12:08
Субота, 10 Грудня 2016

Адепти Опоблоку, парад президентів та корова Ляшка. Моніторинг теленовин 28 листопада - 3 грудня 2016 року

Моніторинг порушень стандартів інформаційної журналістики в новинах «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112» та 5-го каналу впродовж 28 листопада — 3 грудня 2016 року.
Адепти Опоблоку, парад президентів та корова Ляшка. Моніторинг теленовин 28 листопада - 3 грудня 2016 року
Адепти Опоблоку, парад президентів та корова Ляшка. Моніторинг теленовин 28 листопада - 3 грудня 2016 року

Хто краде хліб у «Інтера»? Новинкою тижня стала поява новини з заявами «Опозиційного блоку» та коментарів в інтересах партії ще на двох каналах. Збільшилася кількість сюжетів, у яких присутній другий президент України Леонід Кучма. Із його заяв різні канали висмикують ті фрагменти, що відповідають «редполітиці», а точніше — інтересам їхніх власників. «Інтер» продовжує при першій ліпшій нагоді сипати обвинувачення на керівника МВС Арсена Авакова. А канал «Україна» демонструє неймовірну відкритість, розміщуючи замовні матеріали одразу кількох політичних сил, навіть, здавалося б, опонентів: тут і «Народний фронт», і «Опозиційний блок», і Олег Ляшко зі своєю Радикальною партією.

28 листопада, понеділок

Центральною подією дня став допит Віктора Януковича конференц-зв’язком із російського Ростова-на-Дону. Але, як не дивно, ще однією зіркою новин цього дня став інший український президент — Леонід Кучма. Три з восьми каналів видали загалом чотири сумнівних матеріали за участі другого президента.

«Президент України Леонід Кучма, який представляє нашу державу у тристоронній контактній групі, сподівається, що вже завтра Міністр закордонних справ Нормандської четвірки зможуть просунутися в узгодженні дорожньої карти Мінських домовленостей», — повідомляє ICTV. Тут уся увага зосереджена на особистості Кучми більше, ніж на темі переговорів, головним повідомленням є його оцінки та припущення.

5 канал із виступу Кучми витягнув тезу про бажаність для України військової підтримки США: «Збройний конфлікт на Сході України можна було б вирішити, якщо до процесу долучаться Сполучені Штати Америки, таке припущення висловив Леонід Кучма». Коментар Леоніда Даниловича досить гіпотетичний і неконкретний: «Я переконаний, що обов’язково буде вирішене це питання. Мені здається, що може завтра міністри закордонних справ цю проблему вирішать (...)».

Ще більше філософії у виступі Кучми на «Інтері»: «Он заявил: у Виктора Януковича в конце 2013-го была возможность избежать кровопролития, пойди тогда он на уступки Майдану. Чтобы урегулировать ситуацию политическим путем, по мнению Кучмы, было достаточно отправить правительство в отставку». У коментарі ж Кучма припускає, що якби Янукович послухав порад своїх попередників, то ні анексії Криму, ні війни в Україні не було би.

По суті, досить абстрактні коментарі щодо подій, які ще не відбулися, та міркування, як би склалася доля України за умови іншого розвитку подій у минулому — не предмет для новин.

На ICTV Кучма у випуску фігурує двічі. Другий сюжет — про подарунок музичній школі від фонду Кучми «Україна». Можна подумати, що новий рояль у музичній школі — неабиякий інформпривід. Але згадаємо, що власниками ICTV є донька та зять Леоніда Кучми Олена та Віктор Пінчуки — і все стає на свої місця.

Що ж до президента-втікача, то процес, у якому допитували Януковича, в новинах телеканалів було подано різнобічно, з думками всіх сторін. Ніхто з журналістів у репортажах не оминув вибіркової пам’яті свідка Януковича, акцентували увагу на суперечностях у його свідченнях, дали слово захисту підсудних беркутівців тощо.

Тільки от пікет перед будівлею Святошинського суду в Києві подали хтось скомкано, а хтось перекручено. «112», СТБ, «Інтер» та «1+1» взагалі не згадують про цю акцію. «Плюси», щоправда, просто дають позицію родичів загиблих майданівців наприкінці сюжету, яка практично збігається з вимогами активістів: Янукович має бути підсудним, а не свідком. Канал «Україна» дещо маніпулює, вдаючись до недоречних припущень: «Люди, которые блокировали здание СИЗО в пятницу, сегодня пришли сюда под здание суда, но заседание сорвать не пытались». Далі журналіст уточнює, що серед учасників пікету також родичі загиблих героїв Небесної сотні. Але вимог не озвучує — вони лише у відеоряді на аркушах паперу з написами «Зека на нари», коментар подає дещо вирваний із контексту: «Николай Тарасюк, отец погибшего на Майдане Ивана Тарасюка: Приїхав дев'ятнадцятого числа ранком. Двадцятого числа в сонну артерію застрілили в дев'ять п'ятнадцять в дев'ять шістнадцять».

«UA: Перший» дає матеріал про акцію окремо. У сюжеті звучить навіть кількість правоохоронців, що забезпечували громадський порядок, а от кількості мітингарів, яку важливо зазначати, адже камера може давати викривлене уявлення про масштаб пікету, — не вказали. Із цим завданням упоралися лише ICTV: «Під судом зібралося трохи більше десяти людей, постраждалих під час Революції гідності».

«Інтер» і тут скористався нагодою зачепити Арсена Авакова. Хоча про саму акцію вони не кажуть, але нагадують попередній пікет, який став причиною зриву допиту Януковича: «Почему же в пятницу заседание сорвалось? Напомним вкратце. Тогда активисты из организации "Вільні люди" и Правый сектор блокировали выезд беркутовцев из СИЗО. При этом глава МВД неожиданно заявил: он отказывается препятствовать и вступать в конфликт с протестующими. Из-за этого суд перенес слушанье, которого так ждали и родственники погибших, и правоохранители, и международная общественность. Имя Авакова не единожды связывали с радикалами, которые устраивали провокации. Примечательно, что те же "Вільні люди" засветились в пикетах у здания нашего телеканала. А в расследовании, которое сразу после поджога студии "Подробностей" провел "Оппозиционный блок", были названы исполнители атаки: советник главы МВД Илья Кива и радикалы из партии "Братство"».

В ефірі ICTV цього дня також фігурує партія «Наш край», що критикує уряд через відсутність теплолічильників та спекулює на болючій для українців темі непідйомних платіжок за опалення: «Якби уряд вчасно зайнявся проблемою встановлення лічильників тепла, наголошує партія "Наш край", сьогодні не було б стільки платіжок із захмарними цифрами, а загалом потрібно впроваджувати низку механізмів, що допоможуть знизити оплату комунальних послуг людям навіть за високих тарифів». А далі — коментар співголови партії Юрія Гранатурова.

Канал «Україна» допомагає Арсенію Яценюку формувати образ впливового політика та борця за безвіз: «Украинский вопрос на повестке дня в Евросоюзе. Дату отмены виз и продление санкций против России намерен обсудить в Брюсселе лидер партии "Народный фронт" Арсений Яценюк. (...) Арсений Яценюк встретился с вице-президентом Еврокомиссии Марошом Шефчовичем. Кроме того, запланированы встречи с Президентом Евросовета Дональдом Туском, Председателем Европарламента Мартином Шульцем, с представителями Еврокомиссии, а так же с Президентом Европейской народной партии Джозефом Даулем».

А також у цьому випуску «Україна» піарить опонента «Народного фронту» — «Опозиційний блок». Юрій Бойко в короткому повідомленні стає на захист знедолених школярів, які лишилися без харчування ще з 1 вересня. Тільки тепер після зустрічі з адміністрацією школи обіцяє втрутитися нардеп: «Юрий Бойко, народный депутат, председатель фракции партии "Опозиционный блок": Це абсолютно дика ситуація. Це чергове свідчення маштабної корупції. Ми обов'язково з цим розберемось. Ми направимо відповідні запити. Ми будемо вимагати правоохоронні органи розслідувати, яким чином дітей залишили без харчування».

А «Інтер» видає аж два поспіль матеріали із заявами «Опозиційного блоку»: про збір підписів під пакетом законів «щодо мирного врегулювання» військового конфлікту в Україні та про візит нардепів від політсили на Житомирщину.

У новинах висвітлювали ще один судовий процес. Ігор Зварич, який прославився як «суддя-колядник», намагається поновитися на посаді і нівелювати обвинувачення в корупції, за яку уже відсидів свій строк. Канал «Україна» двічі дає слово екс-судді, не особливо фільтруючи його політичні заяви: «Игорь Зварич, бывший судья Львовского апелляционного суда: Аби діяв закон, аби ця постанова була скасована і суспільству було зрозуміло, що саме в грудні 2008-го року за вказівкою тодішнього Президента України, керівника Служби небезпеки України, Генерального прокурора України і іже з ними усіми, було сфабриковано цю справу». У другому фрагменті коментаря Зварич критикує розгляд свого позову. Чому ж ухваленння рішення постійно футболиться між інстанціями — ніхто з правників або експертів не коментує, тоді як Зваричу в інтерпретації таких дій дана повна свобода.

Значущі порушення балансу виявлені у новинах 5-го каналу та «UA: Першого».

На 5-му без відповіді лишають закиди на адресу мера Андрія Садового: «Прокуратура наполягає на визнанні бездіяльності мера Львова і виконавчого комітету у вирішені проблеми Грибовицького сміттєзвалища. Раніше Львівський окружний адмінсуд відмовився визнати їх винними». Утім, не вказано навіть, про яку прокуратуру йдеться та за якими даними журналісти отримали цю інформацію.

«UA: Перший» у матеріалі про проблеми з водогоном під Торецьком на Донеччині подає лише коментар голови адміністрації Павла Жебрівського: ситуація під контролем і все скоро полагодять, запевняє чиновник. Про те, як переживають відсутність води, як економлять те, що вдається отримати, місцеві мешканці, — ні слова.

На «1+1» вийшов сюжет, у якому екс-дружина соратника Юлії Тимошенко Сергія Власенка підмочує репутацію всієї «Батьківщини». Журналістів раптом зацікавило життя Наталії Окунської після виїзду з України та отримання політичного притулку у Франції. Партійна приналежність її колишнього всіляко підкреслюється: «Колишній чоловік Окунської — права рука Юлії Тимошенко Сергій Власенко — категорично уникає згадки про свою екс». Те, що Окунська згадує партію, виглядає досить закономірним: «Наталія Окунська, колишня дружина Сергія Власенка: "Я показала все, что политическая партия "Батькивщина" у себя на политическом официальном сайте писала обо мне гадости. То есть политическая партия была сильно обеспокоена личным конфликтом. Когда был суд, я показала видео, как пришла вся политическая партия "Батькивщина" и уселась вот так. Они заняли весь зал"».

Але те, що журналісти транслюють слова людини, у правдивості й щирості яких самі ж сумніваються, викликає багато запитань і може свідчити про політичну мотивованість сюжету: «У Парижі за два роки після втечі жінка вже має велике житло, у кожної дитини окремі кімнати. Усі ходять у державні школи. Яким коштом веде таке пристойне життя в столиці кохання, — колишня модель не зізнається. Так само не показує і документ, який би доводив правдивість її зізнань».

Утім, «1+1» доводить: джерела ніщо, кураж — усе. І видає сюжет про вирощування свиней та темперамент тваринок, із посиланням на анекдотично відомих абстрактних «британських вчених»: «Свині, ну, дуже подібні на людей. Вони здатні відчувати майже всі наші емоції. І, навіть, бути песимістами чи оптимістами. Це нещодавно встановили британські вчені, а українські ветеринари нам це підтвердили».

Традиційно піарить фонд свого власника Ріната Ахметова канал «Україна».

29 листопада, вівторок

Цього дня справжнє змагання замовних матеріалів розгорнулося в новинах телеканалів. Якщо «Інтер» продовжує про «Народний фронт» згадувати виключно в негативі, то до групи підтримки Яценюка і його партії долучилися, крім «України», також ICTV та «1+1».

Борець за безвізовий режим, видатний дипломат, посередник для уряду і Президента, а головне — лідер «Народного фронту» Арсеній Яценюк вигулькнув паралельно на трьох вказаних каналах. Повідомлення однотипні, звітують про візит політика до Брюселю та зустрічі з високопоставленими єврочиновниками, і, очевидно, мають на меті вписати у здобутки «Народного фронту» і персонально Яценюка ухвалення безвізового режиму, коли цей момент, нарешті, настане.

Зовсім «нетривіальною» заявою розпочинається повідомлення на ICTV: «Отримання безвізу для України надзвичайно важливо, адже це буде сигналом для всіх українців, що ЄС на нашому боці, — зазначив лідер "Народного фронту" Арсеній Яценюк в Брюселі під час виступу в Європарламенті».

«Лидер "Народного фронта" подчеркнул, что Киев ждет от Брюсселя выполнения безвизовых договоренностей», — повідомляє «Україна».

«1+1» викладає так: «Україна не може бути заручницею внутрішніх бюрократичних колізій Брюсселі і чекає від Євросоюзу виконання його частини домовленостей. Про це під час свого візиту до Бельгії заявив голова партії "Народний фронт" Арсеній Яценюк». Не оминув політик і теми російської агресії — раптом хто в Європі вже забув: «Арсеній Яценюк, політик: Росія має заплатити ціну за злочини, які вчинили проти України та українського народу. Єдиний рецепт, який у нас є, залишатися об'єднаними, разом боротися проти тих, хто хоче вбити демократію в світі», — передає «1+1».

А от «Інтер», звісно, не втрачає нагоди проїхатися по «Народному фронту» в першому ж сюжеті випуску. Посилаються на публікацію журналіста Сергія Щербини, проте зізнаються — самі не знають, звідки в нього така інформація. Утім, це не стримує авторів сюжету в, по суті, обвинуваченнях преставників «Народного фронту» у корупції : «Он выяснил: изначально финансированная главой МВД цена каждого авто была почти на шесть тысяч долларов меньше, да и самих машин планировали купить больше. А участник конкурса, по информации того же Щербины, компания, владелец которой приближён к "Народному фронту", давний бизнес-партнёр министра юстиции Петренко и одногруппник брата главы этой фракции в парламенте. Откуда журналист получил все эти данные, нам он так и не рассказал, а попытки получить от него короткий комментарий оказались безрезультатными».

Підкріплюють свої оцінки коментарем експерта, хоча висновки за нього роблять самостійно, подаючи синхрон, що немає до цієї оцінки прямого стосунку: «Эксперты в сфере госзакупок уверяют: сделано всё так, что комар носа не подточит. Иван Лахтионов, старший советник информационных проектов Transparency International Украина: Прийняти участь завдяки Prozorro міг будь-хто, проте свою пропозицію подав лише один учасник. Наші фахівці розглянуть більш детально дану закупівлю».

«Інтер» знову повідомляє про збір підписів «Опозиційним блоком», хоча подібний матеріал був розміщений вчора. А також транслює заяву ще одного свого постійного героя — Сергія Капліна. Тягнучи на себе ініціативу з підвищення мінімальної зарплати, політик і себе похвалив, і про друга не забув: «Сергей Каплин, народный депутат, председатель Профсоюзов в Верховной Раде: 3200 — це досягнення виключно Профспілок та тих народних депутатів, які принесли законопроект Профспілок, а таких було двоє — Вілкул та Каплін».

А щоби нагадати, хто такий Вілкул — наступний сюжет: у Кам’янському на Дніпропетровщині протестують проти високих тарифів, а рятувати знедолених приїхав уже згаданий політик: «Александр Вилкул, народный депутат, "Оппозиционный блок": Мы внесли четкий, понятный, комплексный план и стратегию, что необходимо сделать. Первое — это снижение коммунальных тарифов. Второе — это повышение заработной платы и пенсий. Минимальная зарплата минимум 4,5 тысячи. Минимальная пенсия — минимум 2,5 тысячи. Третий вопрос — это принять наши законопроекты, направленные на стабилизацию цен».

Прапор «Опозиційного блоку» знову підхопили на каналі «Україна». Там також поширили повідомлення про збір підписів для підтримання законопроектів партії у Верховній Раді: «Десять законопроектов для реализации Минских соглашений подготовила оппозиция. В их поддержку сегодня начался сбор подписей в Борисполе — это под Киевом. Лидер фракции "Оппозиционный блок" Юрий Бойко уверен: дорожная карта по урегулированию конфликта на Донбасе должна учитывать интересы украинцев».

Також «Україна» ненав’язливо похвалила Олега Ляшка: «В Мариуполе переселенцев обеспечат социальным жильем. Городской голова Вадим Бойченко договорился об этом с лидером "Радикальной партии" Олегом Ляшко». Яким боком Ляшко до житла — не має значення. Головне — благодійник.Не забули на «Україні» розповісти і про благодійність фонду Ріната Ахметова.

Цього дня решта матеріалів із порушеннями стандартів на каналах стосується різних представників влади. Приміром, на ICTV вийшла ода КМДА про героїчну очистку Києва від снігу: «Зараз на вулицях столиці майже 400 одиниць машин для прибирання снігу. 25-30 на кожен район. У розпорядженні є і 50 тон солі це на 40% більше ніж торік. Її має вистачити на два-три місяці. За потреби міська влада обіцяє купити іще (...) Чиновники обіцяють колапсу не буде, навіть, за сильних снігопадів. Водіїв же закликають не порушувати правил дорожнього руху і паркуватися у визначених місцях».

Не йдеться в сюжеті про черги до травмпунктів чи затримки в русі громадського транспорту, навіть перехожого чи водія на предмет оцінки виконання чиновниками своїх обов’язків ніхто не запитав. Натомість усіх, кого бракувало в сюжеті ICTV, включили до репортажу на «1+1» — тут і лікарі травмпункту, й пацієнти, й лікарі швидкої, й водії та поліцейські, навіть синоптик. Немає лише головних героїв снігоприбиральної епопеї — тих самих комунальників.

Канал «Україна» присвятив сюжет на тему інклюзивної освіти першій леді Марині Порошенко. Розкрити суть проблеми журналісти не намагалися, схоже, що сюжет вийшов тільки завдяки присутності Марини Порошенко у ньому. Проте і її роль звелася до мінімуму — сподіватися: «Ограниченые возможности для детей с особыми потребностями. Как сделать так, чтобы система инклюзивного образования действовала во всех украинских школах? Обсуждали в Днепре. Там прошел первый съезд коррекционных педагогов Украины, открыла мероприятие Марина Порошенко. А также посетила одну из таких школ в Днепре. Супруга президента надеется, что коррекционную педагогику вскоре будут изучать все будущие учителя».

Це і все повідомлення, яке підсумовує короткий сихрон пані Порошенко: «Ми розуміємо, що на 700 дітей, які мають інвалідність в Україні навчального віку, тільки 10 % можуть навчатися за допомогою інклюзивної освіти. Нам є з ким працювати, куди розширювати свої можливості щодо впровадження інклюзивної освіти». (Що саме мала на увазі пані Порошенко, говорячи про 700 дітей, незрозуміло).

Подібна паркетна подача — на ICTV за участі Володимира Гройсмана: «Українці повинні літати на літаках власного виробництва. Таку заяву зробив прем'єр-міністр». Усе повідомлення не містить новини, а обмежується нагадуванням: «70 % комплектуючих для літаків постачали з Росії та вже з 2014 року на підприємстві розпочалася програма імпортозаміщення. За словами Влодимира Гройсмана, пасажиропотік в Україні зростає на 30 %, однак на ринку авіаперевезень лише одиниці літаків українського виробництва».

А сам коментар прем’єра не про механізми чи зміни, а лише про абстрактні задуми: «Ідея наступна: знайти ресурси, надати можливість виробляти літаки. Ці літаки ми маємо поставити на авіалінії України. У нас є Державна компанія "Україна", є приватні компанії, але, я вважаю, що ми тоді зможемо продавати літаки, коли самі на них будемо літати. І сьогодні наше завдання саме полягає в тому, щоб налагодити серійне виробництво».

А от «1+1» знайшов можливість підкузьмити Президента. Описуючи негативне ставлення до нової будівлі театру на Подолі, журналісти ніби натякають на винуватця скандалу: «Меценатом, який дав гроші на будівництво, є корпорація "Рошен", що належить Президенту Петру Порошенку».

30 листопада, середа

Усе старе і давно відоме — насправді нове, якщо озвучене Арсенієм Петровичем. Принаймні доводить це випуск новин на каналі «Україна». Яценюк продовжує привласнювати тему безвізового режиму з Європою. Хоча готовність ЄС до впровадження безвізу — новина, яка не раз звучала в усіх ЗМІ минулого тижня, але тут вона подається як особисте відкриття політика: «Европарламент готов поддержать безвизовый режим с Украиной, — об этом заявил президент администрации Мартин Шульц во время сегодняшний встречи с Арсением Яценюком в Брюсселе. Перед этим лидер "Народного фронта" по этому вопросу на протяжении двух дней встречался с высокопоставленными европейскими чиновниками…».

«Інтер» продовжує формувати лінію захисту свого співвласника Сергія Львовчкіна, а саме всіляко відгороджувати його від злочинів проти Майдану. Сюжет до річниці розгону студентів на Майдані Незалежності, здавалося би, не має ніякого стосунку до колишнього голови Адміністрації Януковича. Аж раптом його ім’я озвучує ще один посадовець із минулого: «Александр Попов, глава Киевской городской государственной администрации (20102014): Все просто, есть "Беркут" — спецподразделение, которое выполняло приказы исключительно из МВД. И по-хорошему именно там стоило бы начинать задавать вопросы. У меня не было общения с Левочкиным ни накануне, ни после событий на Майдане даже в телефонном режиме.

Кор.: Кроме того, сам Сергей Левочкин сразу после разгона Майдана подал в отставку с должности главы Администрации Президента. Помимо же Попова, Сивкович и Коряк благополучно сбежали. Кто способствовал этому? И кто потом закрыл на это глаза? Вопрос без ответа. И услышать его с каждым годом у тех, кто был той ночью на Майдане, надежды все меньше».

І здається вже жоден випуск новин на «Інтері» не обходиться без шпильок на адресу Арсена Авакова. Цього разу його втягують у корупційний скандал за досить нелінійні зв’зки: «Бизнес-партнера Министра внутренних дел Арсена Авакова заподозрили в скупке земель вокруг Харькова. Об этом говорится в расследовании журналистов одного из интернет-изданий. Речь идет о банке "Базис", который еще до недавнего времени принадлежал супруге главы МВД Инне Аваковой».

Додає жару коментар близького до «Опоблоку» політексперта Андрія Золотарьова: «Пока господин Аваков является фигурой, по сути, неприкасаемой. Никто всерьез интересоваться имущественным положением, отразил или не отразил объективно господин Аваков то, что у него, как говорится, нажито непосильным трудом — никто интересоваться не будет».

Підсилюють негативне враження про міністра МВС наступні три матеріали: поліцейських у Тернополі впіймали на виготовлені сурогатного алкоголю, статистика отруєнь фальсифікатом, і знову наїзд на поліцію: «Но найти весь фальсификат правоохранители до сих пор не могут. Зачастую они сами участвуют в схемах, как, например, в Тернополе».

Така оцінка в журналістьскому тексті неприпустима для інформаційного повідомлення, але свою справу робить і зайвий раз переконує, мовляв, який бардак відбувається в поліції, над якою головує Арсен Аваков.

Політичні чвари скупчилися також довкола теми скасування мораторію на вивезення необробленого лісу з України. «Інтер», як і варто було очікувати, цю тему використав для критики Арсенія Яценюка. Обвинуваченнями на його адресу сипле нардеп Дмитро Добродомов: «За урядуванняЯценюка було вивезено 1,3 млн кубометров деревини. Це на 30 % більше, ніж в попередні роки. Тобто це, по суті, була ресурсна історія просто з вивезення за схемами. Це тільки офіційно. Ця галузь стрімко, тільки почав діяти цей мораторій, пішла в гору в порівнянні з усіма іншими галузями промисловості».

Канал «Україна» надає перевагу коментарям Олега Ляшка, титрованого не просто як нардепа, а як лідера Радикальної партії. Сам сюжет починають із некоректного зіставлення: «Украинский лес в жертву безвизовому режиму». Автори сюжету проводять паралель між скасуванням мораторію та бездумною вирубкою лісів. Наводять навіть кадри з безпілотника та посилаються на неназваних екологів. Хоча самі ж повідомляють: головна проблема лісу — контрабанда, на яку мораторій не впливає: «Не действуют в полную силу, потому что необработанную древесину из Украины вывозят контрабандой в ту же Европу, но под видом дров, — говорят депутаты. И вместо отмены моратория предлагают правительству усилить контроль на границе и объяснить европейцам, почему нельзя вывозить украинский лес? Ведь даже если законопроект поставят на голосование, парламентарии его вряд ли поддержат».

Зразково відокремлені оцінки від фактів у дискусії щодо долі лісів — у сюжеті «UA: Першого». Тут вказано джерела кожного судження, зокрема показники зростання внаслідок мораторію з посиланням на ДФС, оцінки політиків — із посиланнями на конкретних осіб: «Скасування мораторію призведе до незаконного обігу деревини та погіршенню екологічного стану країни, — каже представник комітету з питань екологічної політики Остап Єднак»; «Мораторій ціною лісу суперечить нормам світової організації торгівлі, — каже представник фіскальної служби Тарас Качка» тощо.

До Дня прокуратури ICTV, 5 канал та «Україна» стали майданчиками президентського паркету. За новину в такому випадку служить сам факт вітання правоохоронців Порошенком та заклик до них не сваритися між собою. Думаю, зайве казати, що новини тут ніякої немає, але можна переконатися: «Конфлікти всередині правоохоронних органів — це щастя для корупціонерів. Петро Порошенко вимагає від силовиків припинити чвари», — 5 канал; «Правоохоронні органи повинні працювати злагоджено і командно, і не припустимо ділити їх на хороших нових, і поганих старих, адже такий конфлікт лише на руку корупціонерам, заявив Президент вітаючи прокурорів із професійним святом», — ICTV; «Давайте жить дружно. Президент призвал правоохранительные органы не ссориться. Петр Порошенко объяснил: конфликты между ведомствами на руку коррупционерам. Споры приводят к неэффективной работе и появлению лазеек, которыми тут же воспользуются преступники. Обратился глава государства и к обществу с просьбой не делить правоохранителей на новых хороших и стары», — «Україна».

Інтереси бізнесу свого власника обстоює канал «Україна» в сюжеті про подорожчання вантажних перевезень на «Укрзалізниці». Лише один синхрон дає автор матеріалу на пояснення мотивів підприємства, й чотири коментарі, які нещадно критикують цю позицію. Серед них — представник «Опозиційного блоку», а також компанії ДТЕК, що, як і канал «Україна», належить Рінату Ахметову: «Орест Логунов, директор по логистике ДТЭК: Мне кажется, что "Укрзализныця" пытается лечить гангрену горчичниками. Вместо того, чтобы локализировать рану, и искоренить коррупцию, увеличить инвестиционную эффективность компании, она пытается, собственно говоря, поднять ценник и таким образом сделать достаточно неподъемную ношу для других отраслей. Корреспондент: Увеличение тарифов на перевозку приведет к подорожанию промышленных товаров, вырастет цена на уголь, а, значит, и на электроэнергию. Кроме того, производителям придется меньше вкладывать в модернизацию своего производства».

Розганяти страшилку про «шпигунський закон» у Великій Британії взявся «Інтер». Весь сюжет — лише закадровий текст журналістки, спрямований створити враження, що у Британії тепер тотальний контроль за особистими даними. Джерелом виступає вставка із невідомого каналу та невідомої програми британського ТБ. А також використано буквально два речення з коментарем скандально відомого Едварда Сноудена: «Великобритания только что легализовала самую экстремальную слежку в истории западной демократии. Это похлеще, чем многие авторитарные режимы». Усі висновки робить авторка сюжету Оксана Кундиренко, і насамкінець підсумовує: «Министр внутренних дел даже назвала его "торжеством прозрачности" и "передовым актом о безопасности". Так что будете на туманном Альбионе — знайте, за вами пристально следят».

Крім того, «Інтер» цього дня вже традиційного для себе піарить «Опоблок» та Сергія Капліна, а канал «Україна» — Фонд Ріната Ахметова.

1 грудня, четвер

Це Всесвітній день боротьби з ВІЛ / СНІД, і вагомий привід зайвий раз популяризувати фонд Олени Пінчук «АнтиСНІД». Сюжети, в яких фігурує організаці, вийшли на обох каналах, власниками яких є родина Пінчуків — СТБ та ICTV. Крім того, до промоутерів фонду долучився канал «Україна». Проблема не в тому, що ці сюжети апелюють до фонду, а в тому, що його в матеріалах позиціонують як чи не єдину організацію в цій галузі. Для порівняння, 5 канал звертається по коментарі до ще одної благодійної організації — «Мережа людей, що живуть із ВІЛ». На «UA: Першому» використовують дані міжнародної статистики, коментарі лікарів та самих людей зі страшним діагнозом.

Продовжує свій зірковий час у праймових новинах Леонід Кучма. Приводом ще раз його показати світу став Балтійсько-Чорноморський форум. Але не про цю подію, а знову про роздуми другого президента у новинах повідомили ICTV, 5 канал та «Україна». Хоча до 25-ї річниці референдуму, що визначив долю незалежної України й пасував би коментар першого президента Леоніда Кравчука, проте ICTV все ж дає слово Кучмі: «Люди надеялись, что в независимой Украине будем жить намного лучше, чем в Советском Союзе, но то, что сегодня происходит, конечно, никого не радует и это в принципе заставило нас попытаться найти хотя бы маленькие шаги для того, чтобы на Украине был мир. Потому что мир для Украині сегодня дороже всего».

Повідомлення від Кучми в ефірі 5-го каналу та «України» присвячені Мінському процесу, але також не містять ніякої новини: «Не допустити заморожений конфлікт на Донбасі, закликає Леонід Кучма, представник України у Тристоронній контактній групі щодо врегулювання ситуації на Донбасі. Він виступає за продовження Мінського процесу, наголошує, що під час переговорів в столиці Білорусії, українська сторона вирішує критичні для окупованих територій питання» (5 канал), «Альтернативы Минским переговорам нет, заявил представитель Украины в Трехсторонней контактной группе Леонид Кучма. Это единственный формат, на который согласны все стороны. Политик признал, результаты диалога не настолько очевидны и быстры, но пока удается главное — не допустить полномасштабной войны и избежать замороженного конфликта» («Україна»).

Новинками цього дня стала поява джинси «Опоблоку» в новинах ICTV: «Україні треба розширювати власне виробництво, а не продавати сировину за кордон, — вважає співголова "Опозиційного блоку" Борис Колесников». А також загальні фрази Анатолія Кінаха в ефірі «1+1» щодо форуму «Трансформація України»: «Анатолій Кінах, президент української спілки промисловців і підприємців: Обороноздатність, територіальна цілісність, якість життя людей, конкурентноздатність економіки, захист прав людини — це ті стандарти, ті принципи, навколо яких необхідно об'єднуваться всім, незалежно від міжособистої чи політичної конкуренції. І от на це спрямований форум». Швидкий пошук серед останніх новин дає зрозуміти, що Кінах найчастіше серед онлайн-ЗМІ фігурує на УНІАНі, що також входить до холдингу Коломойського «1+1 медіа».

До слова про Коломойського: у випуску першого дня зими «ТСН» на «1+1» згадується ще два його бізнеси: МАУ — в контексті сприяння благодійній акції, та «Приватбанк» — як організатор бізнес-форуму.

Яценюк цього дня вже не вигризає безвіз для України, а заявляє про наклеп. У новинах ICTV та каналу «Україна» він заявляє про намір подати позов на блогера, що приписує політику 24 вілли в Маямі. «Арсеній Яценюк вважає, що все це спланована інформаційна спецоперація проти нього особисто і його політичної команди, розроблена в Москві. І за таке наклепник має відповісти перед законом», — повідомляє ICTV. «Яценюк уверяет: это очередной фейк, как и история о Чечне и выезде из страны. Это политик готов доказывать под присягой», — додає канал «Україна».

Деякі канали зважили, що недостатньо інформаційних повідомлень про українські ракетні навчання. Закріпити «перемогу» треба патетикою від Президента. Такий «паркет» вийшов на ICTV та «UA: Першому». Повідомлення дублюють інформацію від військових і здається, що єдиною метою їх появи є зайвий раз нагадати, який відданий Україні Президент: «Президент Петро Порошенко зазначив: "Ми проводимо навчання з ракетних стрільб аби бути готовими на випадок повномасштабного вторгнення російської армії в Україну"» (ICTV), «А попри погрози Росії, Україна проводить ракетні стрільби, щоб бути готовою в разі повномасштабного вторгнення російської армії. Про це сказав президент Петро Порошенко. І наголосив: "Навчання проходять лише у повітряному просторі України із дотриманням усіх міжнародних норм"» («UA: Перший»).

На «Інтері» «Опозиційний блок» продовжує використовувати свою тактику тиснути авторитетом європейців. Заклика нардепа Миколи Скорика підсилює коментар Єжи Вчисла, титрованого як польський сенатор. Утім, раніше видання «Європейська правда» поширювало заяву спікера польського сенату Станіслава Карчевського про те, що Вчисла відвідує Україну й Одесу зокрема не як державний діяч, а як приватна особа без згоди представляти сенат. Але маловідмий в Україні поляк із «правильним» титром створює відповідний ефект для глядачів.

Наприкінці випуску знову в немилість до «Інтера» потрапив мер Львова Андрій Садовий. У сюжеті про пікет біля міськради активісти навіть не згадують його імені, а обурюються можливому виділенню землі під полігон для сміття на території міста. Дарма, що позицію мерії коментує керівник департаменту ЖКГ. Все одно авторам сюжету винен в усьому мер, особисто: «Сам мэр Андрей Садовый вообще умыл руки в истории по выделению земли под сортировочную линию. На сайте Горсовета появилось его заявление: мол, никаких свалок, полигонов во Львове быть не может, а обустройство сортировочной линии вообще никакого отношения к мэрии не имеет. Это частная инициатива, о сути которой плохо проинформировали население».

«Інтер» цього дня загалом двічі «рекламував» «Опозиційний блок», а також приділив увагу Сергію Капліну. Також двічі канал «Україна» відзвітува про благодійність Ахметова, а «Опозиційний блок» засвітили один раз.

2 грудня, п’ятниця

Сумнівними матеріалами цього дня відзначилися тільки новини ICTV, «Інтера» та «України». Усі вони незбалансовано подали заяви Володимира Гройсмана в формі, що, по суті, не містить значущої інформації, крім схвальної оцінки роботи уряду.

«Прем'єр-міністр України Володимир Гройсман заявив, що відкритий до діалогу з бізнесом та не буде терпіти тиску контролюючих органів на підприємців», — такий пасаж вважається важливою інформацією на ICTV. Один в один, але іншими словами передає новину минулого тижня канал «Україна»: «Создания благоприятных условий для развития бизнеса один из приоритетов правительства. Об этом заявил премьер-министр, общаясь с предпринимателями. По словам Владимира Гройсмана именно партнёрство между государством и частным сектором позволит восстановить отечественную экономику, но шаги навстречу должны быть обоюдными. В Кабмине похвастали — отменили более 360 регуляторных постановлений, и попросили бизнесменов не потакать нечистым на руку чиновникам». А «Інтер» анонсує плани, про які щось конкретне ще явно нескоро стане відомо: «Максимальное содействие не только внутри страны, но и на внешних рынках, пообещал украинскому бизнесу глава правительства. Какое именно? Будет прописано в экспортной стратегии, которую сейчас готовят Кабинет министров».

А от вибори в місцевих громадах інтереси телеканалів розділили. Так, у контексті виборів у Батурині ICTV стає на сторону партії «Наш край», даючи ефір її кандидату: «Кор.: Серед фаворитів нинішній мер Батурина — Леонід Душа — представник партії "Наш край". У його планах перетворення козацької столиці на справжню туристичну мекку». Новини «Інтера», навпаки, мають претензії до партії «Наш край». Ідеться вже про вибори в Миколаївці на Донеччині: «В Донецкой области было совершено покушение на главу Славяноского райизберкома и одного из членов комиссии. В помещении, где находились Роман Зенов и Олег Погодин, разбили окна. Никто не пострадал. Среди нападавших якобы узнали людей из лагеря политсилы "Наш край" и мужчину, который накануне выдавая себя за журналиста, мешал работе комиссии». Дарма, що поліція навіть не внесла дані в ЄРДР та повідомляє про продовження перевірки, проте журналісти вже знайшли винуватця.

На «Україні» за чесні вибори в Миколаївці рве душу «Опозиційний блок»: «В "Опозиционном блоке" просят международной реакции, обратились к послу США Мари Аванович. Борис Колесников, сопредседатель партии "Опозиционный блок": Честные и транспаретные выборы — одна из главных ценностей и условий демократического общества. Верим в демократические преорбразования общества. Верим в то, что конкуренция в политике станет настоящим явлением, а не имитацией процесса».

Ще один матеріал в інтересах «Опзиційного блоку» на «Україні» — заява Олександра Вілкула про вимогу відставки міністра культури Євгена Нищука. Як пам’ятаємо, такі самі заяви «Опоблок» поширював ще минулого тижня.

Не впоралися з оперативністю цього дня «1+1» та 5 канал, повідомляючи про наслідки ДТП під Києвом. «Між життям і смертю перебуває 70-річний чоловік, якого сьогодні зранку збила вантажівка. Пішохід стояв на зупинці громадського транспорту, коли в нього влетіла некерована фура», — повідомили у студії вечірнього випуску «ТСН» о 19:30. 5 канал о 19:00 також не повідомляє по наслідки аварії для цього чоловіка. Хоча журналісти «112» у випуску о 19:00 уже мали свіжу інформацію: «Постраждалого, 70-річного киянина, відразу доправили у лікарню. Після операції він помер. Обставини пригоди з'ясовували наші кореспонденти».

На «Україні» випустили два матеріали в інтересах Ахметова: один про його гуманітарний штаб, а інший — просуває інтереси ДТЕК. ICTV у п’ятничному випуску в новинах взявся рекламувати виробника шин Pirelli.

3 грудня, субота

«Інтер» випустив лише один матеріал із ознаками замовлення проти Андрія Садового. Взагалі-то сюжет про звільнення під заставу його колишнього підлеглого, керівника департаменту ЖКГ Юрія Гольця. Проте в найкращих традиціях «Інтера» без обвинувачень Андрію Івановичу не обійтися.

Почнімо з того, що підводка містить анонс: «Где же скромный служащий мэрии взял такие деньги, выясняла Галина Якушко». Йдеться про 2 млн грн, у чиновника, затриманого за підозрою в хабарництві. Як з’ясувалося далі, вся журналістська робота полягала в наповненні сюжету стилістичними фігурами. Власне відповідь на основну тезу підводки звучить так: «Откуда деньги на залог — неизвестно. Ведь понятно — насобирать такую сумму с зарплаты госслужащего невозможно». Допомагав це з’ясувати тільки активіст Олег Радик, який стабільно критикує Садового. Інших спроб знайти інформацію чи зв’язатися з самим підозрюваним у матеріалі не відображено.

Весь негатив ситуації автор знову переміщує персонально на Садового і згадує фрази, якими уже оперували у справі Гольця: «Не зря генпрокурор Юрий Луценко заявил, что Голец самый любимый сотрудник львовского градоначальника. Указ о его отстранении от должности Садовой подписал только после того как подчиненный погорел на взятке. Где сейчас находится любимчик Садового и чем будет заниматься, неизвестно». Чи намагалася журналістка це з’ясувати — також не відомо.

У цьому контексті нагадувати «Інтер» починає канал «Україна». Їхні новини весь тиждень рясніли повідомленнями від «Опоблоку». Тепер вони підхоплюють і естафету критики Садового. Сюжет про кочування львівського сміття рясніє авторськими оцінками, переважно негативного характеру. Як не дивно, слово в синхронах автор матеріалу дає переважно Садовому та тим, хто підсилює його позицію. Натомість закадровий текст спростовує тези, що були включені до коментарів: «А руководитель города, из которого распространялась беда, бессильной разводил руками. Андрей Садовой, львовский городской голова: Ні однієї пропозиції по рекультивації полігону твердих відходів ми ні від кого не отримували. Тому що це не є бізнес. Це є збиток. По оцінці, яку маємо на сьогоднішній день, це орієнтовно 600 мільйонів гривен.

Кор.: Также градоначальник неустанно повторял: готов ответить перед законом. Но так и не ответил. При этом своего лидера активно защищают однопартийцы. (...) Бывший член НКРЭКУ не может не знать, что в Украине есть уникальный мусороперерабатывающий завод, причем в соседней со Львовской Ровенской области. Три года назад немецкие инвесторы вложили в проект 7 миллионов евро. Предприятие за час может перерабатывать 20 тонн отходов в альтернативное топливо. Но после нескольких месяцев работы завод закрыли из-за законодательных коллизий».

Так виглядає, що це спроба витримати баланс, проте оцінки мали би давати не автори, а експерти чи опоненти Садового.

Не покидає канал «Україна» свого улюбленця Олега Ляшка. У випуску йдеться про душевну історію, як нардепу подарували… корову. І навіть тут політика змогли показати дбайливим та чуйним до проблем людей і тварин: «Ляшко презентом остался доволен, но буренку передарил. Корову отправили в Черниговскую область многодетной семье переселенцев. Олег Ляшко, лидер Радикальной партии: Найкраща українська корова. До сім'ї переселенців, семеро дітей, поїде наша коровка. Буде годувати наших діточок із Донбасу і все буде добре, да, моє сонечко. Студія: Взамен Ляшко попросил другой подарок — помочь бездомным животным. У нардепа дома живут две дворняги: Квитка из приюта и Шахтарик, подобранный на улице».

Святкує в новинах день народження також канал «112». У суботу вони втретє за тиждень випустили сюжет до третьої річниці «112 Україна». Кожен матеріал, звісно, лише позитивно характеризує роботу всієї команди: «Третій рік поспіль незалежно від настрої та погоди, команда “112” робить усе щоб кожен глядач знав більше».

Президентський паркет завершує наш огляд. Зустріч Порошенка з кінематографістами стала підставою для новин не стільки про кіно, скільки про Петра Олексійовича та його готовність підтримувати українських митців. «Порошенко наголосив, що сучасне українське кіно має сприяти розвитку мови а також акцентувати на патріотичному вихованні, зокрема, і на прикладі українських захисників, які нині стоять на східних кордонах», — йдеться в матеріалі 5-го каналу. «Своє передусім. Держава законом підтримає українське кіно, пообіцяв Петро Порошенко продюсерам і виробникам вітчизняних фільмів. Новий проект документа буде розроблений спільно із фахівцями кіноіндустрії. Попередній президент ветував і направив до Ради на доопрацювання. Новий спільний законопроект, сподівається Порошенко, забезпечить українців якісними фільмами, що виховуватимуть патріотизм і розповідатимуть про героїв сучасної України. Петро Порошенко, президент України: Ми маємо підтримати саме українське кіно для того, щоби на телеекранах і в кінотеатрах було якісне професійне кіно, яке би мав би доступ український глядач. Я впевнений, що ми теж по один бік барикад», — транслює «1+1».

Канал «Україна», як завжди, не забув про Ріната Ахметова. А також прорекламував віденський Штраус-оркестр.

ВИСНОВКИ

Як бачимо, інтереси «Опозиційного блоку» просочилися крім «Інтера» також на «Україну» та ICTV. Із неабиякою регулярністю стали з’являтися матеріали в інтересах Арсенія Яценюка, а також коментарі Леоніда Кучми, що, по суті, не містять цінної новинної інформації.

Загалом протягом тижня виявлено 8сумнівних матеріали: 67 із них — з ознаками замовності, 14 незбалансованих матеріалів сумнівної актуальності за участі представників влади, три матеріали в інтересах телекомпанії.

Найбільше таких матеріалів на каналі «Україна» — 28, «Інтер» цього разу на другому місці — 24, замикає трійку лідерів ICTV — 16. На «1+1» вийшло сім сумнівних матеріалів, на «5 каналі» — 4, на «112» — 3 (всі про день народження «112 Україна»), на СТБ — один, на «UA: Першому» — один.

Найбільше замовних матеріалів вийшло в інтересах «Опозиційного блоку» — загалом 13. Більшість із них — вісім повідомлень — на «Інтері», ще п'ять — на каналі «Україна». Основними спікерами партії цього тижня стали Микола Скорик та Борис Колесников, трохи менше виступали Юрій Бойко та Олексанр Вілкул.

В інтересах Ріната Ахметова нарахували дев'ять матеріалів: сім звітів про діяльність благодійного фонду, ще два сюжети відстоюють інтереси ДТЕК. Усі сюжети вийшли на каналі «Україна».

У лідери цього тижня вийшли також Леонід Кучма та Арсеній Яценюк — в їхніх інтересах по сім матеріалів. Найбільше симпатизує Кучмі канал доньки і зятя — на ICTV вийшло три матеріали, ще два — на 5-му каналі, по одному сюжету видали «Україна» та «Інтер». Яценюк був найбільше представлений на каналі «Україна» — чотири матеріали, два сюжети вийшли на ICTV, один — на «1+1».

По шість матеріалів іде в залік Петру Порошенку та Володимиру Гройсману. По два «паркети» про Президента випустили ICTV та 5 канал, по одному «Інтер» та «1+1». Прем’єра похвалили тричі на ICTV, двічі на «Інтері», ще раз — на «Україні».

Олег Ляшко засвітився чотири рази — всі на каналі «Україна».

Сергій Каплін тричі робив заяви на «Інтері».

Фонд Олени Пінчук «АнтиСНІД» пропіарили у трьох сюжетах: по одному на ICTV, СТБ та «Україні».

«Аграрна партія» засвітилася двічі — по матеріалу на ICTV та «Україні». Партія «Наш край» — двічі фігурувала у сюжетах ICTV.

Бізнесу Ігоря Коломойського двічі влаштував промоцію його ж власний канал: по одній згадці було про МАУ та «Приватбанк».

По одному матеріалу вийшло в інтересах Марини Порошенко («Україна») та Сергія Льовочкіна («Інтер»).

Найбільше негативних матеріалів про політиків вийшло на «Інтері» — вісім. Двічі критикували Арсена Авакова, двічі — Андрія Садового. По одному разу — Арсенія Яценюка, Євгена Нищука (у виконанні «Опоблоку»), партію «Народний фронт», партію «Наш край».

До критики долучився також «1+1» — у двох матеріалах. Тут негативні відгуки звучали про партію «Батьківщина» та Петра Порошенка.

Якісний моніторинг щоденних праймових новин та  підсумкових тижневиків здійснюється за підтримки Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина. Зміст оглядів є виключно відповідальністю ГО «Детектор Медіа» і не обов’язково відображає позицію Міністерства закордонних справ ФРН.

Скрін-шот Факти ICTV
Всі матеріали розділу / жанру:
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
1392
Переглядів
Коментарі
Код:
Им'я:
Текст:
Коментувати
Коментувати
Нові тексти на ДМ
2016 — 2019 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop