14:00
П'ятниця, 3 Травня 2019

Президентський тест-драйв. Моніторинг теленовин 22–28 квітня 2019 року

Зеленський ще не отримав посаду, а вже вправлявся у статусних заявах. Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112 Україна» та 5-го каналу.
Президентський тест-драйв. Моніторинг теленовин 22–28 квітня 2019 року
Президентський тест-драйв. Моніторинг теленовин 22–28 квітня 2019 року

Після оголошення результатів екзит-полів, попередніх результатів ЦВК й реакції штабів на них стало очевидно, що Петро Порошенко невдовзі поступиться посадою Володимиру Зеленському. Тому період між підведенням підсумків виборів та інавгурацією можна назвати свого роду двовладдям: чинний президент продовжує виконувати свої обов’язки й час від часу потрапляти в паркетні новини, а новообраний уже включається в коментування гарячих тем, мовчати про які президентові неприпустимо. Упродовж тижня після дня голосування канали відчутно переключилися на раніше не форматного для них Зеленського. І це справді щось нове: спостерігати, як вертикальні селфі-відео стають інформативним офіціозом.

22 квітня, понеділок

Головні новини всіх випусків — результати виборів: кореспонденти включеннями повідомляли найсвіжішу інформацію про перебіг підрахунку голосів, озвучували результати паралельного підрахунку штабів і меншою мірою висвітлювали реакцію штабів на результати. Не виходив праймовий випуск «112 Україна».

ICTV, «1+1», СТБ та 5 канал дали короткі повідомлення із прес-конференції речника штабу Зеленського Дмитра Разумкова. Він досить схематично окреслив майбутні вектори політики, повідомив, що ще рано казати про кадрові зміни, а от голови обласних адміністрацій мають скласти повноваження. «1+1» та ICTV акцентували на «різкій реакції» команди переможця виборів на привітання від Віктора Януковича.

Сюжет «ТСН» про обстановку у штабах після виборів у частині опису обстановки у штабі Порошенка містив кілька помітних знущань. Кореспондентка Ольга Василевська вказала на розчарування у штабі кількома перекрученнями. Наприклад, так вона розповіла про присутність Гелетея у штабі Порошенка: «Ми гадали, підтримати президента приїхав керівник Держохорони Валерій Гелетей, але теж ні». У коментарі Гелетей сказав, що перебуває в Мистецькому арсеналі, виконуючи свої обов’язки. Також кореспондентка поскаржилася, що не схотів спілкуватися з нею полковник Сергій Кривонос. Ось як із ним почали розмову: «Чи не жалкуєте ви, що ви не пішли до команди Зеленського працювати?».

Перші 15 хвилин випуску на ICTV про Порошенка згадали тільки в контексті даних із ЦВК. І жодним словом не обмовилися про реакцію штабу: визнають чи не визнають, як сприймають результати в команді, що програла. Складалося враження, що Порошенка вже й не існує. Натомість у досить захопленому тоні йшлося про привітання Зеленського від світових лідерів (про що сказали також більшість каналів), розповідали про висновки спостерігачів та загалом демократичні вибори. «1+1» навіть окремий сюжет присвятив привітальному дзвінку від Трампа. Хоча інформації про цей дзвінок було обмаль і більшість матеріалу дипломати розповідали про особливості протоколу.

На каналі «Україна» в підводці другого сюжету сказали, що Порошенко визнав поразку і привітав опонента, а в самому сюжеті йшлося про обстановку у штабах. На 5-му каналі першу частину теж присвятили розповіді про результати, хоч і значно стриманішій, ніж на ICTV. Завершили випуск понад 20-хвилинним прямим включенням з акції «Дякую, Петре» від прихильників Порошенка — що безпрецедентно для новин.

Включення з акції зробили й на «1+1». Але це обернулося невдачею для знімальної групи. Прихильники Порошенка освистали працівників медіа, яке різко критикувало їхнього кандидата. Люди перекрикували кореспондента Дмитра Фурдака, тож режисери вийшли зі включення, хоча саме повідомлення про акцію не було упередженим. Подібна доля спіткала й кореспондента NewsOne.

Сюжети з парламенту переважно були присвячені реакції на результати виборів та готовність співпрацювати з новим президентом. На ICTV керівник фракції «Народного фронту» Максим Бурбак назвав своїм головним завданням на міжвиборчий період не допустити реваншу проросійського курсу, а Юлія Тимошенко закликала колег допомогти новому президенту і «щоби парламент не перетворився у гирі на крилах змін». Цю ж її цитату показав і «ТСН». Засновник і поки що єдиний представник депутатського об’єднання «За президента Зеленського» Віталій Купрій порушував порядок засідання, вимагаючи проведення дочасних парламентських виборів. Про це згадали на ICTV, 5-му каналі та «Україні».

«Інтер» у сюжеті з парламенту розповів про ініціативу скасувати недоторканості депутатів і президента, яку озвучив Олег Ляшко. А окремим матеріалом дали заклик Ляшка сприяти зниженню тарифів на газ та перегляду умов співпраці з МВФ. Думки інших політиків чи експертів на цю тему не дали. Ці ж тези Ляшка увійшли в парламентський сюжет на «Україні», і також без балансу в цій темі.

Про повістки для екс-посадовців у справі Курченка, які ГПУ оприлюднила на своєму сайті, сказали тільки «1+1», 5-й, «Інтер» і «UA: Перший». Ідеться про повістки на допит як підозрюваних екс-очільниці НБУ Валерії Гонтаревої, екс-голови АП Бориса Ложкіна, екс-заступника голови АП Олексія Філатова та ще низки посадовців. Найповніше розкрили тему на Суспільному: дали коментар Гонтаревої та нагадали історію із прокурором Куликом, який вносив підозри, але, як казали раніше в ГПУ, з порушенням процедури. «1+1», який першим порушив цю тему ще на початку квітня, брав ексклюзивне інтерв’ю в Кулика й запрошував його дебатувати з Порошенком у прямому ефірі, дав замало бекґраунду. Всіх перелічених посадовців записали в «оточення Порошенка», а позицію Гонтаревої передали з посиланням на коментар для ВВС. Також із посиланням на «Інтерфакс» позицію Гонтаревої дали на 5-му. А найбільш сухо, повідомивши лише факт без коментарів, розповів про новину «Інтер».

На СТБ вийшов «терапевтичний» сюжет, що розповідав про акторів у світовій політиці.

На «Інтері» Наталія Королевська з «Опозиційної платформи — За життя» та її колега по комітету соцполітики Сергій Каплін вимагали повернути виплати чорнобильцям. Коментарів від профільних чиновників із цього питання не дали. А ще один народний депутат Сергій Рудик на Черкащині розказував, як допоміг виділити кошти на дитячий майданчик. Не перемикаючись, політики вже, вочевидь, розпочали парламентську кампанію.

Канал «Україна», як і щодня, розповідав про допомогу від Ахметова мешканцям Донбасу.

23 квітня, вівторок

Звільнена з-під варти народна депутатка Надія Савченко з’явилася в Раді. Вона висловилася досить схвально про Зеленського й анонсувала самостійний похід на парламентські вибори. Про це згадали в сюжетах каналу «Україна», 5-го, «1+1», «Інтера», СТБ та «112».

Про парламентські амбіції сказав і прем’єр Володимир Гройсман. Про це йшлося в сюжеті «України», де він героїчно інспектував стан доріг, кермуючи автомобілем. Гройсман сказав, що готовий співпрацювати із Зеленським, але має свої умови. Втім, про наміри Зеленського співпрацювати із Гройсманом поки що жодного натяку.

На «1+1» у сюжеті з парламенту підсумували вже оголошені наміри про участь відомих політиків у новій кампанії: «Савченко планує обиратись до Ради знову вже на чолі власної політсили. Про початок створення своєї партії оголосив і Єгор Соболєв, який недавно порвав із “Самопоміччю”. Своїм політичним шляхом, окремим від БПП, піде і прем'єр Володимир Гройсман. Він уже заявив, що готовий співпрацювати з Зеленським, якщо не виникне ідеологічних розбіжностей».

На 5-му каналі сюжет із парламенту зосередили на темі закону про імпічмент та поглядах різних фракцій на це питання. Ведучий підвів до сюжету власними коментарями, що є порушенням стандартів інформаційної журналістики: «Спершу вони привітали, а потім повернули до реальності. Народні депутати окреслили низку вимог і задач Володимиру Зеленському».

На «1+1» розповіли, що імпічменту Порошенка, який і так через місяць позбудеться повноважень, вимагали судді Окружного адмінсуду Києва. Саме там в останній тиждень перед виборами ухвалили низку скандальних рішень, зокрема у справі «Приватбанку». «UA: Перший» також розповів про цю заяву суддів, додавши до матеріалу коментарі юриста кампанії «Чесно! Фільтруй суд». Виявилося, що судді — ініціатори імпічменту провалили громадську перевірку на доброчесність.

На «Інтері» окремим матеріалом дали оцінки народного депутата й лідера «Нацкорпусу» Андрія Білецького щодо закону про імпічмент і загалом про його погляди на подальші плани роботи Ради.

На каналі «Україна» Олег Ляшко знову просував тему зниження тарифів. Він апелював до гасел про кінець епохи бідності, що розмішувалися на бордах у стилістиці кампанії Зеленського. А Вадим Новинський із «Опоблоку» назвав результати виборів оцінкою чинній владі.

Також на «Україні» знову звітували про благодійність фонду Ахметова.

24 квітня, середа

Фракція партії «Відродження» вимагала відставки спікера Андрія Парубія. Це єдиний інформпривід, із яким ця політсила засвітилася на цьому тижні. Збалансовані сюжети за темою вийшли на ICTV, «Україні», 5-му каналі, «Інтері» та «112». На каналі «Україна» про цю ініціативу крім коаліційних політиків висловилася фракція «Опозиційного блоку», яка підтримує відставку спікера. На «Інтері» та «112» ту ж саму, по суті, позицію озвучили представники «Опозиційної платформи — За життя». Це типова картина після розколу «Опоблоку». Опозиціонери, які конкурують між собою, озвучують схожі тези й ходять в одну церкву, але команду Бойка-Медведчука піарять канали Фірташа і близькі до Медведчука («Інтер» і «112»), а ближчих до Ахметова Вілкула-Новинського — канал Ахметова «Україна».

У сюжеті каналу «Україна» крім позиції Олега Ляшка щодо відставки спікера ще й додали його заяву з вимогами розглянути законопроекти, ініційовані його фракцією. Тоді як іншим фракціям висловити свої пропозиції до порядку денного в сюжеті не дали.

Петро Порошенко як чинний президент і Володимир Зеленський як переможець виборів коментували видачу російських паспортів на окупованих територіях. Точніше, від Зеленського поширили заяву його «команди». Обидві заяви дали у випусках ICTV, «Україна», «1+1», 5 канал, «Інтер» та СТБ. На 5-му намагалися отримати коментар Олександра Данилюка, відповідального за цю тему у штабі Зеленського. Але ведучий повідомив, що зв’язатися з ним не вдалося. Заяву команди озвучили коротко, назвавши її «безособовою». На СТБ з Данилюком зв’язалися й дали його персональний коментар, а не колективну заяву анонімної «команди». Нагадаю, головний випуск новин тут виходить найпізніше — о 22:00. На «UA: Першому» та «112» реакцію команди Зеленського не давали взагалі, обмежившись лише заявою Порошенка.

На ICTV без належного бекґраунду й балансу поширили заяву «команди Зеленського» з вимогою знизити тарифи на газ. Не містилося в цій заяві й конкретних порогів, до яких хочуть здешевити тарифи. Хоча перед цим у випуску був сюжет із Кабміну про затвердження нової, нижчої ціни на газ. Про це «Нафтогаз» і Кабмін дискутують уже не перший місяць. На «1+1» коментар представника команди Зеленського Андрія Геруса, який консультує переможця виборів, але про це не завжди вказують у титрах, добалансували коментарем Володимира Гройсмана.

Також на ICTV поширили заяву лідера «Самопомочі» Андрія Садового із вимогами ухвалити новий закон, який би оновив повноваження президента. Позиція Садового в цій новині єдина.

На СТБ говорили з Іваном Апаршиним про політику нового президента в безпековій сфері. Апаршина представили як експерта «команди Зеленського» в цій галузі, хоча раніше він був претендентом на керівника Міноборони в команді Анатолія Гриценка. Розмова почалася з обговорюваної в соцмережах зовнішності Апаршина. Його порівнювали з актором Ентоні Хопкінсом, який отримав визнання за роль Ганнібала Лектера. «Але на самому ділі я добра людина. Я не збираюсь нікого їсти», — відповів на це Апаршин.

На каналі «Україна» стабільно найдобріший з усіх — Рінат Ахметов: репортаж із Донеччини розповідав про його благодійність, а сюжет із Дніпропетровщини — про інвестиції в розвиток українських шахт, що входять до структури компанії ДТЕК.

На «Інтері» Королевська й Каплін знову вимагали провести індексацію виплат чорнобильцям і знову не було коментарів від профільних чиновників. Хоча середа — день Кабміну й посадовці доступніші для коментарів медіа. Також на «Інтері» Микола Скорик висловив підтримку спілці вірменів у річницю геноциду їхнього народу. Лише цього політика на цій темі виділили з незрозумілих (крім піару) причин.

25 квітня, четвер

Парламент ухвалив закон про мову 278 голосами. Це одна з головних тем усіх випусків. Прокоментував закон і переможець президентських виборів Володимир Зеленський. Про це згадали у випусках ICTV, «України», 5-го каналу, «UA: Першого» та СТБ.

А крім того Зеленський заявив, що від нього «булаву ховають» — мовляв, ЦВК затягує з офіційним оголошенням результатів. ICTV, «1+1», «UA: Перший» та СТБ до цієї заяви додали позицію ЦВК, яка має законний строк на оголошення результатів протягом десяти днів. На 5-му каналі хоч і поширили скарги Зеленського, але ведучий Віталій Гайдукевич додав від себе: «Цікавий нюанс. Коли з'явилася заява Путіна про роздачу паспортів в ОРДЛО, відеозвернення обраного президентом не було, а як зайшла мова про булаву — відеозвернення з'явилося. Ну і варто нагадати, що згідно з законодавством, у Центральної виборчої комісії є 10 днів для оголошення офіційного результату. І ця дата спливає 1 травня».

Канал «Україна» в сюжет про ухвалення закону про мову вставили коментар лідера «Народного фронту» Арсенія Яценюка, хоча він безпосереднього стосунку до теми не має. А потім у студії тему обговорювали з Олегом Ляшком.

Про відставку заступника генпрокурора Євгена Єніна повідомили тільки «1+1», «112» та «Інтер». Хоча ця відставка пов’язана із гучною справою Курченка. Власне, через нібито політизацію справи Єнін вирішив піти з посади. Принаймні так він заявив.

Тим часом про репресії журналістів заявив на «Інтері» голова НСЖУ Сергій Томіленко. У матеріалі немає жодних інших оцінок, хоча моніторингом свободи слова в Україні займаються ще низка організацій, зокрема й міжнародна Freedom House. Збалансованість у цій ситуації важлива, адже медіаексперти звинувачували голову НСЖУ в упередженості та застосуванні некоректної методології. Він своєю чергою назвав це цькуванням, але вимоги з упрозорення методології тривалий час ігнорував.

«Інтер» відзвітував, як Наталія Королевська в рамках «мирних ініціатив» привезла великодні паски дітям на Донбас. На «Україні», як і щодня, розповідали про благодійність Ріната Ахметова. А на ICTV розповіли про стипендії від фонду Леоніда Кучми.

26 квітня, п’ятниця

Не потрапляє в огляд випуск «Інтера», оскільки там у п’ятницю «Подробиці тижня».

У контексті роковин Чорнобиля з політиків найчастіше згадували Володимира Гройсмана. Але він виступав як посадовець, коментуючи фінансування проектів з убезпечення зони відчуження. Незбалансований паркетний матеріал про це лише з обіцянками про все найкраще дали на ICTV.

«Україна» передала заяви Порошенка та Зеленського щодо роковин трагедії на ЧАЕС, що виглядає навіть послідовно: формальні слова мають сказати обидва президенти — чинний і майбутній. А от піарною була заява з цієї теми від Олега Ляшка. Він вимагав «забезпечити чорнобильців гідною медициною та пенсіями», як озвучила ведуча. Сам політик скаржився на бездіяльність чиновників: «На те, щоб чорнобильцям дати елементарно на ліки — немає. Бог бачить усю несправедливість і невдовзі покладе їй край». Самих же чиновників не було, коментарем Ляшка це повідомлення почалося й закінчилося.

На «1+1» повідомили, що Порошенко лишається на свята в Києві, а Зеленський поїхав до Туреччини. В чому важливість такої інформації, не пояснили.

На каналі «Україна» вийшли три матеріали, що просували інтереси Ахметова: сюжети про сприяння компанії ДТЕК розвитку громади на Дніпропетровщині, про інвестиції для «Київобленерго», що також входить у мережу компанії ДТЕК, для кращої зручності абонентів, а також щоденна рубрика — благодійність фонду Ахметова на Донбасі.

27 квітня, субота

Приготуваннями до Великодня політики скористалися для піару. На каналі «Україна» розповіли про участь народного депутата Вадима Новинського в урочистостях у Храмі Гробу Господнього в Єрусалимі, де чекали на сходження благодатного вогню. Про це йшлося навіть у двох матеріалах: сюжеті та включенні з церемонії, що були розведені в різні частини випуску.

Петро Порошенко вітав із Великоднем спортсменів-ветеранів, які брали участь в «Іграх нескорених». Про це йшлося в паркетних матеріалах на каналі «Україна» та «Інтері», де слова спортсменам не дали.

Вітав мешканців пансіонату для літніх людей на Київщині й Олег Ляшко.

На 5-му каналі показали фрагмент заяви Зеленського, який скаржився на аферистів. У форматі селфі-відео він спростував чутки про свою причетність до людей, котрі приходять до регіональних посадовців і намагаються про щось домовлятися. Віталій Гайдукевич і тут не оминув нагоди дорікнути Зеленському: «Відеокоментаря заяв Путіна стосовно паспортів сьогодні не було». Без додаткових коментарів цю заяву поширили на «Україні», так і не розкривши таємницю: хто і в якому місті скаржився на цих секретних аферистів.

28 квітня, неділя

Замість підсумкових новин п’ятниці аналізується лише випуск новин на «Інтері».

Підпал авто редактора дніпровської газети «Зоря» Володимира Песоцького коментувала місцева депутатка від «Опозиційної платформи — За життя» Марія Пустова. Сам редактор це пов’язує «зі своєю медійною чи політичною діяльністю». Останні два місяці він працював у регіональному штабі Юрія Бойка, керував його прес-службою, каже він у коментарі. Тому Марія Пустова вважає інцидент тиском із боку політичних опонентів ОПЗЖ перед парламентськими виборами. Сюжет сповнили політичними оцінками: представники «Опозиційної платформи — За життя» і Спілка журналістів не розглядають інших мотивів, крім перешкоджання журналістській роботі, яку вони ототожнюють із політичною діяльністю пана Песоцького. Коментарів поліції в сюжеті немає, лише йдеться, що відкрито кримінальне провадження.

Також показали привітання Порошенка з Великоднем, що не є саме по собі новиною.

Підсумки

Кількість сумнівних матеріалів після виборів зменшилася втричі. Поява політиків має під собою зрозумілі інформаційні приводи, і переважно такі повідомлення навіть збалансовані думкою опонентів чи бекґраундом. Тому в політичне міжсезоння в новинах піаряться тільки «постійні клієнти», а основний масив матеріалів із ознаками замовності зосереджується на «Інтері» та «Україні». Вперше з початку року матеріали, що мають явні ознаки замовності, не з’являлися на «1+1». А єдиний матеріал на 5-му, що потрапив у цю категорію, — переривання випуску новин для трансляції акції вдячності Порошенкові, що тривала довше за сам випуск.

Оскільки президентські вибори остаточно завершені, то з цього тижня в підрахунку згадок фігуруватимуть лише політичні сили, що, ймовірно, братимуть участь у парламентських виборах. Перелік партій для моніторингу складають ті блоки, що фігурують у соціологічних опитуваннях, парламентські фракції, а також політичні проекти, лідери яких уже оголосили про самостійний похід на парламентські вибори: партія Надії Савченко, об’єднання Єгора Соболєва та Семена Семенченка, які вийшли із «Самопомочі» у вільне плавання, а також Володимир Гройсман, який ще не вирішив, із якою командою боротиметься за місця в Раді. Оскільки ще немає визначеної політсили, то згадки про нього позначатимемо умовним «уряд Гройсмана» — як на білбордах. Також моніторяться згадки про Святослава Вакарчука, який обіцяв іти в політику. Але на цьому тижні новини про нього не згадували.

Аналізувалися програми «Подробиці» о 20:00 («Інтер»), «ТСН» о 19:30 («1+1»), «Новини Прайм» о 19:00 («112 Україна»), «Час новин» о 19:00 (5 канал), «Новини» о 21:00 («UA: Перший»), «Факти» о 18:45 (ICTV), «Сьогодні» о 19:00 («Україна»), «Вікна» о 22:00 (СТБ).

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews. Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Більше про висвітлення виборів читайте в огляді «Детектор виборів».

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
751
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду