16:30
П'ятниця, 28 Червня 2019

«Номерок на долоньці». Моніторинг теленовин 17–23 червня 2019 року

«Опоблок» упевнено йде до лідерства серед замовників джинси. Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112 Україна» та 5 каналу.
«Номерок на долоньці». Моніторинг теленовин 17–23 червня 2019 року
«Номерок на долоньці». Моніторинг теленовин 17–23 червня 2019 року

Матеріалів із ознаками замовності в новинах дедалі більше. Відносно частіше це новини в інтересах «Опозиційного блоку», рейтинг електоральної підтримки якого не сягає навіть 2 % за прохідного бар’єру в 5 %. Загалом новини далекі від збалансованого інформування про перебіг виборчої кампанії. Повідомляючи про обговорення змін до Виборчого кодексу, не залучають експертів. Про рішення Конституційного Суду щодо оцінки указу про розпуск парламенту говорять досить неповно й без адекватного посилання на джерела. «1+1», «Інтер» та «UA: Перший», час від часу «Україна» та 5 канал повідомляють про результати соціологічних опитувань. При цьому «Інтер» та «Україна» періодично втискають дані сумнівних опитувань та невідомих організацій.

«Україна» щодня піарить благодійні проєкти фонду Ріната Ахметова. Також протягом тижня тричі в новинах цього каналу розхвалювали його компанію ДТЕК та її інноваційні чи соціальні проєкти.

17 червня, понеділок

Новини виходили в режимі вихідного дня. Головною політичною темою був візит Володимира Зеленського до Парижа та зустріч із президентом Франції Емманюелем Макроном. Її подавали переважно у форматі паркетного звіту із загальними коментарями обох президентів. Найкоротшим було повідомлення на 5 каналі без коментарів узагалі. На «1+1» та «UA: Першому» до висвітлення долучили кореспондента «Радіо Свобода» Григорія Жигалова. Його включення з коментарями про перебіг зустрічі розбавило паркетний формат.

На ICTV та СТБ розповідали про по суті агітаційні заходи партії «Голос» у Тернополі: кандидати на чолі зі Святославом Вакарчуком взяли участь у забігу, Вакарчук зустрічався з мешканцями районних центрів області й розказував, що музика — те, що його живить і дає сили втілювати зміни в політиці.

На «Інтері» Віктор Медведчук відреагував на інтерв’ю заступниці міністра закордонних справ Олени Зеркаль виданню Bloomberg. З усього інтерв’ю вихопили лише тезу про те, що на Україну насувається газова криза. Медведчук запевнив, що готовий її розв’язати через свої контакти з керівництвом Росії. Раніше в розслідуванні програми «Схеми» йшлося про те, що дружина Медведчука Оксана Марченко має частку в російській нафтовій компанії.

На СТБ розповіли про вручення премії Станіслава Вінценза видавцю й поету Івану Малковичу на фестивалі, організованому кандидатом від «Європейської солідарності» Миколою Княжицьким. Насправді подія відбулася ще 15 червня, але її тримали до понеділкового ефіру (по вихідних «Вікна-Новини» не виходять). Схоже, тримали для того, щоби попіарити Петра Порошенка. Він дякував Малковичу за підтримку й закликав рухати країну «геть від Росії, країни-окупанта».

18 червня, вівторок

Сюжети про зустріч президента Зеленського із канцлеркою Німеччини Ангелою Меркель також були радше паркетними і формальними. Виокремити ключові пункти зустрічі намагалися в сюжетах на «1+1», «Інтері» та «112».

Про те, що Конституційний Суд не може зупинити позачергові парламентські вибори, з посиланням на коментар голови Центральної виборчої комісії, сказали на 5 каналі. Про долю рішення Конституційного Суду говорили також на «UA: Першому», але послалися на коментар координаторки мережі «Опора» Ольги Айвазовської про те, що суд муситиме пояснити, як будуть відбуватися фактично розпочаті вибори.

Тим часом у парламенті обговорювали новий Виборчий кодекс, а Зеленський через свого представника наполягав на звільненні очільників ГПУ, СБУ та Міноборони. На каналі «Україна» з усіх фракцій, яким дали висловитися із приводу Виборчого кодексу в сюжеті, кожна просувала свої передвиборні меседжі: Радикальна партія — про землю, Тимошенко замість Зеленського вимагала звільнити топ-силовиків, «Опоблок» говорив про тарифи, а «Народний фронт» вимагав скликати РНБО. На ICTV зіронізували з такого вінегрету заяв у Раді, які не стосувалися ключової теми обговорення. На «1+1» взяли в новини лише дискусію представника президента Руслана Стефанчука і голови парламенту Андрія Парубія щодо зміни керівників силових відомств. Жоден сюжет, який зачіпав обговорення змін до Виборчого кодексу, не містив коментарів експертів із цього питання.

СТБ, «Інтер» та ICTV показали, як Володимир Гройсман хвалить реформу децентралізації, не давши жодних інших оцінок і позицій.

На «Інтері» розповідали, як Юрій Бойко зустрічався з мешканцями Сумської області, слухав їхні скарги на високі тарифи й низькі пенсії, розказував, що вже провів «два тури переговорів» із росіянами щодо ціни на газ. Хоча Бойко не має повноважень на подібні переговори. Згодом у випуску розповіли, як «Опозиційна платформа — За життя» піклується, щоб у жителів прифронтової Дружківки швидше відновили водопостачання.

У студії каналу «Україна» Вадим Новинський із «Опоблоку» розмірковував про мінські угоди, про які сказав, що їх «надо выполнять», та переговори в нормандському форматі — «надо продолжать».

На СТБ вийшло інтерв’ю з керівником партії «Слуга народу» Дмитром Разумковим. Журналістка Олена Лунькова, як здається з сюжету, симпатизує політикові, але все ж ставить незручні запитання: про обмін полоненими, чистку списків, зв’язки з Коломойським та роль «1+1» у виборчій кампанії. Разумков сказав, що «"1+1" — помогали нам в избирательной кампании, как минимум, давая площадку».

Виборчий піар-дайджест вийшов на «Україні»: Борис Колесніков з «Опоблоку» у Костянтинівці на Донеччині обіцяв сприяти розвитку регіону; Олег Ляшко нарікав на тарифи, вимахуючи квитанцією пенсіонерки з трибуни; Вакарчук пропонував обмежити кількість каденцій для народних депутатів. Такий же меседж лідера «Голосу» транслювали на СТБ.

«1+1» та «Інтер» дали свіжі рейтинги від центру «Соціальний моніторинг» та Інституту соцдосліджень імені Яременка. «Інтер» додав: «Зокрема головним аутсайдером залишається «Опозиційний блок — партія миру та розвитку. Їхня підтримка ледве перевищує півтора відсотка, що у шість разів менша за рейтинг “ОПЗЖ”».

19 червня, середа

Передостанній день реєстрації кандидатів спричинив бум піар-дайджестів у новинах. Але почнімо з кумедного. У сюжеті «ТСН» із ЦВК про передостанній день реєстрації кандидатів ведуча підвела до включення: «Інно, як ці черги виглядають, чи пишуть люди номерок на долоньці, як раніше?». Після перегляду новин цього дня склалося враження, що «номерки на долоньках» радше писали для того, щоби потрапити в дайджест політичного піару.

На ICTV та «Україні» показали суто позитивно, як подали свої списки на реєстрацію «Європейська солідарність», «Батьківщина» та «Слуга народу». Різниця лише в послідовності — на ICTV «Слугу народу» згадали на початку, а на «Європейську солідарність» — у кінці, на «Україні» — навпаки. На СТБ той самий набір політсил подали інформативно. На «1+1», приміром, зауважили, що партія Порошенка виключила зі списків Наталю Баласинович після низки публічних нарікань, а про «Батьківщину» дещо іронічно зауважили, що всі представники команди прийшли в білому «дрескоді». Пізніше на «1+1» вийшло інтерв’ю з Баласинович, яка звинуватила в чорному піарі ведучого програми «Гроші» на «1+1» і кандидата від «Слуги народу» Олександра Дубинського. Він усе заперечив.

На 5 каналі набір політиків, що реєструвалися в ЦВК, дещо відрізнявся: Порошенко обіцяв добиватися повернення Донбасу та вступу в НАТО і ЄС, Садовий казав, що вони з командою хочуть сформувати сильний уряд, а Тимошенко казала, що хоче коаліцію зі «Слугою народу».

Ще один піар-дайджест вийшов на «Україні»: Колесніков обіцяв розвиток Донбасу, а інші представники «Опоблоку» — Кернес і Мураєв — реабілітували Жукова в Харкові, Ляшко вимагав, щоби селян, котрі мають паї, не позбавляли субсидії, Вакарчук продовжив тур і запевнив у жорсткому відборі кандидатів в свою команду.

На ICTV та «Україні» вийшли сюжети про благодійну програму одного з лідерів «Опоблоку» Бориса Колеснікова, котрий спонсорував талановитим студентам поїздку на престижну авіаційну виставку до Парижа. Яким коштом наповнюється цей фонд, у таких сюжетах воліють не розповідати.

ICTV повідомив, що в Харкові «простили Жукова». Мовляв, «Опозиційний блок» підтримав повернення радянської назви проспекту Григоренка, бо, як каже Євгеній Мураєв, до них надійшло багато звернень. Матеріал базується на позиції лише прихильників радянської назви та замовчує аргументи опонентів. Збалансовані сюжети на цю тему вийшли на 5 каналі, «1+1», «UA: Першому» та СТБ.

На «Україні» гостем студії став керівник штабу партії «Сила і честь» Дмитро Гордон. Він розхвалював досвід лідера партії Ігоря Смешка та казав, що хоче, щоби партія завела до ВР велику фракцію та увійшла до коаліції.

На «Інтері» двічі піарили «Опозційну платформу — За життя»: народні депутати Бойко й Павленко під час зустрічей у Житомирі розмірковували, як знизити комунальні тарифи, а в Одесі представники «ОПЗЖ» вимагали звільнення голови облради Анатолія Урбанського, який є членом Блоку Петра Порошенко. У сюжеті є лише коротка репліка від голови облради, а більшість сюжету базується на коментарях депутатів «Опозиційної платформи — За життя».

На «Україні» «експерт» Кирило Молчанов запевняв у поступовому зростанні рейтингів Радикальної партії Ляшка, бо ця партія нібито — єдина конструктивна опозиція. Жодна соціологічна служба не дає партії Ляшка рівня підтримки, бодай наближеної до прохідного бар’єру. Свіжу соціологію «Рейтингу» показали 5 канал, «1+1» та «UA: Перший».

20 червня, четвер

Рішення Конституційного Суду щодо позачергових виборів подавали досить куцо. Частково це можна пояснити браком офіційних коментарів на той момент. Але подекуди новинні редакції відверто нехтували посиланням на джерела інформації. Головним джерелом став сайт суду, де про рішення написали без конкретики. На 5 каналі та «1+1» посилалися на ЗМІ, не називаючи конкретні видання. Втім на 5 каналі доповнили повідомленням із сайту суду й опитуванням народних депутатів із різних фракцій. «Інтер» не послався на жодне джерело.

Зеленський скасував низку указів своїх попередників, мотивуючи це спрощенням умов для бізнесу. ICTV, «Україна», «1+1» про це говорили лише з позиції Офісу президента, без коментарів неупереджених експертів. «Інтер» до матеріалу долучили коментар голови Спілки українських підприємців В’ячеслава Климова, який усе ж не висловлювався по суті нових змін. Про трансформування Адміністрації президента в Офіс та переїзд до Українського дому говорили також переважно позитивно.

«Опоблок» подав документи до ЦВК, а Євгеній Мураєв пообіцяв «працювати на благо країни». Про це позитивно говорили на ICTV і СТБ, а на «1+1» ще й дали цитату Мураєва: «власть буквально устроила геноцид в нашей стране».

Порошенко закликав Зеленського звернути увагу на втручання Москви в церковні справи в Україні. Про це незбалансовано повідомили ICTV та СТБ.

Канал «Україна» спершу поширив заяву Ляшка з обіцянками знизити комунальні тарифи. Потім із ним у студії «України» говорили про безпеку дітей, а приводом стало вбивство дівчинки в Одесі. Хоча жодного стосунку до захисту дітей народний депутат Ляшко не має.

На «Інтері» висвітлювали поїздку Юрія Бойка до Запоріжжя, де він розказував про підтримку медицини та розвиток економіки. А потім у випуску дали заяву «ОПЗЖ», що партію, мовляв, намагаються не допустити до виборів скаргами на начебто незаконне формування виборчого списку.

«Україна» показала рейтинги на замовлення свого каналу від Edison Research. В оцінках цифр ведуча підіграла Смешку та Ляшку, кажучи, що їхні рейтинги на межі прохідного і ще є час їх наростити. Оптимістично розповідають, що «"Опозиційний блок" нині має трохи менше за прохідний бар'єр, але показує значну динаміку до зростання». На захист цієї тези — коментар засновника компанії «Active Group» Андрія Єременка.

На «Інтері» озвучили дані сумнівної контори «BURI-Україна», де порівняно з даними авторитетних соціологічних служб є помітно вищий рейтинг партії «Опозиційна платформа — За життя».

Також на «Інтері» не забувають про свого завсідника народного депутата Сергія Капліна. Він скаржився на недоотримання надходжень до бюджету, але ні експертних коментарів, ні реакції від представників уряду на ці звинувачення в матеріалі традиційно не показали.

Про протест проти призначення викладачем КНУ Андрія Портнова розповіли тільки 5-й, «UA: Перший» та СТБ. Хоча Портнов є цікавою фігурою для сучасних політичних подій, адже оголосив Порошенкові та його команді справжню юридичну війну.

21 червня, п’ятниця

Цього дня не аналізується випуск «Інтера», оскільки там виходять «Подробиці тижня».

Тимошенко обіцяла «захистити вітчизняну газотранспортну систему» на ICTV та «Україні». Заяви «Опозиційного блоку» з вимогою скасувати мовний закон показали без балансу на ICTV та «Україні». Олександр Вілкул зі «Опоблоку» взяв участь у форумі в Запоріжжі, де говорив про перспективи розвитку медицини (СТБ). Ще один представник «Опоблоку» Євгеній Мураєв завітав до студії каналу «Україна», де просував ідеї своєї партії, запевняв у перемозі, а ведучий не поставив жодного критичного запитання.

Піар партії «Голос» стає звичним на каналах Пінчука: «Справедливе суспільство, вільна економіка, держава для людини, нові підходи до політики і сильна Україна, як частина Європи — такі пріоритети ставить перед собою партія "Голос". У фокусі команди Святослава Вакарчука боротьба з корупцією та повернення довіри громадян до суддів». Цю новину дали й ICTV, і СТБ.

Заяву партії «Європейська солідарність» Порошенка на підтримку прагнення Грузії позбутися впливу Кремля показали на каналі «Україна».

Гройсман розповідав про те, як уряд підтримує громади, на ICTV та СТБ. А також обіцяв стримувати зростання тарифів і розповідав про свої досягнення в уряді у студії каналу «Україна». Це чи не вперше у студію за випуск запросили піаритися двох гостей-кандидатів.

Про рішення суду, яким фактично дозволили Саакашвілі балотуватися до парламенту, сказали тільки на «Україні» та «1+1».

5 канал та «1+1» озвучили рейтинги компанії «Социс». «1+1» порівняли їх з оприлюдненими напередодні даними «Рейтингу» та натякнули на упередженість: «Центр "Социс" належить провідному політтехнологу Петра Порошенка Ігорю Гриніву. Після провальної президентської кампанії, він втратив позиції в штабі, але досі відповідальний за соціологію». При цьому не акцентують, що замовником рейтингів був Комітет виборців Україні, якому ніхто ніколи не закидав упередженості.

22 червня, субота

День вшанування жертв Другої світової війни, яким вважається дата початку розгортання бойових дій на території радяньської України, також відзначили політичним піаром. На каналі «Україна» перевагу віддали представникам «Опоблоку», на «Інтері» — «Опозиційної платформи — За життя», на ICTV показали паркетний офіціоз за участі Зеленського не повідомивши про інших учасників ушанування.

На «Україні» показали весілля, на яке запросили Порошенка: «Легендарний доброволець Олексій Сокол та волонтерка Ганна Шинкаренко одружилися. На весіллі був і п'ятий президент України Петро Порошенко разом із дружиною. Молодята самі запросили їх на святкування. Гості подарували парі ікону, яка оберігатиме новостворену українську родину». Сам наречений у цьому матеріалі каже лише одне слово — й те у відповідь на репліку Порошенка.

У студії каналу «Україна» була № 3 у списку партії «Слуга народу» Ірина Венедиктова й розказувала про своє бачення судової реформи.

Ляшко на «Україні» пропонував створити банк землі, а на підсилення заяви дали коментар Олексія Якубіна, титрованого політологом. Це постійна фішка поточної кампанії Ляшка.

На «Інтері» відзвітували про «Форум миру» у Краматорську, де «ОПЗЖ» представили своїх мажоритарників по Донецькій області. Також у випуску — сюжет про чорний піар проти «ОПЗЖ» в Одесі: борди з Кивою та Рабиновичем містили агресивно проросійські гасла із закликами до насильства. Сюжет базується переважно на оцінках цієї події як дискредитації партії з боку опонентів.

Після побиття активістів представники оргкомітету запросили Володимира Зеленського долучитися до правозахисного Маршу рівності. Про це повідомили на 5 каналі, «1+1» та «UA: Першому», але про свою активну спробу дізнатися позицію президента з цього питання сказали лише на Суспільному.

23 червня, неділя

Випуск «Інтера» моніториться замість п’ятничних підсумкових новин. Юрій Бойко відвідав Донбас, де представив мажоритарників — про цю подію йшлося й напередодні, але саме з неї почали випуск. Бойко казав про необхідність досягти миру дипломатичним шляхом. Далі, матеріал про те, як Віктор Медведчук опікується питанням звільнення полонених. «Цю інформацію підтвердив президент Росії Володимир Путін під час своєї щорічної пресконференції», — сказала ведуча і на підтвердження дали коментар Путіна, який каже, що «Виктор Владимирович все это близко к сердцу очень принимает…» Одразу за тим — матеріал про вшанували жертв Другої світової в Одесі, де ключовим спікером матеріалу став місцевий депутат — кандидат по 133-му округу від «ОПЗЖ» Віктор Баранський.

Розбавили політичну одноманітність сюжетом про благодійний фестиваль класичної музики, організований народною депутаткою Ольгою Богомолець на Житомирщині. Але про кількість зібраних коштів чи кількість родин, яким вони допомогли, в сюжеті не кажуть.

Підсумки

Хоча лунала версія, що Гройсмана лишили на посаді прем’єра, щоби втопити його політичний рейтинг, у новинах про Гройсмана-прем’єра і Гройсмана-кандидата переважно позитивні згадки (майже 80 % з усіх новин, де він згадується — позитивні). «Опоблок» теж якщо згадують, то переважно позитивно (84 % від усіх новин — позитивні). Це опосередковано показує, що поява цієї політсили в новинах — штучно зумовлена, а не пов’язана з реальними інформаційними приводами. Цікаво, що найчастіше від імені «Опоблоку» говорить лідер партії «Наші» Євгеній Мураєв. Він повернувся до опоблоківської команди в червні, але з’являється в новинах частіше за ветерана партії Бориса Колеснікова. А Колесніков є лідером за кількістю згадок, бо його крім суто політичних тем піарять на благодійних проєктах та підтримці хокею.

Штучність появи «Опоблоку» в новинах підтверджує й те, що більшість згадок — у матеріалах із ознаками замовності. На відміну від президентської кампанії, коли кандидат від цієї партії світився переважно на каналі «Україна», протягом цього тижня піар «Опоблоку» просочився на ICTV, СТБ та один раз на «1+1».

Аналізувалися новинні випуски «Подробиці» о 20:00 («Інтер»), «ТСН» о 19:30 («1+1»), «Новини Прайм» о 19:00 («112»), «Час новин» о 19:00 (5 канал), «Новини» о 21:00 («UA: Перший»), «Факти» о 18:45 (ICTV), «Сьогодні» о 19:00 («Україна»), «Вікна» о 22:00 (СТБ).

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews». Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Більше про висвітлення виборів читайте в огляді «Детектор виборів».

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
533
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду