«Благополєпіє»

24 Липня 2010
11758
24 Липня 2010
12:20

«Благополєпіє»

11758
Чому влада не забезпечила інформаційних контрзаходів, тим більше знаючи неоднозначність поведінки та висловлювань Кирила? Адже про «єдиний народ» в незалежній країні він каже далеко не вперше
«Благополєпіє»

21 липня Національне радіо транслювало богослужіння Патріарха Московського та всієї Руси Кирила під час освячення Спасо-Преображенського кафедрального собору в Одесі. Позбавлені можливості бачити гіпнотичний блиск патріаршої церемонії, радіослухачі мали змогу більше вслуховуватися в текст сказаного.

 

Але насамперед про інше. Чи правомірним було таке широке інформаційне висвітлення візиту патріарха, яким воно було? Із формального погляду, так: керівник однієї з найбільших конфесій цілком мав на те право. Хоча візит Папи Римського Івана Павла ІІ 2001 року телебачення та радіо так широко не висвітлювали. Що ж до фактичного погляду, то влада - якщо вона, звісно ж, вважає патріарха духовною особою, а не своїм начальником - мала б забезпечити інформаційні контрзаходи, тим більше знаючи неоднозначність поведінки та висловлювань Кирила. Адже про «єдиний народ» в незалежній країні він каже далеко не вперше. Але замість контрзаходів ми отримали режим найбільшого інформаційного сприяння.

 

Іншим запитанням є от яке: чи випадковим був візит патріарха саме до Одеси - міста, де радикальні проросійські організації виявляють чималу активність? Так, було освячення собору. Але чи кожне освячення кафедрального собору хай навіть у найбільших містах України проводив сам Патріарх Московський?

 

Під час богослужіння в патріарха Кирила трапилася одна обмовка. Розповідаючи про руйнування храмів, він сказав: «И вот это благопо... благолепие было разрушено!». Обмовитися, звісно ж, може кожен. І прискіпуватися до обмовок, узагалі-то, є дурним тоном. Якби ж тільки ця обмовка не була такою промовистою й такою показовою! Навряд чи будь-який фізик, навіть після виснажливої тригодинної доповіді десь на конференції, може випадково назвати експеримент екскрементом. Бо слово «експеримент» - це вербальне «я» будь-якого фізика, це слово з основної його лексики, так само міцно вкорінене в його підсвідомості, як «мама», «тато» і «дай». Жоден філолог отак от помилково не переплутає лексикон із силіконом.

 

Слово «благолепие» - це професійна лексика будь-якого церковнослужителя, а тим більше такого високого рангу. Та лексика, до якої він не лише звик, а якою він мислить (чи то мав би мислити) - і, радше за все, мислить не лише у своєму кабінеті з десятої до шостої, окрім вихідних. Натомість слово «благополучие» (чи, може, ви пригадаєте ще яке-небудь слово, що починалося б із «благопо»?) - з публічного лексикону політиків та інших майстрів розповідати про народне щастя.

 

Ця обмовка стала зайвим доказом: до України приїхав не патріарх Кирил. До України приїхав громадянин Російської Федерації Владимир Гундяєв - і не просто сякий-такий громадянин, а високий державний чиновник Російської Федерації. Приїхав для того, щоби вести в Україні антидержавну пропаганду, зміст якої входить у непримиренну суперечність із Конституцією та законодавством України. І робити це за сприяння найвищої української влади. А державні телебачення та радіо України цю пропаганду транслюють.

 

Власне, з таким самим успіхом до України міг приїхати Юрій Лужков. От тільки якби його виступи так старанно транслювали державні телебачення та радіо, це виглядало б зовсім дивно. Натомість транслювати пропаганду у виконанні патріарха Кирила був нібито цілком слушний привід. Та й персоною нон-ґрата його не оголосиш, і трансляції публічних виступів його не позбавиш - одразу виникне привид «втручання держави у справи церкви» та «дискримінації канонічного православ'я». Дуже зручна постать - патріарх.

 

Отут і виникає підозра: саме приводом усе, що сталося, й було. І освячення Спасо-Преображенського собору в Одесі також було лише приводом. Зрештою, освячувати його міг і один із ієрархів УПЦ (МП). (Коли стосувалося справ суто релігійних, патріарх «дотримався протоколу» й вів мову про «и Украинскую Православную Церковь, и Русскую Православную Церковь»). Метою ж був зміст того, що казав патріарх Кирил. І ніс він українцям не так послання від Дмитрія Медвєдєва та Владимира Путіна, як послання від Віктора Януковича. Сприяючи якнайдетальнішому і якнайповнішому - аж до повної неадекватності - поширенню його промов державними радіо та телебаченням (а Національне радіо транслювало 22 липня ще й його зустріч із громадськістю Одеси), це українська влада вкладала до вуст Кирила те, що не наважується поки що висловити від власного імені.

 

Чи знала влада, що патріарх казатиме саме те, що казав? Поза всяким сумнівом. Чи мала вона змогу дистанціюватися від того, що казав патріарх? Так само поза всяким сумнівом. Передусім, президент (а про його не надто формальні стосунки з патріархом не писав лише лінивий) міг напередодні візиту попросити Кирила утриматися від позарелігійних висловлювань. (Про те, щоб нинішня українська влада поставила таку офіційну вимогу, годі й думати.) А ще навіть не сам президент, а його Адміністрація вже постфактум могла би зробити офіційну заяву такого, наприклад, змісту: «Адміністрація президента України висловлює жаль із приводу того, що патріарх Кирил припустився висловлювань, які мали суто політичний характер». Подібні заяви могли би зробити НТКУ та НРКУ від свого імені. Хто-небудь із високих урядовців - тих, кого пов'язують із Януковичем - міг би оприлюднити нібито свою приватну думку. Історія світової дипломатії знає безліч способів висловити незгоду й дипломатично, й так, щоб усе стало загальнозрозумілим. Нічого подібного не сталося.

 

Тож усе, що казав Кирил, і взагалі все, що відбувалося під час освячення собору в Одесі, визначало хвороби не російської, а української влади. І діагнозів тих - цілий букет.

 

Під кінець церемонії освячення пролунав такий пасаж (на жаль, дослівної цитати не знайшов, тож цитуватиму за пам'яттю): «Когда мы были ещё одной страной, под властью благочестивых императоров страна наша пядь за пядью прирастала новыми землями, принося на них свет православия; они сами становились рассадниками (з наголосом на четвертий склад, «кам». - Б.Б.) православия».

 

Отже, благочестиві імператори. У даному разі йшлося, певно, про Катерину ІІ. Достатньо згадати, в який спосіб вона зійшла на трон, щоб одразу ж виникло запитання: то, може, це патріарх дав дороговказ усім заміжнім жінкам, як можна стати благочестивими?

 

Що ж до діагнозів, то, по-перше, ми бачимо нерозривне поєднання релігії вже не з політикою, а з самою державою. Що суперечить, до речі, Конституції. Напевне, саме такий стан речей відповідає переконанням нинішньої влади. По-друге, тут є неприховане виокремлення однієї конфесії як «такої, що несе світло» (а що несуть решта?) - знову ж таки, в контексті суто державного життя. От, до речі, цікаво: якби під час перебування Папи Римського де-небудь у Мексиці, а радше в Перу, пролунали розповіді про благочестивих іспанських королів, прирощення земель п'ядь за п'яддю та світло, яке все це несло, - чи не закидали б тут само Папу помідорами? Наслідки, які мав би подібний виступ, навіть уявити важко - причому наслідки не для Папи Римського, а для католицької церкви. От тільки католицька церква давно покаялася... Про те, щоб РПЦ покаялася бодай у чомусь бодай коли-небудь, особисто я ніколи не чув. Вона несла світло, й на тому крапка.

 

А як вам «світло православ'я», принесене українцям «благочестивою» імператрицею? Чи, може, промовець мав на увазі не українців, а когось іншого - турків там чи євреїв? То про масове сприйняття ними «світла православ'я» від «благочестивої» імператриці так само нічого не відомо. Тож от вам третій діагноз: наплювальницьке ставлення до української історії - та, власне, взагалі до України й узагалі до історії.

 

А далі стає вже зовсім важко підбирати визначення й характеристики. Адольф Гітлер, «прирощуючи арійські землі п'ядь за п'яддю», теж знаходив цьому цілком «благочестиві» обґрунтування. І Йосиф Сталін знаходив. А взяти Афганістан 1979 - 1989 років, із понад мільйоном жертв із афганського боку, декількома десятками тисяч із радянського, війною, що триває от уже понад тридцять років, і кінця якій не видно, інтелігенцією та кваліфікованими робітниками, що розбіглися світ за очі всі до одного? СРСР теж робив ніщо інше, як ніс туди якесь там світло. Дуже давній світогляд, що бере витоки ще за первісних часів: ми - світло, інші, чужі - темрява, «тьма». То що ж, виходить, наша влада виправдовує будь-які загарбницькі дії? Вона вважає їх за норму сучасної політики? Вона вважає, що критерієм успішності держави є «прирощення земель»? Виходить, що вважає.

 

Чимало критиків звинувачували попереднього президента у ретроградстві, в оберненості назад, у несучасності. Надавши патріархові Кирилові режим найбільшого сприяння у поширенні його пропаганди, нинішня влада засвідчила таке своє ретроградство, що жах бере. Останніх двох із половиною століть вона, здається, й не помітила. І якщо одного чудового дня вона змінить костюми й туфлі зі страусячої та питонячої шкіри на камзоли та напудрені перуки, вже й не дивно стане.

 

Ця обставина, цілком може бути, взагалі багато що пояснює. Зокрема, й відносини влади з суспільством, і політику щодо ЗМІ. Імператорський двір - от що править за гідний наслідування взірець президентської команди.

 

Можна, звісно ж, зауважити: попередня влада теж не надто розрізняла державне та церковне - взяти хоча б зусилля попереднього президента до створення помісної православної церкви. То, може, й справді: змінився знак, але не змінилася якість? Але хіба ж іще півроку тому українцям давали так відверто зрозуміти, яка конфесія є єдино правильною? Хіба ж так відверто навіювали думку: був «золотий вік», до якого треба повернутися?

 

То для чого ж влада забезпечила потужну інформаційну підтримку візитові патріарха Кирила з його цілком прогнозованими сентенціями? Так, для втовкмачування українцям ідеї нерозривності з Росією, невіддільності від неї та «зрадницького» характеру будь-яких спроб посісти у світі самостійне місце. До речі, все це має й суто практичний аспект: нинішня влада вустами патріарха делегітимізувала опозицію - буцімто «зрадницьку». Але головним, як видається, було інше послання - послання про «благочестивість» тих відносин між владою та суспільством, які існували за прадавніх часів. Послання про імперську Росію як про модель для копіювання та наслідування.

 

Фото - УНІАН

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
У зв'язку зі зміною назви громадської організації «Телекритика» на «Детектор медіа» в 2016 році, в архівних матеріалах сайтів, видавцем яких є організація, назва також змінена
, для «Детектор медіа»
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
11758
Читайте також
17.09.2010 12:10
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
21 050
31.07.2010 08:30
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
26 402
27.07.2010 17:20
Отар Довженко
26 897
25.06.2010 10:39
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
16 126
19.06.2010 09:45
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
21 768
31.05.2010 20:22
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
18 988
20.05.2010 14:06
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
44 640
25.04.2010 11:20
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
27 239
22.03.2010 16:05
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
38 936
04.03.2010 13:31
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
32 753
16.02.2010 06:44
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
25 216
08.02.2010 09:54
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
24 355
01.02.2010 17:28
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
58 060
25.01.2010 16:59
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
22 242
18.01.2010 15:27
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
12 566
18.01.2010 10:19
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
24 559
28.12.2009 13:53
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
18 911
17.12.2009 07:46
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
11 138
05.12.2009 02:00
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
34 410
28.11.2009 09:18
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
19 558
18.11.2009 07:49
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
33 868
10.11.2009 12:00
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
12 885
29.10.2009 09:15
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
25 562
20.10.2009 18:17
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
19 318
13.10.2009 15:08
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
34 903
29.09.2009 11:25
Борис Бахтєєв
, для «Детектор медіа»
34 548
Коментарі
21
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Тру
5230 дн. тому
Та який там духовний зміст... Ти що, москалі от-от сало все з"їдять - що тоді буде, а? Ти, що не знаєш про страшні зазіхання імперців - значить ти ненормальний українець :)))))))))))
Игорь
5230 дн. тому
А о нравственном и духовном содержании и наполнении визита ни у кого (включая автора статьи) не хватает ума поговорить ? Всё таки приехало духовное лицо православной церкви. Или признак "свой-чужой" важнее ? Ну это, конечно, - естественно. Для одержимых. Кои здесь и водятся.
Злой
5230 дн. тому
Алло Крылатый! Может для тебя это будет открытием, но помимо Киева на Украине есть еще и другие города. Кстати там тоже был Патриарх. Или там не народ, а быдло? Народ только в Киеве?
Тру
5231 дн. тому
Взагалі, наскільки гидко і тупо, чіплятися до звичайної обмовки. Ще й з цього будувати цілу конспірологічну теорію. Що поробиш, такий інтелектуальний рівень у неандертальців...
Тру
5231 дн. тому
Хочете, чи ні, але Україна вже поділена на дві цивілізаційні частини... І те що для декого зазіхання імперців, для інших українців - це дружба з братнім народом... В житті рідко буває ділення на біло-чорне, все є відтінки сірого, і на це треба зважати, а не волати, про те що маскалі сало з"їдять :)
Krylatyj
5231 дн. тому
Злому. Щодо народу, який прийшов до благолєпія: У новинах на 1+1 пройшло - "у Києво-Печерській лаврі ввірян до патріарха не допустили". То про який народ мова? У суботу проїжджав повз Либідську, то біля дороги, де РПЦ(таки РПЦ, хоч і УПЦ Московського патріархату) понаставляли бігбордів "Україна вітає патріарха". Може православні Київського патріархату, чи автокефальної церкви, а може греко-католики, українські мусульмани? Та ще й вітаємо провокатора - обьеденителя Русскага міра. Ігорю. На вашу думку, мабуть краще ділити Україну на частини, ніж боронити Україну від зазіхань імперців?
Тру
5232 дн. тому
Мене завжди цікавила природа недолугості западенського націоналізму. Але зараз я це сприймаю, як біологічний факт. Що поробиш, еволюція справа поступова, неандертальців серед розумних людей вистачає. Просто не хочеться, щоб від цієї тупості, страждали нормальні люди.
Чара
5232 дн. тому
Між іншим, від таких російськомовних коментарів, як stasyuta, іноді більше толку, ніж від ФСБешних тролів, які вже повиучували українську на рівні, достатньому, щоб прикидатися нашими студентами і менеджерами. І коментити так, що "попіл Клааса" починає бити у груди кожного нормального українця.
Тру
5232 дн. тому
Фігей-фігей, тільки спочатку пиши вже на українській мові - псевдопатріоте... Я вважаю, що між українцями дуже багато близького, і процес інтеграції має бути. І найкраще це робити через церкву... А те, що будь яка релігія використовує політику - то хіба це така дивна новина, панове???
Тру
5232 дн. тому
Фігей-фігей, тільки спочатку пиши вже на українській мові - псевдопатріоте... Я вважаю, що між українцями дуже багато близького, і процес інтеграції має бути. І найкраще це робити через церкву... А те, що будь яка релігія використовує політику - то хіба це така дивна новина, панове???
Тру
5232 дн. тому
Фігей-фігей, тільки спочатку пиши вже на українській мові - псевдопатріоте... Я вважаю, що між українцями дуже багато близького, і процес інтеграції має бути. І найкраще це робити через церкву... А те, що будь яка релігія використовує політику - то хіба це така дивна новина, панове???
Тру
5232 дн. тому
Фігей-фігей, тільки спочатку пиши вже на українській мові - псевдопатріоте... Я вважаю, що між українцями дуже багато близького, і процес інтеграції має бути. І найкраще це робити через церкву... А те, що будь яка релігія використовує політику - то хіба це така дивна новина, панове???
stasyuta
5232 дн. тому
Я фигею с комментариев на сайте! Либо их пишут очень недалекие люди, либо латентные или открытые ненавистники Украины. Во втором случае - вон нафиг с украинского сайта. Ибо его дело - давать точку зрения умных людей, поддерживающих будущее Украины, а не измышлизмы московских пропагандистов. Кирюша приехал сюда с пропагандистской целью - агрессивный, наглый, самовлюбленный и далекий от Бога человек. Украинская общественность вправе защищаться от этого "благодетеля". И не ее беда, что неадекватное меньшинство выбрало такую власть, которая попу целует руки (так делают провинившиеся зэки в тюрьме), а не защищает свой народ!
Игорь
5232 дн. тому
Интересно, предоставит "Телекритика" свои "страницы" альтернативной точки зрения ? Не основывающейся на тезисе "Чем Украина дальше от России, тем лучше (для кого-то ?)". Ведь суть то - именно в этом. Опять видна основная задача: разделять и властвовать. А всё остальное (в том числе и подобные "аналитические" материалы) - заказной пи-ар.
Злой
5232 дн. тому
Вот и я хочу спросить Бориса, -"Чому влада не забезпечила інформаційних контрзаходів, тим більше знаючи неоднозначність поведінки та висловлювань Кирила? Адже про «єдиний народ» в незалежній країні він каже далеко не вперше". Безобразие. А самое интересное, ты видел сколько народу пришло на встречу с патриархом, пока ты свою статейку сочинял? Народ куда девать будем? А Боря?
Бодя (Київ-Львів)
5233 дн. тому
1. Усе вірно. По поличках розікладено. 2. А на інтонації я теж увагу звернув - Гундяєв проповідує наче гебіст дисидента допитує. 3. Януковицька влада перед цим генерал-патріархом прогинається так, що дивитися гидко.
АЛександр
5233 дн. тому
Лариса ----------------------------- Автор просто удачно привел пример(это насчет немцев), а насчет политики там автору нечего было приплетать, там и так понятно что есть политическая подоплека!!!!Откройте глаза пересмотрите его визит и его речь, и хватит наивно полагать что он печется про служение Богу!!!!
Лариса
5234 дн. тому
Автор ты бредишь. Смешал все до кучи политику веру немцев за чем-то приплел.
нихао
5234 дн. тому
Абсолютно понятно, что визит пана Гундяева политический. Во всем его облике четко виден КГБист. Один только тембр голоса ("металлический") чего стоит. С автором согласен на все 100.
Сергій Грабовський
5234 дн. тому
Гундяєв - не "керівник однієї з найбільших конфесій", а керівник однієї з найбільших церков (якщо, звісно, сергіанці - це церква, а не ідеологічний відділ ЦК КПГБ). А перша постать у православ"ї - Костянтинопольський патріарх. А все інше правильно.
АЛександр
5234 дн. тому
Нда полностью согласен с автором!!! Религия это только прикрытие! Мне это уже давно стало ясно, его визит только политический!!!
Долучайтеся до Спільноти «Детектора медіа»!
Ми прагнемо об’єднати тих, хто вміє критично мислити та прагне змінювати український медіапростір на краще. Разом ми сильніші!
Спільнота ДМ
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду