15:30
П'ятниця, 20 Березня 2020

Падіння Сивоха і тріумф Медведчука. Моніторинг теленовин 9–15 березня 2020 року

1 211
Поки коронавірус розширює тематичний діапазон, виразні маніпуляції торкнулися теми війни. Моніторинг новин «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112» та 5 каналу. Інфографіка.
Падіння Сивоха і тріумф Медведчука. Моніторинг теленовин 9–15 березня 2020 року
Падіння Сивоха і тріумф Медведчука. Моніторинг теленовин 9–15 березня 2020 року

Теми новин можна умовно поділити на два великі блоки: все, що пов’язане з коронавірусом, та інші теми. Карантин, перша офіційна смерть в Україні від COVID-19, поради й політичні заяви довкола цієї теми становили трохи менше половини обсягу випусків. А от серед інших тем були важливі, але не завжди поціновані редакціями:

  • початок слухання справи MH-17;
  • перепалка Сергія Сивоха та активістів «Нацкорпусу»;
  • мляві пояснення Андрія Єрмака щодо залучення до мінських переговорів лідерів бойовиків;
  • протести з гаслами проти капітуляції;
  • нові затримання активістів у Криму.

Чим новим відрізнялися новини цього тижня:

  • на каналі Порошенка з’явився «паркет» Зеленського;
  • на каналах Пінчука піарили заступницю голови парламенту;
  • лави народних депутатів поповнить кандидатка, яку активно піарив «Інтер».

Сивохо, Медведчук, Єрмак і «мирні плани»

Протягом тижня відбулося кілька важливих подій, пов’язаних із російсько-українською війною. Передусім у Нідерландах розпочалося слухання у справі МН-17. Служби новин намагалися максимально охопити цей процес. У суді працювали переважно кореспонденти каналів та передавали в розлогих сюжетах та включеннях перші результати засідання.

Більш скандальним був інцидент після презентації «Платформи примирення та єдності», анонсованої радником секретаря РНБО Сергієм Сивохом. Попри конфлікт, жодної згадки про нього не дали на каналі «Україна» та СТБ. Максимально стисло висвітлювали подію на ICTV та «112». На ICTV сказали, що перепалка сталася, «бо війну на Донбасі радник РНБО постійно називав внутрішнім конфліктом». Кого це обурило, в матеріалі називають аж надто узагальнено — ветеранами. Синхроном наводять лише цитату самого Сивоха: «Про внутренний конфликт. Как известно идет у нас война, гибридная война. Один из способов ведения войны  это инициация внутреннего конфликта». На «112» слова опонентам Сивоха не дали ні сихроном, ані згадкою про їхні претензії бодай за кадром. Про поведінку цих людей ведуча говорила виключно в негативі: «Радикально налаштовані люди почали агресивно себе поводити і штовхатися. Сивохо впав на підлогу, але за допомогою охорони піднявся і покинув приміщення. Пізніше в соцмережі він написав, цитую: "Декому мир не потрібний і вони хочуть війни. Бо це великий бізнес"».

 

Обом сторонам протистояння дали висловитися на «1+1», «UA: Першому» та «Інтері». Згадали і про те, що секретар РНБО Олексій Данилов повідомив, що Сивохо не є офіційно уповноваженим від РНБО в питаннях мирних ініціатив. Але в цих матеріалах фокусувалися більше на сутичках і затриманнях активістів і майже не говорили про зміст самої дискусії, яка зчинила ґвалт.

Зміст презентації зачепили детальніше в сюжеті 5 каналу. Але практично все сказане супроводжувалося акцентами й судженнями журналістки Єви Ніколашвілі: «Про мир в Україні Сергій Сівохо говорить російською», «правдивої відповіді на запитання, хто стріляє на сході, експертка уникає», «озвучують на презентації кроки до примирення без жодної конкретики».

 

Невідокремлені від фактів судження лишаються найчастішою проблемою в новинах. Градус емоцій, порівняно з попереднім тижнем, знизився в новинах «Інтера» та «112». Ймовірно, через те, що тиждень був мінімально насичений політичними новинами, на яких ці канали спекулюють найбільше. Зросла частка невідокремлених оцінок на 5 каналі, «1+1» та ICTV. Погіршився баланс на «Україні», «112», а покращився на «1+1». Наприклад, у ситуації із Сивохом у матеріалах «Плюсів» бракувало повноти, але сюжет був збалансованим.

 

На тлі цього емоційного конфлікту майже непомітно пройшла поїздка Віктора Медведчука до Москви, де він нібито обговорював «мирний план» із Путіним. Безапеляційно позитивними діями це виглядало в новинах «Інтера» та «112». На 5 каналі в сюжеті про цю поїздку дали критику від «Європейської солідарності» та «Слуги народу». На «UA: Першому» це коментувала речниця президента Юлія Мендель, яка пояснила, що такі зустрічі не є переговорами чи офіційними візитами і не впливають на домовленості між державами.

Ще одна важлива подія не повністю відобразилася у праймових теленовинах. Йдеться про рішення щодо залучення до мінських переговорів представників самопроголошеної влади на окупованих територія Донецької та Луганської областей. Відповідний документ опублікувало видання «Дзеркало тижня». Голова офісу президента Андрій Єрмак пояснював це лаконічно й неконкретно. І лише його версія потрапила у випуски на «Україні», «112» та ICTV. На 5 каналі на додачу до документа й коментаря Єрмака включили позицію народної депутатки від «Євросолідарності» Ірини Геращенко, яка назвала такі дії здачею інтересів України. У сюжетах «UA: Першого» та «1+1» схожу, але більш помірковану позицію висловив колишній представник України в мінській групі Роман Безсмертний.

 

Лише половина каналів повідомила про Марш добровольців із вимогою не поступатися національними інтересами: на «UA: Першому», «1+1», «Інтері» та «112».

Політичні воскресіння

Протягом тижня в парламенті тривала робота в комітетах. У такі періоди парламентські політики з’являються в новинах не надто часто. За цей час представники «Слуги народу» та «Опозиційної платформи — За життя» мали ледь не однакову за кількістю частоту згадок. Різниця була в тому, що про «Слуг народу» говорили майже на всіх каналах, а про «ОПЗЖ» — здебільшого на лояльних і в піар-форматі.

Відносно новим явищем стало те, що на ICTV та СТБ піарили заступницю голови Верховної Ради Олену Кондратюк. У цих повідомленнях цитували матеріал чиновниці на «Українській правді»: «Український парламент має взяти на себе лідерство у протидії з коронавірусом та не цуратися непростих рішень. А ще чесної розмови з громадянами. Про це пише заступниця голови Верховної Ради України Олена Кондратюк у своєму блозі в "Українській правді"». Хоча насправді йдеться про колонку, а не блог, саме з таким формулюванням це повідомлення поширили й інші медіа, що також може свідчити про замовність «новини». І це єдині за весь тиждень дві позитивні згадки в теленовинах про партію «Батьківщина», представницею якої є пані Кондратюк. До того ж вона є дружиною топменеджера медіахолдингу Пінчука StarLightMedia Олександра Богуцького.

У піарі в новинах вигулькнули й дещо призабуті політики. Колишній голова уряду Арсеній Яценюк зачастив на каналі «Україна»: критикував залучення представників окупаційної влади до мінського процесу, скаржився на наклепи у російських ЗМІ та вітав добровольців із їхнім святом. Ще давнішого урядовця згадували також на «Україні»: «Інтернет-видання "Обозреватель" провело опитування серед читачів щодо ефективності міністрів Кабміну 10-річної давнини. Саме цього дня 12 березня 2010-го провів своє перше засідання перший уряд Миколи Азарова. Але за підсумками онлайн-голосування, одноосібним лідером став тодішній віцепрем'єр Борис Колесніков, який опікувався підготовкою країни до проведення Євро-2012. 41 % опитаних позитивно оцінив роботу тодішнього віцепрем’єра».

 

Через день на «Інтері» піарили кандидатку в народні депутати за 179-м округом Юлію Світличну. Фінальним акордом став власне день голосування. Весь сюжет на «Інтері» трималися й розповідали суто про перебіг виборів під час карантину. Але в кінці з’явилася вона. Юлія Світлична подякувала комісіям та всім причетним за прозорі та чесні вибори, результати яких на той час ще не були встановлені. За вже офіційними результатами, Світличну на її окрузі підтримали навіть активніше, ніж Зеленського на президентських, — вона набрала майже 78 %.

І в це важко повірити, але на 5 каналі з’явилася паркетна новина за участі Володимира Зеленського. Стосувалася вона вшанування Тараса Шевченка, де половина короткого тексту була присвячена президенту і його дружині: «В Україні вшановують Кобзаря. 206 років тому народився поет та художник Тарас Шевченко. Шану митцеві віддали Володимир та Олена Зеленські. Зранку президентське подружжя поклало квіти до пам'ятника в столичному парку імені Шевченка». Загальної картини про святкові заходи у країні не дали, про участь інших політиків чи посадовців в урочистостях не згадували. У наступному матеріалі повідомили, що в Києві пластуни пригощали улюбленими стравами Шевченка. Тож знакову для багатьох дату у випуску показали дуже фрагментарно, з нерелевантним набором героїв матеріалів.

Карантин, церква і тайські мавпи

Смерть від коронавірусу, карантин і всі пов’язані з ним обмеження сумарно становили майже 40 % усіх випусків новин. Половину всіх новин коронавірусні теми становили на «1+1» і майже половину на каналі «112». На СТБ про це захворювання почала розповідати колишня міністерка охорони здоров’я Зоряна Скалецька. На «1+1» балансували між страшилками із припущеннями про можливу кількість заражених від померлої на Житомирщині та новинами з тайського зоопарку, де навіть мавпи вже потерпають від наслідків пандемії коронавірусу.

 

На «Україні», певно, подумали, що одного коронавірусу замало, й варто посіяти в головах нові страхи: «Новий завіз — нова хвороба. Купили одежину чи взуття у секондхенді, стежте за здоров'ям, адже разом ви могли б підчепити і хворобу, і вірус, і навіть нещасливу долю. Що приховують покупки? Як вибирати обновки і що з ними робити аби не наразити себе і рідних на небезпеку?» — так підвів до сюжету Інни Білак ведучий Максим Сікора.

На «Інтері», навпаки, пропонували нехтувати правилами безпеки та запрошували вірян Московського патріархату приходити до Києво-Печерської лаври на богослужіння: «Запровадження в Україні карантину через коронавірус не вплине на роботу храмів у Києво-Печерській лаврі. Двері для вірян там залишають відчиненими». Намісник лаври митрополит Павло закликав не боятися приходити до храму: «… Терпінням повчають нас терпіти все те, що Господь посилає нам за наші гріхи, але у Бога більше милостині, ніж у нас гріхів, і ми сьогодні радіємо цьому великому дню. Не бійтеся, дорогі браття і сестри, ходіть до храму». Це при тому, що церкви по всьому світу обмежують обрядові заходи.

 

Найбільше з регіонів у контексті коронавірусу говорили про Чернівці та Житомирщину, де офіційно зафіксовані перші випадки захворювання. Але помітнішим за попередні періоди в новинах було також Запоріжжя. Місто не є епіцентром коронавірусу чи ексклюзивних заходів щодо його протидії. Це пов’язано з висвітленням інциденту: на дитячому майданчику загинула дівчинка. По 1-2 сюжети на цю теми зробила більшість каналів.

Серед тем-аутсайдерів опинилися колись гарячі новини про справу народної депутатки Софії Федини та розслідування вбивства Павла Шеремета. Про обрання запобіжного заходу Федині сказали тільки на «1+1» та 5 каналі. Про апеляцію на арешт підозрюваного у справі Шеремета Андрія Антоненка коротко сказали тільки на 5 каналі та «112». А про нову хвилю обшуків і репресій із боку ФСБ в анексованому Криму повідомили тільки на «UA: Першому».

Моніторинг здійснюється за підтримки американського народу, наданої через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews».

Читайте також

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1211
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2020 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду