16:00
Субота, 9 Листопада 2019

Зе-опозиція. Моніторинг теленовин 28 жовтня — 3 листопада 2019 року

У команді монобільшості проявляються дисиденти. Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112 України» та 5 каналу.
Зе-опозиція. Моніторинг теленовин 28 жовтня — 3 листопада 2019 року
Зе-опозиція. Моніторинг теленовин 28 жовтня — 3 листопада 2019 року

Головними темами аналізованого тижня були розведення військ у Золотому на Луганщині та обговорення планів урегулювання ситуації на Донбасі. Активно обговорювали секс-скандал із Богданом Яременком, вислови Софії Федини та Марусі Звіробій на адресу президента, зняття недоторканості та запобіжний захід Ярослава Дубневича, а менш активно — реформу газотранспортної системи, відповідальність за кнопкодавство в парламенті та повернення норми про незаконне збагачення.

Найяскравіші маніпуляції тижня:

  • «1+1» вперше після виборів критикував (незбалансовано) народного депутата від «Слуги народу» — в немилість потрапив Микола Тищенко;
  • на каналі «Україна» все більше демонструють лояльність до Віталія Кличка;
  • у новинах побільшало «паркету» з Володимиром Зеленським;
  • «сльози депутатки» — через фокус на вагітності народної депутатки від «Слуги народу» Анни Скороход канали проігнорували її політичний бекґраунд.

28 жовтня, понеділок

Головне. У Брюсселі обговорювали перспективи транзиту газу через Україну. Володимир Зеленський навідався до НАБУ. У парламенті обговорювали порядок денний на сесійний тиждень. А ввечері відбулося засідання фракції «Слуга народу».

Про засідання фракції на ICTV та каналі «Україна» повідомили без посилання на джерела. На 5 каналі зробили включення журналіста із синхронами кількох народних депутатів, які прямували на засідання. На «UA: Першому» також включення, без синхронів, але з посиланням на коментарі Олександра Дубинського.

Важливі теми. Лише на 5 каналі та «1+1» повідомили, що фракція «Слуги народу» планує звернутися до правоохоронців щодо фейсбук-трансляції волонтерки Марусі Звіробій та народної депутатки Софії Федини, в якій звучали вислови, які розцінили як погрози президенту.

Канал «Україна» та 5 канал повідомили про виведення добровольців із Золотого-4 без коментарів самих добровольців. Сюжет із позиціями МВС, яке контролює виведення зброї, та самих ветеранів подали на «UA: Першому».

На каналі «Україна» вийшов сюжет журналістів «Радіо Свобода» про життя родини репресованого окупаційною владою кримчанина Сейрана Салієва.

На СТБ розповіли про акцію організації «Крим SOS» під російським посольством у Києві. Акція відбулася у форматі тетрис-виклику, де «умовний президент Росії виклав на асфальті всі інструменти, які допомагають йому далі владарювати».

На «1+1» стартував спецпроєкт «Штучне дихання» про проблеми із задимленням міст і про те, як кожній окремій людині з цим впоратися.

Сумнівні. Зеленський зустрівся з керівником НАБУ. На «Україні», СТБ та ICTV це подали як «мотиваційну промову» та спробу «зарядити енергією» антикорупціонерів. Лише на «Інтері» з цієї зустрічі додали коментар голови НАБУ Артема Ситника, який натякнув, що колектив і так працездатний, що доводив протягом попередніх чотирьох років.

У паркетній манері на ICTV анонсували інвестиційний форум Re: Think. «На форумі ми покажемо, що вже встигли зробити, та розповімо про шляхи розвитку пріоритетних для нас галузей. Цей форум проводиться для іноземних та українських інвесторів, але я хочу, щоб ми з вами не забували: кожен громадянин повинен стати інвестором для нашої рідної країни», — коментував цей анонс лише Зеленський.

Паркет Зеленського й Разумкова вийшов і на «Україні», але з іншого приводу: «75-ту річницю вигнання нацистських окупантів відзначається в Україні. Зранку квіти до вічного вогню поклав президент Володимир Зеленський. Пам'ять полеглих під час Другої світової хвилиною мовчання вшанував і спікер Дмитро Разумков». І на завершення повідомлення: «Як написав Володимир Зеленський у фейсбуці, визволення країни від нацистів спонукає сучасних українських захисників тримати високу планку».

Під час покладання квітів до «річниці звільнення від фашистських загарбників» на «Інтері» піарили лідерів «Опозиційної платформи — За життя» Юрія Бойка та Віктора Медведчука. На «112» із цієї ж події — Медведчука й Вадима Рабиновича.

На каналі «Україна» розповідали про благодійність Ріната Ахметова, скарги його компанії ДТЕК на зниження поставок антрациту, через що бракує пального для роботи Криворізької ТЕС. Також на каналі «Україна» розповіли про новий майданчик у Києві, який представив у паркетній манері міський голова: «У комфорті майбутніх тренувань столичний мер Віталій Кличко переконався особисто».

Замовчування дня. Ексголові НАЗК Наталії Корчак повідомили про підозру. Про це повідомили лише на «112», а також на ICTV між блоками про газові переговори у Брюсселі. При цьому на ICTV подали це так: «Заряджене енергією президента НАБУ почало діяти». В обох випадках чіткого посилання на джерело інформації немає, абстрактно вказують на повідомлення про НАБУ. НАБУ справді повідомляло про підозру експосадовиці НАЗК, не вказуючи прізвища. Те, що йдеться про Корчак, медіа встановили за сукупністю ознак, і зокрема з власних джерел, оскільки йдеться про незадекларований автомобіль, про який журналісти дізналися раніше.

Треш дня. «У загарбаному росіянами Донецьку нібито підірвали ретрансляційну вежу мобільного оператора. Таке відео з'явилося в мережі напередодні. Хто зорганізував підрив і коли це сталося? Насправді достеменно невідомо», — розповіли на «1+1» без жодної спроби перевірити інформацію. Про цей же випадок повідомив і СТБ. Але в нейтральній формі з посиланням на повідомлення окупаційної влади. Чи перевіряли цю інформацію в українських спецслужбах, у повідомленні не уточнили.

29 жовтня, вівторок

Головне. На Луганщині почали розведення військ. У Маріуполі почався інвестиційний форум «Re: Think». Парламент у першому читанні ухвалив законопроєкт про відповідальність народних депутатів за неособисте голосування. «Слуги народу» вперше заблокували трибуну парламенту.

Новини з парламенту на ICTV незбалансовані: про законопроєкт щодо штрафів за неперсональне голосування говорив лише віцеспікер Руслан Стефанчук, щодо позицій «Голосу» і «Батьківщини» сказали лише однією фразою за кадром.

На «Україні», «1+1» та «Інтері» в парламентських матеріалах сфокусувалися на вимогах фракції «Слуга народу» дати правову оцінку висловам народної депутатки Софії Федини. Емоції в подачі різняться: «не дає депутатам спокою» («1+1»), «більше з’ясовували стосунки, ніж працювали» («Інтер»), «Перше захоплення трибуни» («Україна»).

Замовчування дня. У більшості випусків про розведення сил у Золотому говорили лише посадовці — зі стриманим оптимізмом. Позиції різних фракцій відобразив сюжет на 5 каналі: підтримує розведення «ОПЗЖ», висловлює застереження «Євросолідарність» та «Голос». На «1+1», 5 каналі та «UA: Першому» висвітлювали акцію під гаслом «Ні кроку назад», що відбувалася в Києві як реакція на відведення військ. Решта каналів не повідомляли ні про критику політиків, ні про акцію протесту.

Сумнівні. Окремим повідомленням на «Інтері» розповіли, що «ОПЗЖ» привітала розведення сил: «У політсилі вважають, що дотримання режиму тиші знизить напруженість по обидва боки лінії зіткнення, а також стане підґрунтям для проведення зустрічі лідерів у нормандському форматі. Прямий діалог між сторонами у партії називають єдиним можливим способом припинення конфлікту». Пізніше у випуску ще раз піарили «ОПЗЖ», яка «вимагала зупинити приватизацію».

На каналі «Україна» в сюжеті з інвестиційного форуму вставили компліменти компанії «Метінвест», що належить власнику каналу Рінату Ахметову. Хвалилися соціальними проектами, які впроваджує компанія в містах, де працюють її заводи.

На «1+1» в центрі сюжету про інвестиційний форум — Володимир Зеленський, починаючи від тест-драйву по новій трасі між Запоріжжям і Маріуполем. На «Інтері» новину про нову дорогу подали в паркетній формі, проілюструвавши коментарем лише Володимира Зеленського.

30 жовтня, середа

Головне. Триває розведення сил на Луганщині, яке привітали в НАТО, ОБСЄ та Росії. Данія погодилася на будівництво «Північного потоку — 2». У Раді оскандалився депутат від «Слуги народу» Богдан Яременко через спілкування з повією.

Про листування Яременка з повією, чи то імітацією цього листування (як його називав сам народний депутат), повідомили 5 канал, «1+1», «112» та епізодично «Інтер». На 5 каналі також повідомили, що народний депутат Ілля Кива звернувся до правоохоронців, оскільки проституція є незаконною. На «1+1» та «112» згадували інші подібні інциденти в Раді: «У 2015-му депутат від фракції “Самопоміч” Андрій Мірошник не простежив за своїм листуванням. Його викрили на відвертій переписці з жінкою, яка не є його дружиною. Обговорювали поїздку на Мальдиви. Після цього нардеп склав мандат», — нагадали на «112».

На «Україні» повідомили, що депутати в Раді «почубилися» через питання щодо розслідування подій 2 травня в Одесі. При цьому не дали жодних уточнень: які саме депутати, що стало приводом для суперечки і що взагалі планували вирішувати.

У сюжеті про розведення сил на «1+1» замовчали критику цього рішення. Показали тільки аргументи на користь: радник секретаря РНБО Сергій Сивохо і міністр культури Володимир Бородянський говорили про позитивні наслідки діалогу з місцевими мешканцями. На «UA: Першому» та «Інтері» включили в матеріали коментарі Святослава Вакарчука, який наголошував, що з розведенням є проблеми, оскільки поблизу ділянки розведення бойовики обстрілювали українські позиції. На Суспільному також дали думку Сергія Соболєва з «Батьківщини», який казав, що головне питання — що буде після розведення сил.

Сумнівні. На ICTV після позитивного матеріалу про розведення військ дали окремим повідомленням коментар Вакарчука щодо обстрілів та критики розведення. Й одразу за ним — Юлія Тимошенко критикувала ініціативи із запровадження ринку землі. Така подача нагадує передвиборні дайджести, коли на каналах давали нарізку коментарів кандидатів, не фільтруючи їхніх заяв, не перевіряючи їх на достовірність та не балансуючи важливими деталями. До того ж у цьому випадку не дали цілісної картинки: адже розведення критикували не тільки в «Голосі», а ринок землі — не лише в «Батьківщині».

На «Інтері» ринок землі критикував Юрій Бойко, також незбалансовано. Без балансу поширили і скарги народного депутата від «ОПЗЖ» Миколи Скорика. Він критикував колег за те, що не підтримали ініціативу створення ТСК щодо розслідування подій в Одесі 2 травня 2014 року: «Ви бачили переляк в їх очах, ви бачили політиканство з трибуни Верховної Ради, ви бачили те, що вони продемонстрували зневагу до цінності людського життя». Позиції народних депутатів, які не підтримали цього рішення, в сюжеті не озвучили ніяк. Далі також однобоко лише критика запровадження ринку землі від Сергія Соболєва з «Батьківщини» та Вадима Рабиновича з «ОПЗЖ». «Да плевали мы на это МВФ — они добьют страну, уедут, а мы потом останемся здесь без земли, без денег, без ничего. Ведь я могу слуг этих по-человечески понять — можно один годик пожировать немножко, показать,что не все так плохо, а потом остаться без земли, без денег, без всего остального», — розказував Рабінович.

Сергій Каплін на «Інтері» вимагав зменшити тарифи на тепло. А Сергій Рудик — аби його визнали переможцем виборів на 198-му окрузі. Ці матеріали також не містили балансу та просували інтереси конкретних політиків, ще й малозначущих у масштабі держави.

На каналі «Україна» рішення щодо «Південного потоку — 2» зненацька коментував Олег Ляшко, який не є посадовцем, і всі його коментарі є приватною думкою.

Треш дня. На «1+1» розповіли про «убивчий відбійник», у який влетів автомобіль. У повідомленні досить детально розповідали про наслідки зіткнення: «Відбійник прошив машину наскрізь. 50-річна пасажирка померла на місці. Її тіло з понівеченого авто довелося вирізати». До достовірності в повідомленні не були такими детальними й не вказали, в який спосіб редакції стали відомі ці подробиці.

Також на «Україні» та «1+1» розповідали в деталях про матір, яка викинула дитину з вікна. Попри свою трагічність, інформація не становить значного суспільного інтересу, а лише насичує новини негативом.

31 жовтня, четвер

Головне. Зеленський обіцяв пришвидшити вступ України до НАТО. Парламент зняв недоторканість із Дубневича. А також у парламенті ухвалили закон про незаконне збагачення.

На «Інтері» Дубневича назвали депутатом від «Євросолідарності». Це неточність. Хоча Дубневич був народним депутатом від партії Порошенка в минулому скликанні, цього разу він балотувався як позапартійний та увійшов до депутатської групи «За майбутнє».

На «UA: Першому» продовжили тему скандалу з Яременком. Деталі його листування не розбирали, йшлося про вимогу лідера фракції Арахамії про складання Яременком повноважень голови комітету. Додали й експертний коментар голови КВУ Олексія Кошеля. На «112» також озвучили цю вимогу Давида Арахамії, але наприкінці повідомлення.

Сумнівні. «Невпинно нагадувати партнерам про загрозу із боку Росії одне із завдань Києва, — вважає лідер “Народного фронту” Арсеній Яценюк», — канал «Україна». Попри те, що Яценюк не обіймає жодної офіційної посади в державі, цей коментар додали в матеріал про обговорення перспектив вступу України до НАТО. Саме обговорення відбувалося на офіційні зустрічі між президентом України та генсеком НАТО.

На каналі «Україна» анонсували чергове спецрозслідування проти Андрія Геруса: «Депутат, що скасував санкції проти Росії. Які рішення проти української енергетики протягнув через парламент голова енергетичного комітету Андрій Герус?» Також на «Україні» традиційно звітували про благодійність Ахметова і про інвестиції «Метінвесту» в економіку Маріуполя.

На «1+1» народний депутат Микола Тищенко потрапив «у погану компанію». Його пов’язали з бізнесменом Денисом Комарницьким, якого назвали: «“смотрящий” у Кличка разом із представником Зе-команди ресторатором Миколою Тищенком». Джерело тверджень у сюжеті не озвучили: «А кілька днів тому в мережі з'явилася новина, що саме Денис Комарницький разом із ресторатором Миколою Тищенком, нардепом від “Слуги народу”, намагається перехопити тіньову владу в столиці». Звинувачення на адресу Тищенка й Комарницького коментували народний депутат Юрій Левченко та політкоментатор Андрій Єременко. «Андрій Єременко, політолог: Складається таке враження, що навколо оцих двох людей є якась домовленість, що Кличко залишається на місці, а ці люди якимось чином знаходяться не те щоб при владі, при управлінні, я так розумію, при управлінні найбільш смачних речей в Києві — земля, земля, земля, земля, будівництво, недобудови, перебудови, комерційна земля». Спробу (якщо вона справді була) отримати коментар із цього приводу за кадром озвучили так: «Зазвичай балакучий ресторатор-нардеп як води в рот набрав».

На «Інтері» Сергій Каплін заявляв, що провина за наслідки будівництва «Північного потоку — 2» повністю лежати на «Нафтогазі». Це чергове обвинувачення, відповісти на яке не дають змоги.

Треш дня. В новину на СТБ взяли те, що народна депутатка від «Слуги народу» Анна Скороход розплакалася, бо її правки не взяли до уваги. Причиною вказали лише те, що депутатка при надії. У сюжеті навіть не вказали, який законопроєкт обговорювався. А йшлося про розділення повноважень компаній, що видобувають, транспортують газ та обслуговують українську ГТС. Сама політикиня пояснювала, що її засмутила неповага до думки депутатів у фракції. Як встановила «Економічна правда», правки Скороход були подібними до правок Юлії Тимошенко. Нюанс у тому, що Тимошенко виступала проти такої форми розділення ГТС. А Володимир Зеленський, навпаки, закликав «Слуг народу» пришвидшити ухвалення законопроєкту. Тож виглядає, що Скороход пішла врозріз позиції фракції. Але глядачі про це не дізналися, запам’ятавши лише «жіночі сльози».

1 листопада, п’ятниця

Не оглядається «Інтер», оскільки цього дня у праймі виходять «Подробиці тижня».

Головне. Розведення сил у Петрівському, заплановане на 4 листопада, відклали. Зеленський у Тернополі представив нового голову ОДА Ігоря Сопеля. У Вищому антикорупційному суді розглядали питання про запобіжний захід народному депутату Ярославу Дубневичу.

Важливі теми. До ДБР передали провадження щодо заяви Федини і Звіробій. Про це сказали тільки на ICTV, «UA: Перший» та «1+1». Лише на «112» та 5 каналі розповіли про інтерв’ю Володимира Цемаха Кирилові Вишинському. Обох у вересні передали Росії в обмін на українських політв’язнів і полонених.

На «Україні» вийшов детальний сюжет про розділення ГТС (анбандлінг), де теж почали з емоцій: «Закон зі сльозами на очах». У сюжеті є позиції прихильників та опонентів запропонованого більшістю законопроєкту, але все ж використали сльози Скороход для підсилення емоцій. І знову в закадровому тексті критикували Геруса: «До емоцій депутатку довела норма про те, що рішення Мінфіну не зможе скасувати вища інстанція Кабмін. Сьогодні намагалися взяти детальніші пояснення в Андрія Геруса та він не зраджує традиціям тікає від журналістів».

Сумнівні. Канал «Україна» зробив матеріал із виступу Петра Порошенка на Львівському безпековому форумі. «Росія перешкоджатиме Україні отримати план-дій щодо членства в НАТО, переконаний п'ятий президент Петро Порошенко. На Львівському безпековому форумі він повідомив: поїздки і активні зустрічі Володимира Путіна із керівниками європейських країн — це намагання Кремля довести, що Росія — не агресор і з неї слід зняти санкції, а після продовжуватиме проти Києва війну», — озвучив ведучий. Жодного альтернативного погляду в матеріал не додали.

Також на «Україні» звітували про інвестиції в сонячну енергетику компанії ДТЕК Ріната Ахметова та благодійність його фонду.

2 листопада, субота

Головне. У штабі ООС повідомили про успішне завершення розведення сил у Золотому. Ярославу Дубневичу обрали запобіжний захід у вигляді застави.

Сумнівні. На «1+1» піарили свого колишнього керівника Олександра Ткаченка. «Киянам пропонують долучитися до створення закону про столицю», — повідомила ведуча. Коментував цю ініціативу лише Олександр Ткаченко, який раніше підтверджував свій намір очолити столичну адміністрацію.

На «Інтері» у двох матеріалах просували інтереси «ОПЗЖ»: місцеві депутати в Одесі розповідали, як борються разом із мешканцями за очищення Дунаю, а Юрій Бойко на Київщині вшановував жертв Другої світової війни.

На ICTV розповіли про книжку «Біль за Україну», яку видав фонд Леоніда Кучми до 25-річчя з моменту свого обрання президентом. Книжка складається з інтерв’ю самого Кучми та розповідає про його досягнення на посаді. Кучма — тесть власника каналу Віктора Пінчука.

Треш дня. Назад у 90-ті. «Леопардова спідниця, стриппластика або прадавні енергетичні практики», — так, за версією каналу «Україна», зваблюють жінки. У випуску цілих два сюжети присвятили таким практикам: окремо розповідали про чоловічі та жіночі курси з пікапу. І хоча тут намагалися винайти бодай якусь суспільну значущість — мовляв, сюжети розкажуть, як уникати маніпуляторів, — такі теми, що підтверджують стереотипи та популяризують сумнівні способи привернення уваги, навряд чи доцільно включати в головні інформаційні випуски дня.

3 листопада, неділя

Аналізуються лише новини «Інтера» замість «Подробиць тижня». Першим матеріалом повідомили, що одеську дівчинку, яку розшукували, знайшли вбитою. Далі — про ДТП у столиці без посилання на джерела інформації, а також сюжет воєнкора про роботу прифронтової Мар’їнської лікарні. Регіональні новини на «Інтері» були тільки негативного змісту: у Кропивницькому протестували шахтарі, на Харківщині — підприємець через конфлікт із податковою, в Новому Роздолі на Львівщині не запустили опалювальний сезон, а черкаське відділення екстреної медицини «працює на межі».

Про події у світі: як готуються до впливів Брекзиту в Нідерландах, як уряд Британії запобігатиме референдуму у Шотландії, короткі новини про протести в Гонконгу та огляд подій. Новин з ознаками замовності у випуску не було.

Підсумки

Лідерами за кількістю матеріалів із ознаками замовності лишаються канали «Україна» та «Інтер». Якщо на каналі Ахметова переважно обстоюють інтереси власника та догоджають одразу кільком політикам, то на «Інтері» зберігають вірність «ОПЗЖ», подекуди піарячи своїх завсідників Сергій Капліна та Сергія Рудика, про яких ніколи не згадують інші канали.

Дещо дивною може здатися поява й негативної, й позитивних згадок про «Слугу народу» на каналі «1+1». Це можна вважати проявом неоднорідності фракції, адже критика була спрямована лише на одного з її представників — Миколу Тищенка. Його запідозрили у зв’язках із бізнесменом Денисом Комарницьким, якого в сюжеті називали новим «смотрящим» у КМДА. Свої амбіції очолити КМДА вже підтверджував колишній керівник «1+1 медіа» Олександр Ткаченко.

Аналізувалися новинні випуски «Подробиці» о 20:00 («Інтер»), «ТСН» о 19:30 («1+1»), «Новини прайм» о 19:00 («112»), «Час новин» о 19:00 (5 канал), «Новини» о 21:00 («UA: Перший»), «Факти» о 18:45 (ICTV), «Сьогодні» о 19:00 («Україна»), «Вікна» о 22:00 (СТБ).

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
678
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
19 Листопада 2019
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду