14:54
Субота, 12 Січня 2019

Перший пішов. Моніторинг теленовин 31 грудня 2018 — 5 січня 2019 року

Шевченків переплутали, піар Тимошенко пропав із теленовин, а Бойко й Медведчук — лідери за кількістю передвиборчого піару. Дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112 Україна» та 5-го каналу.
Перший пішов. Моніторинг теленовин 31 грудня 2018 — 5 січня 2019 року
Перший пішов. Моніторинг теленовин 31 грудня 2018 — 5 січня 2019 року

На каналі «Україна» почали говорити про вибори в циклі матеріалів «Україна обирає Президента». Протягом тижня найбільш збалансовано та неупереджено перебіг виборчої кампанії висвітлювали на «UA: Першому» та 5-му каналі. Замало політики було в новинах «112». А от «1+1», «Інтер» та «Україна» найчастіше демонстрували симпатії до окремих кандидатів. На «Інтері» це Юрій Бойко та Сергій Каплін, на «1+1» — Володимир Зеленський, на «Україні» — Олександр Вілкул. Прихильними до Андрія Садового були на ICTV та «1+1». На «Інтері», ICTV та «1+1» виділяли серед інших кандидатів Валентина Наливайченка.

Повідомлення про вибори були радше суто інформаційні, без оцінок та аналізу. Винятком можна назвати матеріал каналу «Україна» з виборчого циклу, яким пояснювали причини та наслідки ліквідації українських виборчих дільниць у Росії. Політичних експертів до коментування перших кроків майбутніх кандидатів практично не залучали. На «Інтері» «Опозиційна платформа — За життя» обурилася закриттям округів у Росії, а «адвокатом» українців у Росії виступив Віктор Медведчук.

Протягом усього тижня не виходили новини на СТБ, частково не виходили випуски ICTV та «України» через святкову сітку мовлення.

31 грудня, понеділок

У переддень нового року маніпуляцій було найменше за весь рік. Лише два матеріали з ознаками замовності: обидва на «Інтері» та обидва в інтересах Юрія Бойка.

Не виходили новини в праймі на ICTV, СТБ та «Україні».

Про старт виборчої кампанії на 5-му повідомили стисло й нейтрально: говорили про те, що документи на реєстрацію подав перший кандидат Ігор Шевченко. Про це також перше повідомлення випуску на «UA: Першому». На «Інтері» в повідомленні про старт виборчої кампанії дали заяву Юрія Бойка про недовіру Центральній виборчій комісії. На «112» повідомили про двох кандидатів, які подали документи: крім Шевченка ще й Володимир Ратуш (згодом йому відмовили в реєстрації).

На «UA: Першому» випуск побудували на добірці підсумків року: результати Операції об’єднаних сил на Донбасі — визволені три села; агресія Росії в морі та становище полонених моряків; ситуація з політв’язнями; напади на активістів; вибухи складів поблизу Ічні; шлях до автокефалії; реформа медицини.

На «1+1» повторили минулорічний ефір у дещо оновленому вигляді: ведуча Лідія Таран працювала у форматі виїзної студії на Софійській площі, а журналістка Дар’я Щаслива на лімузині возила киян по місту в обмін на новорічні історії.

Сумнівні

Спершу Бойко на «Інтері» заявив, що ЦВК підтримує владу й може фальсифікувати вибори. І наприкінці випуску — знову заява Бойка з політичними побажаннями на новий рік: «2018 рік для нашої країни, який відходить, був надзвичайно важкий перш за все тому, що не завершилась війна. І люди стали біднішими. І тому хочеться побажати, щоб після зміни влади, яка станеться наступного року, в Україну повернувся мир, повернулись стабільність, щоб люди відчували спокій, впевненість в завтрашньому дні і стали більш заможними, отримали більше коштів для того, щоб прогодувати свої сім'ї і забезпечити їм гідне існування. Після зміни влади все це станеться, я особисто в це вірю. І вірю, що ми до цього дойдемо».

1 січня, вівторок

Цього дня не виходили новини у прайм-таймі на ICTV та СТБ.

Про заяву Володимира Зеленського, який оголосив, що йтиме у президенти, говорили в новинах лише на «1+1». Власне, на цьому каналі ця заява і з’явилася в новорічну ніч. Загалом у випусках було мінімум політичних новин: переважно репортажі про святкування Нового року, аварії та нещасні випадки, що сталися в перший день 2019 року.

Новинами із фронту почали на «Україні» та 5-му каналі. При цьому на «Україні» дали недостатньо оперативну інформацію — дані лише з ранкового зведення, а не вечірнього, яке було оприлюднене вже о 18:00. Із вечірнього повідомлення стало відомо про загибель одного бійця на фронті. Решта каналів поширювали оперативну інформацію.

Усі канали згадували і про марші на честь 110-ліття Степана Бандери. На «1+1» та «UA: Першому» повідомили назви організацій, що взяли участь у столичному марші: «Свобода», «Нацкорпус», «Правий сектор», «Тризуб», Конгрес українських націоналістів та інші. На «Інтері» серед учасників виділили свободівців, зокрема надали слово Руслану Кошулинському, якого позиціюють єдиним кандидатом від націоналістів на президентських виборах. Хоча лідер «Нацкорпусу» Андрій Білецький цю позицію не поділяє.

Сумнівні

У сюжеті про старт виборчої кампанії на «1+1» ідеться лише про Володимира Зеленського. Озвучують лише позитивні реакції із соцмереж, нагадування, що, за соцопитуваннями, якби вибори відбувалися тепер, Зеленський вийшов би у другий тур. Про це Зеленський каже: «Хорошая драка, но, я думаю так, что я, как мужчина настоящий, как бы там ни было, я просто обязан пропускать пока женщину вперед». Кореспондент Олександр Романюк наголошує на управлінському досвіді Зеленського: «Юрист за освітою та менеджер успішних проектів».

На «Україні» в середині випуску виділили присутність Петра Порошенка на святковій ялинці на Софійській площі. Цей факт став центральним у повідомленні про святкування: «У столиці на Софійській площі біля головної ялинки усіх вітав особисто Президент. Петро Порошенко з дружиною прийшов у новорічне містечко. Вітав, спілкувався і фотографувався з дорослими та дітьми».

Олександр Вілкул назвав підвищення пенсій мізерним. Цю заяву поширили на «Україні». Звіт про благодійність фонду Ахметова також вийшов на каналі «Україна».

На «Інтері» Юрій Бойко розповів, що миру в Україні можна досягти тільки дипломатичним шляхом і тільки після зміни влади.

2 січня, середа

Відновив випуски новин канал ICTV. Щоправда, їхні новини були переважно вчорашніми, зокрема, про те, як святкували Новий рік та відзначили 110-річчя Бандери.

На «UA: Першому» поцікавилися долею кандидатів, які подали документи до ЦВК. На інших каналах про перебіг президентської кампанії не йшлося.

На «112» перевірили, як працюють приймальні народних депутатів після новорічних свят. Із 2 січня саме розпочалася робота народних обранців в округах.

Про те, що суд наклав арешт на майно екс-очільника Державної фіскальної служби Мирослава Продана, повідомили лише на 5-му каналі.

Сумнівні

Олександр Вілкул на каналі «Україна» поскаржився, що «трудова міграція знекровлює українську економіку». Політик застосував цю тезу для критики влади, але матеріал не містить змістовного розбору проблеми, а лише політичні заяви. «Люди очень тяжело работают, месяцами не видеть своих детей, подрывают свое здоровья. Эта власть вообще не заботится о людях, которые работают сегодня за границей, им лишь бы переводы сюда в страну присылали», — заявив Вілкул.

Також на каналі «Україна» розповідали про виконання планів із благодійності фонду Ріната Ахметова.

Паркет Порошенка вийшов на «Інтері»: «Нові кроки в торгівлі з Євросоюзом анонсував Петро Порошенко. Про це він повідомив на своїй сторінці у Фейсбуці. Зокрема, заявив про посилення митної співпраці та адаптацію законодавства у сфері санітарних норм». У повідомленні лише цитують допис Президента у соцмережі. Інших думок про ефективність торгівлі з Європою в матеріалі немає.

На «Інтері» Юрій Бойко звинуватив владу у підвищенні тарифів на газ і обіцяв «повернути справедливість». А Сергій Каплін запевнив, що знизити ціну на газ можна в чотири рази. Це маніпулятивні політичні заяви, які подаються без жодних неупереджених аргументів незалежних експертів.

3 січня, четвер

Політична кампанія активізувалася. Про свої тверді плани взяти участь у виборчих перегонах заявили Валентин Наливайченко, Андрій Садовий, Віталій Скоцик та Сергій Каплін.

«Україна» та 5 канал почали з огляду тих, хто вже зареєструвався. На «Україні» в загальному відносно нейтральному матеріалі надали час для синхрону Наливайченка. У 2018 році його кілька разів піарили на цьому каналі. Але цього разу синхрон радше інформативний, хоча виокремлення його серед інших кандидатів не виглядає дуже доцільним. На «UA: Першому» також дали коротку інформацію про нових оголошених кандидатів — це четверте повідомлення випуску.

На ICTV та «1+1» — лише заяви-обіцянки Садового й Наливайченка. На «1+1» після того додали ще й соціологію, де особливий акцент — на шансах Зеленського: «Водночас, як показало дослідження, у нього найбільший показник довіри, і тепер Зеленський має зробити так, кажуть соціологи, щоб молодь, його головний електорат, прийшла на виборчу дільницю». На «Інтері» також пропіарили Наливайченка та Сергія Капліна. З ними вийшли окремі матеріали, що просували їхні політичні гасла.

На каналі «Україна» розпочали цикл матеріалів «Україна обирає Президента», присвячений виборчій кампанії. У першому матеріалі пояснювали, де зможуть проголосувати українці в Росії після закриття виборчих округів там, та хто вже став офіційними кандидатами.

Сумнівні

Піар Садового й Наливайченка вийшов на ICTV та «1+1». На «Інтері» поширили лише заяву Наливайченка, а також пропіарили Сергія Капліна, якого Соціал-демократична партія делегувала у президенти. Ось приклади, чому сюжети про Наливайченка не можна вважати інформуванням:

«На з'їзді партії Валентин Наливайченко представив свою президентську програму. Заявив, що почне з відновлення миру та знищення корупції» («Інтер»);

«Найнагальніше завдання — повернути людям безпеку і справедливість. Ми маємо разом як єдиний рух, як єдина команда зробити все можливе, а якщо треба, то і неможливе, щоб збудувати нашу в Україні владу, яка служить людям, яка захищає громадян» (ICTV);

«Підготував нову дієву міжнародну угоду для захисту нашої країни. Я переконаний, що два ключових наріжних камені, деокупацію та відновлення миру, мають і стануть головним порядком денним для нового Президента» («1+1»).

На «Інтері» повідомили про реакцію «Опозиційної платформи — За життя» на закриття виборчих дільниць у Росії. Таке рішення ЦВК ухвалила ще 31 грудня, але повідомляють про це в новинах лише тепер, коли проросійські політики сформулювали свою заяву. Проти аргументів Міністра закордонних справ Павла Клімкіна озвучили текстовий коментар Віктора Медведчука. Він називає рішення порушенням прав, хоча в МЗС його пояснили міркуваннями безпеки.

Далі Юрій Бойко на «Інтері» знову розповів, що налагодити стосунки з Росією Україна може тільки мирним шляхом.

Олександр Вілкул на каналі «Україна» критикував тарифи та економічну політику: «Когда находят деньги на содержание армии и бестолковых чиновников, и снимают субсидии. Когда продают украинский газ, себестоимость которого 2 тысячи гривен по 8 тысяч 550. Это не экономика. Это уже воровство, мародерство и выкачка денег из населения». Інших думок на цю тему в повідомленні не було.

На каналі «Україна» також розповідали про благодійну допомогу дітям від Фонду Ріната Ахметова.

4 січня, п’ятниця

«Україна» в сюжеті про вибори попіарила Порошенка. «Незалежно від того, скільки зрештою буде кандидатів, на цих виборах вони мають показати, що Україна — зріла демократична держава, — вважає Петро Порошенко. Президент закликав усіх учасників перегонів своїм прикладом засвідчити високу якість виборчого процесу», — акцентувала кореспондентка.

Політичних новин не було на «1+1». Говорили з народними депутатами про їхній відпочинок, але не згадали про зареєстрованого кандидата від ЦВК — вже офіційно ним став Ігор Шевченко.

На «Інтері» про це повідомили, але помилилися, назвавши Ігоря Шевченка Олександром — це різні кандидати. І після цієї звістки в ефірі дали рейтинги від центру «Соціальний моніторинг», де третю сходинку посідає Юрій Бойко. Ці результати не збігаються з цифрами більшості авторитетних соціологічних компаній.

«Україна», 5 канал, «UA: Перший» анонсували урочисті ефіри з нагоди підписання Томосу про автокефалію.

На «112» — тільки кримінальні новини і нічого про вибори.

Сумнівні

Знову про об’єднання Анатолія Гриценка та Миколи Томенка говорили на ICTV. Новини в цьому немає, оскільки ще 17 грудня на цьому ж каналі вже поширили цю заяву. До того ж це представлення позиції лише однієї політсили у вигідному їй ключі.

На «Україні» крім уже згаданої заяви Порошенка, просували інтереси Олександра Вілкула: «Більше кредитів українці беруть, бо зросли ціни. В Опозиційному блоці розробили зміни до законодавства, які допоможуть зростанню економіки, а відтак зарплат і пенсій, каже Олександр Вілкул».

Як і щодня, в середині випуску дали репортаж про героїчну допомогу мешканцям Донбасу він Фонду Ріната Ахметова.

Двічі на «Інтері» поширили заяви Юрія Бойка. Спершу ведуча наголосила на нібито зростанні рейтингів опозиціонера: «Соціологи зазначили, що рейтинг Юрія Бойко зберігає стійку тенденцію до зростання. Усього за два тижні його підтримка збільшилася на 0,7 %». І одразу наступним матеріалом пішло повідомлення з його гаслами: «За словами її засновника, Юрія Бойка — головні цілі: це забезпечення миру на Донбасі та поліпшення соціального та економічного стану в країні».

5 січня, субота

Підписання Томосу для України Вселенським патріархом — головна подія дня. В кожному випуску це перше повідомлення. Включення зі Стамбулу були на ICTV, 5-му і «1+1».

Спецвипуск новин виходив на каналі «Україна». У цей ефір працювали на дві студії: з Києва та Стамбула. На «Україні» цій події присвятили перші 12 хвилин ефіру та кінцівку випуску. Зокрема, пояснювали, чи доведеться «перехрещуватися» та повторно вінчатися, чи зміняться обряди в церквах.

На 5-му, «112» та «1+1» другим повідомленням розповідали про реакцію Російської православної церкви. На 5-му нагадували, чому Михайлівський собор у Києві став кафедральним храмом для Православної церкви України.

На «UA: Першому» продовжили сюжетом про хронологію здобуття Томосу.

На «112» крім репортажу зі Стамбула — самі кримінальні новини та огляд протестних подій у Франції.

Сумнівні

І не без політики довкола Томосу. На «Україні» дали заяву Арсенія Яценюка, хоча він не входить до кола офіційних осіб, безпосередньо уповноважених коментувати цей процес: «Україна вийшла з церковного рабства. Саме так називає підписання Томосу про автокефілію Православної церкви України лідер “Народного фронту” Арсеній Яценюк».

А на «Інтері» поширили заяву Юрія Бойка: «Незалежна українська церква має бути відокремлена від політики — про це заявив засновник “Опозиційної платформи — За життя” Юрій Бойко. За його словами, діюча влада використовує тему релігії, як передвиборчий хід. Політик ще раз нагадав, що влада не повинна маніпулювати темою автокефалії заради власних цілей».

На «Інтері» дали заяву генпродюсера NewsOne Василя Голованова щодо відключення каналу з мережі «Ланет». «Рішення інтернет-провайдера “Ланет” виключити телеканал NewsOne зі свого кабельного пакету є суто політичним — з такою заявою виступив генпродюсер телеканалу Василь Голованов. За його словами, таким чином на телеканал намагаються тиснути», — розповіла ведуча. Наводиться лише позиція каналу, який пов’язують із Віктором Медведчуком.

Просували в новинах і інтереси пов’язаної з Віктором Медведчуком «Опозиційної платформи — За життя». У сюжеті Андрія Кравця групу політиків «Колесникова — Вілкула — Новинського» звинуватили в «рейдерській атаці» на «Опозиційний блок». У матеріалі йдеться про реєстрацію громадських та політичних партій із подібними назвами. Атакою на опозиціонерів в інтересах влади це називає юрист і член політради «Опоблоку» Олександр Пузанов, коментарів у відповідь від іншого крила «Опоблоку» в сюжеті не дали. Матеріал однобокий і просуває інтереси лише однієї сторони, що об’єдналася з Віктором Медведчуком.

Далі — знову заява представника «Опозиційної платформи — За життя» із критикою рішення ЦВК про закриття виборчих дільниць у Росії.

На «Україні» Олександр Вілкул розповідав про шлях до миру: «Украина не поменяет свое географическое положение и Россия все равно будет крупнейшим соседом. И отношения с ним нам необходимо строить на основании своих национальных интересов, а не политических предпочтений. Я — за мир дипломатическим путем».

І також на каналі — звіт про благодійність Ахметова.

Підсумки

Підрахунок згадок про політиків включає кандидатів, які вже заявили про свій намір брати участь у президентських виборах або фігурують у рейтингах. Він має на меті показати присутність таких політиків у новинах загалом: зі зрозумілим інформаційним приводом (переважно нейтральні новини) та без нього (переважно позитивні чи негативні згадки). Цей підрахунок також має виявити, чи блокують канали присутність окремих політиків в ефірі.

Із Петром Порошенком 14 матеріалів: більшість із них позитивні, але без ознак замовності. Це матеріали на кожному з каналів, присвячені отриманню Томосу 5 січня. Ще три матеріали все ж мають ознаки замовності: два на «Україні» та один на «Інтері». Чотири повідомлення були нейтральними: три на «UA: Першому» та одне на «1+1».

Ігор Шевченко — 11 згадок, і всі нейтральні. Про його кандидатуру говорили в контексті балотування та реєстрації кандидатом: тричі на Суспільному, двічі на 5-му та «Україні», по одній згадці на «Інтері» та ICTV.

Юрій Бойко — десять згадок: позитивний піар у дев’яти матеріалах на «Інтері» та одна нейтральна на «1+1».

Про Валентина Наливайченка говорили у восьми повідомленнях: три позитивні, з ознаками замовності в його інтересах — на ICTV, «1+1» та «Інтері» та решта — нейтральні («UA: Перший», 5 канал, «Україна»).

Андрія Садового згадували в семи матеріалах: два позитивні просували його інтереси («1+1» та ICTV) та решта — нейтральні лише повідомляли про його участь у виборах.

Сергія Капліна згадували в семи матеріалах: два просували його інтереси на «Інтері», і п’ять нейтральних (на 5-му, «UA: Першому» та «Україні»).

П’ять нейтральних матеріалів говорили про участь у кампанії Віталія Скоцика: по дві згадки на «UA: Першому» та 5-му каналі, одна на каналі «Україна».

Олександр Вілкул — п’ять новин із ознаками замовності в його інтересах на каналі «Україна».

Двічі позитивно згадували Володимира Зеленського на «1+1»: один сюжет із ознаками замовності та повідомлення про рейтинги, де також наголошували на його шансах на перемогу.

Анатолія Гриценка згадували двічі: піарили на ICTV та нейтрально на «1+1».

Двічі нейтрально згадували Юлію Тимошенко: на «Інтері» та «1+1».

Одна нейтральна згадка Руслана Кошулинського на «Інтері». Також одна нейтральна згадка, не пов’язана з виборами, про Олександра Шевченка на «1+1».

Загалом за тиждень назбиралося 34 сумнівних матеріали: майже всі мають ознаки замовності, одна новина — паркетна. Із них 15 матеріалів на «Інтері», 13 новин на «Україні», по три на «1+1» та ICTV. Жодного на 5-му, «UA: Першому» та «112».

Десять матеріалів на «Інтері» просували тези «Опозиційної платформи — За життя»: дев’ять в інтересах Юрія Бойка, серед них один із критикою чинного «Опозиційного блоку». Ще один матеріал — із коментарем Віктора Медведчука.

П’ять сюжетів про благодійність Ріната Ахметова вийшли на каналі «Україна».

П’ять в інтересах «Опоблоку» а саме Олександра Вілкула на «Україні».

Тричі без вагомого приводу просували заяви Петра Порошенка: двічі на «Україні», одна на «Інтері».

Тричі Валентин Наливайченко: по матеріалу на ICTV, «1+1» та «Інтері».

Двічі Андрій Садовий: на ICTV та «1+1».

Двічі Сергій Каплін на «Інтері».

По одному: Анатолій Гриценко на ICTV, Володимир Зеленський на «1+1», Арсеній Яценюк на каналі «Україна», NewsOne на «Інтері».

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00 та о 17:00 за 1 січня), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Моніторинг здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки уряду Королівства Данії. Висновки й погляди, висловлені в моніторинговому звіті, можуть не збігатися з позицією уряду Королівства Данії. Моніторинг здійснено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Скрін-шот "Інтер"
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1574
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop