.

Інші зауваження

Цього разу Михайла Подоляка в гостьовій студії каналу було «небагато» — якихось 27 хвилин (бо ж бувало й більше). Це при тому, що зазвичай на кожного гостя канал виділяє по 5‒7 хвилин. Взагалі-то, це виглядає як мінімум непристойно. Не кажучи вже про те, що пан Подоляк виступає в ефірі каналу безумовним «експертом з усіх на світі питань».

Тричі забули про фемінітиви: «втік до країни-агресора» (ведуча Світлана Усенко), «Марія за освітою лікар» (сюжет Карини Подленко), «Світлана… працювала лікарем-гінекологом» (сюжет Світлани Довжук).

Елементи політичного піару

Загалом у проаналізованому ефірі каналу цього дня було 14 проявів політичного піару.

Тричі було повідомлення про те, що президент Зеленський вручив нагороди військовослужбовцям, воно було зроблено в класичному «паркетному» стилі. Головний герой події — винятково президент, слово дали тільки президенту, який, звісно ж, «наголосив». Про військових згадувалося лише побіжно (вони не суб’єкт, вони об’єкт у цьому повідомленні), бодай би згадали, кого, чим і за що нагороджував пан президент. Але ж ні.

Чотири рази показували класичне «паркетне» БЗ про вручення президентом Зеленським Героям України сертифікатів на житло. Показували і в новинах, і в гостьовій студії. Навіть попри те, що це вже було геть неоперативно. Але ж чого не зробиш задля зайвого піару пана президента!

І ще один «паркет» — про покладання президентом квітів до меморіалу біля Михайлівського Золотоверхого собору — був в ефірі тричі, причому і в новинах, і в гостьовій студії.

І повідомлення про те, що президент Зеленський відвідав поранених військових у госпіталі.

І повідомлення про те, що президент Зеленський відвідав хворих дітей у «Охматдиті».

Так само був «паркетний» матеріал про відвідини першою леді Оленою Зеленською хворих дітей в «школі супергероїв».

Було суто «паркетне» повідомлення про те, що керівник Офісу президента Андрій Єрмак і голова ВР Руслан Стефанчук зустрілися з головами комітетів Палати представників Конгресу США. Власне кажучи, «новина» полягала в тому, що «зустрілися» і «наголосили на важливості розгляду фінансування України». До речі, цікаво, що в повідомленні була саме така послідовність: спочатку згадували Єрмака, а потім уже Стефанчука (хоча статуси їх незіставні — Стефанчук є керівником вищого органу держвлади, а Єрмак просто керує офісом президента). А от про міністра оборони Умєрова, який також брав участь у всіх цих переговорах, і взагалі забули.

Ще один типовий «паркет» був окремо про виступ спікера парламенту Руслана Стефанчука в США.

Цікаво, і от у чому була інформаційна цінність синхрону прем’єра Дениса Шмигаля із засідання уряду про те, що «попри складні погодні умови та російські атаки енергосистема збалансована, планових відключень споживачів немає» і так далі? Про що в телемарафоні й без того постійно розповідають суто галузеві чиновники й експерти. (Чесно кажучи, загалом незрозумілими є подібні повідомлення прем’єра на засіданнях уряду, які так запопадливо ретранслюють у телемарафоні окремі канали.)

Наративи роспропаганди й токсичні медіаперсонажі

Наративів російської пропаганди в проаналізованому ефірі каналу цього дня не було, гостьові студії вів токсичний ведучий каналу Назар Довгий, який раніше працював на проросійських каналах Медведчука.

Резюме

Новинна складова чотирьох годин каналу була такою: 2 репортажних сюжети, 2 прямих ввімкнення і 4 гості-ньюзмейкери. Із сюжетів найкращими були репортаж Олександра Кривокульського про бойову роботу мінометників під Бахмутом (оператори Ігор Ковальчук, Борис Бондарчук) і нарис Катерини Кусмарової про роботу пілотів бойових гелікоптерів (оператор Дмитро Поздняков).

Стандарти журналісти каналу порушували 276 разів протягом чотирьох годин ефіру (це по 69 порушень на годину або ж більш як по одному порушенню на хвилину ефіру в середньому). Найчастіше порушували стандарт відокремлення фактів від думок — 174 рази. Як завжди, переважною більшістю з цих порушень були суб’єктивні оцінки журналістів у новинах і в новинних елементах гостьових студій. Стандарт достовірності було порушено 55 разів. Найбільше з цих порушень були узагальненими псевдопосиланнями на авторство суб’єктивних думок. По 18 разів порушували стандарти точності й повноти інформації. 6 разів порушували стандарт доступності подачі інформації. І 5 разів було порушено стандарт оперативності.

Цього разу в проаналізованих чотирьох годинах ефіру каналу було 14 проявів політичного піару. Всі вони були класичними «паркетними» матеріалами. 10 із них були позитивними згадуваннями президента Володимира Зеленського (нагородження бійців, покладання квітів, відвідини поранених і хворих дітей). Ще один був про відвідини хворих дітей першою леді Оленою Зеленською. Був «паркет» про керівника ОП Андрія Єрмака і спікера ВР Руслана Стефанчука у США й окремо — про самого Стефанчука. Ще один «паркет» був про прем’єра Дениса Шмигаля на засіданні уряду.

Російських пропагандистських наративів у проаналізованому ефірі каналу цього дня не було, гостьові студії вів один із токсичних ведучих каналу Назар Довгий.

Важливі події / теми, які не були озвучені в телемарафоні

5 грудня

У Кабміні оголосили про запуск в Україні виробництва бронетехніки спільно з Rheinmetall.

У Держспецзв’язку звільнили першого заступника голови відомства.

Окупанти незаконно вивезли тварин із заповідника «Асканія-Нова», — Міндовкілля.

Князєва залишили під вартою, але вп’яте зменшили заставу.

Російська армія вбила жінку на Херсонщині.

Гетманцев анонсував підвищення акцизу на автогаз втричі.

У Новогродівці Донецької області під завалами зруйнованого ракетою багатоквартирного будинку знайшли фрагменти тіл.

У Верховній Раді до кінця війни планують скасувати відпустки для нардепів.

Британія передала Україні новітні ракети для боротьби з «шахедами».

Двоє радників Офісу президента пов’язані з сумнівними схемами з відновлення житла на Київщині, — розслідування Bihus.info.

6 грудня

ВАКС відправив під арешт ще одного суддю Київського апеляційного суду за підозрою в корупції.

G7 до 2024 року запровадить санкції на російські діаманти.

Доходи Росії від експорту нафти перевищили довоєнні показники, — Bloomberg.

У центрі Одеси обвалився під’їзд будинку, що має статус пам’ятки архітектури.

Словацькі перевізники пригрозили повністю заблокувати пункт пропуску на кордоні з Україною.

Нардеп-«слуга» Куницький їздив у 5-денне відрядження до Ізраїлю, а повернувся лише за три тижні зі США, — «Схеми».

Канали в ефірі спільного телемарафону (порівняння)

Структура ефірних блоків

Структура ефіру каналу «Інтер» була звичайною для ранкового слота. До 10-ї ефірні години мали по два 10-хвилинних випуски новин (на початках годин і посередині на 30-х хвилинах), далі години починалися 13-хвилинними випусками новин, продовжувалися гостьовими студіями.

Структура ефіру каналу «Ми — Україна» була такою: ефірні години починалися 16-хвилинними випусками новин, продовжувалися гостьовими студіями.

Структура ефіру Суспільного була звичною для вечірнього слота: 30-хвилинні новини й гостьова в першу годину ефіру, 15-хвилинні новини й гостьова в другу годину, годинний підсумковий випуск новин о 20-й і наступна гостьова година.

Структура ефіру каналу «1+1» була такою: до 10-ї ранку щогодини було по два випуски новин (на початках годин і на 30-х хвилинах), з 10-ї блоки починалися з коротких новин, а продовжувалися гостьовими студіями. Випуски новин були різними за хронометражем, без певної системи — то по 10 хвилин, то по 5, то по 15.

Структура ефіру каналів ICTV та СТБ була звичною: 15-хвилинні випуски новин чергувалися з 15-хвилинними гостьовими студіями.

Структура ефіру каналу «Рада» була звичною для вечірнього слота: ефірні години починалися з 15‒20-хвилинних випусків новин і продовжувалися гостьовими студіями. О 20-й був годинний підсумковий випуск, наступна година була гостьовою.

Новинна складова

Новинна складова чотирьох годин ефіру каналу «Інтер» була такою: один репортажний сюжет і 7 прямих ввімкнень (ще одне було не репортажним). У гостях побувало 3 ньюзмейкери.

Новинна складова чотирьох годин ефіру каналу «Ми — Україна» була слабкою: 2 репортажних сюжети, одне пряме ввімкнення і 3 гості-ньюзмейкери.

Новинна складова чотирьох годин ефіру Суспільного була такою: 5 репортажних сюжетів, 2 прямих ввімкнення (ще одне було неподієвим). У гостях побувало 5 ньюзмейкерів.

Новинна складова чотирьох годин ефіру каналу «1+1» була такою: 3 репортажних сюжети, 6 прямих ввімкнень, у студії побував лише один ньюзмейкер.

Новинна складова чотирьох годин ефіру каналів ICTV та СТБ була такою: 4 репортажних сюжети, 2 прямих ввімкнення, в гостях побувало 4 ньюзмейкери.

Новинна складова чотирьох годин каналу «Рада» була такою: 2 репортажних сюжети, 2 прямих ввімкнення і 4 гості-ньюзмейкери.

Гостьові студії

У гостьових студіях каналу «Інтер» протягом чотирьох годин ефіру побувало 8 людей: 3 ньюзмейкери, 2 речники, 2 експерти й один учасник подій.

У гостях каналу «Ми — Україна» протягом чотирьох годин ефіру побувало 13 людей: 3 ньюзмейкери, 2 речники, один радник, 6 експертів і один учасник подій.

У гостьових студіях Суспільного протягом чотирьох годин ефіру побувало 17 людей: 5 ньюзмейкерів, 2 речники, один радник, 5 експертів і 4 учасники подій.

У гостьових студіях каналу «1+1» протягом чотирьох годин ефіру побувало 16 людей: один ньюзмейкер, 2 речники, 2 експерти, одна журналістка і 10 учасників подій.

У гостьових студіях каналів ICTV та СТБ протягом чотирьох годин ефіру побувало 11 людей: 4 ньюзмейкери, один речник, один експерт і 5 учасників подій.

У гостьових студіях каналу «Рада» протягом чотирьох годин ефіру побувало 9 людей: 4 ньюзмейкери, 2 речники, один радник і 2 учасники подій.

Представлення різних фракцій парламенту в гостьових студіях марафону (в межах проаналізованого ефіру) було таким: представників фракції «Слуги народу» побувало в ефірі 5 (Данило Гетманцев на «Інтері», Арсеній Пушкаренко на «Ми — Україна», Єгор Чернєв в ефірі ICTV та СТБ, Марія Мезенцева і Дмитро Соломчук на «Раді»). Двічі були в ефірі представники фракції «Голос» (Роман Костенко на «1+1» і Олександра Устінова на «Раді»). В проаналізованому ефірі Суспільного цього дня депутатів не було.

Порушення стандартів

Стандарти журналісти каналу «Інтер» порушували 322 рази (по 80,5 раза на годину ефіру в середньому). Найчастіше порушували стандарт відокремлення фактів від думок — 193 порушення, майже всі вони були суб’єктивними оцінками журналістів у новинах і новинних елементах гостьових студій. Стандарт достовірності було порушено 79 разів, майже половину з цих порушень становили узагальнені розмиті псевдопосилання на джерела фактичної інформації. Стандарт точності було порушено 24 рази, переважну більшість із цих порушень становили невідповідності між картинкою і текстом у БЗ та сюжетах. Крім того було 5 порушень стандарту повноти інформації та 3 порушення стандарту доступності подачі інформації.

Стандарти журналісти каналу «Ми — Україна» порушували 292 рази (це по 73 рази на годину ефіру в середньому, більш як по порушенню на хвилину). Найчастіше порушували стандарт відокремлення фактів від думок — 160 разів. Переважно це були суб’єктивні оцінки журналістів у новинах і в новинних елементах гостьових студій. Стандарт достовірності було порушено 80 разів, майже половину з цих порушень становили узагальнені розмиті псевдопосилання на джерела фактичної інформації. 28 разів було порушено стандарт повноти інформації, більшістю з цих порушень була відсутність інтершуму на відео в сюжетах і БЗ. 20 разів було порушено стандарт точності, майже все це були невідповідності картинки й тексту в новинних матеріалах. Крім того, 3 рази було порушено стандарт доступності подачі інформації та одного разу порушили стандарт балансу думок.

Стандарти протягом чотирьох годин ефіру журналісти Суспільного порушували 102 рази (по 25,5 порушення на годину ефіру в середньому). Найчастіше порушували стандарт достовірності — 41 раз, найбільше було інформації та картинок, взятих у телеграм-каналах і соцмережах. Стандарт відокремлення фактів від думок порушували 36 разів, майже все це були суб’єктивні оцінки журналістів у новинах і новинних елементах гостьових студій. 18 разів порушували стандарт точності, найбільше було невідповідностей між картинкою і текстом у новинних матеріалах. Крім того було 5 порушень стандарту повноти інформації та 3 порушення стандарту доступності її подачі. Інші стандарти не порушували.

Стандарти журналісти каналу «1+1» порушували цього дня 327 разів протягом чотирьох годин ефіру (це майже по 82 порушення на годину ефіру в середньому, майже по 1,5 порушення на хвилину). Найчастіше порушували стандарт відокремлення фактів від думок — 222 рази, більшістю з цих порушень були суб’єктивні думки журналістів у новинах. Стандарт достовірності було порушено 55 разів у різні способи. 38 разів порушували стандарт точності, найбільше порушень було пов’язано з некоректним поєднанням картинки і тексту в новинах. Крім того, по 6 разів було порушено стандарти повноти інформації та доступності її подачі. Інші стандарти не порушували.

Стандарти журналісти каналів ICTV та СТБ порушували 270 разів протягом чотирьох годин ефіру (в середньому — по 67,5 раза на годину або ж більш як по одному порушенню на хвилину ефіру). Найчастіше порушували стандарт відокремлення фактів від думок — 184 рази, більшістю з цих порушень були суб’єктивні оцінки журналістів у новинах. Стандарт достовірності було порушено 45 разів, найчастіше це були узагальнені розмиті псевдопосилання на джерела фактичної інформації. 30 разів було порушено стандарт точності, майже все це були невідповідності між картинкою й текстом за кадром у новинах. Крім того, 7 разів порушували стандарт доступності подачі інформації та 4 рази стандарт повноти інформації. Інші стандарти не порушували.

Стандарти журналісти каналу «Рада» порушували 276 разів протягом чотирьох годин ефіру (це по 69 порушень на годину або ж більш як по одному порушенню на хвилину ефіру в середньому). Найчастіше порушували стандарт відокремлення фактів від думок — 174 рази. Як завжди, переважною більшістю з цих порушень були суб’єктивні оцінки журналістів у новинах і в новинних елементах гостьових студій. Стандарт достовірності було порушено 55 разів. Найбільше з цих порушень було узагальненими псевдопосиланнями на авторство суб’єктивних думок. По 18 разів порушували стандарти точності та повноти інформації. 6 разів порушували стандарт доступності подачі інформації. І 5 разів було порушено стандарт оперативності.

Прояви політичного піару

У проаналізованому ефірі каналу «Ми — Україна» двічі показували класичне «паркетне» БЗ+СХ про нагородження президентом Зеленським волонтерів.

У проаналізованому ефірі Суспільного було 2 прояви політичного піару — двічі показали класичний «паркет» про нагородження президентом Зеленським волонтерів.

У проаналізованому ефірі каналу «1+1» було 2 прояви політичного піару — «паркетні» матеріали про покладання квітів президентом Володимиром Зеленським і про відвідини дітей у лікарні першою леді Оленою Зеленською.

У проаналізованому ефірі каналів ICTV та СТБ було 6 проявів політичного піару. З них чотири були «паркетними» повідомленнями про президента Володимира Зеленського, одне — про першу леді Олену Зеленську і ще був піарний сюжет про захід Фонду Леоніда Кучми.

Цього разу в проаналізованих чотирьох годинах ефіру каналу «Рада» було 14 проявів політичного піару. Всі вони були класичними «паркетними» матеріалами. 10 із них були позитивними згадуваннями президента Володимира Зеленського (нагородження бійців, покладання квітів, відвідини поранених і хворих дітей). Ще один був про відвідини хворих дітей першою леді Оленою Зеленською. Був «паркет» про керівника ОП Андрія Єрмака і спікера ВР Руслана Стефанчука у США й окремо — про самого Стефанчука. Ще один «паркет» був про прем’єра Дениса Шмигаля на засіданні уряду.

У проаналізованому ефірі каналу «Інтер» проявів політичного піару не було.

Російські наративи й токсичні медіаперсонажі

У проаналізованому ефірі каналу «Інтер» російських пропагандистських наративів не було, новини вела токсична ведуча каналу Анастасія Даугуле.

Російських пропагандистських наративів у проаналізованому ефірі каналу «Рада» цього дня не було, гостьові студії вів один із токсичних ведучих каналу Назар Довгий.

У проаналізованих ефірах інших телеканалів російських пропагандистських наративів і токсичних медійних персонажів не було.

Ігор Куляс, медіатренер, медіаконсультант, кризовий медіаменеджер

Скриншот відео: ТСН/ютуб

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1371
Читайте також
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду