12:04
Неділя, 4 Вересня 2016

Втопити «Приват». Моніторинг теленовин 22–27 серпня 2016 року

Моніторинг порушень стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112» та 5-го каналів упродовж 22–27 серпня 2016 року.
Втопити «Приват». Моніторинг теленовин 22–27 серпня 2016 року
Втопити «Приват». Моніторинг теленовин 22–27 серпня 2016 року

«Інтер» знову переходить в атаку на «Приват»: від банку до «Укрнафти». «Подробности» не гребують ані неперевіреними даними, ані нестиковкою відео, ані відсутністю свідків та експертів, які би підтвердили промахи «Привату» при купівлі залізничних квитків, наприклад. 

22 серпня, понеділок

«Подробности» телеканалу «Інтер» цього дня пішли в наступ по багатьох фронтах. Спершу підтекстом розкритикували українську владу, оскільки «в повестке дня советы директоров МВФ нет пункта об оценке украинских реформ». Чому так — коментують близькі до «Опоблоку» політкоментатори Руслан Бортник, Вадим Карасьов та Віталій Бала:

«Руслан Бортник, политолог: І це рішення МВФ, воно показує що не все так добре. Фінансові інституції сьогодні невдоволені ні темпом реформ, ні тим, як використовувалися попередні воєнні транші. Невдоволення виконання домовленостей з МВФ і тому вони не збираються поки що фінансувати Україну, яка в останній час перетворилася для МВФ в чорну дірку для цих фінансів.

Виталий Бала, политолог: Це насправді для нас є достатньо поганим сигналом. Відтермінування не грає для України в плюс і інвестори сто разів подумають перед тим, як фінансувати Україну, якщо вони бачать, що МВФ не надає нам ніяких кредитів, ніякої допомоги.

Вадим Карасев, политолог: Непосредственно под транш МВФ подвязаны и кредит Европейского Союза Украине — это миллиард 200 евро. Внушительная сумма и наступление кредитных гарантий или получение кредитной гарантий в США в размере 1 миллиард долларов. Поэтому там то сума набегает достаточно большая. А недоинвестирование в Украину со стороны западных инвесторов — это очень большая нагрузка на бюджет, на баланс бюджета».

Коментарями самих чиновників із МВФ, ЄС «Подробности» не зацікавились. Однак непрямою мовою передали слова голови Мінфіну Олександра Данилюка. Він «допускает перераспределение бюджетных денег, если сотрудничество с МВФ будет приостановлено и не исключает непопулярные решения. Какие конкретно? Министр не уточнил».Уточнити в самого міністра канал теж не здогадався або не хотів. Але коментар «Опоблоку» з цього приводу не опустив: «На это заявление уже отреагировали оппозиционеры и они требуют от власти отказаться от урезаний бюджета. В заявлении "Оппозиционого блока" говорится: пересмотр сметы — это дальнейшее снижение и без того низких социальных стандартов и поводом для этого никак не может быть отсутствие транша МВФ. В партии напоминают, что ещё в январе предлагали свой вариант бюджета, в котором страна вполне могла обойтись без кредита».

У цьому ж випуску «Інтер» вкотре атакує «Приват»: «Более 70 миллионов гривен в течении этого года недополучила компания "Укрнафта" при продажи сжиженного газа. […] Сжиженный газ последнее время в дефиците и борьба за ресурс на аукционах не шуточная. Из-за повышенного спроса цена растет. Но на очередном аукционе 18 августа более 60 % топлива ушли без борьбы».

Далі ми бачимо обвинувачувальний коментар експерта ринку нафти й нафтопродуктів Олександра Сиренка: «Поднимала фишку одна всего лишь компания. По нашим данным, это "Нефтехимик Прикарпатья" — одна из компаний, входящая в структуру "Приват". Если бы кто-то поднял фишку, цена бы выросла. Но не поднимают таблички. По какой причине? Значит, рынок это устраивает».

Після слів Сиренка замість дати відповідь групи «Приват» на закиди кореспондент посилається на директора консалтингової компанії «А-95» Сергія Куюна, як відомо, давнього опонента групи «Приват», кажучи: «За остальной ресурс боролись порядка десяти фирм. В "Консалтинговой компании "А-95" говорят, подобная ситуация на аукционах повторяется из года в год. Мол, существует негласная договоренность между группой "Приват" и остальными участника рынка».Конкретніше уточнює сам Куюн: «Они сразу обозначают в начале аукциона, сколько они забирают, какого газа и почем — остальное отдают порядка 25 %, от выставляемых объемов, они отдают в рынок, который сразу же за счет большей конкуренции сразу же дает объективную рыночную цену».

І знову ж таки коментарів «Укрнафти» чи «Привату» немає, зате є атака вже на голову правління «Укрнафти» Марка Роллінза: «По данным эксперта, почти за год с момента назначения главой правления "Укрнафти" Марка Роллинза, из-за договорного характера торгов компания на газовых аукционах недополучила 73 % миллиона гривен. При этом ,по данным фискальной службы, налоговый долг государственной "Укрнафты" уже превысил 15 миллиардов гривен».

Коментарів експертів, «Привату», «Укрнафти», Марка Роллінза й того ж Міністерства енергетики чи профільних урядовців немає. Зате є чітке нагадування журналіста: «Напомню, более 40 % акций "Укрнафты" — крупнейшей государственной нефтедобывающей компании принадлежит группе "Приват"».

Наступний матеріал «Подробностей» теж б’є по «Приватбанку»: «Билетов нет! Они у "Приватбанка"? На это обратили внимание украинцы, которые часто пользуются услугами "Укрзализниці". Купить билеты в ЖД кассах или через официальный интернет сайт — невозможно. Такая ситуация, к примеру, на направлении Ивано-Франковск — Киев уже несколько месяцев подряд. А вот на сайте "Приватбанка" билеты всегда есть».

Журналіст безапеляційно про це каже, однак не наводить жодних доказів, жодних прикладів, на екрані ми лише бачимо сайт «Укрзалізниці», однак із пустими «вікнами», незаповненими формами точок подорожі. Якщо журналіст переконує, що на сайті «Приватбанку» квитки є, а на сайті «Укрзалізниці» тих же квитків немає, доречно було би показати різницю на конкретних напрямках і конкретних квитках. Посилаючись на анонімних «возмущённых пассажиров», які «говорят, что банк, возможно, просто скупил их и продаёт по завышенным ценам» і «навар от 50 гривен на каждом билете», кореспондент знову ж таки не наводить жодних доказів, просто показує, що важко купити квитки на День незалежності до Києва, що цілком логічно, враховуючи свято.

У сюжеті, щоправда, є коментар прес-служби «Приватбанку» із запереченнями. Але немає позиції «Укрзалізниці».

Не забули «Подробности» й про традиційний піар «Опоблоку» в своїх випусках: «Сегодня нардепы "Оппозиционного блока" побывали в регионе. В Рубежном народные избранники проверили, как ремонтируют крыши в многоквартирных домах. […] В Рубежном лидер фракции "Оппозиционный блок" Юрий Бойко говорил не только о развитии региона, но и о том, какими он видит приоритеты власти и оппозиции».

Канал «Україна» тим часом знову вивів в ефір представника «Народного фронту». Цього разу — не лідера партії Арсенія Яценюка, а Антона Геращенка: «Неостанавливать обустройство границы с Россией, — призвали правительство депутаты. Главное назначение стены защита украинско-российской границы. И несмотря на дискредитирующие заявление, проект нужно завершить в кратчайшие сроки, убеждены депутаты от "Народного фронта":

Антон Геращенко, народный депутат фракции партии "Народный фронт": Критика должна основываться на фактах, на подходах, а не только лишь на... желании подняться на политический рейтинг. Задача данного комплекса инженерного сооружения поддерживания нелегальных миграций, мигрантов. Контроль за тем, чтобы никто не мог незамеченно пересечь границу.

Віталій Корчик, народный депутат фракции партии "Народный фронт": Ми звертаємося до Кабміна продовжувати розпочату попереднім урядом, не дивитися на популізм та розуміти, що облаштування території кордону з країною-агресором є безпекою ношої держави».

Натомість «Інтер» цю новину подав під діаметрально протилежним кутом: «Вопросы вызывает финансированиетак называемого проекта "Стена", для строительства этого сооружения между Украиной и Россией, как подсчитал нардеп АнтонГеращенко, нужно еще 4 миллиарда гривен. Оборонительный вал вчера проинспектировали народные депутаты. Воздвигнуть его планировали за четыре года, но за половину этого срока оборудовали лишь небольшую часть границы. По различным данным от двухсот до четырехсот километров, а всего их более двух тысяч. Ранее ГПУ начало расследование хищений во время строительства этого объекта, речь идет почти о двух миллионах гривен. И вот сегодня депутаты сообщили, что на стену потрачено лишь десять процентов необходимой суммы и нужны деньги. А вот эксперты не могут понять, куда же делись уже выделенные средства».

І далі ми бачимо коментар того ж Геращенка, який суперечить сказаному журналістами: «Смета, которая нужна для того, чтобы минимально обустроить нашу границу — более четырех миллиардов. На сегодня было выделено четыреста миллионов. Они все полностью были использованы, однако полной суммы средств для того, чтобы полностью границу обустроить — нет».

Далі ми бачимо позицію військового експерта Миколи Сунгуровського, директора військових програм центру Разумкова: «В четыре миллиарда оценили весь проект, включая и Крым, и Херсон, и Приднестровье, и Белоруссию, и всё... На данный момент не понятно, куда делись от шестисот миллионов до нескольких миллиардов гривен. Все делалось в ручном порядке, и, соответственно, все эти средства использовались тоже в ручном порядке, то есть не целевым образом».

«События» тим часом не забули про Гумштаб Ахметова: «Люди выживают тут вопреки обстоятельствам, если бы не подсобное хозяйство и гуманитарная помощь Рината Ахметова, им бы не продержаться. В Староигнатьевку мобильная бригада волонтёров привозит помощь не впервые».

І виправдано, й невиправдано впродовж тижня на екрані майорів Президент Порошенко.

У понеділок ICTV розповів, чому Порошенко хоче параду до Дня незалежності: «Петро Порошенко переконаний: парад на День Незалежності продемонструє ворогу силу української армії! Союзникам — досягнення наших силових структур, а народу — має вселити віру, що нам є чим і як захистити мир і спокій нашої держави. Про це Верховний Головнокомандувач говорив на врученні ключів від нових квартир робітникам СБУ», а також висвітлив його зустріч із діаспорою: «Порошенко вдячний українській діаспорі за підтримку в боротьбі з російською агресією. В Національній опері, де відбулась зустріч, він попросив закордонних українців готувати світ до ідеї вступу України в НАТО і ЄС. Він впевнений, таку підготовку треба проводити терміново, адже завтра може бути запізно». Про зустріч із діаспорою повідомили також «Україна», «Інтер» та «1+1».

5 канал повідомив про те, що двадцяти шести відомим українця державні нагороди «вручав особисто Президент у Маріїнському палаці».

Передав «Час новин» і міркування гаранта з приводу української мови в ефірі: «Більше говорити в ефірі українською закликає Президент телевізійні канали. Про це Петро Порошенко заявив під час зустрічі в Києві з представниками діаспори. Глава держави зазначив, частка української мови на деяких каналах неприпустимо мала».

«Україна» натомість розповіла про те, як гарант дякував «представникам різних професій: «врачам, педагогам, учёным, строителям, волонтерам, коммунальщикам, транспортникам»:

«Петр Порошенко, Президент Украины: Від імені українського народу Я хотів би подякувати кожному з вас за сумлінну працю, за професіоналізм, за творчість, за відданість державі, відданість народу. Бажаю вам наснаги, нових звершень і здобутків на благо нашої Батьківщини».

Ідентичну новину подав «UA: Перший», а міркування гаранта щодо параду ще передали канали «112» та «Україна». СТБ зробив інший акцент на зустрічі Порошенка з діаспорою: «Офіційний Кремль прагне змінити владу в Україні і не приховує своїх бажань. Таку заяву на зустрічі з українськими діаспорянами в Києві зробив сьогодні Президент Петро Порошенко. За його словами, підтвердженням цього є те, що російські пропагандисти знову заговорили про нелегітимність українського керівництва».

«1+1» у сюжетах, які стосувалися Дня незалежності й параду, був особливо чутливим. Ось як про парад каже Олександр Загородний: «Власне, хочеться сказати, що не хочеться говорити про пошкрябини на асфальті, про вартість цього параду. Очевидно, він дорогий, але відчувається, що він потрібен самим військовослужбовцям, тим, які уже відвоювали на фронті, і воюють досі, які отримали поранення, отримали нагороди. Вони заслужили на те, щоб пройтися по центральній вулиці країни з такими почестями. Ну й українці, ми всі заслужили подивитися на ту армію, яку ми створили за два роки».

23 серпня, вівторок

Цього дня всі телеканали розповіли про вбивство двох поліцейських, що загинули під час штурму будинку, в якому чоловік убив свою дружину й тримав у заручниках родину. Однак лише «Україна» додумалася неетично взяти коментар у сина загиблої жінки: «Иван Васелюк, сын потерпевших: Я чув пострил. Один. Я думав, може, десь так стрілили. Дивлюсь мамині ноги стирчать. Я прибіг біля мами. «Мамо! Мамо! Мамо — кажу! Ні не рухається.

Кор.: И тут отец кинулся на Ивана, — рассказывает парень.

Иван Васелюк, сын потерпевших: Подивився на двері, тато з рушницею біжить.І я утьок».

Другий день поспіль «Подробности» атакують «Приватбанк». До сюжету, як і до матеріалу попереднього дня, купа запитань. Ведуча стверджує: «После того, как "Подробности" расследовали, как "Приватбанк" продаёт ж/д билеты, которых не сыщешь в кассах, ни на интернет-сайтах главного перевозчика в стране "Укрзалізниці", ситуация вдруг кардинально изменилась. Причём в считанные часы».Однак на відео цього ніде не видно, не доведено, що квитків не було, як і не зрозуміло те, коли й де вони з’явилися. Ми бачимо коментар невідомої жіночки, яка, ймовірно, сидить на пероні, її ім’я не вказано: «"Приватбанк" має свої місця і вони продають. Коли людині нужно їхати і знати напевне, що ти їдеш точно в цей час, і в цей день, то я думаю ті два — три гривні, ну не більше, я думаю, три може, п'ять може, десять гривень, не більше».

Хто ця людина, звідки в неї такі дані, які докази вона може надати, як цю інформацію перевірили журналісти — незрозуміло. Але цю тезу журналіст навіть сумніву не піддає й продовжує: «Сначала мы выясняли на местном уровне, комментарий обещал директор ж/д вокзала в Ивано-Франковске, но, видимо, передумал. Поехал, якобы, на срочное совещание, которого на самом деле не было, а затем и вовсе отключил телефон. Отдувались подчинённые».Чому цей коментар мав давати начальник івано-франківської залізниці, а не керівник усього відомства — невідомо. Зрештою, в ефірі з’явилася завідувачка квиткової каси Любов Журавська, яка до інтернет-продажу взагалі не має жодного стосунку: «Ви можете підійти в любу касу, будь ласка, і поцікавитися наявністю мєст. На жаль, інтернет і "Приватбанк", я не можу вам сказати, я не слідкую за цим».

Не було сенсу розповідати про цей епізод, окрім як створити враження у глядачів, що відомство тікає від відповіді, бо відчуває провину. Адже далі йде коментар центрального офісу «Укрзалізниці», де «факт сотрудничества с частными компаниями подтвердили. В письме отметили: подписан договор, по которому "Приватбанк" и ещё шестнадцать компаний предоставляют услуги по оформлению электронных билетов. Добавим, что никаких привилегий "Приватбанк" при этом не имеет. В пресс-службе самого банка тоже всё опровергают».

І знову ж таки, без жодних доказів матеріал завершується так, що глядач думає, «Приват» і «Укрзалізниця» справді змовилися: «Однако, как только журналисты "Подробностей" начали исследовать тему, билеты внезапно появились на сайте "Укрзалізниці". На направление, куда ещё вчера не было ни одного свободного места, сегодня их уже десятки, при том, что вагонов в поездах не добавилось».

У цьому ж випуску «Інтер» відстоює інтереси Федерації роботодавців України, якою керує власник каналу Дмитро Фірташ: «Почти четыре года переговоров, и вот профсоюзы и работодатели впервые подписывают с правительством генеральное соглашение, которое определит трудовую и социальную политику на полтора года. […] Этот документ был разработан по инициативе главы Федерации работодателей Дмитрия Фирташа, при участии украинских и европейских экспертов».

«1+1» подав в ефір коментар Гройсмана, який не дає жодної конкретики, лише зайвий раз «світить» прем’єра на телеекрані: «Уряд запропонує систему, яка дасть можливість відновити соціальну справедливість в галузях оплати праці та пенсій. Про це заявив прем'єр-міністр України Володимир Гройсман. Повідомив, що система оплати праці буде реформована, кожний українець отримувати гідну білу зарплату і гарантовану пенсію. прем'єр переконаний, що пропозиції уряду матимуть підтримку профспілок». Логічно було би говорити про це, коли уже будуть конкретні пропозиції чи напрацювання. Аналогічна ситуація склалася на «UA: Першому».

«Інтер» вкотре піарить «Опоблок»: «Комментируя не приглашение представителя Украины на саммит "Большой двадцатки" в Пекине, где лидери Германии, Франции и России будут обсуждать украинскую проблему, Бойко заявил, вот цитирую: "Это катастрофа на международной арене и дипломатическом фронте. Нонсенс, что наша внешняя политика вершится за пределами Украины, а страна является лишь послушным исполнителем чьих-то планов". В партии считают, что Киев стремительно теряет поддержку со стороны мирового сообщества, поэтому нужна полная перезагрузка системы международных отношений и новая внешнеполитическая доктрина».

При цьому розібратися, чому Україна не поїде на саміт, журналісти не захотіли.

 «Факти» каналу ICTV пропіарили Леоніда Кучму: «Саме сьогодні в Україні з'являється нова нація і змінилися, насамперед, люди. Про це заявив другий президент України Леонід Кучма під час святкової сесії Національної академії наук». Те саме зробили «Інтер» та СТБ.

«Україна» традиційно розповідає про Гумштаб Ахметова: «Все лето не платят ни пособие на Артема, как на инвалида, ни переселенских. Поэтому я обратилась в Фонд Рината Ахметова».Хоча розібратися, чому так трапилося, журналісти каналу й не подумали.

І знову на всіх телеекранах — Петро Порошенко.

ICTV: «Одразу з Софіївської площі верховний головнокомандувач вилетів на Харківщину до бійців АТО. На військовому полігоні у Башкирівці він особисто перевірив готовність військової техніки до роботи на передовій. Президент передав бійцям 150 одиниць техніки». Також «Факти» розповіли про меседжі гаранта на святкуванні Дня прапора.

5 канал, «1+1», «Інтер», «UA: Перший», «Україна» та СТБ подали ідентичну новину. Винятком став канал «112».

24 серпня, середа

День Незалежності України. Частина телеканалів підготувала спецвипуски, а хтось розповідав про свято так, ніби з примусу.

«Україна» замість класичних новин до Дня незалежності підготувала спецвипуск. У нижньому правому кутку глядачі в режимі реального часу спостерігали за подіями на Контрактовій площі. Одяг ведучих скомпонували під кольори державного стягу: Олена Кот вбралась у жовту сукню, Олег Панюта — в синій костюм.Упродовж випуску новини про свято розбавляли якісними лайфовими історіями людей, які люблять свою справу і країну: водій трамваю, заслужений будівельник, комбайнер, стоматолог на передовій і навіть спеціально вишита карта України. Загалом можна сказати, що випуск «України» був справді святковим. Потішило авторку й те, що вперше за тривалий час у новинах каналу не було сюжету про Гумштаб Ахметова.

Спецвипуск підготував і ICTV. На відміну від «України», «Факти» закцентували на історичному екскурсі в різні галузі. Журналісти зробили великі матеріали про історію української армії, авіатехніки, спорту й України у «Євробаченні». Виникають питання до матеріалу про історію незалежної України. Експертами в ній виступають близькі до «Опоблоку» політкоментатори — Володимир Фесенко та Вадим Карасьов. Напевне каналу варто було би взяти більш незалежних фахівців,  не широкопрофільних із репутацією заангажованих.

Є питання і до великого матеріалу про військовий парад. У центрі уваги був Петро Порошенко, а не військові. Більша частина сюжету складалася з його коментарів і дій. Натомість про Ходу нескорених «Факти» сказали всього два речення.

Та ж ситуація була й у випуску СТБ — Порошенку присвятили невиправдано велику кількість ефірного часу.

Сюжет «UA: Першого» про військовий парад нагадував звичайний звіт із монотонною начиткою й клішованими фразами: «Приймав військовий парад Головнокомандуючий. Президент привітав зі святом усіх українців, а найкращих військовиків нагородив. У своїй промові Петро Порошенко сказав,що за понад два роки війни противнику не вдалося реалізувати жодної стратегічної задачі», «Подивитися військовий парад на Хрещатик прийшли тисячі людей. Враження різні». Про Марш нескорених канал розповів.

Багато запитань виникає до сюжету 5-го каналу. Спершу ведучий Віталій Гайдукевич кидається ганити Росію: «Те, що Росія силою забрала у нас з 1921 року, знищивши українську державність, українці повернули собі мирно 91-го. Але ображена імперія не захотіла нас так просто відпускати. І зараз захищати волю доведеться зброєю. Зброя, а саме військо, є гарантом незалежності краще ніж будь-який Будапештський меморандум. Це сьогодні звучало над Майданом».

Далі — сюжет журналіста. Не знаю, що в нього з голосом, але начитувати авторський текст ледь не по складах — як мінімум, дивно. Та й початок сюжету не менш насторожує: «Останні приготування до військового параду. Другий Президент довго намагається прикріпити до піджака синьо-жовтий значок. Прибирає зайве зі свого костюму секретар РНБО. Але тисячі українців у центрі Києва очікують побачити не їх, а військових».

Такі шпики в бік чиновників журналіст пускатиме не раз. Ось іще один: «У промові Президент нахвалює армію та депутатів, які двадцять п’ять років тому ухвалили Акт проголошення незалежності. Але після подяки дістається тим, хто багато років керував країною. По обличчю попередників видно, що слова їм не до вподоби». По обличчю попередників на відео видно лише їхнє незацікавлення тим, що відбувається навколо, й неуважність. Де там кореспондент побачив невдоволення — лише йому відомо. Окремий сюжет «Час новин» присвятив Маршу нескорених.

Натомість «Інтер» чотири хвилини буденно розповідав про військовий парад і ні слова не сказав про Марш нескорених — ходу рідних та близьких загиблих у війні на Донбасі. Далі — окремий великий паркет-сюжет про Гройсмана, який обіцяє збільшення фінансування дипломатичним представництвам і зустріч Порошенка з Дудою, де 90 % сказаного — загальні фрази. Важливою звідти була лише їхня позиція щодо Волинської трагедії і зменшення градусу напруження у відносинах між Україною та Польщею.Далі у випуску — привітання з Днем незалежності від лідера «Опоблоку» й екс-регіонала Юрія Бойка: «Перш за все треба повернути мир та розвиток на нашу землю. Прискорити мирний процес щодо мирного врегулювання на Донбасі. Рішучих змін потребує соціально-економічний курс. Щоб вийти із сьогоднішньої кризи, Україні потрібні перевибори, новий відповідальний парламент, ефективний професійний уряд».

Найдушевніше про День Незалежності говорив «1+1». Половину випуску присвятили святкуванню. Олександр Загородний зробив найкращий, на думку авторки, матеріал про парад військових: не перебрав із коментарями Порошенка, дав чутливі слова матерів та військових, використав вдалі інтершуми, зробив начитки з лагідністю в голосі.

Окремий сюжет канал присвятив Маршу нескорених, який був менш чутливим, а начитка журналістки Неллі Ковальської, попри лагідний текст, була сухо новинною. Однак історії рідних військових, які загинули на Донбасі, були не менш зворушливими.

У новинах «112» День незалежності показали цілком нейтрально, без захоплення, але й без вимушеної подачі.

Інших порушень цього дня ми не зафіксували.

25 серпня, четвер

Новина про вбивство поліцейськими мешканця Кривого Озера вибухнула на телеканалах. Деякі з них навіть не добирали слів.

Наприклад, «Факти»: «Довелося рятувати Олександра, адже його, роздягненого, в наручниках, копи жорстоко лупцювали на власному подвірї», «Сама мати до останнього була з сином і благала правоохоронців припинити знущання закутого в кайданки Олександра, однак жодні умовляння на одразу два патрулі поліції не подіяли».

Делікатно про справу розповів 5 канал: «сусіди кажуть», «нібито» тощо.

Канал «112» також нейтрально розповів про трагедію, не вдаючись до емоційних висловів та оцінних суджень для нагнітання ситуації. Порівняймо з «Фактами»:

ICTV: «Таке свавілля неабияк обурило місцевих жителів».

«112»: «Смерть чоловіка від рук поліцейських викликала обурення у мешканців селища».

Не церемонився СТБ: «Чоловіка жорстоко відлупцювали, потім укайданили і продовжили бити. На завершення ще й вистрелили в нього з травматичного пістолета».

І «Україна»: «Кровавая драма в Кривом Озере. Полицейские забили и застрелили местного жителя», — починає ведуча. Хоча самі матеріали про трагедію не порушують стандартів і зроблені цілком професійно.

А ось пересмикнули інформацією в редакції «ТСН». По-перше, вони констатували провину правоохоронців до рішення суду: «Приїхали шестеро силовиків, це два патрулі і били чоловіка до смерті на його ж подвір’ї». (Аналогічну інформацію подав «Інтер».)По-друге, одразу накинулися на поліцію і звинуватили її, що вона така ж, як і стара міліція. «1+1» зробив великий сюжет, згадуючи і Врадіївку, й Оксану Макар, і звільнення Аваковим усієї Миколаївської автоінспекції. Журналісти поставили знак «дорівнює» між поліцією й міліцією, про що говорити занадто рано, та й три окремі випадки про тенденцію не свідчать.

«Інтер» подає серію матеріалів, однак лише з одним оцінним судженням про те, що патрульні вбили чоловіка.

Тим часом «События» видають в ефір матеріал, який приховано відстоює інтереси Ахметова. Сюжет починається з того, що долар знову стрибнув до 26 гривень: «Все из-за недостатка в стране валюты. Ее зарабатывают в основном промышленники, они работают на экспорт. При этом испытывают трудности из-за отсутствия элементарных условий для ведения бизнеса», — безапеляційно стверджує кореспондент і починає розкручувати тему. Спершу бачимо коментар економічного експерта Олега Устенка: «Если плохо чувствуют себя украинские экспортеры на внешних рынках, то, с одной стороны, у нас возникают проблемы, связанные с поступлением валюты в страну, а когда валюта в страну не поступает, то возникают дополнительное девальвационное давление на гривну».

Далі журналіст переходить до невідомих експортерів, які «признают наличие проблем и немалых. Хотя заказы на мировом рынке есть, выполнить их нелегко». Хто ці експортери — кореспондент не називає, чим порушує принцип достовірності інформації. Й одразу за цим порушенням — ще одне: журналіст порушує стандарт відокремлення фактів від коментарів: «Главный перевозчик отечественного горно-металлургического комплекса, "Укрзалізниця", не справляется с возложенными государством функциями по доставке грузов, не может перевезти все заявленные объемы, нарушает сроки».

І додає коментар Олександра Каленкова, президента «Укрметаллургпрому»: «Это большая государственная компания, в которой вовремя не подвозится дизельное топливо, в которой вовремя не подаются вагоны, в которой гонится порожняк по тем местам, там, где проходит считанное количество составов и просто прогоняется порожняк.

Зазначимо, що Олександра Каленкова ми вже не раз помічали як лобіста саме тих ініціатив, які вигідні Ахметову. Ось, наприклад, тут, тут, тут або тут.

Однак сумнівність експерта журналіста не зупиняє й він продовжує переконувати: «К концу года Украина может не досчитаться около пяти миллионов тонн стали и почти два миллиарда долларов валютной выручки. А это практически вдвое превышает ожидаемый в августе кредитный транш из МВФ. Металлурги уже обратились к вице-премьеру по экономике и даже к главе правительства с просьбой повлиять на "Укрзалізницю"».

Далі ми бачимо коментар ще одного близького до Ахметова експерта  — голову Федерації металургів України Сергія Біленького: «Разобраться с теми внутренними резервами, которые у нее есть для того, чтобы обеспечить хотя бы ту пропускную способность, которую она сама заявляет. Это пятнадцать-шестнадцать пар поездов по обоим перегонам Ясиноватая — Скотоватая и Камыш-Заря — Волноваха».

І знову кореспондент посилається на міфічних неназваних експертів, драматизуючи ситуацію: «Если чиновники не примут мер, к концу года на табличках обменников может появиться цифра тридцать, говорят эксперты. В магазинах вырастут цены, а люди станут еще беднее, многие потеряют работу».

Розвивав тему вже в студії каналу член Радикальної партії і голова парламентського комітету з питань промислової політики і підприємництва Віктор Галасюк: «Це загроза дуже серйозна. Я б назвав ситуацію критичною. Саме тому я звернувся до прем’єр-міністра щодо її негайного вирішення. Ми маємо сьогодні загрозу недоотримати до торгівельного балансу майже два мільярди до року. Це, уявіть собі, 5 % усього товарного експорту. Те, що продає Україна у всі країни світу…»

Також ведуча власноруч підштовхнула Галасюка до піару Радикальної партії:

«Ведущая: Еще одна больная тема для металлургов — это экспорт металлолома, когда в Украине его для производства не хватает. Вы продвигали законы о повышении экспортной пошлинной на лом, ну, был принят также уже и повторно уже с предложениями Президента, но так и не подписан, насколько я понимаю.

Виктор Галасюк: Дійсно, ми з Олегом Ляшком вже давно внесли в парламент законопроект 3868. Він був прийнятий парламентом. Після того, на жаль, він був заветований Президентом. Скорочений був термін дії з трьох до одного року і він був повторно підтриманий парламентом, не зважаючи на те, що вже минули строки, які відведені Конституцією Президенту для підписання цього закону, закон досі не підписаний. Тому ми в Комітеті промполітики і в Радикальній партії прокоментували це питання і ми стверджуємо, що є конституційні підстави для оприлюднення цього закону і його вступу в дію. Тому я при нагоді ще раз звертаюсь до Адміністрації Президента, ще раз звертаюся до голови Верховної Ради пана Парубіящодо того, щоб невідкладно оприлюднити закон 3868 про безперебійне забезпечення сировиною металургійних підприємств».

Не забув канал і про матеріал на честь Гумштабу Ахметова.

5 канал пропіарив гаранта: «Петро Порошенко мав сьогодні телефонну розмову з Генсеком НАТО. Президент проінформував Єнса Столтенберга про загострення кількості російських провокацій в окупованих Донбасі та Криму. А також закликав зберігати питання російської агресії проти України на порядку денному в альянсі».

«Україна» також розповіла про Порошенка, який передає техніку на фронт.

Землетрусом і жертвами в Італії для власного піару в ефірі «Інтера» скористався лідер «Опоблоку» Юрій Бойко: «Это страшная трагедия и мы скорбим вместе с итальянским народом. Мы принимаем близко к сердцу, поскольку у нас трагедии, когда гибнут люди под завалами в Донбассе из-за военного конфликта. Здесь — из-за жестокой стихии. Но, в целом, когда гибнут люди, это всегда страшно. Мы искренне скорбим по погибшим».

26 серпня, пятниця

ICTV піарить партію «Наш край» у сюжеті про «Студентську республіку»: «Чотири дні активна молодь відвідує факультативи та майстер-класи. Тут детально вивчають процес децентралізації, проблеми війни на Сході, основи незалежної журналістики та навіть фантастику. Про ефективний розвиток місцевих громад розповіли господарники-практики співголови партії "Наш край"».

«Україна» вкотре розповіла про Гумштаб Ахметова: «За помощью Ксения обратилась в штаб Рината Ахметова, там предоставили инсулин и тест-полоски».

У цьому ж випуску — піар компанії Рината Ахметова «ДТЕК»: «Энергетическая независимость. На шахте "Юбилейная" компании "ДТЭК Павлоградугроуголь" начали разрабатывать пласт, тут около 19 миллионов тонн угля, а это две трети того, что сейчас потребляют украинские ТЕЦ, и без инвестиций не обойтись. Чтобы горняки быстрее добирались до выработки построили вентиляционный ствол за 200 миллионов гривен. Это позволит не только больше выдавать нагора, но и обеспечит работой более 4 тысяч жителей Першотравенска».

Народний депутат Сергій Каплін скористався трагедією в Кривому Озері для власного піару в ефірі «Інтера»: «И у нас снова новости из Николаева. Буквально полчаса назад стало известно еще об одном происшествии. Там стреляли в участника тарифного майдана, местного предпринимателя Дмитрия Макса. Об этом на сайте страницы Фейсбук написал лидер партии "Простых людей" Сергей Каплин, стреляли резиновыми пулями со свинцовой начинкой. Сейчас пострадавший находиться в больнице. Каплин Обратился в ГПУ и нацполицию с требованием расследовать покушение на активиста и разобраться с криминогенной остановкой в этой области».

27 серпня, субота

«1+1» пропіарив Арсенія Яценюка: «Квітами та згадками про життя і творчість Івана Франка вшанував лідер "Народного фронту" з однопартійцями в столиці. Все в межах урочистостей до 160-річчя від дня народження каменяра. Біля столичного пам’ятника Івана Франка Арсеній Яценюк і члени його партії пообіцяли, що продовжать справу митця. Боротимуться за європейський напрямок нашої держави».

ICTV звернув увагу на першу леді: «Майже три сотні освітян із понад 50 запорізьких шкіл освоїли вдосконалену програму роботи з особливими дітьми. Сьогодні від першої леді країни Марини Порошенко десятки педагогів отримали сертифікати про проходження тренінгу».

Два сюжети у випуску «Україна» присвятила Ринату Ахметову.

ВИСНОВКИ

Окрім уже традиційних тем, на яких спекулюють канали: «Інтер» піарить «Опоблок», «Україна» відстоює Гумштаб Ахметова, «Народний фронт» піариться на частині телеканалів, цього тижня відчувалася перенасиченість Президентом. Почасти це виправдано — святкування Дня прапора, Дня Незалежності, передача військової техніки тощо. Однак частина новин була аж ніяк не виправданою: наприклад, про нагородження найкращих працівників. Також варто зазначити, що канали доволі добре спрацювали навколо чутливої теми вбивства цивільного поліцейськими, однак твердити, що саме полісмени вбили чоловіка до рішення суду — не зовсім правильно, навіть якщо всі ознаки на поверхні і є зізнання одного зі свідків.

І на цьому тижні були атаки «Інтера» на групу «Приват» без дотримання жодного зі стандартів, бездоказові. До прикладу, два дні поспіль канал воював в ефірі, доводячи, що «Приватбанк» спекулює на квитках, якимось чином домовившись із «Укрзалізницею». Жодного підтвердження, жодного доказу в ефірі не було: ні в тексті, ні на відео. Однак журналістів це не зупиняло.

Загалом упродовж тижня ми нарахували 29 сюжетів із ознаками замовності. Найбільше — на «Інтері» (12), далі — «Україна» (9), ICTV (3), «1+1» (2), СТБ, 5 канал та «UA: Перший» випустили по одному підозрілому сюжету. Чистим залишився канал «112».

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «События» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

 

 

 

Скрін-шот Подробности
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2260
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду