12:36
Субота, 13 Квітня 2019

Порошенко на полі Зеленського. Моніторинг теленовин 1–7 квітня 2019 року

Піару в новинах поменшало вдвічі, а дебатно-аналізний батл висвітлювали збалансовано. Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112 Україна» та 5-го каналу.
Порошенко на полі Зеленського. Моніторинг теленовин 1–7 квітня 2019 року
Порошенко на полі Зеленського. Моніторинг теленовин 1–7 квітня 2019 року

Битва відеозвернень стала проривом для Зеленського в теленовинах. Якщо раніше про нього говорили лише лояльний «1+1» та інколи СТБ та ICTV, то цього тижня Зеленський став ньюзмейкером № 1 для всього медійного поля. Найбільш обговорюваною темою стали звернення Зеленського до Порошенка і навпаки з вимогами провести дебати на стадіоні, здати аналізи для перевірки на вживання алкоголю й наркотиків, перепросити за «маріонетку Коломойського». Хоча прямої вимоги перепросити не було, Зеленський вимагав, щоби Порошенко визнав, що його опонент — не ставленик Коломойського чи Кремля. Також Зеленський покликав Тимошенко стати арбітром дебатів, а вона замість відповіді просто показала, як грає у пінг-понг.

Порівняно з попереднім тижнем значно скоротилася й кількість піару, зокрема чорного, і градус маніпулятивності новин.

1 квітня, понеділок

Майже всі випуски розпочиналися включенням із ЦВК, де тривала обробка результатів виборів. ICTV та «Інтер» поширили незбалансовані паркетні заяви Володимира Гройсмана із запевненням, що перший тур виборів пройшов чесно, відкрито і прозоро.

На «Інтері» Юрій Бойко скаржився на порушення, повідомивши, що його штаб зафіксував близько ста випадків. При цьому не наводиться думка жодної авторитетної організації, що проводила спостереження за виборами. Хоча всі вони казали, що порушення не мали масового характеру й не вплинули на результат виборів. Також Бойко подякував усім, хто за нього голосував. А потім його колега по фракції Нестор Шуфрич скаржився на дані Національного екзит-полу. «За словами нардепа від “Опозиційної платформи — За життя” Нестора Шуфрича, офіційні результати кандидата Бойка занижено на 20 %», — повідомила ведуча.  Хоча в коментарі Шуфрич порівнював дані паралельного підрахунку голосів та Національного екзит-полу, які порівнювати некоректно, оскільки це абсолютно різні методики й технології.

Крім включень із ЦВК на більшості каналів розповідали про обстановку у виборчих штабах кандидатів. Дещо більш розлогий і позитивний матеріал про штаб Зеленського вийшов на СТБ.

На «1+1» спроба кореспондентки Ольги Василевської поспілкуватися із соратником Порошенка Ігорем Кононенком переросла в дивний діалог. «Для того, щоб Порошенку виграти в другому турі, йому потрібно посадити вас та Гладковського. Ви згодні на таку жертву?» — запитала кореспондентка в народного депутата. На запитання, звідки такі судження, журналістка відповідала: «Соціологи» і «Ті, що рахують». А коли політик дорікнув співрозмовниці за упередженість, вона чомусь образилася. Із п’ятої спроби вона пояснила, як дійшла такого висновку: «Порошенко каже, що він почув виборців Зеленського. Виборці Зеленського хочуть, щоб посаджали корупціонерів. Корупціонери — це люди, про яких робили розслідування останнім часом». Кононенко дав зрозуміти, що не планує продовжувати розмову й обняв Ольгу Василевську на прощання.

На каналі «Україна» поширили заяву штабу Зеленського про його плани щодо деокупації Криму та Донбасу. Це можна вважати свого роду відповіддю на закиди критиків про відсутність заяв на цю тему. Цей матеріал висвітлював лише позицію кандидата у зручному для нього ключі.

На каналі «Україна» у студії результати виборів із прицілом на парламентські коментував Олександр Вілкул.

Розповіла «Україна» і про враження від виборів іншого свого улюбленця. «Арсеній Яценюк зауважує, результати несподівані, проте це і є прояв демократії», — йдеться в матеріалі за підсумками ток-шоу «Головна тема. Вибір», де Яценюк був серед запрошених гостей. У синхроні політик говорить очевидні речі — що результати виборів будуть чітко відомі, коли їх оголосить ЦВК. А його появу можна пояснити тим, що «Народний фронт» має намір брати участь у парламентських виборах і лідеру партії потрібна публічність.

«1+1» похвалилися, що «спецвипуск “Вибір країни” став найрентиговішою програмою дня на українському телебаченні». На джерела не посилалися, аудиторію, за якою вимірювали рейтинги, не уточнювали.

Про мову ворожнечі за результатами першого туру виборів говорили в сюжеті «ТСН». Автори сюжету одночасно стверджують, що не цитуватимуть образливих висловлювань, але фактично переказують їх. Екс-представниця ЦВК Марина Ставнійчук натякає, що відповідальність за емоції виборців лежить на кандидатові, якого вони підтримують: «Треба дуже спокійно і виважено і з повагою всім поставитися до того вибору, який зроблений країною. Чітко усвідомити Петру Олексійовичу і всій його команді, що пану Зеленському треба підніматися до рівня президента, а не президенту і його команді опускатися до рівня шоумена».

На каналі «Україна» піарили благодійність Ріната Ахметова, а також розповіли про сумлінну роботу його компаній «ДТЕК-обленерго» в інтересах споживачів.

2 квітня, вівторок

Про провадження щодо співробітників Держприкордонслужби через прямий переліт Бойка і Медведчука до Москви на переговори з Медвєдєвим сказали 5 канал та «UA: Перший».

«1+1», ICTV та «Україні» поширили заяву Юлії Тимошенко: судитися не буде, бо не вірить у правосуддя в Україні, але вважає результати Порошенка сфальшованими. Нейтрально про це сказали на СТБ, взявши із заяви лише суспільно важливу інформацію про те, що екс-кандидатка не буде оскаржувати результати виборів.

Президент Європейської ради Дональд Туск привітав Петра Порошенка з виходом у другий тур. Про це повідомила прес-служба президента, а слідом за нею це поширили незбалансовано «Інтер» та «Україна».

Заяву Порошенка про перевірку посадовців «Укроборонпрому» на детекторі брехні поширили «Інтер», СТБ, ICTV, «Україна», 5 канал. На каналі «Україна» у студії був нещодавно призначений заступник секретаря РНБО Сергій Кривонос. Він коментував цю ініціативу як позитивну та ділився думками про розслідування корупції в оборонній сфері. З його слів, за результатами перевірки даних журналістського розслідування програми «Наші гроші» частина інформації «не відповідає дійсності, або була викривлена», але перевірки тривають.

На «Інтері» кілька матеріалів просували інтереси Юрія Бойка. Спершу розповіли, що він посів друге місце в Харківській області. Хоча сумнівні опитування, які «Інтер» поширював протягом виборчої кампанії пророчили йому перемогу в цьому регіоні. Потім політтехнолог центру «Нова України» Андрій Єрмолаєв, близький до Сергія Льовочкіна, пояснював, що розкол в «Опоблоці» не дав Бойкові гарантовано вийти у другий тур: «Это сознательное инвестирование в проекты, которые размывали электорат и обеспечивали путь действующего президента, поддержка при чем судя по количеству пропаганды, агитации дорогая поддержка кандидата от “Оппозиционного блока” Вилкула действительно изъяла по существу у кандидата от платформы несколько процентов».

На СТБ та ICTV навіщось показали, як Ірина Фаріон образливо критикує Володимира Зеленського за невпевнене володіння українською мовою: «Що воно верзло». На ICTV Фаріон навіть пообіцяла «війну» з 30 % підтримки Зеленського.

На «Україні» знову розповідали про добрі справи Ріната Ахметова та його компанії ДТЕК. А на «1+1» хвалили оксамитовий сезон на курорті «Буковель».

3 квітня, середа

І почався дебати-челендж. Володимир Зеленський відреагував на заклик опонента вийти на дебати. Але на «112» це чомусь показали так, ніби Зеленський викликав Порошенка на дебати. Викликом від Зеленського це назвали на «UA: Першому». Але також додали коментар речника штабу Порошенка Олега Медведєва, який нагадав, що Порошенко першим у ніч після голосування закликав Зеленського вийти на дебати. Тож звернення Зеленського фактично є відповіддю на це.

ICTV, «Україна» та «1+1» майже повністю показали ролик Зеленського у випуску. Реакцію опонентів не дали. СТБ до заяви кандидата додали реакцію народної депутатки від БПП Марії Іонової та адміністрації стадіону НСК «Олімпійський». На «UA: Першому» також дали коментар з «Олімпійського», де ще ніяких конкретних пропозицій від кандидатів не отримали. Суспільне нагадало, що чекають на кандидатів на дебатах 19 квітня. Взагалі про це не йшлося на «Інтері».

Зате на «Інтері» розповіли про виявлені порушення на одній із дільниць у Харківській області. Нібито у скриньках виявили 36 сторонніх бюлетенів. Цьому присвятили сюжет, а також звинувачували штаб Порошенка у підтасовці голосів на спецдільницях. Ні реакції від сторони, якій закидають маніпуляції, ані коментарів спостерігачів щодо цих скарг у матеріалі не дали.

Суд закрив справу міністра інфраструктури Володимира Омеляна за підозрою в незаконному збагаченні. Сказали про це лише на СТБ.

На «Інтері» знову повернулися до критики медреформи. Після пояснень Міністерства охорони здоров’я про те, як бути пацієнтам, які не уклали декларації з лікарем до 1 квітня, як це передбачено реформою, народна депутатка Ольга Богомолець критикувала такий механізм.

Також на «Інтері» показали, як піариться на своєму окрузі народний депутат Сергій Рудик. Він розповідав, що домігся виділення бюджетних коштів на спорудження дитячого майданчика в селі на Черкащині. Рудик — один із улюбленців новин «Інтера» вже не перший рік, тоді як про роботу інших мажоритарників тут не розповідають практично ніколи.

4 квітня, четвер

«UA: Перший» та ICTV в сюжетах про дебатний батл давали фрагменти з дослідження «Демократичних ініціатив», що підтверджує великий суспільний запит на дебати. Ці канали, а також «Україна» та «Інтер» доповнили коментарями ЦВК та керівника НСТУ Зураба Аласанії щодо умов проведення дебатів. Також додали роз’яснення ЦВК, що за законом дебати мають відбуватися у студії НСТУ. На «Інтері» повідомили, що вже почали з’являтися шахраї, які продають квитки на дебати. «112» додали коментар політичного експерта Тараса Загороднього, який назвав вади й переваги обох потенційних учасників дебатів.

Заклик Зеленського до Тимошенко із пропозицією стати «арбітром» президентських дебатів згадали у випусках ICTV, «1+1», «Інтер», СТБ і «112». «1+1» та «UA: Перший» підготували сюжети про історію президентських дебатів в Україні.

«Інтер», «1+1» та «112» розповіли, що «Олімпійський» у другій половині дня був під посиленою охороною: туди приїжджав Порошенко й зустрівся зі спортсменами команди «Ігор нескорених». «1+1» цей факт дав нейтрально, а «112» та «Інтер» показали відео зустрічі позитивно: дали коментарі Порошенка, де він запевняв у підтримці спортсменів і що «не дасть поставити на коліна» державу.

ICTV, «Україна», «Інтер» та СТБ лише коментарями Порошенка проілюстрували випробування ракетного комплексу «Вільха» на Одещині. Це незбалансовані паркетні заяви, які дали простір для піару президента-кандидата на темі зміцнення армії. «1+1» та 5 канал, повідомляючи про ці випробування, посилались на секретаря РНБО Олександра Турчинова.

«1+1» показали, як Юлія Тимошенко грала в настільний теніс і «без відчаю, сумнівів та вагань подякувала прихильникам за підтримку на виборах», — так сказала ведуча Наталія Мосейчук. Також повідомили про плани Гриценка брати участь у парламентських виборах.

На «Інтері» народні депутати Сергій Каплін і Наталія Королевська розповідали про свої законодавчі ініціативи щодо розмінування Донбасу. Це незбалансовані матеріали, що просувають лише позицію цих політиків, а не інформують про реальні кроки до вирішення цієї проблеми.

На каналі «Україна» розповідали про формулу «Роттердам плюс» як про панацею для української економіки та енергонезалежності, замовчуючи критику й корупційні скандали довкола її утворення.

«112» дав сюжет про висновки своєї «європейської редакційної ради». Сюжет розповідає про чесність каналу у висвітленні виборчої кампанії. Зокрема про це говорять генпродюсер Артем Марчевський та євродепутат Натан Гіл, який неодноразово виступав на захист каналу.

5 квітня, п’ятниця

День здачі аналізів. Порошенко робив це на «Олімпійському» довіривши експертизу одразу кільком центрам. Володимир Зеленський здав лише кров у лабораторії Андрія Пальчевського, який прямо висловлювався на підтримку цього кандидата. Не потрапляє в огляд випуск «Інтера», оскільки там у п’ятницю «Подробиці тижня».

І хоча Зеленський пояснив це нібито відсутністю лабораторії на стадіоні, в. о. міністра охорони здоров’я Уляна Супрун повідомила, що саме на «Олімпійському» розташована найсучасніша антидопінгова лабораторія в Україні. Про це зазначили лише в сюжеті ICTV. Не висвітлили казус із датою на попередніх результатах аналізів Зеленського в сюжетах ICTV та «України».

Інші канали звертали увагу й на помилку в даті забору аналізів у Зеленського, і на актора-фельдшера, який брав у нього кров. Журналісти «1+1» єдині з усіх каналів особисто поспілкувалися з цим медпрацівником Владиславом Кірякуловим, і він запевнив, що не знайомий із Зеленським особисто, бо грав дуже незначущу роль у «Сватах». Також «1+1» зробив пояснювальний сюжет про те, як узагалі проводиться експертиза на вживання алкоголю та наркотиків. Мовляв, для якісного і глибокого аналізу потрібні зразки волосся чи нігтів. Зеленський цих матеріалів не здавав, на відміну від Порошенка.

Абсурдність ситуації намагалися показали в сюжетах СТБ та «112», звернувшись по коментарі до іноземних журналістів. Вдалося їх отримати лише «112». Колеги чомусь не захотіли давати коментарів для СТБ, а на «112» зголосився поділитися враженнями журналіст ВВС Джона Фішер. Він назвав усі події довкола аналізів сюрреалізмом.

5 канал після сюжету про аналізи одразу перевів тему на вигіднішу Порошенкові сферу: «Ну і від справ політичних до практично-військових. Після спілкування перед камерами зі ЗМІ президент вирушив на Одещину, де взяв участь у випробуваннях нових українських крилатих ракет "Нептун"», — розповіла ведуча на 5-му Яна Конотоп. Про участь Порошенка в цих навчаннях лише із синхронами Порошенка повідомили також на ICTV, «Україні» та СТБ. А на «112» передали заяву Курта Волкера щодо виборів в Україні. Зокрема підкреслили вдячність Порошенкові за реформи. СТБ та «Україна» повідомили про вручення нагород родинам полонених моряків від Порошенка.

«1+1» розбирався з технологією поліграфа у зв’язку із заявами Порошенка про перевірку посадовців «Укроборонпрому». Загалом змістовний сюжет змазала остання фраза авторки: «В кожному випадку результатами поліграфа можна маніпулювати».

Нотки чорного піару знову прорізалися на «1+1». Тут повідомили про вилучення Костянтина Кулика із групи прокурорів, що розслідують «справу оточення Порошенка». Кулик сказав, що бачить у цьому політичні мотиви, й називає це «командою з Банкової». Хоча це суперечить  коментарям речника ГПУ Андрія Лисенка про те, що Кулик порушив процедуру внесення провадження в ЄРДР і тому відсторонений. Цей коментар є в сюжеті.

Володимир Гройсман у студії каналу «Україна» говорив про успіхи децентралізації із кількома словесними реверансами в бік Арсенія Яценюка, який, мовляв, зробив великий внесок у цю реформу. «Ми маємо рухатись швидше тільки тому, щоби не втратити шанс, бо в 2014 році цей шанс в уряді Яценюка, у нас з’явився», — сказав Гройсман.

Також на «Україні» повідомили, що «Опоблок» оскаржив у суді голосування за законопроект про зміни до закону «Про свободу совісті та релігійні організації». Ці зміни вносилися у зв’язку з визнання автокефалії Православної церкви України. Суд вирішив, що законопроект поставили на голосування з порушенням регламенту. «Дякувати Богові, що суд виявив справжню повагу до духу й букви закону», — прокоментував народний депутат Вадим Новинський. Цікаво, що на сторінці Новинського у Фейсбуку про це йдеться 6 квітня, а на «Україні» новина вийшла навіть раніше. Жодних коментарів із апарату парламенту чи незалежних юристів щодо цього питання не дали.

6 квітня, субота

Представники Ялтинської європейської стратегії зустрічалися із Зеленським і Порошенком. Доволі збалансовано про обидві зустрічі сказали на ICTV, додавши, що ініціатива працює за підтримки Пінчука. На каналі «Україна» поширили компліменти Порошенкові від колишнього генсека НАТО Андерса Фоґа Расмуссена й нічого не сказали про візит тієї ж делегації до Зеленського.

Голова Херсонської ОДА Андрій Гордєєв подав у відставку: ЗМІ й активісти кажуть про його причетність до справи, а Юрій Луценко казав, що доказів цьому немає, нагадали на 5-му та «112». На «Інтері», «Україні», «UA: Першому» та «112» сказали про звільнення з посиланням на допис у Фейсбуку народного депутата від БПП Олександра Співаковського. ICTV сказали, що, «за даними джерел», Гордєєв написав заяву після розмови з президентом. Про які саме джерела йдеться, не уточнили.

На «Інтері» вийшов сюжет проти «Нафтогазу» та НКРЕКП в інтересах облгазів, що входять до Регіональної газової групи Фірташа. На підтримку облгазів додали коментар експерта Валентина Землянського. Також піарили народного депутата від «Опозиційної платформи — За життя» Миколу Скорика на «Одеській сотці», де вшанували «борців фашистськими загарбниками».

7 квітня, неділя

Випуск «Інтера» аналізується замість підсумкових новин п’ятниці. У випуску двічі з’являвся Петро Порошенко: посмертно нагородив Яну Червону та закликав Зеленського прийти на дебати на «Олімпійському» 14 квітня. «Відповіді Зеленського поки що немає», — повідомила ведуча.

І вже стає традиційним для «Інтера» щонеділі розповідати про «одне з найбільших свят» православ’я, що стається в Києво-Печерські лаврі щонеділі. Авторка Юлія Жешко і представники церкви Московського патріархату, яку на «Інтері» вперто продовжують називати просто «Українська православна церква», розповідали, що у парафії побільшало молоді, які приходять саме до цієї церкви.

Підсумки

Майже рівнозначно за кількістю згадок у новинах говорили про обох кандидатів другого туру: Порошенка й Зеленського. Більшу кількість згадок Порошенка можна пояснити тим, що він як президент бере участь в офіційних заходах, які теж потрапляють у новини. Решта кандидатів або скаржилися на результати виборів, як Бойко й Тимошенко, або анонсували свої політичні плани на парламент, як Гриценко і Яценюк.

Більш ніж удвічі зменшилася кількість матеріалів, що мають ознаки замовності, порівняно з попереднім тижнем. Головну тему тижня — взаємні виклики на дебати — висвітлювали переважно збалансовано.

У моніторингу аналізувалися програми «Подробиці» о 20:00 («Інтер»), «ТСН» о 19:30 («1+1»), «Новини Прайм» о 19:00 («112 Україна»), «Час новин» о 19:00 (5 канал), «Новини» о 21:00 («UA: Перший»), «Факти» о 18:45 (ICTV), «Сьогодні» о 19:00 («Україна»), «Вікна» о 22:00 (СТБ).

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews. Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Більше про висвітлення виборів читайте в огляді «Детектор виборів».

Фото - Hromadske.ua.

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
617
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop