12:53
Субота, 15 Грудня 2018

На старт, увага, рейтинги! Моніторинг теленовин 3‒9 грудня 2018 року

Канали відкрили сезон взаємовиключних рейтингів. Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112 України» та 5-го каналу.
На старт, увага, рейтинги! Моніторинг теленовин 3‒9 грудня 2018 року
На старт, увага, рейтинги! Моніторинг теленовин 3‒9 грудня 2018 року

Якщо рейтинги озвучують, отже це комусь потрібно. Про це корисно пам’ятати, переглядаючи дані навіть авторитетних соціологічних служб. Медіа майже не мають звички допитуватися, хто є замовником опитування, і вчитуватися в методологію, яка може цілком коректні дані перетворювати на інструмент маніпуляцій. На цьому ж тижні все стало ще гірше: на «Інтері» зацитували рейтинг, схоже, неіснуючого соціологічного центру.

3 грудня, понеділок

Усі канали говорили про збори резервістів у зв’язку з оголошенням воєнного стану на половині території України та про допомогу полоненим морякам збором продуктів, речей та коштів.

Дуже мало уваги у праймових новинах каналів приділили інциденту із затриманням українців у Грузії. Про це згадали тільки 5 канал коротким повідомленням і синхроном Семена Семенченка та «1+1», де цій темі присвятили сюжет. У ньому є коментарі родичів затриманих, радника Президента Юрія Бірюкова, адвоката затриманих та народного депутата Семена Семенченка. Спершу повідомляли, що він теж був серед затриманих, але потім політик це спростував. На 5-му взагалі не дали контексту: Семенченка можна назвати політичним союзником Михеїла Саакашвілі. А група затриманих українців, серед яких бійці батальйону «Донбас», очолюваного Семенченком, прибула до Грузії напередодні другого туру президентських виборів. Одним із двох претендентів на посаду президента був соратник Саакашвілі Григол Вашадзе. У сюжеті «1+1» сам Семенченко каже, що приїхав до Грузії як «спостерігач на вибори», але запевняє, що затримані приїхали без політичної мети. Протилежну думку в сюжеті висловив Бірюков.

На СТБ цього дня навіть згадують про обстановку у Грузії після дня виборів, але не згадують про затримання українців. На каналі «Україна» про це повідомляли в ранковому й денному випусках, але не дали у вечірньому. Протягом усього тижня цій темі на топових телеканалах приділяли критично мало уваги.

Про проведення обшуків у Житомирській єпархії УПЦ Московського патріархату сказали тільки на 5-му каналі.

Сумнівні

На ICTV та «Інтері» прем’єр Володимир Гройсман обіцяв покращення у країні. Його обіцянки — єдині коментарі до цих матеріалів, а безстороннього аналізу ситуації, неупереджених оцінок чи прогнозів матеріали не містили.

ICTV: «Поліпшення бізнес-клімату, приватизація, розвиток інфраструктури та реформи енергетичного сектору — чотири головні пріоритети уряду наступного року, на яких наголосив прем'єр, Володимир Гройсман, виступаючи на форумі “Партнерство заради розвитку”».

«Інтер»: «Під час виступу на форумі “Партнерство заради розвитку” прем'єр підкреслив — Україна має шукати інші шляхи поповнення бюджету, окрім міжнародних запозичень. Також Гройсман зазначив, що в 2019 році уряд продовжить запровадження ключових реформ».

Інформаційно порожній матеріал із Петром Порошенком у головній ролі дали на «Україні». Він повідомляє про рішення Європейського суду з прав людини щодо зобов’язання Росії надати інформацію про стан полонених моряків і закликає світ тиснути на країну-агресора. Про це рішення відомо з 30 листопада, тому в цьому повідомленні немає нічого нового. Наприклад, на «Інтері» те саме мало іншу подачу: Президент сказав, що відповіді досі немає, також у матеріалі є повідомлення від «Червоного хреста» про запит до Росії та коментарі омбудсмена Людмили Денісової щодо того, яку інформацію вдається отримати про моряків.

Незбалансовану критику запровадження воєнного стану від «Опоблоку» подали на ICTV: коментарі в матеріалі лише від Вадима Новинського. На каналі «Україна» Олександр Вілкул у студії розповідав, що воєнним станом «влада поділила» українців: «На два сорта: на тех, кто живёт на территориях, на которых работает Конституция Украины, и десять областей, в которых люди поражены в правах и Конституция ничего не может гарантировать». Це маніпуляція: воєнним станом може обмежуватися лише певний перелік свобод. І про випадки «безправ’я» через воєнний стан досі нічого не відомо, отже проблема виглядає надуманою. Сам Вілкул каже, що до нього доходили якісь скарги, їхню суть він не озвучує, але обіцяє перевірити. Тож політик оперує непідтвердженими побоюваннями. До речі, агресію в Азовському морі Вілкул називає «произошла ситуация».

На «Інтері» просували інтереси іншого крила — «Опозиційний блок — За життя». Юрій Бойко зробив заяву на підтримку УПЦ Московського патріархату: «Намагання влади відібрати у вірян УПЦ храми — типовий тиск на церкву. Про це заявив засновник “Опозиційної платформи — За життя” Юрій Бойко», — повідомила ведуча.

На «Україні» та «Інтері» матеріали про справу Миколи Мартиненка виглядають як такі, що просувають інтереси обвинуваченого. Його НАБУ підозрює у створенні корупційних схем довкола корпорації «Енергоатом». На каналі «Україна» ведуча розповіла, що обвинувачення нібито приховало докази невинуватості Мартиненка. Те саме в синхроні каже адвокатка обвинуваченого. А в синхроні прокурора йдеться лише, що обвинувачення згадані документи доказом не вважає, але аргументів немає. Синхрон звучить урізано й нерозбірливо, тому для балансу варто було би озвучити аргументи обвинувачення у підводці, як це зробили із позицією захисту. На «Інтері» сторону обвинувачення взагалі не включили до матеріалу.

Також на «Україні» подали цілий сюжет зі звітом Радикальної партії про свою діяльність. Піарили Ляшка на «Україні» та «Інтері». «Радикальна партія провела конференцію, на якій Олег Ляшко та народні депутати відзвітували про досягнення фракції в парламенті», — повідомила ведуча. Авторкою сюжету вказано Ірину Тихонову. Матеріал містить добірку виключно позитивних характеристик партії Ляшка, навіть тих «досягнень», які партія приписує собі, наприклад, підвищення мінімальної зарплати, насправді запроваджене урядом. Сам Ляшко хвалиться: «Ми сьогодні опозиційна фракція, але ми найефективніша команда в парламенті. Найсильніша, будучи в опозиції. Ми зробимо значно більше, будучи при владі». І це дуже схоже на агітацію.

Про цей звіт коротко сказали й на «Інтері», наголосивши, що Радикальна партія розробляє «стратегічно важливі» для країни законопроекти.

На «Інтері» Сергій Каплін вимагав сприяти дотриманню прав для людей з інвалідністю, примудрившись у своїй заяві кілька разів їх принизити: «Дуже важливо на цьому тижні проголосувати ті законопроекти, які в пакеті будуть комплексно вирішувати проблеми життєдіяльності і питання захисту прав наших інвалідів. Це мільйони людей, які на жаль, не можуть вільно користуватись, які, на жаль, не можуть працювати, як інші громадяни, люди, в буквальному розумінні з обмеженими можливостями, і держава для того і створюється, щоб захищати найслабших».

Тут немає ніякої конкретики та інформаційної цінності — які законопроекти, коли мають розглядатися, на що конкретно вплинуть? Означення «інвалід» і «люди з обмеженими можливостями» є некоректними. До того ж політик вирішив, що люди з інвалідністю є «найслабшими». Чому це неправильно, пояснював активіст і телеведучий Дмитро Щебетюк.

Цей коментар Капліна міститься в сюжеті з погоджувальної ради парламенту, в ньому також інтереси своєї політсили просувала Юлія Тимошенко. Вона позиціювала себе ініціаторкою продовження мораторію на продаж сільськогосподарських земель, у такий спосіб привласнюючи собі позицію, на якій насправді стоять кілька різних політсил. Пояснити це могли би журналісти за кадром або ж коментарі інших політиків, які поділяють або не поділяють позицію Тимошенко. Але нічого з цього в ефірі не було.

Вдруге Каплін з’явився на «Інтері» в тандемі з Наталією Королевською, вони відвідали центр для людей з інвалідністю. І новини в цьому немає ніякої. Також на «Інтері» розповіли, що мешканці Сміли мають завдячувати народному депутату Сергію Рудику за ремонт поліклініки у Смілі: «Гроші на це завдяки допомозі нардепа Сергія Рудика вдалося залучити з кількох державних фондів та місцевого бюджету. Тільки цього року на реконструкцію витратили понад 15 мільйонів гривень». Рудик розповів: «З різних джерел “вигризаються” кошти».

Як і щодня, на каналі «Україна» вихваляли благодійність Ріната Ахметова.

На «1+1» вийшов промосюжет проекту «Ліга сміху», який виробляє студія «95-й квартал». Розповідали про тур гумористів Донеччиною.

4 грудня, вівторок

Генпрокурор Юрій Луценко заявив про оголошення підозри Олексію Левіну, якого слідство вважає ключовою фігурою у вбивстві Катерини Гандзюк. Більшість топових каналів у праймових новинах дали лише заяву Луценка, не питаючи думки групи захисту Катерини. Тільки на 5-му також додали коментарі Борислава Берези щодо результатів роботи парламентської комісії в цій справі. На «1+1» дали коментар Миколи Ставицького — депутата Херсонської облради, у якого підозрюваний був помічником. Найбільш комплексний матеріал дали на «UA: Першому»: з коментарями Луценка, Берези, Ставицького та члена депутатської комісії і друга Катерини Гандзюк Мустафи Найєма.

Родичі та друзі затриманих у Грузії українців провели акцію під посольством Грузії в Києві. Згадали про це лише на «1+1». Але знову в матеріалі бракує контексту, що затримання відбулися в пік проведення президентських виборів у Грузії. На «UA: Першому» повідомили про арешт, але не сказали, що ці рішення в Києві зустріли протестом.

Сумнівні

На ICTV, «Україні» та «Інтері» розповіли про бажання Володимира Гройсмана закріпити курс на децентралізацію в Конституції. Але для якісних новин одного бажання мало, інформаційним приводом стають конкретні дії та рішення (або ж їх відсутність, коли це потрібно). Також на ICTV — паркетна заява від міністра внутрішніх справ Арсена Авакова: «На переконання глави МВС Арсена Авакова, Одеса стала кримінальною столицею України […] Аби врегулювати ситуацію, він закликав місцеву та обласну владу замислитись над вирішенням цієї проблеми». Струшування повітря й констатація очевидного теж не є новинами. Інші канали із брифінгу міністра взяли повідомлення про посилений режим роботи поліції в Одесі. На ICTV чомусь про це не сказали.

Також на ICTV просували інтереси компанії Пінчука «Інтерпайп», скаржачись на проблеми з ринком металобрухту, які б’ють по економіці металургійних підприємств. Який у цьому інтерес власників бізнесу — зрозуміло, в чому тут суспільний інтерес — не очевидно.

На каналі «Україна» з парламенту давали коментарі лише від опозиції: Вілкул критикував воєнний стан, Ляшко — ціни на газ, Тарута бідкався про сумну статистику насильства над жінками. Позицію коаліції кореспондентка Ірина Любич давала лише за кадром.

Окремий матеріал присвятили Борису Колеснікову, який розповідав, як важливо підтримувати таланти, й тому він, мовляв, проводить конкурс молодих архітекторів. І цього разу ефір «України» не обійшовся без щоденного сюжету про благодійність Ріната Ахметова.

На «1+1» про справу Коломойського проти «Приватбанку» розповіли тільки з позиції Коломойського: «Високий суд Лондона повністю відхилив позов “Приватбанку” до колишніх акціонерів […] Суддя зазначає, що у позові до Ігоря Коломойського і Геннадія Боголюбова юристи націоналізованого “Приватбанку” серйозно спотворили інформацію та докази, які лягли в основу, […] що всесвітній арешт активів був виданий помилково і що “Приватбанк” навмисно сфабрикував позов». Майже весь матеріал — лише аргументи на користь Коломойського та його бізнес-партнера. Щодо іншої сторони — лише одна загальна фраза: «У “Приватбанку” планують подавати апеляцію». Тут бракує балансу та повноти контексту.

На «Інтері» Сергій Каплін заявив, що пенсійну систему України треба оздоровити, а Наталія Королевська з «Опозиційної платформи — За життя» розповідала про те, як вона з колегами ініціювала кампанію проти насильства над жінками. В обох випадках у центрі уваги персони політиків, а не проблема.

5 грудня, середа

Про дату об’єднавчого Собору оголосив Петро Порошенко, і в більшості випадків тільки він і коментував цю тему. Новинарі переважно полінувалися поговорити зі священнослужителями про підготовку до цієї важливої дати. Виняток — «1+1», де розпитали деталі в радника Президента, директора Національного інституту стратегічних досліджень Ростислава Павленка. Взагалі не згадали про цю заяву у вечірніх новинах на «112».

Сумнівні

На «Інтері» дали дані нібито соцопитування з посиланням на невідомий аналітичний центр BURI (The Belgium-Ukraine Research Institute). Пошук за назвою не знаходить сайту цієї організації, посилання на неї в медіа виводить на сайт-агрегатор або ж узагалі на недійсний лінк. Озвучені на «Інтері» цифри малюють трійку лідерів у складі Тимошенко, Бойка та Порошенка.

Передувала цим псевдорейтингам заява Ольги Богомолець, яка вирішила балотуватися на посаду Президента. «Люди не мають шансів на виживання, люди не мають шансів на справедливість. Саме тому я прийняла рішення про те, що я висуваюсь на вибори Президента України для того, щоби стати для людей гарантом справедливості. Не тільки гарантом Конституції, а гарантом справедливості, якої сьогодні в державі немає», — заявила Богомолець, яка є народною депутаткою від президентської фракції БПП.

На «Україні», СТБ та «Інтері» дали цитати з інтерв’ю Порошенка виданню Bloomberg. Він закликав світ реагувати на агресію Росії та подякував партнерам за підтримку. Для української аудиторії в цих заявах немає нічого нового й цінного.

На «Україні» гостем у студії був Олег Ляшко, який укотре вимагав знизити ціни на ліки. І хоча ведуча ловила його на неточностях, усе ж поява Ляшка у студії не є виправданою. Тема ліків входить до його політичної програми, але він не є експертом, компетентним обговорювати тему. До того ж у такому форматі вона висвітлюється лише з однієї позиції.

Також на «Україні» Олександр Вілкул вимагав підтримки для суднобудівної промисловості, мешканці Донбасу дякували Рінату Ахметову за благодійну допомогу, а Ахметов вітав волонтерів із їхнім днем.

На «1+1» повідомили про підсумки праймериз у партії «Укроп», власне те, про що ми й так уже давно знаємо: кандидатом у Президенти від партії буде Олександр Шевченко. Йому створили атмосферу інавгурації: він пройшов поміж своїх однопартійців, махав їм рукою навсібіч і постояв на сцені із дружиною та донькою, які мали продемонструвати, який він надійний чоловік.

На «Інтері» в сюжеті Костянтина Редіна звинуватили «Нафтогаз» у спробі «монополізувати» персональні дані споживачів газу. У сюжеті випадкові перехожі скаржаться, що компанія нібито стягує з них непомірні суми. «Чи намагатиметься “Нафтогаз” вкотре заволодіти персональними даними українців можна лише здогадуватися. А що достеменно відомо — зараз компанія на 75 % контролює видобуток газу та монопольно постачає блакитне паливо усім тепловикам», — каже автор сюжету. Позиції «Нафтогазу» не дали. «Війна» з «Нафтогазом» на «Інтері» триває давно. Можливо, це пов’язано з тим, що в компанії хочуть постачати газ без послуг посередників, 70 % із яких становить бізнес співвласника каналу «Інтер» Дмитра Фірташа.

Також на «Інтері» заступалися за Олександра Єфремова, називаючи його справу політично мотивованою. Сергій Каплін і Наталія Королевська знову висували свої вимоги до покращення соцстандартів, і знову без коментарів від уряду чи експертів.

І ще один цікавий сюжет на «Інтері» стосувався справ церковних. Юлія Жешко розповіла про те, як у Києво-Печерській лаврі влаштовують благодійні обіди. Кореспондентка сказала: «Та досі про це майже ніхто не знав». Хоча тут же повідомляє, що на такі обіди приходили по кількасот людей. Така діяльність для церков не є чимось винятковим, це радше звична практика. Але тут цікавий момент: «Мы кормим 600 человек и больше. Иногда еще приезжают и паломники со всюду, то даже и больше. А коли праздники, то мы еще и на улице кормим. Продукты привозят с Воронкова. И молоко, и творожок — все привозят», — розповіла працівниця кухні. І репортерка уточнила: «Йдеться про угіддя в селі Вороньків, що на Київщині, завдяки яким живе монастир». Це ті самі угіддя, де проводили обшук СБУ. Очевидно, що це б’є по іміджу митрополита й церкви, тож треба якось пояснити, для чого йому такі будинки — годувати бідних. Хоча на численних фото й відео за великими будинками й доглянутими газонами важко розпізнати ферму, що годує сотні людей щодня.

6 грудня, четвер

У Верховній Раді проголосували за припинення дії договору про дружбу з Росією. А відзначення Дня української армії не минулося без «паркету» з привітанням від влади. Вдало поєднати привітання від Порошенка й розповіді про саму армію вдалося журналістам 5-го каналу, «1+1» та «UA: Першого». На ICTV говорили про перший День армії під час воєнного стану в Україні. Але ведуча Олена Фроляк чомусь повідомила, що воєнний стан діє в 11 областях, хоча насправді в десяти.

Сумнівні

Отже, як виглядав паркетний офіціоз Порошенка на ICTV, «Україні», «Інтері»:

ICTV: «Президент Петро Порошенко закликав молодь вступати на військову службу за контрактом та від імені українського народу подякував військовослужбовцям за гідну службу»;

«Україна»: «За словами Президента, армія за останні роки суттєво зміцнилася і завоювала високий авторитет серед громадян»;

«Інтер»: «З професійним святом українських військових привітали перші особи держави. Петро Порошенко разом з дружиною вшанували загиблих українських воїнів. На території Міністерства оборони вони поклали квіти до Пам'ятного дзвону та Стели, в яку вмонтовані осколки ворожих снарядів».

Крім цих банальних ритуалів такі матеріали нічого не описували: не звертали увагу на емоції та оцінки від самих військових, не апелювали до статистики чи експертних думок, тобто не містили спроби доповнити або збалансувати заяви Порошенка.

Також на ICTV піарили Анатолія Гриценка, який вітав армію як екс-міністр оборони. Очевидно, що його поява зумовлена не так минулою посадою, як майбутнім кандидатством у Президенти.

На каналі «Україна» в сюжеті Наталії Заморської з парламенту дали коментар Олега Ляшка, який розказував, що він ще у 2014 році вимагав розірвати дружні відносини з Росією. Згадку про це можна знайти в медіа. Але поява цієї вставки є тенденційною для каналу, де й так про Ляшка говорять аж занадто регулярно й виключно через вигідні йому репліки. Далі в цьому ж сюжеті подали текстовий коментар Арсенія Яценюка як підтвердження позиції частини нардепів. Хоча Яценюк депутатом не є. Авторка сюжету взагалі не уточнила, звідки взяли цей коментар: із релізу прес-служби партії, соцмереж, інших медіа?

Політичні підсумки у студії «України» підбивали з народним депутатом і потенційним претендентом у Президенти Сергієм Тарутою. Це теж є наданням переваги представнику окремої сили, який, по суті, просто ділиться своїми роздумами про воєнний стан, стосунки з Росією та обстановку на Донбасі. Зрозумілих причин, чому думка Тарути є ціннішою для аудиторії, ніж будь-якого іншого народного депутата, немає. Це виглядає як підживлення медійної впізнаваності політика, який дуже часто фігурує в новинах «України».

Далі на «Україні» розповідали, що Олександр Вілкул закликав розвивати промисловість в Україні, фонд Ахметова звітував про свою благодійність, компанія ДТЕК Ахметова вимагала дотацій для шахт від держави, а голова Харківської ОДА Юлія Світлична очолила команду депутатів, яка «направлена на те, щоби розвивати Харківську область». Такий же матеріал про Світличну вийшов і на «Інтері». Піар Світличної є звичним саме на цих телеканалах, тоді як інших голів ОДА там не згадують.

Пролунали в ефірі каналу «Україна» сумнівні рейтинги. Як повідомила ведуча, «дослідження провели на замовлення незалежної громадської організації фонд “Українська політика”». Озвучені цифри — 10 % у Тимошенко, по майже 9 % у Порошенка та Ляшка (саме так у версії цього опитування виглядає трійка лідерів) значно відрізняється від даних, які показало спільне опитування КМІС, Центру Разумкова та «ДемІніціатив». Ведуча в тексті наголошує, що після розколу в «Опозиційному блоці» рейтинг Бойка падає, а у Вілкула, навпаки, зростає. Тож це й виглядає як справжня мета, з якою ці рейтинги озвучуються. Коментує їх Кость Бондаренко, який у різні роки співпрацював із різними політичними командами і якого навряд чи можна вважати неупередженим політичним експертом.

Як, формально дотримуючись балансу, зробити сюжет, що просуває інтереси однієї зі сторін, ілюструє сюжет Дмитра Фурдака на «1+1». Йдеться про скаргу активіста руху «Відсіч» Максима Ковбика на зміст серіалу «Слуга народу». Спершу в підводці йдеться, що Нацрада може «покарати “1+1” за сатиру». Ведуча Лідія Таран анонсує, що сюжет розповість, «кому “Слуга народу” став поперек горла», хоча і згадує, що активіст побачив у серіалі елементи розпалювання ворожнечі. У самому сюжеті зміст епізоду, до якого має претензії активіст, відходить на другий план. Хоча зауваження до образливого вмісту гумористичних проектів «95-го кварталу» з’являються не вперше. Автор сюжету між тим сумнівається, що активіст діяв самостійно, відтак переконуючи, що все це може бути провокацією проти ще-не-кадидата Зеленського. Хоча на сайті Нацради можна знайти низку скарг активіста «Відсічі» на телеканали, серед яких не тільки «1+1», а й СТБ, «Інтер», ICTV, операторів кабельного телебачення. Наприклад, Максим Ковбик скаржився на «1+1» та «Інтер» через показ радянських фільмів з акторами, що потрапили до «чорного списку» за свою антиукраїнську позицію. На ICTV через показ серіалу, що містив звеличував російських військових. Тож очевидно, що така діяльність для «Відсічі» є типовою та усвідомленою. А сюжет схожий на спробу створити думку про правдоруба-Зеленського, якого намагаються утискати, бо він незручний для влади й олігархів. Особливо символічно дивитися це на каналі олігарха Ігоря Коломойського, який наголошує на важливості медіа для олігархів.

На «Інтері» поширили заяву Олега Ляшка, який вимагає здешевити ліки й карати тих, хто завищує ціни на медикаменти. Вочевидь, це складова політичної кампанії Ляшка. За такою ж формою поширили на «Інтері» вимоги Наталії Королевської щодо підвищення соціальних стандартів, не уточнивши, як уряд уже розв’язує озвучені проблеми.

7 грудня, п’ятниця

Не моніториться цього дня випуск «Інтера», оскільки на каналі виходять підсумкові новини. Про що вони були, можна буде почитати в моніторингу тижневиків.

Цього дня Петро Порошенко підписав закон про державний бюджет. На всіх каналах коротко нагадали про основні показники кошторису держави. На «UA: Першому» зазначили, що другий рік поспіль попри вимоги закону про обсяги фінансування суспільного мовлення його недофінансовують. Також Порошенко зустрічався із президенткою Литви Далею Грибаускайте.

Володимир Гройсман оголосив перевірку облгазів щодо завищених сум у платіжках, які надійшли українцям у жовтні. Але ці матеріали не збалансовані: йдеться лише про анонс від прем’єра, жодних експертних коментарів чи пояснень від газових компаній.

Цього дня у столиці тривав Жіночий конгрес, де політики зробили кілька важливих заяв на підтримку гендерної рівності в Україні. Але про це сказали тільки на ICTV. На 5-му каналі тільки згадали, що такий захід відбувся й на ньому Президент повідомив про підписання бюджету. Але про зміст конгресу не говорили.

Сумнівні

Майже всі з таких матеріалів цього дня вийшли на каналі «Україна». Зокрема, тут розповіли про форум «Опозиційного блоку», де Олександр Вілкул хвалився своїми потенціалом господарника, а Борис Колесніков критикував Юрія Бойка за об’єднання з партією «За життя». «Борис Колесніков додає, про вихід Бойка ще йтиметься на з'їзді партії, що запланований на 15 грудня. Там також обговорюватимуть кандидата в Президенти від “Опоблоку”», — розповіла у своєму сюжеті Тетяна Попова. Інший погляд на події в «Опоблоці» замовчали.

Також у випуску — інтерв’ю у студії з головою фракції «Опоблоку» в парламенті Вадимом Новинським. Він продовжив тему виборів і далі коментував питання автокефалії Української православної церкви, очевидно, зі своєї упередженої політичної позиції: «Мы видели, как на протяжении последних недель на нашу церковь, Украинскую каноническую православную церковь, оказывали жесточайшее давление правоохранителями, в первую очередь Службой безопасности Украины. На архиереев, на священников заводились уголовные дела, их вызывали на допросы, проводились обыски только с одной целью — принудить их участию в этом объединительном соборе».

На «Україні» поширили чергову заяву Олега Ляшка, який розповідав, що намагається знизити ціни на ліки й покарати недобросовісні фармкомпанії: «Драконівська кримінальна відповідальність за продаж фальшивих ліків. Пожиттєве ув'язнення за те, що наживаються на здоров'ї людей і грабують людей».

Як і щодня на каналі Ахметова розповідали про його благодійність на Донбасі. Ще один матеріал звітував про те, як компанія Ахметова «Метінвест» сумлінно інвестує в енергетичну інфраструктуру й допомагає мешканцям Донецької області покращувати енергоефективність. «За два роки у реалізацію проекту з автономізації тепла Метінвест вклав 7,5 мільйонів гривень. Завершити роботи планують вже до нового року», — наголосила авторка Марія Сергєєва.

Також на каналі «Україна» анонсували «сенсаційний репортаж-розслідування», присвячений затриманню українців у Грузії під назвою «Слідами українського самозванця у Грузії». Зміст «розслідування» ведуча анонсувала так: «Небезпечний альянс, або що у Тбілісі поєднало колишнього українського політика Саакашвілі із поки що чинним українським політиком Семенченком. Та що затято замовчує зазвичай багатослівний екс-президент та екс-губернатор». Сюжет містить нав’язування негативного ставлення до обох згаданих політиків.

На «1+1» — сюжет промоційного характеру про те, як «Ліга сміху» відзначає своє п’ятиріччя: «“Ліга сміху” продовжує святкувати п'ятиріччя, гастролюючи навчальними закладами і даруючи студентам безкоштовні концерти. Цього разу були в Івано-Франківську. Як там жартували старожили фестивалю гумору, команда “VIP Тернопіль” бачила Алла Пасс».

8 грудня, субота

Новини різних каналів майже не мали спільної картини, повідомляли про ситуацію на фронті, обстановку довкола томосу, новини світу, зокрема протест «жовтих жилетів» у Франції.

Сумнівні

Паркет Володимира Гройсмана про те, як чудово видають набори для новонароджених та опікуються родинами, вийшов на «Україні» та «Інтері». Тут просто відзвітували, як усе райдужно, навіть не згадавши, що вартість цих наборів завищена, а їхня доставка до лікарень почалася із запізненням.

На каналі «Україна», 5-му, «Інтері» та ICTV знову Порошенко заявив про розірвання дружби з Росією. Це вже оголошена новина, йдеться лише про обіцянку підписати цей законопроект, а не завершену дію. Тому повторне акцентування на ній лише підтримує імідж Президента як борця з країною-агресором.

Далі у студії «України» був народний депутат від «Опозиційного блоку» Олександр Вілкул. Він розповідав: «Мы в парламенте не только боремся с безумием и беспределом власти, но и предлагаем конкретные пути решения проблем. Это я производственник, я практик, поэтому я привык к конкретным вещам, поэтому я не просто критикую, но и предлагаю конкретные пути решения проблем: и каким образом добиться мира. И медицина, и коммунальные тарифы, вы все правильно сказали». Також він критикував співпрацю з Міжнародним валютним фондом: «Это они видят нашу страну как аграрную, как малонаселенную 15 миллионов и с головой хватит. Им от нас надо земля, зерно и гастербайтеры, которые работают за границей, поднимают их экономику, им растят ВВП. Но никак не Украине. И есть взгляд Украины, наш взгляд. Десятков миллионов людей. Это Украина мирная, сильная и богатая страна, в которой развиваются все отрасли экономики, в том числе сельское хозяйство».

Традиційно на каналі «Україна» розповіли про благодійність фонду Ахметова. Олег Ляшко скаржився на здорожчання ліків, його аргументи єдині в цьому матеріалі, жодних альтернативних джерел для перевірки викладених ним закидів не використали. «Як здешевити медикаменти знають у Радикальній партії. До парламенту внесли низку законопроектів, пропонують боротися з монополістами на фармацевтичних ринках і контролювати ціноутворення на ліки», — розповіла ведуча.

Також в ефірі каналу «Україна» анонсували своє новорічне шоу.

На «Інтері» Наталія Королевська розповідала, що переселенці в Україні ледь не взагалі позбавлені прав. Її думка — єдина в матеріалі, жодних чітких аргументів та пропозицій щодо вирішення проблем цих людей вона не озвучила.

Далі — сюжет Анастасії Крилатої, в якому ситуацію з відсутністю опалення в Запорізькій області пояснюють «свавіллям “Нафтогазу”». Компанія «Запоріжгаз» входить до Регіональної газової групи, що є активами Дмитра Фірташа (як і канал «Інтер»), і називає себе заручницею ситуації та всю відповідальність за ризики лишити лікарні без опалення звалює на «Нафтогаз». Позиції «Нафтогазу» в матеріалі немає.

Також на «Інтері» розказували, як Сергій Каплін зустрівся з однодумцями на конгресі європейських соціалістів. Так само на «Інтері» розповіли про Конгрес зелених, де головною дійовою особою став народний депутат Сергій Рудик. Про його намір балотуватися до ВР від зелених канал уже повідомляв не раз. Такі матеріали не мають ніякої важливої для аудиторії інформації, а лише сприяють упізнаваності та позитивному іміджу згаданих політиків.

9 грудня, неділя

Аналізується лише випуск «Інтера» замість підсумкових новин п’ятниці. Відкрили його коротким зведенням із фронту на Донбасі. Далі сюжет про «кладовища автомобілів» на європейських кордонах з Україною. Такі матеріали протягом тижня вже з’являлися на кількох інших каналах. Мовляв, через нові правила розмитнення люди кидають автівки просто неба.

Також у випуску намагалися пояснити, як працюватимуть нові правила маркування продуктів, застереження щодо другої хвилі епідемії кору на Львівщині, браку суддів на Прикарпатті та проблема з ліфтами в Черкасах. За тим — міжнародні новини й огляд цікавинок. Жодної політичної чи упередженої новини у випуску не було.

Підсумки

Підрахунок сумнівних матеріалів включає матеріали з ознаками замовності та паркетні новини, що піарять чиновників і політиків без зрозумілої суспільної значущості їхніх заяв. Загалом сумнівних матеріалів протягом тижня 74: 53 матеріали з ознаками замовності, 18 паркетних новин, три промосюжети власних телепроектів. У лідерах за кількістю — канал «Україна» із 34 матеріалами, 26 сюжетів на «Інтері», сім на ICTV, п’ять на «1+1», по одному на 5-му та СТБ. Жодного на «UA: Першому» та «112».

Одинадцять паркетних новин базувалися на заявах Петра Порошенка: п’ять на «Україні», три на «Інтері», по одній на СТБ, 5-му та ICTV.

Ріната Ахметова піарили дев’ять матеріалів на каналі «Україна»: сім про благодійність та два матеріали про його бізнес — ДТЕК та «Метінвест».

Із представниками «Опозиційного блоку» також дев’ять матеріалів: вісім на «Україні» та один на ICTV. Це переважно Олександр Вілкул (шість на каналі «Україна»), два матеріали з Вадимом Новинським (по одному на «Україні» та ICTV) та два сюжети на «Україні» з Борисом Колесніковим.

У семи матеріалах і тільки на «Інтері» піарили представників «Опозиційної платформи — За життя»: двічі Юрія Бойка, п’ять матеріалів — Наталію Королевську.

Сім паркетних новин із Володимиром Гройсманом: три на «Інтер», по дві на ICTV та «Україні».

Вісім матеріалів з Олегом Ляшком: два на «Інтері» та шість на «Україні».

П’ять матеріалів із Сергієм Капліним на «Інтері».

Два з Миколою Мартиненком: по одному на «Інтері» та «Україні».

Двічі Сергій Рудик на «Інтері». Також двічі Юлія Світлична: по одному матеріалу на «Україні» та «Інтері». Двічі піарили Сергія Таруту на каналі «Україна».

Упереджена критика: два матеріали проти «Нафтогазу» на «Інтері», один проти дуету Саакашвілі-Семенченко на каналі «Україна» й на цьому ж каналі — матеріал на пониження рейтингів Юрія Бойка.

По одному матеріалу: Анатолій Гриценко та «паркет» Арсена Авакова на ICTV, Ігор Коломойський та Володимир Зеленський на «1+1», «Інтерпайп» Пінчука на ICTV, Олександр Єфремов, Ольга Богомолець та Юлія Тимошенко на «Інтері».

Підрахунок згадок про політиків включає кандидатів, які вже заявили про свій намір брати участь у президентських виборах або фігурують у рейтингах. Він має на меті показати присутність таких політиків у новинах загалом: зі зрозумілим інформаційним приводом (переважно нейтральні новини) та без нього (переважно позитивні чи негативні згадки). Цей підрахунок також має виявити, чи блокують канали присутність окремих політиків в ефірі.

Петра Порошенка згадували у 51 матеріалі на кожному з каналів, переважно нейтрально (40 проти 11). 11 позитивних матеріалів мають ознаки «паркету» й не мають інформаційної ваги.

Юрій Бойко — вісім згадок: позитивні й нейтральні на «Інтері» та «112» та одна негативна на «Україні». З них таких, що мають ознаки замовності, — дві на «Інтері» та одна негативна на «Україні».

Олександр Вілкул — шість згадок, всі позитивні і з ознаками замовності на каналі «Україна».

Анатолій Гриценко — одна згадка, позитивна і з ознаками замовності на ICTV.

Сергій Каплін — п’ять згадок на «Інтері», всі позитивні та з ознаками замовності.

Бориса Колеснікова двічі позитивно згадували на «Україні» — обидва матеріали мають ознаки замовності.

Олега Ляшка згадували в одинадцяти матеріалах: один нейтральний на «112», нейтрально й позитивно на «Інтері» тричі й сім позитивних на «Україні». Із них вісім мають ознаки замовності: як ішлося вище — два на «Інтері» та шість на «Україні».

Юлію Тимошенко згадували у трьох матеріалах: два нейтральні («Україна» та «Інтері» у контексті рейтингів) і один позитивний із ознаками замовності на «Інтері».

Сергія Таруту згадували двічі, обидві згадки позитивні на «Україні» та з ознаками замовності.

Олександр Шевченко — одна позитивна згадка з ознками замовності на «1+1». Така ж ситуація з Володимиром Зеленським на «1+1».

Ольга Богомолець — одна позитивна згадка з ознаками замовності на «Інтері».

Одна нейтральна згадка Андрія Садового на ICTV.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00, о 18:00 за 26 листопада), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00, о 22:00 за 26 листопада), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Моніторинг здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки уряду Королівства Данії. Висновки й погляди, висловлені в моніторинговому звіті, можуть не збігатися з позицією уряду Королівства Данії. Моніторинг здійснено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Скрін-шоти каналів Україна та Інтер
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2625
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop