17:50 / 26 Жовтня 2020
13:02
Неділя, 30 Серпня 2020

«Розіп’ятий хлопчик» від «ОПЗЖ». Моніторинг теленовин 17–22 серпня 2020 року

2 146
Проросійські політики та їхні медіа використали скандал на відборі до дитячого «Євробачення» для піару «ОПЗЖ». Моніторинг новин «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112» та 5 каналу. Інфографіка.
«Розіп’ятий хлопчик» від «ОПЗЖ». Моніторинг теленовин 17–22 серпня 2020 року
«Розіп’ятий хлопчик» від «ОПЗЖ». Моніторинг теленовин 17–22 серпня 2020 року

Протести у Білорусі активно висвітлювалися в українських теленовинах і становили значну частину випусків. Але відсоток української політики після літнього затишшя вже зростає. Поки що у випусках не надто явно проявляється підготовка до місцевих виборів. На неї натякають хіба що новини про протести з вимогами забезпечити голосування на прифронтових територіях. У новинах часто фігурував президент, який відвідує регіони, при цьому, як зазначили на 5 каналі, використовуючи елементи агітації перед місцевими виборами. Гучною політичною новиною могла би стати відставка керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, але половина каналів полінувалися якісно розкрити цю тему.

«Опозиційний» Робертіно Лоретті

Співак-підліток Робертіно Лоретті був шалено популярним у Радянському Союзі. Не лише через свій винятковий голос, а й завдяки політичній доцільності. Міф про сина італійського комуніста, якого експлуатує капіталістичний світ, використовувала радянська пропаганда. І от до подібної маніпуляції вдалися проросійські телеканали вже сучасної України. Протягом тижня «Інтер» та «112» розповідали про «турійського Робертіно Лоретті» — Максима Ткачука з Волині, якого не допустили до участі в дитячому «Євробаченні» нібито з політичних мотивів.

Суть конфлікту в тому, що НСТУ відсторонила Максима від участі в національному відборі до дитячого конкурсу «Євробачення». Причина — його участь у конкурсі, співорганізаторкою якого була російська федеральна організація. На тому конкурсі хлопець виконував російську пісню «Смуглянка» в радянській військовій формі. Про це згадується в сюжеті «Інтера» 19 серпня з цитатою самого хлопця: «Нам сказали, що путівка в Лондон на конкурс, тобто ви можете поїхати в Лондон і виступити. Там була одна людина і вона порадила мені заспівати пісню "Смуглянка"». Хто «підказав» волинському хлопчакові на міжнародному конкурсі під прапором України співати російську пісню, можна хіба що здогадуватися. Активно цю тему підхопили не лише в новинах, а й в інших програмах «112».

 

При цьому озвучувались різні фейки про Максима Ткачука, зокрема що він сирота або що його родина голодує. Більше про це можна прочитати в матеріалі «Детектора медіа».

Причини відмови — положення про пісенний конкурс, що детально пояснив керівник Суспільної телерадіокомпанії Зураб Аласанія. Але 19 серпня під будівлею НСТУ представники партії «Опозиційна платформа — За життя», серед яких був продюсер каналу «112 Україна» Артем Марчевський, вийшли на акцію підтримки Максима Ткачука. На «112» та «Інтері» 19 серпня вийшли матеріали про акцію зі скаргами, що хлопця просто зацькували. А вже наступного дня на «112» Артем Марчевський розповів, що «ОПЗЖ» зробить Максимові подарунок і запише йому кліп, аби підтримати його талант. І це вже не вперше, адже після аналогічного скандалу ще до «Євробачення» кліп із Максимом на «Смуглянку» зняли в Одеській єпархії церкви Московського патріархату. Цього разу Марчевський приїхав у гості до хлопця, подарував йому ноутбук та пообіцяв йому записати кліп. До речі, в цей самий день Суспільне запропонувало записати Максимові цілий альбом.

Більшість матеріалів з ознаками замовності в інтересах «ОПЗЖ» стосувалася саме цієї ситуації. Також на «Інтері» вийшли два повідомлення з ознаками замовності в інтересах церкви Московського патріархату: як там моляться за мир на Донбасі та матеріал, присвячений річниці призначення предстоятелем УПЦ МП митрополита Онуфрія.

Повернення виборів, Кучми і «паркету»

Боротьба за вибори на прифронтових територіях дуже цікавила медіа «ОПЗЖ». На «Інтері» розповіли однобоко про інцидент у Маріуполі, де на агітаторів «ОПЗЖ» напали невідомі, а в партії це розцінили як політично мотивовану агресію. Йшлося про збір підписів за проведення виборів в усіх ОТГ Донеччини і Луганщини. Як і раніше, в таких повідомленнях не розповідали, що відмова від виборів у низці громад мотивована міркуваннями безпеки. Про це, висвітливши аргументи прихильників, противників виборів на прифронтових територіях та експертів детальніше говорили у сюжеті 5 каналу.

Другий тиждень поспіль у новинах значно побільшало повідомлень із-за кордону. Найбільше цій статистиці додають матеріали з Білорусі. Також отруєння Олексія Навального підвищило присутність новин із Росії у випусках.

Поки в новинах обговорювали білоруські протести та політику Лукашенка, на ICTV вирішили згадати подвиги Леоніда Кучми часів Помаранчевої революції 2004 року: «Прихильники Януковича вимагають застосувати силу проти опонентів, не думаючи про наслідки. Але ще чинний глава держави Леонід Кучма навідріз відмовляється кидати силовиків проти народу», — розповів у сюжеті кореспондент Олег Корнієнко. Ця теза звучить тричі за сюжет — глядачів спонукають бути вдячними другому президентові за мирну революцію. Також у цьому сюжеті про політику України щодо Білорусі вже в наш час говорить віцеспікерка Верховної Ради Олена Кондратюк. Їй явно симпатизують на каналах медіагрупи StarLight Mediа, керівник якої — її чоловік Олександр Богуцький. Пані Кондратюк цитували на ICTV 25 разів за минулий рік, а на СТБ — вісім разів, тоді як на інших каналах вона з’являлася три-чотири рази за весь рік.

Значно активніше в новинах став з’являтися Володимир Зеленський. «Україна», «Інтер» та СТБ звітували про успіх програми доступних кредитів для бізнесу, яку хвалив Зеленський, і до коментування якої навіть не залучили бізнесменів. 19 серпня канали висвітлювали візит Зеленського до Запоріжжя. У повідомленні лунають оптимістичні обіцянки добудувати мости-довгобуди в межах програми «Велике будівництво».

20 серпня в такій самій «паркетній» манері говорили про візит президента на Херсонщину, де він інспектував ремонти шкіл, долучився до обговорення стратегії розвитку регіону, пограв у баскетбол і пообіцяв повернути Крим. На 5 каналі замість висвітлювати ці візити розповіли: «Володимир Зеленський використовує робочі поїздки, щоби агітувати за "Слугу народу". Із такою заявою виступив Комітет виборців України». У цьому повідомленні дали цитату Зеленського з фразою з передвиборчих білбордів «Слуги народу»: «Яким буде твій край, залежить тільки від тебе. А отже, тільки від тебе залежить, якою буде наша Україна. Бо Україна — це ти». Аналітик КВУ Денис Рибачок сказав, що під час візитів Зеленського використовуються елементи агітації: «На сцені, де виступав Володимир Зеленський, була присутня партійна агітація партії "Слуга народу". Це буди доволі великі банери з написом "Зе - місцеві". Президент у своєму виступі використовував гасла політичної партії "Слуга народу". Зокрема, політичне гасло "Україна — це ти". Депутати "Слуги народу" не раз наголошували, що з таким гаслом вони йтимуть на місцеві вибори».

Популярним регіоном стала Черкащина, оскільки в новинах обговорювали питання про Рош га-Шана в Умані та паломництво хасидів. Розповідали, що мер Умані Олександр Цебрій провів ніч під Офісом президента, щоб домогтися заборони на приїзд прочан з інших країн на юдейський Новий рік. Хоча уряд 17 серпня уже вирішив запровадити такі обмеження. Ще кілька днів цю тему у випусках висвітлювали суто в розмовах між чиновниками, які дотримуються приблизно однакової позиції. А от думку хасидської громади почали розпитувати не одразу. Першими адекватно збалансований матеріали підготували на «UA: Першому», включивши позицію представника єврейської громади в сюжеті від 18 серпня. Пізніше з думкою громади ознайомили аудиторію «1+1», «Інтер», «Україна» та СТБ.

Відставка Холодницького

Також бракувало балансу й повноти в матеріалах про відставку керівника спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП) Назара Холодницького. Про своє звільнення з посади він написав у фейсбуку, де й виклав фото заяви. Для новинарів здебільшого це було єдиним джерелом інформації. У випуску на Суспільному того ж дня повідомили про спроби зв’язатися з Холодницьким для коментаря: «Щоб дізнатися подробиці, наші кореспонденти намагаються зв'язатися з ним. Але поки наші повідомлення Холодницький читає, а відповіді не дає. Не відповідає і на дзвінки». На 5 каналі про відставку керівника САП поспілкувалися з експертом Transperency International Андрієм Боровиком та керівником профільного комітету Верховної Ради Денисом Монастирським. У матеріалах 5-го та «UA: Першого» коротко згадали про конфлікт між антикорупційним органом та генпрокуроркою Іриною Венедиктовою.

На конфлікті з генпрокуроркою сильніше наголошували у новинах «Інтера» та «112». На «Інтері» сказали, що Венедиктова у травні звинувачувала САП у розтратах, що зрештою змусило Холодницького опублікувати звіт за 5 років роботи. На «112» конфлікт із Генпрокуратурою роблять ключовою причиною звільнення очільника САП. Про це говорить політолог Ігор Рейтерович: «Скоріш за все, просто зовсім інший тип управління, з боку генерального прокурора, яка чітко показала, що ніяких домовленостей там […] бути просто не може».

ICTV, СТБ, «Україна» та «1+1», які повідомили суто факт заяви Холодницького і лише коротко згадували про кілька конфліктів, що супроводжували САП, і наступного дня тему глибше не розкривали.

Моніторинг здійснюється за підтримки американського народу, наданої через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією «Internews». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Internews».

Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
2146
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2020 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
DMCA.com Protection Status
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду