11:00
П'ятниця, 22 Травня 2020

«Коронавірус підкрався до Путіна». Моніторинг теленовин 11-17 травня 2020 року

1 300
Побільшало новин із Росії та маніпуляцій про ринок енергетики. Моніторинг новин «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112» та 5 каналу. Інфографіка.
«Коронавірус підкрався до Путіна». Моніторинг теленовин 11-17 травня 2020 року
«Коронавірус підкрався до Путіна». Моніторинг теленовин 11-17 травня 2020 року

У випусках новин, які аналізує «Детектор медіа», поменшало політики, а ключові політичні теми стосувалися ринку енергетики, де кожен із олігархів перетягував правду на свою сторону. У контексті карантину та коронавірусу найбільше новинарі сфокусувалися на послабленнях карантину, протестах перевізників із вимогами відновити роботу транспорту, проблемах із тестуванням на виявлення коронавірусу. На відміну від попередніх тижнів, у новинах «Інтера» та «112» не було піару фонду Оксани Марченко, а на «Україні» навпаки побільшало піару благодійних ініціатив Ріната Ахметова.

Коронавірус підкрався до Путіна

За попередній тиждень частка політичних новин дещо знизилася, а в надзвичайних подіях пропорційно відбувся приріст. Більшість екстрених повідомлень стосувалися поширення коронавірусу в Україні та світі: спалахів та смертельних випадків від хвороби. Природні катаклізми, дорожні аварії та інші нещасні випадки відійшли на дальній план і з’являлися у випусках лише де-не-де. Помітно зменшилася частота появи кримінальних новин, адже екстриму й так вистачало — новинарі кинулися перевіряти кафе, ресторани і клуби, яким дозволили працювати, на дотримання санітарних норм.

 

Цього тижня у новинах суттєво покращився баланс думок. Ймовірно, це можна пояснити саме тематичним наповненням. Політичних новин було небагато. Сюжети були сфокусовані на розповідях про правила послаблення карантину, приклади таких практик, що включали різносторонні коментарі, або ж фактичними повідомленнями. Тож простору для порушення балансу було досить небагато.

 

Найбільше випадків порушення балансу та невідокремлення оцінок від фактів можна було побачити у сюжетах про ринок енергетики. Далі про це йтиметься детальніше. Мінімальні випадки порушення балансу цього тижня були на 5 каналі і «UA: Першому». А ще на «1+1» у матеріалі про акцію активістів «Хто замовив Гандзюк?» біля будинку президента. Якщо ви зараз подумали, що канал Коломойського вигороджував Зеленського та його команду, то помилилися: усе було радше навпаки. Тут дали слово активістам, нагадали коротко суть справи й дали лише синхрон активіста Романа Сініцина, який висловив побоювання, що справу почнуть заминати. У повідомленні не йдеться про жодну спробу отримати реакцію з Офісу президента чи Генеральної прокуратури.

Зросла частка новин із Росії. У попередні тижні новини із країни-агресорки практично пропадали із праймових випусків новин, у середньому їх частка становила 1-2%. А цього тижня — 3%. Більше уваги до Росії викликало передусім захворювання на COVID-19 у прессекретаря Путіна Дмитра Пєскова, а також зростання статистики захворюваності. Наприклад, на 5 каналі повідомили, що майже 400 російських військових підхопили коронавірус на репетиції параду до Дня перемоги. А щодо хвороби у речника Путіна не соромилися іронізувати: «Коронавірус наблизився до президента Росії» («Інтер»), «Коронавірус підкрався до Путіна впритул» («1+1»).

«Дякуємо медикам», піаримося на медиках

Чи не вперше за три роки моніторингу теленовин матеріали з ознаками замовності виявлені тільки на двох каналах: «Інтері» та «Україні», які зазвичай є лідерами за порушенням стандартів. Набір політиків, у чиїх інтересах з’являлися сюжети з ознаками замовності, на «Україні» більш різноманітний. Переважна більшість таких матеріалів — сюжети про благодійність Ріната Ахметова та соціальну відповідальність його бізнесу. Загалом у кожному вечірньому випуску на каналі «Україна» виходили по два таких сюжети. Здебільшого це були звичні піар-матеріали про благодійність, а також cюжети в межах проєкту «Дякуємо медикам». У серії матеріалів розповідають історії героїв пандемічного часу — лікарів та медсестер, що допомагають боротися з коронавірусом. Але кожен сюжет завершується згадкою, що цей проєкт створений завдяки фонду Ріната Ахметова:

  • «Щирі слова подяки надихають лікарів і надають їм упевненості, тому фонд Ріната Ахметова спільно з телеканалом "Україна" запустили проект "Дякуємо медикам"»;
  • «Цю небезпечну, але життєво важливу роботу мають цінити, тому Фонд Ріната Ахметова спільно з телеканалом "Україна" запровадили проект "Дякуємо медикам", адже щирі слова подяки надають впевненості та сил»;
  • «Фонд Ріната Ахметова спільно з каналом "Україна" дякує медикам, які протистоять світовій епідемії і рятують наші життя» .

 

На «Інтері» майже усі матеріали з ознаками замовності стосувалися заяв «Опозиційної платформи — За життя». І лише один піарив нардепку та колишню голову Харківської облдержадміністрації Юлію Світличну. Вона вступалася за долю працівників Панютинського вагоноремонтного заводу.

На відміну від попередніх двох тижнів, з «Інтера» та «112» зникли звіти про благодійність фонду Оксани Марченко, у яких фігурував і її чоловік та співголова ОПЗЖ Віктор Медведчук. Напевно, тому джинси у новинах на каналі Медведчука протягом тижня не траплялося.

На «Україні» запросили до студії лідера партії «Сила і честь» Ігоря Смешка, який торік балотувався у президенти. З ним обговорювали безпекові питання: від того, як безпечно для здоров’я й економіки вийти з карантину, до того, як уберегти персональні дані українців в урядових сервісах.

Тенденції з висвітлення активності політичних сил лишилися сталими. Другий тиждень помітно, що ICTV дещо більше симпатизує «Голосу». Саме на цьому каналі найчастіше піарили «Голос» під час парламентських та президентських виборів, хоча у політсилі заперечували, що замовляли джинсу. Цього тижня був привід для цілого сюжету про лідера «Голосу» — Святославу Вакарчуку виповнилося 45 років. І хоча в сюжеті наголошують, що найбільшою пристрастю Вакарчука є музика, «що не пісня — то хіт!», все ж у матеріалі розповідають про чинного нардепа з різних ракурсів: музикант, кандидат фізико-математичних наук та «підкорювач політичного Олімпу». 

Якщо тут привід зрозумілий, то в другому випадку позитивного висвітлення представників «Голосу» балансу й повноти бракує. На ICTV розповіли, що низка нардепів із різних комітетів та фракцій звернулися до прем’єр-міністра з критикою програми уряду. З усіх нардепів та комітетів, яких це стосувалося, коментував тільки заступник голови фракції «Голос» Ярослав Железняк. Жодного іншого прізвища ініціаторів звернення не озвучили та про їхню позицію не питали.

На каналі «Україна» Арсеній Яценюк піарився на проведенні безпекового форуму. Також він та Юлія Тимошенко критикували зміни на ринку енергетики. Дісталося тут і нардепу Андрію Герусу, про якого ненадовго призабули на каналі «Україна». «Програв у карти 100 тисяч доларів. У мережу потрапила розписка голови енергетичного комітету Верховної Ради Андрія Геруса, який зобов'язується повернути борг до 10 травня цього року», — повідомив ведучий. Посилаються на «одразу кілька інтернет-ресурсів», які в свою чергу посилалися на злив даних у мережу. Чи це реальна, чи підробна розписка, в редакції не з’ясували, та й взагалі не розпитували про неї у самого Геруса.

Маніпулятивна енергетика

Від початку травня на каналах триває протистояння за «свою правду» щодо змін на ринку енергетики. Підставою є зниження виробництва електроенергії на всіх типах електростанцій, крім дорогих теплоелектростанцій та станцій «зеленої енергетики». Це супроводжувалося заявами політиків. Зокрема, екснардепка Вікторія Войціцька назвала це лобізмом в інтересах компанії ДТЕК Ріната Ахметова, яка контролює значну частину енергоринку та генерує електрику з вугілля, вітрових та сонячних електростанцій. Документ, що може бути дорожньою картою виходу ДТЕК із кризи, опинився у редакції «Економічної правди». У матеріалі зокрема йдеться, що найбільше від зростання тарифів на електрику постраждають бізнеси Віктора Пінчука та криворізький «Арселор Міттал». У теленовинах це також має своє відображення: канали Пінчука і Коломойського критикують уряд за сприяння Ахметову, канал Ахметова вболіває за втілення цих зміни. Хоча цілі у таких повідомлень різні, спільним є маніпулювання громадською думкою. На СТБ та ICTV, що належать Пінчуку, розповідають, що зростання тарифів на електроенергію відіб’ється на гаманцях кожного українця, не згадуюючи, що передусім це торкнеться прибутків великого бізнесу. На «Україні», що належить Ахметову, запевняють, що підтримка шахт і ТЕС дозволить зберегти робочі місця. В обох є частина правди, але олігархічні медіа за фасадом тез про соціальне благо ховають суто бізнесові інтереси.

А тепер кілька прикладів, як це виглядало у матеріалах. «Водночас теплові станції навпаки збільшують виробництво, хоча їхня електрика і дорожча, і не екологічна. На думку голови Профільного комітету парламенту Андрія Геруса, уряд таким чином зіграв на руку приватному монополісту, якому належать 70 відсотків ТЕС», — коротко розповіли на ICTV 11 травня. У цьому повідомленні всі оцінки озвучила ведуча, коментарів експертів чи посилань на конкретні джерела даних не навели, а також не подали позицію уряду. На іншому каналі Пінчука — СТБ — неназвані «експерти зазначають, що водночас на енергетичному ринку зросла частка теплоелектростанцій монополістів ДТЕК і зеленої енергетики, які виробляють значно дорожчу електроенергію». Тобто тези сюжетів ICTV та СТБ дуже подібні як за змістом, так і за порушенням стандартів.

Джерел чи політиків, які критикують дії Міненерго, не назвали в повідомленні «1+1» 11 травня: «Кілька парламентарів ініціювали створення тимчасової слідчої комісії щодо дій виконувачки обов'язків міністра енергетики Ольги Буславець. Нардепи впевнені: вона може діяти в інтересах Ріната Ахметова, який контролює більшість теплових станцій і майже 70 відсотків зеленої генерації в Україні. І саме вона свого часу затверджувала тариф Роттердам плюс». У цьому матеріалі Буславець не дали змоги відповісти на закиди.

12 травня на каналах Пінчука ICTV та СТБ повторили ці тези. На СТБ також додали: «Тиждень тому сотні депутатів зверталися до уряду з проханням не знижувати потужності АЕС. Бо це загрожує національній безпеці України. Такі ж перестороги робила і СБУ». І при цьому не навели жодної точної цитати про «перестороги» СБУ, керівник якої справді попереджав про ризики незбалансованого зростання підприємств «зеленої» енергетики. У наступні дні також підключали до обговорення екснардепів Вікторію Войціцьку та Сергія Лещенка, який так само, як і минулого тижня, сказав, що уряд підіграє Ахметову. Тобто протягом уже не першого тижня у сюжетах циркулюють ті самі тези, а коментарів від урядовців чи неупереджених експертів немає. А якщо вони все ж з’являються, то їх нівелюють оцінковими судженнями кореспонденти за кадром.

 

13 травня на ICTV вийшов розлогіший сюжет, де вже був включений коментар виконувачки обов’язків міністра енергетики Ольги Буславець. До її коментаря підвели оцінковими судженнями: «Тобто комерційні проблеми однієї приватної компанії перекласти на плечі інших. Це фактично визнала очільниця Міненерго». І хоча ринок вугілля в Україні справді здебільшого в руках олігарха Ріната Ахметова, але в коментарі Буславець не уточнює, перед якими саме компаніями виникли борги — приватними чи державними: «Є збитки теплової генерації, які не зможуть сплачувати за поставлене вугілля від шахт. Є заборгованість за вугілля, як я вже сказала, і запаси вугілля в нас більші, ніж нам потрібно. Тобто в нас немає збуту вугілля, немає попиту на нього». Завершується сюжет безапеляційним твердженням журналістів, що зміни на ринку енергетики позначаться на добробуті всіх українців: «За таку щедрість уряду відтак заплатить кожен із нас, адже здорожчання електроенергії позначиться на ціні всіх товарів і послуг».

Цього ж дня на каналі Ріната Ахметова «Україна» почали сюжет із того, що тариф для людей не зміниться. Посилалися на прем’єр-міністра Дениса Шмигаля. Перерахунок балансу на ринку енергетики у сюжеті пояснюють порятунком галузі через раціональний підхід: «3-й тиждень країна живе з новим енергетичним балансом. Це коли атомні, теплові, гідро та зелені станції знають, скільки точно мають дати країні енергії». А ще турботою про добробут суспільства: «Щоб і робота у всіх була, і в домівках світло горіло». Також на «Україні» запросили до студії постійного гостя каналу Олега Ляшка для обговорення ситуації ринку енергетики. Політик критикував нардепа Андрія Геруса за попередні зміни в конкуренції на ринку та відстоював інтереси шахт.

Немає нічого поганого в тому, що бізнес дбає про свої прибутки, це абсолютно природно. Кепсько, коли олігархічні медіа перетворюються на пресслужби своїх власників і, подаючи половинчасту правду, підривають довіру до медіа загалом.

Моніторинг здійснюється за підтримки американського народу, наданої через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Читайте також

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1300
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2020 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду