11:10
Вівторок, 10 Грудня 2019

Телебачення міста садового лева

Більшість львівських телеканалів критична до Андрія Садового, а перехід ZIKа до «ОПЗЖ» звільнив частину ринку для агресивних новачків.
Телебачення міста садового лева
Телебачення міста садового лева

За кількістю мешканців Львів сьомий у рейтингу серед міст України. За кількістю телеканалів програє не лише Одесі з її трьома десятками телекомпаній, але й Дніпру та Харкову. Але за кількістю телекомпаній, що виросли з міських до національних, Львів утримує перше місце серед обласних центрів. У 2019-му ситуація докорінно змінилася, коли львівський телефлагман, канал ZIK, викупив кум Путіна й лідер проросійської «Опозиційної платформи — За життя» Віктор Медведчук. В українському медіапросторі ця подія викликала ефект землетрусу. Але які наслідки ця зміна принесла в медіапростір самого Львова?

Знельвівлений ZIK

Кожен регіональний телеканал мріє вирости до національного. Не в кожного виходить. Статки Ріната Ахметова дозволили поступово виростити власний телеканал «Україна» з донецького до національного. У Львові цих капіталів не було, натомість були амбіції. Львівські ZIK і 24 канал нехай різними шляхами, але дотягнулися до більшості регіонів України, зберігаючи при цьому міцний зв’язок із малою батьківщиною.

ZIK став загальнонаціональним мовником у січні 2017 року. Канал переїхав до Києва, але у Львові залишилася велика редакція, яка далі активно працювала й робила випуски новин для Львова та області. Проблеми в каналу почалися, коли у 2017 році його власник Петро Димінський став учасником ДТП його мерседес, який рухався по зустрічній смузі, врізався в автомобіль місцевої мешканки Наталії Тріли. Жінка загинула на місці, а Димінський отримав звинувачення. Димінський виїхав з України, а у 2018-му вийшов зі складу засновників ZIK, але телеканал ще рік був під контролем його родини. Весь цей час львівська редакція каналу працювала, як і редакція сайту-інформагентства zik.ua. Усе змінилося влітку 2019 року, коли ZIK був перекуплений соратником Віктора Медведчука, народним депутатом Тарасом Козаком. Козак досі не назвав джерел походження статків, які дозволили йому стати медіамагнатом — ZIK був третім після купівлі «112» і News One. Номінальний статус Тараса Козака по сьогодні не знайшов підтвердження навіть у документах щодо власників каналу на сайті. Там і досі власниками каналу значаться члени родини львівського бізнесмена Петра Димінського.

Структуру власності дивитися тут

Тарас Козак — львів’янин, як і попередні власники каналу. Але одразу після того, як він купив ZIK, кількість пов’язаних зі Львівщиною новин скоротилася в рази. Однією з причин такого різкого скорочення кількості матеріалів зі Львова можна назвати звільнення топ-менеджерів, редакторів і журналістів, які не хотіли виконувати вказівки нових, проросійськи налаштованих власників каналу. У червні 2019-го звільнилася вся львівська редакція ZIK.

Звільнилася й Оксана Височанська, колишня редакторка, яка відповідала за львівську редакцію каналу. «Детектор медіа» писав про неї і проект «Про головне. Львів». Оксана каже, що канал перетворив львівську редакцію на корпункт, тому кількість матеріалів про життя міста й регіону скоротилася. Журналісти львівської редакції перейшли на інші канали, насамперед львівський НТА. Відбулися зміни й у роботі zik.ua. Це добре видно, якщо порівняти кількість львівських новин на сайті zik.ua у 2017-му і 2019 роках. Після того, як медіагрупу Димінського придбали люди Медведчука, Львів залишився окремим пунктом на сайті, але кількість львівських матеріалів скоротилася в рази.

*Клікніть для збільшення

24 канал

24 канал входить до складу холдингу «Люкс», що належить родині львівського міського голови Андрія Садового. На відміну від власника, який застряг у статусі політика регіонального рівня, 24 канал прогресує на шляху до статусу національного мовника. Зараз телеканал має покриття біля 90 % території України — й це без ліцензії на загальноукраїнське мовлення. 24 канал потроху захоплює регіон за регіоном через кабельні мережі й отримуючи ліцензії на регіональне мовлення.

Амбіційні плани й у сайту 24.ua. Раніше ним керувала головна редакторка новин 24 каналу Олена Трибушна, а тепер він отримав власну головну редакторку й буде запускати нові сабпортали.

У боротьбі за увагу інших регіонів 24 канал не втрачає зв’язок зі стратегічно важливим для свого засновника Львовом. Тут у родини мера міста є ще кілька медіаактивів, у тому числі інформаційно-аналітичне інтернет-видання Zaxid.net, яке теж активно використовує відеоформат.

Коли Спеціальна антикорупційна прокуратура вручила підозру Андрію Садовому, 24 канал і Zaxid.net розмістили серію публікацій із розгорнутими поясненнями позиції мера Львова щодо звинувачень САП.

Так, 24 канал у матеріал «Привіт від Холодницького: Садовий відреагував на вручення підозри», крім коментаря Андрія Садового додав скандал із «плівками Труби», де зазначив, що підозра меру Львова пов’язана з намаганнями очільника Державного бюро розслідувань Романа Труби отримати резонансну справу.

Видання Zaxid.net у першому матеріалі про підозру «Прокурори САП вручили Андрію Садовому офіційну підозру» додали інформацію, що керівник САП Назар Холодницький і сам потрапляв у скандали: «Отримував догану за втручання у резонансні корупційні справи, у робочий час прилітав до Львова, аби привітати вчительку, а також його підозрювали у розголошенні інформації досудового розслідування підозрюваним та тиску на прокурорів. Через що тодішня амбасадорка США в Україні Марі Йованович закликала українську владу звільнити Холодницького з посади, аби забезпечити цілісність антикорупційних установ».

Міський голова Львова зацікавлений у тому, щоби пов’язані з ним ЗМІ не втрачали тісний зв’язок із рідним регіоном. Тим паче, що не всі міські ЗМІ ставляться до нього лояльно, а сам він уже не виключає, що балотуватиметься знов.

НТА

Телекомпанія НТА — ще один львівський канал, який швидко розвивається. До очільника Львова в нього жодних сентиментів. Наприклад, матеріал «По Садового прийшли: меру Львова вручили підозру у зловживанні владою» на НТА вийшов у стислому форматі: лише факт підозри і скорочений коментар міського голови. Але після цього з’явилися «Садового нарешті запідозрили», «Садовий=Янукович тільки у Львові. Провал ZeКоманди», «Хто лобіює партійців Садового».

Ефект правдорубів дещо псує той факт, що обидва власники НТА пов’язані з Дмитром Добродомовим, який був конкурентом Андрія Садового на виборах львівського міського голови у 2015 році. Добродомов у 2012–14 роках був генеральним директором медіагрупи ZIK. У 2018-му Добродомов очолив партію «Народний контроль», яка називалася так само, як телепроєкт, який він вів на місцевому телебаченні. У сфері впливу «Народного контролю» Добродомова столичний 4 канал, а у Львові однопартійці Добродомова Андрій Кісера й Андрій Мисик є засновниками каналу НТА.

Андрій Кисера в минулому, як і Добродомов, працював у топменеджменті групи ZIK. Дружина Андрія, Лілія Кісера, працювала суддею у Кривому Розі на Дніпропетровщині й була відома як «суддя-землевласниця» через великі обсяги задекларованої землі й нерухомості. «Вона володіє п'ятьма земельними ділянками площею від 1,1 тис. кв. м. до 2,6 тис. кв. м. — усі в Підгірцях на Львівщині, там же має житловий будинок площею 74,8 кв. м. Крім того, вона має три квартири у Львові (дві з них — спільна власність з чоловіком). Їздить вона по довіреності на автомобілі Audi Q7 2015 року випуску», — зазначає dnipro.depo.ua.

На запитання, чому на каналі так багато критичних матеріалів про роботу міського голови, журналістка й ведуча НТА Катерина Широкопояс відповідає, що керівництво НТА не втручається в роботу редакції з додатковими побажаннями щодо обраних тем.

«Перший Західний» із комунальним присмаком

Телеканал «Перший Західний» — це комунальне підприємство Львівської обласної ради. Має ліцензію на цілодобове мовлення. «Перший Західний» також ворожо налаштований до міського голови. На відміну від приватного НТА, комунальний канал облради слів не добирає, особливо якщо треба висловити невдоволення голови Львівської облради Олександра Ганущина, представника партії Петра Порошенка: «Олександр Ганущин про лемент, який зчинив міський голова Львова щодо обласної психіатричної лікарні», «Олександр Ганущин про земельні непорозуміння: “Міська влада знахабніла”».

Але змагатися з каналами Садового й НТА комунальне телебачення не може. Сторінка «Першого Західного» виконана в супермінімалістичному стилі: сюжети окремо не викладаються, лише повні випуски, та й ті без жодних текстових пояснень.

Новачки на марші

Телеканал «ПравдаТУТ Львів» з’явився у 2017 році після того, як холдинг «Вісті Україна» продав ТОВ «Мультиплексресурс», який має ліцензією на цілодобове мовлення у Львові. Нові власники, Іван Гришин і Анатолій Свирида, змінили назву й оформлення каналу, аби не було асоціацій з «Вістями».

«ПравдаТУТ Львів» позиціонує себе, як «перший місцевий телеканал, що говорить правду». Львівська філія «ПравдаТУТ» вказує, що 74 % цілодобового мовлення — програми власного виробництва. Надто критичним до Андрія Садового та його команди канал поки що не є — принаймні, новини про переслідування САП подає нейтрально.

Перевагою рівновіддаленого нейтралітету користується «UA: Львів». Використання технології й вимог Суспільного йде на користь і каналу, і глядачу. Новини про життя Львова на інтернет-сторінці й у фейсбук-сторінці «UA: Львів» з’являються швидше й регулярніше, ніж у конкурентів, які запізнюються з ними інколи на добу. «UA: Львів» має непогану нагоду завоювати увагу глядача як постачальник своєчасних міських нових.

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1522
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2020 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду