11:00
П'ятниця, 26 Квітня 2019

Тримався, як міг. Моніторинг теленовин 15–20 квітня 2019 року

973
Дебати й останній тиждень перед виборами: навіть на піар у новинах уже не було сил. Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112 Україна» та 5-го каналу.
Тримався, як міг. Моніторинг теленовин 15–20 квітня 2019 року
Тримався, як міг. Моніторинг теленовин 15–20 квітня 2019 року

Останні два тижні до вирішального голосування «Інтер» ставав усе менш лояльним до Петра Порошенка. Віктор Медведчук, який раніше критикував Володимира Зеленського за віртуальність, на «Інтері» став атакувати Порошенка за нібито з його вини провалені переговори щодо визволення українських в’язнів Кремля. Натомість канал став відкритим до заяв Зеленського й не обтяжував себе тим, щоби збалансовувати їх думкою опонентів.

Кілька подій протягом тижня ілюстрували, як розсипається контроль Порошенка над подіями у країні: в Україну екстрадували Дмитра Крючкова, який може свідчити проти соратника Порошенка; Київський суд вирішив, що «Приватбанк» націоналізували незаконно; а соціологічні рейтинги не давали Порошенкові жодного шансу на перемогу. Але він тримався, ходив на всі ефіри, долучався до переддебатного батлу відеозвернень і навіть залучив до агітації свою дружину.

15 квітня, понеділок

Президентські дебати й підготовка до виборів були першими темами випусків. Коментарі штабу Порошенка й Зеленського почергово дали на ICTV, «Інтері» та СТБ. Про плани обох політиків на вечір 19 квітня йшлося в сюжеті каналу «Україна», який доповнили коментарями політкоментаторів Олександри Решмедилової та Руслана Бортника, а також заявами МВС про готовність до будь-якого сценарію. Також на «Україні» в кінці випуску показали віртуальний батл кандидатів: Зеленський закликав Порошенка перейти «від “я почув” до “я зробив”», а у штабі Порошенка нагадали про нібито ухиляння Зеленського від призову.

«Україна» зробили матеріал про «відкритий діалог» Порошенка з підприємцями, в якому не було жодної новинної цінності. На «Інтері» та 5-му каналі щодо справи «Приватбанку» також поширили лише заяви Порошенка із застереженням, що скасування націоналізації може вдарити по стабільності всієї банківської системи і відносинах із Міжнародним валютним фондом.

На «Інтері» після обміну заявами між Порошенком і Зеленським, де останній дорікнув Порошенкові відсутністю помітних зрушень у справах розкрадання в «Укроборонпромі» та поверненні моряків, додали заяву Віктора Медведчука. «Лише Петро Порошенко винен у тому, що жоден український полонений не був звільнений з грудня 2017-го по квітень 2019 року», — зацитувала Медведчука ведуча Катерина Лисенко.

Про екстрадицію Дмитра Крючкова, який може дати свідчення проти одного із близьких соратників Порошенка, в детальному сюжеті розповідали на «1+1». Коротко про факт екстрадиції розповіли на «UA: Першому», «Інтері» та «112». А решта просто проігнорувала новину. Йдеться про підозри щодо розкрадання коштів обленерго, до яких може бути причетний народний депутат Ігор Кононенко.

У сюжеті «ТСН» Крючкова навіть титрували «важливим свідком», а в підводці ведуча назвала особою, «свідчення якої можуть зіграти ключову роль на політичній шахівниці». Матеріал базується на коментарях колишньої очільниці «Черкасиобленерго» Світлани Кузьминської. Хоча частину коментарів вона дала off the records, як каже авторка сюжету Ольга Василевська. Розмова «не на камеру» таки стала основою сюжету. Також запитали в Назара Холодницького про те, коли ж Кононенко буде допитаний у цій справі.

Опосередковані звинувачення Порошенка можна побачити в іще двох матеріалах «1+1». В одному із сюжетів розповіли про конфлікт викладача зі студентами сумського вишу. Молоді не сподобалося, що викладач критикував Зеленського на парі, вони це зафільмували і звинуватили педагога в агітації на парах. У другому сюжеті йшлося про проблеми із формуванням складу виборчих комісій: кілька коментарів, зокрема й експерта мережі «Опора», вказують, що найбільше проблем із формуванням комісій має саме штаб Порошенка.

Лише «1+1» повідомив про затримання групи озброєних людей неподалік від будинку Володимира Зеленського. У матеріалі припустили, що це може бути замах на кандидата, хоча в поліції цю версію не коментували. Про затримання на своїй фейсбук-сторінці повідомив народний депутат і близький соратник Арсена Авакова Антон Геращенко. Пізніше речниця Генпрокурора спростувала те, що затримані готували замах на Зеленського. Але «1+1» про це не сказав.

Володимир Гройсман обіцяв зростання економіки на «Інтері», «Україні» та ICTV. На «Інтері» Наталія Королевська скаржилася на низький рівень життя й борги за комунальні послуги: мовляв, 30–40 % людей, які отримали монетизовану субсидію, не заплатили за комуналку. А Сергій Каплін нарікав на ціни на газ.

На каналі «Україна» звітували про благодійну допомогу від фонду Ахметова та соціальну відповідальність його компанії ДТЕК. Йшлося про інвестиції в оновлення енергоблоків на Бурштинській ТЕС.

16 квітня, вівторок

Штаби кандидатів підписали угоду про проведення дебатів 19 квітня на стадіоні. Про це всі канали сказали збалансовано. А от про заклик від Медіаруху до Зеленського вийти на прес-конференцію до дебатів сказали лише на 5-му каналі та «UA: Першому». Цю заяву Медіаруху активно поширили онлайн-медіа. Реакція речника штабу Зеленського Дмитра Разумкова пролунала в ефірі «Радіо НВ» вже після виходу новин на 5-му. Але й самі новинарі не вказали, чи намагалися отримати реакцію на заяву самостійно.

Опитування КМІС щодо електоральних симпатій оприлюднили тільки «1+1» та «Інтер», які поширювали дані опитувань регулярно під час кампанії. Також до них долучився «UA: Перший», який, як і більшість каналів, переважно нехтував оприлюдненням рейтингів перед першим туром.

На «Інтері» поширили заяву Юрія Бойка, який закликав провести вибори чесно і прозоро та запобігти фальсифікаціям. Ніякої інформаційної цінності ця заява не має, адже за підсумками першого туру не було жодних підстав сумніватися у прозорості виборчого процесу. Виявлені порушення не мали суттєвого впливу на результати голосування.

Також народні депутати з парламентського комітету соцполітики Наталія Королевська та Сергій Каплін скаржилися, нібито уряд «заморозив» соцвиплати. Жодних коментарів від представників уряду немає, і єдина підстава припускати, що з виплатами є проблеми, — вірити опозиційним народним депутатам. На каналі «Україна» скаржився на комунальні тарифи й вимагав від кандидатів у президенти вплинути на ситуацію Олег Ляшко.

Про звільнення Надії Савченко та Володимира Рубана не сказали тільки у праймі «112».

На каналі «Україна» звітували про благодійність Бориса Колеснікова, який підтримує талановиту молодь, а також, як і щодня, про допомогу мешканцями Донбасу від фонду Ріната Ахметова.

17 квітня, середа

Крім «зведення» про підготовку дебатів, «Україна» і 5 канал розповіли про участь Порошенка в заході, організованому Виборчою радою. Представники коаліції громадських організацій запрошували на експертну розмову обох кандидатів, а прийшов лише чинний президент. Лунали переважно незручні питання. Але матеріали обох каналів виглядали доволі улесливо, переважно тому, що давали лише відповіді й майже не дали експертам висловитися про свої враження від них.

Юрій Бойко через «Інтер» поширив заяву про те, що вважає, буцімто фіналісти президентських перегонів захопилися дебатами й «забули» про повернення Донбасу, тимчасом як політсила Бойка «Опозиційні платформа — За життя» пропонує свій «мирний план».

Прем’єр Володимир Гройсман пригрозив відставкою глави «Нафтогазу» Андрія Коболєва. Цю тему підхопили й політики-популісти, які активно критикували держкомпанію за нібито завищені тарифи на газ: Олег Ляшко про це розмірковував у студії каналу «Україна», а Сергій Каплін у коментарі каналу «Інтері». Тим часом сам Гройсман похвалився позитивними результатами роботи уряду під його своїм керівництвом на каналі «Україна». Незалежних експертних оцінок до матеріалу не додали.

Про обрання запобіжного заходу Дмитрові Крючкову сказали лише на 5-му та «UA: Першому» стисло, й найбільш детально — в сюжеті «1+1».

Також лише «1+1» повідомив про акцію Нацкорпусу в Іспанії нібито біля маєтків Порошенка та Олега Гладковського. Журналісти не перевіряли, чи справді ці маєтки належать цим двом, а також не зробили жодної спроби отримати коментарі Гладковського й Порошенка.

На «112» зробили ретроспективний сюжет про те, як обирали перших двох президентів України у два тури.

18 квітня, четвер

Окружний адмінсуд Києва визнав незаконною націоналізацію «Приватбанку». Із цього приводу в НБУ пройшов брифінг. Сфокусувалися на коментарях заступниці голови НБУ Катерини Рожкової та керівництва «Приватбанку» на каналах Пінчука ICTV та СТБ. ICTV також додав позицію ЄБРР та Світового банку, які нагадали, що підтримали націоналізацію в 2016 році. На каналі «Україна» показали повністю звернення Порошенка у зв’язку із ситуацією. Також цю тему обговорювали у студії з його дружиною Мариною Порошенко. На 5-му переважала позиція чиновників: Порошенка, Рожкової, представника Мінфіну Юрія Гелетея. Також 5-й, «1+1» та «UA: Перший» включили коментарі від суду, який ухвалював рішення. Тільки «1+1» крім чиновників і суду посилався й на коментарі адвоката Ігоря Коломойського, колишнього власника «Приватбанку» і власника «1+1 медіа». «UA: Перший» у бекґраунді нагадали про раніше озвучену пресі позицію Коломойського. Не виходив цього дня праймовий випуск «112».

У студії каналу «Україна» вперше за час кампанії з’явилася Марина Порошенко. Вона коментувала дані соцопитувань і шанси Порошенка у другому турі: «Доброго дня, Україна, і перш за все, я хочу привітати всіх україноботів із результатами останніх соціологічних опитувань, за якими розрив між кандидатами у президенти стрімко зменшується і ця тенденція продовжується. Це дає впевненості, що ми збережемо незалежність України і зможемо продовжити шлях європейського розвитку України і продовжити реформи, які були розпочате протягом останніх п'яти років».

На «1+1» вийшов сюжет про борди Порошенка з Путіним та словом «кінець». Хоча причетність до останніх штаб Порошенка заперечував, автор сюжету Дмитро Святненко все одно припустив, що їх замовили у штабі чинного президента, просто не зізнаються.

На СТБ та 5-му каналі зробили витяг із інтерв’ю Зеленського для «РБК-Україна»: зосередилися на питаннях мовної політики, російської агресії й курсу на НАТО. А також новини СТБ єдині проінформували про реакцію МОЗ на критику медреформи від Зеленського.

На «Україні» показали дані власного дослідження про цінності українців, проведеного спільно з компанією Edison recearch: «Ми поцікавилися в українців, які цінності вони хотіли б передати своїм нащадкам. Серед півтора десятка варіатів відповідей вибрати можна було тільки три. На третє місце опитані поставили віру в Бога та здоровий спосіб життя, на другу — повагу до старшого покоління. Це згадали 27 % опитаних. І найбільше українців 38 % хотіли б передати наступним поколінням чесність та порядність».

«1+1», «Інтер» та «UA: Перший» проінформували про свіже опитування від групи «Рейтинг». На 5-му крім даних «Рейтингу» нагадали попереднє опитування КМІСу, а також сумнівне опитування Центру Драгоманова, за яким у Порошенка був рейтинг 44 %. Підсумували це коментарем керівниці фонду «Демократичні ініціативи» Ірини Бекешкіної, де вона говорила про небезпечність емоційного вибору. Потім поширили фрагмент звернення Порошенка про те, що він визнає свої помилки.

Каплін і Королевська на «Інтері» обурилися ініціативою уряду на 13-ту пенсію, називають це «подачками» «замість того, аби забезпечити людей похилого віку повноцінними пенсіями». Також у новинах «Інтера» вийшла заява Медведчука про те, що президент має вплинути на зниження тарифів. Ляшко на «Інтері» теж вимагав знизити тарифи і звільнити Коболєва. Також на «Інтері» вийшов сюжет про те як місцеві депутати ОПЗЖ підтримують у Білгороді-Дністровському на Одещині протести проти місцевої влади.

19 квітня, п’ятниця

Праймовими випусками пожертвували заради трансляції дебатів. Із випусків, що входять до моніторингу, встиг вийти неповний випуск на ICTV та пізній вечірній на СТБ. Вони розповідали про підготовку й перебіг дебатів. Грубих порушень стандартів не було.

20 квітня, субота

Результати дебатів практично не обговорювали в новинах. Вочевидь, через день тиші. І менш активно, ніж у першому турі, говорили про порушення в день тиші. Також нагадували про підготовку до дня голосування, переважно з посиланням на коментарі поліції.

Зведені дані про порушення в день тиші без імен і прикладів подали на ICTV. Також у випуску йшлося коротко про інтерв’ю спецпредставника США в НАТО Курта Волкера. Ключові тези: США лишається партнером України незалежно від результатів виборів.

«Україна» зробила репортаж про те, як поляки дивляться на українські вибори. До студії запросили Арсена Авакова, щоби поговорити про забезпечення порядку під час дебатів і виборів загалом. Міністр кілька разів казав про «непомітну» для медіа роботу поліції. Зокрема, розповів про підозру меру Василькова за численні порушення під час виборчого процесу.

На 5-му коротко говорили про статистику порушень. Потім — про матеріал OCCRP, що спирається на дані Kroll. Ідеться про закиди колишнім власникам «Приватбанку» в розкраданні коштів. Потім — заява НБУ про те, що рішення щодо «Приватбанку» не впливає на штатну роботу банку.

«1+1» дав включення щодо суду, на якому Зеленського намагалися зняти з виборів. Зазначили, що зняття кандидата не передбачене законом і що наразі невідомо, чи відбудеться засідання суду. Ведуча оновила інформацію: засідання має відбутися о 21:00. Ні про які маніпуляції, звинувачення опонентів не йшлося. Просто фактично передавали.

На «UA: Першому» та «112» також тільки статистика про порушення дня тиші, без конкретних прикладів та імен. На «UA: Першому» дали також коментар від експерта громадської мережі «Опора». Піар на каналах присвятили лише головному: на «Україні» — благоднійності Ахметова, а на «Інтері» незбалансованим і упередженим заявам про тиск на громаду церкви Московського патріархату на Волині.

Підсумки

Про політиків, які брали активну участь у президентських і потенційно очолюватимуть списки на парламентських виборах, майже не згадують у новинах. Олег Ляшко, як і раніше, виступає замість експерта з гарячих питань. А Анатолій Гриценко знову зник із радарів. Його ще пару разів згадували в коментарях експерти, але як суб’єкт політики він не з’являвся. Очікувано, найбільше згадок — про кандидатів другого туру. Вони переважно нейтральні та збалансовані.

Матеріалів із ознаками замовності стало навіть дещо менше, ніж перед виборами. За рахунок щоденних згадок про його благодійність та соціальні проекти підприємств знову в лідерах Рінат Ахметов. Різні представники ОПЗЖ на «Інтері» з’являлися теж майже рівноцінно. Найбільше просували Порошенка на «Україні». А  Зеленського незбалансовано позитивно показували лише раз на «Інтері». Точніше, поширили критичну заяву його команди щодо ситуації із «Приватбанком». Навіть на «1+1» цей коментар став фрагментом сюжету з коментарями різних сторін конфлікту.

Аналізувалися програми «Подробиці» о 20:00 («Інтер»), «ТСН» о 19:30 («1+1»), «Новини Прайм» о 19:00 («112 Україна»), «Час новин» о 19:00 (5 канал), «Новини» о 21:00 («UA: Перший»), «Факти» о 18:45 (ICTV), «Сьогодні» о 19:00 («Україна»), «Вікна» о 22:00 (СТБ).

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews. Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа». Більше про висвітлення виборів читайте в огляді «Детектор виборів».

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
973
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2020 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду