Спецоперація Росії зі звинувачення України в «розстрілі мігрантів»

Спецоперація Росії зі звинувачення України в «розстрілі мігрантів»

2 Грудня 2021
2638
2 Грудня 2021
15:54

Спецоперація Росії зі звинувачення України в «розстрілі мігрантів»

Олекса Шарабура, Юлія Пухнаста «Без брехні»
2638
Пам’ятаєте історію з «кровожерливими” єгерями з 61 бригади, яку розігнала скабєєва та всі інші пропагандисти. Нібито наші військові обіцяли знищувати диверсантів, які будуть прикидатися мігрантами. Вчора російські пропагандисти використали цю заготовку: поширили фейк, про «розстріл мігрантів військовими 61 бригади».
Спецоперація Росії зі звинувачення України в «розстрілі мігрантів»
Спецоперація Росії зі звинувачення України в «розстрілі мігрантів»

Розслідування фактчекерської команди Без брехні

Слід зазначити, що ця операція була гарно спланована і організованою. Використовувалися одночасно кілька джерел внесення фейкової інформації. Поширили через авторитетне видання. Розносили синхронно за кілька хвилини після появи фейкового джерела по телеграм-каналах. Для міжнародного резонансу поширили на англійській у твіттері і на арабський світ через впливові фейсбук сторінки.

ДЖЕРЕЛА ПОШИРЕННЯ:

  1. Новина з посиланням на “власні джерела” в Прикордонній службі, на місцевому сайті Житомирньюс про інцидент на кордоні з застосуванням зброї.
  2. Відео з тепловізора з написом PRILUKI і датою 29 листопада, на якому зображено ніби-то розстріл групи людей і складання тіл, поширене зі справжнього акаунту військового
  3. Фейковий скріншот нібито зі сторінки Прикордонної служби України з повідомленням про інцидент на кордоні, в ході якого довелося відкрити вогонь по затримуваних.

ХРОНОЛОГІЯ ТА СПОСІБ ПОШИРЕННЯ

30.11.2021 08:05 Першим поширили повідомлення на регіональному сайті Житомир ньюс:
За даними наших джерел у Державній прикордонній службі України, 29 листопада, близько 4 години ранку на білорусько-українському кордоні стався інцидент із застосуванням вогнепальної зброї.  У зоні відповідальності Житомирського загону силовиками було припинено спробу переходу державного кордону України групою порушників східної зовнішності. Про кількість затриманих і постраждалих інформації немає. У прес-службі Державної прикордонної служби України відмовилися будь-яким чином прокоментувати цю інформацію.  

Зверніть увагу на загострення уваги на “східній зовнішності” порушників.

Ця новина не використовувалася ніким 30 листопада і лише з 14:40 1 грудня деякі російські пабліки почали посилатися і на неї як на легітимне джерело. https://t.me/vityzeva/42522

Зараз, після видалення інших джерел, почали використовувати його, як підтвердження, що перші згадки були до появи відео 1 грудня. Так об 11:24 зявляється пост з посиланням та скріншотом саме житомирського видання https://t.me/neoficialniybezsonov/5704

01.12.2021 о 13:36  у фейсбук опублікували відео нібито “розстрілу мігрантів” 

Завантаження здійснили від імені чинного військового полковника Василя Румака

На відео через ІЧ бачення видно близько 26 фігур людей, які рухаються в кадрі справа наліво. Потім з-за камери вибігає 4-5 людей зі зброєю і починають нібито вести вогонь. Деякі фігури падають. Далі помітний монтаж відео, зміна сцени і на наступних кадрах вже видно купу умовно тіл людей, і на цю купу невідомі нібито  стягують інші тіла. В лівому верхньому куті відео є напис CAM31 PRILUKI та час 29.11.2021 03:15-04:25. 

Публікація супроводжувалася коментарем: Знайомий надіслав відео зі стріляниною. Каже що з 61 бригади. Знято в ІЧ діапазоні. Розстріляли якусь групу. Наші чи ні, сказати важко. Та й у кого стріляють, теж є питання, хоча упевнено можна говорити, що ті, яких валять без бойового досвіду. Що до мене, схоже на провокацію чи…” 

Тут уже згадується 61 бригада, яка минулого разу фігурувала, як єгерська, у скандалі з постом у фейсбуці, про те, що диверсантів, які будуть прикриватися мігрантами будуть знищувати. 

Пізніше Василь Румак в коментарі Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки зазначив, що його профіль у фейсбуці зламали і відео виставляв не він.

Вже буквально за 9 хвилин після публікації відео це ж відео публікує ( не репостить) у фейсбуці такий собі “Юрій Іванов” з Курська

У пості закидається вже «доповнена» версію фейку. 

Так автор заявляє, що це відео було опубліковане українським військовим, але не вказує Василя Римакаяк джерело. 

Далі Іванов пише незрозумілу на той момент фразу, що відео з’явилося завдяки Рінату Ахметову, без пояснення його ролі. Цього тексту не було в первісному коментарі «від Василя». 

Ахметов, нібито, «завжди виступав проти насилля. Поява відео “за участі українських військових” дискредитує Зеленського в очах Заходу».

Далі у пості стверджується, що події на відео це результат анонсованої ще 26 листопада Україною операції з посилення кордону з Білоруссю «Полісся». 

Одночасно з цим постом о 13:45  з’являється перша публікація у Вконтактє про це відео з повністю аналогічним текстом про Ахметова. 

Зауважте, що єдиним джерелом вказують відео від військового, а не сайти новин, проте 61 бригада з оригінального посту Василя Румака – не згадується.

О 14:02 на телеграм-каналі Охранитель з`являється відео з текстом де присутнє і посилання на фейсбук військового, що поширив відео і версія «від експертів», що поява відео пов’язана з Ахметовим, у якого конфлікт з Зеленським, і поява відео дискредитує Зеленського перед партнерами.

Тут же повторюється меседж, що це операція «Полісся» і стріляли військові, а не прикордонники. Що це військові  61 опбр не згадується. 

ЗЛАМ АВТОРИТЕТНОГО ВИДАННЯ ДЛЯ СТВОРЕННЯ ЛЕГІТИМНОСТІ ДЖЕРЕЛА

О 14:35 години 1 грудня зламують сайт Детектор Медіа і розміщують на ньому матеріал з версією фейку про 61 “оТБр”, Ахметова та додатковим «офіційним» джерелом – фейковим скріншотом новини від Прикордонної служби від 29 листопада. 

Матеріал розміщують заднім числом, щоб показати час виходу на сайті 29 листопада 20:25. Натомість перша поява відео, скріншоти з якого розміщені у матеріалі, відбулася лише 1 грудня. Тобто ніяк у матеріалі 29 листопада не могли посилатися на це відео. 

 В матеріалі під назвою “Хід короля. Ахметов завдає удару у відповідь”, «пояснюється» роль Ахметова: він нібито викупив відео з «розстрілом мігрантів» 61 “отбр” і виставив його для того, щоб дискредитувати Зеленського, і таким чином помститися за деолігархізацію.

Така версія творцям фейку має здаватися правдоподібною після публічних звинувачень Зеленського в бік Ахметова в підготовці перевороту. Але у російських джерелах згадка про Ахметова з’явилася раніше появи цього пояснення. Текст «новини» написаний  з помилками, помітно що перекладався з російської.

Окрім скріншотів з відео, яке «купив Ахметов», а розмістив чомусь військовий, в матеріал включено новий фейковий елемент легітимізації  — нібито скріншот з офіційної сторінки новин Прикордонної служби, де повідомляється про інцидент на кордоні. Датована «новина» 14:20  29 грудня. Насправді такої новини на сайті відомства ніколи не було. В тексті на фейковому скріншоті знову з`являється «61 бригада». Але помилково називається 61 отбр ЗСУ замість вірної назви 61-ша оПБр. Також у новині присутні помилки у назві області «ЖитоРМинщині» та в інших словах. Весь текст новини написаний жирним шрифтом, яким у справжніх новинах на цьому сайті пишуть лише підзаголовок. На «скріншоті» від нібито 29 листопада показані стоп-кадри з того самого відео, яке вперше з`явиться лише 1 грудня. Окремо розміщено фрагмент скріншоту відео з великим написом CAM31 PRILUKI, щоб підтвердити, що це те саме відео з українсько-білоруського кордону біля села Прилуки Житомирської області. 

Державна прикордонна служба 1 грудня о 16:41 у себе на сайті та фб сторінці спростувала фейкове відео і заявила, що жодних груп мігрантів на кордоні з Білоруссю виявлено не було. https://bit.ly/3Ewl3T7

Фейковий скріншот з новиною від Прикордонної служби про цю подію спростовано не було, що свідчить про те, що Прикордонна служба не взяла його до уваги, адже він, окрім сайту Детектор Медіа та кількох каналів, не набув розповсюдження, як окремий фейк. У всіх місцях скріншот був однаковим. 

Детектор Медіа виявив розміщення фейкового матеріалу, датованого 29 листопада, лише після повідомлень користувачів, що на Детектор посилаються, як на найстаріше джерело фейку. Новину у себе вони видалили, про що розмістили повідомлення о 18:15. https://bit.ly/3G5pDrE  Але меті фейкотоворців це не завадило – почалося масове поширення новини з посиланням на Детектор Медіа

Так уже о 14:38, тобто вже через три хвилини після публікації «позавчорашньої новини» на Детекторі, з’являється пост в телеграм-каналі “неофтальньій безсонов” зі скріншотом новин детектора. https://t.me/neoficialniybezsonov/5680

Наступна поява скріншота відбулися о 14:42. Після цього пішли масові репости. В жодному повідомленні не надається посилання на саму новину, адже фекарям було зрозуміло, що Детектор Медіа після виявлення зламу видалить її. Також немає жодної згадки про цю статтю до справжнього часу її публікації на Детекторі – 14:35 1 грудня. 

ОТЖЕ ЦИКЛІЧНА ЛЕГІТИМІЗАЦІЯ ФЕЙКУ ЗІ СПОТВОРЕНИМ ХРОНОЛОГІЧНИМ ПОРЯДКОМ ВИГЛЯДАЄ ТАК:

  • посилаються на відео від 13:30 1 грудня 
  • потім на нібито видалену новину від прикордонників від 14:20 29 листопада, «скріншот» якої міститься в матеріалі від Детектор.Медіа, який нібито вийшов 20:05 29 листопада . Хоча в самому матеріалі посилаються на відео від 1 грудня.
  • деякі поширювачі посилаються на житомирську місцеву новину від 08:05 30 листопада

Окрім поширення на численних російських та проросійських телеграм-каналах, з посиланням на сторінку з  відео військового Василя  та скріншотами новини Детектор Медіа, новину про «розстріл мігрантів» активно поширили в англомовному твітері. 

На фейсбук сторінці москвасіті, який ведеться арабською мовою і має 250 тисяч підписників, поширили версію, що мігрантів зі східних країн розстріляли бійці 61 окремої піхотної єгерської бригади в ході операції Полісся. Там же озвучують версію про Ахметова, який змушений був оприлюднити відео, бо виступав проти насилля.https://bit.ly/3EjxNMv

Новим доповненням фейку є спроба зв’язати відео та заяву Лукашенка від 29 листопада, про те, що на білоруську територію підкидають загиблих мігрантів у спальних мішках.https://bit.ly/3xNrQVN

 Але у заяві Лукашенка йдеться про білорусько-литовський кордон. Проте всю новину не публікують, а лише скріншот зі словами Лукашенка без вказання Литви. https://bit.ly/3G5tpkO

Головними меседжами, які намагаються просунути поширювачі провокації є:

  •  Україна накопичила війська поблизу кордонів з Білоруссю, що становить загрозу союзній державі 
  • з 24-26 листопада ЗСУ проводиться операція “Полісся” по недопущенню мігрантів в Україну
  • саме військові ЗСУ, а не прикордонники “розстріляли мігрантів”

Ці фейкові тези намагаються подати, як агресивну поведінку України, яка загрожує Росії.

Олекса Шарабура, Юлія Пухнаста «Без брехні»
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2638
Коментарі
0
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Підтримай нас! Стань частиною проєкту!
Щодня наша команда готує для вас найсвіжі та незалежні матеріали. Ми будемо надзвичайно вдячні за будь-яку вашу підтримку. Ваша підтримка – це можливість зробити ще більше!
Підтримати нас
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду