12:30
П'ятниця, 9 Серпня 2019

Бюст Зеленського й «відставка» Богдана. Моніторинг теленовин 29 липня — 3 серпня 2019 року

Команда президента сформувала порядок денний новин. Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112 Україна» та 5 каналу.
Бюст Зеленського й «відставка» Богдана. Моніторинг теленовин 29 липня — 3 серпня 2019 року
Бюст Зеленського й «відставка» Богдана. Моніторинг теленовин 29 липня — 3 серпня 2019 року

Політики в новинах після виборів значно поменшало. Цього тижня зник із радарів прем’єр Володимир Гройсман — після медійно активного попереднього тижня пішов у відпустку. Про плани на формування вже нового уряду говорив лише представник Зеленського Андрій Герус. Зірками новин стали новоспечені народні депутати від «Слуги народу», що проходили школу молодого політика у Трускавці. З офісу президента постійно прилітали інформаційні міни в город Віталія Кличка. А під кінець тижня ще однією інформаційною бомбою стала заява Богдана нібито про відставку, котра виявилася провокацією. Хоча зачепила вона всі новинні випуски, лише два з восьми каналів бодай формально задалися питанням: а для чого це все було?

29 липня, понеділок

Хітом дня став початок навчання майбутніх народних депутатів «Слуги народу» у Трускавці. IСTV підготували сюжет із коментарями керівника Школи економіки Тимофія Мілованова й новоприбулих політиків. У сюжеті наголосили, що навчання дороге, але на з’ясуванні, як воно оплачуватиметься, авторка не надто наполягала. Обмежилася тим, що в партії «можуть собі дозволити». Нічого критичного й на «Україні»: Мілованов, Разумков і новоспечені політики. На «1+1» теж тільки лектори й депутати, зокрема й ексколега Ольга Василевська. В непідписаному синхроні лунає, що про витрачені кошти відзвітують згідно з законом.

На «UA: Першому» крім депутатів від «Слуги народу» й лекторів для балансу дали коментар досвідченого політика Віктора Пинзеника. Він висловив свою думку, чого саме варто вчити майбутніх народних депутатів. Також є коментар Олексія Кошеля з КВУ, який озвучив можливі ризики від того, що більшість парламенту не має політичного досвіду. Також уточнили, що фінансується навчання з партійного фонду, а суму Разумков назвав «комерційною таємницею».

На СТБ вирішили розпитати, про що зі своїх прав і обов’язків майбутнім народним депутатам уже відомо: зарплата й пільги, на які вони статки планують жити. Нічого про школу депутатів не було на «Інтері» та 5 каналі, хоча тема зрезонувала і її можна було подати цікаво й без піару політсили.

Новина про звільнення Віталія Глуховері з посади голови управління Нацполіції в Дніпропетровській області теж стала наскрізною для більшості випусків. Не йшлося про це тільки на 5 каналі. Приводом для звільнення стала публікація відео, де водій начальника поліції, порушивши правила, наслав на патрульних спецпризначенців КОРД. ICTV, «Інтер», СТБ та «UA: Перший» у бекґраундах не згадали, що на відставці генерала після появи відео в мережі наполягав президент. Але найбільше питань викликає відсутність посилання на джерело відео. Воно з’явилося через рік після інциденту і призвело до звільнення з високої посади. Але в новинах узагалі не кажуть, хто першим його опублікував. Найповнішим на цю тему вийшов сюжет Антона Мачули на «1+1». Він містить коментар патрульного, який був на місці події. Поліцейський запевнив, що не він злив відео і що це відео стало інструментом політичної гри. Коментар цього ж патрульного також дали на «Інтері», але теж не вказано, звідки відео. Першими відео опублікувало видання «Страна.UA». Пізніше онлайн-медіа посилалися на те саме відео, опубліковане у спільноті «Київ оперативний».

Представник президента в уряді Андрій Герус дав інтерв’ю виданню «РБК-Україна». У ньому, зокрема, говорив про плани на коаліцію і формування уряду. З цього зробили новини СТБ та ICTV. Не зверталися по думку інших парламентських політсил чи неупереджених експертів, що би могло збалансувати повідомлення.

На «1+1» цілий сюжет присвятили новому пошкодженню пішохідного мосту в Києві, який називають «мостом Кличка». Народний депутат Валерій Писаренко з партії «Відродження» розповів про порушення при введенні мосту в експлуатацію, а з КМДА на цю тему — лише суха вижимка з відповіді на запит. До сюжету Писаренко потрапив, бо спрямовував кілька запитів до КМДА. Зважаючи на те, що Писаренка обрано на мажоритарці в Харкові й, за даними сайту Ради, там і мешкає, його зацікавленість господарськими питаннями Києва виглядає дещо підозріло.

«“Порошенка — за ґрати, Одіссею — медаль”. Із таким закликом під стінами біля Шевченківського райвідділу поліції Києва зібралися десятки колишніх учасників АТО», — повідомили лише на «Інтері». Причина — допит активіста «Азова» Микити Макєєва після того, як він вистрибнув на капот авто Порошенка. Макєєв пояснював, що хотів передати п’ятому президентові свій бронежилет. Очевидно, у зв’язку зі скандалом про постачання нібито неякісних бронежилетів до армії. Але про це на «Інтері» вже не уточнюють, як і не кажуть про реакцію з боку Порошенка.

5 канал єдиний сказав про інший допит — Андрія Портнова. У повідомленні лише коротко розповіли про суть справи, у якій його допитували, й дали розлогий коментар Портнова, який вважає ці допити політично мотивованими.

Все ще про вибори. На «Україні», як і весь попередній тиждень, говорили про 105-й округ на Луганщині: коментували тільки кандидатка від «Опоблоку» Вікторія Гриб та її адвокатка. А на «Інтері», як і попереднього тижня, в цьому окрузі просували інтереси кандидата від «ОПЗЖ» Сергія Медведчука. Також на «Інтері» сюжет про ситуацію на Донецьких округах № 50 і № 52. Де також інформація подана лише з вигодою для кандидатів від «ОПЗЖ», а на їхній захист також виступає народна депутатка Наталія Королевська.

Також на «Інтер» повернувся поки що народний депутат Сергій Каплін, який програв на мажоритарному окрузі на Полтавщині. Вочевидь, він і далі має політичні плани, бо знову його показали на «Інтері» із закликом «не переплачувати за газ і тепло».

Три матеріали каналу «Україна» поширювали думку про щедрість Ріната Ахметова: благодійна допомога на реабілітацію дітей Донбасу, інвестиції в модернізацію процесів компанії ДТЕК та благодійний дитячий фестиваль із футболістами «Шахтаря» за сприяння компанії ДТЕК. Ця компанія, як і канал «Україна», належать Рінату Ахметову.

30 липня, вівторок

Конфлікт між Офісом президента й очільником Києва Віталієм Кличком триває. Керівник Офісу Андрій Богдан під час брифінгу закликав Кличка піти з посади голови КМДА. ICTV, СТБ, «Україна», «Інтер» просто передали коментарі обох сторін і не робили спроб детальніше розібратися у причинах конфронтації. На «UA: Першому» почали з реакції Кличка й тоді повідомили про позицію Офісу президента. У сюжеті також додали коментар юриста Михайла Каменєва, який розповів про правову сторону питання — мовляв, закон, на який посилається Кличко, затверджений за часів Януковича й відтоді не мінявся.

На «1+1» також є реакція Кличка. Але тези Богдана супроводжуються позитивними оцінками, а Кличка — негативними закадровими підводками кореспондента. «Найближчий соратник президента Зеленського заявив: Кличко йому сам зізнався що не контролює Київраду, а самому Богдану нібито пропонували разом ділити міський бюджет», — ідеться в підводці ведучої. Кличко все заперечив, про це зацитували його допис у фейсбуку. А потім додали без посилання на джерело: «Раніше Кличко переконував президента Зеленського: реальним господарем столиці має бути обрана, а не призначена людина. І наприкінці пресконференції очільник офісу на Банковій припустив: Кличка можуть перепризначити на посаду глави КМДА, якщо на те буде воля президента».

На «Україні», СТБ, «112» та «1+1» із брифінгу Богдана також повідомили про плани замінити військовий парад до Дня незалежності «ходою гідності». Лише на «UA: Першому» відобразили, що не всі в захваті від ідеї скасувати військовий парад: «Після цього волонтери, колишні й теперішні учасники бойових дій на Донбасі виступили з ініціативою провести альтернативний парад в центрі Києва». І додали коментар добровольця Павла Білоуса, обуреного скасуванням військового параду.

На «1+1» дали реакцію міністра внутрішніх справ Арсена Авакова на інтерв’ю Порошенка «Українській правді». Йдеться про закиди Порошенка, ніби правоохоронці працювали проти його політсили. У матеріалі «ТСН» не передали суті: про які дії поліції, підтримку яких політсил і в який спосіб це нібито робилося. В інтерв’ю Порошенко говорив, що поліція прикривала активістів Шарія, які своєю чергою дискредитували «Європейську солідарність». «Брехати як дихати. Арсен Аваков на своїй сторінці у фейсбуку звинуватив у брехні Петра Порошенка», — повідомила ведуча.

На «112» повідомили: «Одинадцять кримінальних проваджень розслідує ДБР щодо Петра Порошенка. Це підтвердив очільник відомства Роман Труба на своєму телеграм-каналі. Водночас п'ятий президент напередодні в інтерв'ю виданню “Українська правда” наполягав, проти нього не порушено жодної кримінальної справи». Труба не писав, що в Держбюро розслідувань (ДБР) «11 проваджень щодо Порошенка». Хоча в такій формі новину поширила низка онлайн-видань. У його коментарі йдеться, що є 11 проваджень, існування яких представники Порошенка нібито заперечують. У ДБР уже пояснювали, чому не називають справами «щодо Порошенка» провадження, в яких п’ятий президент фігурує і проходить у ролі свідка. Решта каналів суперечку між адвокатами Порошенка й ДБР не висвітлювали. «Інтер» лише повідомив, що Порошенка знову чекають на допиті.

На ICTV повідомили про перемогу народного депутата від «Опоблоку» Дмитра Шпенова на 37-му окрузі. Матеріал містить лише його синхрон, а за кадром ідеться, що перерахунку вимагали через суд його опоненти зі «Слуги народу». Але аргументи опонента не озвучили. Подібна історія на каналі «Україна» — теж тільки коментар Шпенова, а хто його найближчий опонент, навіть не називають — ні імені, ні партії.

На «Україні» знову говорили про 105-й округ і перемогу кандидатки від «Опоблоку» Вікторії Гриб. Її опонент Сергій Медведчук у сюжеті показаний тільки з негативного боку — мовляв, його прихильники порушували порядок у залі суду. Про те, чого кандидат вимагав у суді й на чому ґрунтував свою позицію, не говорять. Тут дали висловитися тільки Вікторії Гриб.

«ОПЗЖ» через «Інтер» повторила свою заяву з попереднього тижня з вимогою звільнення мерів, які не пройшли до парламенту. «В політсилі вважають, що очільники міст під час виборів задіяли адміністративний ресурс і зловживали владою, щоби проштовхнути до парламенту свій партійний список. До того ж не гребували чорним піаром та брудними технологіями під час передвиборчої кампанії», — озвучила ведуча. Жодне прізвище не лунає, але можна зрозуміти, що йдеться про опонентів з «Опоблоку», адже там у першій десятці балотувалися мери Одеси, Харкова, Запоріжжя та Маріуполя. До того ж минулого тижня «Інтер» уже поширив подібну заяву, вказуючи на «Опоблок».

Про другий день навчання депутатів від «Слуги народу» розповіли на СТБ та «112». Знову в сюжетах лише самі депутати, легкий позитивний репортаж про день із життя школи.

На «Україні», як і щодня, звітували про благодійність Ахметова для дітей Донбасу.

31 липня, середа

Володимир Зеленський був на Черкащині. На ICTV винесли в новини питання про перспективи будівництва нового аеропорту й нічого не сказали про призначення головою обласної адміністрації бізнесмена Ігоря Шевченка. На «Україні», «112», «1+1» та СТБ — збірні сюжети про призначення голови ОДА та огляд ремонту доріг. При цьому сюжет на «1+1» складається лише з обіцянок: знайти гроші на дорогу, сприяти відкриттю аеропорту, забезпечити місто теплом… На «UA: Першому» повідомили лише ключове — під час візиту Зеленський представив нового очільника області. Навіть про цю новину нічого не говорили у праймі на «Інтері» на 5 каналі.

На 5 каналі президента згадали у випуску тільки в контексті переговорів щодо ситуації на Донбасі із президентом Білорусі Олександром Лукашенком. На «Інтері» спочатку озвучили про плани Офісу президента розпочати нову хвилю приватизації. Про це сказали з посиланням на інтерв’ю заступника керівника Офісу Олексія Гончарука для Bloomberg. Деталей не уточнювали. Але одразу після дали заяву «ОПЗЖ», яка критикує такі плани: «Замість виконання передвиборчих обіцянок про мир і зниження тарифів, нова влада готує розпродаж країни з молотка. Про це йдеться в офіційній заяві “Опозиційної платформи — За життя”. Наміри команди Зеленського зняти земельний мораторій, розпродати державні банки й найбільші підприємства Укрзалізницю й Укрпошту підтверджують найгірші прогнози — стверджують у політсилі». І знову ж до Офісу президента не зверталися, щоб уточнити, що з цього — правда.

Окремий сюжет на «1+1» присвятили бюсту Зеленського. Скульпторка виготовила сувенір на продаж. «Друзі дівчини планували продавати роботу по дві тисячі гривень, проте сама авторка переживала, чи схвалить виріб сам Зеленський. Наша знімальна група вирішила дівчині допомогти і, взявши бюст, рушила до президента», — розповіла ведуча в підводці. Допомогти вдалося так собі. «Це жах, я це побачив в інтернеті. Не треба мені це передавати… Будь ласка, я дуже прошу, не робіть цього», — такою була реакція Зеленського. Він іще в інавгураційній промові просив не вішати в кабінетах його портрети.

Фрагмент експерименту журналістів «ТСН» із бюстом Зеленського потрапив і у випуск каналу «112 Україна».

На кількох каналах розповідали про розвиток справи Окружного адмінсуду Києва. Про виклик на допит керівника Київського окружного адмінсуду повідомили в новинах «1+1» із коментарями речника Генпрокуратури та адвоката суду. На «UA: Першому» повідомили про виклик на допит уповноваженої з прав людини Людмили Денисової: її адвокат пов’язав це зі справою окружного суду. А от на «Інтері» вийшов маніпулятивний сюжет на захист суду: кілька юристів у коментарях розповідають про порушення з боку слідчих під час обшуку. Коментарі юристів виходять далеко за межі суто правових питань і вже переходять на поле політичних коментаторів: «Ростислав Кравець, адвокат: Прошлая власть пытается сохранить контроль и запугать. Показать, что они ещё сильны, и что они могут влиять на суды». А голова маловідомої громадської організації «Демократія через право» Ростислав Попович у своєму коментарі розказував, що все це через те, що Порошенко нібито незаконно призначив Ситника керівником НАБУ, і в окружному адмінсуді це можуть довести. Попри численні закиди до Порошенка й НАБУ, в сюжеті немає їхніх коментарів у відповідь. Матеріал базується суто на позиції керівництва суду.

На «Україні» черговий епізод боротьби за 105-й округ. Від позивача, який оскаржує результати виборів — лише одне речення: власне підтвердження, що їх будуть оскаржувати. Не називали імені представника чи самого кандидата й партії, яку він представляє. Не цікавилися й аргументами позивача, але одразу за тим дали радісний коментар кандидатки від «Опоблоку» Вікторії Гриб, яка визнає свою перемогу й дякує за підтримку.

На 5 каналі в матеріалі про 119-й округ із двох ключових опонентів дали коментар лише одного — представника «Європейської солідарності» (і врешті переможця по округу) Михайла Бондаря. Але за кадром коротко описали вимоги його двох найближчих опонентів і реакцію окружкому. На «Інтері» поширили чергову заяву Сергія Капліна. Він повідомив, що Полтаві ЄБРР виділив кошти на закупівлю громадського транспорту. Каплін коментує це повідомлення замість міського голови. Тож про його політичні плани можна здогадуватися.

І ще по одному сюжету про школу депутатів у Трускавці вийшли на СТБ та «112». Матеріали нічим виразним не відрізняються від попередніх: майбутні народні депутати просто діляться своїми враженнями й розповідають, чого їх учать.

На «Україні» розповіли про підсумки п’ятирічної благодійності Ахметова, назвавши діяльність фонду «наймасштабнішою благодійною місією в Україні».

1 серпня, четвер

Чутки про «відставку Богдана» поширили на «1+1» та «UA: Першому». В обох випадках «1+1» і Суспільне говорили не про факт відставки, а про факт написання Богданом заяви, подробиці якого журналістам не відомі. «ТСН» подали як «новину з позначкою “блискавка”» з посиланням на «The Бабель» та фото заяви. Додали, що дата там, «щоправда, не стоїть». Також ведуча резюмувала: «Що це — жарт чи насправді звільнення, “ТСН” з’ясовує». Крім «1+1» про відставку Богдана говорили й на «UA: Першому», посилаючись на Христину Бердинських із «Нового времени», «Українську правду», «Громадське» й «Інтерфакс», вказуючи, що ці видання посилаються на власні джерела. «Ми намагаємося отримати офіційне підтвердження цієї інформації», — повідомила насамкінець ведуча.

На ICTV та «Україні» повідомили коротко про результати виборів, давши тільки коментар голови ЦВК Тетяни Сліпачук. Йдеться про очікування результатів іще з шести округів, де тривали суди. На «Україні» перелічили області, в яких тривають суди, але не вказували округів, крім 198-го та 50-го, — з яких фінальних результатів чекали найближчим часом. Так само на 5 каналі, крім 198-го та 50-го округів, сказали, що уточнюються результати на 64-му окрузі на Житомирщині. На «UA: Першому» не називали кількості й номерів округів, по яких ідуть судові суперечки. На «Інтері» теж не перелічували всіх округів, на яких тривають оскарження. У матеріалі додали коментар політексперта Олексія Якубіна. Він говорив про оновлення складу парламенту. Наприкінці сюжету торкнулися теми очікуваної зміни уряду. На цю тему — коментар голови Офісу президента Андрія Богдана: мовляв, президент вирішуватиме, кого подаватиме на посаду керівника Кабміну.

На 5 каналі окремим повідомленням виділили 119-й округ на Львівщині, де перемогу кандидата від «Євросолідарності» Михайла Бондара оскаржували його конкуренти Орест Кавецький зі «Слуги народу» та самовисуванець Віталій Кравчук. Про аргументи цих кандидатів не говорять. За кадром лише те, що вони не згодні з результатом. Коментар — лише від Михайла Бондара. Він каже, що готовий до перерахунку, хоча вважає, що підстав для цього немає.

На «Інтері» окремий сюжет присвятили оскарженню результатів по 207-му округу на Чернігівщині. Там був лідером кандидат від «Слуги народу» Максим Зуєв. У сюжеті дали слово активістам, які переконують, що Зуєв не міг стати кандидатом, бо нібито виїжджав за кордон. Аргументовано пояснити свою позицію представникам Зуєва не дали. У матеріалі не кажуть, хто позивався до суду проти нього. У матеріалі не праймових новин «112» напередодні також спілкувалися з адвокатом позивача, зазначивши, що позивачем є один із кандидатів. Ім’я кандидата теж не назвали. Найближчим опонентом Зуєва на окрузі був самовисуванець Ігор Рибаков. Симпатизували Рибакову в новинах «Інтера» й минулого тижня.

Крім «Інтера» боротьбу за 207-й округ на стороні Рибакова висвітлювали «112» та NewsOne, які є лояльними до «ОПЗЖ» й підконтрольні голові політради партії Віктору Медведчуку. Рибаков був народним депутатом скликання 2012–2014 років. Він фігурував у скандалі з тушками Партії регіонів. За інформацією «Цензора.нет», Рибаков у парламенті працював на Януковича й Партію регіонів — допомагав збирати голоси. Він голосував за «диктаторські закони» 16 січня 2014 року.

Наступний матеріал на «Інтері» про нібито напад на журналістів на 50-му окрузі в Покровську на Донеччині: «За словами постраждалих, до них вийшов політтехнолог міського голови Руслана Требушкіна та насильно затягнув оператора в будівлю». Знімальна група прийшла на засідання комісії, що здалося їм підозрілим. «Адже не раз членів ОВК ловили на спробах фальсифікації результатів на користь Требушкіна: на вкиданнях бюлетенів і навмисному пошкодженні протоколів», — це озвучив ведучий. Матеріал не містить коментарів ані членів комісії, ані представників Требушкіна, ані спостерігачів чи представників поліції, які мали би зреагувати на порушення. Требушкін балотувався від «Опозиційного блоку», а цю політсилу на «Інтері» не раз упереджено критикували.

На «1+1» — чергова порція критики Віталія Кличка: «Асоціація міст України, очолювана Віталієм Кличком, звернулася до мерів міст із проханням підтримати звернення до президента, в якому попросити главу держави відмовитися від планів розділити посади Київського міського голови і керівника міської державної адміністрації. Чи отримає ця ініціатива підтримку? І якою має бути влада в столиці?» У сюжеті зібрали тільки критичні до позиції Кличка коментарі. Депутат Київради Ілля Сагайдак назвав цю заяву цинічною. Політичний експерт і ще донедавна голова політради «Сили людей» Олександр Солонтай говорить, що в законодавстві є конфлікт між посадами міського голови й очільника КМДА. А мер Львова Андрій Садовий натякнув на непрозору діяльність Асоціації міст, яка підіграє своєму очільнику.

На 5-му та «UA: Першому» повідомили, що Кличко звернувся до НАБУ із проханням перевірити заяви Андрія Богдана про корупцію в КМДА. В сюжеті «ТСН» про це не згадали.

На «Україні» знову звітували про благодійність Ахметова на Донбасі. На «Інтері» вийшло чергове повідомлення в інтересах підприємства «Каховка протеїн агро», пов’язаного з бізнес-інтересами власника каналу Дмитра Фірташа. На цій темі «Інтер» маніпулює вже більше року.

2 серпня, п’ятниця

Про скандал із заявою Андрія Богдана начебто на звільнення на ICTV та СТБ — перші матеріал випуску. На ICTV спершу дали коментар Зеленського, а потім додали, чим ще президент займався під час поїздки на Франківщину. На СТБ просто обмежилися коментарем щодо Богдана. Про інші новини з його візиту розповіли у випуску пізніше, надавши перевагу сюжету зі з’ясуванням, чи купуватиме Періс Гілтон нерухомість на Закарпатті.

На «Україні» про візит Зеленського теж перший матеріал випуску. У підводці жодного слова про заяву Богдана, але про це — перший блок сюжету. Далі так само перейшли до інших тем візиту: представлення нового очільника області та обговорення інфраструктурних проектів. На «Інтері» навпаки: про заяву — в підводці, але почали з інших тем візиту, вставивши коментар щодо Богдана в середину сюжету. Цей сюжет на «Інтері» другий у випуску, одразу після сюжету з виборчого округу в інтересах кандидата «ОПЗЖ» (про це далі).

Першим сюжетом випуску «відставка Богдана» стала на «112». Журналіст Олег Решетняк зібрав коментарі кількох членів команди президента: Руслана Стефанчука, Руслана Рябошапки, самого Богдана і, звісно Володимира Зеленського. У сюжеті — й коментар журналістки Христини Бердинських, яка описувала свої роздуми щодо провокації в колонці. Ситуацію прокоментував політичний експерт Валерій Клочок: ця провокація продемонструвала, що «все крутиться довкола Богдана і довкола Зеленського». Тезі Клочка про те, що фото вийшло обрізаним випадково, в сюжеті опонує інший політик: «Політик Юрій Костенко переконаний: подібні вкиди в інформаційний простір — це політична тактика команди Зеленського».

На 5 каналі коментар Зеленського про заяву Богдана дали всередині випуску лише з коментарем Зеленського. «UA: Перший» зробив матеріал лише з коментарем президента й коротким бекґраундом. На «1+1» спершу показали сюжет про візит Зеленського на Прикарпаття, й через іще кілька повідомлень — про заяву Богдана. Це єдиний із усіх матеріалів по темі, що містить, крім коментарів Зеленського, бодай якісь пояснення від журналістів, які напередодні поширили маніпуляцію. Як це відбулося, розповіла редакторка «The Бабель» Катерина Коберник, яка раніше поєднувала роботу у виданні з керівництвом департаменту «1+1 медіа». Вона каже, що жоден із журналістів не знає, для чого їх використали. Також у сюжеті повідомили, що керівник медіанапрямку Офісу президента Кирило Тимошенко заперечив свою причетність до поширення «качки».

Майже в усіх матеріалах не було достатнього бекґраунду. Майже жодної спроби (крім «1+1» та «112») отримати коментарі від журналістів, які би пояснили, як саме до них дійшла неправдива інформація з «надійних джерел Офісу президента». Жодній критиці не піддається і практика написання заяв без дати: юристи чи фахівці по роботі з персоналом могли би прокоментувати, наскільки легальним та цивілізованим є такий підхід до мотивації співробітників.

На «Україні» повернулися до однобокого висвітлення ситуації на 105-му окрузі на Луганщині в інтересах кандидатки від «Опоблоку»: «Миритися з поразкою її опоненти не хочуть і закидають позов на суди. Апеляційний суд став дев'ятим із дев'яти, що виграла кандидатка від “Опоблоку”. До цього її конкуренти саботували підрахунок голосів на окрузі, де всього шість дільниць і 9 тисяч виборців, бюлетені рахували п'ять діб і тричі перераховували. Результат незмінний — перемога за Вікторією Гриб». У викладі каналу «Інтер» про той самий 105-й округ говорять про численні порушення — це коментарі члена окружкому та кореспондента за кадром, без підтверджень незалежних спостерігачів чи поліції. Із двох ключових кандидатів коментує лише головний опонент Гриб — кандидат від «ОПЗЖ» Сергій Медведчук.

На 5 каналі розповіли, що у 50-му окрузі на Донеччині порушили кримінальні провадження за відмову членів ДВК виконувати рішення суду з перерахунку голосів. У повідомленні нагадали, що за першість у цьому окрузі змагаються опоблоківець Руслан Требушкін та самовисуванець Андрій Аксьонов. Недолік цього матеріалу у відсутності посилання на джерела інформації.

На «Україні» — черговий сюжет про допомогу фонду Ахметова в реабілітації дитини на Донбасі. Потім сюжет про інвестиції ДТЕК у нове обладнання, яке мало би покращити безперебійне постачання електрики киянам.

На «Інтері» показали коментар Сергія Капліна, який закидав тиск на хімічний бізнес діями Антимонопольного комітету. Жодних пояснень не просили у представників Антимонопольного комітету, уряду чи профільних організацій, не уточнювали, про який саме тиск розказує політик. Канал, на якому постійно піариться Каплін, належить Дмитрові Фірташу, чий бізнес також пов’язаний із хімічною промисловістю.

«112» лишився єдиним, хто висвітлював уже п’ятий день навчання майбутніх депутатів «Слуги народу». Переважно матеріал складається з коментарів майбутніх нардепів, які просто описують, чому навчаються під час школи.

3 серпня, cубота

До завершення школи майбутніх депутатів від «Слуги народу» своїх послідовників і колег приїхав провідати Володимир Зеленський.

Разумков повідомив, що партія висуватиме його на посаду голови парламенту, в сюжеті про завершення навчання на «Україні» та «112». 5 канал та «Інтер» із цього коментаря зробили коротку новину, не описуючи саму школу. На «1+1» повідомили про завершення школи, візит президента «в кежуалі» та повідомлення від Разумкова із планами очолити парламент.

На «UA: Першому» результати виборів поєднали з політичними планами «Слуги народу» на посади в парламенті та створення коаліції — в партії ще вагаються, чи вона їм потрібна. А школі депутатів присвятили окремий сюжет у легкому стилі: учні просто діляться своїми враженнями і планами.

ЦВК оголосила результати виборів частково. У включенні на ICTV назвали вже остаточні результати партій, котрі пройшли в парламент за списками. Також повідомили, що на 50-му окрузі тривають оскарження й там досі не встановили кінцевий результат. Так само на 5 каналі.

На «1+1» та «Інтері» сюжети присвятили опису обстановки на 50-му окрузі на Донеччині. Говорили про десант із представників МВС та ЦВК, які на гелікоптері прибули на округ. Репортери так захопилися описом екшену, що навіть не озвучили імена основних претендентів на перемогу. В короткому повідомленні сказали, що між конкурентами Русланом Требушкіним та Андрієм Аксьоновим розрив становив менше відсотка.

Після короткого повідомлення із фінальними цифрами за списками на «Україні» — матеріал про конфлікт на 105-му окрузі в інтересах Вікторії Гриб з «Опоблоку». На 5 каналі після матеріалу про результати окремо відзвітували про перемогу на проблемному 119-му окрузі на Львівщині кандидата від «Євросолідарності» Михайла Бондаря.

На «UA: Першому», враховуючи оголошення результатів, знову заговорили про фінансування партій. Назвали усіх, кому виділять гроші з бюджету: крім прохідних до парламенту й тих, хто набрали більше 2 %. Це Радикальна партія Олега Ляшка, «Сила і честь» Ігоря Смешка, «Опозиційний блок», «Українська стратегія Гройсмана», Партія Шарія та ВО «Свобода».

Підсумки

Кількість матеріалів, що мають ознаки замовності, після виборів суттєво скоротилася. Найбільш стабільною є поява «Опоблоку» на «Україні», а «ОПЗ«» на «Інтері». Після короткої паузи на «Інтері» знову з’явився Сергій Каплін. Вочевидь, попри поразку на парламентських виборах він не полишає політичну кар’єру. Ще одна відмінність від попередніх двох тижнів — поява чорного піару в новинах «1+1».

Після парламентських виборів ми зосереджуємося на вибірці тих політсил, які подолали прохідний бар’єр та здобули більше 2 % і тепер претендуватимуть на державне фінансування. Для більшої коректності згадки про Володимира Зеленського не зараховуються до згадок про партію «Слуга народу», коли йдеться про його президентську активність, а не партійні заходи. Втім президентська політсила все одно стала лідеркою за кількістю згадок. Переважно через часті матеріали про школу депутатів у Трускавці. «Євросолідарність», «Опоблок» та «ОПЗЖ» згадувалися частіше за «Голос» і «Батьківщину» через продовження боротьби на мажоритарних округах. Партії, що не подолали прохідний бар’єр, але отримають бюджетні кошти на свою діяльність, згадали лише в одному сюжеті на «UA: Першому», у відповідному матеріалі про розподіл держфінансування.

Аналізувалися новинні випуски «Подробиці» о 20:00 («Інтер»), «ТСН» о 19:30 («1+1»), «Новини Прайм» о 19:00 («112»), «Час новин» о 19:00 (5 канал), «Новини» о 21:00 («UA: Перший»), «Факти» о 18:45 (ICTV), «Сьогодні» о 19:00 («Україна»), «Вікна» о 22:00 (СТБ).

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Фото: скріншот

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
344
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду