13:00
Субота, 26 Вересня 2020

Моніторинг (про)російської дезінформації в регіональних медіа за 7–13 вересня 2020 року

2 709
Які кремлівські меседжі поширювались у медіа та соцмережах Донецької, Луганської, Миколаївської, Херсонської, Одеської, Запорізької, Дніпропетровської та Харківської областей.
Моніторинг (про)російської дезінформації в регіональних медіа за 7–13 вересня 2020 року
Моніторинг (про)російської дезінформації в регіональних медіа за 7–13 вересня 2020 року

У вересні-жовтні 2020 року протягом семи тижнів «Детектор медіа» проводить моніторинг (про)російських дезінформаційних наративів у загальнонаціональних медіа та в регіональному медіапросторі восьми областей — Донецької, Луганської, Миколаївської, Херсонської, Одеської, Запорізької, Дніпропетровської та Харківської. У кожній області ми аналізуємо онлайн-видання, новини телевізійних каналів, телеграм-канали та фейсбук-сторінки, що поширюють політичні новини. Готуючись до цього дослідження, експерти «Детектора медіа» склали перелік найпоширеніших дезінформаційних наративів, що трапляються в українських медіа та є суголосними з типовими меседжами кремлівської пропаганди. Методологію моніторингу та перелік типових наративів можна побачити тут. Щотижня на «Детекторі медіа» публікуватимуться окремо загальноукраїнський та регіональний звіти.

Примітка: під «дезінформаційним наративом» у цьому моніторингу мається на увазі сталий набір тверджень або оцінок, який, на думку авторів моніторингу, загалом покликаний впливати на громадську думку, перебільшуючи або спотворюючи картину дійсності. Усі наративи з переліку є типовими для російських пропагандистських ЗМІ, тому в моніторингу фіксуються співзвучні з ними твердження та оцінки. Оскільки неможливо з’ясувати мотивацію тих чи інших журналістів, медіа або інших поширювачів медіаконтенту, автори моніторингу не стверджують, що вони займаються цілеспрямованою проросійською пропагандою, а лише констатують, що в їхніх матеріалах з’являються меседжі, тотожні або близькі до наративів Кремля.

 

Луганська область (вільна частина)

(Про)російські дезінформаційні наративи виявлені у восьми матеріалах, які поширювали онлайн-видання «6451 — Сайт города Лисичанска» (дві публікації), «Рубежное.com», «Прав-да», а також фейсбук-групи «Луганщина — News», «СЕВЕРОДОНЕЦК 24 | Север LIVE | SD LIVE» і «Типичный Северодонецк».

Найпоширенішими є два наративи: «Загроза державного перевороту» та «Майдан — це помилка», кожен із них представлений двома публікаціями протягом тижня моніторингу. Зокрема в публікації сайту «6451» стверджують, що народжуваність після Революції гідності різко впала (це неправда — знизилася вона поступово, і процес цей розпочався ще до Майдану). В іншій публікації цього ж видання є твердження, що Україна — найменш вільна економічно країна Європи, а найбільша економічна свобода в країні була в 2011 і 2012 роках — за президентства Віктора Януковича.

Наратив «Зовнішнє управління» помічений у виданні «Прав-да»: тут стверджують, що нинішня влада «розпродала» землю (хоча насправді закон про ринок сільськогосподарської землі дозволяє продавати землю з 1 липня 2021 року) та віддала «міжнародним спекулянтам» банки і суд.

Про загрозу державного перевороту йшлося на фейсбук-сторінці «Луганщина — News» (у контексті посилення міністра внутрішніх справ Арсена Авакова, який «не може просто так віддати владу»), а на сайті Рубежного вибори до місцевих рад після зміни районування назвали «узурпацією влади». У Лисичанській групі читаємо, що в Україні не діють закони, натомість панує анархія.

Видання «Іртафакс», розповідаючи про російську вакцину від коронавірусу, яка незабаром має вийти в маси, й тоді почнеться «масова вакцинація населення з груп ризику», ігнорує критичні зауваження експертів про цю вакцину. У матеріалі бачимо типовий для прокремлівської пропаганди меседж, що Україні варто було би дружити з Росією.

З-поміж інших наративів, які не входять до типового переліку, ми зафіксували неправдиву інформацію, що в Україні — найнижчий рівень життя, у фейсбук-групі Сєвєродонецька. Цю дезінформацію два роки тому публікували на сайті Novorossia.su із заголовком «Пошлите их в @опу — эксперт развенчал очередную украинскую “перемогу”».

Більше про ситуацію в медіа вільної частини Луганської області читайте в огляді «Детектора медіа».

Дніпропетровська область

(Про)російські дезінформаційні наративи виявлені у восьми матеріалах. Найпоширеніші з них — «Україна — недодержава» й «Україна — нацистська держава». Причому перший із них використовують у передвиборній риториці політики, які не позиціонують себе як проросійські. Наприклад, у матеріалі, присвяченому зверненню Асоціації міст України до Володимира Зеленського, цитують Бориса Філатова, який говорить про змову президента проти влади на місцях і про некомпетентність глави держави, що руйнує країну. «В ситуации хаоса в центральной власти именно местное самоуправление остается оплотом стабильности в стране», — йдеться в матеріалі.

Дезінформаційні наративи, ідентичні до кремлівських, важко відокремити від власне критики президента і його команди.

Наратив «Україна — нацистська держава» використовують на фейсбук-сторінці «Медиа-КР», яка позиціонує себе як медіа: невідомих, які знищили намет «Партії Шарія», тут необґрунтовано називають нацистами. При цьому наголошуючи, що в наметі збирали підписи за виконання «Слугою народу» своїх обіцянок. А комунальний телеканал «Рудана» в матеріалі, де фігурує потенційний кандидат на пост мера від «Опозиційної платформи — За життя», транслює меседжі про хибність декомунізації та нібито зневагу, яку в теперішній Україні відчувають на свою адресу учасники Другої світової війни: «Против исторической и правовой несправедливости встали все мы: ветераны, криворожане. Потому что ети три боевых знамени для нас, криворожан, являются святыней. И эту святыню ми должны беречь. И то, что боевые знамена, который участвовали в освобождении нашего города в Великой отечественной войне находятся в музее — наша общая победа».

У низці матеріалів різних криворізьких та дніпровських медіа відчутна зневага до військових. Наприклад, у фейсбук-групі «Кривой Рог Кривий Ріг» поширюють картинку «Давайте уже скажем мужикам, которые ходят по городу в камуфляжной одежде, что ми все равно их видим». А «Медиа-КР» пише допис головреда онлайн-видання «Цензор.нет» Юрія Бутусова: «Бутусов призвал военных не выполнять приказы Зеленского и начать убивать». Аналогічна тональність — у прямій мові героїні матеріалу 0564.ua, яка говорить про українських військових: «Вы просто убийцы». Втім автор чи редакція не солідаризуються з цією позицією, а просто переказують подію.

Більше про ситуацію у криворізькому медіапросторі під час виборів читайте в огляді «Детектора медіа».

Запорізька область

(Про)російські дезінформаційні наративи виявлені в шести матеріалах. У запорізьких медіа трапляються матеріали з ознаками замовності, які накладаються на протистояння місцевих політиків та груп інтересів. Деякі з них почасти співзвучні з кремлівськими пропагандистськими наративами.

Наприклад, колонка Лілії Жужі «Які лідери гідні довіри», в якій сказано, що «монобільшість однодумців розпалася на окремі групки, які відстоюють інтереси різних олігархів», а «жити гідно» попри «київську політику» можна, обравши на виборах регіональні партії. Текст опублікував сайт газети «Запорізька Січ», яка тісно співпрацює із Запорізькою міською радою. Керівницею ЗМІ є Анастасія Богданова, яка раніше керувала партією міського голови Володимир Буряка «Єднання». Буряк у минулому був головним інженером «Запоріжсталі» та балотувався в нардепи від «Опозиційного блоку». З посиланням на «Запорізьку Січ» колонку републікував сайт 061.ua. Якщо розглядати публікацію в контексті наближення виборів, її можна трактувати як заклик обирати місцеві політичні сили, які «наближені» до проблем міста, на противагу політикам «із Києва» Водночас її меседжем можна посилити тезу, що «сильні регіони не потребують слабкого Києва».

Запорізьке видання «Форпост» републікувало з «Українського погляду» колонку голови обласної організації партії «Європейська солідарність» Ігоря Артюшенка. У заголовок винесли цитату «Російська влада не сприймає Зеленського ворогом...». Загалом текст містить меседжі про необхідність захищати національні інтереси України, однак привертає увагу згадка про вагнерівців: «Співробітники Офісу президента передали інформацію про спецоперацію українських контррозвідників Москві, яка мала всі шанси стати історичною та увійти до навчальних підручників різних світових спецслужб». Інформація про «передачу» підкріплена нібито доказами, які опублікував нардеп від «Європейської солідарності» Володимир Ар’єв. Це речення накладається на властивий кремлівській пропаганді меседж щодо неспроможності українських спецслужб, а також на наратив «Україна  недодержава», хоча й із приміткою «за президента Зеленського». Згідно з результатами моніторингу проникнення російської пропаганди в українські медіа, саме на дискредитацію Зеленського як ключової особи, на якій, на думку пропагандистів, тримається українська державність, були спрямовані зусилля російської пропагандистської машини протягом останнього року.

Проросійські наративи на своїх сторінках у соціальних мережах транслює партія Шарія в Запорізькій області, яка за результатами останнього соцопитування «Рейтингу» проходить і до Запорізької міської ради, і до облради. 9 вересня на фейсбук-сторінці «Партия Шария. Запорожье» опублікували допис авторства Ольги Шарій, в якому вона реагує на те, що президент Зеленський засудив та закликав розслідувати побиття колишнього політв’язня Володимира Балуха. Ольга Шарій обурюється, що Зеленський «протягом трьох місяців ігнорував тероризм», а отже, на її думку, він викликає відразу у своїх виборців. Мовляв, обманув їх, бо вибірково засуджує насильство. На фейсбук-сторінці та у своєму телеграм-каналі партія опублікувала посилання на комікс про «Крах Зеленого режима», в якому йдеться про «вполне реальные события в современной Украине».

Державним переворотом назвав Майдан у коментарі до свого допису на фейсбуку ексрегіонал, а нині опоблоківець Євген Балицький.

Митрополит Запорізький та Мелітопольський Української православної церкви (Московського патріархату) Лука (Коваленко) у своєму телеграм-каналі «Лекарь.zp» назвав Православну церкву України «церковними сепаратистами». 8 вересня він написав, що «украинские вассалы стамбульского папы отменили у себя празднование Владимирской иконы Божией Матери...Чего только не сделаешь, чтобы угодить стамбульским кураторам и их хозяевам».

Більше про ситуацію в запорізькому медіапросторі перед виборами читайте в огляді «Детектора медіа».

Миколаївська область

За період із 7 по 13 вересня в медіа та соціальних мережах Миколаївської області експерти не зафіксували значної дезінформаційної активності. Лише у двох місцевих ресурсах — на сайті «КорабеловИнфо» та на сайті телеканалу «inshe.tv» — вийшли матеріали, які можна пов’язати із (про)російськими впливами.

В інтернет-виданні «КорабеловИнфо» 7 вересня опублікований матеріал під заголовком «Владелец НГЗ Дерипаска призвал перестать кормить Москву» про російського олігарха з посиланням на ресурс tayga.info: «Основатель одного из ведущих мировых производителей алюминия “Русала”, владеющего активами в Сибири, Олег Дерипаска заявил, что “хватит кормить Москву”». Дерипаска є одним із бенефіціарів Миколаївського глиноземного заводу.

На сайті «inshe.tv» 9 вересня вийшов матеріал під заголовком «У Путина не верят, что происходящее в Беларуси может повториться в РФ: "У нас другая политическая культура"», в якому ретранслюється позиція прессекретаря Путіна щодо політичної ситуації в Росії. Ці матеріали хоч і не стосуються України, проте занурюють миколаївських читачів у російський інформаційний контент та демонструють конфліктні ситуації під кутом зору, вигідним російським політикам.

На сайті «Первомайськ.ІНФО» 8 вересня вийшов матеріал під заголовком «Няні Зеленського» — про некомпетентне керівництво України, яке руйнує державні інститути. «Ми хабарів не даємо — і нашої правди не бачать в упор. В тому числі в ЗЕ-команді. "Зелені" нам з вами, шановні панове іноземні інвестори, розказують казочки про інвестиційних нянь і про те, що вони, ЗЕ, "не беруть". Брешуть. Беруть! Тільки думають, що хитріші всіх і обведуть нас кругом пальця. Не вийде. А "няні" їхні — це бандити різного штибу. Як класичний криміналітет, так і його побратими у погонах і владних кабінетах — з міністром Аваковим  і його радниками та іншими поплічниками включно. В тому числі народними депутатами України, яких Аваков напхав за гроші в усі депутатські групи і фракції Верховної Ради України. Як от Григорій Мамка, наприклад, нині член фракції ОПЗЖ». Матеріал опублікований анонімно й без зазначення того, що являє собою суб’єктивну думку, й лише пошук в інтернеті дозволяє знайти першоджерело і з’ясувати його автора — бізнесмена та політика з Миколаївщини Аркадія Корнацького. Оскільки колонка опублікована без зазначення авторства, викладені в ній оцінки сприймаються як факти, хоча твердження автора не є ані аргументованими, ані підкріпленими посиланнями на джерела.

Більше про ситуацію в миколаївському медіапросторі перед виборами читайте в огляді «Детектора медіа».

Херсонська область

(Про)російські наративи виявлені у 24 матеріалах херсонських медіа. Майже всі вони вийшли в одному місцевому онлайн-виданні. Найпопулярніший наратив (11 прикладів із 36) — «зовнішнє управління.

Один матеріал з ознаками проросійської пропаганди розмістили на сайті «Новости Херсонщины» — у статті йдеться про те, що радикали «развязали управляемую властью войну с инакомыслием в Украине», «представители национал-радикальных объединений, находящиеся на содержании государства» переслідують прихильників Шарія та «ОПЗЖ».

Інший матеріал із проросійським наративом з’явився в інтернет-виданні «Типичный Херсон». У матеріалі автор, посилаючись на інтерв’ю Олександра Лукашенка, пише: «Заявления украинских властей после начала протестов в Беларуси были сделаны "под диктовку американцев"». Попри об’ємний матеріал — коментарів українських представників немає.

Протягом 9 вересня в інтернет-виданнях «Херсонці», «Любимый Херсон», «Новости Херсонщины» опублікували одну й ту ж заяву місцевого депутата «ОПЗЖ», мовляв, влада «в угоду внешним управленцам» розширює нові ринки газу та електроенергії, «которые несут населению одно — катастрофический рост тарифов», звертаючись до дезінформаційної тези про «підвищення тарифів в інтересах Заходу».

Найбільше наративів проросійської пропаганди публікує херсонський новинний портал Kherson.life — майже щодня. Зазвичай це передруки статей «Страна.ua», новин із сайтів телеканалів ZIK чи NewsOne, які належать до групи Медведчука, або ж повні тексти заяв партії «ОПЗЖ».

Kherson.life передрукував інтерв’ю «Страна.ua» з нардепом Олександром Дубінським, у якому він розповідав про «зовнішнє управління» й меморандум з ЄС на 1,2 мільйона, «в обмен на которые мы полностью уступаем свой суверенитет». Інший передрук зі «Страна.ua» — «Убить офицеров, сорвать перемирие. Как “партия войны” готовит майдан против Зе из-за инспекции на Донбассе».

В одній із публікацій херсонське видання, посилаючись на статтю Politeka, пише, що всі партії перед виборами схопилися за «мир на Донбасі», але «в этом они, безусловно, проигрывают Медведчуку, который с 2014 года системно занимается этим вопросом и имеет безусловные успехи», просуваючи наратив про «рятівника Медведчука».

В іншому повідомленні на основі ефіру телеканалу ZIK йдеться про те, що до «сдачи Крыма» причетна «группа Байдена-Обамы». Одна із заяв «ОПЗЖ» вийшла на сайті під заголовком «Украинской власти мало биолабораторий Пентагона — теперь над Украиной будут летать американские бомбардировщики, способные нести ядерное оружие».

Також на сайті «Kherson.life» опублікували статтю видання «Russland.news» про ситуацію в Україні, написану з коментарів Медведчука. Мовляв, «националисты», «антироссийский истеблишмент» й «иностранные кураторы» тиснуть на країну. Згадують і «безнаказанность национал-радикалов, действующих под прямым патронатом и с согласия властей, в том числе Владимира Зеленского», залякуючи російською пропагандистською тезою про те, що в Україні панують націоналісти.

Протягом 9 вересня видання опублікувало п’ять матеріалів із тезами, суголосними російській пропаганді. Один із них «Закрытие русских школ в Украине: как и зачем это происходит — мнение». Тут два в одному: і «насильницька українізація», і «вплив Заходу». Безіменний автор «мнения» пише: українців поступово переводять на український та західний інформаційний продукт, тому в країні заборонили «российские телеканалы, соцсети и книги», головна мета освітньої реформи — «уменьшение количества людей, говорящих на русском»«а значит, идеологическая интеграция со странами Запада будет более успешной».

Того ж дня в інтернет-виданні опублікували матеріал, де, цитуючи депутата Бундестагу Роберта Шлунда (видання, які публікують проросійську пропаганду, часто посилаються саме на нього, представляючи думку всього Бундестагу), просувають тезу: «Зеленский продолжает политику Порошенко, и она привела к войне и обнищанию украинского народа».

В рубриці «блоги» на «Kherson.life» є текст із фейсбук-сторінки проросійського журналіста Михайла Мищишина — «Зеленский — это успешная попытка продать украинцам всё то же самое, что и при Порошенко, но в весёлой клоунской упаковке». Подібні «блогові» дописи із проросійськими наративими у виданні «Kherson.life» з’являються часто. Тут розміщують «думки» Андрія Портнова, ексзаступника голови адміністрації Януковича, й Руслана Бортника, завсідника телеканалів Медведчука, якого видання «Тексти» внесло до бази «псевдосоціологів».

Ілюстрації до матеріалів із дезінформаційними тезами (колажі з Порошенком, Медведчуком, Зеленським), які публікує херсонське інтернет-видання «Kherson.life», часто запозичені з ілюстрацій російської інформаційної агенції.

Одеська область

(Про)російські наративи виявлені в 22 матеріалах. Усі вони належать одному виданню — «Таймер». Щодня на сайті виходить кілька матеріалів у дусі кремлівської пропаганди.

Характерним прийомом є публікація на сайті одразу кількох матеріалів зі схожими пропагандистськими наративами впродовж одного дня. Найінтенсивніше пропагувалися посили щодо «громадянської війни», слабкості української держави та начебто глорифікації нацистів, а також важливості дружби з Росією.

У своїх дезінформаційних повідомленнях щодо окупації частин Донецької та Луганської областей сайт «Таймер» часто ретранслює тези бойовиків (українські Збройні сили у всіх тематичних публікаціях називаються «правительственные войска», а «ДНР» пишуть без лапок). Найбільше таких повідомлень за аналізований тиждень стосувалося перипетій із можливим спільним інспектуванням позицій збройних сил поблизу села Шуми («Война отменяется: Киев, ОБСЕ и ДНР проведут совместную инспекцию спорных позиций ВСУ под Горловкой»: «"В связи с тем, что мы наконец-то добились от украинской стороны проведения совместной инспекции украинских позиций, принял решение отменить приказ об устранении незаконных укреплений ВСУ в районе поселка Шумы", — заявил глава ДНР Денис Пушилин»). А інформацію про затримання СБУ мешканця Одеси, який підбурював у мережі до створення терористичних проросійських організацій на півдні України, супроводили редакційним коментарем: «ОТ РЕДАКЦИИ. Интересно, почему вообще Службы безопасности Украины волнует то, что происходит в "запрещённых в Украине соцсетях", если они в стране заблокированы уже с мая 2017 года и добропорядочные украинцы туда и не заходят?» («Призывал менять строй»: эсбэушники хотят посадить одессита за посты в соцсетях»).

Є приклади позиціонування України як антисемітської («Оберштурмфюрера дивизии СС «Галичина» Институт нацпамяти назвал «поручиком»). Усі новини з одного джерела — фейсбук-сторінки Едуарда Долінського. У двох повідомленнях впродовж тижня про суд щодо нападу на Сергія Стерненка активіста називають убивцею.

Ще одна група повідомлень — це публікації з телеграм-каналу Андрія Портнова (колишнього соратника Януковича, який протитрований як «юрист») та ютуб-каналу політика Давида Жванії з тезами про слабкість теперішньої української влади, згадками зовнішнього управління та звинуваченнями попереднього президента Петра Порошенка. Про останнього на сайті створений цілий розділ із тематичними новинами про судові справи.

Характерними також виявилися публікації різноманітних соціологічних опитувань із маніпулятивно інтерпретованими результатами, аби вони відповідали пропагандистських тезам про зневіру українців у виборах, владі й майбутньому. Показовий приклад проросійської пропаганди — публікація «92,5 % одесситов говорят по-русски — опрос». Сайт публікує результати «опитування» так званого «Киевского центра реформ и развития», проте в матеріалі немає гіперпосилання на джерело-дослідника, а сам центр неможливо знайти в інтернеті. Цю інформацію того ж дня (10 вересня) дещо під іншим кутом розмістили на сайті одеського інформаційного агентства «Репортер»Социологи узнали об электоральных предпочтениях одесситов в преддверии местных виборов»). Це дослівне відтворення публікації на сайті медіагрупи «ГолосUA», яка асоційована із колишнім лідером компартії в Україні Петром Симоненком.

Також впродовж тижня на сайті було дві публікації про російську вакцину від коронавірусу та відмову України від її використання нібито на шкоду собі ж («Российская вакцина от коронавируса поступила в продажу — Украина отказывается от неё»). На окрему згадку заслуговує також публікація про розслідування проти колишнього очільника Інституту національної пам’яті Володимира В’ятровича, інформацією про яке маніпулюють і російські пропагандистські медіа («ГБР заподозрило Вятровича в хищениях при организации шикарного банкета в память о голодоморе»).

Харківська область

Протягом тижня в харківських ЗМІ та соцмережах (про)російські пропагандистські наративи практично не траплялися. Єдиний зафіксований приклад — вживання наративу «Медведчук — надія України» у виданні «Харьков. Комментарии»: «Юрий Бойко: некомпетентная нынешняя власть должна уйти, освободив место профессиональным руководителям. "Это то, чем занимается сегодняшнее правительство. Оно гробит экономику. Заводы, предприятия заработают только тогда, когда будет государственная политика, нацеленная на реальный сектор экономики, на его поддержку, а не на беготню по миру с протянутой рукой за кредитами в попытке продержаться месяц-два за счет того, что где-то что-то перехватили. Сегодня мы видим, что идет процесс деиндустриализации нашей страны и по Харькову это особенно видно, потому что Харьков всегда был промышленным регионом с очень высоким интеллектуальным и промышленным потенциалом", — сказал сопредседатель партии оппозиционеров», — йдеться в матеріалі.

Донецька область

(Про)російські наративи виявлені в чотирьох матеріалах двох телеканалів області — «Телебачення Слов'янська — С-плюс» і ТРК «Бахмут». Хоча замовні матеріали на користь «Опозиційної платформи — За життя» є й в інших медіа, саме ці канали вирізняються особливо активним просуванням інтересів «ОПЗЖ». Головна тема цих наративів — скасування виборів у частині об’єднаних територіальних громад Донеччини та Луганщини. Причиною скасування називали те, що влада неспроможна відстояти інтереси робітників та забезпечити робочі місця.

На перший тиждень моніторингу припало святкування 77-річчя визволення Донбасу від нацистських загарбників. Тож політики висловлювали шану ветеранам Другої світової війни, й медіа були заповнені матеріалами про допомогу ветеранів. Та саме в цей час «ОПЗЖ» провела низку мітингів у різних містах регіону. Саме цим мітингам були присвячені матеріали із проросійськими наративами. Спікерами в них є члени «ОПЗЖ», зокрема Юрій Бойко та Наталія Королевська.

У сюжеті «С-плюс» від 7 вересня про відзначення річниці звільнення Костянтинівки від нацистів йдеться про мітинг «ОПЗЖ», а головною героїнею є Наталія Королевська. У сюжеті наголошують: місто потерпає, бо не працюють заводи, й лише «ОПЗЖ» може «перемогти зубожіння і непрофесійність». У матеріалі є цитати місцевих мешканців, які дякують Королевській і Медведчуку.

В цьому ж випуску новин Королевська з’являється на Дні міста Слов’янська із прапорами «ОПЗЖ» в кадрі. Тут вона заявляє, що мир на Донбасі потрібно повернути в усі можливі способи.

Риторику втоми від війни та некомпетентності влади продовжував протягом тижня на каналі і Юрій Бойко. Він тут боровся за права місцевих мешканців обирати місцеву владу. І його гасла активно повторюють журналісти: «Потребують вирішення побутові та комунальні негаразди, питання працевлаштування та можливості обирати місцеву владу. Хто це у змозі зробити — в наступному сюжеті»; і синхрон Бойка: «Як сталося так, що влада, Зеленський і його команда позбавили людей права обирати місцеві органи влади? Абсолютно цинічне порушення конституції. Вибори все одно будуть! Переборемо, змусимо, виберемо».

«"Опозиційна платформа — За життя" використовує всі можливі методи, щоб захисти права півмільйона людей обирати та бути обраними», — каже журналіст у сюжеті. Лунають у матеріалах за участі Бойка й тези про слабкість центральної влади, співзвучні з кремлівським наративом про розпад України.

Та сама риторика у матеріалі ТРК «Бахмут» 9 вересня. Мітинг «ОПЗЖ» в Бахмуті, багато прапорів «ОПЗЖ», плакатів, незадоволені мешканці, які вимагають приходу до влади «ОПЗЖ», члени якої єдині професійні та чесні. Самі ж члени «ОПЗЖ» наголошують, що чинна влада обдурила Донбас. «Скористатися людьми для приходу до влади, а потім позбавити їх права голосу — чи це не свавілля?» — говорить голова місцевого осередку «ОПЗЖ» Валерій Слесарев.

В онлайн-медіа, наприклад, на сайтах «Маріуполь.Сіті» чи «0629», також виходили матеріали в інтересах «ОПЗЖ», однак у них не було явних проросійських наративів. Те саме стосується медіа, які контролює Рінат Ахметов: у них переважно виходили піар-матеріали про фонд Ахметова без проросійського політичного підтексту.

Читайте також

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2709
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2020 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду