13:30
П'ятниця, 20 Листопада 2020

Коронавірус проти політиків. Моніторинг теленовин 9–15 листопада 2020 року

944
Хвороба топчиновників, карантин вихідного дня, вакцина від коронавірусу та зростання показників захворюваності стали головними темами новин. Моніторинг новин «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112» та 5 каналу. Інфографіка.
Коронавірус проти політиків. Моніторинг теленовин 9–15 листопада 2020 року
Коронавірус проти політиків. Моніторинг теленовин 9–15 листопада 2020 року

Післявиборче затишшя на «Інтері» змінилося шквалом піару «Опозиційної платформи — За життя». На лояльному до цієї політсили каналі з подвійною наполегливістю просували інтереси кандидата в мери Одеси Миколи Скорика. Як показав час — марно. Загалом теленовини майже відійшли від теми місцевих виборів, а більше фокусувалися на протестах міст щодо локдауну вихідного дня. Усі канали, що моніторяться, інформували, як лікуються від коронавірусної хвороби Володимир Зеленський та його підлеглі. І тільки на 5 каналі знаходили приводи для докорів навіть хворому президентові.

Коронавірус у верхівці

Тиждень розпочався з новини, що у президента Зеленського підтвердили коронавірусну хворобу. Короткою інформацією обмежилася більшість телеканалів. На 5 каналі цю новину повідомляли прямим включенням із-під будівлі Офісу президента, де Зеленського, звісно ж, бути не могло. Саме 5 канал був єдиним із моніторингової вибірки «Детектора медіа», що згадав про конфуз прессекретарки президента, яка сповістила про хворобу свого шефа словами «на жаль… президент почувається добре», але потім виправилася.

Протягом тижня кількість захворілих на коронавірусну хворобу у владі збільшувалася: крім президента захворіли також керівник його офісу Андрій Єрмак, міністр фінансів Сергій Марченко, голова парламенту Дмитро Разумков та його заступник Руслан Стефанчук, віцепрем’єр Олексій Резников і міністр охорони здоров’я Максим Степанов. Окремі канали підсилювали ці новини емоційними репліками: «А тим часом на найвищому державному рівні справжній спалах захворюваності» (5 канал); «Коронавірус вражає можновладців» («1+1»).

12 листопада на 5 каналі наголосили на розбіжностях у позиції Зеленського до й під час хвороби. «Нековідна для звичайних людей "Феофанія" тепер стежитиме за станом ковідних високопосадовців», — розпочиналася новина про лікування в урядовій лікарні Зеленського та Єрмака. Далі в повідомленні нагадали: навесні Зеленський обіцяв, що привілейованого лікування посадовців в Україні не буде. Це проілюстрували його архівною цитатою: «У нас не совок, вибачте, і не буде ніяких люксових палат для членів ЦК. В жодного політика чи бізнесмена у державних та комунальних лікарнях не буде кращих умов, ніж у звичайного українця. Ви будете перебувати саме в тих палатах і тих лікарнях, які за 28 років ви побудували в цій країні». Цей дисонанс активно обговорювали в соцмережах, але на нього майже не звертали увагу в теленовинах.

 

Втім уже наступного дня, не розповідаючи повноцінно про бекґраунд, новинарі п’яти каналів із тих, що моніторяться, поспішили виправдати президента. Мовляв, він лікується, як звичайний українець (хоча, очевидно, не кожен українець може потрапити у «Феофанію» та отримати особисту палату з кабінетом):

  • ICTV: «Президент Володимир Зеленський лікується від COVID у "Феофанії" у таких же умовах, як і інші пацієнти»;
  • СТБ: «Інформацію ЗМІ про те що глава держави перебуває в особливих і дороговартісних умовах у "Феофанії" назвали фейком. Лікування Володимира Зеленського, кажуть, коштує стільки ж, скільки і для інших пацієнтів — 7800 гривень за добу»;
  • «Україна»: «Один день його лікування стає у 7 тисяч 800 гривень. Головний лікар запевняє, це така ж сума, як і на інших хворих. Винятків для президента не робили, крім окремого кабінету»;
  • «112»: «Президент України Володимир Зеленський лікується від коронавірусу на тих самих умовах, що й інші пацієнти. Про це розповів Головний лікар клініки "Феофанія" Ігор Семенів»;
  • «1+1»: «Зеленського лікують як звичайного хворого на COVID-19».

Очевидно, що голова держави не може й не має лікуватися «як звичайний громадянин». Так само як не може самовільно відмовитися від офісу на Банковій чи державної охорони. Але ситуація з бадьорим президентом в елітарній клініці, поки звичайні лікарні переповнені, стала черговою комунікаційною пасткою, яку його команда обійти не змогла.

Канал Порошенка: «Підтримка Зеленського падає»

Як можна помітити на прикладі висвітлення хвороби Зеленського, 5 канал лишається чи не єдиним із вибірки «Детектора медіа» для цього моніторингу, критичним до президента. Це простежується одразу в кількох темах.

Кілька разів за тиждень у випусках новин каналу озвучували дані соціологічних опитувань щодо політичних рейтингів. «Підтримка Володимира Зеленського впала, натомість зріс рейтинг лідера Євросолідарності Петра Порошенка», — розповіли на 5 каналі 10 листопада, цитуючи дані дослідження Центру Разумкова. 11 листопада тут знову говорили про рейтинги, цього разу з опитування КМІС виокремили дані про підтримку парламентських партій, де на першому місці опинилася «Опозиційна платформа — За життя», а далі «Європейська солідарність» і тільки потім «Слуга народу». Після оголошення даних ведуча зазначила: «Водночас, як зауважили в інтернет-виданні liga.net, у розмові з експертами КМІСу їм вдалося з'ясувати, що замовниками цього опитування були два політичні експерти, пов'язані з телеканалами Віктора Медведчука. А самі питання були сформульовані так, що це дає можливість говорити про маніпуляцією думкою респондентів». Чи намагалася редакція 5 каналу самостійно знайти підтвердження або спростування цієї інформації, в новині не йшлося. 13 листопада знову про падіння рейтингу Зеленського на 5 каналі повідомляли вже за даними «Социс»: «Тут можна констатувати, що рейтинг Володимира Зеленського падає. За інформацією з дослідження, якби перший тур президентських виборів відбувся цієї неділі, то чинний президент здобув би майже 24 % підтримки».

5 канал єдиний протягом тижня повідомив про відставку радника голови Офісу президента Ігоря Уманського, наголосивши на його незгоді з діями влади: «Імовірно, піти з посади вирішив через запровадження карантину вихідного дня. Адже у дописі Уманський зазначив, цитую: "Карантин вихідного дня, ОК. Тоді всі на вихід, і я почну перший"».

Також лише 5 канал наполегливо висвітлював «справу вагнерівців» як «зірвану у владних кабінетах масштабну спецоперацію». Ключовими речниками в цих повідомленнях були представник батальйону «Донбас» Михайло Ніколов та головний редактор видання «Цензор.нет» Юрій Бутусов. Лише на третій день у сюжетах 5 каналу з’явилися натяки на баланс думок і хоч якась реакція від умовно владної команди, зокрема, репліка голови фракції «Слуга народу» Давида Арахамії.

 

Медведчук рятує від коронавірусу

Коронавірусних тем у новинах побільшало. Причинами для цього стало запровадження карантину вихідного дня, зростання кількості виявлених хворих на коронавірусну хворобу, новини про фінальні етапи дослідження вакцини від коронавірусу та переповнені лікарні в регіонах. Соціальні теми повернули собі першість у випусках новин.

 

Поки весь світ стежив за новинами про вакцини європейських компаній, на «112» рекламували російську Sputnik-V: «Російська вакцина проти коронавірусу теж показала ефективність понад 90 %. Про це повідомив директор російського медичного випробувального центру терапії Оксана Драпкіна». І тут же додали, що Віктор Медведчук начебто домовився з президентом Росії про постачання цієї вакцини в Україну. Хоча голова політради «ОПЗЖ» не має жодних повноважень на такі переговори й ні про що не домовлявся, а просто почув від Путіна, що Росія продасть Україні вакцину, якщо Україна попросить. Те, що Україна «відмовилась від російської вакцини, про яку домовився Медведчук», — один із найпоширеніших проросійських фейків, зафіксованих нашим моніторингом дезінформації.

Так само без балансу на 5 каналі повідомили про український препарат виробництва компанії «Біофарма», який включили у протокол лікування коронавірусної інфекції. Про успіх препарату говорить лише директор підприємства, немає коментарів від МОЗ чи незалежних медичних експертів щодо доцільності лікування саме цим засобом.

Після перших новин про запровадження локдауну вихідного дня канали спорадично повідомляли, в яких регіонах місцева влада має намір чинити опір цьому рішенню. 14 листопада, в перший день дії нових правил, новинарі моніторили ситуацію в окремих містах та розповідали про найгарячіші осередки спротиву. Найбільше новин було з Києва, Львова, Дніпра та Харкова, де ресторатори та відвідувачі закладів пояснювали, чому ігнорують карантин.

 

На «Інтері» виокремили й політичний аспект: «Проігнорував карантинні обмеження і спортклуб п'ятого президента Петра Порошенка "П'ятий елемент". Відеодоказ, що заклад працює оприлюднили ЗМІ. На кадрах клієнти то заходять, то виходять із закладу. Контролює процес охоронець — він вимірює температуру, перевіряє наявність маски». Як видно, на конкретні джерела в новинах не послалися, та й у самого клубу пояснень не просили.

Вибори тривають

Складається враження, що між «112» та «Інтером» тривають змагання, хто активніше піарить «ОПЗЖ». Минулого тижня першість дісталася «112», цього разу абсолютне лідерство в «Інтера».

 

Значною мірою це пов’язано з дотисканням результатів місцевих виборів. «Інтер» забезпечив третину всіх новин з Одещини суто піаром кандидата в мери Миколи Скорика. Хоч як інтенсивно його просував лояльний канал, Скорик усе ж програв чинному міському голові Геннадію Труханову. Також на «Інтері» та «112» синхронно скаржилися на невигідні для «ОПЗЖ» результати на Рівненщині та Донеччині, де партійці вимагали перегляду результатів підрахунку голосів.

Також «Інтер» уперше від початку виборчої кампанії відверто підтримав мера Дніпра Бориса Філатова, який бореться за свою посаду у другому турі: «Боротьба за крісло мера Дніпра перетворилася на фарс. Про це заявив дніпровський міський голова Борис Філатов. Він стверджує, що конкуренти застосували найбрудніші методи, наприклад, використали велику кількість технічних кандидатів, які відібрали в нього кілька відсотків голосів». За даними джерела «Української правди», «Опозиційна платформа — За життя» відкрито не підтримує Філатова, однак начебто не хоче перемоги його конкурента у другому турі — бізнесмена Загіда Краснова.

Натомість на «1+1» протягом одного тижня було чотири сюжети про корупційні проблеми у Дніпрі: шкільне харчування, розслідування щодо привласнення коштів на будівництві полігону для сміття та ремонті мосту, перегляд податку на нерухомість. Можна припустити, що така прицільна критика мала на меті похитнути авторитет чинної влади перед другим туром виборів. Адже в Бориса Філатова давній конфлікт із власником «1+1» Ігорем Коломойським. Прихильними на «1+1» були до представників партії «За майбутнє», які без балансу скаржилися на порушення під час виборів у Чернівцях та Василькові.

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), наданій через проєкт «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
944
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2020 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду